Modele

pentru structurarea și optimizarea

fluxurilor de informații

în unitățile din industria construcțiilor de mașini

 

                               

Elaborarea modelului de structurare și optimizare

a fluxurilor de informații; metodologie de aplicare

 

 

 

 

Responsabil lucrare,

 

Ing. Mircea Popescu

 

© SCIENTCONSULT, noiembrie 1997

 

 


 

CUPRINS

 

 

1.  OBIECTUL  LUCRĂRII................................................................................................... 2

 

2.  SOLUȚII PRIVIND IDENTIFICAREA POLILOR DE INFORMAȚII (NIVELURI DE DECIZIE ȘI COMPARTIMENTE)........................................................................................................ 3

2.1. Poli ai lanțului de valori în interiorul întreprinderii.......................................................... 3

2.2. Polii externi ai lanțului de valori................................................................................... 6

2.3. Strategia managerială și importanța polilor din lanțul de valori...................................... 8

2.4. Identificarea polilor de informație în lanțul de valori al întreprinderii.............................. 9

 

3.  OBIECTIVE PRINCIPALE ȘI SOLUȚII DE ORGANIZARE.................................... 15

3.1. Unele aspecte teoretice privind informațiile și căile de comunicare.............................. 15

3.2. Obiectivele principale ale modelului de structurare și optimizare a fluxurilor de informații 22

 

4.  PRINCIPALELE FLUXURI INFORMAȚIONALE...................................................... 24

 

5.  ORGANIZAREA STOCĂRII DATELOR..................................................................... 31

5.1. Componente ale tehnologiei informaționale. Componentele și

       procesarea datelor. Noțiuni generale......................................................................... 31

5.2. Organizarea stocării datelor...................................................................................... 42

5.3. Achiziționarea ordinelor de producție........................................................................ 43

5.4. Evaluarea ordinelor de producție.............................................................................. 44

5.5. Realizarea ordinelor de producție............................................................................. 45

5.6. Rezolvarea aspectelor financiare............................................................................... 45

5.7. Supravegherea tehnologică....................................................................................... 45

 

6.  MODELAREA PROCEDURILOR DE ACCESARE ȘI UTILIZARE...................... 47

 

7.  IDENTIFICAREA UNOR CRITERII DE OPTIMIZARE A FLUXURILOR DE INFORMAȚII       50

 

8. METODOLOGIE DE APLICARE……………………………………………………. 55

 

9.  PREZENTAREA UNOR SOLUȚII DE APLICARE, DE STRUCTURARE ȘI DE OPTIMIZARE A FLUXURILOR DE INFORMAȚII UTILIZÂND PRODUSE SOFTWARE AVANSATE    56

 

10.CONCLUZII. VALORIFICARE..................................................................................... 58

 

 


1.   OBIECTUL  LUCRĂRII

 

 

          Tema „Modele pentru structurarea și optimizarea fluxurilor de informații în unitățile din industria construcțiilor de mașini“ a fost abordată, în cuprinsul fazelor anterioare, atât în mediul convențional, al conexiunilor statice, cât și în mediul dinamic, concurențial, al interdependenței cu mediul economic înconjurător. Dacă fazele anterioare au fost orientate pe analiză și sugestii privind direcțiile de evoluție, în cuprinsul prezentei faze s-a urmărit elaborarea unui model dinamic, adaptiv, care să răspundă noilor tendințe de structurare în stocarea și transferul datelor și informațiilor.

          Evoluții rapide în teoria conducerii întreprinderii, asociate cu extrem de dinamica dezvoltare a tehnologiilor informaționale, au condus la necesitatea reorganizării rapide a întreprinderilor. Dacă unele sectoare, pe baza unor caracteristici specifice acestora, legate de vârsta tânără, costul mic al imobilizărilor, dinamica forței de muncă, au o reacție rapidă la schimbare, industria construcțiilor de mașini prezintă o inerție mai mare. Cu atât mai mare este și nevoia de regândire a fluxurilor informaționale și, prin influență, a întregii structuri.

          Modelul generat în prezenta etapă de cercetare își propune să exemplifice un mod avansat de abordare în ceea ce privește structurarea și optimizarea fluxurilor de informații. Au fost vizate următoarele obiective:

   organizarea stocării datelor și informațiilor;

   modelarea procedurilor de accesare și utilizare;

   identificarea unor criterii de optimizare a fluxurilor.

 

 


2.    SOLUȚII PRIVIND IDENTIFICAREA POLILOR DE INFORMAȚII (NIVELURI DE DECIZIE ȘI COMPARTIMENTE)

 

2.1.  Poli ai lanțului de valori în interiorul întreprinderii

 

          Activitățile unei întreprinderi, și, în studiul de față, este vorba de cele din industria construcțiilor de mașini, pot fi abordate și prin modelul de analiză: surse de date - surse de informații. În acest sens, se poate vorbi despre surse de date și surse de informații ca elemente de formare a politicilor manageriale. Unele compartimente au o poziție defensivă, în sensul că primesc și execută sarcini, iar alte compartimente, prin poziția și modul de exprimare, influențează decizia.

          De exemplu, aprovizionarea, prin politica de asigurare a materialelor, poate influența, în funcție de orientarea strategiei manageriale (orientarea preponderentă pe reducerea costurilor sau pe diferențiere), compartimente ale lanțului de valori, respectiv:

   compartimentul C&D;

   logistica internă;

   tehnologiile aplicate în producție;

   comercializarea (în strategia preponderentă de diferențiere).

          Exemplul ilustrează influențele și interdependențele unor poli existenți în lanțul de valori, precum și nevoia de căi rapide de acces la datele și informațiile transferate.

          Așa cum rezultă și din modelul lui Michael E. Porter, schema matriceală de organizare a unei întreprinderi corespunde cel mai bine identificării și fluidizării fluxurilor informaționale. Schema lui Michael Porter, reluată în fig. 2.1, poate fi transferată într-o schemă de tip: activități verticale - activități orizontale (integratoare) conform adaptării din fig. 2.2.

 


Fig.2.1  Modelul lanțului de valori general aplicabil în industria construcțiilor de mașini

Logistica internă (LI)             Producția (P)           Logistica externă (LE)    Comercializarea și             Service-ul (S)

                                                                                                                                  vânzarea (CV)

 
 

 


 


 

Fig. 2.2. Schema matriceală a lanțului de valori

 

          Conform cu un astfel de model, datele sunt furnizate de activitățile următoare:

   logistică internă (stocuri, disponibil de mijloace de transport, capacități de depozitare etc.);

   producție (cu tot ceea ce implică, inclusiv modul de structurare, depinzând de tipul de producție);

   logistica externă;

   cumpărare-vânzare;

   service.

          Procesarea finală, generalizarea și utilizarea de informații revenind compartimentelor integratoare, respectiv:

   aprovizionare;

   gestiune resurse umane;

   infrastructura firmei (care, evident, conține structura managementului de vârf și administrativ);

   dezvoltare tehnologică.

          Față de modelul original, s-a simțit nevoia extinderii razei de acțiune a compartimentului de dezvoltare tehnologică la cel mai înalt nivel de integrare, deoarece în sarcina acestuia se pot pune și teme de îmbunătățire a managementului, politicilor de resurse umane și de aprovizionare, prin tehnologii informaționale, de exemplu. Deși ierarhic se situează sub infrastructură, spectrul integrator este extrem de larg.

 

 

2.2.  Polii externi ai lanțului de valori

 

          La considerațiile legate de lanțul intern de valori al întreprinderii se pot adăuga și unele efecte ale cadrului extern, descris în figura 2.3. Interesantă în acest sens devine abordarea unor poli externi, astfel:

   furnizori;

   clienți;

   concurenți.

          Deși se regăsesc parțial în activitatea compartimentelor interne, datele și informațiile provenite din sursele menționate merită o abordare distinctă. Ca o ilustrare a celor afirmate, serviciul aprovizionare poate avea politici orientate pe furnizori, inclusiv prin baze de „furnituri“ deschise, licitații, tehnici de supraveghere și informare. Comercializarea, vânzarea și, poate cel mai puțin abordat sector - service-ul, sunt puternic orientate pe client și pe punctarea unor baze de date ale acestuia.

          Ca un element de abordare dinamică, supravegherea concurenței este o sursă alternativă de date și informații. Supravegherea tehnologică este o abordare frecventă a întreprinderilor. Supravegherea tehnologică extinsă la furnizori și la clienți poate aduce considerabile avantaje concurențiale.

 


Fig.2.3.   Interconexiuni în mediul extern al lanturilor de valori ale furnizorilor, clientilor si concurentilor

 

 



2.3.  Strategia managerială și importanța polilor din lanțul de valori

 

          Strategia managerială, poziția adoptată în mediul concurențial nerestrictiv pot structura diferențiat polii de informații ai întreprinderii. Deși funcțiunile și activitățile pot fi considerate ca apropiate în ceea ce privește industria construcțiilor de mașini, strategia adoptată (ofensivă, defensivă, tradițională etc.) poate stabili ierarhii diferite. De exemplu, în cazul unei strategii ofensive, puternic orientată către diferențiere, unele compartimente pot avea structuri diferite față de strategii defensive bazate pe urmărirea costurilor. La nivelul unor compartimente, în special al celor integratoare, următoarele diferențe între cele două atitudini pot apare:

 

Strategie ofensivă (diferențiere)

Strategie defensivă (costuri)

1

2

A. Dezvoltare tehnologică:

·     produse și tehnologii noi, nivel de complexitate ridicat;

·     explorarea preponderentă a mediului extern;

·     achiziții de echipamente moderne, licențe, atragere cercetători.

 

·     produse de înlocuire tehnologii simplificate;

·     orientare către mediul intern;

·     achiziții de competențe.

B. Gestiunea resurselor umane:

·     regim de lucru lejer, stimulativ;

·     atragere și formare de personal.

 

·     regim de lucru sever;

·     stabilizarea personalului.

C. Aprovizionare:

·     cooperare cu furnizorii, dezvoltare comună, informare reciprocă.

 

·     căutare pentru obținerea de avantaje în costuri.

D. Infrastructură:

·     activitatea financiară este orientată pe crearea de surse pentru investiții;

·     canale de comunicație deschise pronunțat către exterior.

 

·     activitatea financiară este orientată pe monitorizarea cheltuielilor;

·     canale de comunicație orientate către mediul intern.

 

          În același context, unele tipuri de strategii (cele captive sau cele tradiționale) pot diminua importanța unor poli ai lanțului de valori (exemplu: dezvoltarea tehnologică, activitatea de comercializare-vânzare ș.a.).

          Organizarea fluxurilor informaționale trebuie corelată cu strategia managerială și cu importanța specifică a polilor în lanțul de valori al întreprinderii și în relația cu mediul extern.

 

 

2.4.  Identificarea polilor de informație în lanțul de valori al întreprinderii

 

          Întreprinderile din industria construcțiilor de mașini acoperă aproape în totalitate cadrul descris în teoria lanțului de valori. Pe cadrul general al structurii simplificate, reluat în figura 2.4., poate fi utilizată următoarea schemă de identificare a polilor de informare:

 

Poz.

Denumirea activității

Surse de date și informare

Direcții de transfer de date și informare

1.

Infrastructura (I)

·     poz. 2-8;

·     clienți;

·     furnizori;

·     concurență.

·     transferuri în interior.

2.

Gestiunea resurselor umane (GRU)

·     DT, P, CV, S;

·     concurență.

·     DT, I.

3.

Dezvoltarea tehnologică (DT)

·     poz. 1-9;

·     clienți;

·     furnizori;

·     concurență;

·     nivel C&D.

·     poz. 1-9.

4.

Aprovizionarea (A)

·     DT, P, CV, S, I;

·     furnizori;

·     concurență.

·     S, LI, IE, DT;

·     furnizori.

5.

Logistica internă (LI)

·     A, DT, I, P.

·     P, DT, S, A.

6.

Producția (P)

·     S, DT, GRU, A, LI.

·     S, DT, LE, A.

7.

Logistica externă (LE)

·     I, DT, P, CV, S;

·     clienți.

·     I, DT, S;

·     clienți.

8.

Comercializare-vânzare (CV)

·     I, GRU, DT, P, LE;

·     clienți;

·     concurență;

·     cercetare piață.

·     I, DT, P, S, A;

·     clienți.

9.

Service, asistență, post-vânzare (S)

·     GRU, DT, A, P, LE, CV;

·     clienți;

·     concurență.

