Modulul  tematic 4   

                                                             

 

 

Analiza valorii

 

                                   Dr. ec. ing. Eugen Bontea

    

 

    Introducere

 

    După anul 1950 a apărut în SUA o nouă tehnică de reducere a costurilor produselor, urmărind în același timp și o îmbunătățire a funcționalității lor, tehnică pe care autorul Lawrence D. Miles a denumit-o analiza valorii (value analysis).

    Metoda fost aplicată pentru prima dată de firma General Electric Company unde lucra Miles, iar ca urmare a economiilor spectaculoase realizate, metoda a fost preluată de Forțele Armate ale SUA, de Uzinele Ford și încă de câteva mii de între­prinderi americane, realizându-se economii de ordinul miliardelor de dolari.

    Această metodă s-a răspândit cu rapiditate dincolo de gra­nițele SUA, fiind preluată de Japonia și aplicată, printre altele, la produsele electronice de serie mare, după care pătrunde în Europa, la început în Suedia și Germania, apoi în Anglia, Franța, Olanda, Polonia, Cehoslovacia, Ungaria s,i, destul de timid, și în România.

    Elementul de noutate adus de analiza valorii este faptul că ea consideră produsul ca un ansamblu de funcții și nu un ansam­blu de piese. Aceste funcții angajează parțial sau total reperele componente ale produsului, scoțând în evidență elementele nefuncționale care generează costuri mari, dar care nu contri­buie cu nimic la mărirea valorii de întrebuințare a produsului.

    In esență, metoda urmărește identificarea și eliminarea costurilor inutile pentru realizarea unui produs, menținându-i performanțele sau îmbuntățindu-le în limita unor costuri raționale.

 

    Obiectivele metodei

 

    Orice produs reprezintă o marfă, în măsura în care satisface o anumită necesitate a societății. Produsul este deci purtătorul material al unor servicii de care are nevoie utilizatorul și care sunt satisfăcute prin intermediul produsului. Această cali­tate pe care o are produsul industrial îi conferă acestuia o valoare de întrebuințare (Vî).

    Analiza valorii (AV) urmărește stabilirea unui raport optim între Vî a produsului și costurile de producție directe și indirecte (Cp), adică:

 

                        

                       ---- max

                        Cp

 

    Valoarea de întrebuințare a unui produs este formată din valori de întrebuințare elementare, care sunt, de fapt, funcțiile unui produs. Materializarea fiecărei funcții în produs generează anumite costuri. AV își propune ca realizarea corespunzătoare a funcțiilor în cadrul produsului să se reali­zeze cu costuri minime, adică:

 

                         n

                         Σ   Fi

                        i=1

                       -------- = max(i = 1, 2 ... n)

                         n

                         Σ   Ci

                        i=1  

 

Fi = funcțiile produsului

Ci = costul funcțiilor produsului

 

    Un obiectiv prioritar al AV este creșterea Vî a produsului cu aceleas,i costuri sau cu costuri mai mici. AV își propune, de asemenea, generalizarea soluțiilor constructive, tehnologice și organizatorice care s-au dovedit eficiente.

    In afară de efectele economice care rezultă, aplicarea AV într-o întreprindere scoate în evidență anumite deficiențe în organizare și funcționare, care generează pierderi în diferite faze ale procesului de fabricație.

    Spre deosebire de metodele clasice care urmăresc reducerea costurilor unui produs pornind de la un obiect fizic dat pentru care se caută cele mai economice soluții de realizare, AV stu­diază produsul pornind de la necesitatea socială care trebuie satisfăcută prin intermediul funcțiilor produsului. Metoda se bazează pe o relație directă între funcțiile unui produs și costurile necesare realizării fiecărei funcții în parte. Intre nivelul funcțiilor și nivelul costurilor fiecărei funcții trebuie să fie o proporționalitate. Deci, alt element de noutate al metodei este introducerea noțiunii de cost al funcției.

 

    Noțiuni cu care operează metoda AV

 

    Valoarea unui produs este dată de consumul de muncă mediu (la nivelul societății) pentru realizarea acelui produs.

    Valoarea de întrebuințare a unui produs este determinată de proprietățile fizice și chimice capabile să satisfacă o necesi­tate a membrilor societății.

