Dezvoltarea și diversificarea

programului de instruire și perfecționare managerială

în specificul activității de cercetare-dezvoltare

(1995-1997)

 

Lucrări comandate și finanțate de Ministerul Cercetării și Tehnologiei, respectiv Agenția Națională pentru Știință, Tehnologie și Inovare, în cadrul Programului Orizont 2000

 

Analiza și evaluarea activității de perfecționare managerială în specificul activității de cercetare-dezvoltare

 

(1995)

 

 

 

 

CUPRINS

 

 

 

 

1. Introducere. Obiectul lucrării........................................................................................... 2

 

PARTEA  I - Aspecte metodologice și experiența internațională

 

2. Stadiul problemei............................................................................................................... 4

3. Obiective. Etape. Tipuri de evaluări. Indicatori............................................................... 6

4. Metode și tehnici utilizate.............................................................................................. 16

5. Concluzii la partea I......................................................................................................... 20

Bibliografie...................................................................................................................... 22

 

PARTEA a II-a - Rezultatele unei acțiuni de post-evaluare

.............................. a programelor de instruire și perfecționare managerială

.............................. realizate în 1994

 

6. Obiective și metode......................................................................................................... 24

7. Aprecierea impactului programului în ansamblu........................................................... 30

8. Aprecierea utilității la nivelul tematicii......................................................................... 35

8.1 Aprecierea în funcție de frecvența de utilizare în practică

a problemelor tratate în modulele tematice................................................. 35

8.2. Aprecierea în funcție de frecvența de alegere a modulelor tematice

pentru programe viitoare................................................................................ 43

9. Aprecierea calității modului de tratare a tematicii....................................................... 48

10. Aprecierea utilității participării, în continuare, și la alte

programe de perfecționare managerială...................................................................... 53

11. Preferințe privind formele de organizare a programelor viitoare............................. 53

12. Concluzii la partea a II-a................................................................................................ 54

 

13. Sinteză. Concluzii de ansamblu...........................................................................57

 

 

 

 

            1. Introducere. Obiectul lucrării

 

 

          În documentația “Analiza și evaluarea activității de perfecționare managerială în specificul activității de C&D”, ca primă fază pe anul 1995 a temei “Dezvoltarea și diversificarea programului de instruire și perfecționare managerială în specificul activității de C&D”, se prezintă:

          - aspecte metodologice și experiența internațională, reflectată în literatura de specialitate, privind post-evaluarea programelor de instruire și perfecționare profesională, în domenii de interes pentru cel analizat (partea I);

          - rezultatele unei acțiuni de post-evaluare a programelor de instruire și perfecționare managerială realizate de SCIENTCONSULT S.R.L. în anul 1994, la aproximativ un an după desfășurarea lor (partea a II-a).

          În legătură cu această a doua parte a lucrării de față, trebuie menționat c㠓activitatea de perfecționare managerială în specificul activității de C&D” poate cuprinde mai multe componente, cum a fost, de exemplu, acțiunea de perfecționare realizată pe platforma Măgurele cu participarea unei firme de consultanță străine, despre care au apărut informații în presă; este posibil ca, la nivelul unor unități de C&D, să se mai fi putut realiza și alte acțiuni de perfecționare managerială izolate (deși, până în prezent, nu s-au obținut informații în acest sens). Elaboratorul, pe de o parte, nu și-a propus să analizeze decât activitatea sistematică, de largă cuprindere, organizată pe baza programelor elaborate din însărcinarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, iar pe de altă parte, nu ar fi avut acces decât la informații privind aceste programe.

 

            De asemenea, este de subliniat că cele trei faze ale temei au un anumit caracter de continuitate și întrepătrundere, pe tot parcursul anului: analize și evaluări ale activității de perfecționare managerială în specificul activității de C&D vor continua și după predarea prezentei faze, după cum, pe parcursul duratei prezentei faze, au fost efectuate și lucrări aferente fazelor următoare, în principal - fazei 2: “Diversificarea și dezvoltarea programelor și a unor noi module tematice...”, realizându-se un nou tip de program (“Project Management”), împreună cu modulele tematice aferente, care vor fi incluse în documentația fazei corespunzătoare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PARTEA  I

 

 

 

 

Aspecte metodologice și experiența internațională

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          2. Stadiul problemei.

 

 

          Literatura de specialitate din ultimul deceniu, consacrată problemei analizei și evaluării activității de instruire și perfecționare, este foarte bogată și variată. Majoritatea surselor bibliografice consultate oferă o trecere în revistă a rezultatelor metodologice și practice obținute până în prezent.

 

          Efervescența domeniului este atribuită următorilor factori:

1. Creșterea marcată a volumului și diversității activității de instruire și perfecționare;

2. Existența unei varietăți de metodologii și instrumente; inexistența unor “rețete” pentru efectuarea studiilor de analiză și evaluare;

3. Insatisfacția față de insuficiența (de foarte multe ori - absența) și calitatea rezultatelor obținute în practica evaluării programelor de instruire și perfecționare.

 

          Creșterea marcată a volumului și diversității activității de instruire și perfecționare* este atribuită necesității de adaptare la schimbările rapide și profunde ale contextului economico-social. Ca urmare, la nivel micro și macroeconomic, național și internațional, se desfășoară o multitudine de programe de instruire, organizate de întreprinderi, unități de învățământ, organizații internaționale, precum și de unități specializate în acest domeniu.

          Au crescut considerabil resursele alocate activității analizate și, prin urmare, necesitatea gestionării lor eficiente. Aceasta, precum și concurența diferitelor programe de instruire la alocarea resurselor, a împins necesitatea evaluării programelor atât sub aspectul impactului lor, cât și sub cel al eficienței utilizării resurselor alocate [1, 10, 11, 12, 13, 19, 20].

          Problemele limitelor metodologice existente sunt examinate în [10, 13, 14, 17]. În [14] se arată că: “Evaluarea rezultatelor instruirii nu a fost niciodată o activitate care să poată fi redusă la utilizarea mecanică a unor instrumente standard. Ea a cerut întotdeauna, deși nu a fost întotdeauna astfel condusă, alegerea informată și echilibrată a scopurilor și mijloacelor, ca și o interpretare bine cumpănită a rezultatelor și a implicațiilor acestora. În centrul oricărei practici de evaluare valoroasă se află cerința unei judecăți deschise, sensibile față de multitudinea aspectelor implicate”.

          Dificultățile metodologice provin, în primul rând, din natura impactului care trebuie evaluat. Aceste programe urmăresc nu numai acumularea de cunoștințe, ci și schimbarea de atitudini, de comportamente, creșterea de performanțe, în activități de mare complexitate.

          În afară de impactul la nivelul individului instruit, în multe cazuri se pune problema evaluării impactului instruirii asupra locului de muncă (la nivel organizațional) și chiar la nivelul societății în ansamblu.

          Toate aceste efecte ale instruirii sunt greu de evaluat în mod relevant și cu un grad satisfăcător de încredere a rezultatelor.

          Evaluarea implică identificarea surselor, colectarea și prelucrarea statistică pentru un volum mare de serii temporale de date, care să evidențieze și efectele în timp ale impactului evaluat.

          Natura impactului, efectele obținute, resursele și metodele de obținere a datelor, sunt strâns legate de specificul domeniului în care se face instruirea. Din acest motiv, progresele metodologice și încercările de elaborare a unor metodologii de evaluare, prezentate în literatură [10, 11, 14, 15, 16, 19], au o arie de aplicare limitată. Ele se referă, în special, la mari proiecte internaționale în domeniul educației [10], la instruirea pentru profesii [5, 19], la educația în domeniul științei și tehnologiei [14, 15].

          Importanța evaluării programelor de instruire este discutată pe larg în diferite lucrări [1, 3, 5, 10, 12, 13, 20]. Se susține și se argumentează utilitatea evaluării în activitatea de instruire.

           În [3] sunt discutate critic “nouă mituri” care opresc pe practicienii profesioniști ai domeniului să-și măsoare contribuția:

 

1. nu pot măsura rezultatele activității de instruire pe care o desfășor;

2. nu știu ce informație să colectez;

3. dacă nu pot calcula eficiența investiției în instruire, este inutil să evaluez programul;

4. evaluarea este eficientă numai pentru domeniul productiv și bancar;

5. managerul meu nu cere evaluări;

6. sunt prea multe variabile care afectează schimbările de comportament pentru ca să pot evalua corect impactul  instruirii;

7. evaluarea duce la critică;

8. nu trebuie să-mi justific existența, deoarece am o reputație foarte bună;

9. accentul pus pe evaluarea instruirii trebuie să fie același în toate organizațiile.

