Modulul tematic 27

 

Psihologia  procesului  managerial

în  cercetare-dezvoltare

 

Conf. dr.  Anton  Tabachiu

 

          Procesul managerial constituie o activitate de muncă specializată, menită să optimizeze raporturile dintre om și muncă cu ajutorul unor mijloace specifice: decizia, organizarea, controlul și coordonarea,

          Această activitate este desfășurată de persoane care prin statutul lor social au ascendență asupra altor persoane care trebuie să execute ceea ce li se cere în timp util și la parametrii calitativi stabiliți.

          Managementul funcționează deci pe un tip de relații de dependență în care sistemul ierarhic este esențial !

          Psihologia procesului managerial pune în evidență mecanismele psihologice care stau la baza activității de conducere în privința caracteristicilor sale fundamentale.

          Una dintre aceste caracteristici se referă la raporturile dintre manageri și procesul de muncă condus. În cazul societăților comerciale cu profil de producție materială, managerul își exercită atribuțiile prin intermediul nivelurilor ierarhice subordonate influențând indirect procesul de producție.

          În anumite cazuri (situații), managerul poate fi implicat, solicitat sau din proprie inițiativă, să intervină direct în procesul de muncă. Menționăm astfel de situații, cum ar fi: implementarea unor noutăți determinate de progresul științific și tehnic, rezolvarea unor probleme complexe, exercitarea controlului direct, etc.

          Asemenea intervenții nu trebuie să se transforme în practici curente, deoarece abate managerul de la problemele generale și de perspectivă ale conducerii și obișnuiesc subalternii să fie tutelați chiar în problemele care constituie atribuțiile lor de serviciu.

          În cazul activităților culturale, științifice, medicale, cercetare-dezvoltare etc., implicarea managerului în procesul de muncă se face atât prin atribuțiile sale de conducere, cât și ca participant nemijlocit la proces.

          Astfel, aceeași persoană este manager și coleg, cu consecințele care survin din acest dublu statut în exercitarea autorității sale asupra subalternilor-colegi.

          Psihologic, o asemenea dedublare poate rezista în măsura în care managerul reușește să îmbine calitățile de șef cu cele de profesionist, fără stridențe, dar cu fermitate și consecvență.

          Mai mult decât în alte sectoare de activitate, în cercetare-dezvoltare, autoritatea managerului este determinată de pregătirea sa profesională bună, de prestigiul științific pe care l-a dobândit prin propriile sale lucrări.

          O caracteristică fundamentală a procesului managerial este conducerea nemijlocită a oamenilor. Pentru a putea realiza acest lucru în mod diferențiat, în funcție de calitățile și limitele persoanelor din subordine, managerul trebuie să fie un bun psiholog, dacă nu prin formație, cel puțin prin vocație. Experiența managerială nu este însă suficientă, pentru aceasta fiind necesare un sumum de cunoștințe din domeniul psihologiei personalității și a metodelor de lucru cu oamenii.

          Dacă în teoria managementului, esențială este decizia, în psihologia managementului, esențială este relația care se stabilește între conducător și subaltern. Pentru ca această relație să fie trainică, managerul nu trebuie să dezamăgească oamenii pe care îi conduce datorită unui comportament inadecvat funcției pe care o exercită.

          Creativitatea este o dimensiune a personalității. Fiecare persoană dispune de un potențial creativ care se poate materializa în producții originale, valoroase și ingenioase în funcție de o serie de vectori motivaționali, atitudinali și situaționali și cu ajutorul unor sisteme operaționale euristice.

          Necesitatea ca managementul să se desfășoare în acest spirit (creator), este determinată de mai multe situații, dintre care menționăm: implementarea unor elemente de progres științific și tehnic în funcție de condițiile și posibilitățile concrete ale unității respective, adoptarea unor decizii în condiții de incertitudine, soluționarea unor probleme inedite, etc.

          Dintre factorii favorizanți ai procesului de creație în management, gradul de libertate decizională ocupă un loc important. Înainte de revoluția din decembrie 1989, acest grad de libertate era foarte restrâns datorită sistemului piramidal de organizare și conducere a întregii activități sociale și economice.

          Astăzi, acest grad de libertate este condiționat de nivelul resurselor (materiale, financiare și umane), conjuncturile economice (interne și externe), rezultatele obținute în activitatea de cercetare, prestigiul firmei, calitatea cercetătorilor, etc.

          Astfel, ecuația psihologică a succesului managerial poate fi considerată ca un raport optim între gradul de libertate decizională și capacitatea managerului pentru asumarea unui risc calculat.

          Riscul calculat înseamnă cât poate managerul să riște pentru ca, în caz de insucces, să nu pericliteze existența unității.

          Marja riscului nu este numai de natură economică, ci și juridică. Deciziile managerului trebuie să se înscrie în limitele reglementărilor juridice în vigoare. De asemenea, responsabilitățile juridice ale managerului nu se limitează doar la propria sa activitate, ci acoperă întreaga arie de activități din subordine.

