Despre acest sit

Despre Mario Duma

Cercetari si studii

 

 

 

 „Cercetarea, industria, economia României şi conexiunile lor. Diagnoze, politici, solutii, noi abordari.
1965 - 2004"

 

Cuprinsul cartii si acces la alte articole
 

79 Posibile şi imposibile soluţii la problemele imobilelor naţionalizate (2003)

 

Ziua economică, 21.10.2003

 

Aplicarea Legii nr. 10 / 2001 privind „regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989” (mai pe scurt şi mai explicit: privind retrocedarea imobilelor naţionalizate sau despăgubirile pentru acestea) întâmpină probleme dificile, de natură politică, economică, socială, juridică, informaţională-managerială şi morală; cercul se închide, pentru că problemele morale nu au soluţii decât în planul politic, şi vice-versa. Şi nu putem analiza problemele economice fără a puncta – fie şi neexhaustiv – unele aspecte esenţiale din celelalte sfere menţionate.

Trebuie să începem cu aspectele politice şi morale, pentru că problema este, în sine, în primul rând de această natură. Cu egală îndreptăţire morală, dar în funcţie de concepţiile politice, se pot emite – şi au fost pe larg dezbătute – teze contrare, pe care vom căuta să le exprimăm în forma lor extremă.

Pe de o parte, într-o viziune apropiată de concepţia celor care au înfăptuit naţionalizările şi confiscările de acum peste jumătate de secol, să zicem – social-democrato-comunistă, se poate spune astăzi, cu îndreptăţire morală în lumina acestei concepţii, că, în fond, cu foarte rare excepţii, cei cărora li s-au confiscat averile nu mai sunt în viaţă, moştenitorii de azi nu au nici un merit şi nici o îndreptăţire să revendice ceea ce a fost luat părinţilor sau bunicilor, iar chiriaşii de azi nu au nici o vină dacă li s-au repartizat locuinţe confiscate, şi încă nu lor, ci părinţilor sau bunicilor lor, sau nici măcar, pentru ca au ajuns acolo prin şiruri de schimburi de locuinţe. Foştii chiriaşi deveniţi proprietari în baza Legii nr. 112 / 1995 nu sunt vinovaţi dacă statul le-a oferit spre cumpărare, la preţuri avantajoase,  imobilele în care locuiau, ei neavând cunoştinţă că ar fi revendicate (sau revendicabile). Statul, adică suma tuturor celorlalţi contribuabili, nu are de unde şi nu are de ce să plătească acum despăgubiri, dintr-un buget şi aşa atât de încordat şi cu atâtea domenii în care se solicită creşteri de cheltuieli faţă de trecut, de la sănătate la apărare ş.a.m.d. În fine, dacă atâtea imobile revendicabile nu mai sunt revendicate pentru că foştii proprietari ai pierit fără moştenitori, în închisori, la canal sau în alte împrejurări, moştenitorii celor care, prin voia hazardului, au rămas în viaţă, ar trebui să se mulţumească cu acest mare dar al vieţii, nu să mai ceară şi retrocedări sau despăgubiri materiale.