·     I, DT, CV, LE, A;

·     clienți.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 2.4. Schema simplificată a polilor informaționali din lanțul de valori

 


          Strategia de întreprindere, managementul strategic pot modifica numeric și calitativ polii de informații. Deși funcțiunile se mențin, compartimentele pot fi structurate diferit. În unele cazuri, în mod formal, logistica internă este divizată între aprovizionare (gestiune stocuri și calitate) și producție (stocare, manipulare). Deși funcțiunea se menține, formal ea este divizată, fără a exista distinct. În acest caz, fluxurile informaționale se reorientează, mediul de acumulare de date și de informare transferându-se pe cele două direcții menționate. Unele modele de organizare adoptă deliberat această poziție. În cazul industriei de automobile, la fabricanții care au dezvoltat sisteme automatizate de producție și care au relații strânse cu furnizorii, activitățile au fost distribuite astfel:

   urmărirea stocurilor - la aprovizionare;

   asigurarea stocurilor - la furnizor;

   verificarea calității - la furnizor;

   stocarea-manipularea - în sistemul automat de producție (în fluxul operațiilor).

          În acest mod, nu se poate identifica distinct compartimentul logistică externă pe harta organizației, deși, repetăm, funcțional acesta se regăsește în totalitate.

          Se cuvine menționat și reversul acestui mod de abordare. Informatizarea unor activități poate conduce la aceeași disipare formală a unor compartimente. Printr-o organizare informațională superioară (programare strictă, lansare automată) funcțiunile unor compartimente pot fi redistribuite în totalitate. În mod similar, bazele de date se redistribuie în sfera compartimentului formal.

          Indiferent de structura formalizată, este necesar să se asigure funcțiunile fluxurilor informatice, ca reflectare a funcțiunilor întreprinderii. Următorii poli informaționali pot fi definiți în acest sens:

          1. Achiziționarea ordinelor de producție. Conform schemei de interconexiuni din fig. 2.5., obținerea unor ordine de producție este rezultatul interacțiunii între forța de vânzare (componentă a compartimentului comercializare și vânzări CV) și a capacității de preluare și programare a comenzilor (componentă a logisticii externe LE). Un rol important îl joacă și prestațiile trecute sau oferta prezentă privind asistența la instalare / montaj / adaptare și service-ul oferit (compartimentul service - S). În zona acestui pol, bazele de date sunt orientate pe clienți, având următoarele surse:

   date istorice - clienții cu care s-a mai operat anterior sau cu care au existat contacte comerciale;

   oferta prezentă și de perspectivă a întreprinderii (cataloage, prospecte, oferte INTERNET etc.), incluzând și informații de la agenți comerciali, contacte formale sau informale ș.a.m.d.

   date externe întreprinderii - vânzări mondiale și regionale, categorii de utilizatori, concurenți, prețuri, indici ai inflației, costul surselor de finanțare ș.a.m.d.


Fig.2.5  Interconexiuni în lanțul de valori al întreprinderii (schema generală)

 

 

 

 

 

 



          2. Evaluarea ordinului de producție. Se are în vedere o simulare a realizării ordinului de producție achiziționat. Se ia în considerare procesul de producție, cu accent pe identificarea costurilor prezente asociate și a agendei de realizare, funcție de capacitățile disponibile și capabilitățile de îndeplinire. Prin acest proces se determină costul și termenul real la care poate fi realizat ordinul de producție și se suprapune peste dorința exprimată de client. Acceptul clientului corespunde cu lansarea în producție.

          Bazele de date sunt orientate, în principal, către următoarele aspecte:

   tehnologii de fabricație;

   materiale, componente (în stoc sau la furnizor), cu precizări privind costuri actuale și termene de aprovizionat;

   costurile specifice tehnologiei: forța de muncă, regii de secție și generale, ambalare, livrare etc.;

   disponibilitate a mijloacelor de producție, nivelul de ocupare.

 

          3. Realizarea ordinelor de producție. Poate fi abordată în același mod ca și evaluarea ordinului de producție. Diferența constă în faptul că, după acceptarea condițiilor de preț și termen de către client, planurile de producție se transformă în înregistrări istorice în bazele de date, respectiv:

   consumuri materiale (ordin de aprovizionare, calitate și sortimente, costuri etc.);

   ocuparea posturilor de lucru, conform planificării;

   ambalarea și livrarea.

 

          4. Rezolvarea aspectelor financiare. Se au în vedere activitățile asociate ordinelor de producție (costuri, finanțarea producției, înregistrarea în contabilitate), precum și finanțarea susținerii și dezvoltării capacităților de producție, înnoirii sau modernizării produselor și / sau prestațiilor. Pe baza datelor de la acest nivel se întocmesc: analize diagnostic, analize financiare și economice, planuri pe diverse termene și la diferite niveluri de decizie, procedurile de operare ale managementului strategic, tactic, operațional/comercial.

          Bazele de date se regăsesc la nivelul infrastructurii și susțin, în general, următoarele tipuri de date:

   elemente de cost;

   elemente de bugetare;

   elemente de procesare primară a datelor în vederea analizei;

   elemente de gestiune și evidență;

   facturarea și urmărirea clienților.

 

          5. Supravegherea tehnologică a mediului concurențial. Se are în vedere supravegherea concurenților, a evoluțiilor în domeniul materialelor noi, a produselor noi sau modernizate, a tehnologiilor noi sau modernizate, a noilor intrați pe piață, a produselor de înlocuire. Se au în vedere elemente ale progresului tehnic în sectorul economic sau în cele care pot deveni surse de transfer de tehnologie pentru sectorul construcțiilor de mașini. Datele din acest segment provin, în majoritate, din surse externe și nu au legătură explicită cu restul bazelor de date.

          Schema polilor informaționali se reduce la o relație simplificată, prezentată în fig. 2.6.

 

 

Fig. 2.6. Schema polilor informaționali

 

 

 


3.    OBIECTIVE PRINCIPALE ȘI SOLUȚII DE ORGANIZARE

 

3.1.  Unele aspecte teoretice privind informațiile și căile de comunicare

 

          1. În orice organizație, cu excepția poate a celor foarte mici, este de așteptat ca managerii (indiferent de poziția ierarhică) să ia decizii, să planifice și să controleze utilizând informații. În general, se pot avea în vedere două surse de informații: formale (exacte, clare, explicite, oficiale, categorice) și informale (cu exactitate parțială sau discutabile, implicite, neoficiale, evazive).

          Sursele formale includ, de obicei, următoarele forme de exprimare:

   rapoarte;

   expuneri, dări de seamă, comunicate, extrase;

   fișiere, dosare;

   manuale (de cunoștințe, de reguli generale, de comportament industrial etc.);

   proceduri de operare;

   notițe;

   diverse materializări ale ieșirilor sistemului managerial de informare din cadrul organizației (indiferent de forma acestuia).

          Sursele informale, în general neînregistrate pe suport material, cuprind următoarele forme:

   conversații directe;

   convorbiri și informări telefonice;

   observații asupra mediului;

   informații din contacte personale ș.a.m.d.

          Este important ca, odată cu descrierea surselor de informare, să se realizeze o delimitare clară între noțiunile: date și informații. Datele sunt fapte, evenimente, tranzacții ș.a.m.d. care au fost înregistrate. Acestea constituie intrările brute din care se pot obține informații. Ca formulare în termeni generali, datele sunt procesate, sub o formă sau alta, în scopul de a se obține informații, dar actul în sine al procesării datelor nu produce informația.

 

          2. Caracteristici ale datelor. Datele sunt înregistrări obținute din observare, numărare, măsurare, cântărire etc. În mod frecvent, acestea sunt denumite date brute și sunt, de obicei, înregistrări ale tranzacțiilor zilnice ale unei organizații (interne și externe). De exemplu: calendarul întâlnirilor, numărul de facturi emise (și alte date despre acestea), numărul de ordine de plată emise și volumul total al plăților, volumul asigurărilor contractate, taxele pe persoană, ieșirile zilnice de la un post de lucru (mașină-unealtă), numărul de vehicule care trec printr-un punct al unui traseu ș.a.m.d. Datele pot proveni din surse externe sau din surse interne. Dacă datele din surse externe parvin în forme utilizabile, datele din surse interne trebuie căpătate prin mijloace proprii care să permită măsurarea și înregistrarea. O parte dintre datele interne pot fi obținute ca urmare a unor înregistrări automate, de rutină (ex: numărător de piese la un strung automat). Dar pentru multe altele (ex: costurile pentru evidența contabilă, controlul stocurilor, urmărirea producției pe flux), este necesară crearea unor proceduri de măsurare și înregistrare a rezultatelor.

 

          3. Caracteristici ale informației. Informația este acea dată care a fost înțeleasă și interpretată ca depozitar al unui mesaj. Se cuvine precizat că utilizatorul, și nu numai cel care a făcut înregistrarea, trebuie să fie implicat în transformarea unei date în informație. Este vorba de rezultatul unui proces de analiză și transformare și se poate afirma că un mesaj dat poate avea un înțeles diferit pentru persoane diferite. În mediul industrial, acele date care au fost analizate, sintetizate și procesate într-o formă sau alta, astfel încât să rezulte un mesaj sau un raport, convențional denumit „informație managerială“, pot deveni informații dacă sunt înțelese de destinatar (sau de depozitarul acestora). Este utilizatorul acela care determină care raport conține informații sau numai date procesate. Pe scurt, informația este cunoștința sau înțelesul utilizabil de către destinatar. În general, se așteaptă ca informația să diminueze starea de incertitudine și să reprezinte o valoare nouă, neașteptată. Dacă mesajul sau raportul nu deține atributele menționate anterior, astfel încât utilizatorul să fie mulțumit, atunci se vorbește de date și nu de informații. Acestea ar fi punctele principale de diferențiere, nu întotdeauna recunoscute și interpretate ca atare.

 

          4. Evaluarea informațiilor. Informațiile nu au valoare în sine; valoarea derivă din schimbarea produsă în modul uzual de decizie, produsă de informație, în comparație cu costul producerii informației. Există o tendință de asumare a ideii că mai multe date, cu grad ridicat de actualizare și acuratețe, generează informații de calitate. Este utilă informarea în acest sens, dar numai în măsura în care ar duce la îmbunătățirea deciziei, altfel valoarea efortului este minimă. Se poate constata, încă o dată, rolul important al utilizatorului.

          Constatarea, înregistrarea, stocarea și procesarea datelor, indiferent sub ce formă - implică costuri și nu produce valoare bănească. Valoare bănească s-ar putea produce numai atunci când datele sunt comunicate și înțelese de utilizator, fiind transformate în informații, a căror valoare poate fi exprimată în îmbunătățirea deciziei sau reflectată printr-o acțiune managerială.

          Un model teoretic de analiză cost-valoare în ceea ce privește informația poate fi cel prezentat în continuare. Se are în vedere latura cantitativă și cea calitativă a informației. Cantitatea produce costuri (din constatarea, înregistrarea, stocarea - inclusiv transmiterea - datelor), iar calitatea generează valoarea derivată din îmbunătățirea deciziilor/acțiunilor manageriale. În mod uzual, graficul expresiei bănești a cantității/calității se prezintă după schema din figura următoare:

 

 

Fig. 3.1.

 

          Un optim, în acest caz, s-ar putea obține acolo unde diferența valoare derivată - costuri este maximă, cu condiția, totuși, ca input-urile legate de cantitate să nu fie exagerat de mari față de rezultatul net.

 

          5. Trăsăturile unei informații valoroase. O informație este aceea care prin utilizare crează valoare. Deși se pot avea în vedere modele de evaluare a informațiilor, totuși, în mod sistemic, crearea unui climat favorabil în acest sens este evaluată prin efectele globale. Fiind relativ greoi acest mecanism de evaluare, practica a impus un ghid de prețuire a calității informației, bazat pe următoarele trăsături principale:

   relevanța pentru scopul propus;

   acuratețea referirilor la scopul propus;

   completitudinea referirii la problemă;

   proveniența de la o sursă de încredere, verificată;

   comunicarea către persoana adecvată;

   comunicarea să aibă loc în timp util;

   să aibă gradul potrivit de detaliere;

   comunicarea să aibă loc prin intermediul unui canal de comunicare accesibil utilizatorului;

   mesajul să fie înțeles de către utilizator.

          Dintre aceste trăsături, relevanța ocupă poziția dominantă în evaluarea calității. Se cuvine acordată atenție ca utilizatorul să nu fie acoperit de detalii excesive, în care se caută învelirea informației pentru a se dobândi o mai mare acuratețe. Vor fi prezentate minimul de detalii care se referă la scopul propus și nivelul de acuratețe trebuie corelat cu implicațiile deciziei.

