Modulul tematic 68

 

Metodologia  desfăşurării  activităţii de  investiţii

 

Ing. Valeriu Soare

 

          I. Programarea investiţiilor

 

          Investiţiile, ca mijloace materiale şi băneşti, servesc la construirea de noi întreprinderi, modernizarea şi reutilarea, reprofilarea sau crearea de capacităţi pentru menţinerea producţiei, cum este cazul industriilor extractive.

          Fondurile fixe existente la un agent economic, fie de stat sau privat, deservesc producţia în decursul mai multor cicluri de fabricaţie păstrându-şi forma lor iniţială; valoarea lor se include în preţul de cost al produselor la fabricarea cărora participă, treptat, parţial, pe măsura uzării lor. Prin amortizare, ele se refac parţial prin reparaţii capitale şi se înlocuiesc integral prin noi achiziţii sau construcţii noi.

          Reînnoirea fondurilor fixe este necesară atât ca urmare a uzurii materiale în procesul de producţie, cât şi ca urmare a uzurii morale.

          Ca urmare, politica de investiţii se realizează de către agenţii economici cu capital integral sau majoritar de stat, în concordanţă cu programele de restructurare, retehnologizare, crearea de noi capacităţi de producţie, dezvoltarea celor existente, precum şi pentru reînnoirea fondurilor fixe existente.

          Politica de investiţii, în etapa actuală, trebuie să aibă la bază criterii de rentabilitate şi eficienţă.

          În acest sens, fiecare agent economic trebuie să aibă elaborat şi aprobat un program de investiţii pe an, care să rezolve cerinţele expuse. Acest program are la bază o serie de studii de fezabilitate sau de evaluare, care în final trebuie să fie în concordanţă cu sursele de finanţare pe care agentul economic le poate asigura, valoare inclusă în bugetul de venituri şi cheltuieli.

 

 

          II. Asigurarea surselor de finanţare

 

          Orice cheltuială de capital în vederea creării de fonduri fixe noi, trebuie să aibă asigurate sursele de finanţare necesare.

          Sursele de finanţare se pot constitui astfel:

          - surse asigurate de la bugetul statului;

          - surse asigurate din credite externe;

          - surse asigurate din credite interne;

          - surse proprii, constituite de agentul economic.

 

          În general, agenţii economici pot folosi integral sau parţial cele 4 surse de finanţare.

          Unităţile bugetare (învăţământ, sănătate, cultură, etc.) au surse asigurate de la bugetul statului.

          Există agenţi economici care folosesc parţial bugetul statului şi în completare, parţial, sursele proprii.

          Sunt constituite pe lângă buget, surse proprii şi surse din credite externe, care în general se rezumă la B.I.R.D. şi B.E.R.D (anumite regii autonome).

          Investiţiile care se realizează din surse integral sau parţial de la bugetul statului şi cele din credite externe garantate de guvern, se urmăresc şi se aprobă la nivel central, implicat fiind în toate cazurile Ministerul de Finanţe.

          Există agenţi economici care asigură realizarea lucrărilor de investiţii numai din surse proprii.

          Investiţiile finanţate numai din surse proprii sunt aprobate şi realizate de agentul economic respectiv.

          Sursele proprii se constituie din următoarele venituri:

-   cote de dezvoltare, care reprezintă valoarea procentuală din preţul de cost al produsului (cazul industriei extractive);

-   amortizarea fondurilor fixe;

-   valorificarea unor active scoase din uz;

-   sume prelevate din profit;

-   disponibilităţile din anii precedenţi la fondurile de investiţii ale unităţii.

          În situaţia în care sursele proprii de finanţare a investiţiilor agenţilor economici nu asigură nevoile de plată pentru programul de investiţii aprobat, aceştia pot apela la credite.

 

 

          III. Elaborarea documentaţiilor

 

          Execuţia unor obiective de investiţii se poate realiza numai în baza documentaţiilor tehnice şi economice elaborate de institute de proiectare şi inginerie tehnologică.

          Conţinutul cadru al proiectelor pe faze de proiectare este reglementat prin Ordinul Ministerului Finanţelor şi Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului nr. 792 şi 13/N din iunie 1994.

          Primul document în realizarea activităţii de construire a unui obiectiv îl constituie tema de proiectare. Aceasta se elaborează de beneficiarul de investiţii, se avizează de Consiliul tehnic al unităţii şi se aprobă de conducerea unităţii sau Consiliul de Administraţie.

          Tema de proiectare conţine principalele date tehnice ale investiţiei, aceasta constituind anexă la comanda emisă către proiectantul care a câştigat licitaţia sau căruia i s-a încredinţat direct proiectarea.

          Fazele de proiectare se pot concretiza în:

          - studiu de prefezabilitate;

          - studiu de fezabilitate;

          - proiect tehnic;

          - detalii şi desene de execuţie.