         

          Toate aceste obiecții privind evaluarea instruirii sunt comentate de autor, arătându-se pentru fiecare dintre ele posibilitățile existente și limitele privind rezultatele ce pot fi obținute. Astfel, se arată (teză care este, de altfel, susținută și în [1]), că există tehnici de măsurare pentru aproape orice program și că este posibil să se obțină o evaluare în bani a efectivelor instruirii (chiar dacă este bazată pe premise subiective) și să se calculeze eficiența investiției în instruire.

          Exemplele simple, prezentate în [3] și [1] în susținerea acestei teze, nu sunt pe deplin convingătoare. De altfel, atât în [3], cât și în alte lucrări [2, 10, 13, 18], se atrage atenția că efortul, necesar pentru o evaluare rezonabil de sigură a eficienței investiției în instruire, poate să fie foarte mare și, în cazul unor programe de instruire de mai mică amploare, să depășească costul total al instruirii. În [3] se discută un program de instruire cu durata de 15 zile pentru 10 supraveghetori cu un cost de Ł2.000. Impactul poate fi măsurat, dar costul pentru o estimare rezonabil de sigură a valorii efectelor se ridică la  Ł50.000.

          În concluzie, în  [2, 13, 18] se arată că există argumente pro și contra unei evaluări cantitative și se recomandă ca decizia privind evaluarea efectelor instruirii să fie luată comensurând efortul și cheltuielile necesare cu costul instruirii și beneficiile așteptate.

 

 

 

 

          3. Obiective. Etape. Tipuri de evaluări. Indicatori.

 

 

          În cadrul analizei activității de instruire, evaluarea are ca rol aprecierea eficacității de realizare, în ansamblu și pe etape, a procesului de instruire, cu scopul de a fundamenta acțiuni privind creșterea eficacității (și, poate, s-ar putea adăuga, chiar de a fundamenta necesitatea unor activități de instruire, acolo unde această necesitate nu este recunoscută ca fiind axiomatică).

          Activitatea de instruire urmărește acumularea de cunoștințe, deprinderi, abilități, schimbări atitudinale, schimbări de comportament ș.a., cu scopul augmentării performanțelor.

          În fig. 3.1 și tabelul 3.1 [2] sunt prezentate componentele procesului de instruire, evaluarea fiind considerată ca parte integrantă a acestui proces. Se subliniază importanța deosebită pe care o prezintă, pentru relevanța evaluării, ca încă din etapa de formulare a obiectivelor să se asigure posibilitatea de măsurare a acestora. Este, de asemenea, important ca sursele de date și standardele de performanțe să fie identificate din faza de evaluare a necesităților de instruire.

 


Fig. 3.1. Relații în procesul de management al instruirii

 

 

 

 

 

Evaluare

Înainte

În timpul

După instruire

Nivel/Punct

 de vedere

de

instruire

instruirii

fine

post

Testări pilot ale programului de instruire

l

 

 

 

Cursanți

 • atitudini

 • cunoștințe

 • performanțe la            locul de muncă

 

 

l

 

 

l

 

l

l

 

 

 

l

 

Organizație

 

 

 

l

Societate

 

 

 

l

Eficiența de ansamblu (overall audit)

 

l

l

l

 

Tab. 3.1. Relațiile dintre etapele procesului de instruire și activitatea de evaluare

 

 

          În [2], obiectivele urmărite prin activitatea de analiză și evaluare sunt considerate a fi următoarele:

 

1. măsurarea gradului de realizare a obiectivelor;

2. îmbunătățirea eficienței procesului de instruire;

3. evidențierea contribuției instruirii la realizarea obiectivelor organizației în care își desfășoară activitatea cei instruiți;

4. extinderea influenței instruirii prin demonstrarea rezultatelor;

5. creșterea interesului celor instruiți pentru instruire.

 

          Sunt propuse [1, 2, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 19, 20] diferite tipuri de evaluare în funcție de scopul urmărit, de etapa de realizare la care se referă și de punctul de vedere din care se face evaluarea.

         

          În [10] se face distincția între următoarele tipuri de evaluări:

1. evaluare de proces, denumită și evaluare formativă;

2. evaluare de impact, denumită și efect (outcome) sau evaluare cumulativă (sommative evaluation);

3. evaluare holistică, denumită și evaluare funcțională completă.

         

          Evaluare de proces (formativă) [8, 10, 12, 13, 15] se preocupă de evaluarea progreselor în atingerea obiectivelor programului de instruire în faza de implementare și desfășurare a acestuia. Evaluarea trebuie să răspundă întrebărilor: Cum facem? și Ce trebuie să facem în viitor? Acest tip de evaluare nu măsoară eficacitatea unui program de instruire, ci  identifică modificările necesare pentru îmbunătățirea lui.

          Un produs secundar al evaluării formative este, deseori, creșterea gradului de înțelegere de către cursanți a scopului instruirii.

 

          Evaluarea de impact (de efecte, cumulativă) [5, 8, 10, 12, 13] se preocupă de aprecierea eficacității după terminarea instruirii, de măsura în care instruirea a produs efectele dorite. Evaluarea de acest tip nu este concludentă dacă nu se asigură o cantitate relevantă de date calitative și în special cantitative care să aprecieze amploarea eficienței instruirii. Poate fi utilă în acest scop utilizarea metodelor de proiectare a experimentelor. Este, de asemenea, necesar să fie izolate efectele datorate instruirii de alte cauze de schimbare în mediul în care se măsoară efectele exterioare procesului de instruire.

         

          Evaluarea holistică [10] (sau evaluarea funcțională completă [13]) include atât evaluarea de proces, cât și pe cea de impact. Acest tip de evaluare este indicat în special în cadrul unor programe de mare anvergură, cu impact social important. Elementele de conținut ale unei astfel de analize sunt, după [13], următoarele:

         

1. datele de bază ale programului (comportarea participanților la nivel inițial, numărul instructorilor, calitatea formării lor, importanța resurselor materiale);

2. analiza procesului de transformare între datele de la începutul programului și cele de la sfârșitul acestuia;

3. analiza modului de conducere (managementul) procesului de instruire;

4. calitatea rezultatelor (ce au învățat, care este impactul în mediul în care trăiesc și lucrează cei instruiți).

         

          Ca rezultat al unui asemenea studiu de evaluare, trebuie apreciate calitativ și cantitativ următoarele:

          - rezultatele instruirii (cunoștințe, atitudine, comportament);

          - calitatea instructorilor (rezultate, atitudine);

          - programe analitice utilizate în procesul de instruire;

          - instituțiile și organizațiile participante;

          - impactul programului;

          - rentabilitatea programului.

         

          În [8], se prezintă o analiză comparativă a evaluării formative și a celei de impact. Se arată că aceste două tipuri de evaluare trebuie privite nu ca  evaluări distincte, ci ca ocupând poziții diferite în cadrul unui spectru mai larg (v. fig. 2.2). Se apreciază că între cele două tipuri de evaluări nu sunt deosebiri esențiale în raport cu datele necesare și metodele de colectare a acestora, dar că ele pun constrângeri diferite asupra evaluatorului. Astfel, evaluarea formativă are un cost scăzut și este utilă pentru îmbunătățirea practicii viitoare. Rezultatele obținute sunt indicative și nu definitive și au ca scop furnizarea de indicații preliminare de progres sau evidențierea aspectelor ce pot fi folosite pentru a decide acțiuni. Impactul imediat asupra practicii face ca evaluarea formativă să fie interesantă pentru cei implicați în practica instruirii.

          În cazul evaluării de impact, este foarte important ca reacția (feedback) să vină de la o parte cu adevărat reprezentativă a populației totale instruite.

          Dacă, pe baza unei astfel de evaluări, se dorește să se facă judecăți relativ finale - și nu provizorii sau temporare -, despre efecte, este stringent necesar să se asigure rezultate relevante și sigure. Acesta este motivul pentru care evaluarea de impact este o evaluare pe scară mare și costisitoare. Evaluarea de impact poate fi foarte interesantă și poate avea o mare influență, dar este un tip de evaluare de care profesioniștii practicanți din domeniu nu se pot ocupa, în mod curent.