    Funcțiile unui produs reprezintă acele calități ale produ­sului care determină efectul util. Funcția este o componentă elementară a valorii de întrebuințare și nu trebuie confundată cu necesitatea socială. Analiza funcțională a produsului oferă posibilitatea identificării funcțiilor inutile și înlăturării din produs a suportului lor material, reducându-se astfel costu­rile.

    O clasificare a funcțiilor produsului este următoarea:

    Funcțiile obiective sunt funcțiile care contribuie direct la realizarea Vî a produsului, sunt măsurabile dispunând de o anumită dimensiune tehnică, fapt care face să fie percepute direct de către beneficiarul produsului. O funcție obiectivă a unui frigider este: "produce frig", funcție măsurabilă în grade de temperatură. In nici un caz funcția obiectivă a unui frigider nu este: "conservă alimentele" care exprimă o necesitate socială ce a impus construirea acestui obiect.

    Funcțiile subiective participă în mod direct la realizarea valorii de întrebuințare, dar nu sunt subiectiv măsurabile. In general, aceste funcții sunt asociate design-ului unui produs și pot conduce la creșterea valorii de întrebuințare.

    Insus,irile estetice ale unui produs pot impresiona foarte diferențiat pe utilizatori.

    Funcțiile auxiliare sunt obiectiv măsurabile cu o anumită unitate de măsură, dar nu contribuie la realizarea Vî. Funcțiile auxiliare condiționează realizarea unor funcții obiective sau subiective. De exemplu, funcția obiectivă a unui bec electric cu filament este transformarea energiei electrice în energie lumi­noasă, dar prin soluția tehnică adoptată trebuie acceptată și funcția auxiliară "degajă căldură", fără de care funcția obiec­tivă nu se poate realiza.

    AV urmărește, în măsura în care este posibil, să elimine sau să reducă din efectul funcțiilor auxiliare, care generează costuri mari fără a contribui la mărirea Vî.

 

    Principiile analizei valorii

 

    a) Principiul concepției funcționale. Funcțiile sau valorile de întrebuințare elementare derivă totdeauna din nece-

sitatea socială. Ele reprezintă însus,iri ale produsului, măsura­bile cu una sau mai multe unități de măsură, iar rezultatul acestei măsurători este dimensiunea tehnică a funcției.

    AV proiectează fiecare funcție în parte ca și cum ar fi niște produse elementare diferite. Aceste proiecte parțiale se asamblează într-un tot rezultând concepția de ansamblu a produ­sului, care trebuie să răspundă totdeauna unei necesități sociale.

    In AV, punctul de plecare al unui studiu nu este produsul fizic, ci nomenclatorul de funcții și dimensiunile lor tehnice care derivă dintr-o necesitate socială dată.

 

    b) Principiul dublei dimensionări a funcțiilor produsului. Funcțiile unui produs au două dimensiuni: o dimensiune tehnică exprimată printr-o unitate de măsură adecvată și o dimensiune economică exprimată prin cost. Costul total al produsului este rezultatul însumării costurilor funcțiilor.

 

    c) Principiul maximizării raportului dintre Vî și costuri. Pentru a se realiza o competitivitate maximă este necesar ca produsul să aibă o valoare de întrebuințare cât mai mare reali­zată cu costuri cât mai mici. De cele mai multe ori nu se reali­zează o proporționalitate între costurile funcțiilor și con­tribuția acestora în Vî.

 

    d) Principiul concepției integrate. Obiectul AV este produ­sul marfă. Rezultă că în AV nu se analizează piese sau subansamble izolate. Acestea există numai în virtutea unei anumite soluții constructive date, dar luate ca atare nu răspund unei necesități sociale. AV se poate aplica și la repere sau suban­samble care se înscriu într-o funcție care-s,i găsește motiva­rea în contextul concepției integrate.

    Piesele de schimb reprezintă un caz particular. Ele sunt mărfuri, deci se pot studia prin AV. Piesele de schimb răspund unei necesități sociale și aceasta decurge din faptul că fac parte integrantă din concepția unui anumit produs.

 

    Metodologia aplicării AV

 

    In țara noastră a apărut un STAS cu nr. 11272/79  (în două părți) referitor la AV cuprinzând "Noțiuni generale" s,i, respectiv, "Aplicarea metodei la produse" care stabilesc pentru un studiu de AV s,ase etape și mai multe faze.