          În mod distinct, odată cu elaborarea documentaţiilor menţionate, se elaborează şi caietul de sarcini pentru licitarea execuţiei lucrărilor.

 

          Studiul de prefezabilitate cuprinde:

a) Date generale

-   denumirea investiţiei;

-   amplasamentul;

-   fundamentarea necesităţii şi oportunitatea investiţiei (tema).

b) Evaluări

-   valoarea totală estimativă a investiţiei;

-   cheltuieli de proiectare pentru elaborarea studiului de prefezabilitate;

-   cheltuieli pentru proiectarea studiului de fezabilitate;

-   cheltuieli pentru obţinerea avizelor.

c) Date tehnice ale investiţiei

-   suprafaţă şi situaţia juridică a terenului pe care urmează să se amplaseze investiţia;

-   caracteristicile geofizice ale terenului;

-   caracteristicile principale ale investiţiei (suprafeţe, lungimi, diametre etc.);

-   principalele dotări cu utilaje şi echipamente;

-   asigurarea utilităţilor.

d) Părţi desenate

-   plan amplasare în zonă (1: 25000, 1: 5000);

-   plan general (1: 5000, 1: 1000).

 

          Studiul de fezabilitate cuprinde:

a) Date generale

-   denumirea investiţiei;

-   amplasamentul;

-   fundamentarea necesităţii şi oportunităţii (tema), avută în vedere la aprobarea studiului de prefezabilitate;

-   descrierea funcţională şi tehnologică, inclusiv memorii tehnice pe specialităţi.

 

b) Date tehnice

-   suprafaţa şi situaţia juridică a terenului ce urmează a fi ocupată de obiectivul de investiţii;

-   caracteristicile geofizice ale terenului;

-   caracteristicile principale ale obiectivului de investiţii (suprafeţe, lungimi, diametre).

c) Structura constructivă

-   pentru clădiri şi reţele se va face o descriere a soluţiilor tehnice avute în vedere, cu recomandări privind tehnologia de realizare şi condiţiile de exploatare a fiecărui obiect în parte;

-   principalele utilaje de dotare;

-   instalaţii aferente construcţiilor (soluţii de iluminat, forţă, apă, canalizare).

d) Date privind forţa de muncă

-   total personal, din care - de execuţie;

-   locuri de muncă nou create.

e) Devizul general al investiţiei

-   valoarea totală a investiţiei, cu detalierea pe structura devizului general.

f) Principalii indicatori tehnico-economici

-   valoarea totală, din care: construcţii-montaj;

-   eşalonarea investiţiei;

-   durata de realizare a investiţiei;

-   capacitate.

g) Avize şi acorduri (se vor trata la capitolul respectiv)

h) Părţi desenate

-   plan amplasare în zonă (1: 25000 - 1: 5000);

-   plan general (1: 5000 - 1: 500);

-   planuri şi secţiuni de arhitectură pentru principalele obiective de investiţii.

          Se interzice la faza de studiu de fezabilitate de angajarea de cheltuieli pentru pregătirea licitaţiilor, ţinerea şi adjudecarea ofertelor.

          Se pot face cheltuieli numai după aprobarea studiului de fezabilitate.

 

          Proiectul tehnic

a) Date generale

          Proiectul tehnic, avizat şi aprobat, reprezintă documentaţia care face parte din documentele licitaţiei pe baza căruia se întocmesc ofertele, se încheie contract şi execută lucrarea.

          Proiectul tehnic trebuie să dea informaţii complete:

-   pentru contractant în vederea elaborării ofertei, pentru execuţia lucrărilor;

-   pentru elaborarea detaliilor şi desenelor de execuţie.

          Proiectul tehnic se elaborează în baza aprobării studiului de fezabilitate. Acesta se verifică de specialişti atestaţi de M.L.P.A.T. conform regulamentului aprobat de H.G. nr. 731/1991.

b) Descrierea lucrărilor

-   amplasamentul, topografia;

-   prezentarea proiectului pe volume, capitole;

-   organizarea de şantier, descriere sumară, demolări, devieri reţele etc;

-   căi acces provizorii;

-   surse de apă, energie, gaze, telefon, etc.;

-   graficul de lucru;

-   relaţii între proiectant, contractant, investitor;

-   memorii tehnice pe specialităţi.

 

          Caietul de sarcini

          Odată cu predarea de către proiectant a proiectului tehnic, se va preda şi caietul de sarcini în vederea solicitării de prezentare a ofertelor de către contractanţi.

          Caietele de sarcini dezvoltă în scris elementele tehnice menţionate în planşe şi prezintă informaţii, precizări şi prescripţii complementare planşelor. Acestea cuprind cantităţi de materiale cu caracteristicile respective, descriu lucrările care se execută, calitatea, modul de realizare, verificările şi probele lucrărilor, ordinea de execuţie şi montaj. În baza elementelor ce le dă, se poate determina costul lucrărilor şi utilajelor, forţa de muncă şi dotarea necesară execuţiei lucrărilor.

