Modul tematic 18

 

 

 Pobleme strategice noi în C&D din România

 

                                                                 Dr. ing. Mario Duma

 

 

 

        1. Programele de cercetare:

 

 de la

                         domenii, specialități, ramuri/subramuri,

 la

                            scopuri de atins;

 după caz:

          - scopuri generale (direcții în care să se obțină rezultate);

          - programe concret-orientate (spre realizarea unor rezultate concret definite: funcțional, calitativ, cantitativ și în timp).

 

Progamele de cercetare: constituite nu "instituțional" (croite după ceea ce știe să facă organizația, institutul etc.) ci, în funcție de scop, antrenând specialitățile necesare, într-o coordonare științifică și managerială unitară.

 

          (Pot face excepție unele direcții de inovare actuale pe plan mondial: informatizare, biotehnologii etc., unde programele pot rămâne cu caracter de domenii.)

 

      Ca politică de acceptare a cererilor de finanțare și ca proceduri de solicitare și acordare a unor fonduri: (cel puțin) două mari categorii de cercetări ce se finanțează:

     - cercetări de inițiativă a cercetării (fie că nu se cunoaște beneficiarul, dată fiind noutatea, fie că beneficiarul presupus nu își manifestă încă interesul), cu asumarea și împărțirea atentă a riscurilor și cu organizarea ulterioară (dar cât mai timpurie) a valorificării / pro­movării, la beneficiarul presupus inițial sau la alții, concurențiali față de el;

     - cercetări pentru beneficiari predefiniți, cu implicarea ca atare a acestora, de la început și pe parcurs, cu toate responsabilitățile și prerogativele de beneficiari.

 

 

 

     2.  De la

 punerea gratuită și nelimitată a rezultatelor din cercetare la dispoziția beneficiarilor

            la

protejarea și comercializarea rezultatelor,

 a drepturilor de proprietate intelectuală

generate în cercetare.

           

 

Pentru aceasta:

 

Orientarea cercetării spre

generarea de drepturi de proprietate intelectuală.

 

Deci:

            - orientarea cercetării spre realizarea de rezultate originale,

                         - protejabile sub aspectul drepturilor de proprietate intectuală,                             - valorificabile (financiar, științific) intern sau extern;

            - detalierea clauzelor privind valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală în con­tractele de cercetare;

            - organizarea protejării rezultatelor în rețeaua de unități de C&D, prin:

                        - asigurarea disciplinei în problemele de secret comercial, confidențialitate etc., pe bază de norme (regulamente) de serviciu și responsabilități, pentru:

                                    a) invenții încă neînregis­trate;

                                     b) know how;            

                                    c) informații;

                        - instruirea personalului;

                        - promovarea managerială a abilităților de manevră în spațiul generării, protejării și comercializării / valorificării avantajoase a drepturilor de proprietate intelectuală;

                        - (evident,)  organizarea și urmărirea înregistrării legale a creațiilor protejabile;

 

     - organizarea în C&D a sistemului de valorificare specific pentru drepturi de proprietate intelectuală:

                        - introducerea în practica R&D a licențelor și redevențelor, urmărind ca, treptat, o parte crescândă din veniturile C&D să provină din vânzări de licențe și din încasări de redevențe pentru rezultate aplicate;

                        - marketing intern și internațional pentru valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală;

                        - pentru rezultate nebrevetabile (teoretice ș.a.) - acțiuni pentru publicare și promovare internă și, pe cât posibil, în străinătate.

 

 

 

 

 

 

     3. Abandonarea considerării  costurilor și a devizelor ca principală referință pentru  stabilirea valorilor la contractarea și livrarea unor rezultate ale cercetărilor.

 

(Aici - și în general - se observă că  orientările strategice nu coincid întotdeauna cu faptele care se petrec și cu reglementările curente care se adoptă.)