    AV poate fi aplicată la produsele existente în vederea îmbunătățirii funcționale și reducerii costurilor, cât și la

nivelul concepției produselor (value engineering) urmărind realizarea unor produse performante cu costuri mici.

    Alegerea unui produs pentru a fi studiat prin AV trebuie să țină seama de anumite criterii, și anume:

    - importanța produsului pentru întreprindere;

    - ponderea produsului în volumul producției;

    - rentabilitatea produsului;

    - consumul de materiale, combustibil;

    - poziția produsului pe curba de viață.

    In vederea începerii unui studiu de AV pentru un produs este necesară culegerea următoarelor categorii de informații:

    - informații privind necesitatea socială a produsului. Aceste informații servesc la stabilirea structurală și volumu­lui nevoilor sociale la care trebuie să răspundă produsul anali­zat. De aici rezultă gama de tipodimensiuni, cât și limitele maxime și minime ale dimensiunilor tehnice ale funcțiilor produsului. Studiile de marketing pot aduce importante informații în această etapă;

    - informații tehnice și tehnologice care trebuie să ex­prime în ce măsură dotarea tehnică și tehnologiile utilizate sunt apte pentru a realiza produsul reconceput;

    - informarea pe plan economic - are în vedere datele necesare pentru stabilirea justă a costurilor, pentru a putea deter­mina în mod corect raportul dintre valoarea de întrebuințare și costuri. Aceste informații trebuie să ofere posibilitatea stabi­lirii cu exactitate a costurilor pentru fiecare reper al produsu­lui, cât și pentru operațiile tehnologice.

 

    Stabilirea nomenclatorului de funcții și a limitelor dimensiunilor lor tehnice. Formularea funcțiilor unui produs este o operație pretențioasă. Pentru evitarea unor erori care se fac în mod frecvent este necesar să se țină cont de anumite precizări, printre care:

    - o funcție este distinctă de altă funcție dacă adaugă prin sine însăși valoare de întrebuințare produsului și poate exista independent de altă funcție; precizarea este valabilă numai pentru funcțiile obiective și subiective;

    - o funcție este auxiliară dacă nu adaugă prin sine însăși valoare de întrebuințare produsului, ci condiționează existența uneia sau a unor funcții obiective sau subiective;

    - să nu se confunde necesitatea socială cu funcțiile produ­sului;

    - să nu se confunde funcția cu soluția tehnică adoptată;

    - să nu se confunde funcțiile cu efectul lor;

    - să nu se confunde funcțiile cu dimensiunea tehnică adoptată;

    - să nu existe funcții derivate din alte funcții.

 

    Dimensionarea tehnică a funcțiilor

 

    Dimensiunile tehnice ale funcțiilor vor trebui să exprime performanțele produsului existent, în varianta constructivă analizată și se obțin prin măsurători tehnice (dacă este posi­bil).

    Atunci când se concep soluții noi, dimensiunile tehnice ale funcțiilor vor fi condiționate de rezultatele prospectării necesităților sociale și determinate prin anumite calcule tehnice.

    Unitățile de măsură pentru fiecare funcție trebuie astfel alese încât să poată exprima ceea ce caracterizează valoarea de întrebuințare considerată și o deosebește de alte valori de întrebuințare.

 

    Determinarea ponderii funcțiilor în valoarea de întrebuin-

    țare totală a produsului

 

    Nivelurile de importanță a funcțiilor produsului se stabi­lesc cu scopul determinării contribuției fiecărei funcții în realizarea Vî a produsului, pe baza consultării unui eșantion reprezentativ de utilizatori ai produsului, cât și a specialiștilor din întreprindere sau din afara ei.

    Stabilirea ponderii funcțiilor în valoarea totală de între­buințare nu are în vedere o cuantificare a valorilor de între­buințare elementare, ci numai compararea lor din punct de vedere al importanței, ținând cont de opinia eșantionului consultat.