          Forma de prezentare trebuie să fie clară, să nu existe restricţii, să prevadă modul de urmărire a comportării în timp a investiţiei.

          Sunt mai multe tipuri şi forme de caiete de sarcini:

-   caiete de sarcini pentru execuţia lucrărilor;

-   caiete de sarcini pentru recepţie, teste, probe, verificări, puneri în funcţiune, urmărire în timp a construcţiilor;

-   caiete de sarcini pentru furnizori de materiale, utilaje, echipamente şi confecţii diverse.

          O altă clasificare a caietelor de sarcini este următoarea:

-   caiete de sarcini generale - se referă la lucrări curente;

-   caiete de sarcini speciale - care se referă la lucrări specifice şi se elaborează independent pentru fiecare lucrare în parte.

 

          Caietul de sarcini cuprinde:

-   breviarele de calcul pentru dimensionarea elementelor de construcţii şi instalaţii;

-   nominalizarea planşelor care guvernează lucrarea;

-   proprietăţile fizice, chimice, de aspect, de calitate, probe, teste etc., pentru materialele componente ale lucrării;

-   dimensiunea, forma, aspectul şi descrierea execuţiei lucrărilor;

-   ordinea de execuţie, probe, teste, verificări ale lucrării;

-   standardele, normativele ­şi alte prescripţii care trebuie respectate la materiale, utilaje, confecţii, execuţie, montaj, probe, teste, verificări;

-   condiţii de recepţie, aspect, culori, toleranţe etc.

 

 

          IV. Verificarea tehnică a proiectelor pentru construcţii

 

          Înainte de avizarea şi aprobarea documentaţiilor de investiţii de către investitor se impune verificarea tehnică a proiectelor de construcţii, care are ca scop realizarea unor contrsucţii care să corespundă calitativ cel puţin unor niveluri minime de performanţă referitoare la următoarele exigenţe:

-   rezistenţă ­şi stabilirea la solicitări statice, dinamice, inclusiv cele seismice;

-   siguranţă în exploatare;

-   siguranţă la foc;

-   sănătatea oamenilor şi protecţia mediului;

-   izolaţie termică, hidrofugă şi economie de energie;

-   protecţie împotriva zgomotului.

          Verificarea se desfăşoară în conformitate cu prevederile regulamentului aprobat prin H.G. nr. 731/1991 şi poate fi efectuată numai de specialişti angajaţi la societăţile comerciale sau regii autonome care au în profil activitatea de proiectare, consultanţă, precum şi de persoane fizice autorizate legal să desfăşoare aceste activităţi.

          Atestarea specialiştilor se face de către M.L.P.A.T.

 

 

          V. Avize şi acorduri necesare aprobării şi execuţiei unui obiectiv de investiţii

 

          Pentru perfectarea documentaţiei, a avizării şi aprobării acesteia este necesară obţinerea următoarelor avize:

-   aviz de urbanizare;

-   aviz consum combustibil;

-   aviz consum energie electrică;

-   aviz consum energie termică;

-   aviz de protecţia mediului;

-   aviz PSI;

-   aviz sanitar-veterinar;

-   aviz sanitar;

-   aviz M.L.P.A.T.;

-   aviz M.A.I.A. pentru scoaterea terenului din circuitul agricol;

-   aviz Regia Pădurilor pentru ocupare teren şi defrişare pădure;

-   aviz M.T.T.;

-   aviz M.A.N.;

-   aviz Direcţie monumente, Ansambluri şi Situri istorice;

-   aviz Ministerul Comunicaţiilor;

-   alte avize specifice investiţiei.

          O parte din avizele menţionate se vor solicita numai dacă este cazul, determinat de natura investiţiei respective.

          Pentru fiecare aviz se întocmeşte o documentaţie de către proiectant şi se plătesc taxele prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 26/26 august 1992.

 

 

          VI. Ocuparea terenurilor

 

          Ocuparea terenurilor necesare realizării unor obiective de investiţii se face în conformitate cu legislaţia în vigoare, astfel:

-   Pentru terenurile agricole, ocuparea se face în conformitate cu Legea nr. 18/1991 (Legea fondului funciar). Pentru terenuri proprietate de stat, ocuparea se face cu avizul Ministerului Agriculturii, iar pentru terenuri proprietate privată se va face pe bază de negociere cu proprietarul terenului.

-   Pentru terenurile silvice, ocuparea se va face cu avizul Regiei ROMSILVA, aceasta făcându-se cu caracter definitiv sau temporar, în funcţie de natura investiţiilor. ROMSILVA a elaborat o metodologie pentru calculul contravalorii terenurilor scoase definitiv sau temporar din fondul forestier, a despăgubirii pentru termen şi a garanţiei aferente  /17.02.1993.