 

            O aceeași cercetare sau un același rezultat se poate vinde la

           prețuri variind în limite foarte largi

 

                                   (nu numai procente, ci multipli)

 

           în funcție de proprietatea intelectuală

 

asupra rezultatului respectiv:

            cu sau fără acordare de exclusivitate,

                        pe ce perioadă,          

            cu drept de utiliza­re pentru ce volum de producție etc.,

 

                    în funcție de idee, inițiativă,     

 

                    în funcție de:

 

            -  nivelul / calitatea / noutatea / importanța soluției realizate,

            -  riscurile asumate pe parcurs,

            -  momentul implicării financiare pe parcursul ci­clului cercetare-valorificare,

            -  cerere - ofertă etc.

 

            De asemenea, se pot diversifica treptat modalitățile de plată: de la o plată forfetară și integrală la:

            -  plăți parțiale,

            - garantări de credite,

            - subvenții rambursabile,

            - redevențe

            -etc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 4. Concepții de alocare a fondului special de 1% (dacă și cât timp va mai exista):

            - defalcare în subfonduri

                        - cu destinații speciale,

                        -  gestionate în mod diferențiat,

                        -  de către organisme diferențiate:

 

     - fond pentru cercetări de interes general și național (protecția mediului, sănătate, apărare națională, metrologie, mete­orologie etc.), pentru care să se facă "imagine publică" privind faptul că plătitorii la fondul de 1% nu au de primit rezultate directe, locale și imediate și nu au de participat la decizii;

     - fond pentru cercetări de interes comun pentru grupe sau clase largi de agenți economici (subramuri, întreprinderi mici și mijlocii, alte categorii), pentru care să se facă "imagine publi­că" privind interesul acestor agenți economici și să se organizeze participarea lor: financiară (parțială), la decizii (negociere de interese) și la valorificare (prin licențe); de organizat: marketing și pro­movare;

     - fond pentru cercetări din interes comun unor agenți economici interesați pe orizontală în soluționarea completă a unor probleme (programe cu caracter concret-orientat); de organi­zat: consorții de firme beneficiare interesate; de făcut public faptul că din fondul special se acordă suport financiar parțial, suplimentar față de efortul financiar propriu al firmelor intere­sate;

     - fond pentru suportarea parțială a cheltuielilor necesare sau pentru garantarea de credite contractate de agenți economici (de stat și privați) pentru acțiuni de progres tehnic concrete, locale, realizate cu forțe proprii sau, preferabil, cu participarea unităților de C&D specializate;

     - fond pentru transfer de tehnologie și difuzarea rezultatelor unor cercetări (fazele / cheltuielile pentru valorificarea primară, directă - cel puțin pentru faze inițiale ale valorificării - urmând să fie incluse în programele ce se finanțează);

     - ș.a.

    

     De asemenea, distinct de fondul special de 1%  (și de fondurile de restructurare ale FPS și FPP), se poate urmări să existe:

 

         - fonduri pentru C&D locale (la primării, prefecturi), pentru promovarea economiei pe plan local și pentru soluționarea unor probleme de interes local;

         - fond pentru promovarea produselor românești la export, constituit prin prelevare din taxele vamale de import (pentru anumite categorii de produse importate - agricole, alimentare, industriale);

          - fond pentru protejarea mediului, constituit prin prelevare din amenzile pentru încălcarea normelor de poluare.

 

      Aceste fonduri ar trebui să nu reprezinte vărsăminte la fondul special, ci fonduri distincte, cu sisteme și organisme de alocare proprii, astfel încât, împreună cu fragmentarea fondului special, menționată mai înainte, să se asigure o diversitate de șanse și de posibilități de finanțare.

 

     În contractele de licență pentru aplicarea unor rezultate obținute prin finanțare din fondul special se pot prevedea facilități, chiar gratuități în anumite limite de aplicare, dar și obligația de nedifuzare, plăți pentru depășirea limitelor de aplicare etc.

 

5. Legislația (a societăților comerciale, a impozitului pe profit) să prevadă

     (să permită)

     (să încurajeze)

 constituirea unui fond propriu de cercetare-dezvoltare

                         (sau: de inițiativă),

 

la nivelul agenților economici,

 

prin prelevări anuale permise din profitul impozabil în anumite limite, similar cu actualele prevederi referitoare la fondul de rezervă (care se scad la calculul impozitului pe profit).

