Modulul tematic 71

 

Privire de ansamblu

asupra problematicii manageriale actuale

(flash-uri)

 

Dr. ing. Mario Duma

 

          Managementul - activitate umană de coordonare (conducere) a resurselor şi a proceselor dintr-o organizaţie economică. (Totodată, termenul de “management” se referă la ştiinţa şi arta acestei activităţi).[1]

          Vom înţelege: organizaţie economică = întreprindere (institut) = societate comercială / regie autonomă = firmă.

          Importanţa crescută a managementului în perioada actuală (pe plan mondial), decurge din:

          - progresul tehnic accelerat č multiplicarea, diversificarea şi creşterea complexităţii produselor, serviciilor, sistemelor č creşterea considerabilă a volumului de informaţie tehnologică şi economică,

          - globalizarea proceselor economice, datorată progreselor în comunicaţii şi în prelucrarea informaţiilor č creşterea considerabilă a volumului de informaţie tehnologică şi economică ce are impact asupra propriei activităţi şi creşterea vitezei de reacţie necesare.

          Importanţa crescută a managementului în perioada actuală în România, ca urmare a dificultăţilor, problemelor şi incertitudinilor tranziţiei, a importanţei consecinţelor acesteia.

          Importanţa specială a managementului unităţilor şi activităţilor de cercetare-dezvoltare, cu “producţie” de specific tehnologic şi informaţional.

          Managementul - proces informaţional; prin el se culege informaţie din şi privind procesul economic condus, ca şi mediul economic în care el se desfăşoară; se prelucrează, se generează informaţie de conducere (decizii) şi se comunică informaţie, se asigură aplicarea deciziilor adoptate.

 

          Managementul: management strategic, management operaţional (curent).

          Managementul strategic: stabilirea obiectivelor organizaţiei (în ansamblu şi pe termen lung, cât mai concret şi, după caz, cantitativ formulate) şi a direcţiilor principale de acţiune pentru atingerea acestor obiective.

          Uneori se defineşte şi “misiunea” organizaţiei: rolul distinctiv asumat de organizaţie în mediul economico-social, punând în evidenţă utilitatea sa pentru economie şi societate (obiectivele decurg din misiune). Misiunea este publică, strategia poate conţine aspecte secrete.

         

          Managementul operaţional - asigurarea activităţii curente, de detaliu, a organizaţiei.

          Se mai distinge termenul de management general - ansamblul problemelor şi demersurilor manageriale.

 

          Managementul: ierarhic. Există top management (managementul de vârf): managerul general, eventual - membrii echipei manageriale (incluzând şi managerii pe funcţiuni), managementul mediu (şefii de secţii, sectoare, compartimente etc.), managementul inferior - până la şefii de echipe, maiştri. Organisme de decizie (adunarea generală a acţionarilor, consiliul de administraţie). Proprietar / manager.

 

          Management de linie (vertical), de stat major (pe funcţiuni), matricial (combinaţie a celor două).

 

 

          Terminologie frecvent întâlnită:

          Funcţiunile conducerii: previziune, organizare, coordonare, comandă, control (nu este singura versiune).

          Funcţiunile organizaţiei: cercetare-dezvoltare, producţie (prestare servicii), comercială, financiar-contabilă, de personal.

          Metode şi tehnici de conducere: management prin obiective, prin excepţii, prin produs, prin proiecte etc.

 

 

          Domenii de exercitare a managementului = management funcţional (există persoane investite cu funcţiile de manageri pentru domeniile respective):

          Managementul comercial ~ marketing

          Managementul producţiei

          Managementul aprovizionării ~ Procurement

          Managementul livrărilor, transporturilor şi expediţiilor

          Managementul tehnologic, managementul cercetării-dezvoltării

          Managementul proiectelor (Project Management)

          Managementul financiar

          Managementul resurselor umane

          Managementul calităţii

          (Se mai întâlnesc şi alte funcţiuni: manager pentru strategie, pentru operaţiuni, pentru procese, pentru legislaţie.)

 

          Marketing

                   Cercetarea de piaţă

                   Alegerea segmentelor de piaţă şi a ţintelor

                   Calitatea ca asigurare a satisfacerii cerinţelor / nevoilor clienţilor

                   Politica de preţuri

                             Profitul = Preţ pe piaţă - Cost (NU: Preţ = Cost + Profit!)