          Prin Hotărârea Guvernului nr. 1228 din 21 nov. 1990 s-a aprobat metodologia concesionării şi închirierii terenurilor.

          Concesionarea şi închirierea se face prin licitaţie în baza documentaţiilor şi ofertelor prezentate.

          În vederea realizării unor lucrări care servesc unor utilităţi publice şi ţinând seamă de caracterul de excepţie conferit de Constituţia României şi de Codul civil cedării prin expropriere a dreptului de proprietate privată, s-a adoptat Legea nr. 33/27 mai 1994. Această expropriere se face numai pentru o cauză de utilitate publică, care se declară pentru interes naţional sau interes local, prin hotărâre judecătorească.

          Sunt de utilitate publică lucrările privind: prospecţiunile şi explorările geologice, extracţia şi prelucrarea substanţelor minerale utile, instalaţii pentru producerea energiei electrice, căi de comunicaţii, deschiderea sau alinierea străzilor, sisteme de alimentare cu energie electrică, gaze, termoficare, apă, canalizare, instalaţii pentru protecţia mediului, îndiguirir şi regularizări de râuri, lacuri de acumulare, staţii hidrometeorologice, clădiri şi terenurile necesare construcţiilor sociale, obiective de învăţământ, cultură, sănătate, sport, protecţie şi asistenţă socială, administraţie publică, salvarea şi protejarea monumentelor.

          Utilitatea publică se declară de Guvern pentru lucrări de interes naţional şi de către Consiliile judeţene pentru lucrările de interes local.

          Societăţile comerciale cu capital integral de stat sunt obligate, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 834/1991, să stabilească şi să evalueze terenurile ocupate, pentru a li se atribui dreptul de proprietate. În acest sens, în februarie 1992, M.F. şi M.L.P.A.T. au elaborat criteriile de stabilire şi evaluare a terenurilor aflate în patrimoniul societăţilor comerciale cu capital de stat.

 

 

          VII. Avizarea şi aprobarea lucrărilor de investiţii

 

          Documentaţia tehnică elaborată, însoţită de toate avizele şi acordurile legate, verificate de persoanele atestate în acest sens, se supune avizării în Consiliul tehnico-economic al investitorului, care analizează din punct de vedere tehnic documentaţia şi o avizează întocmind un proces-verbal de avizare.

          Consiliul tehnico-economic este compus din specialişti din unitatea respectivă, dar pot fi cooptaţi şi alţi specialişti din afara unităţii.

          Procesul-verbal de avizare a documentaţiei este supus aprobării conform competenţelor date, după caz, de Consiliul director al unităţii investitoare (Societate comercială sau filiale ale regiilor autonome) sau de Consiliul de Administraţie (în cazul regiilor autonome).

          Prin Hotărârea Guvernului nr. 112/24 martie 1993 a luat fiinţă Consiliul Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe Sociale, care analizează şi avizează:

-   studiile de fezabilitate a lucrărilor publice finanţate integral sau în completare de la bugetul de stat şi care sunt aprobate de guvern;

-   studiile de fezabilitate a lucrărilor publice de importanţă deosebită şi de interes naţional, finanţate din surse proprii ale agenţilor economici. Se încadrează în această categorie lucrările publice a căror valoare este similară cu cea a lucrărilor stabilite prin legea privind finanţele publice nr. 10/1991.

-   alte documentaţii privind activitatea de investiţii care se aprobă de Guvern, inclusiv programul şi conceptul legislativ şi instituţional al locuinţelor sociale.

          Documentaţiile vor fi prezentate de agenţii economici la Consiliul Interministerial, însoţite de avizele şi acordurile menţionate mai sus şi acordul Ministerului Finanţelor.

          Documentaţia, împreună cu avizul dat de Consiliul Interministerial, se înaintează la Guvern pentru aprobare.

          În prezent, la nivel de economie, nu există un act normativ care delimitează competenţele de aprobare a documentaţiilor de investiţii de către agenţii economici.

          Toată legislaţia în vigoare se referă numai la investiţiile publice finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat. Se ştie că agenţii economici realizează investiţii industriale specifice care nu au caracter public, or, pentru aceştia, legiuitorul nu face nici o precizare.

          Pentru ca, totuşi, sistemul economic să funcţioneze, agenţii economici au asimilat instituţiile cu caracter industrial cu cele publice.

 

 

 

ACTIVITATEA  DE  LICITAŢII

 

          I. Licitarea proiectării

 

          Prin H.G. nr. 727 din 18 decembrie 1993 s-a probat regulamentul privind procedurile de organizare, prezentarea ofertelor şi adjudecarea proiectării investiţiilor publice[1].