Pe de altă parte, într-o viziune care să fie numită liberală în sensul  larg al cuvântului, retrocedarea – sau despăgubirea – este o problemă de principiu politic, dreptul cetăţeanului de a dispune de proprietatea sa, deci, inclusiv, dreptul moştenitorilor de a beneficia de ceea ce, printr-un abuz, au fost împiedicaţi să aibă, este o problemă  morală şi de drept, urmărind sădirea respectului pentru proprietate – şi moştenire – încă în conştiinţa actualei generaţii de cetăţeni ai României, şi nu peste alte două generaţii. Este, într-o măsură, şi o problemă practică, pentru că, pentru mulţi (nu pentru toţi, de exemplu nu pentru cei din străinătate), s-ar contribui la a crea cheagul necesar pentru ceea ce se numeşte clasa de mijloc şi micii sau mijlociii întreprinzători. Este o consolare şi un act de justiţie dincolo de mormânt pentru cei care au muncit o viaţă întreagă pentru ceea ce li s-a luat – uneori, într-o oră, unii – având acolo înglobată şi truda generaţiilor anterioare. Oricum, este o reparaţie palidă să primească ziduri goale, dărăpănate în jumătate de secol fără mână şi suflet de gospodar, ziduri goale care, la confiscare, erau înăuntru cu mobilă, cu tot ceea ce este într-o gospodărie, bunuri definitiv pierdute. În fine, oricât de corecţi şi de bună credinţă au fost chiriaşii deveniţi proprietari (cei care au fost, pentru că şi aici au funcţionat corupţia şi afacerile ilicite),  oricum – dreptul de proprietate, în astfel de cazuri de litigiu între doi proprietari succesivi îndreptăţiţi, revine primului proprietar, conform uzanţei juridice unanim valabile, iar, în cazul dat, al doilea proprietar nici nu a achitat integral preţul imobilului pe care îl pretinde a-l avea în proprietate, ci aproximativ un sfert din valoarea reală. Vina pentru situaţia creată revine puterii politice care a legiferat acea iresponsabilă Lege nr. 112 / 1995, contrară dreptului naţional şi internaţional, în care statul a vândut ceea ce nu-i aparţinea, împiedicând, prin prevederile concrete ale legii respective, accesul practic al proprietarilor reali la procesul de aplicare a legii (cu excepţia proprietarilor care erau chiriaşi în propriul apartament). Proprietăţile le-au fost vândute de sub nas, cum s-ar putea spune, fără drept de intervenţie, fără măcar posibilitatea de exprimare a revendicării imobilelor.

Orice instanţă internaţională pe care un păgubit ar sesiza-o că statul român refuză să-i restituie proprietatea, deoarece a vândut-o ilicit altuia, şi îi oferă o despăgubire plafonată la derizoriu, ar obliga statul român la restituirea în natură sau la plata unei despăgubiri reale, plus cheltuielile de judecată şi daunele morale. Dar nu mulţi, dintre cei peste 120.000 de păgubiţi, vor avea forţa financiară şi longevitatea necesare pentru a ajunge la CEDO.

În aceste rânduri, am formulat cât mai tranşant şi dur poziţiile diametral opuse posibile, pentru a putea rămâne cu concluzia despre caracterul primordial politic şi moral al problemei. Fiecare dintre poziţiile opuse poate apărea ca justă, fiecare dintre argumentele ireconciliabil opuse este valabil în cadrul uneia sau al celeilalte concepţii morale şi politice.

Există o Constituţie şi a fost votată perfecţionarea ei. Constituţia, prin opinia întregii clase politice, a consfinţit şi până acum şi consfinţeşte acum şi mai ferm economia de piaţă şi dreptul la proprietate. Cei care nu au agreat modificările la Constituţie au făcut-o pe motive referitoare la politica naţională sau la dezgust faţă de (i)moralitatea unor largi segmente ale clasei politice, dar nimeni nu s-a ridicat împotriva economiei de piaţă sau a respectării proprietăţii private, în regim de „ocrotire şi garantare”. În astfel de condiţii, oricât ni s-ar părea, unora şi uneori, valabile unele dintre argumentele din prima categorie, cele ce ţin de moralitatea egalităţii în sărăcie şi de inconsistenţa şi caracterul opţional al dreptului la proprietate şi de moştenire, se contrazic pe ei înşişi – cei din momentul în care au chemat poporul să voteze Constituţia. Nu se poate iarăşi preconiza circulaţia rutieră două treimi pe dreapta şi o treime pe stânga. Nu se poate să afirmăm că suntem de fapt în economia funcţională de piaţă, cu Constituţia în frunte, şi, la 14 ani după 1989, să mai lăsăm ca problema proprietăţii asupra imobilelor naţionalizate să se rezolve de la sine, în timp, în principal – prin decesul treptat al generaţiilor de pretendenţi legitimi.

Să trecem la blocajele practice, juridice (altele decât cele menţionate deja) şi informaţional-manageriale, care sunt legate între ele.