 

          6. Canale de comunicare. Pentru a fi utilizabilă, informația trebuie transmisă printr-un proces de comunicare. Comunicarea implică o compatibilitate între fapte, gânduri, judecăți de valoare, opinii. Procesele de comunicare pot îmbrăca mai multe forme, dintre care mai uzuale pot fi considerate următoarele:

   conversații directe;

   convorbiri telefonice;

   întâlniri oficiale sau particulare;

   conferințe, notițe, înregistrări;

   scrisori, rapoarte, cataloage;

   analize video, transmisii, rețele informatice etc.

          Indiferent de proces, buna comunicare rezultă atunci când cel care trimite mesajul și cel care îl recepționează sunt de acord asupra sensului mesajului în sine. Canalul de comunicare trebuie ales astfel încât să satisfacă următoarele obiective:

   natura și scopul informației;

   viteza cerută;

   necesitățile utilizatorului.

 

          Comunicarea în sisteme formale poate fi diferențiată în modul următor:

a) pe verticală:

  de sus în jos (de la superior la subordonat). Ex: instrucțiuni și ordine, alocarea de sarcini și responsabilități, orientare și îndrumare;

  de jos în sus (de la subordonat la superior). Ex: raportări de rezultate, sugestii, statistici, reclamații.

b) pe orizontală:

  contacte formale și informale între oameni pe aceeași treaptă ierarhică. Ex: schimburi de informații, stingerea conflictelor, asistență pe probleme ș.a.

          Comunicarea se poate realiza în sens unic (ex: o notificare către membrii unei echipe manageriale) sau se are în vedere și un feed-back sau implicarea unor discuții (o comunicare în dublu sens). Comunicarea în ambele sensuri este esențială pentru chestiuni care se referă la subiecte care implică detalii sau chestiuni de personal.

          Comunicarea poate fi considerată ca reușită dacă îndeplinește două condiții:

a) mesajul este recepționat;

b) primitorul deduce din mesaj același înțeles pe care expeditorul l-a intenționat.

          O linie de desfășurare comună a proceselor de comunicare, într-un cadru general, poate fi cea prezentată în figura următoare:

 

 

Fig. 3.2

 

          Unele explicații privind componentele terminologice utilizate în figură sunt necesare.

          Codificarea. Toate mesajele sunt inițiate în mintea unei persoane și procesul de codificare este calea prin care mesajul este scris sau relatat în așa fel încât să poată fi comunicat unei alte persoane. Diferențele în sensurile cuvintelor, așa cum le percep oamenii, pot altera înțelesul mesajului. În conversație, tonalitatea vocală sau expresia facială sau unele gesturi în cursul expunerii pot, de asemenea, influența sensul mesajului. Este foarte important, prin urmare, să se acorde atenție modului în care sunt utilizate cuvintele, figurile, diagramele, vorbele ș.a. în cazul individual, față de cel care se impune în procese de exprimare publică.

 

 

          Codificarea ridică unele probleme, dintre care se pot enumera:

   distorsiunea sau omisiunea de informații de către expeditor;

   utilizarea unor termeni neexplicați/jargonului;

   erori de scriere, greșeli gramaticale, fraze rău întocmite;

   lipsa de claritate sau de înțelegere a asumărilor din mesaj.

          Canalul de transmisie. Se referă la mijloacele prin care informația este transportată, de ex: sisteme interne de poștă, servicii poștale, rețele de telefonie și telecomunicații, televiziune, radio, legături prin satelit ș.a.m.d. Canalele de transmisie nu sunt perfecte, putând apare distorsiuni, pierderi sau deteriorări ale datelor transmise. Alegerea canalului de transmisie trebuie realizată cu atenție, în funcție de necesități de urgență, finețe, protecție, claritate, tip de informație, cost efectiv ș.a.m.d.

          Perturbații. Este un termen utilizat în teoria transmiterii de date și se referă la orice poate influența sosirea mesajului la receptor. De ex: scris șters sau neciteț, erori de desen, poze de slabă calitate, pierderi sau deteriorări, zgomote etc.

          Decodificare. Este procesul de a înțelege ceea ce s-a dorit transmis prin mesaj. În general, oamenii citesc, văd și aud ceea ce ei vor să citească, vadă și audă, personalizat. Diferiți oameni obțin, de obicei, sensuri diferite din același mesaj, sub influența experienței, atitudinii și valorii sistemului.

          Decodificarea prezintă următoarele probleme principale:

   supraîncărcarea mesajului informațional;

   slaba pregătire în domeniul mesajului primit;

   lipsă de atenție și de interes;

   diferențe de vârstă, poziție socială, rasă, pregătire, care creează bariere în înțelegere.

          O varietate de metode sunt folosite pentru a asigura că mesajul este receptat corect și înțeles, în mod special când mesajul conține date urgente sau importante. Din practică, următoarele metode sunt mai des utilizate:

   repetarea celor mai importante cuvinte sau imagini;

   confirmarea scrisă în urma întâlnirilor sau discuțiilor telefonice;

   multiplicarea transmisiilor aceluiași mesaj;

   repetarea transmisiilor video la intervale ș.a.m.d.

 

          7. Metode de comunicare. Diferite canale de comunicare sunt folosite în întreprinderi. Dintre acestea, cele mai uzuale pot fi considerate următoarele:

a) Comunicarea directă (față în față):

  interviuri;

  întâlniri planificate;

  întâlniri ocazionale;

  discuții în grup;

  video-telefon.

b) Comunicarea vizuală:

  filme și prezentări;

  casete video;

  grafice;

  postere.

c) Comunicarea orală:

  telefon;

  sisteme de adresare către public.

d) Comunicarea scrisă:

  poștă externă;

  poștă internă și notificări;

  reguli și proceduri scrise;

  rapoarte;

  notițe;

  afișaj video pe rețele interne și externe;

  reviste, ziare, buletine informative;

  aviziere;

  fax.

          Din punct de vedere formal, comunicarea scrisă oferă avantajul rigurozității și regularității, constituind cea mai potrivită metodă pentru comunicarea unui volum mare de date de rutină. În plus, comunicarea scrisă elimină ambiguitățile care pot apare în comunicarea orală. Totuși, comunicarea scrisă nu poate acoperi întotdeauna problemele curente care se pot ivi. De aici rezultă importanța contactelor informale prin telefon, conversație și întâlniri ocazionale. Comunicarea informală este mai flexibilă și pot interveni nuanțări care se pierd în comunicarea scrisă.

          Există numeroase cercetări care urmăresc să arate importanța canalelor informale folosite de manageri, corelate cu canalele externe informale, care devin dominante în sistemele manageriale de informații. Unii specialiști în informații tind să exagereze importanța informațiilor scrise față de conversațiile directe, chiar dacă evidența arată altfel. De altfel, studii realizate de fundații prestigioase arată că circa 80% din timpul directorilor executivi se consumă în convorbiri orale.

          Canalele formale și informale nu trebuie privite ca structuri concurențiale, ci ca fațete complementare în sistemul de informații al întreprinderii.

 

 

3.2.  Obiectivele principale ale modelului de structurare și optimizare a fluxurilor de informații

 

          Obiectivul principal al modelului este acoperirea funcțiunilor întreprinderii cu structuri informaționale care să asigure fluxuri optime în ceea ce privește volumul de date stocate și volumul de date transferate.

          Modelul trebuie să clarifice două aspecte specifice, și anume:

   Unde se plasează responsabilitatea acumulării datelor?

   Cine accesează acumulările de date formate?

 

          Optimizarea modelului necesită criterii care să permită o performanță optimală. Dintre criteriile de bază ce se cuvin introduse se pot menționa:

   volum minim de date stocate;

   volum minim de procesări primare;

   accesibilitate maximală;

   nivel maxim de automatizare a transferului de date;

   nivel maxim de adaptabilitate la schimbări formale.

          Modelul de structurare a fluxurilor de informații trebuie să respecte  reguli  care să permită transferul de date așteptat (necesar și suficient), dar nu mai mult.

 

          Prin modul de structurare al polilor de informații și prin organizarea accesului la date, este necesar a se asigura următoarele reguli:

1. Datele stocate să asigure scopul propus prin: relevanță, acuratețea referirilor, completitudine.

2. Datele trebuie să aibă o utilizare concretă.

3. Datele trebuie să fie accesibile în timp util, să aibă gradul potrivit de detaliere, iar canalul de comunicare să fie deschis utilizatorului potențial.

4. În sistem trebuie redusă influența unor factori perturbatori fizici sau de înțelegere, inclusiv supraîncărcarea mesajului informațional.

 

          Canalele de transfer trebuie să fie preponderent înregistrabile fizic (suport hârtie, magnetic, audio-video). În caz că, din motive operaționale, nu se operează înregistrarea, atunci se va avea în vedere înregistrarea ulterioară.

 

 

 

 

 

          Evaluarea eficienței transferului de date trebuie să aibă în vedere două rânduri de criterii. Pentru transferul intern de date se vor avea în vedere următoarele criterii principale, și anume:

a. suficiența transferului de date, respectiv volumul de date trebuie să asigure continuarea activității pe canalele de comunicare conectate pe verticală sau pe orizontală;

b. accesibilitatea datelor (fizică și ca viteză de accesare);

c. fiabilitatea rețelei de transmitere;

d. costul implementării și menținerii unui sistem (indiferent de suport) trebuie să nu afecteze negativ asupra profitului proiectat.

          Pentru acumulările de date deschise către exterior, pe lângă parametrii tehnici avuți în vedere, criteriul principal de eficiență poate fi acela al efectelor efortului de achiziție a datelor, pe principiul prezentat anterior, respectiv al optimului cantitate de date / calitate informații (fig. 3.1).

 

 

 


4.   PRINCIPALELE FLUXURI INFORMAȚIONALE

 

          Întreprinderea constructoare de mașini reprezintă, în general, o organizație complexă, care, indiferent de anvergură, prezintă funcțiunile specifice prezentate în fazele anterioare. În baza funcțiunilor definite în tabelul 4.1, vor trebui definite, în linii generale, principalele tipuri de date ce se vor stoca, forma sub care vor fi stocate și principalele direcții de transfer.

          Schema de structurare din fig. 4.1 a fost concepută având la bază două ipoteze:

1. Schema corespunde unei întreprinderi din construcția de mașini.

2. Schema corespunde unei întreprinderi orientate către comenzi, având în poziție centrală clientul și modalitatea de răspuns la ordinul de producție generat de client.

 

Tabelul 4.1

 

 

Funcțiunile organizației

Secvențe abordate

Poz

Informațiile necesare

Planificare

Acțiune

Control

0

1

2

3

4

a

Funcțiuni ale infrastructurii

 

 

 

a.1

Planificarea strategică

*

 

*

a.2.

Serviciul financiar

 

 

 

 

* stabilirea capitalului

*

 

*

 

* planificarea profitului

*

*

*

 

* planificarea investițiilor pentru dezvoltare

*

*

 

a.3

Contabilitate

 

 

 

 

* contabilitatea costurilor

*

 

*

 

* contabilitatea profiturilor

*

 

*

a.4

Planificare, programare

*

*

*

a.5

Lansare, urmărire

 

*

*

a.6

Urmărirea calității

 

 

 

b.

Gestiunea resurselor umane

 

 

 

b.1

Recrutare, angajare, încadrare

*

*

*

b.2

Salarii

*

*

*

b.3

Utilizarea forței de muncă

 

*

 

b.4

Formare și perfecționare

*

*

 

b.5

Probleme sociale

 

*

*

c.

Dezvoltare tehnologică

 

 

 

c.1

Supraveghere tehnologică

 

*

 

c.2

Stabilirea obiectivelor DT

*

 

 

c.3

Elaborarea proiectelor

 

*

*

c.4

Testare, producție piilot

 

*

*

c.5

Inginerie tehnologică

*

*

*

c.6

Pregătirea fabricației (documentații)

 

*

*

 

 

0

1

2

3

4

d.

Aprovizionarea

 

 

 

d.1

Cercetare oferte, informare

 

*

 

d.2

Negocieri

 

*

 

d.3

Contestare

 

*

*

I.

Logistică internă

 

 

 

I.1

Recepția furniturilor

 

 

*

I.2

Gestiunea stocurilor

*

*

*

I.3.

Manipulare și stocare

*

*

*

I.4

Transport intern

*

*

*

II.

Producție

 

 

 

II.1

Planificare, programare (pe locuri de muncă)

*

*

*

II.2

Fabricație

 

*

*

II.3

Întreținere mijloace de producție

*

*

*

 

 

Fig. 4.1. Schema de structurare a fluxului de informații

 

 

 

          Polii sistemului informațional sunt cei identificați anterior, în cuprinsul capitolului 2.