          Proiectarea investiţiilor publice finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, de la bugetele locale, din fondurile special constituite prin lege în afara acestor bugete, din credite externe garantate de stat, precum şi din surse proprii şi credite bancare acordate regiilor autonome, se adjudecă pe bază de licitaţie publică în condiţiile stabilite de Ordonanţele Guvernului nr. 12/1993 şi 15/1993.

          Regulamentul menţionat se aplică pentru investiţiile publice ale căror valori totale depăşesc 1 miliard lei. Acest cuantum valoric va fi majorat de M.L.P.A.T. în funcţie de evoluţia preţurilor.

          Regulamentul creează cadrul organizatoric şi pune la dispoziţia investitorilor o metodologie unitară privind procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea proiectării investiţiilor publice finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, din bugetele locale, din credite externe garantate de stat, surse proprii şi credite bancare acordate regiilor autonome.

          Prin organizarea licitaţiilor se asigură alegerea unor soluţii optime din punct de vedere arhitectural, urbanistic, constructiv, tehnologic, al protecţiei mediului, al exigenţelor de calitate, al costului investiţiei şi de exploatare, precum şi de adjudecare a proiectării în favoarea celui mai competitiv proiectant în condiţiile încurajării creaţiei originale şi asigurării unei concurenţe loiale.

          Proiectarea pe faze a investiţiilor publice se face în baza unui contract de proiectare încheiat între investitor şi contractantul desemnat astfel:

-   prin licitaţie publică - pentru valori de investiţii peste cuantumul stabilit şi actualizat prin hotărâri ale guvernului, de la care este necesară organizarea unei proceduri de licitaţie;

-   prin achiziţie dintr-o singură sursă (încredinţarea proiectării);

    Sistemul de organizare, ţinere a licitaţiei, adjudecarea ofertantului celui mai competitiv este redat pe larg în regulament.

    Ca forme de licitaţie sunt:

-   licitaţie publică deschisă, fără preselecţie, la care poate să participe un număr nelimitat de ofertanţi. Se organizează într-o singură etapă;

-   licitaţie publică deschisă, cu preselecţie, se organizează în două etape. În prima etapă participă un număr nelimitat de ofertanţi, iar în etapa a doua numai cei selecţionaţi de investitor;

-   licitaţie publică restrânsă, se organizează în cazuri de excepţie, cu avizul M.L.P.A.T. când:

·     a existat o licitaţie publică deschisă anterioară şi nefinalizată prin încheierea contractului de proiectare;

·     proiectarea investiţiei publice, datorită specificului ei, poate fi elaborată numai de un număr restrâns de ofertanţi specializaţi şi care trebuie să fie în număr de 3 (trei).

 

 

          II. Încredinţarea proiectării

 

          Încredinţarea proiectării investiţiei publice se realizează pe baza unei singure cereri de ofertă adresată de investitor unui singur contractant în următoarele circumstanţe:

-   pentru proiecte care nu pot fi elaborate decât de un singur proiectant specializat, cum ar fi lucrări artistice speciale şi lucrările sub protecţia dreptului de autor;

-   în caz de forţă majoră (calamităţi naturale, conflagraţii etc.);

-   pentru proiecte care nu pot fi elaborate din considerente tehnice şi de asigurare a calităţii construcţiilor, inclusiv instalaţiile aferente, decât de proiectantul iniţial al investiţiei publice;

-   în cazul în care investitorul poate realiza proiectarea investiţiei publice cu forţe proprii.

          În cazul încredinţării directe a proiectării, investitorul va întocmi un dosar care va cuprinde:

-   nota justificativă aprobată de conducătorul unităţii investitoare;

-   capabilitatea proiectantului selecţionat în baza criteriilor stabilite de unitatea investitoare;

-   oferta tehnică şi financiară însuşită de investitor în urma negocierii cu ofertantul.

          Semnarea contractului în acest caz este condiţionată de avizarea dosarului cu documentele menţionate de către M.L.P.A.T. şi Ministerul Cercetării şi Tehnologiei şi constituirea de către contractant a garanţiei de aplicabilitate a proiectantului.

 

 

          III. Licitarea execuţiei

 

          Hotărârea Guvernului nr. 592 din 2 noiembrie 1993 aprobă Regulamentul privind provedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea licitaţiilor publice. Aceasta are la bază Ordonanţa Guvernului nr. 12/1993 privind achiziţiile de investiţii publice.

          Execuţia investiţiilor publice finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, din bugetele din credite externe garantate şi contractate direct de stat, precum şi din surse proprii din credite bancare acordate regiilor autonome, se adjudecă pe bază de licitaţie publică în condiţiile stabilite de ordonanţele Guvernului nr. 12 şi 15 din 1993.

          Regulamentul menţionat se aplică pentru investiţiile publice a căror valori totale depăşesc 100 milioane lei, cuantum care poate fi majorat de M.L.P.A.T. în funcţie de evoluţia preţurilor.

