Modul tematic 9

 

Tehnici de organizare și conducere

 

Ing. Ion Crișan

 

            1. Caracteristici ale managementului contemporan

 

            American Management Association definește managementul ca activitate care determin㠓să se facă anumite lucruri prin alții” (getting things done through others). Sub această definiție, managementul se practică din cele mai vechi timpuri, de la constituirea primelor grupuri destinate unor activități profitabile comune.

            În trecut, managementul constituia o activitate complementară, încredințată unuia care cunoaște bine operația abordată. Cu timpul, managementul a tins să devină o specialitate proprie, bazată pe cunoștințe sistematizate, tehnici și proceduri proprii, pe o știință proprie; știința conducerii s-a dezvoltat începând de la finele secolului trecut, iar în ultimele decenii și-a constituit o bază teoretică amplă.

            Cei care au profesat în țara noastră meseria de manager în sistemul economiei de comandă, au rămas în mare măsură izolați de progresele aduse științei și practicilor de conducere din țările cu economie concurențială. Dacă în trecut principala sarcină a managerului era obediența, iar principala lui armă autoritatea, odată cu începerea tranziției spre economia de piață i se cere în primul rând inițiativă și eficiență. El trebuie să fie convins că modul în care conduce se reflectă direct în rezultatele organizației, activitatea lui fiind un factor esențial de progres sau de neajunsuri.

            Caseta de mai jos cuprinde principalele mutații intervenite în ultimele 2-3 decenii în concepția și principiile de bază ale managementului modern.

 

Figura 1

 

 

Concepția managerială

Ieri

Astăzi

1

Poziția de viitor, față de nevoia de schimbare

O sursă de necazuri

O oportunitate de succes

2

Principala țintă a activității manageriale

Conservare.

Revenire la ce a fost

Adaptare la noile condiții

3

Poziția față de procesul condus

În aval

Constatarea târzie a defecțiunilor

În amonte

Depistarea din timp a cauzelor

4

Obiectivul activității

Înregistrarea rezultatelor Recuperarea restanțelor

 Cele          greșeli,

    5            pane,

  Zero         întârzieri,

                  stocuri,

                  hârtii

5

Poziția față de oamenii conduși

Autoritatea.

Opacitatea actului de conducere

Comunicare.

Transparență

            Prin specificitatea activității de C&D, determinată de caracterul intelectual și complex al lucrărilor, de mulțimea elementelor de noutate abordate, de sensibilitatea diferențiată a utilizatorilor cărora li se adresează lucrările, precum și de personalitățile accentuate ale cercetătorilor, toate aceste mutații sunt deosebit de importante pentru managementul unităților de C&D.

            Ca atare, iată opinia recentă a unor specialiști americani despre felul cum au variat cerințele de pregătire ale unui leader de C&D.

 

Figura 2

 

Cerințele de pregătire ale unui manager în C&D

 

Clasic

Astăzi

Inginer

Strateg. Vizionar

Chimist

Antreprenor

Fizician

Om de relații

Biolog

Comerciant

Electronist

Recrutor de oameni

Matematician

 

Academician

 

 

 

            2. Diviziunea în subunități

 

            În încercarea de organizare optimală a unui proces de conducere, primul pas constă în dirijarea ansamblului în elemente componente (F. W. Taylor). Există mai multe criterii de creare a subunităților unui ansamblu organizatoric din C&D.

 

 

Figura  a.

 

(a) Obiectul activității de C&D

 

 

Categoria

Exemple

1

Produse

Bunuri de consum. Materii prime. Mașini. Aparate

2

Procese

Prelucrare. Montaj. Amestec. Curățire. Vopsire

3

Fenomene

Descărcări în vid. Coroziune. Ungere

4

Metode

Măsurare. Investigare fenomene ultra-rapide

5

Funcțiuni manageriale

Calitate. Marketing. Resurse umane

 

 

 

 

 

Figura 3 b.

 

(b) Orientarea prestațiilor

 

1

Spre exterior

Cercetare. Dezvoltare. Inginerie. Informații documentare

2

Spre interior

Cercetări de bază. Segmente de prestații spre exterior (proiectare scheme electrice etc.)

3

De interfață

Relații externe. Transfer tehnologic. Marketing

 

 

Figura 3 c.

 

(c) Tip de autoritate

 

1

Autoritate de conducere (dispoziție)

Au în subordine unități de rang inferior

2

Autoritate de competență

Nu au autoritate de dispoziție. Compartimente funcționale

 

 

            Limitări de gabarit

 

            Limitări ale dimensiunii minime; au existat în trecut, au fost eliminate.