          În schema prezentată, inițiatorul unei sarcini de producție (potențiale) este clientul care o poate face în două moduri:

   direct, ca o necesitate internă și efort propriu de căutare sau ca urmare a impactului forței de vânzare;

   indirect, prin prognoză, ca urmare a cercetării pieței de către serviciile specializate.

          Efortul de stimulare a ordinelor de producție revine compartimentului comercializare-vânzări, prin funcțiunile sale principale. Compartimentul are un mecanism propriu de feed-back, care influențează mecanismele de prognoză, dar și procedurile de cercetare a pieței.

          Un potențial ordin de producție se materializează după ce clientul va fi de acord cu oferta. Oferta este generată de serviciul de preluare și programare a comenzilor, pe baza unei simulări a realizării proiectului în structura reală a întreprinderii. Sunt implicate, de asemenea, serviciile de planificare-programare și contabilitate (antecalcul prin simularea în termeni reali ai realizării comenzii sau cererii de ofertă). Cele două servicii țin de infrastructură. Traseul de simulare este identic cu cel de producție, ce va fi descris în continuare.

          Un proces global de producție pornește de la un proiect de inginerie tehnologică. Există mai multe posibilități. Documentația de execuție se poate afla în unul din următoarele stadii:

   existentă;

   incompletă;

   inexistentă (trebuie realizat un proiect).

          La unele comenzi este necesar a se realiza faze de testare. În funcție de existența sau nu a documentației de execuție, documentația tehnologică se va întocmi, completa (modifica) sau transmite ca atare.

          Datele acumulate la nivelul acestor funcțiuni se vor transmite primordial către planificare-programare, servicii care asigură funcțiunea lansare-urmărire.

          Din datele primite la planificare-programare, se vor transmite informații către:

   gestiunea stocurilor, cu opțiunea, prin bucla feed-back, de a se transfera o sarcină către aprovizionare;

   aprovizionare - pentru completarea stocului;

   planificare-programare (pe locuri de muncă).

          Materialele, componentele, semifabricatele sunt transferate către fabricație prin operații de manipulare și transport intern.

 

 

          Planificarea și programarea pe locuri de muncă asigură demararea procesului de fabricație. Se asociază procesului de fabricație SDV-urile, AMC-urilor, utilităților tehnologice. În unele cazuri, serviciile de planificare pe locuri de muncă asigură și mentenabilitatea posturilor de lucru.

          Rezultatele fabricației sunt transferate prin preluare-depozitare, transport-livrare, instalare-montare-adaptare la clienți.

          Service-ul este asociat clientului, dar rezultatele intervențiilor sunt monitorizate de Urmărirea calității.

          Centre de informare sunt constituite la nivelul Contabilitate, unde sunt cuprinse intrări de la sursele de costuri, Urmărirea calității, cu intrări de la controlul calității și service, supraveghere tehnologică, cu surse interne și externe. Gestiunea resurselor umane și Serviciul financiar, cu intrări de la contabilitate și de la Planificare strategică.

          Planificarea strategică are canale de comunicație top-down și canale de feed-back bottom-up. Canalele de feed-back sunt rezultatul unor acțiuni de monitorizare, precum și al pârghiilor analizei financiare.

          Ceea ce fluxul informațional din fig. 4.1. nu relevă în totalitate este urmărirea costurilor. Serviciul Contabilitate colectează bonurile de consum din toate punctele în care apar cheltuieli, le introduce în contabilitate în vederea întocmirii postcalculului și în vederea întocmirii documentelor contabile specifice.

          Modul de determinare a costurilor și fluxul prin care datele se transferă către contabilitate necesită o abordare separată. Indiferent de modul de calcul al costului, următoarele elemente se pot regăsi distinct în structura acestuia:

   cheltuieli materiale directe (materii prime, materiale, semifabricate, componente realizate în colaborare, comandate la terți sau achiziționate din comerț);

   consumuri cu manopera directă (salarii plătite către personalul implicat direct în realizarea produsului sau lanțului de produse;

   regia de secție, care poate include: costuri materiale neregăsite total sau parțial în produs, dar fără de care procesul tehnologic nu poate avea loc, costuri cu manopera indirectă (se pot regăsi alături de costurile cu personalul tehnic și administrativ direct implicat în activitate, și costurile cu personalul de proiectare de produse și tehnologii), costurile cu amortizarea mijloacelor de producție, costurile cu întreținerea mijloacelor de producție, costurile cu echiparea tehnologică specifică procesului, costul utilităților tehnologice consumate în procesele direct productive sau auxiliare de secție ș.a.;

   regia generală include tipurile de cheltuieli generate de întreprinderi pentru care nu se regăsește o orientare directă către sectoarele de producție și anume: materiale indirecte, manopera personalului tehnic și administrativ, a personalului de la: Serviciul de supraveghere tehnologică, Dezvoltarea întreprinderii, echipa managerială, publicitate, sponsorizări, desfacere, pregătire personal, contabilitate generală ș.a.m.d.

          Fără a intra în amănunte, formarea costului în Contabilitate având reguli precise și bine-cunoscute, în general, de lucrători din sector, se cuvin relevate unele aspecte care influențează fluxul informațional.

          Simplificarea fluxului informațional către Contabilitate poate avea loc în condițiile în care pentru fiecare loc de muncă (singular sau multiplu - mașini de același fel, aflate în același amplasament, deservite de același personal) se asociază o regie, formată din costuri specifice, astfel:

   costul orar al utilităților (se determină prin contorizarea utilităților consumate sau prin normative de consum noi);

   costul orar al deservirii directe (manopera operatorilor direcți, raportul ore mașină - ore om poate fi diferit de 1 în cazul polideservirii, de exemplu);

   costul orar de întreținere a locului de muncă;

   costul orar al amortizării locului de muncă;

   costul orar de întreținere a clădirii și instalațiilor de asigurare cu utilități (aferent locului de muncă);

   costul orar al amortizării clădirilor și instalațiilor de asigurare cu utilități,  aferent locului de muncă;

   alte costuri repartizate orar.

          În acest sistem de calcul, fiecărei repartizări a unei sarcini de producție pe un loc de muncă i se asociază un cost dependent de norma de timp provenit din: cheltuieli directe și suma cheltuielilor menționate anterior. O calibrare a costurilor cu profitul normat este strict necesară, deoarece o coborâre a profitului realizat sub profitul normat indică o disfuncționalitate. Disfuncționalitatea poate proveni din două surse, și anume:

   determinările sunt incorecte;

   gradul de încărcare normat nu a fost atins.

          Cheltuielile repartizate orar pot fi tratate și sub aspectul cheltuielilor fixe sau variabile. În acest mod de tratare, în cursul unei perioade financiare (lună, an) costurile fixe pot fi acoperite într-un termen mai scurt decât cel normat. Rezultă o suprataxare prin costuri care se regăsește în profit. O întreprindere care înregistrează acest profit suplimentar își poate împărți venitul net obținut în acest mod cu clientul, devenind mai atractivă.

 

 

          În mod evident, realizarea acestui lucru necesită fluxuri informaționale performante sub aspectul relevanței, suficienței și vitezei de transfer a datelor.

          Avantajul acestei metode de calcul a costurilor constă în: identificarea reală a polilor de costuri, alocarea costurilor pe locul în care au fost generate, urmărirea strictă și reducerea costurilor marcate.

          Pe schema din fig. 4.1, următoarele date trebuie accesate în vederea determinării costurilor:

   norma de timp pe loc de muncă - de la ingineria tehnologică;

   consumul de materiale - de la gestiunea stocurilor (consumurile reale, nu cele urmate din tehnologie), în prețuri curente; aici se vor include și costurile de stocare-manipulare, precum și cele de aprovizionare-recepție, dacă acestea nu sunt cuprinse în regia generală;

   costul orar al locului de muncă (poate fi și o mărime prestabilită, aflată deja la contabilitate);

   costul distribuit al echipării SDV și AMC speciale;

   costul distribuit al criteriului calității;

   costul unitar de preluare-depozitare, transport-livrare, instalare-?????-adaptare;

   cote de asigurări, service, alte servicii;

   costul orei-om, incluzând cotele de asigurări sociale, impozite, taxe ș.a.m.d., pe categorii și specificitate;

   cota de regie generală, aplicabilă (cota se determină ca și în cazul regiei de secție exemplificată anterior, cu includerea costurilor specifice, generate de compartimentele integratoare (infrastructură, gestiune resurse umane, dezvoltare tehnologică, aprovizionare, amortizările imobilizărilor aferente și cota lor de întreținere, costul utilităților, unele cheltuieli sociale etc.).

 

 

 


5.    ORGANIZAREA STOCĂRII DATELOR

 

5.1.  Componente ale tehnologiei informaționale. Componentele și procesarea datelor. Noțiuni generale

 

          1. Componente ale tehnologiei informaționale au penetrat și sunt utilizate pe scară largă în întreprinderile din construcția de mașini. Sunt cazuri în care mari întreprinderi din acest sector optează pentru sisteme informaționale la cheie, care să acopere în întregime (sau cât este posibil, în prezent) funcțiunile unei întreprinderi. Persistă totuși, în context, atitudini diferite în conceperea sistemelor informaționale, în special, asupra următoarelor aspecte:

   anvergura sistemelor informaționale formale;

   abilitățile personale în apropierea conceptelor și uneltelor specifice;

   identificarea și formalizarea surselor de date și informare;

   complexitatea procesării datelor din sisteme în faza premergătoare informației;

   accesibilitatea la date și viteza de transfer;

   starea mediului interior și exterior;

   necesarul și alocarea de resurse, evaluarea eforturilor și efectelor.

 

          Experiența practică în implementarea unor structuri informaționale formale a relevat o serie de percepții eronate la nivelul managementului din întreprinderi constructoare de mașini față de tehnologiile informaționale. Prezentăm câteva atitudini tip în acest sens:

   confuzia computere-sisteme de informații;

   excesiva orientare pe forme de comunicare (ex: verbală vs. scrisă, formală vs. informală, scris vs. suport magnetic ș.a);

   evitarea unor tehnici necontrolabile direct;

   orientarea excesivă pe suport hardware față de software;

   abordarea punctuală a sistemelor informatice.

 

          Exemple de atitudine manageriale:

   De ce să cumpărăm calculatoare, ce să se facă toată ziua pe ele? (este o întrebare frecventă la nivelul anilor ’91-’92, redusă ca apariție - din motive de informare sau de rușine - după anul 1994).

   De ce să cumpărăm soft-uri specializate? Mai bine cumpărăm câteva calculatoare.

   De ce să achiziționăm un sistem informatic? Mai bine luăm câteva calculatoare pentru serviciile cu grad de ocupare mai ridicat (serviciul financiar, compartimentul tehnologic etc.)

   Nu putem să ne organizăm singuri un sistem informațional?

   Ce trebuie la aprovizionare computer? Știe "nea Gicu" cum să facă rost de componente și fără calculator.

   De ce trebuie să mă informez din rețea? În mod frecvent, cer la compartimente rapoarte scrise detaliate.

 

          În sensul celor arătate anterior, se cuvine să fie făcute unele precizări, referitoare la noțiuni de bază despre computere și sisteme informaționale și la sisteme de suport al deciziei.

 

          2. Computere și sisteme informaționale

          Simplul fapt al achiziționării unui computer nu înseamnă că o activitate va fi prestată mai eficient sau că va fi produsă o mai bună informare. De cele mai multe ori, prin introducerea unui computer se încearcă rezolvarea unei probleme tehnice, deși problema este generată de alte cauze, cum ar fi: managementul, lipsa unor obiective clar formulate, slaba coordonare, schimbarea mediului etc. Pentru a dobândi un avantaj maxim din utilizarea calculatorului, este necesar ca problema să fie clar identificată înainte ca un sistem informațional computerizat să fie introdus. Este necesară o investigare adâncă asupra nevoilor managementului (cerințe, nevoie de informare ș.a.).

          Numeroase analize indică sistemele informaționale ca o componentă a sistemelor manageriale. Sistemele informaționale asigură, în acest context, asistență managerului sau echipei manageriale în activități cum ar fi planificarea, controlul, luarea deciziei ș.a. Din acest punct de vedere, abordările se fac de sus în jos (în întreprinderi din construcția de mașini, organizarea unor rețele informatice computerizate sunt fie inițiativa unor compartimente, cum ar fi centrele de calcul, fie reacții individuale la volumul mare de date gestionate / prelucrate). Absența unor inițiative la vârf, care să impună sisteme generalizate, conduce la slaba utilizare a și așa puținelor unități de calcul existente. Este de reținut că nevoia de sistem informațional influențează cantitativ și calitativ dotarea cu computere, rețele, soft-uri. Top managementul trebuie să decidă unde se fac primele implementări, cum, și cum se vor aborda către nivelele succesive de detaliere. Dezvoltarea unui sistem informațional poate fi comparată cu etapele în care un arhitect își realizează proiectul.