          Prin sistemul de licitare, ofertare, adjudecare, se creează contractanţilor condiţii legale de contractare a investiţiilor publice şi se asigură investitorului posibilitatea de a alege contractantul cel mai competitiv.

          Metodologia de convocare, solicitare oferte, discutare, adjudecarea licitaţiei este redată pe larg în regulament. Se pot utiliza aceleaşi trei forme de licitaţie prezentate anterior.

          În particular, licitaţia publică restrânsă se aplică atunci când investiţia publică poate fi executată numai de un număr restrâns de contractanţi specializaţi, când a existat o licitaţie publică deschisă, nefinalizată prin încheierea contractului, sau când caracterul investiţiei este secret.

 

 

          IV. Încredinţarea directă

 

          Încredinţarea directă se practică cu titlu de excepţie pe baza unei singure cereri de ofertă adresată unui singur contractant care îndeplineşte condiţiile de contractare.

          Este admisă încredinţarea directă numai în următoarele situaţii:

-   investiţia publică poate fi realizată numai de un contractant de lucrări de specialitate;

-   din cauze de forţă majoră (calamităţi naturale etc.) care fac imposibilă aplicarea procedurii de licitaţie;

-   când o serie de echipamente trebuie procurate de la acelaşi furnizor care a mai realizat produse similare;

-   în cazul când investitorul realizează lucrările cu forţe proprii;

-   în cazul când la două licitaţii publice deschise nu s-a prezentat decât un singur ofertant;

-   există impunere datorită anumitor relaţii internaţionale.

          Investitorul va întocmi un dosar, care va fi transmis la M.L.P.A.T. şi Ministerul Finanţelor pentru avizare.

 

 

          V. Licitarea pentru achiziţii de bunuri

 

          Hotărârea Guvernului nr. 63 din 22 febr. 1994 a aprobat Regulamentul privind organizarea licitaţiilor pentru achiziţiile publice de bunuri.

          Conform acestui regulament, bunurile pentru care se organizează licitaţii în vederea achiziţiilor publice sunt: produsele, echipamentele şi orice alte obiecte fizice, de orice fel, bunuri imobiliare finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, de la bugetele locale şi din credite externe garantate şi contractate direct de stat.

          Regulamentul nu se aplică la achiziţiile publice de bunuri care implică apărarea ţării, ordinea publică şi siguranţa naţională de natura armamentului, tehnicii de luptă, instalaţii speciale.

          De asemenea, sunt excluse din regulament achiziţiile de piese, accesorii, ansambluri, subansambluri, agregate sau instalaţii care constituie părţi componente ale bunurilor prevăzute la aliniatul precedent, precum şi achiziţiile publice de bunuri care fac obiectul unor excluderi în baza unor prevederi legale.

          Organizarea, adjudecarea ofertelor şi întreaga metodologie de licitaţie este expusă detaliat în regulament.

          Achiziţionarea de bunuri prin organizarea de licitaţii publice este obligatorie pentru bunurile de acelaşi fel care urmează a fi achiziţionate în vederea satisfacerii nevoilor pentru un an întreg, în limita creditelor bugetare aprobate, bunuri a căror valoare totală este de peste 30 milioane lei. Pentru bunuri a căror valoare este inferioară prevederilor de mai sus, se poate folosi procedura selecţiei de oferte de preţ, potrivit prevederilor art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 12/1993. În cazul achiziţiei de bunuri în valoare de sub 30 milioane lei şi când nu se pot obţine 3 oferte de preţ, investitorul va testa preţurile practicate la data respectivă şi va stabili furnizorul care a oferit cel mai avantajos preţ.

         

 

CONTRACTAREA  ŞI  EXECUŢIA 

LUCRĂRILOR  DE  INVESTIŢII

 

          Contractarea lucrărilor de investiţii se face având la bază oferta adjudecată în urma licitaţiei publice şi este documentul în baza căruia se efectuează decontările pe parcursul execuţiei lucrărilor.

          Contractul de execuţie trebuie să prevadă obligaţii atât pentru investitor, cât şi pentru contractor, precum şi penalizările respective, în caz că unul dintre parteneri nu-şi respectă obligaţiunile. Condiţiile de contractare sunt redate în anexa C la ordinul M.L.P.A.T. publicat în Monitorul oficial nr. 225 din 19 august 1994.

          Începerea lucrărilor nu se poate face fără autorizaţia de construcţie, obţinută în conformitate cu Ordonanţa nr. 26/1992 privind taxele pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor în domeniul construcţiilor. Nu pot începe lucrările dacă nu s-a obţinut acordul proprietarilor de terenuri agricole sau forestiere.

          Decontările se fac lunar, pe măsura execuţiei lucrărilor, în baza situaţiilor de plată elaborate de constructor şi semnate de investitor. Acestea trebuie să se încadreze în final în prevederile din oferta adjudecată şi contractului încheiat.

