Perfecţionarea în management

- în termeni de: conserve, trufandale, vitamine şi delicatese

 

          După cum am mai avut prilejul să afirmăm, perfecţionarea profesională în general, perfecţionarea în management în particular, trec printr-o anumită criză. Căutând spre cauze, vom putea găsi, în sectorul încă de stat, şi dificultăţile financiare, şi insecuritatea restructurărilor, a privatizării şi a pieţei, iar în sectorul privat productiv - noutatea lui însăşi, ceea ce îl face să nu resimtă încă pericolele uzurii morale, deopotrivă: a tehnologiilor, a structurilor, a pregătirii resurselor umane.

          Poate părea ciudat, dar tocmai gradul de noutate şi de imprevizibil al situaţiilor şi al cerinţelor din economia noastră, care dă acel sentiment de insecuritate şi de necunoscut, de aleator, care inhibă preocupările pentru perfecţionarea managerială, prin senzaţia de particular şi specific ce se degajă din grijile şi preocupările cotidiene practice, deci - tocmai acest permanent imprevizibil ar trebui să necesite, din partea managerilor, din partea personalului de la toate nivelurile ierarhice, o înarmare cât mai susţinută şi perseverentă cu cunoştinţe  şi cu abilităţi specifice ACESTOR stări de lucruri.

          Din păcate, nu rareori avem prilejul să constatăm, observând sau venind altcumva în contact cu practica activităţii curente a unor manageri (când spunem “manageri”, ne referim la personal de conducere din cele mai variate organisme şi de diferite eşaloane şi niveluri), prestaţii de management de cel mai cras empirism, caracterizate prin demersuri, concepţii, stiluri de acţiune şi “măsuri” prăfuite, de parcă s-ar dori “exemple de caz” negative în management, comportamente manageriale de cel mai trivial “merge şi aşa”, dominate de inspiraţia de moment, de subiectivism, de improvizaţii, eventual - autoconsiderate ca fiind teribil de abile şi salvatoare. Şi, să recunoaştem, un timp, chiar şi merge şi aşa. Un timp. Iar în gândirea celor implicaţi este atât de greu să se cearnă imponderabilul şi imprevizibilul de propriile deficienţe manageriale! 

          Dar, să recunoaştem, în parte, dezinteresul pentru activitatea de perfecţionare trebuie căutat şi în calitatea actuală a acestei activităţi (fără a generaliza excesiv). Cu riscul unei schematizări vulnerabile, constatăm că, pe piaţa actuală a perfecţionării manageriale, întâlnim:

          - cursuri-monolog, care încearcă să verse saci de cunoştinţe în minţile cursanţilor, cunoştinţe mai mult sau mai puţin actuale, adesea - mai mult sau mai puţin potrivite cu interesele cursanţilor, precum şi cu capacitatea lor de asimilare, cel puţin ca grad de detaliere - dacă nu şi sub aspectul orientării şi conţinutului însuşi,

          - exerciţii, exemple de caz etc. teoretice, delimitate din interes didactic,  desprinse din contextul complex, multiplu, al realităţii cu care se confruntă cursanţii în activitatea lor şi, evident, percepute de aceştia ca fiind teorie ruptă de realităţi;

          - cursuri de pe alte lumi, încercări de transplanturi, grefe de cunoştinţe, a căror utilitate nu trebuie subevaluată; din păcate, însă, pe de o parte, ne confruntăm cu decuparea din context, iar pe de altă parte, cu faptul că sunt, nu arareori, oferite de lectori “bons pour l’Orient”, le reduc asimilabilitatea (şi oportunitatea).