Deşi Legea nr. 10 / 2000 nu cerea explicit, s-a considerat necesar, în conformitate cu prevederile Codului Civil, ca petenţii (cei care pretind retrocedarea proprietăţilor sau despăgubiri pentru ele şi care au depus aşa-zisele notificări) să prezinte, între altele, dar ca o condiţie sine qua non, actele iniţiale de proprietate, de dobândire a proprietăţii de către fostul proprietar. Din păcate, arhivele care păstrează actele de proprietate, neinformatizate, sunt organizate cronologic pe ani şi, în interiorul fiecărui an, alfabetic după numele VÂNZĂTORILOR. Actuala generaţie de succesori nu cunoaşte, de regulă, anul sau deceniul în care strămoşii au cumpărat imobilul revendicat, sau dacă l-au moştenit la rândul lor, şi cu atât mai puţin numele vânzătorului, iar Arhivele Statului nici nu primesc cereri spre examinare fără anul actului solicitat  şi numele vânzătorului. S-a ajuns până acolo, încât, până şi pentru se depune la registratura Primăriei Capitalei o cerere pentru atestarea schimbării unui nume de stradă sau a numerotării imobilelor pe stradă, trebuia anexat actul de vânzare-cumpărare.

În aceste condiţii, o serie de petenţi (şi de avocaţi ai acestora), constatând că nu au cum afla anul vânzării-cumpărării şi numele vânzătorului, pur şi simplu au abandonat cauzele; deci, un mare număr de notificări (revendicări), pentru care nu există actele justificative necesare, au devenit (în mod arbitrar) cauze pierdute. Putem estima că ponderea celor aflaţi în această situaţie poate fi de 25 – 35% din totalul notificărilor, poate – chiar mai mult.

Dar, la 18 aprilie 2003, Guvernul a aprobat o Normă metodologică pentru aplicarea Legii nr. 10 / 2001; acest document stufos, de 33 pagini cu literă mică, conţine mai multe prevederi  utile, dintre care de cea mai mare importanţă este precizarea la art. 22 din Lege: „22.1. Prin acte doveditoare se înţelege: … d) orice acte juridice care atestă deţinerea proprietăţii de către persoana îndreptăţită sau ascendentul / testatorul acesteia …, orice act emanând de la o autoritate din perioada respectivă, care atestă direct sau indirect faptul că bunul respectiv aparţinea persoanei respective;” Această prevedere înţeleaptă şi plină de bunăvoinţă ar fi permis celor interesaţi să adopte o altă strategie, să caute în arhive alte categorii de acte, care pot fi găsite. Dar …

Norma aprobată la 18 aprilie a fost publicată în Monitorul Oficial abia după o lună, la 14 mai 2003; iar ultimul termen de depunere a actelor doveditoare a fost stabilit, după repetate amânări, prin Legea nr. 89 / 2003, la 1 iulie 2003! Până a apărut Norma în Monitorul Oficial, până a aflat lumea de ea, până au studiat-o şi au dat de importanta prevedere citată (am constatat că nici până azi unii nu au conştientizat importanţa noii prevederi şi nu i-au înţeles semnificaţia), până să fi regândit strategia de obţinere a unor noi acte doveditoare, până să le fi cerut şi obţinut – iar la Arhive, un termen uzual este 3 săptămâni, şi unele probleme necesită mai multe acte obţinute succesiv – evident, toate aceste procese nu au încăput în intervalul de o lună şi jumătate de la 14 mai la până la 1 iulie 2003. (Spre meritul lor, unele primării din ţară au aplicat de facto această prevedere încă înainte ca ea să apară oficial; altminteri ponderea de dosare nefinalizate ar fi fost şi mai mare decât cea arătată).