          În primul rând, se cuvine precizat clar care este scopul sistemului informațional. În al doilea rând, se cuvine schițată structura sa exterioară, interfețele, cum va arăta la utilizator. Planurile succesive se referă la structuri și nivele de detaliere. Acest mod de abordare generează o structură ierarhică, funcțională în cazul sistemelor informaționale.

 

          3. Utilizarea tehnicii de calcul

          Utilizarea tehnicii de calcul într-o organizație poate fi abordată pe două direcții principale. În practică, nu se poate crea o demarcare evidentă, însă în abordarea teoretică se poate vorbi de două categorii:

A.      Procesarea de date (achiziție, transfer, stocare, prelucrări primare, organizare, accese ș.a.)

B. Exploatarea de către utilizatori finali (manageri, contabili, personal de concepție și administrativ, agenți de vânzări, reprezentanți etc.)

          Ambele categorii (procesare și exploatare) generează informații utile administrării proceselor. Diferența este dată de aceea că procesarea datelor se realizează în sisteme pre-determinate (bănci de date, rapoarte standard, ecrane standard etc.), iar rezultatele sunt prezentate într-o structură rigidă. De aceea, se acordă o atenție deosebită identificării necesarului (optim) de date utile management-ului și modului de prezentare (accesare). În cazul utilizatorilor finali, rezultatele sunt flexibile, aflate într-o stare de dependență activă cu starea mediului și a operatorului; de aceea, atenția se va focaliza pe conținut și mai puțin pe forma raportului.

 

          4. Sisteme de procesare a datelor. Au rolul de a colecta și procesa transferurile zilnice între organizații sau părți ale unei organizații. Uzual, această activitate include: formele de evidență, sume de plată și de încasat, facturi, credite, mișcarea stocurilor, indicatori tehnico-economico-financiari etc.

          Procesarea datelor este abordată, într-o măsură mai mare, din punct de vedere al timpului de procesare, volumul de intrări, volumul de ieșiri. Procesarea datelor este esențială în a ține organizația în funcțiune și de a asigura fundamentul altor sisteme informaționale interne. În schema următoare, se încearcă sugerarea modului în care procesarea datelor susține sistemul informațional general al organizației.

 

 

Fig. 5.1. Procesarea datelor în organizarea sistemelor informaționale

 

          5. Caracteristici ale sistemelor de procesare a datelor. Sistemele de procesare a datelor sunt, în general, construite independent de utilizatorul final și sunt corespondente cu structura de date a organizației. Orice schimbare în structura de date ori a funcțiunii sistemului nu poate fi operată decât cu existența unui analist de sistem sau un programator. În mod schematic, sistemele de procesare a datelor susțin patru elemente intercorelate, și anume: intrări-prelucrări-stocări (inclusiv transferurile aferente)-ieșiri. În fig. 5.2 sunt prezentate, într-o schemă relațională, cele patru elemente menționate.

 

 

Fig. 5.2

          Unele sisteme de procesare a datelor includ volume inverse și diversitate ridicată de tipuri de date și structuri (ex: facturarea consumului de energie electrică, evidența bancară a cărților de credit, evidența la societățile de asigurare, nomenclatoare de componente sau de produse finite etc.). Multe sisteme au însă o anvergură redusă și, de obicei, pentru aceste utilizări se găsesc pachete de aplicații la cheie. Aceste pachete asigură o flexibilitate în organizarea aplicației, în limite controlabile, de ex: formatul datelor de ieșire, tipul datelor prelucrate, reguli de utilizare etc.

 

          6. Înregistrarea proceselor de transfer de date. Este necesar ca în operațiunile de transfer de date să se asigure înregistrarea zilnică a operațiilor realizate, înregistrarea și evidențierea. Fișierele sunt asociate cu informații care conțin date curente a transferurilor. De ex, facturile și încasările din cursul unei luni, înregistrate în vederea întocmirii balanțelor, sunt folosite în cazul controlului operațional și tactic, precum și pentru realizarea unor rapoarte.

          Înregistrarea și transferul de date pot fi realizate într-unul din următoarele cazuri:

   activități curente de prelucrare a datelor;

   realizarea unor rapoarte;

   informări.

          În fig. 5.3 sunt exemplificate tipurile menționate de înregistrări de cereri de date.

 

 

Fig. 5.3

          7. Exemple privind procesarea datelor în cazul vânzărilor

 

a)       Comenzi de execuție adresate sistemului

 

 

Fig. 5.4

 

          În cazul rețelelor de calculatoare, un exemplu de ecran pe care comenzile se derulează interactiv este prezentat în continuare (este o preluare după un sistem folosit de Central Spaces Ltd. din Birmingham - distribuitor de produse electronice și electrotehnice).

 

Informații:

Client:

 

 

    Numele clientului, adresa și nr. Contului:

- răspuns sau confirmare (r/c)

    Adresa unde se va face livrarea

- r/c

    Codificarea comenzii:

- livrare

    Felul plății:

- aranjamentul de plată

    Numele produsului, mărimea stocului,

    cantitatea comandată

- ordin

    Prețul și mărimea lotului:

- acceptare / respingere

    Produse alternative sau promovări de produse noi

- analiză

    Natura produsului

- avertizare asupra unor reduceri în volumul solicitat

    Termenul de livrare

- acceptare / respingere

 

Fig. 5.5

 

          Presupunând că solvabilitatea clientului este satisfăcătoare și că au fost acceptate prețul/volumul livrării/alternative oferite, sunt afectate fișierele corespunzând stocurilor și planificării execuției. Etapa următoare constă în elaborarea ordinelor de execuție. Un program complet, incluzând datele necesare pentru livrare este scos la imprimantă. După încheierea execuției la nivelul unei zile, sunt elaborate ordinele de livrare, cu indicarea mijlocului de transport ce va fi utilizat. Echipa care are sarcina livrării preia adresa și stabilește ruta optimă, urmând a asigura și obținerea documentelor de recunoaștere a livrării.

          O schemă a procesului este prezentată în figura următoare.

 

 

Fig. 5.6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          Ordinul de livrare poate fi completat cu o schemă de încasare a facturii. Schema este utilă datorită unor forme de plată flexibile (credit, leasing, diferite termene de decontare - 30, 60 sau 90 de zile etc.). De asemenea, se urmărește facilitarea urmăririi încasării. O astfel de schemă este prezentată în figura următoare.

 

 

Fig. 5.7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          8. Organizarea bazelor de date. O bază de date este o mulțime de date structurate. Structura unei baze de date este independentă de natura aplicațiilor. Caracteristicile mai importante ale unei baze de date pot fi considerate următoarele:

   Autonomie. O dată ce este stocată pentru păstrarea în sine și nu pentru aplicația ce va urma. Utilizarea unei date este generală și este independentă de tipul programului folosit în aplicație.

   Unicitate. Trebuie să se evite date contradictorii sau duplicate. De exemplu, în cazul stocurilor, o dată introdusă sau actualizată, va trebui să propage modificări la absolut toate nivelele corespondente, în mod instantaneu.

   Flexibilitate. Datele vor putea fi accesate în diferite moduri, pentru diferite aplicații.

          Bazele de date pot crește și se pot modifica și se construiesc, de obicei, etapă cu etapă, odată cu organizația. În prezent, sunt cunoscute mai multe sisteme de organizare a bazelor de date, fiecare urmărind relevarea unor seturi de date utile pentru sistemele de informare managerială, în forme care permit accesarea, identificarea și modificarea flexibilă.

          O organizație nu este constrânsă să opereze numai pe propriile baze de date. Există numeroase companii specializate care comercializează timpi de acces la baze de date de interes pentru organizații, baze pe care respectivele organizații nu și le-ar putea forma sau întreține. Ex: tranzacțiile la Bursele de valori, informații financiare și legate de mediu, informații despre organizații (serviciu furnizat și de Camera de Comerț și Industrie a României). În anul 1994, peste 8000 de baze de date erau disponibile, iar numărul este într-o rapidă creștere.

 

          9. Procesarea la nivelul utilizatorilor finali. Utilizatorii finali sunt cei care folosesc nemijlocit computerele, fără a recurge la specialiști. Utilizatorii pot fi: manageri, personal de birou, agenți de vânzări, prelucrători etc. Cele mai uzuale aplicații ale computerelor la nivelul utilizatorilor finali pot fi considerate următoarele:

   sisteme de fundamentare a deciziilor;

   sisteme Expert;

   sisteme de informare rapidă;

   programe de prelucrare finală a datelor;

   sisteme de pregătire, perfecționare;

   căutarea și transmiterea de informații;

   culegerea și procesarea textelor etc.

 

          10. Sisteme de fundamentare a deciziei (SFD). Obiectivul unui SFD este acela de a sprijini activitatea managerilor în luarea deciziei. Aceste sisteme tind să înglobeze sisteme de procesare a datelor cu sisteme de birotică. De exemplu, sistemul poate prelua un volum mare de date din înregistrările tranzacțiilor de date și, printr-o analiză prestabilită a acestora, poate furniza noi date pentru un raport care poate fi redactat pe un simplu procesor de text.

 

          De ex: firma INCUBUS CONSULTING SRL a dezvoltat o aplicație privind prognoza evoluției vânzărilor, utilizând teoria rețelelor neurale, rezultate obținute prin rularea aplicației putând fi transferate în EXCEL, produs Microsoft, inclus în Microsoft Office. În acest fel, o aplicație care utilizează și procesează un volum mare de date poate fi folosită, cu o minimă instruire, de orice angajat interesat.

 

          SFD tind să fie utilizate tot mai mult în planificare, modelare, analize multicriteriale, decizii în condiții de risc ș.a. Aceste sisteme sunt operate de la terminale de către utilizatori, care interacționează cu sistemele de procesare a datelor. Având la dispoziție numeroase unelte și proceduri, oferite de tehnica de calcul și de software, utilizatorul final își poate dezvolta propriile aplicații, mai performante, mai utile.

          Principalele trăsături ale unui SFD pot fi considerate următoarele:

   Computerul asigură suportul, dar nu înlocuiește judecata utilizatorului; cel mult îi furnizează soluții pre-determinate.

   SFD este potrivit pentru probleme structurabile, în care părți ale analizei pot fi computerizate, urmând efortul de gândire al decidentului și facilitând monitorizarea aplicării deciziei.

   Problemele efectiv rezolvate sunt rezultatul interacțiunii între computere și manager.

          Este util a se folosi astfel de sisteme când unele dintre criteriile următoare sunt îndeplinite:

a) Este necesar a se utiliza un volum mare de date.

b) Sunt necesare numeroase operații de calcul și transfer de date.

c) Există multitudine de relații și conexiuni de date.

d) Se realizează analiza în etape succesive.

e) Sunt necesare decizii ale utilizatorului pe parcursul derulării (altfel, pot fi utilizate sisteme automate de decizie).

f) Sunt necesare operații de comunicare.

          De obicei, SFD-urile pornesc de la o bază de date, un software capabil să prelucreze datele și un sistem de evaluare a deciziei, programe incluzând, de exemplu, modelarea, foi de calcul rapid, pachete de analiză, sisteme expert ș.a.m.d.

          11. Programe de susținere a deciziei. Existența unor baze de date trebuie să ofere posibilitatea ca managerul să poată accesa și interoga volumul de date la dorința proprie. Managerul trebuie să aibă posibilitatea să utilizeze aceste date în diverse moduri și să ia decizia. Pentru a realiza aceasta, există o diversitate de instrumente disponibile. Aceasta include aplicații pentru următoarele activități:

a) modelare și stimulare;

b) foi de calcul rapid;

c) prognoze;

d) programare lineară și ne-lineară;

e) modele de regresie;

f) analiză de risc și sensibilitate;

g) sisteme expert ș.a.

          La nivelul managerial, două programe au un nivel de utilizare mai ridicat: foile de calcul rapid și sistemele expert.

 

          12. Foile de calcul rapid.

Principiul unui program bazat pe foi de calcul rapid constă într-un tabel de lucru în care datele pot fi stocate și manipulate după orice (exemple de foi de calcul: Microsoft Excel, QuatroPro, Lotus 1-2-3). Foaia de calcul este o matrice de locații care pot conține valori, formule și relații. Un avantaj principal este că toate elementele matricei se schimbă automat când una sau mai multe dintre cheile de bază asumate sunt modificate. Aceasta înseamnă că un astfel de pachet poate fi utilizat pentru ilustrarea rezultatelor diferitelor acțiuni sau asumări, precum și pentru modelarea unor procese.