    Stabilirea nivelului de importanță a funcțiilor se face utlizând o matrice pătrată în care, atât pe orizontalâ, cât și pe verticală se plasează funcțiile produsului exprimate simbolic prin literele alfabetului. Completarea matricei se face cu re­spectarea următoarelor reguli:

    - funcțiile se compară două câte două; dacă se constată că o funcție A este mai importantă decât altă funcție B, atunci pe coloana funcției A la intersecția cu linia funcției B se trece cifra 1, iar în coloana funcției B la intersecția cu linia A se trece cifra 0;

    - în căsuțele diagonalei matricei se trece cifra 1 pentru toate funcțiile;

    - dacă se apreciază că două funcții sunt la fel de impor­tante, atunci în matricea funcțiilor se vor folosi o singură linie și coloană pentru ambele funcții;

    - nivelul de importanță al unei funcții se obține prin însumarea cifrelor înscrise în coloana funcțiilor respective;

    - șirul natural al numerelor de la 1-n ordonează funcțiile din punct de vedere al importanței lor;

    - funcțiile auxiliare nu se introduc în matrice deoarece ele au același nivel de importanță ca funcțiile obiective pe care le condiționează;

    - după determinarea nivelului de importanță a funcțiilor se stabilește ponderea acestora în Vî,  așa cum rezultă din fig. 1.

 

    -----------------------------------------------------------------------

             A       B       C        D        F       G        H      TOTAL      

    -----------------------------------------------------------------------

      A     1       0        0         0        0        0        0

    ------------------------------------------------------------------------

      B     1       1        0         0         0       0        0

    ------------------------------------------------------------------------

      C     1       1        1         0         0       0        0

    ------------------------------------------------------------------------

      D     1       1         0        1          1       0        0

    ------------------------------------------------------------------------

      F      1       1         0        0          1       0        0

    ------------------------------------------------------------------------

      G      1       1         0        0          0       1        0

    ------------------------------------------------------------------------

      H      1       1         0         0         0        0        1

    ------------------------------------------------------------------------

    Total   7       6         5         3         4        2        1         25

    -------------------------------------------------------------------------

      %  25,00  21,43  17,85  10,72  14,28   7,15   3,57  100       

    -------------------------------------------------------------------------

                      

                       Fig. 1

 

 

    In exemplul de mai sus lipsește funcția E, aceasta fiind auxiliară.

 

    Dimensionarea economică a funcțiilor

 

    Orice funcție este legată de purtătorii ei materiali care pot fi repere și subsansamble, de aceea este necesar să calculăm costurile tuturor elementelor care materializează o funcție. Repartizarea pe funcții și însumarea acestor costuri conduce la dimensionarea economică a funcțiilor, respectiv la stabilirea

costului fiecărei funcții în parte, luând în considerare gradul de participare a elementelor materiale (repere, elemente de reper, subansamble) la materializarea funcției. De asemenea, se vor determina cheltuielile cu manopera pe operații și repere, iar cheltuielile de regie se vor repartiza cu o cheie asupra tuturor reperelor.

    Pentru dimensionarea economică a funcțiilor se va utiliza un tablou cu dublă intrare:

    - pe orizontală se vor înscrie toate funcțiile produsului (obiective, subiective și auxiliare);

    - pe verticală se vor trece reperele, materialul respectiv și operațiunile tehnologice;

    - în coloana "cost total" se trec costurile pe repere, separat pentru materiale și separat pentru operațiile tehnolo­gice;

    - costurile din coloana "cost total" se defalcă pe funcții (atât materialul, cât și manopera).

 

    ------------------------------------------------------------------------------

    Repere și Cost  Funcțiile produsului         Repere,elemente

    operații              total   A  B  C  D ....  n     de reper și

    tehnolo-     (lei)                                          operații inutile

     gice                                                   

    -------------------------------------------------------------------------------

    Reper 1

    -material      30    15  -  7  8

    -oper.1           3     1  -  1  1

    -oper.2           5     2  -  1  2

    -...

    -oper.n

    --------------------------------------------------------------------------------

    Reper 2

    -material           25     5  5  - 15

    -oper.1                4     2  1  -  1

    -oper.2                3     1  1  -  1

    -...

    -oper.n           

 

    .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

 

    Reper n

    ---------------------------------------------------------------------------------

    Total

    -material 300       35     22 18 45 .........                 50

    -manoperă+

     regie    150

    ----------------------------------------------------------------------------------

 

    Prin raționament logic se caută să se determine funcțiile pentru materializarea cărora intervine fiecare reper sau element de reper și fiecare operație tehnologică în parte.