          Datorită majorării preţurilor la forţa de muncă şi materiale, se vor aplica la preţurile ofertate indexări, numai la cele aprobate prin hotărâri guvernamentale.

          În vederea creării condiţiilor financiare de desfăşurare normală a lucrărilor, prin Hotărârea Guvernului nr. 404 din 18 iulie 1994 s-a aprobat acordarea de avansuri pentru realizarea unor acţiuni şi categorii de cheltuieli finanţate din fondurile publice.

          În acest sens, se prevede:

-   se pot acorda proiectanţilor avansuri până la 15% din valoarea contractelor de proiectare respective;

-   se pot acorda executanţilor avansuri de până la 15% din valoarea prevăzută în contract pentru primul an de execuţie a lucrărilor;

-   se pot acorda executanţilor avansuri, lunar, până la 30% din valoarea programului lunar de execuţie, conform graficului anexat la contract.

 

 

RECEPŢIA  LUCRĂRILOR  DE  CONSTRUCŢII 

ŞI  INSTALAŢII  AFERENTE  ACESTORA

 

          Prin hotărârea Guvernului nr. 273 din 14 iunie 1994, s-a aprobat regulamentul de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora.

          Recepţia reprezintă o componentă a sistemului calităţii în construcţii şi este actul prin care investitorul declară că acceptă, preia lucrarea cu sau fără rezerve şi că aceasta poate fi dată în folosinţă. Prin actul de recepţie se certifică faptul că executantul şi-a îndeplinit obligaţiile în conformitate cu prevederile contractului şi ale documentaţiei de execuţie.

          Investitorul - persoană fizică sau juridică - încheie contractul de executare de lucrări de construcţii, urmăreşte îndeplinirea lui şi preia lucrarea.

          Executantul este partea contractantă care realizează lucrarea .

          Recepţia lucrărilor de construcţii se realizează în două etape:

-   recepţia la terminarea lucrărilor;

-   recepţia finală la expirarea termenului de garanţie.

          Recepţia se organizează de investitor, iar comisia de recepţie este numită de organul care a aprobat documentaţia şi va fi compusă din cel puţin 5 membri, în funcţie de importanţa obiectivului.

          Recepţia finală se face după expirarea termenului de garanţie înscris în contract de comisia de recepţie numită de investitorul care a aprobat documentaţia.

          Acesta examinează:

-   procesele verbale de recepţie la terminarea lucrărilor;

-   finalizarea lucrărilor cerute de comisia de recepţie la terminarea lucrărilor;

-   referatul investitorului privind comportarea în exploatare a construcţiilor pe perioada de garanţie, inclusiv viciile aferente şi remedierea lor.

          La terminarea recepţiei, comisia va consemna într-un proces-verbal concluziile ei.

          Executantul trebuie să prezinte “cartea construcţiei”, care reprezintă ansamblul documentelor tehnice referitoare la proiectarea, execuţia, recepţia, exploatarea şi urmărirea în timp a comportării construcţiilor, cuprinzând toate datele, documentele şi evidenţele necesare pentru identificarea şi determinarea stării tehnice (fizice) a construcţiei respective şi a evoluţiei acesteia în timp.

          În anexa 6 la regulamentul de recepţie a lucrărilor, aprobat prin H.G. nr. 273 din 14 iunie 1994, sunt redate toate elementele de întocmire şi păstrare a cărţii tehnice şi modul de întocmire a acesteia.

          Problema asigurării calităţii în construcţii este reglementată prin Regulamentul privind stabilirea categoriei de importanţă a construcţiilor şi Regulamentul privind urmărirea comportării în exploatare a construcţiilor aprobate prin H.G. nr. 261 din 8 iunie 1994, iar prin H.G. nr. 272 din 14 iunie 1994 s-a aprobat Regulamentul privind controlul de stat al calităţii în construcţii.

 

 

ÎNCHEIERE

 

          În final, se revine asupra noţiunii de investiţie publică, deoarece toate reglementările actuale în vigoare se referă numai la investiţiile publice. Celelalte investiţii care se realizează în ţară de către agenţii economici din surse proprii, ce regim de legislaţie au? Ar trebui ca cei în drept să dea un răspuns. Eventual, o serie de precizări de către M.L.P.A.T.

          Ordonanţa nr. 12/1993 a Guvernului României defineşte investiţiile publice astfel:

          “... Reprezintă cheltuieli de capital, cheltuieli materiale şi cheltuieli pentru cercetare-dezvoltare finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, bugete locale, din fondurile special constituite prin lege în afara acestor bugete şi din credite externe garantate sau contractate direct de stat în vederea realizării, după caz, a: lucrări de construcţii, modernizări, transformări, extinderi şi consolidări de construcţii existente, reparaţii capitale, curente, livrări de utilaje şi echipamente, foraje geotehnice, prestări servicii...”.