Şi aici, intervine o primă măsură necesară de deblocare de ordin managerial: în timp ce se lucrează dosarele celor care au putut depune actele doveditoare cerute, se poate acorda liniştit un nou termen pentru cei ce nu au putut beneficia de prevederea menţionată la art. 22.1 d) din Norma Metodologică şi ar avea nevoie să procure noi acte, în litera şi spiritul acesteia. Se pot aborda dosarele pe tranşe, se poate începe soluţionarea dosarelor complete, în timp ce alte dosare se mai pot completa; aşa s-a şi procedat, de altfel, dar acum este necesară o aprobare expresă pentru a se mai putea depune noi acte doveditoare, în baza Normei metodologice din 18 aprilie 2003, termenul limită actual, expirat, fiind stabilit prin Lege (Legea nr. 89 / 2003).

Al doilea blocaj care necesită deblocare se numeşte:  Bucureşti. Într-adevăr, din aproximativ 125.000 notificări pe ţară, 45.000 sunt depuse la Primăria Municipiului Bucureşti. Deci, pe total ţară exclusiv Bucureşti sunt  80.000, adică, în medie, 2.000 pe judeţ, 600-1.000 pe municipiu, desigur – cu repartizare foarte neuniformă, aşa că, la unele municipii mari, se poate ajunge, să spunem, la 5-6.000 notificări. Faţă de 45.000 la Bucureşti. Câţi ani îi trebuie Primarului General al Capitalei, preşedintele de drept al Comisiei pentru aplicarea legii nr. 10 / 2001 (dar care mai are şi alte obligaţii), pentru a examina în mod responsabil 45.000 dosare şi a aproba 45.000 de retrocedări sau despăgubiri?

Credem că soluţia care se impune de la sine, cu urgenţă, pentru a străpunge acest blocaj, este: păstrarea la Comisia de la Primăria Municipiului Bucureşti numai a unor categorii de dosare, după un anumit criteriu (de exemplu, a dosarelor în care valoarea revendicată este peste un anumit nivel valoric, fie 150.000 dolari sau altul), iar pentru restul – delegarea competenţei la comisii care să fie constituite pe sectoare, prezidate de primarii de sectoare. În felul acesta, se pot crea 7 fluxuri de lucru simultane, iar media pentru o comisie poate coborî de la 45.000 la 6-8.000 dosare. În fine, chiar şi pentru sectoarele Municipiului Bucureşti, precum şi pentru municipiile cu număr mare de dosare de examinat, se pot crea câte două comisii de examinare, a doua – condusă de viceprimar sau de un magistrat sau alt factor de răspundere împuternicit de primar.

Pentru a încheia cu Bucureşti şi cu comisiile. În lumea celor ce urmăresc aplicarea Legii nr. 10 / 2001 circula, neoficial, zvonul, propagat „sub rezerva anonimatului”, că, pentru ca un dosar să ajungă pe ordinea de zi a Comisiei, este nevoie de aproape 1.000 de dolari „atenţii”. Acum este public cazul unui fost director adjunct al Direcţiei Juridice din P.M.B., acuzat de corupţie. Este nevoie de un sistem de evidenţă, de analiză şi de urmărire cât mai puţin vulnerabil la corupţie, pentru că speţa se pretează. De exemplu: a) Orice examinare – făcută de doi experţi, cu rotaţia componenţilor cuplului. b) Toate examinările – în ordinea cronologică strictă a depunerii actelor justificative, cu convocarea petentului la Comisie, cum prevede Legea, şi amânare numai la cererea expresă a petentului, semnată în faţa comisiei sau autentificată de un notar, sau semnată de un împuternicit cu procură autentificată. c) Elaborarea, de către Autoritatea pentru aplicarea unitară a Legii nr. 10 / 2001, a unei cazuistici şi a unor soluţii tip, funcţie de anumite criterii (completate, din mers, cu soluţiile la eventuale noi tipuri de cazuri apărute). d) Prezentarea acestei cazuistici şi organelor cu competenţe de îndrumare judiciară şi obţinerea aplicării unitare a aceloraşi soluţii tip şi în sistemul judiciar, pentru cazurile care ajung în justiţie, sau care au fost demarate în justiţie înaintea apariţiei Legii nr. 10 / 2001(şi nu sunt încă soluţionate).