          O aplicație des întâlnită este aceea a proiectelor de bugete de venituri și cheltuieli. Foaia de calcul este extrem de folositoare în acest tip de aplicație, deoarece permite evidențierea efectelor unor modificări a datelor inițiale.

 

          13. Sisteme expert.

Sistemele expert reprezintă nivele avansate ale SFD. Un sistem expert poate fi considerat ca un sistem de calcul care asociază cunoștințele teoretice (aplicative) ale unui expert sau grup de experți cu experiența practică a utilizatorului. Un sistem expert permite unui „ne-expert“ să obțină performanțe similare cu cele ale unui expert în rezolvarea unei probleme concrete. Trăsătura principală a unui sistem expert este cumulul de cunoștințe de bază, în fapt o rețea de reguli care reprezintă experiența umană acumulată la un moment dat. Regulile și conexiunile realizate prin sistem sunt rezultatul comunicării cu experții și analiza modului în care aceștia abordează problema. Sistemele expert sunt mult mai sofisticate decât simple bucle automatizate de decizie, dar sunt mult mai greu de implementat. Au fost dezvoltate sisteme expert în numeroase domenii, dar cele mai cunoscute sunt următoarele tipuri:

   diagnostic medical;

   planificarea plății taxelor legate de utilizarea personalului angajat;

   evaluarea costurilor de producție;

   alegerea metodelor de vânzare;

   plata concediilor medicale și evidența acestora;

   aprobarea de credite bancare;

   planificarea echipajelor de zbor ș.a.

 

          14. Sisteme de informare. Sunt sisteme de accesare rapidă a datelor, care facilitează selecția și sinteza informațiilor pentru factorii de decizie din organizație. Sunt accesate informații din sectoarele cheie, precum și din surse interne și externe de baze de date. Principalele caracteristici ale sistemelor de informare pot fi considerate următoarele:

   Ușor de utilizat. Sistemul trebuie să fie rapid și extrem de ușor de utilizat și va fi destinat utilizării de către persoane extrem de ocupate.

   Acces la date. Trebuie să asigure acces rapid la date, permițând explorări multidimensionale.

   Analiza datelor. Obținând date, sistemele de informare asigură facilități de prelucrare: calculul ratelor și tendințelor, integrarea datelor, prognoze ș.a.

   Prezentare de calitate. Sistemul trebuie să asigure formate atractive și inteligibile, utilizând culori, grafice, diagrame etc.

 

 

5.2.  Organizarea stocării datelor

 

          Conform unor aspecte teoretice și aplicative tratate anterior în lucrare, organizarea stocării datelor se va face respectând două funcțiuni de bază:

1. Datele vor fi stocate în polii informaționali, asigurând, pe rețeaua internă, următoarele trăsături:

  unicitatea depozitului;

  corelarea și adaptarea datelor în procesele de actualizare;

  relevanță și utilitate în procesul aferent și în procesele relaționale pe orizontală și pe verticală.

2. Datele vor fi accesibile pe nivelele de comunicare și de monitorizare, în fluxul informațional specific întreprinderilor din industria construcțiilor de mașini, descris în fig. 4.1. Accesarea de către utilizatorii finali va fi limitată și ierarhizată.

 

5.3.  Achiziționarea ordinelor de producție

 

          Polul de informații „Achiziționarea ordinelor de producție“ este constituit din date culese și procesate primar la nivelul următoarelor compartimente:

   cumpărare-vânzare (activitate distinctă);

   dezvoltare tehnologică (activitate integratoare);

   service, asigurarea calității și contabilitate, în sensul unor date procesate primar atrase.

          Fără a intra în detalii care ar putea particulariza excesiv modelul de organizare propus, se cuvin făcute anumite exemplificări.

          La nivelul compartimentului comercializare-vânzări, cercetarea pieței asigură un volum de date dintre ale căror surse se pot enumera:

   studii de piață cu caracter general, pe sectoare industriale, zone geografice, tipuri de consumatori etc.;

   studii de piață orientate pe produs/produse;

   studii asupra concurenței sectoriale;

   studii generale, cu caracter economic global, social, de mediu, de dezvoltare durabilă ș.a.;

   informații pe canale private.

          Vânzările și analiza vânzărilor asigură date orientate pe partenerii comerciali, inclusiv cei potențiali (prin analiza ofertelor în curs sau a celor refuzate). Date relativ concrete privind: prețuri, eșalonarea plăților, tipul clientelei ș.a. pot fi incluse. O bază de date privind uzanțele și bonitatea clienților poate fi asociată.

          Nivelul de procesare a datelor, la acest nivel, este scăzut, datele fiind preluate, de obicei, ca atare. Se cuvine remarcată prezența acumulărilor de date atât din surse externe, cât și din surse interne. Deși ponderea surselor externe este cotată ca mai mare, neglijarea surselor interne este o eroare pe care echipa de elaboratori a remarcat-o adesea la nivelul conducerii unor întreprinderi vizitate. Cunoașterea aprofundată a clienților și a comportamentului individual ca o cale de stimulare a comenzilor este, din păcate, puțin folosită. Existența unor acumulări de date privind clienții ar putea fi stimulativă în schimbarea de atitudine a managerului și personalului de specialitate.

          Compartimentul Dezvoltare tehnologică își are o importantă sursă de informare din zona comercializare-vânzare. Adaptarea la clienți este o funcțiune bine servită cu date din acumulările descrise anterior. O altă sursă de date, externă, referitoare la nivelul tehnologic sectorial, al concurenței, al furnizorilor, al clienților, al unor sectoare potențiale furnizoare/beneficiare de tehnologii/produse noi sau modernizate poate fi exploatată atât de funcțiunea cercetare-dezvoltare (nefigurată explicit în fig. 4.1, dar subînțeleasă în toate activitățile unei întreprinderi), cât și de comercializare-vânzare, prin stimularea forței de vânzare și creșterea calității prognozelor.

          Fără comentarii suplimentare, datorită evidenței, trebuie asociate și date provenite de la compartimentele de service, urmărirea calității și contabilitate. Datele preluate din aceste surse vor fi înregistrate ca evoluții istorice, un grad de procesare mai ridicat fiind necesar în vederea condensării și facilitării înțelegerii.

 

 

5.4.  Evaluarea ordinelor de producție

 

          Cuprinde date culese și procesate primar din următoarele surse:

   Aprovizionare/Gestiunea stocurilor - dar datele vor fi cele reale, la zi, asupra costurilor pe sorto-tipo-dimensiuni de materiale, componente ș.a.m.d.

   Pregătirea fabricației - norme de timp și consum actualizate.

   Gestiunea resurselor umane - date actualizate.

   Contabilitate - costuri tipice pentru întocmirea ofertelor actualizate.

          Datele sunt procesate în vederea întocmirii unei oferte detaliate. Procesarea se face pe modelul de planificare-programare uzual folosit în întreprindere, pe datele curente acumulate aici (capacități disponibile, personal disponibil, utilități disponibile, vectori de transport disponibili ș.a.m.d).

          Necesitatea ca datele primare stocate să fie actuale provine din aceea că în Gestiunea stocurilor sunt cuprinse și prețuri de intrare istorice, neactualizate. Similar, costuri ale forței de muncă sau regii orare sau altele pot fi în stare neactualizată. În acest sens, la polul informațional menționat trebuie stocate datele actualizate, deoarece, altfel, este posibil ca procesul de fabricație să nu mai poată fi reprodus datorită decapitalizării.

          Prin ordinele de producție, datele actualizate primare se vor transforma în date procesate primar la nivelul polilor informaționali din flux.

          Deși este vorba de un proces de simulare, asigurarea unei suprapuneri maxime antecalcul-postcalcul este un puternic element concurențial, iar efectele pozitive ale procesului, informațiile dobândite în acest proces se propagă, în sens pozitiv, către celelalte procese din întreprindere (de ex: prin actualizare se evită coborârea profitului obținut sub profitul normat real).

 

 

 

 

 

 

5.5.  Realizarea ordinelor de producție

 

          Conține date generate de pregătirea fabricației, evaluarea capacității de producție și a celei de regim, fluxurile de fabricație, gradul de ocupare și modul de ocupare a locurilor de muncă și multe altele. Realizarea ordinelor de producție are în vedere realizarea planului, în general pe relația durată-cost, și se materializează, prin procesarea datelor, în liste de activități, consumuri, costuri.

          Datele procesate primar constituie surse de informații pentru Contabilitate, în principal, dar și pentru serviciile de Supraveghere tehnologică, Inginerie tehnologică, Gestiunea resurselor umane, Financiar, dar, foarte important, pentru nivelele de planificare strategică, tactică, operațională.

          Sistemul de acumulare, stocare, procesare primară și transfer de la acest pol este cel mai complex din următoarele motive:

   volum mare de date de intrare;

   procesare primară complexă în programarea fabricației și stocare;

   volum mare de transferuri automate către contabilitate, transfer care trebuie să fie și eficient, clar și indubitabil în același timp.

 

 

5.6.  Rezolvarea aspectelor financiare

 

          Polul informațional are surse de informare de la acumulările prezentate anterior și își creează propriile date cu grad de procesare ridicat. Sursele de informare au fost exemplificate în exemplul de la capitolul 4.2, dar numeroase alte surse pot fi luate în discuție (urmărirea încasării facturilor, urmărirea achitării facturilor etc.).

          Datele stocate în contabilitate, deci acumulările proprii, constau în calculații și raportări contabile. În sprijinul managementului strategic, serviciul Financiar își întocmește propriile analize financiare, rapoarte și planuri, care devin date stocate la acest nivel.

 

 

5.7.  Supravegherea tehnologică

 

          Acest pol informațional merită o tratare distinctă, deoarece prin date acumulate din mediul extern, cât și din cel extern, creează o sursă de date proprie, constituită din următoarele elemente:

   rapoarte descriptive asupra mediului extern;

   evaluări, expertize;

   rapoarte de monitorizare/audit efectuate în mediul intern;

   proiecte de cercetare avansată;

   date privind brevete disponibile, tehnologii disponibile, personal calificat disponibil și altele și prețurile acestora ș.a.m.d.

          Deși datele care fundamentează această activitate nu sunt date proprii, rezultatele prelucrărilor primare sunt surse de informare pentru funcțiunile integratoare ale întreprinderii.

 

          Concluzii. În ciuda complexității și diversității funcțiunilor unei întreprinderi constructoare de mașini, modelul de organizare a stocării datelor pe cei cinci poli informaționali satisface derularea transferurilor și procesării interne. Funcțiunile din fig. 4.1 sunt alimentate integral cu date provenite de la polii informaționali menționați.

 

 

 


6.   MODELAREA PROCEDURILOR DE ACCESARE ȘI UTILIZARE

 

 

          O etapă importantă în elaborarea și optimizarea fluxurilor de informații este aceea a stabilirii procedurilor de accesare și exploatare a bazelor de date.

          Așa cum s-a arătat în capitolul anterior, sunt două categorii de intervenții care se cuvin tratate, și anume:

a) Procesarea de date.

b) Exploatarea de către utilizatorii finali.

 

          a) Procesarea de date. În sensul abordării de față, procesarea are în vedere următoarele acțiuni:

   achiziția de date. Achiziția de date constă în introducerea în sistem de date din surse interne sau externe. Datele pot fi introduse în sisteme pre-formate, caz în care rutine specializate în achiziție sunt necesare sau sunt preluate în forma disponibilă. De asemenea, datele sunt preluate cu voia deținătorului anterior sau fără voia (acceptul) acestuia. O parte din datele din surse externe sunt, în mod uzual, preluate fără voia deținătorului anterior (ex: informații tehnologice, liste de clienți/furnizori ale concurenților etc.). Din surse externe există și posibilitatea cumpărării de baze de date, existând firme și rețele specializate.

   stocarea. Se referă la suportul pe care sunt preluate datele și pe care, de obicei, se realizează operațiile următoare.

   procesările primare. Procesările primare au în vedere diferite operații de selecție, sortare și pregătire a datelor pentru stocare îndelungată sau pentru transferare. Procesările primare implică transformarea datelor din forma în care au fost achiziționate, în forma în care acestea pot fi transferate către utilizatori.

   organizarea. Are în vedere structurile în care se așază datele pregătite pentru accesarea de către utilizatorii finali. Organizarea datelor poate anticipa utilizările ulterioare. Modul de organizare poate influența considerabil asupra volumului de date transferate în flux.

   stabilirea acceselor. Se au în vedere două tipuri de accese: ale administratorilor bazei de date și ale utilizatorilor. În mod evident, administratorul bazei de date este cel care va opera modificările în baza de date, în timp ce utilizatorul este cel care accesează baza de date în scopul obținerii de informații utile activității. Accesul la modificări ale bazei de date va fi limitat la administrator, iar accesul la utilizarea datelor va fi permis utilizatorilor aflați pe fluxul informațional, în structurile verticale sau orizontale. Unele baze de date au acces limitat pe nivele de organizare.