 

 

Tendința este

ca evaluarea

de impact să fie la acest capăt al

Apare către sau după sfârșitul programului

Apare în timpul programului

 

 

Tendința este

ca evaluarea formativă să fie la acest capăt al

spectrului

Evaluatorii sunt specialiști exteriori

Este realizată de instructori

 

 

spectrului

Poate necesita resurse suplimentare

Poate fi făcută pentru sute de Ł mai curând decât pentru mii de Ł

 

 

 

Folosește des anchete pe scară largă, eșantionări și metodologii de analiză statistică

Nu este pe scară mare și folosește de o statistică descriptivă

 

 

 

 

Poate fi națională

Are un caracter local (la locul de instruire și locul de muncă)

 

 

 

Este dependentă de constrângerile de timp ale proiectării evaluării și cele ale metodologiilor alese

Este dependentă de constrângerile de elaborare a deciziilor și cele operaționale existente în organizația care realizează instruirea

 

 

 

 

Inițiază colectare de date relevante pe termen lung; evidențiază efectele programului asupra performanțelor la locul de muncă și eventual asupra șomajului

Se bazează pe urmărirea activității și indicatori de performanță a efectelor pe termen scurt

 

 

 

Fig. 3.2. Evaluarea de impact și evaluarea formativă

la extremele unui spectru al tipurilor posibile de evaluări

 

 

 

 

 

          În legătură cu aspectele formative și de impact ale instruirii, în [1] se face distincția între două tipuri de evaluări: evaluarea calității instruirii și evaluarea calității rezultatelor instruirii.

 

          Calitatea instruirii poate fi caracterizată de următoarele aspecte:

          1. facilitarea (calitatea de a ajuta oamenii să facă lucrurile singuri);

          2. umorul;

          3. prezentarea adecvată;

          4. crearea unui mediu propice;

          5. dinamica grupului;

          6. tehnici de asistare a instruirii;

          7. congruența;

          8. atmosfera agreabilă (loving touch).

 

          Se apreciază că, în practică, evaluată după aceste criterii, calitatea instruirii nu determină în mod esențial calitatea și valoarea rezultatelor instruirii.

 

          Calitatea rezultatelor instruirii se recomandă a fi evaluată pe baza următoarelor aspecte:

          1. învățarea (cunoștințe și abilități);

          2. atitudini;

          3. beneficii personale (încredere și autoapreciere);

          4. comportament;

          5. performanțe obținute.

         

          Performanța este considerată a fi cel mai important indicator al calității instruirii, ea fiind rezultatul final dorit al procesului de instruire, care justifică investiția în instruire.

 

          Un alt mod de evaluare, sub aspect economico-fianciar, a eficienței instruirii, este discutat în [2, 5, 19]. Se propun următoarele tipuri de evaluări:

          1. analiza costuri-efecte sau cost-beneficiu [1, 2];

          2. eficiența internă [2, 5];

          3. eficiența externă [2, 5, 12];

          4. evaluarea de tip balanță (overall audit) [1, 2].

 

          Analiza costuri-efecte [2] este indicată pentru cazurile în care efectele nu pot fi evaluate, în mod relevant, în termeni monetari. Ea este utilă pentru compararea costurilor unor programe de instruire care urmăresc aceleași efecte sau pentru compararea efectelor (impactului) unor programe de instruire care au același cost sau același buget.

          Evaluările pot fi făcute la nivel de cursant, la nivelul organizației în care lucrează cei instruiți, la nivel mai larg - social.

         

          În [5], pentru acest tip de evaluare se propun indicatori ca:

          - cheltuieli pe echipamente / număr maxim de persoane instruite;

          - costuri totale (inclusiv amortizarea capitalului) / absolvent;

          - costul / unitatea de măsură a efectului.

          Efectele se măsoară  cu aceiași indicatori ca la evaluarea de impact.

 

          Evaluarea eficienței interne urmărește reflectarea eficienței funcționării unității care face instruirea. Se utilizează indicatori privind:

 

          1. conținutul și relevanța cursurilor;

          2. metode de predare;

          3. calitatea personalului;

          4. gradul de adecvare și utilizare a spațiului;

          5. calitatea (eficiența și gradul de adecvare) și folosirea echipamentului;

          6. eficacitatea conducerii;

          7. relațiile cu instituțiile publice și private relevante.

          Acestor indicatori, în [5] se adaugă și procentul de absolvenți.

 

          Evaluarea eficienței externe urmărește să evidențieze valoric cât de bine își îndeplinește scopurile unitatea care face instruirea. Indicatorul utilizat este rata de recuperare a investiției în instruire. Acest tip de evaluare necesită un volum mare de informații exprimate cantitativ, relative la costuri, efecte și la relațiile dintre ele. Este esențială o judecată informată (de specialist) în selectarea informației pertinente și în ponderarea diferitelor efecte.

          În evaluarea costurilor este necesar să se țină seama de toate tipurile de costuri (costul investițiilor, cheltuieli curente de diferite tipuri, costuri sociale).

          Pentru măsurarea valorică a efectelor, în [1] se propune evaluarea efectelor instruirii asupra profitului întreprinderilor unde lucrează cei instruiți. Se presupune că fiecare job are o contribuție asupra profitului, care poate fi apreciată valoric atât înainte, cât și după instruire, diferența fiind expresia valorică a efectului instruirii. În [5], se consideră că cel mai bun indicator valoric parțial pentru exprimarea efectelor este beneficiul în câștiguri, definit ca diferența dintre câștigurile (salariile) obținute, pe durata de viață, de persoane instruite și de persoane neinstruite (într-un grup de control). Pentru evidențierea influenței altor efecte se fac ajustări în sus sau în jos, cu ponderi apreciate de specialistul evaluator.

 

          Evaluarea de tip balanță. Un alt tip de evaluare este evaluarea de tip balanță (audit) [2], care reprezintă o analiză a instruirii sub aspectul eficienței globale. Ea include indicatori utilizați în celelalte tipuri de evaluări discutate. Un exemplu de astfel de tip de evaluare, orientat către instruirea pentru profesii, este dat în tabelul 3.2 [2]. Pe baza acestei evaluări sunt posibile:

 

1. urmărirea standardelor de calitate ale instruirii;

2. îmbunătățirea administrării resurselor;

3. revizuirea și organizarea periodică sau strategică a programelor de instruire.

 

          Și în acest caz, obținerea de date relevante și sigure pune probleme dificile și necesită eforturi mari.

          Nici în abordarea tipurilor de evaluări exprimate în termeni monetari nu există unanimitate de vederi în privința conținutului fiecăruia dintre aceștia, constatându-se suprapuneri. De aceea, în studiile serioase de evaluare, ca de exemplu în [19], se simte nevoia unor precizări de definiții și conținut.

          Pentru evaluarea impactului și a eficienței externe, sunt utilizați unii indicatori specifici domeniului de instruire și strâns legați de obiectivele programului de instruire analizat:

          În domeniul instruirii pentru profesii, în [5, 19] se propune, printre altele, evaluarea impactului și prin măsurarea diferenței pe piața muncii între cei instruiți și alte persoane sau a diferenței de câștiguri pe durata de viață între cei instruiți și un grup de control.

          În cadrul unei analize a experienței internaționale a instruirii în domeniul managementului inițiat de Banca Mondială [20], sunt prezentate și analizate criteriile și indicatorii ce se utilizează pentru evaluare în contextul dat, astfel:

 

          1. Criterii de reacție. Sunt bazate pe opiniile participanților, în timpul și la sfârșitul instruirii. Ca indicatori sunt utilizați: utilitatea instruirii, eficacitatea instructorilor, calitatea materialelor, adecvarea cadrului fizic. Sunt luate în considerare și alte opinii și sugestii exprimate de participanți.

 

          2. Criterii de învățare. Acestea se referă la cunoștințele obținute de cursanți, care pot fi atribuite programului de instruire și se evaluează prin testări la începutul și sfârșitul programului.

 

          3. Criterii de comportament. Acestea se referă la măsura în care cunoștințele, abilitățile și atitudinile acumulate în timpul instruirii influențează performanțele la locul de muncă. Se utilizează indicatori de tipul: autoevaluare, aprecieri ale superiorilor, aprecieri ale colegilor obținute prin anchete, după terminarea instruirii.

 

          4. Criterii de rezultate. Acestea măsoară gradul în care programul de instruire contribuie la eficacitatea organizației, eficacitate indicată de: volumul de vânzări, productivitate, rata de accidente, sau de profit. În această categorie se poate include și un criteriu de rezultate individuale (de exemplu, funcția pe care o obține absolventul, salariul și frecvența promovărilor).

 

          Principalele limite semnalate din analiza utilizării acestor criterii în practica internațională sunt următoarele:

         

a. criteriile de tip “intern” (1 și 2) nu oferă informații privind rezultatele individuale;

b. criteriile de tip “extern” (3 și 4) ridică probleme legate de măsurarea lor și de eliminarea influenței altor factori asupra rezultatelor.