  Problema despăgubirilor. Legea nr. 10 / 2001 prevede, în mod cu totul justificat, prioritatea restituirilor în natură faţă de acordarea de despăgubiri, cu excepţia, în principal, a imobilelor cumpărate în baza Legii nr. 112 / 1995, precum şi a celor „ocupate de unităţi bugetare din învăţământ, din sănătate, aşezăminte social-culturale sau de instituţii publice, sedii ale partidelor politice legal înregistrate, de misiuni diplomatice, oficii consulare…” etc. Trebuie spus că mulţi dintre pretendenţi ar prefera despăgubiri decât restituiri în natură, în special dat fiind gradul avansat de uzură a imobilelor şi toate complicaţiile cu ocupanţii actuali, dar o astfel de prioritizare nu este posibilă, obţinerea resurselor financiare necesare pentru despăgubiri constituind o problemă greu solubilă chiar în condiţiile unui maxim de restituiri în natură. 

Legea prevede mai multe forme, surse (unele – mai mult sau mai puţin ipotetice, cel puţin – până acum) şi proceduri de despăgubire, asupra cărora nu vom insista. Cert este că se cere un efort financiar important – posibil, de peste un miliard de dolari – căruia bugetul statului cu greu ar putea să-i facă faţă, motiv pentru care Legea prevede, la art. 40, că, într-un termen (care a expirat de mult), „prin lege specială se vor reglementa modalităţile, cuantumul şi procedurile de acordare a despăgubirilor băneşti, care pot fi plafonate.” De altfel, nici în proiectul de buget pe 2004, şi nici în raportul de prezentare a acestuia, aşa cum au fost ele recent publicate pe site-ul INTERNET al Ministerului Finanţelor Publice, nu am găsit nici o rubrică, nici o sumă, nici o menţiune privitoare la despăgubiri în baza Legii nr. 10 / 2001, deşi prevederi pentru despăgubiri în baza altor legi se regăsesc.

Soluţia economică directă şi clară pentru despăgubiri (imposibilă practic şi politic, dar o prezentăm numai pentru imaginea privind dificultatea problemei, precum şi ca termen de comparaţie cu alte soluţii) ar fi: toate vânzările de imobile (sau: numai vânzările imobilelor revendicate), făcute în baza Legii nr. 112 / 1995, sunt nule de drept, cumpărătorilor li se  restituie suma vărsată, cu indexarea corespunzătoare, pe care, dacă vor, au prioritate pentru a o depune la A.N.L. ca avans pentru construirea unei noi locuinţe; petenţilor li se restituie imobilele în natură, iar foştii chiriaşi redeveniţi chiriaşi au de plătit, prin restituire de rate la credit ipotecar, diferenţa între preţul real şi cel derizoriu cu care au cumpărat imobilul în baza Legii nr. 112 / 1995. Domnul a dat, Domnul a luat. Se pot prevedea excepţii, pentru anumite categorii (de exemplu, pensionari în vârstă înaintată). Efortul financiar al statului s-ar fi putut reduce de vreo 4 - 5 ori (raportul între valorile de despăgubire reale şi cele în baza cărora s-au făcut vânzările în baza Legii nr. 112 / 1995). Soluţia rămâne, total sau parţial, valabilă pentru contractele de vânzare-cumpărare încheiate cu vădită rea-credinţă. De asemenea, pot fi cazuri în care părţile să prefere, de comun acord, această soluţie, din diferite motive specifice. Dar, repetăm, practic soluţia nu este aplicabilă, decât în cazuri izolate, excepţionale, din motive social-politice evidente.