          Pe lângă responsabilitățile juridice, managerul are responsabilități profesionale pentru propria sa muncă și a persoanelor din subordine, precum și responsabilități morale față de viața și soarta tuturor salariaților și chiar a familiilor acestora.

          Complexitatea procesului managerial, multitudinea responsabilităților ce revin managerului, caracterul nenormat al muncii de conducere etc. determină adesea suprasolicitarea persoanelor care ocupă funcții de conducere cu consecințe negative, atât asupra muncii acestora, cât și a vieții lor personale.

          Stress-ul psihologic în activitatea managerială poate avea uneori urmări dramatice asupra sănătății managerilor și a personalității acestora, deformând-o în direcția unui autoritarism excesiv.

          Carența unor calități constituie cauza principală a recurgerii de către unii manageri la autoritatea formală a funcției pe care o exercită, determinând reacții negative la subalterni care, în aceste condiții, ascultă de șef, dar nu-l respectă. Climatul psihosocial de muncă este astfel tensionat, randamentul scăzut și o stare de apatie și indiferență predomină în cadrul colectivelor de cercetare.

          Autoritatea reală a managerului izvorăște din calitățile sale care sunt grupate în profilul său psihosocioprofesional în felul următor:

 

          1. PREGĂTIRE în domeniul specialității și al managementului. Raportul dintre aceste două domenii de pregătire este în funcție de treapta ierarhică ocupată. Treptele ierarhice aflate mai aproape de nivelul de execuție reclamă o pregătire preponderent de specialitate. Cu cât nivelul de conducere este mai îndepărtat de nivelul de execuție, cu atât sunt necesare cunoștințe mai temeinice din domeniul managementului.

          În afară de aceste două direcții de pregătire (de specialitate și managerială) care necesită școlarizare, managerului îi mai sunt necesare și o serie de cunoștințe care pot fi acumulate în afara unei pregătiri organizate, din domeniile economic, juridic, administrativ, tehnic, psihologic, limbi străine și protocol.

 

          2.  EXPERIENȚĂ managerială și de domeniul pe care îl va conduce managerul respectiv.

          Experiența fiind un concept acțional, se deprinde prin exercitarea nemijlocită a unor activități. Din această cauză, nivelul experienței se apreciază după timpul efectiv consacrat unor activități și nu după informațiile acumulate pe diferite căi despre domeniul respectiv: vizite de studiu, specializări în străinătate, participări la simpozioane, congrese etc.

          De asemenea, experiența nu este sinonimă cu stagiul sau vechimea în funcție. Stagiul sau vechimea în funcție atestă timpul lucrat. Experiența se referă la acumulările operaționale realizate în timpul stagiului, la realizările obținute și în general la cele urmate de consecințe, ale căror rezultate au putut fi evaluate.

          În consecință, experiența managerială se referă la abilitățile de conducere deprinse prin exercitarea concretă a unor atribuții manageriale.

          Experiența în domeniul în care va conduce permite managerului să se integreze mai repede la noua funcție. De asemenea, practica promovării din interiorul unității constituie un factor motivațional puternic pentru obținerea unor rezultate deosebite în muncă de către întreg personalul institutului.

 

          3.  CALITĂȚI  PSIHOLOGICE

          În principiu, nici o calitate psihologică nu este de prisos. Această realitate precum șI necunoașterea valențelor unor însușiri psihologice pentru activitatea managerială a determinat puzderia de recomandări în această direcție.

          Dacă avem în vedere un profil psihosocioprofesional real și nu unul ideal, calitățile psihologice absolut necesare managerului sunt: inteligența, flexibilitatea gândirii, motivația și trăsăturile pozitive de caracter.

          Inteligența este o aptitudine generală și complexă care se manifestă prin capacitatea de a face cu relativă ușurință, asocieri și disocieri între obiecte, fenomene, situații etc., aparent fără nici o legătură între ele.

          Pentru activitatea managerială, această calitate este necesar să fie bine dezvoltată, mai mult în plan pragmatic decât teoretic.

          Flexibilitatea gândirii este acea calitate a gândirii care asigură receptivitatea față de nou, permite depășirea, cu relativă ușurință, a unor tipare de gândire și acțiune. Pe fondul unei dezvoltări cel puțin medii ale inteligenței generale, flexibilitatea gândirii constituie unul din factorii esențiali ai activității creative în orice domeniu de activități, deci și  în cel al managementului.

          Motivația este vectorul intern al activității care orientează și  mobilizează persoana în vederea realizării unor scopuri. Managerului îi este necesară o motivație mai puternică decât executantului întrucât nu beneficiază de un raport direct între intenție și rezultate datorită unor factori aleatori care intervin pe parcursul operaționalizării deciziilor sale și, de asemenea, pentru că nu are certitudinea menținerii pe post pentru a se avea satisfacția determinată de obținerea rezultatelor preconizate de el.