 

 

 

Tab. 3.2  Prezentarea rezultatelor unei evaluări de tip balanță [2]

 

Eficiența internă

 

 

            Indicatori calitativi

 

 

 

Conținutul și calitatea cursurilor

1

2

3

4

5

6

Forma și conținutul tematic

 

 

 

 

 

 

Calitatea conținutului tematic

 

 

 

 

 

 

Actualitatea conținutului tematic

 

 

 

 

 

 

Metode de predare

 

 

 

 

 

 

Examinări și evaluări

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apreciere globală

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cursanți

1

2

3

4

5

6

Recrutare și selecție

 

 

 

 

 

 

Consiliere și îndrumare

 

 

 

 

 

 

Relații cursant - instructori

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apreciere globală

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Personal pentru instruire și perfecționarea

personalului de instruire

1

2

3

4

5

6

Politici de personal

 

 

 

 

 

 

Selectare și calificarea instructorilor

 

 

 

 

 

 

Perfecționarea și instruirea instructorilor

 

 

 

 

 

 

Personal auxiliar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apreciere globală

 

 

 

 

 

 

 

                                               

Resurse fizice

1

2

3

4

5

6

Facilități de predare

 

 

 

 

 

 

Material didactic

 

 

 

 

 

 

Utilizarea spațiului

 

 

 

 

 

 

Echipamente disponibile

 

 

 

 

 

 

Utilizarea echipamentelor

 

 

 

 

 

 

Materiale consumabile

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apreciere globală

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAL

 

 

 

 

 

 

 

            Indicatori cantitativi      

 

 

1

2

3

4

5

6

Timpul mediu necesar pentru a produce un absolvent/

timp planificat

 

 

 

 

 

 

Raportul între numărul de cursanți intrați și ieșiți

 

 

 

 

 

 

Cost instruit/an

 

 

 

 

 

 

Cost /absolvent

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apreciere globală

 

 

 

 

 

 

 

 

Eficiența externă

 

          Indicatori calitativi

 

Opiniile șefilor asupra folosirii instruiților

1

2

3

4

5

6

Preferați altor persoane neinstruite

 

 

 

 

 

 

Nu sunt preferințe

 

 

 

 

 

 

Mai puțin calificați ca alte persoane

 

 

 

 

 

 

Fără opinie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apreciere globală

 

 

 

 

 

 

Opiniile instructorilor despre absolvenți

1

2

3

4

5

6

Bine pregătiți pentru job

 

 

 

 

 

 

Numai adecvat pregătiți

 

 

 

 

 

 

Nu sunt pregătiți

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apreciere globală

 

 

 

 

 

 

 

 

Opiniile absolvenților asupra abilității de a-și asigura posturi în domeniul instruirii

1

2

3

4

5

6

Datorită instruirii voi găsi ușor un job

 

 

 

 

 

 

Nu este ușor să-mi găsesc un job

 

 

 

 

 

 

Este foarte greu să-mi găsesc un job

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apreciere globală

 

 

 

 

 

 

 

 

            Indicatori cantitativi

 

 

1

2

3

4

5

6

Rata de angajare la un an după absolvire

 

 

 

 

 

 

Proporția celor angajați în domeniul instruirii

 

 

 

 

 

 

Rata de recuperare a programului

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apreciere globală

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          4. Metode și tehnici utilizate

 

 

          Principalele metode utilizate pentru evaluarea programelor de instruire sunt [10]:

          1 - studii prin anchetă-sondaje (survey studies);

          2 - studiile de caz;

          3 - studii experimentale.

 

          Tehnicile utilizate includ: eșantionarea, interviurile, chestionarele și observarea.         Tehnicile aferente metodelor de anchetare-sondare permit obținerea unor evaluări cantitative și asigură posibilitatea de generalizare a rezultatelor lor empirice.

          Studiile de caz (incluzând și observarea participanților, analiza de documente, analiza de conținut a activității, interviuri informale și nestructurate, chestionare deschise, eseuri) oferă informații calitative. Ele nu își propun generalizări sau reproduceri exacte ale rezultatelor obținute, dar oferă în schimb informații “de adâncime”, foarte utile atât pentru realizatorii, cât și pentru beneficiarii programului evaluat.

 

          Studiile experimentale sunt utilizate de regulă în faza de implementare a programelor de instruire, având ca obiect experimentări pilot la scară redusă ale diferitelor soluții propuse. Pentru programe de mai mari dimensiuni, se utilizează și experimentarea pe modele de simulare statistică.

          În afara acestor metode, se semnalează [10, 11] și folosirea unor metode deterministe, bazate pe modelarea matematică, precum și a unor metode utilizate în planificare, administrare și management, ca de exemplu: analiza cost-efecte și cost-beneficiu, metode și sisteme de gestiune automată a datelor și altele.

          Se constată [10, 13] existența unor tendințe de deplasare a importanței care se acordă, în studiile de evaluare, diferitelor tipuri de metode de evaluare. Astfel, în [10] sunt analizate comparativ metodele de tip cantitativ și calitativ și se arată că, deși în momentul de față ponderea principală o au metodele și tehnicile de tip cantitativ, există tendința de creștere a importanței acordate tehnicilor de tip calitativ. În fig. 4.1 [10] sunt prezentate comparativ caracteristicile acestor tipuri de metode. În [13] se semnalează tendința de deplasare de la metodele deterministe către metode “naturaliste”, mai apropiate naturii umane și, în special în domeniul educației adulților, către metode de autoevaluare.

 

          Metode cantitative                                     Metode calitative

 

            - preocupate de siguranța (precizia și                 - preocupate de relevanța rezultatelor

              reproductivitatea) rezultatelor

            - obiective                                                        - subiective

            - la distanță de datele primare                           - apropiate de datele primare

            - axate pe impactul componentelor                    - analiză holistică

            - preocupate de efecte                                      - preocupate de procese

            - pentru cercetători                                           - pentru practicieni

            - eșantioane mari                                              - studii de caz

            - interesate de generalizări                                 - interesate în unicitate

            - tind să ignore interacțiunile                              - disting interacțiunile

 

Fig. 4.1. Compararea metodelor cantitative și calitative

 

 

          O analiză detaliată a ariei de aplicare a diferitelor metode și tehnici de evaluare a instruirii este prezentată în [2]. Sunt caracterizate și se discută avantajele și dezavantajele pentru: metode de observare, discuții în grup, teste, chestionare, analize de lucrări, consultări cu persoane “cheie”, interviuri, analize de documente și rapoarte. Corespunzător etapelor de realizare ale procesului de instruire, sunt recomandate (v. tab. 4.1) strategii de evaluare, evidențiindu-se pentru fiecare dintre acestea scopul urmărit, metodele și tehnicile utilizate, avantaje și limite.

 

Tab. 4.1. Niveluri, obiective și metode de evaluare

 

Nivelul de evaluare

Întrebare

Metode

Înainte de instruire

Va funcționa?

l Discuții

l Întruniri informale

l Prezentări pilot

Cursanți

- reacții

- cunoștințe

- aptitudini

Ce gândesc participanții?

 

Au învățat ce trebuia?

 

 

Pot aplica în practică?

l Discuții în grup

l Chestionare structurate

l Teste scrise

l Prezentări

l Aplicații practice

l Proiecte de absolvire

l Discuții și interviuri post-instruire la locul de muncă

l Observarea post-instruire la locul de muncă

Organizație

Care este impactul asupra organizației la care lucrează?

l Studii de impact

l Analize cost/efect, cost/beneficiu

Societate

Care este impactul social?

l Analiza cost/efect la nivel social

Aprecieri globale (auditing)

Toate cele de mai sus

l Studiu complet și relevant bazat pe interviuri, discuții, chestionare și observații directe.

 

          Cele mai dificile probleme le pun evaluările de impact. Efectele instruirii se pot manifesta pe o perioadă lungă de timp la nivelul celor instruiți, al organizațiilor în care aceștia lucrează, precum și la nivelul societății în ansamblu. În acest scop, se folosesc metode de urmărire a celor instruiți (tracer project) la intervale regulate, cu scopul de a evidenția dacă există o diferență măsurabilă între cei instruiți și alte persoane (grup de control). Metoda fiind scumpă și greu de realizat, este necesară folosirea diferitelor tehnici de eșantionare și de prelucrare a rezultatelor (de ex. eșantionarea stratificată).

          În cazurile în care se urmărește evidențierea cumulată în timp a efectelor, este necesară utilizarea unor serii de date referitoare la durate lungi de timp (de exemplu, în [5], pentru evaluarea beneficiilor în venituri ale celor instruiți pe durata de viața se consideră necesară cunoașterea datelor despre venituri pe perioade de 30 de ani). Obținerea acestor date implică utilizarea unor tehnici de extrapolare a seriilor de date existente.