O soluţie-paliativ (parţială) poate consta în eliminarea partidelor politice din lista de excepţii de la art. 16 (1) din Legea nr. 10 / 2001, pornind de la o renunţare de bunăvoie de la beneficiul acestei prevederi de către partidele parlamentare, cele care au susţinut noua Constituţie, cu ocrotirea şi garantarea proprietăţii private; o astfel de renunţare de bună voie le va da credibilitate în faţa electoratului cât zece mitinguri electorale despre caracterul lor integru şi consecvenţa lor politică. (După renunţarea de bună voie, de către partidele mari, ar urma, desigur, legiferarea, pentru a nu favoriza inutilele partide-ciuperci). Lucruri similare se pot spune despre unele dintre imobilele ocupate de misiuni diplomatice străine, în particular – cele ocupate cu chirie; proprietatea poate trece asupra petenţilor, care să beneficieze de chirie, chiar şi fără eliberarea imobilului. Celor care vor prefera să păstreze actualele imobile revendicate, să li se solicite să le cumpere la preţul zilei, plătind astfel despăgubire reală foştilor proprietari naţionalizaţi. În fine, dacă un spital instalat într-o proprietate privată revendicată are instalaţii speciale (de exemplu, săli de operaţie), a căror mutare ar costa prea mult, este de dorit să fie păstrat, contra despăgubire, dar „instituţiile publice” pot să-şi mute birourile şi dosarele, sau fie şi calculatoarele, eliberând imobilele revendicate şi economisind bani de despăgubiri (instituţiile publice reprezentând o categorie foarte diversificată şi numeroasă). Chiar dacă toate situaţiile trecute aici în revistă, luate la un loc, au o pondere destul  de redusă în  totalul de 125.000 revendicări pe ţară, este vorba, de regulă, despre imobile scumpe, suma valorilor lor putând fi semnificativă.

Este evident că statul nu are cum să plătească, dintr-o dată, dintr-un buget anual, suma despăgubirilor. Această sumă ar putea fi, după estimări şi calcule proprii, cu totul orientative şi preliminare, de ordinul de mărime 0,5 – 1,5% din P.I.B. al anului 2004, anunţat în Raportul oficial la proiectul de buget pe anul 2004. Alte estimări dau cifre mai mari, dar nu credem că se poate ajunge, de exemplu, la multe procente din P.I.B. anual. O mare parte din cazurile revendicate se încearcă să fie soluţionate prin celelalte forme prevăzute de Lege: de restituire prin echivalent, de despăgubire prin acţiuni sau titluri de privatizare (dar să fie respectată condiţia: să nu fie acţiuni la întreprinderi falimentare!).

Actualilor petenţi, care aşteaptă de 14 ani soluţionarea problemei, nu li se poate cere să aştepte nişte rate anuale pe timp de încă 15 ani, de exemplu, sau să renunţe la ¾ din valoarea bunurilor de care sunt privaţi: posibila plafonare a despăgubirilor, menţionată în Legea nr. 10 / 2001, nu trebuie să conducă la despăgubiri ridicole, nesemnificative.

Aşadar, pe lângă eforturi insistente, caz cu caz, pentru a se putea  retroceda cât mai mult în natură sau prin echivalent (şi, aici, primarii – preşedinţi de comisii de aplicare a Legii nr. 10 / 2001 pot avea un cuvânt greu de spus), va mai fi necesară şi posibilă solicitarea unui împrumut ad-hoc, fie intern (de exemplu, prin bonuri de tezaur), fie de la organisme financiar-bancare internaţionale sau / şi străine puternice, în numele cauzei despăgubirilor pentru imobilele naţionalizate, credit cu ajutorul căruia statul să lichideze în anul 2004 datoria sa către cei îndreptăţiţi la despăgubire, rămânând să plătească în timp el, statul, ratele de rambursare a împrumutului ad-hoc, la un nivel care poate fi de 0,03 – 0,1% din P.I.B, în cazul unui împrumut pe 20 ani, ceea ce este deja o cifră ce poate fi luată în considerare, intrând, de fapt, în marja de eroare a determinării P.I.B.; după estimările mai pesimiste, cifrele pot fi de 2-3 ori mai mari (dar nu de 10 ori mai mari!).

 

 

 

 

©Mario Duma. Toate drepturile rezervate.
Copyright 2003 Ecaffianted.com Site powered by mxs.ca