          Este necesară o reglementare.

 

LANŢUL  LOGIC 

AL  ACTIVITĂŢII  DE  INVESTIŢII

 

 

 

 

ACTIVITĂŢILE

 

1 -    Program investiţii.

2 -    Elaborarea, avizarea ­şi aprobarea temei de proiectare de către investitor.

3 -    Solicitare oferte de la proiectant pentru licitaţie.

4 -    Organizarea licitaţiei şi adjudecarea ofertelor.

5 -    Contractarea proiectării.

6 -    Elaborarea studiului de prefezabilitate.

7 -    Elaborarea studiului de fezabilitate.

8 -    Elaborarea proiectului tehnic.

9 -    Elaborarea caietului de sarcini.

10 -  Acorduri şi avize.

11 -  Avizare Consiliul Tehnico-Economic şi aprobarea documentaţiilor.

12 -  Pentru investiţii publice de interes naţional şi locuinţe sociale, studiul de fezabilitate se va înainta la M.F. şi M.L.P.A.T. pentru acord apoi la Consiliul Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe Sociale pentru avizare şi în final, la Guvern pentru aprobare.

13 -  Solicitare oferte pentru licitaţie.

14 -  Organizarea licitaţiei şi adjudecarea ofertei.

15 -  Contractarea lucrărilor de investiţii.

16 -  Execuţia lucrărilor.

17 -  Recepţia lucrărilor.

18 -  Recepţia finală (după 1 an - perioada de garanţie).

 

 

LEGISLAŢIA  CARE  COORDONEAZĂ 

ACTIVITATEA  DE  INVESTIŢII

 

1.       Legea nr. 10/1991 privind finanţele publice (M.Of. nr. 23/1991).

2.       Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale (M.Of. nr. 98/1990).

3.       Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale (M.Of. nr. 126 - 127/1990).

4.       Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloaiale (M.Of. nr. 24/1991).

5.       Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor (M.Of. nr. 163/1991).

6.       Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului (M.Of. nr. 121/1990).

7.       Ordonanţa Guvernului nr. 12/1993 privind achiziţiile de bunuri şi investiţii publice (M.Of. nr. 202/1993).

8.       Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993 privind unele măsuri pentru restructurarea activităţii regiilor autonome (M.Of. nr. 202/1993).

9.       Ordonanţa Guvernului nr. 2/1994 privind calitatea în construcţii (M.Of. nr. 18/1994).

10.   Hotărârea Guvernului nr. 592/1993 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea investiţiilor publice (M.Of. nr. 281/1993).

11.   Hotărârea Guvernului nr. 731/1991 privind aprobarea Regulamentului de atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activitate în construcţii (M.Of. nr. 227/1991).

12.   Hotărârea Guvernului nr. 143/1992 privind modificarea şi completarea H.G. nr. 731/1991 (M.Of. nr. 59/1992).

13.   Hotărârea Guvernului nr. 727/1993 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea proiectării investiţiilor publice (M.Of. nr. 29/1994).

14.   Hotărârea Guvernului nr. 63/1994 de aprobare a Regulamentului privind organizarea licitaţiilor pentru achiziţiile publice de bunuri (M.Of. nr. 76/1994).

15.   Hotărârea Guvernului nr. 112/1993 privind componenţa, organizarea şi funcţionarea Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe Sociale (M.Of. nr. 70/1993).

16.   Hotărârea Guvernului nr. 404/1994 privind acordarea de avansuri pentru realizarea unor acţiuni şi categorii de cheltuieli finanţate din fondurile publice (M.Of. nr. 191/1994).

17.   Hotărârea nr. 1/1993 a Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe Sociale pentru aprobarea “Regulamentului privind procedurile de pregătire şi desfăşurare a avizării lucrărilor publice de interes naţional”.

18.   Ordinul M.L.P.A.T. nr. 1/N/1992 privind aprobarea “Normelor orientative pe articole de deviz şi variante de norme comasate pentru specificul domeniului lucrărilor publice: C; I; S; E; D; H2; L1; P; Ts; W3; Te; Tf; W2; I2; Fj; Ac; L23; elaborate de I.N.C.E.R.C.-Bucureşti şi avizate de Consiliul tehnico-economic al M.L.P.A.T. cu nr. 335/1991”.

19.   Hotărârea Guvernului nr. 376/1994 privind metodologia de elaborare a devizului general pentru obiectivele de investiţii.

20.   Ordinul M.L.P.A.T. nr. 51/D/1994.

21.   Înapoi module tematice                 Înapoi

 



[1] Cadrul legal intern de realizare a licitaţiilor pentru achiziţii publice s-a modificat  de câteva ori, rămânând criticat şi vulnerabil. V. şi comentariul final privind licitaţiile BIRD.