          Evaluarea impactului prin efectul asupra performanțelor implică [1] existența unor obiective de performanță clare și care pot fi ușor măsurate de cei instruiți și de supraveghetorii lor, a unor indici și a unor standarde de performanță. Numai cu toate aceste elemente bine definite este posibilă o evaluare semnificativă a îmbunătățirii lor. În lipsa lor, evaluările sunt, în cel mai bun caz, subiective sau, în cel mai rău caz, inexistente. În [11] se recomandă, pentru evaluarea performanțelor, utilizarea următoarelor metode și tehnici: scări de apreciere (graphic rating scales), caracterizări scrise (essay appraisals), metode comparative, chestionare, incidente critice, standarde de performanță, scări comportamentale, conducerea prin obiective.

 

          Scările de apreciere reprezintă tehnici simple și ușor de elaborat și aplicat, dar sunt subiective, siguranța și validitatea lor fiind strâns legate de alegerea corectă a factorilor de apreciere și modul de ponderare a acestora.

          Caracterizările scrise prezintă un grad ridicat de subiectivitate, sunt consumatoare de timp și dificil de administrat și se recomandă a fi utilizate ca supliment la alte metode, mai structurate.

          Metodele comparative compară indivizii între ei. Rezultatele sunt prezentate sub forma unor liste cuprinzând indivizii apreciați în ordinea performanțelor globale la locul de muncă.

          Chestionarele, în care evaluatorul alege una dintre mai multe caracterizări posibile pentru diferite aspecte apreciate, sunt recomandate pentru evaluarea comportamentelor.

          Metoda incidentelor critice constă în observarea acțiunilor întreprinse de indivizii care sunt foarte eficienți sau foarte puțin eficienți în realizarea job-ului. Aceste observații, exprimate de obicei printr-o singură frază, sunt colectate și clasificate. Metoda permite colectarea de informații, dar este mare consumatoare de timp.

          Metoda standardelor de performanță se bazează pe o descriere a activităților pentru fiecare loc de muncă (job) și atribuirea unui nivel standard de realizare pentru fiecare dintre activități. Metoda oferă informații interesante și complete, dar este, de asemenea, foarte laborioasă.

          Metoda scărilor comportamentale se bazează pe utilizarea incidentelor critice. Indivizii sunt apreciați prin evaluarea comportării lor în raport cu aceste incidente critice. Metoda prezintă avantajul că este strâns legată de activitatea practică, dar aprecierea este centrată pe comportările care conduc la cele mai bune performanțe.

          Metoda conducerii prin obiective este centrată pe aprecierea performanțelor în funcție de aportul fiecărui loc de muncă la obiectivele organizației. Acest aport este descris pentru fiecare loc de muncă sub forma unui plan individual de muncă cu obiective principale și termene. Evaluarea performanțelor se face în raport cu gradul de îndeplinire a planului. Metoda are avantajul că evidențiază aportul concret al individului la îndeplinirea obiectivelor organizației și este axată pe rezultate tangibile care pot fi ușor măsurate. Este recomandată pentru evaluarea performanțelor în activitatea managerială. Principalul dezavantaj constă în faptul că nu permite aprecierea acelor aspecte ale activității care nu pot fi explicate sau măsurate în termeni cantitativi.

          Descrieri de detaliu ale diferitelor metode și tehnici (variante ale acestora, avantaje și limite, exemple de aplicare în practică, aprecieri privind calitatea rezultatelor obținute) sunt prezentate în [2, 9, 10, 11, 14]. În [10, 11, 15) se acordă o atenție deosebită problemelor legate de siguranța (precizia și reproductibilitatea) și de relevanța rezultatelor obținute.

          De regulă, în aceste lucrări este prezentat un evantai de metode, subliniindu-se că alegerea lor în studiile de evaluare trebuie făcută în funcție de condițiile concrete de aplicare.

 

 

 

          5. Concluzii la Partea I

 

 

5.1.  Problema evaluării programelor de instruire este amplu tratată în literatura de specialitate. Sunt pe larg discutate aspecte metodologice, probleme legate de practica evaluării și rezultate obținute în evaluarea diferitelor proiecte.

         

5.2.  Se constată existența, în stadiul actual, a unei varietăți de metodologii și instrumente, inexistența unor “rețete” pentru elaborarea studiilor de evaluare a programelor de instruire. Elaborarea strategiei de evaluare rămâne încă o activitate specifică domeniului de instruire și obiectivelor concrete ale programului evaluat.

 

5.3.  Evaluarea nu trebuie considerată ca “o dramă final㔠ce se defășoară după încheierea procesului de instruire. Pentru a contribui în mod relevant la eficiența procesului de instruire, ea trebuie să însoțească realizarea programelor de instruire încă din faza de concepție a acestora. Astfel este posibil, pe de o parte, ca evaluarea să contribuie la creșterea eficienței la nivelul fiecărei etape și componente a programului și, pe de altă parte, să asigure, încă din faza de formulare a obiectivelor programului, condițiile necesare pentru o evaluare finală sigură și relevantă.

 

5.4. Tipuri diferite de evaluări sunt definite în funcție de obiectivele programului, de etapa de realizare la care se referă și cerințele privind utilizarea rezultatelor. Se disting astfel:

 

-   evaluarea de proces sau formativă, care se referă la calitatea procesului de instruire,

-   evaluarea de impact, care se referă la modificările pe care realizarea programului le-a avut la nivel individual, organizațional și al societății în ansamblu,

-   evaluarea holistică, prin care se încearcă evaluarea în ansamblu a proiectului.

          Alte tipuri de evaluări urmăresc evaluarea financiară, în termeni monetari a proiectului, ca de exemplu:

 

-   analiza costuri-efecte;

-   evaluarea eficienței interne (care reflectă eficiența funcționării organizației care realizează programul);

-   evaluarea eficienței externe (care reflectă eficiența în mediul organizațional și social în care activează cel instruit);

-   evaluarea de tip balanță (audit), care reflectă eficiența pe ansamblu.

 

 

5.5.  Principalele metode de evaluare sunt:

         

          - studii de anchetă-sondaj  (survey studies);

          - studiile de caz;

          - studiile experimentale.

 

          Tehnicile utilizate sunt:

         

          - eșantionarea;

          - interviurile;

          - chestionarele;

          - observarea, ș.a.

 

5.6.  În practică, alegerea strategiei de evaluare (metode și tehnici, profunzimea analizei, tipul de evaluare) este determinată de următorii factori:

 

-   importanța programului (beneficiile instruirii și contextul în care acestea sunt văzute);

-   frecvența programului (pentru programele ce apar frecvent sau regulat, evaluarea este importantă prin efectele în timp asupra calității programelor);

-   costul programelor și beneficiile pe care evaluarea le poate aduce;

-   utilitatea rezultatelor evaluării programului (trebuie satisfăcute necesitățile tuturor celor implicați: instructori și toate organizațiile și instituțiile participante);

-   fezabilitatea evaluării.

          Bibliografie

 

1. Bentley, T., The business of training. Achieving Success in Changing World Markets. McGraw - Hill International, UK, 1991

 

2. Hakimian, H., Teshome, A. Trainers’ guide. Concept, Principles and Methods of Training. Training Service Policy Analysis Division FAO.Roma, 1993

 

3. Phillips, J., “The need for Result - Oriented HDR”, cap. 1 din Handbook of Training Evaluation and Measurement Methods, Kogan Page, London, 1990, p.1-4

 

4. Sheal, H. How to  Develop and Present Staff Training Courses. Kogan Page, London, 1989, p.92-94

 

5. Zymelman, M., Godfray, m. Evaluating Vocational Training Programs. A Practical Guide. The World Bank, Washington DC, 1986, p.12-21

 

6. Alberty, S., Mihalik, I. Evaluating of Microcomputer Learning Experiences. Computer & Education, vol. 13, nr.1, 1989, p. 9-15

 

7. Bourner, T., Martin, V., Race, Ph. Workshops that work. McGraw - Hill International, UK, 1993

 

8. Thrope, M. Evaluating Open and Distance Learning. Longman, London, 1988, p.1-4

 

9. Bradshaw, P. Feedback Forms and Forms of Feedback. Open Learning, vol. 2, nr.2, June 1987, p. 42-43

 

10. Chinapah, V., Miron, G., Evaluating educational programes and projects: holistic and practical considerations. UNESCO, Paris, 1990

 