 

Aceste prelevări să poată fi de până la 10(...20)% din profitul impozabil, cu condiția utilizării sumelor pentru cercetări de interes propriu sau comun unui consorțiu de agenți economici (efectuate cu forțe proprii sau prin contracte de cercetare), precum și pentru aplicarea rezultatelor cercetărilor.

 

Același fond ar trebui să permită și efectuarea altor lucrări promoționale de interes propriu - studii de piață, prospectări etc.

 

 

 

     6. Pentru dezvoltarea pieței cercetării românești,

cercetarea  să se implice în

 

susținerea exi­gențelor,

a sistemelor de cerințe

       funcționale, economice, calitative, tehnice

 

 în domeniile:

 

            - asigurarea calității,

            - standardizare,

            - protecția mediului,

            - promovarea exporturilor,

            - relansarea unor procese investiționale,

            - diversificarea serviciilor,

            - eficientizarea proceselor,

            - securitatea muncii,

            - apărarea drepturilor consumatorilor,

            - reconversia forței de muncă,

            - restructurare

 etc.

 

           

 

     7. Privatizarea

Cercetarea, prin interesul național pe care îl prezintă, nu este o ramură în care să se tindă spre o privatizare extensivă. Totuși, importantele capacități (spații, utilaje) insuficient valorificate, supuse uzurii morale și degradării fizice, precum și insuficienta competitivitate a unităților de C&D actuale, semnalează, ca priorități ale politicii Ministerului Cercetării și Tehnologiei, în cadrul  direcțiilor de acțiune deja aflate în curs de promovare:

 

            - să se continue

     sprijinirea creării și întăririi de unități de C&D cu capital privat,

inclusiv prin desprindere din actualele unități de stat ("spin-offs"), cu luarea de măsuri clare pentru asigurarea concurenței loiale; asigurarea avantajelor care se pot obține prin stabilitatea și, sub anumite aspecte, prin caracterul inovativ mai profund, încadrarea într-o politică de stat de perspectivă, pentru care condițiile optime sunt, cel puțin în perioada actuală, în unități de stat, dar și prin spiritul antreprenorial, caracterul inovativ mai aplicativ, un anumit spor de competitivitate și implicarea mai directă în valorificare, pe care le oferă sectorul privat;

 

            - se se abordeze nuanțat problema cumulului cercetătorilor între sectorul de stat și cel privat, cumul prin care s-au comis multe abuzuri, dar care, în condițiile unor reguli atente, poate constitui una dintre punțile utile posibile  între cercetare și valorificare și permite păstrarea în cercetarea națională a personalului valoros (prin venituri suplimentare);

 

            - în mod deosebit - necesită atenție promovarea privatizării unor sectoare apte să realizeze "microproducție", respectiv producție,

             dar în condiții noi, care să asigure:

                         a) păstrarea la dispoziția cercetării a accesului la dotări speciale existente în sectoarele ce s-ar privatiza;

                         b) păstrarea caracterului de "întreprinderi inovative", al căror profil este în principal să valorifice cât mai direct rezultate ale unor cercetări, să constituie teren experimental pentru cercetarea proprie;

                        c) obținerea de avantaje materiale de către institutul din care s-au desprins și ale cărui soluții (drepturi de proprietate intelectuală) le valorifică.

 

             Sunt necesare soluții de privatizare noi,  care nu sunt posibile în codițiile  legislației în vigoare privind privatizarea. Poate fi avută în vedere crearea cadrului juridic-metodologic pentru privatizarea distinctă a unor subunități ale unor societăți cu capital de stat actuale și pentru crearea unor structuri de acționariat între acestea, precum și între acestea și capital privat.

 

          - Elaborarea de norme, instrucțiuni, cadru juridic privind dezafectarea unor capacități de producție neutilizabile și fără perspective, aflate în patrimoniul unităților C&D; clarificarea statutului mijloacelor fixe rezultate din activitatea de cercetare.

            - Informația de interes public (deținută în special de unități de proiectare de investiții, de ramură sau / și județene) trebuie să rămână proprietate publică.

 

 

V. și Modulul 49    V. Decalogul managerului    Înapoi module tematice          Înapoi