                             Politica de preţ: între promovare şi dezvoltare

                   Prezentarea şi promovarea produselor / serviciilor, publicitatea

                   Realizarea sistemelor de distribuţie

                   Asigurarea serviciilor post-vânzare (şi post-garanţie)

 

          Managementul producţiei

                   Specializare / integrare

                   Pe comenzi, pe loturi, pe stoc

                   Programarea - lansarea - urmărirea

 

          Procurement

                   Pe stocuri

                   Just-in-time (Zero stocuri)

                   Parteneriat

 

          Managementul cercetării-dezvoltării

                   Opţiuni strategice (şi de misiune): inovator, urmăritor, repetor

                   Nişe strategice, specializare

                   Piaţa tehnologică, marketingul tehnologic

                   C&D proprie, transfer tehnologic

                   Relaţia cercetare-producţie

                   Managementul proiectelor

                   Politica de proprietate intelectuală şi industrială

                             generare / cumpărare de brevete

                             misiunea inventivă

                   Baza materială a cercetării

                   Managementul resurselor umane specifice

                   Cooperarea internaţională în C&D

                   Managementul profesionalismului în C&D

                   “Procesul tehnologic” al lucrării de cercetare

                   Participarea la organismele, activităţile şi manifestările ştiinţifice

                   Publicaţiile / publicările ştiinţifice

                   Etica profesională (specifică) în C&D


          Managementul financiar

                   Politica de resurse financiare

                             - proprii

                             - credite

                   Politica de costuri

                   Bugetul de venituri şi cheltuieli

                   Politica de încasări şi plăţi; fluxul de lichidităţi (cash-flow)

                   Tehnicile de actualizare

                   Politica de investiţii şi amortismente

                             Gestiunea imobilizărilor corporale (=activelor tangibile)

                             Gestiunea imobilizărilor necorporale (=activelor intangibile)

                   Repartizarea profitului

                   Bonitatea financiară - proprie, a partenerilor; prudenţa financiară

 

          Managementul resurselor umane

                   [Orientare]

                   Recrutare

                   Selecţie

                   Formare

                   Perfecţionare

                   Evaluare

                   Reorientare

                   Motivare

                   Participare

                   Salarizare / “compensare”

                   Managementul creativităţii

                   Managementul timpului

                   Managementul carierei

                   Grupurile

                   Climatul social

 

          Evaluarea

          Analiza-diagnostic, SWOT (Puncte tari, slabe; oportunităţi, pericole)

          Studiul de fezabilitate

          Planul de afaceri

 

          Suport tehnologic în management

                   Informatica în management

                   Birotica

 

          Procesele de decizie

                   Optimizarea

                             Deterministă

                             Probabilistică

                             În condiţii de risc

          Stiluri de conducere: autocrat, democrat etc.

          Competenţe de decizie; delegare

          Disciplină / iniţiativă

 

          Rezistenţa la schimbare / managementul schimbării

          Cultura organizaţiei

 

          Imaginea organizaţiei

 

          Negocierea

          Etica în management

          Etica în afaceri

 

          Mediul (exogen)

          - intern

          - internaţional

                   cultural

                   tehnologic

                   educaţional

                   politic

                   juridic

                   economic

                             financiar

                             fiscal

                             vamal

                   social

                   resurse

                   comercial (piaţa)

 

          Legea contractului de management

 

          Reforma, tranziţia

          Privatizarea

          Restructurarea

          Integrarea europeană

 

 

 

 

Bibliografie recentă românească de management general

 

Dumitrescu, Mihail. Introducere în management şi Management general. Ed. Eurounion, Oradea, 1995.

 

Nicolescu, Ovidiu; Verboncu, Ion. Management. Ed. Economică, Bucureşti, 1995.

 

Nica, Panaite (coord.). Managementul firmei. Ed. Condor, Chişinău, 1994.

 

Moldoveanu, Maria; Dobrescu, Emilian. Ştiinţa afacerilor. Ed. Expert, Bucureşti, 1995.

 

Kubr, Milan, traducere îngrijită şi comentată de Pleşoianu, George. Management Consulting - Manualul consultantului în management. Ed. AMCOR, Bucureşti, 1992.

 

Dan, Vasile (coord.). Management industrial. Ed. Economică, Bucureşti, 1995.

 

Cornescu, Viorel; Mihăilescu, Ioan; Stanciu, Sica. Management - Teorie şi practică. Ed. Actami, Bucureşti, 1994.

 

Popescu, Dan. Conducerea afacerilor. Ed. Scripta, Bucureşti, 1995.

 

             Înapoi module tematice                 Înapoi

 



[1] Definiţiile din prezentul suport de curs, ca şi clasificările şi sistematizările ce se prezintă, nu sunt unice şi standardizate; la fiecare autor, în fiecare tratat sau manual, se pot găsi variante la cele prezentate aici, sau alte aspecte şi abordări, neprezentate aici.