11. Burkhalter, B.D.C., B., Butford, Jr., J.A. Performance Appraisal. Concepts and Techniques for Post secondary Education. American Association of Communiy Colleges, Washington D.C., Third printing, 1993

 

12. Gabrowki, S., M. Preparing Educators of Adults. Yossy-Bess Publisher, San Francisco, 1981

 

13. Bhola, H., S. L’evaluation en education des adultes. Tendances et perspectives mondiales de l’education des adultes, UNESCO, Paris, 1989, cap. 12, p.169-184

 

14. Layton, D. Educational assessment revisited. Innovationin science and technology education. Vol. 3, part I, UNESCO, Paris, 1990, p. 11-14

 

15. Black, P. The purposes and roles of assessment in science and technology education. Innovation in science and technology education. Vol. 3, part 1, p. 15-36

 

16. Izard, J. Assesing learning achivement. Educational studies and documents 60. UNESCO, Paris, 1992

 

17. Senior Educational Personnel: New Functions and Training - vol. 2: From Theory to Practice: Policy and Training Papers. UNESCO, Paris, 1987

 

18. Managing the Development Project. A Training Curriculum. United Nations Department of Development Support and Management Services. New York, 1993

 

19. Wetcalf, H., D. The Economics of Vocational Training. Past Evidence and Future Considerations. Washington. The World Bank, 1985

 

20. Samuel, P., Ickes, J., C., Levitsky, J. Educating Managers for Business and Government. A Review of International Experience. Washington, The World Bank, 1989

 


 

 

 

 

 

 

 

 

PARTEA  a II-a

 

 

 

 

Rezultatele

 unei acțiuni de post-evaluare

a programelor

de instruire și perfecționare managerială

realizate în 1994

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          6. Obiective și metode

 

 

          Post-evaluarea programului de instruire și perfecționare managerială a avut ca principal obiectiv evidențierea impactului instruirii asupra activității manageriale a absolvenților. De asemenea, s-a urmărit o reevaluare a calității tratării tematicii în cadrul desfășurării programului prin prisma experienței utilizării în practică, precum și obținerea de sugestii privind oportunitatea, conținutul și forma de organizare a unor programe viitoare.

          Studiul s-a efectuat pe baza evaluării făcute de absolvenți, în cadrul unei anchete asupra unui eșantion, care a cuprins 43 participanți din totalul de 203. Alegerea absolvenților sondați a fost aleatoare. Au fost cuprinși în eșantion numai absolvenții programelor cu profil managerial general pentru cercetare-dezvoltare, organizate centralizat; deci: nu și absolvenții programelor cu profil special (management financiar, management al resurselor umane în C&D), precum și nu cei ai programelor desfășurate la sediul unor institute.

          Ancheta a fost făcută pe baza unei fișe-chestionar de post-evaluare, astfel alcătuită, încât să permită aprecierea cantitativă, după diferite criterii, a realizării obiectivelor urmărite, precum și formularea liberă de aprecieri, sugestii și propuneri. Pentru măsurarea efectelor au fost folosite scări de apreciere adecvate fiecăruia dintre criteriile de evaluare propuse.

 

          În terminologia din partea I, în cadrul prezentei faze s-a procedat la o evaluare de impact (v. pag. 8-10). Evaluarea formativă fusese efectuată la încheierea fiecărei serii, iar rezultatele - analizate și prezentate în documentațiile fazelor din anul 1994.

          S-a urmărit evaluarea calității rezultatelor instruirii (v. pag. 11).

          Au fost utilizate criterii de reacție (v. pag. 13); metoda chestionarelor structurate (v. pag. 18-19).

 

          În continuare, se prezintă, în formă finită, scrisoarea și fișa-chestionar de evaluare trimise către participanții la sondaj, după care va urma analiza răspunsurilor primite.

 

 

 

 

 

 

         SCIENTCONSULT S.R.L.

  Înmatriculare în Registrul Comerþului al Municipiului Bucureºti sub nr. J40/9931/1991 - Capital social 2.000.000 lei

          DENUMIRE ªI MARCÃ ÎNREGISTRATE LA O.S.I.M. -  Cod fiscal 328254/1992 - Cont 40728614 la B.C.R. Filiala Sector 3

 

     Membru al Camerei de Comerþ  ºi Industrie a României

     Membru atestat al Asociaþiei Consultanþilor în Management din România - AMCOR

     Membru asociat al Asociaþiei Naþionale a Evaluatorilor din România - ANEVAR

 

      Sediul social: Bucureºti, str. Iuliu Maniu 52.  Adresa poºtalã: 70700 Bucureºti, C.P. 1 - 1093

      Telefoane: 615 39 05, 613 57 13. Fax: 311 29 90

 

 

                                                                   Bucureºti, nr. 58/03.05.1995

 

 

 

 

                                                                             PERSONAL

Stimatã Doamnã / Stimate Domnule,

 

          Am fost onorați de participarea Dv., în anul 1994, la programul de perfecționare profesionalã în specificul activitãții de cercetare-dezvoltare, organizat de SCIENTCONSULT S.R.L. din însãrcinarea Ministerului Cercetãrii și Tehnologiei. La încheierea programului, ați întocmit o fișã de evaluare.

          Rigorile profesionale uzuale ale managementului activitãții de training - precum și cerințele exprese ale Ministerului Cercetãrii și Tehnologiei - impun reluarea evaluãrii dupã un timp, în care cunoștințele dobândite s-au sedimentat și s-au confruntat cu practica.

          În acest sens, vã rugãm sã binevoiți sã acordați atenție completãrii fișei de evaluare alãturate. Vã asigurãm cã rãspunsul Dv. este important pentru promovarea și orientarea viitoare a activitãții de perfecționare managerialã în specificul de cercetare-dezvoltare, pentru îmbunãtãțirea în continuare a acestei activitãți. Este un sondaj, în care fiecare rãspuns are rolul sãu reprezentativ.

          V-am fi recunoscãtori dacã ați binevoi sã rãspundeți pe loc, cu impresia de prim moment a citirii întrebãrilor din fișã, și dacã am putea primi rãspunsul Dv. pânã la data de 12.05.1995, prin poștã la adresa 70700 București, C.P. 1 - 1093, sau prin fax la (01) 311 29 90. 

          Rãspunsul Dv. va fi tratat în regim confidențial, fiind utilizat exclusiv în scop analitic, fãrã nominalizãri.

 

          Vã mulțumim pentru încredere și colaborare,

 

                                      Director Executiv,

                                      Dr. ing. Mario Duma

Text Box: CONFIDENȚIAL
Numele:
Unitatea:
 


Anexã: Fișã evaluare

 

 

     SCIENTCONSULT S.R.L.

                     București

 

Fișã de post-evaluare a eficienței programului

de instruire și perfecționare managerialã

în specificul activitãții de cercetare-dezvoltare

Seria.........

1. Apreciere generalã

1.1. Cum apreciați acum efectul programului de perfecționare parcurs asupra performanței Dv. manageriale? (Rugãm bifați rãspunsul potrivit: )

 Important         Semnificativ       Slab        Inexistent

 

1.2. În activitatea Dv. managerialã, efectul constatat s-a reflectat în:

- adaptarea la problemele cu care vã confruntați, în contextul tranziției, restructurãrii etc., reducerea stress-ului generat de acestea:

 Da           Parțial        Slab        Nu

- modul Dv. de a gândi, capacitatea de înțelegere și orientare:

 Da           Parțial        Slab        Nu

- capacitatea Dv. de decizie și acțiune:

 Da           Parțial        Slab        Nu

 

1.3. Ați avut prilejul sã utilizați, în practica managerialã, cunoștințele dobândite?

 Mult         Semnificativ       Puțin       Deloc

 

1.4. Ați avut prilejul sã inițiați, pe baza cunoștinþelor dobândite, acțiuni de perfecționare a activitãții din unitatea Dv.?

 Câteva         Una        Nu

 

1.5. Considerați utilã participarea Dv., în continuare, și la alte programe de perfecționare managerialã?

- pentru alte teme, care nu s-au predat la programul la care ați participat:

 Da         Nu

- pentru aprofundãri, detalieri, aplicații la temele predate:

 Da         Nu

 

1.6. Considerați utilã participarea colaboratorilor / șefilor / subalternilor Dv. la programe de perfecționare managerialã? În ce mãsurã?

- Directori:

 Mare          Medie           Micã         Deloc

 

 

- șefi secții, laboratoare:

 Mare          Medie           Micã         Deloc

- personal de execuție, inclusiv responsabili de lucrãri:

 Mare          Medie           Micã         Deloc

 

1.7. Alte aprecieri

 

 

 

 

 

2. Aprecierea eficienței tematicii

2.1. Care dintre temele  (modulele) predate au revenit în mod special în atenția Dv. în practica managerialã? (în lista anexatã sunt marcate modulele care au fost la seria Dv.)