 

          b) Exploatarea de către utilizatori finali. Persoanele care utilizează aceste date reprezintă structuri ale întreprinderii aflate în fluxul informațional, fie pe structurile verticale, fie pe cele orizontale. Structurile verticale superioare au acces nelimitat, celor inferioare le sunt transmise automat, de obicei, datele sau informațiile care le primesc. În cazul informațiilor, acestea vin, de obicei, sub formă de ordine. Pe orizontală accesele pot fi limitate sau libere, iar transferul se poate face automat, discontinuu, în forme predefinite (rapoarte standard) sau pot fi accesate, funcție de aplicațiile în curs.

 

 

Fig. 6.1. Model schematic de accesare și utilizare

 

          O schemă simplificată a procesului descris anterior este prezentată în figura 6.1.

          În mod evident, schema din fig. 6.1 poate fi transformată, prin multiplicare și interconexare, în schema bloc a transferurilor informaționale ale unei întreprinderi. Este mai sugestiv, însă, ca schema fluxurilor să conțină funcțiuni (fig. 4.1), deoarece, în acest mod pot fi scrise mai ușor aplicațiile de transfer automat de date, precum și cele care generează rapoarte pre-definite (ex: date contabile, date statistice, evidențe clienți/furnizori/angajați ș.a.m.d).

          Unele aspecte legate de procedurile de organizare și transfer de date necesită elemente suplimentare de clarificare.

 

          1. Procedurile de organizare și transfer. Aceste proceduri reglementează organizarea și transferul datelor și informațiilor. Sunt clarificate și reglementate strict toate activitățile legate de procesarea datelor. De asemenea, pentru fiecare pol informațional sunt precizate conexiunile cu funcțiunile întreprinderii cu care există contact pe relația verticală sau pe cea orizontală. Prin proceduri de stabilesc: forma și periodicitatea rapoartelor standard, forma și momentul de transfer pentru datele transferate automat, accesele pentru rapoartele aferente operațiilor în curs și permisivitatea accesului la date, procedurile de cercetări de date și de monitorizare a bazelor de date.

 

          2. Structura rapoartelor standard. Este stabilită să corespundă funcțiunii de destinație, raportul fiind conceput în concordanță cu strategia întreprinderii.

 

          3. Structura datelor transmise automat către utilizatori. Situația se aseamănă cu cea descrisă anterior, momentul lansării în sistem fiind prestabilit, iar influența datelor transmise propagându-se instantaneu, simultan și automat în tot sistemul.

 

          Deși modelul de accesare și utilizare este specific pentru fiecare întreprindere, chiar în cazul unor programe evoluate, perioada de formare depășește, de regulă, 6 luni, procedurile și principiile după care se realizează modelarea rămân aceleași.

 

 

 


7.   IDENTIFICAREA UNOR CRITERII DE OPTIMIZARE A FLUXURILOR DE INFORMAȚII

 

 

          Optimizarea fluxurilor de informații ca proces sau ca produs se supune unor acelorași reguli bazate pe valoare și cost. Proiectarea sau îmbunătățirea unui sistem informațional, în folosul managementului, pornesc de la nevoia de a constata că oricare ar fi beneficiile aduse de această operație, costurile aferente sunt justificate. Scopul acestor sisteme informaționale este de a asigura managementul cu informația creată la momentul potrivit. După unele surse, rezultatele obtenabile din ameliorarea fluxurilor informaționale sunt cel mai ades depășite de costurile sistemelor informaționale, astfel încât există senzația că astfel de sisteme sunt non-profitabile. Pe de altă parte, eficiența unui sistem informațional este dificil de determinat, deoarece valoarea unei informații este dificil de consemnat.

          În acest sens, autori cum sunt Robert H. Gregory și Richard L. Van Horn, în lucrarea „Value and Cost of Information“, J. Daniel Canger și Robert W. Knapp, în „Systems Analysis Techniques“, Barry J. Epstein și William R. King, în „An Experimental Study of the Value of Information“, leagă valoarea informației de patru factori principali, și anume: calitatea, rapiditatea, cantitatea și relevanța în abilitatea managerială în luarea deciziilor.

 

          a. Calitatea informației. Pentru a aprecia calitatea unei informații, managerii trebuie să poată compara faptele raportate cu realitatea. Cu cât informația prezintă mai multă acuratețe, cu atât mai ridicată este calitatea și cu atât mai mult managerii pot conta pe aceasta în luarea deciziei. În general, costul legat de obținerea unei informații crește cu cât calitatea informației dorite este mai mare. De exemplu, o dublă sau triplă verificare asupra unei informații recent obținute asigură o calitate superioară, dar costul orelor de calculator care însoțesc verificările pot fi mult prea mari.

          Gradul de acuratețe necesare poate varia de la situație la situație. Ex: în industria auto, componentele de la furnizori necesită o reînnoire continuă și un control de calitate mai strict. Dacă o informație privind necesitatea creșterii  calității ajunge la nivel managerial, dar aceasta nu adaugă valoare, atunci nici informația nu are valoare.

 

          b. Termenul de livrare a informației. În vederea unui control eficient, măsuri de corecție sunt necesare a fi luate înainte ca o deviație de la planul standard să aibă loc. Ca urmare, o informație provenită dintr-un sistem informațional trebuie să ajungă în timp util la cunoștința managerului, astfel încât o reacție să poată avea loc. Dacă o informație poate fi considerată a ajunge în timp util, aceasta depinde de tipul de informație, organizație și nivel ierarhic. De exemplu, o informație destinată top-managementului poate ajunge mai lent decât în cazul managementului mediu sau operațional, deoarece și reacțiile acestora trebuie să fie mai rapide. În cazul organizațiilor, un șef de magazin primește rapoarte zilnice asupra vânzărilor. Într-o întreprindere, managementul calității poate opera cu rapoarte săptămânale privind problemele clienților. La aceste nivele, întocmirea de rapoarte lunare poate fi doar istorie, fără utilitate practică.

 

          c. Suficiența cantitativă a informației. Un mesaj nu poate fi considerat nici de calitate, nici oportun câtă vreme nu conține suficientă cantitate de informații. Pe de altă parte, managerii de la toate nivelele sunt inundați de informații nerelevante și inutile. Dacă ei vor primi mai multe informații decât pot utiliza cu folos, s-ar putea să piardă din vedere tocmai informațiile cele mai eficiente.

 

          d. Relevanța informației. În același timp, informația pe care managerul o primește trebuie să aibă relevanță față de responsabilitate și sarcinile de lucru. Managerul general nu trebuie să cunoască exact situația stocurilor de componente, precum și administratorul stocurilor nu trebuie să aibă prea multe informații despre statutul echipelor de conducere de la alte nivele.

          Față de cele arătate anterior, trebuie precizat că există indicatori tehnici în baza cărora se pot aprecia avantajele unui sistem informațional. Dintre acestea se pot enumera:

 

A.      Exactitatea. Se poate aprecia prin doi indicatori:

   raportul (numărul de răspunsuri juste)/(numărul total de răspunsuri) date cu privire la evenimentul respectiv; este un indicator util în cazul sistemelor expert;

   precizia datelor de care se dispune, măsurată cu relația:

în care:

-  Kp - coeficientul de precizie;

-  Ief - cantitatea de informație efectivă;

-  Imax - cantitatea de informații maximă posibilă în condițiile date (ceea ce corespunde cu gradul cel mai mare de detaliere posibil, în timpul avut la dispoziție).

 

B. Complexitatea. Este vorba despre calitatea de a conține elemente de cunoaștere care permit conturarea unei imagini cât mai complete asupra evenimentului. Se consideră corespunzător sistemul informațional care asigură un grad de completitudine de 7%.

 

C.      Oportunitatea. Poate fi privită ca rata informațiilor care s-au încadrat în timpul disponibil de valorificare, raportate la volumul total de informații transferat.

 

D.      Frecvența de elaborare. Densitatea de informații utilizabile furnizate în unitatea de timp.

 

E. Conținutul adecvat. Rata informațiilor utilizate ca atare (fără completări sau redistribuiri) la volumul total de informații transferat.

 

F. Forma de prezentare adecvată.

 

G.      Capacitatea de intergrare în sistemul informațional.

 

H.      Utilitatea.

   O evaluare empirică a utilității informațiilor se poate realiza pe baza raportului între numărul informațiilor utile și cel al informațiilor inutile. Se stabilesc următoarele paliere:

-   > 0,5 : esență informațională;

-   0,1 - 0,5 : ponderea normală a informațiilor utile;

-   < 0,1 : vid informațional.

   „Coeficientul acțiunii utile“ (Kan) poate oferi o apreciere calitativă a informațiilor

 

în care:

-   - cantități de informații care intră, respectiv ies, dintr-un compartiment;

-   - valoarea corespunzătoare, în expresie bănească, a unității de informație.

 

 

 

          Pentru sistemele informaționale evoluate, se pot utiliza indicatori de performanță specifici, dintre care se pot enumera:

   Rata de accesare a bazelor de date (rA)

 

 

          Rata rA se determină pentru intervale de timp prestabilite și se realizează cu o periodicitate, de asemenea, prestabilită. În cazul înregistrărilor periodice, trendul ratei rA oferă indicații asupra calităților bazei de date.

   Rata de transfer automat de date rTA

 

 

   Rata de automatizare a exploatării bazelor de date (rEA)

 

 

          Se evaluează pe o perioadă de timp prestabilite. La un trend descrescător este nevoie de o reînnoire a ofertei de rapoarte standard.

          În ceea ce privește itinerariile parcurse de date și informații de la locul culegerii datelor până la destinatarii informațiilor, se consideră că circuitele trebuie să aibă următoarele caracteristici:

   să fie cât mai scurte;

   să fie raționale, economicoase;

   volumul de procesare intermediară necunoscut de utilizatorul final să fie minim.

 

          Un model de analiză de tip cost-valoare a fost prezentat în cap. 3.1, pag. 4. Modelul odată transpuns grafic, oferă posibilitatea unei evaluări. Curbele care stau la baza modelului (valoarea derivată din îmbunătățirea acțiunii care are la bază informația - costurile legate de obținerea informației, stocarea și procesarea datelor) pot fi ajustate prin ajustarea unor mărimi deja prezentate la indicatorii precedenți. Deși mai sofisticat, modelul poate oferi concluzii interesante.

          Un alt model este cel de analiză financiară, utilizat cu evaluarea eficienței investițiilor financiare. Modelele de analiză financiare bazate pe pragul de rentabilitate (PR), venitul net actualizat (VNA) și rata internă de rentabilitate (RIR) sunt binecunoscute și nu se cuvine a fi reluate. Ca interpretare: pragul de rentabilitate semnalează momentul din care investiția devine eficientă, sporul de venit net actualizat trebuie împărțit între aportul sistemului informațional și eforturile de reorganizare, rata internă de rentabilitate arată efectele globale ale investiției.

          Optimizarea fluxurilor de informații se realizează prin aducerea indicatorilor sau ai parametrilor modelelor de evaluare menționați la niveluri care să ofere eficiența maximă sistemului.


8. METODOLOGIE DE APLICARE

 

          Pentru unele clarificări în abordarea implementării de sisteme informaționale în întreprinderi din industria construcțiilor de mașini, este necesar a se prezenta și principalele etape și faze ale procesului de analiză și proiectare a astfel de sisteme.

1. Definirea ariei studiului

1.1.  Sesizarea necesității de efectuare a studiului.

1.2.  Stabilirea temei.

1.3.  Delimitarea ariei de cuprindere a studiului.

2. Definirea cerințelor cărora trebuie să le răspundă studiul (caiet de sarcini)

2.1.  Identificarea problemelor.

2.2.  Stabilirea obiectivelor ce trebuie atinse prin îmbunătățirea sistemului informațional.

2.3.  Studiul preliminar de pregătire a cadrului general de desfășurare a proiectului.

2.4.  Revederea obiectivelor stabilite în faza 2.2, dacă acest lucru apare ca necesar în urma efectuării studiului preliminar.