          Trăsăturile pozitive de caracter se înscriu în sfera atitudinilor față de muncă (hărnicie, exigență, lucrul bine făcut), a atitudinilor față de sine (modestie, autoevaluare obiectivă), a atitudinilor față de alte persoane (colaborare, cooperare, spirit de echipă), precum și a unor calități volitive (organizare și spirit întreprinzător, fermitate în susținerea opiniilor și consecvență în acțiunile întreprinse).

 

          4.  CALITĂȚI  PSIHOSOCIALE

          Pentru a putea stabili relații amiabile cu subalternii, managerul trebuie să fie un om sociabil și să se manifeste ireproșabil față de aceștia.

          Sociabilitatea este o variabilă individuală determinată de particularitățile temperamentale, educație, auto-educație, cultură, tradiții și obiceiuri. Aceasta înseamnă că unii oameni sunt mai sociabili, iar alții mai puțin sociabili sau deloc.

          Ținând seama că din punct de vedere psihosocial, fundamentale în management sunt raporturile interpersonale șef - subaltern, este recomandabil ca persoanele care îndeplinesc funcții manageriale să fie sociabile.

          Sociabilitatea este necesar să se manifeste în anumite limite. Astfel, managerul să fie atât de sociabil încât oamenii din subordine să-i înțeleagă deciziile și să le îndeplinească. Dar șa nu fie atât de sociabil încât să se confunde cu subalternii săi. Întotdeauna, o anumită distanță ierarhică este necesară pentru a sublinia statutul social al managerului.

          Această distanță nu trebuie să fie rezultatul unei atitudini rigide, ci să decurgă, în mod natural, din calitățile și comportamentul acestuia.

          De asemenea, sociabilitatea trebuie să fie reglată în funcție de caracteristicile individuale ale subalternilor. Față de unele persoane, un grad mai mare de sociabilitate dă rezultate bune, față de altele efectul este contrar. În această situație, un rol important îl are cunoașterea foarte bună a subalternilor și  arta de a conduce.

          Prin comportament, avem în vedere un complex de manifestări privind vestimentația, limbajul și regulile de politețe practicate, care să recomande managerul ca un exemplu, un model pentru subalternii săi.

 

          5.  STAREA  SĂNĂTĂȚII  SOMATICE  ȘI  PSIHICE

          Datorită complexității activității manageriale, care adesea uzează prematur persoanele care ocupă funcții de conducere, este preferabil ca la ocuparea posturilor de conducere să se evite oamenii bolnavi cronici (cardiaci, hepatici, gastrici, etc.).

          Pe lângă faptul că nu ar avea nici o șansă să se vindece, poate chiar s-ar agrava maladia de care suferă. De asemenea, un bolnav cronic are și manifestări specifice bolii (cardiacii sunt fobici, gastricii sunt apatici, afecțiunile biliare determină stări de nervozitate) care grevează asupra relațiilor sale cu subalternii.

          Din punct de vedere psihic, stările prepatologice în condițiile exercitării funcțiilor de conducere se pot transforma în manifestări maladive cu consecințe deosebit de grave asupra activității manageriale și a climatului psihosocial.

          Caracteristic în această privință sunt tendințele de supraapreciere, atitudinile refractare, încăpățânarea care, dacă în cazul unui executant pot fi acceptate mai ușor, la manager sunt dăunătoare, determinând tabloul psihic-paranoic.

          Calitățile conținute în profilul psihosocioprofesional al managerilor au fost stabilite pe baza unor cercetări științifice, fiind considerate ca minimum necesare pentru toate persoanele care ocupă funcții de conducere la nivel de laborator, secție sau instituție.

          Ponderea acestor calități, precum și eventualitatea unor cerințe suplimentare pot fi luate în considerare prin investigații suplimentare.

          Necesitatea calităților incluse în profilul psihosocioprofesional al managerului este accentuată și de specificul perioadei de tranziție, când managerii sunt confruntați cu trei categorii de dificultăți și deci trebuie să dispună de calități deosebite pentru a le putea depăși.

          Mai întâi, sunt dificultățile proprii perioadei de tranziție, pe care nu a parcurs-o nimeni până acum și deci nu există modele algoritmice de soluționare a problemelor.

          În al doilea rând, persistă încă într-o măsură importantă unele mentalități de conducere specifice perioadei trecute dintre care menționăm ca deosebit de neproductive: neasumarea răspunderii propriilor decizii, tendința de tutelare a subalternilor, atitudini birocratice, etc.

          Iar, în al treilea rând, au apărut deja unele neajunsuri ale economiei de piață (șomajul, revendicările sindicale, tendințele individualiste, etc.) pentru care nu există încă experiența necesară soluționării lor.

          Concluzionând, putem afirma că activitatea managerială în perioada de tranziție este mult mai dificilă decât cea desfășurată înainte, sau decât cea caracteristică economiei de piață. Din acest motiv, calităților necesare managerilor, cu deosebire de natură psihologică, trebuie să li se acorde o atenție deosebită.

 

       Înapoi module tematice       Înapoi Resurse umane    Înapoi