          - în activitatea curentã:

Nr. modul

 

 

 

 

 

 

 

 

          - în preocupãrile legate de perspectiva activitãții:

Nr. modul

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2. Pe care dintre temele (modulele) din listã le-ați alege, cu prioritate,  pentru un viitor program de perfecționare?

          - pentru Dv.:

Nr. modul

 

 

 

 

 

 

 

 

          - pentru staff:

Nr. modul

 

 

 

 

 

 

 

 

          - pentru personalul de execuție:

Nr. modul

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3. Ce alte teme considerați cã ar fi util sã fie abordate în programe similare viitoare?

 

 

 

 

 

3. Aprecierea eficienței modului de tratare a tematicii

3.1. Ca “impresie de ansamblu”, cum apreciați astãzi calitatea modului de tratare? (Rugãm puneți note  1 - 10)

          - grad de acoperire a problematicii  ____

          - concepte, abordãri și informaþii noi pentru Dv. ____

          - grad de aprofundare ____

          - sistematizare de cunoștinþe preexistente ____

          - grad de adecvare la specificul C&D ____

          - raport teorie / practicã ____

          - antrenarea cursanþilor, dialog ____

          - relevanța suporturilor de curs ____

 

3.2. Ce alte observații, de ansamblu sau cu privire la anumite teme, ați dori sã formulați?

 

 

 

 

 

4.  Preferințe privind formele de organizare a programelor viitoare de perfecționare

          Programe de dimineațã 1 sãptãmânã 

          Programe de dimineațã 2 sãptãmâni 

          Programe serale (dupã-amiezi), 1 - 2 zile pe sãptãmânã 

          Programe de weekend 

          Alte preferințe

 

 

5. Alte evaluãri, observații, sugestii

 

 

 

 

 

          Vã mulțumim anticipat pentru contribuția Dv. la progresul programelor de perfecționare. Vã cerem scuze pentru cã v-am provocat o încãrcare suplimentarã.

                                                SCIENTCONSULT S.R.L.

                                                Director Executiv,

                                                Dr. ing. Mario Duma

 

 


 

 

SCIENTCONSULT S.R.L.

 

Curs de instruire și perfecþionare managerialã

în specificul activitãții de cercetare-dezvoltare

 

SETUL DE MODULE TEMATICE 1994

(Extras)

 

Nr.

Denumire

1

Managementul creativitãții în activitatea de C&D

2

Evoluþii determinate de tehnica de calcul în structura și desfãșurarea activitãții de cercetare

3

Drepturile de proprietate intelectualã în C&D

4

Analiza valorii

5

Cooperare internaționalã în C&D

6

Probleme de filozofie și sociologie a științei

7

Marketingul în C&D

8

Managementul calitãții

9

Tehnici de organizare și conducere a unitãților de C&D

11

Strategie și plan în conducerea unitãților de C&D

12

Analiza-diagnostic și evaluarea unitãților de C&D

13

Project Management

14

Managementul resurselor umane în C&D

15

Managementul C&D și economia de piaþã

17

Planul de afaceri și studiul de fezabilitate

18

Probleme strategice noi în managementul C&D din România

19

Evaluarea patrimoniului unitãþilor de C&D

20

Direcții de reformã a sistemului Stiinþã și Tehnologie

(21)[1]

Privatizarea  în C&D (dezbatere)

(22)

Problematica tranziției de sistem (dezbatere)

(23)

Profilul psihologic și evaluarea personalitãții

24

Managementul și progresul tehnic

25

Probleme legate de negocierea contractelor de management

(26)

Aplicații informatice

(27)

Psihologia procesului managerial

 28

Instituția publicã de C&D în procesul de tranziție

 29

Bugetul de venituri și cheltuieli în C&D

 30

Tehnici de restructurare

(33)

Salarizarea personalului în C&D

 

          Din totalul de 43 absolvenți cuprinși în eșantion, au răspuns 20, adică 46,5%, ceea ce reprezintă o rată de răspuns acceptabilă pentru o anchetă de post-evaluare. Față de totalul cursanților, eșantionul de răspuns reprezintă 9,89% (aprox. 10%), ceea ce constituie un procentaj acoperitor din punct de vedere statistic. Dintre cele 20 de răspunsuri primite, unul nu conține răspunsuri la toate punctele chestionarului.

 

          Din punctul de vedere al funcțiilor absolvenților (la data instruirii), eșantionul de răspuns a avut următoarea structură:

          Directori generali: 6 (30%)

          Directori științifici, tehnici, economici, comerciali: 7 (35%)

          Șefi de secții, laboratoare: 6 (30%)

          Personal de execuție (cerc. șt. pr.): 1 (5%).

 

          Din punct de vedere teritorial, structura a cuprins absolvenți din:

          București: 12 (60%)

          Provincie: 8   (40%).

 

          Structura poate fi considerată a fi reprezentativă pentru cursanții programelor analizate.

 

            În continuare, în cadrul prezentării rezultatelor analizei, pentru diferitele criterii se utilizează enunțuri prescurtate. Textul exact și nuanțele întrebărilor puse sunt cele din chestionarul pag. 26-28.

 

          7. Aprecierea impactului programului în ansamblu

 

          Evaluarea de ansamblu a programului a fost făcută după criteriile specificate în tabelul 7.1 și figura 7.1, în care sunt prezentate și rezultatele obținute.

          Pentru evaluarea de ansamblu a impactului a fost utilizat, ca indicator, nivelul de satisfacție al absolvenților în raport cu impactul programului. Satisfacția privind impactul a fost apreciată în procente față de situația în care toți participanții ar fi răspuns la toate întrebările cu calificativul maxim. Au fost utilizate următoarele ponderi în medierea răspunsurilor: 3 - important;  2 - semnificativ;  1 - slab și 0 - inexistent

          Se constată că nivelul de satisfacție evaluat pe baza anchetei, de peste 75%, este semnificativ spre important.

          Din totalul de 179 de evaluări privind mărimea impactului după diferite criterii, numai 11 (6,1%) au semnalat inexistența efectelor și 5 (2,8%) au considerat efectele ca fiind slabe. Marea majoritate (89,4%), au estimat efectele ca fiind importante (41%) sau semnificative (49,4%).


Tab. 7.1. Aprecierea efectelor programului în ansamblu

 

Nr.

      Apreciere*

Important

Semnificativ

Slab

Inexistent

 

Nu

Satisfacția

crt.

                    Pondere

3

2

1

0

Total

au răspuns

privind efectele

 

Criteriu

Număr   de   alegeri

%

1.

Efectul de ansamblu asupra performanței manageriale

3

17

0

0

20

0

71,6

2.

Adaptare la problematica tranziției și restructurării.

 

8

 

9

 

0

 

2

 

19

 

1

 

71,2

3.

Modul de a gândi, capacitatea de înțelegere și orientare

 

15

 

4

 

0

 

1

 

20

 

0

 

88,3

4.

Capacitatea de decizie

și acțiune

 

9

 

10

 

0

 

1

 

20

 

0

 

78,3

5.

Utilizarea în practică a cunoștințelor dobândite

 

2

 

15

 

3

 

0

 

20

 

0

 

65,0

6.

Inițierea de acțiuni de perfecționare a activității unității

câteva

11

una

7

 

-

 

niciuna

2

 

20

 

 

0

 

78,3

Utilitatea

Directori

10

8

1

1

20

0

78,3

considerată a participării la

Șefi de laboratoare

 

8

 

10

 

1

 

1

 

20

 

0

 

75,0

programele viitoare pentru:

Personal de execuție

 

8

 

9

 

0

 

3

 

20

 

0

70,0

 

număr

74

89

5

11

179

1

        ~100,0

Total

%

41

49,4

2,8

6,1

  ~ 100

0,55

-

 


          Deosebirile între efectele constatate după diferitele criterii nu sunt foarte mari (v. figura 7.1 și tabelul 7.2).

          Impactul cel mai mare a fost cel asupra modului de a gândi, capacitatea de înțelegere și orientare (media de satisfacție 88,3%, abatere față de medie de +12,8 puncte procentuale). Satisfacția minimă s-a manifestat relativ la utilizarea directă a cunoștințelor în practică (nivel de satisfacție 65%, abatere față de medie -10,4 puncte procentuale).

