Despre acest sit

Despre Mario Duma

Cercetari si studii

 

 

 

 „Cercetarea, industria, economia României şi conexiunile lor. Diagnoze, politici, solutii, noi abordari.
1965 - 2004"

 

Cuprinsul cartii si acces la alte articole
 

73 Însănătoşirea economiei începe cu însănătoşirea preţurilor (1990)

Nu (numai) pentru specialişti

 

Azi, 03.10.1990

 

Liberalizarea preţurilor este pasul cel mai important  spre economia de piaţă, dar, în acelaşi timp, pasul care inspiră cea mai mare îngrijorare atât opiniei publice, cât şi celor care gândesc în mod responsabil la soarta economiei noastre în viitorul apropiat şi (de ce să n-o spunem în faţă, aşa cum este) la ceea ce se va întâmpla în evoluţia politică a ţării.

Preţurile actuale (şi ne gândim la toate felurile de preţuri - şi pentru pâine, şi pentru diverse utilaje, şi pentru haine, şi pentru orişice) sunt  bolnave de multe boli, ca un om care, în acelaşi timp, este infectat cu şapte microbi, şi mai este şi cu inima şi rinichii vraişte şi nici nu vede bine.

Preţurile actuale sunt, unele prea mari, pentru că producătorii şi-au ascuns în preţuri umflate rămânerea în urmă tehnologică şi dezordinea din producţie, iar faptul că preţurile sunt umflate le permite să stea pe loc, să irosească de fapt materiale şi manoperă şi, prin aceasta, sărăcim cu toţii. Dacă este să exportăm - luăm dolari puţini, atâţia cu cât se plăteşte acolo un produs de calitatea respectivă, şi iarăşi sărăcim. Dar dacă exportăm bine sau rău, la preţ bun sau la preţ slab - întreprinderea exportatoare tot atâta primeşte: preţul aprobat! De altfel, la fel şi la import: dacă importăm scump sau ieftin în dolari, întreprinderea plăteşte preţul intern aprobat în lei, fără să-i pese (financiar) dacă tranzacţia este avantajoasă sau nu.

Alte preţuri actuale sunt prea mici şi statul le subvenţionează, adică acoperă de la buget diferenţa între preţul cu care ele se vând şi preţul lor real, ceea ce înseamnă că tot noi, prin salariile noastre mici şi prin impozite, suportăm faptul că bişniţarii golesc rafturile magazinelor de marfa care nici nu apucă să ajungă acolo. Tot noi suportăm faptul că, pe fundamentul economic al subvenţionării doctrinare a preţurilor la o serie de materii prime, s-au dezvoltat giganţii industriali devoratori de materii prime şi resurse energetice aparent mai ieftine decât erau şi sunt în realitate. Şi tot noi suportăm din sărăcia noastră faptul că porcii sunt îngrăşaţi cu ieftina pâine albă, tot de la buget (adică de la noi) subvenţionată.

Dacă sunt preţuri prea mici, pe care statul nu le subvenţionează, fie că este vorba despre sfecla de zahăr sau despre cine ştie ce piese de schimb, atunci producătorii nu sunt interesaţi să le producă şi ceea ce este necesar nu se găseşte. Dacă ar produce, nu le-ar ajunge banii primiţi pentru a realiza produse de calitate; deci - iarăşi stagnare, lipsă de progres, pierderi.

Încă ceva. Când un preţ este oficial prea mic faţă de realitatea economică, atunci apare şi specula: produsele se găsesc, dar la negru, cu preţuri exagerate, sau contra mită, din care nişte personaje se îmbogăţesc fără multă muncă, iar noi sau n-avem, sau stăm la cozi (şi produsul respectiv ne costă nu numai bani, ci şi viaţă şi nervi), sau plătim preţul la negru (dacă avem din ce). Deci preţul prea ieftin este, în bună măsură, o ficţiune.

Chiar şi numai din aceste exemple (şi sunt mult mai multe, fel de fel) se vede că orice preţ care nu este adevărat, fie într-un sens, fie într-altul, provoacă pierderi, pe care le suportăm cu toţii prin nivelul general de trai; contribuie la dezorganizarea economiei, făcând ca marfa să nu se producă, sau să nu se găsească, sau să nu ajungă acolo unde trebuie; sărăceşte pe cei cinstiţi şi îmbogăţeşte pe... ceilalţi. Totodată, se vede că nu putem vorbi despre preţuri adevărate fără să ne întrebăm care sunt preţurile pentru produsele respective sau pentru produsele similare pe piaţa internaţională, preţuri care ne arată ce, şi cât, şi dacă, este bine să exportăm (dacă putem) sau să importăm (dacă avem cu ce), şi cât de mult suntem rămaşi în urmă cu calitatea, cu tehnologia, şi dacă procesele noastre de producţie sunt sau nu sunt eficient organizate.