3. Cunoașterea și analiza critică a sistemului actual

3.1.  Culegerea datelor privind sistemul existent.

3.2.  Analiza critică a funcționării sistemului actual.

3.3.  Determinarea schimbărilor necesare în sistemul existent.

4. Proiectarea de detaliu a noului sistem

4.1.  Elaborarea conceptului general.

4.2.  Proiectarea de detaliu a noului sistem.

5. Implementarea și urmărirea funcționării noului sistem

5.1.  Simularea funcționării la proiectant.

5.2.  Implementarea, instalarea, adaptarea la utilizator (inclusiv instruirea utilizatorului).

5.3.  Urmărirea funcționării.

5.4.  Proiectarea și implementarea procedurilor de evaluare periodică.

 

          Schemă, explicații

 


 

9.   PREZENTAREA UNOR SOLUȚII DE APLICARE, DE STRUCTURARE ȘI DE OPTIMIZARE A FLUXURILOR DE INFORMAȚII UTILIZÂND PRODUSE SOFTWARE AVANSATE

 

 

          Diversele teorii manageriale, dezvoltate în plan științific, privind canalele de comunicare și fluxurile informaționale în sistemele industriale au fost puse în aplicare odată cu apariția calculatoarelor. În prezent, există mai multe tipuri de programe structurate pe aplicații industriale care asigură, în regim integrat, toate funcțiunile sistemelor informaționale. Aceste sisteme au fost dezvoltate după modele modulate (tip felii de tort multietajat, tip cărămizi, tip arboricol ș.a.), astfel încât asigură mutitudinea funcțiunilor la nivelul unei întreprinderi. Majoritatea celor care au pătruns pe piața din România sunt aplicabile în întreprinderi din industria construcțiilor de mașini.

          Un astfel de sistem implică, la implementare, următoarele activități principale, respectiv transformări asupra întreprinderii:

   reorganizarea fluxurilor informaționale după principiile teoriei manageriale (de obicei, cea mai modernă în uz); aceasta implică transformări, uneori considerabile, a căror realizarea înseamnă chiar și cicluri de 3-4 luni;

   instruirea personalului de implementare, antrenare și exploatare; propagarea cunoștințelor se face la toate nivelele, fie la posturile de conducere, fie la posturile de execuție;

   pregătirea și formarea bazelor de date; de obicei, se folosește tiparul oferit de firma furnizoare, dar adaptări și corecții sunt posibile;

   pregătirea și implementarea pachetelor de aplicații la utilizatori;

   dezvoltarea și extinderea sistemului de calcul.

          Valoarea unor astfel de sisteme este ridicată, la aceasta adăugându-se echipamentul hardware, care încarcă nota de plată considerabil. Prețurile minime pe pachet pornesc de la 100.000 USD și pot atinge valori impersionante, 2-3 milioane USD fiind valori uzuale pentru concerne multiorganizaționale sau pentru rețele internaționale.

          De obicei aceste pachete se asociază cu sisteme de proiectare CAD/CAM, precum și cu pachete expert specializate în analiza financiară, prognoză, proiectarea bugetelor de venituri și cheltuieli, actualizarea stocurilor și valorii mijloacelor fixe și multe altele.

 

 

 

          Dintre cele mai răspândite aplicații, considerăm util a prezenta, în prezenta lucrare, următoarele:

   JOBSCOPE (SUA);

   SAP (Germania);

   Sistemul de baze de date și aplicații ORACLE

   Sistemul software pentru administrarea locală și globală a afacerilor SCALA

          Din prezentările la care au participat autorii lucrării, s-a desprins normalitatea suportului științific. În general, aplicațiile și programele de optimizare corespund celor prezentate în manualele și cărțile de specialitate, marele avantaj fiind legarea automată a aplicațiilor, logica, fiabilitatea, calitatea și, în special, relevanța datelor și informațiilor manipulate la nivelul fiecărei funcțiuni în parte.

 

          Ca o concluzie vizibilă ca urmare a prezentării, chiar și sumare, a pachetelor informatice specializate, rezultă două aspecte importante:

1. Nu merită dezvoltarea cu resurse proprii a unor astfel de sisteme (mai puțin a unor sisteme expert asociabile).

2. Merită organizat fluxul informațional al întreprinderii ca și cum ar exista un astfel de sistem, fie și în perspectiva achiziționării ulterioare.

 

 

 


10. CONCLUZII. VALORIFICARE

 

 

          Tema „Modele pentru structurarea și optimizarea fluxurilor de informații în unitățile din industria construcțiilor de mașini“ a fost abordată, în cuprinsul fazelor anterioare, atât în mediul convențional, al conexiunilor statice, cât și în mediul dinamic, concurențial, al interdependenței cu mediul economic înconjurător. Dacă fazele anterioare au fost orientate spre analiză și sugestii privind direcțiile de evoluție, în cuprinsul prezentei faze s-a urmărit elaborarea unui model dinamic, adaptiv, care să răspundă noilor tendințe de structurare în stocarea și transferul datelor și informațiilor.

          Evoluții rapide în teoria conducerii întreprinderii, asociate cu extrem de dinamica dezvoltare a tehnologiilor informaționale, au condus la necesitatea reorganizării rapide a întreprinderilor. Dacă unele sectoare, pe baza unor caracteristici specifice acestora, legate de vârsta tânără, costul mic al imobilizărilor, dinamica forței de muncă, au o reacție rapidă la schimbare, industria construcțiilor de mașini prezintă o inerție mai mare. Cu atât mai mare este și nevoia de regândire a fluxurilor informaționale și, prin influență, a întregii structuri.

          Modelul propus în prezenta etapă de cercetare își propune să exemplifice un mod avansat de abordare în ceea ce privește structurarea și optimizarea fluxurilor de informații. Au fost vizate următoarele obiective:

   organizarea stocării datelor și informațiilor;

   modelarea procedurilor de accesare și utilizare;

   identificarea unor criterii de optimizare a fluxurilor.

          Pentru a putea realiza un salt calitativ major în structurarea și optimizarea fluxurilor de informații, a fost necesară tratarea, sub o formă metodologică, a următoarelor aspecte științifice și tehnice:

 

          1. Identificarea polilor de informații. Față de abordările convenționale, în care polii de informații erau asociați la principalele segmente ierarhice ale organigramei, se propune plasarea polilor de informații în corelare cu funcțiunile principale ale întreprinderii, așa cum sunt precizate în strategia managerială. Următoarele funcțiuni au fost considerate ca reprezentând poli informaționali:

   achiziționarea ordinelor de producție;

   evaluarea ordinelor de producție;

   realizarea ordinelor de producție;

   rezolvarea aspectelor financiare;

   supravegherea tehnologică.

          Structura propusă constituie rezultatul orientării către clienți a majorității întreprinderilor constructoare de mașini.

 

          2. Formularea obiectivelor principale și a principalelor soluții privind organizarea fluxurilor informaționale. În formularea obiectivelor s-a pornit de la o analiză a aspectelor teoretice privind informațiile și căile de comunicare, cu unele considerații dezvoltate pe comparația date-informații, evaluarea informațiilor, decodificarea informațiilor și pe perturbațiile din sistemele informaționale. Obiectivele au fost formulate în sensul celor arătate, respectiv:

   asigurarea scopului propus prin urmărirea unor caracteristici specifice ale datelor și informațiilor (relevanță, acuratețe, completitudine ș.a.);

   existența unei utilități și a unor utilizări concrete;

   asigurarea accesibilității din punct de vedere: timp, detaliere, decodificare;

   reducerea perturbațiilor în sistem (fizice și de percepere-înțelegere, supraîncărcare ș.a.).

          Organizarea fluxurilor informaționale a fost tratată sub influența unor criterii de eficientizare, dintre care se pot enumera:

   asigurarea suficienței transferului de date (volum, continuitate, claritate etc.);

   accesibilitate la date și cu viteza potrivită;

   fiabilitatea rețelelor sub aspectul reacției logice și fizice;

   obținerea unor costuri rezonabile de implementare și exploatare.

 

          3. Trasarea fluxurilor informaționale principale. Pe baza acumulărilor realizate în fazele anterioare, a fost realizată o schemă a fluxurilor informaționale, perfect adaptată unei întreprinderi etalon pentru industria construcțiilor de mașini (în fig. 4.1). Schema fluxurilor informaționale corespunde teoriei lanțului de valori al întreprinderii, având două orientări principale, respectiv către clienți și către funcțiunile întreprinderii. Ca un element de noutate, prezenta abordare tratează și include în flux unele funcțiuni mai puțin abordate în sistemele informatice (comercializare-vânzare, supraveghere tehnologică, analiză financiară și management strategic). Închiderea buclei se face în costuri și determinarea derivației de la planul strategic. Pentru exemplificare, în lucrare s-a exemplificat necesarul de date, sub o nouă structurare, pentru determinarea acestora. Costurile se calculează în două situații: prin simulare (ante-calculație) și în mod real (post-calcul). Apropierea între cele două cotații reprezintă o performanță a sistemului.

 

          4. Model de organizare a stocării datelor. Abordarea organizării stocării datelor a fost tratată sub aspectele teoretice general și în contextul aplicativ pentru o întreprindere din industria construcțiilor de mașini. Organizarea fluxurilor asigură următoarele trăsături:

   unicitatea depozitului de date;

   corelarea și adaptarea datelor în procesele de actualizare;

   relevanța și utilitatea în procesele pentru care sunt alocate, atât în relațiile pe verticală, cât și pe orizontală.

          Achiziționarea datelor va avea și surse externe, nu numai transferul datelor interne de pe suport hârtie pe suport magnetic. Deși datele din sistemele externe pot produce unele dezechilibre, avantajele deschiderii sunt multiple. Organizarea stocării datelor utilizează algoritmul folosit și în cazul determinării polilor informaționali.

 

          5. Modelarea procedurilor de accesare și utilizare. Procedurile au fost orientate pe procesarea de date și pe exploatarea de către utilizatorii finali. Procesarea de date a avut în vedere următoarele acțiuni: achiziția de date, stocarea, procesările primare, organizarea, stabilirea acceselor. Exploatarea de către utilizatorii finali a tratat: procedurile de organizare și transfer, structura rapoartelor standard și structura datelor transferate automat. Modelul schematic a fost conceput atât în strcuturile verticale, cât și în cele orizontale, fiind prevăzute bucle de auto-evaluare.

 

          6. Identificarea unor criterii de optimizare a fluxurilor de informații. Literatura de specialitate recunoaște dificultatea evaluării fluxurilor de informații. Conform unor autori care au tratat aceste aspecte, criteriile sunt orientate către: calitatea informației, termenul de livrare, suficiența cantitativă și relevanța. Suplimentar, s-a încercat cuantificarea unor trăsături ale informației, cum ar fi: exactitatea, complexitatea, oportunitatea, frecvența de elaborare, conținutul adecvat, utilitatea. Ca o contribuție, prin prezenta lucrare s-au sugerat modele de comensurare a eficienței în sisteme automatizate de achiziție, procesare și transfer de date. S-au propus: rata de accesare a bazelor de date, rata de transfer automat de date, rata de automatizare a exploatării bazelor de date. Au fost propuse și două modele de evaluare: un model de tip cost-valoare, bazat pe compararea costurilor, valoarea derivată a informației și costul legat de obținere, stocare și procesare, și un model (cunoscut) de analiză financiară, care tratează optimizarea fluxurilor ca o problemă de investiție. În cazul celui de-al doilea model, venitul net actualizat suplimentar se împarte între eficiența fluxurilor de informații și eficiența reorganizării.

          Optimizarea fluxurilor de informații constă în maximizarea / minimizarea criteriilor de evaluare prezentate anterior.

          Se propune și o metodologie de abordare a proceselor de proiectare și implementare de sisteme informaționale.

 

          7. Metodologie de aplicare. Au fost prezentate principalele etape și faze ale procesului de analiză și proiectare a unor sisteme de structurare și optimizare a fluxurilor de informații. În același context, a fost prezentat cadrul metodologic pentru realizarea unui proiect de implementare.

 

          8. Prezentarea unor soluții de aplicare. Pentru clarificarea unor aspecte practice, au fost prezentate câteva sisteme informaționale, furnizate „la cheie“ de producători notorii din domeniu. Prezentarea nu are scop comercial, ci doar exemplificativ în ceea ce privește aplicabilitatea practică a formulărilor teoretice.

 

          Principalele rezultate obținute în elaborarea lucrării sunt următoarele:

   formularea unui model de structurare și optimizare a fluxurilor informaționale;

   unele contribuții originale la definirea schemei fluxurilor informaționale a întreprinderilor din construcțiile de mașini, precum și în evaluarea eficienței acestora.

          Valorificarea rezultatelor se va face, în plan teoretic, prin extinderea modelului în analiza întreprinderilor structurate pe centre de profit/cost și a grupurilor de întreprinderi și, în plan practic, prin asistență în procesele de modernizare și reengineering.

 

 

 

 

Faza finală                                                        Înapoi