            Limitări ale dimensiunii maxime:

                        Capacitatea de             - supraveghere

                                                            - dirijare (contact cu subalternii)

                                                            - control

 

 

            3. Scheme de management

 

            Se folosesc două tipuri de scheme:

     Scheme de organizare, indicând subordonarea diferitelor compartimente

     Scheme funcționale, indicând desfășurarea operațiilor care compun o anumită activitate (ce operații se fac, în ce compartimente, în ce succesiune).

 

            Schemele de organizare practicate astăzi în unitățile de C&D îmbracă o mare diversitate de forme, care se situează toate între două tipuri principial diferite:

     Structuri de tip piramidă (scheme Fayol sau lineare)

     Structuri de tip rețea (scheme matriciale).

 

            Structurile organizatorice de tip linear (fig. 4) se caracterizează prin faptul că fiecare compartiment din schemă primește dispoziții numai de la un singur compartiment, situat la rang superior.

            În exemplul din fig. 4 subunitățile de tip 1.1, 1.2 etc. reprezintă profile de cercetare-dezvoltare orientate spre anumite grupe de produse sau procese tehnologice. Subunitățile de tip 2.1, 2.2 etc. reprezintă activități conexe sau continuatoare ale cercetării, ca de ex. proiectarea de sisteme tehnologice, activități de ingineering, microproducție etc. Subunitățile de tip 3.1, 3.2 etc. reprezintă activități de management economic (marketing și contracte, finanțe și contabilitate, resurse umane).

            Structurile de tip matriceal (fig. 5) se caracterizează prin constituirea de compartimente verticale (notate cu CP1, CP2, etc.), specializate pentru anumite tipuri de prestații complexe, adecvate unor anumiți beneficiari, prestații în cadrul cărora se desfășoară întregul lanț de operații pentru atingerea unui obiectiv, implicând crearea unei valori, prestații care încep, de ex., cu cercetarea de laborator și experimentarea de modele, proiectarea, execuția și testarea unor prototipuri, pregătirea fabricației și proiectarea sistemului de relații cu utilizatorii finali.

 

 

 


 

Fig. 4.  Schemă lineară (piramidă)

 


 

Fig. 5.  Schemă matriceală

 

 

            Spre deosebire de schemele de tip piramidă, în schemele matriciale tip rețea, compartimentele funcționale (orizontale) întrețin relații directe cu compartimentele verticale tip CP și exercită asupra acestora o autoritate de competență, de același nivel ca și autoritatea verticală. Autoritățile verticale și orizontale își împart în mod egal responsabilitățile de conducere a proceselor pe care le îndrumă.

            În prezent, cea mai mare parte a unităților de C&D din țară și-au menținut structuri organizatorice apropiate de schema lineară. În numeroase unități se manifestă tendința trecerii la schema de tip rețea, care corespunde practicilor din țările avansate. Sunt larg recunoscute următoarele avantaje ale structurilor matriciale față de cele piramidale:

     Asigurarea unei legături directe între unitățile care participă nemijlocit la lucrările de cercetare, cu utilizatorii temelor de cercetare, atât în etapa precontractantă, cât și pe parcursul lucrărilor, până la aplicarea lor practică;

     Flexibilitatea sporită, capacitate mai mare de adaptare la schimbările care intervin în natura prestațiilor de C&D solicitate de utilizatori. Posibilități mai bune de constituire a unor echipe multidisciplinare, adaptate diferitelor teme. Posibilitatea trecerii rapide la sistemul de lucru cu echipe de proiect sau de imagine simultană;

     Scurtarea ciclurilor de cercetare-dezvoltare prin scurtarea legăturilor între cercetătorii implicați în diferite proiecte și specialiștii din alte compartimente de cercetare sau din compartimentele funcționale (orizontale);

     Relațiile orizontale neformale conduc în multe cazuri la dezbaterea operativă a unor puncte de vedere diferite sau chiar contradictorii de pe liniile orizontale și verticale, ceea ce promovează examinarea mai multor variante și determinarea soluțiilor optime.

            În esență, schemele de tip rețea asigură cele mai favorabile condiții pentru accesul la formele superioare de conducere, managementul prin obiective și managementul prin delegare.

            Managementul prin obiective înseamnă orientarea prioritară asupra construirii viitorului, prin concentrarea întregului potențial asupra unor obiective strategice judicios alese. Aceasta implică adaptarea structurilor organizatorice în raport cu strategia, respectarea principiului "structura urmează strategia".

            Managementul prin delegare înseamnă descentralizarea autorităților de conducere către subunitățile de cercetare și proiectare, inclusiv atribuirea către acestea a gestiunii bugetelor proprii de venituri și cheltuieli, precum și a relațiilor cu utilizatorii prestațiilor oferite de unitate.

 

 

    Înapoi module tematice     Înapoi