          Şi totuşi, trebuie spus că, în ţările cu economie de piaţă veritabilă (în măsura în care există pe lume aşa ceva...), preocupările pentru teoria managementului, pentru propagarea şi asimilarea ei, pentru practica aplicării acestei teorii, sunt deosebit de susţinute. Adevărate leitmotive - leadership (capacitatea de a conduce şi activitatea pentru a exercita rolul de conducător), participare (la procesul de conducere), delegare (de autoritate), informare, spirit de echipă, negociere şi altele - brăzdează deopotrivă paginile cărţilor şi revistelor de management, programele de perfecţionare în management, oferta firmelor specializate în elaborarea şi livrarea de material didactic pentru astfel de programe. Ar trebui să dea de gândit celor prea încrezători în infailibilitatea şi suficienţa propriilor intuiţii manageriale native fie şi numai numărul titlurilor care apar anual, în ţările cu economie de piaţă, consacrate unor astfel de subiecte, precum şi numărul firmelor specializate în materiale didactice specifice perfecţionării în domeniul managementului. Cât despre cunoştinţele şi abilităţile manageriale de care trebuie să dispună personalul de execuţie, pentru a fi apt să funcţioneze în cadrul unui sistem managerial, într-o concepţie participativă - este o problemă ce, parcă, la noi, nici nu ar exista.

          De aceea, perfecţionarea profesională în management, pentru cei investiţi cu atribuţii de conducere la diferite niveluri, ca şi pentru personalul de execuţie, necesită, desigur, subiecte considerate clasice (să le denumim: “conserve”), dar tratate în manieră nouă, puse în contextul situaţiei concrete din România şi în ambientul ei comercial, pe de o parte şi asezonate cu ceea ce aduce nou gândirea şi practica managerială contemporană, pe de altă parte. Nu ne vom feri dacă, adesea, este vorba despre tendinţe şi preocupări care, în principiu, au fost - de formă - mult auzite pe aceste meleaguri în ultimii 50 de ani, cu alte cuvinte şi, uneori, chiar cu aceleaşi cuvinte: de exemplu participarea salariaţilor la procesul decizional, înţelegerea obiectivelor şi însuşirea lor de către salariaţi, ca şi multe altele. Nu sunt, aparent, trufandale manageriale, dar operaţionalizarea lor în condiţiile democraţiei, ale economiei de piaţă actuale în România, ale amestecului de tradiţii mai vechi şi mai recente ale muncitorului şi ale slujbaşului român, poate fi, dacă nu salvatoare, cel puţin benefică, astăzi, când, adesea, nu se mai ştie bine cine, când şi de ce iniţiază grevele.

          În fine, managementul în sine şi izolat nu există. Managementul implică economie, psihologie, sociologie, tehnologie, drept şi multe altele. Din păcate, adesea, la cursurile de management economistul îşi prezintă “feliuţa” lui (adesea - numai eficienţă, sau contabilitate), psihologul - psihologia managementului ş.a.m.d. Dar cu abordări sistemice ale managementului, aşa cum este el în realitate, cu interferenţa tuturor acestor discipline, cu soluţionarea problemelor de management în lumina acestor dicipline şi a tot ceea ce mai este dincolo de ele, cursanţii se întâlnesc, din păcate, prea rar. De aceea, cultura generală, cultura multilaterală în management, abordarea pluridisciplinară a managementului, constituie acele vitamine fără de care managementul este fad, nehrănitor, disfuncţional. Şi o serie de subtilităţi şi noutăţi profesionale ale managementului modern - să le zicem, delicatese - au dublul rol de a constitui un suport practic al activităţii manageriale, dar şi de a contribui la gimnastica intelectuală a managerului (şi a participantului-executant la procesul managerial), la cultura profesională, la climatul general de cultură organizaţională.

          Acesta este scopul pentru care merită să investim nu numai într-o perfecţionare profesională în management de tip alfabetizare - nu numai; este foarte necesar şi acest lucru, dar într-o perfecţionare în care clasicele teme “conserve” să fie bine asezonate şi îmbinate cu trufandalele ştiinţei şi practicii manageriale, cu vitaminele şi delicatesele pe care acestea le oferă şi care dau consistenţă şi eficienţă actului managerial în viaţa noastră atât de complicată şi încordată.

Dr. ing. Mario DUMA

 

Publicat în Adevărul Economic, 1 martie 1996

 

 

Înapoi resurse umane                     Înapoi