    Dacă în cursul acestei analize se descoperă operații inu­tile sau elemente de reper inutile, costurile lor se trec în coloana din dreapta.

    După determinarea costurilor fiecărei funcții se calculează ponderea costului funcției în costul total al produsului. In continuare, se analizează raportul dintre costurile funcțiilor și nivelul lor de importanță. Pentru aceasta se compară ponderea funcțiilor în valoarea de întrebuințare a produsului cu ponderea costurilor în costul total al produsului.

 

    Ajustarea liniară folosind metoda celor mai mici pătrate

 

    Folosind un sistem de axe xoy, introducem pe abscisă ponderea funcțiilor în Vî notate cu xi, iar pe ordonată introducem ponderea costului funcțiilor în costul total al produsului, notate cu yi.

    Am obținut un nor de puncte statistic, alungit, fapt care dovedește că între variabilele xi și yi există o relație de interdependență.

    xi - variabila independentă

    yi - variabila dependentă

 

    Dacă    di = 0 (i = 1-7). In acest caz, dreapta    ar repre­zenta cel mai bine norul statistic alungit. In realitate vor exista totdeauna disproporții între cele două ponderi. Pentru identificarea unei drepte    care să reprezinte legătura dintre cele două perechi de valori xi și yi se va folosi metoda celor mai mici pătrate. Dreapta care va reprezenta norul statistic de puncte va fi dreapta față de care suma distanțelor punctelor la pătrat va fi minimă, adică:

 

     n   

     Σ  di2   minim

    i=1

 

           n            n     

    S =  Σ   di 2  Σ       =     (Yi - Yi )2 = (Yi - axi)2    minim 

           i=1        i=1

 

    Estimatorul S exprimă abaterile dreptei de la punctele reale, adică exprimă disproporția care există între cele două ponderi:

 

                n

    min S   Σ      =     (yi2 + a2x2 - 2axiyi)

                i=1

 

    Pentru determinarea coeficientului unghiular al dreptei se derivează S în raport cu a

 

     Δ s     n

    ------ = Σ   (2axi2 - 2 xiy2) = 0

     δ a    i=1

 

         n

         Σ   xiyi 

        i=1

    a = ------------

         n

        Σ  xi2

        i=1

 

    Este necesar ca ponderea funcțiilor în costul total să fie proporțională cu ponderea funcțiilor în valoarea de întrebuințare. In cazul unei proporționalități perfecte a = 1 și S = 0.

    In realitate, multe puncte ale norului statistic se situează deasupra dreptei   , fapt care indică funcțiile supradimensionate din punct de vedere economic și care trebuie reconcepute.

    Cunoscând cu exactitate care sunt funcțiile supradimensio- nate economic, colectivul care efectuează un studiu de AV va elabora soluții noi pentru ameliorarea funcțiilor supradimen­sionate.

    In acțiunea de reconcepție a funcțiilor se vor folosi metode de stimulare a creativității de grup, cum ar fi: metoda brainstorming, metoda sinectică, metoda morfologică etc. care conduc, cu siguranță, spre soluții ameliorate.

    După stabilirea noilor soluții, se refac calculele. Se determină un nou estimator S și un nou coeficient unghiular al dreptei de proporționalitate medie.

    Minimizarea estimatorului S' se desfășoară concomitent cu

                                     

maximizarea raportului ----  max.

                                       C

 

    Câteva concluzii

 

    Aplicarea metodei AV conduce la reducerea costurilor în medie cu 20%.

    Metoda se poate aplica la orice produs (existent sau în faza de concepție), însă eficacitatea metodei a fost dovedită la produsele care se fabrică în serie.

    In afară de reducerea substanțială a costurilor prin AV, s-au semnalat și unele efecte secundare, deloc neglijabile, cum ar fi:

    - mărirea fiabilității produselor;

    - ameliorarea procesului de fabricație;

    - ameliorarea procesului de întreținere;

    - reducerea timpului de fabricație;

    - reducerea greutății produsului;

    - reducerea complexității constructive.

    Literatura de specialitate menționează că recuperarea cheltuielilor ocazionate de efectuarea studiilor de AV și apli­care se realizează în primul an de aplicare în proporție de 1000%.

 

 

   Înapoi module tematice      Înapoi