Preţurile noastre mai au o boală: a aprobărilor. Preţul se calculează de către producător (ştim cu toţii cum se calculează: cu toate rezervele, să fie... Şi încă adăugând în mod automat un beneficiu, pe baza procentului de rentabilitate care înainte era stabilit ca fiind obligatoriu pe ramură, iar acum sunt mulţi care îl consideră ca fiind normal să fie, de la sine înţeles. Produci bine, produci rău - beneficiul este asigurat, clientul plăteşte). Apoi preţul trece la aprobat la centrala industrială, apoi la minister, apoi la Departamentul pentru preţuri. Fiecare astfel de ciclu de aprobări dura, uneori, luni de zile. Se ştie cât de des existau produse, dar nu putea fi vândute pentru că nu aveau preţul aprobat.

Încă o absurditate a actualului sistem: dacă se scumpeşte, să zicem, o materie primă, sau dacă întreprinderea achiziţionează nişte utilaje scumpe pe care nu le foloseşte, astfel încât cheltuielile cu amortizarea pe unitatea de produs cresc, atunci, după moda actuală, producătorul recalculează costurile, aplică la ele procentul de rentabilitate obligatoriu şi obţine beneficiu suplimentar (acelaşi procent de rentabilitate, aplicat la costuri mai mari), în loc să fie stimulat să se zbată să economisească materia primă care s-a scumpit, sau, respectiv, să nu cumpere utilaje pentru care nu are încărcare. Aşa au acţionat toate pârghiile economico-financiare din economia planificată: încurajau ceea ce trebuiau să frâneze şi invers. Şi totul – în baza sistemului de preţuri, aşa cum a fost şi cum este încă.

Preţurile sunt determinante pentru trei probleme de maximă importanţă economică şi socială: salarizarea, şomajul şi disciplina muncii. Întâi, dacă preţurile de vânzare sunt prea mari sau prea mici, este încurajată sau descurajată însăşi producţia respectivă. În al doilea rând, după cum am mai arătat în aceste pagini, fondul de salarizare se constituie, simplificat vorbind, din încasările pentru produsele vândute, la preţurile acestora, minus plăţile pentru materialele şi subansamblele cumpărate, la preţurile acestora, minus amortizările, impozitele şi alte cheltuieli. În funcţie de preţurile pentru produsele vândute şi de cele pentru produsele cumpărate, fondul de salarizare va fi mai mare sau mai mic. Ceea ce va însemna că salariul mediu va putea fi mai mare sau mai mic şi că, pentru a-l creşte, întreprinderile vor acţiona în aşa fel, încât să rămână numai atâţi salariaţi, câţi sunt strict necesari. Iar cei care vor rămâne, înseamnă că vor avea de muncit.

Preţurile normale, sănătoase, vor fi influenţate de (şi vor influenţa şi) progresul tehnic. În funcţie de relaţia dintre preţurile cu care întreprinderile vând şi cele cu care ele cumpără, le vor rămâne fonduri mai mari sau mai mici pentru a finanţa cercetări, pentru a inova, pentru a realiza progres tehnic. Dar dacă nu vor finanţa cercetări şi progres tehnic azi, vor putea fi sigure că mâine nu vor mai putea vinde decât la preţuri mai proaste (produse demodate) şi că vor avea de cumpărat mai scump (pentru că vor avea consumuri specifice mai mari şi, deci, cheltuieli mai mari).

Iată un şir de motive (şi mai sunt şi altele) pentru care însănătoşirea preţurilor este vitală, este punct de plecare pentru oprirea declinului economic, pentru începerea însănătoşirii economiei.

De ce despre însănătoşirea preţurilor se vorbeşte în termenii de liberalizare a preţurilor? Ce semnificaţie are acest lucru? Va fi o liberalizare totală sau parţială, imediată sau cândva, bruscă sau treptată? Ce implicaţii au aceste variante? Ce rezultate aşteptăm şi ce pericole ne ameninţă? Vom putea evita sau atenua pericolele? Data viitoare. [71]

 


 

 

 

©Mario Duma. Toate drepturile rezervate.
Copyright 2003 Ecaffianted.com Site powered by mxs.ca