 

 

 


Tab. 7.2. Ierarhizarea criteriilor de apreciere după ponderea nivelului satisfacției privind efectele

 

 

 

 

 

 

 

Criteriu

 

Modul de a gândi, capacitatea de înțelegere și orientare

 

Capacit. de decizie

 și

 acțiune

 

Inițierea de acțiuni de perfecționarea activit. Unității

Utilitatea participării în continuare la cursuri pentru directori

Utilitatea participării în continuare la cursuri pentru șefi laboratoare

 

Efectul de ansamblu asupra

performanței manageriale

 

Adaptarea la problematica tranziției și restructurării

Utilitatea participării în continuare la cursuri pentru personalul de execuție

 

Utilizarea directă a cunoștințelor dobândite

în practică

Coloana

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Criteriul nr.

(Tab. 7.1)

2

4

6

 

 

1

2

 

5

Niv. de satisfacție

 88,3

  78,3

  78,3

78,3

75,0

71,6

71,2

75,0

65,0

Abatere față de medie

 

+12,8

 

+2,9

 

+2,9

 

+2,9

 

-0,4

 

-3,8

 

-4,2

 

-5,0

 

-10,4

 

 

 

 

 

 

 

 

 


          8. Aprecierea utilității la nivelul tematicii

             

8.1   Aprecierea în funcție de frecvența de utilizare în practică a problemelor tratate în modulele tematice 

         

 

          Rezultatele anchetei privind utilizarea în activitatea curentă (8.1.1) și în activitatea de perspectivă (8.1.2) a conținutului diferitelor module tematice sunt prezentate în tabelul 8.1 și fig. 8.1, 8.2 și 8.3, în care modulele tematice sunt ordonate după frecvența utilizării lor. Denumirile modulelor corespunzătoare numerelor utilizate în tabelul 8.1 sunt prezentate în setul de module tematice (v. pag. 28).

          Ierarhizarea strictă a modulelor după procentul de utilizări are un caracter relativ, deoarece, datorită diferențelor tematice dintre serii, nu toți cei cuprinși în anchetă au participat la toate modulele prezentate în setul de module tematice. Nu au fost luate în considerare în alcătuirea ierarhizării modulele care au fost audiate de mai puțin de 5 dintre cei 20 de absolvenți care au răspuns la anchetă.

          Pentru aprecierea relevantă a utilității lor, modulele au fost grupate în clase de utilități (v. tabelele 8.3.1; 8.3.2 și 8.3.3), ordinea în cadrul acestor clase fiind cea a numerotării modulelor din setul de module tematice. Se constată că marea majoritate a modulelor au fost utilizate în practica managerială, numai 2 module (9%) din cele audiate fiind utilizate de mai puțin de 20% dintre absolvenții care le-au audiat.

 


Tab. 8.1 - Aprecierea eficienței tematicii(1)

 

 

 

          8.1.1. În activitatea curentă

 

 

Modul

3

9

8

14

7

20

4

19

12

15

23

1

25

11

5

17

18

22

27

24

2

13

26

21

6

28

29

30

33

Nr. de cursanți care au audiat

5

20

16

13

20

19

5

20

20

20

6

10

15

19

20

5

13

20

7

8

5

5

5

2

2

2

2

2

-

Nr. de utilizări

3

12

9

7

10

8

2

8

7

7

2

3

4

4

4

1

2

3

1

1

0

0

0

1

0

0

1

0

-

Utilizări în %

60

60

56

54

50

42

40

40

35

35

33

30

26,2

21

20

20

15,4

15

14,6

12,5

0

0

0

-

-

-

-

-

-

 

                         

 

 

 

          8.1.2. În activitatea de perspectivă

 

 

Modul

17

8

11

4

7

18

24

5

12

20

14

1

2

3

13

19

22

23

9

15

25

27

26

21

6

28

29

30

33

Nr. de cursanți care au audiat

5

16

19

5

20

13

8

20

20

19

13

10

5

5

5

20

20

6

20

20

15

7

5

4

2

2

2

2

-

Nr. de utilizări

4

7

8

2

8

5

3

7

6

5

3

2

1

1

1

4

4

1

3

3

1

0

0

1

0

0

0

1

-

Utilizări în %

80

44

42

40

40

38

37

35

30

26

23

20

20

20

20

20

20

17

15

15

7

0

0

-

-

-

-

-

-

 

 

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

 

          8.1.3. În ansamblul activității(2)

 

 

Modul

8

7

17

14

11

3

4

9

20

12

18

1

15

19

23

24

5

22

25

2

13

27

26

21

6

28

29

30

33

Nr. de cursanți care au audiat

16

20

5

13

19

5

5

20

19

20

13

10

20

20

6

8

20

20

15

5

5

7

5

4

2

2

2

2

-

Nr. de utilizări

13

16

4

9

12

3

3

12

12

11

7

5

10

10

3

4

9

7

5

1

1

1

0

2

0

0

1

1

-

Utilizări în %

81

80

80

69

63

60

60

60

58

55

54

50

50

50

50

50

45

35

33

20

20

14

0

-

-

-

-

-

-

 

                         

 

 

 

          8.1.4. Atât în activitatea curentă, cât și în cea de perspectivă

 

 

Modul

8

9

5

7

12

19

3

4

14

17

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nr. de cursanți care au audiat

16

20

20

20

20

20

5

5

13

5

19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nr. de utilizări

3

3

2

2

2

2

1

1

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utilizări în %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) Modulele audiate de mai puțin de 5 absolvenți din eșantion nu au fost luate în considerare în ierarhizare

(2) S-au luat în considerare o singură dată modulele ce au fost considerate utile atât în activitatea curentă, cât și în preocupările privind perspectiva

 


Tab. 8.2. Preferințe privind diferite module

 

 

 

Număr de

 

Număr de referiri la utilizarea

Modul

absolvenți care

au audiat modulul

în activitatea

curentă

în activitatea de perspectivă

TOTAL (1)

 

 

nr.

%

nr.

%

nr.

%

1

10

3

30

2

20

5

50

2

5

0

0

1

20

1

0

3

5

3

60

1

20

3

60

4

5

2

40

2

40

3

60

5

20

4

20

7

35

9

45

6

2

0

-

0

-

-

-

7

20

10

50

8

40

16

80

8

16

9

56,2

7

43,7

13

81,2

9

20

12

60

3

15

12

60

10

-

-

-

-

-

-

-

11

19

4

21

8

42

12

63

12

20

7

35

6

30

11

55

13

5

0

0

1

20

1

20

14

13

7

53,8

3

23

9

69,2

15

20

7

35

3

15

10

50

16

-

-

-

-

-

-

-

17

5

1

20

4

80

4

80

18

13

2

15,4

5

38,4

7

53,8

19

20

8

40

4

20

10

50

20

19

8

42

5

26,3

12

57,9

21

4

1

-

1

-

2

-

22

20

3

15

4

20

7

35

23

6

2

33

1

16,6

3

50

24

8

1

12,5

3

37,5

4

50

25

15

4

26,6

1

6,6

5

33

26

5

0

0

0

0

0

0

27

7

1

14,2

0

0

1

14,2

28

2

0

-

0

-

0

-

29

2

1

-

0

-

1

-

30

2

0

-

1

-

1

-

31

-

-

-

-

-

-

-

TOTAL

308

100

 

81

-

162

 

 

            (1) - s-au luat în considerare o singură dată temele ce au fost considerate utile atât în activitatea curentă, cât și în cea de perspectivă

                 - modulele audiate de mai puțin de 5 absolvenți care au făcut parte din eșantion, nu au fost luate în considerare

 


 

Tab. 8.3.1. Utilizarea modulelor în activitatea curentă

 

 

 

Nr. module

Procent de utilizare

Module

Total

% din cele audiate

peste 40%

3

4

7

8

9

14

19

20

8

36,4

35% - 21%

1

11

12

15

23

25

-

-

6

27,2

20%

5

17

-

-

-

-

-

-

2

9

sub 20%

2

13

18

22

24

26

27

-

7

31,8

Nu au fost audiate de cel puțin 5 absolvenți

6

21

26

28

29

30

33

-

7

-

 

 

Tab. 8.3.2. Utilizarea modulelor în preocupările privind activitatea de perspectivă

 

 

 

Nr. module

Procent de utilizare

Module

Total

% din cele audiate

peste 40%

4

7

8

11

17

-

-

-

5

22,7

39% - 21%

5

12

14

18

20

24

-

-

6

27,2

20%

1

2

3

9

13

22

-

-

6

27,2

sub 20%

9

15

23

25

26

27

-

-

6

27,2

Nu au fost audiate de cel puțin 5 absolvenți

6

21

26

28

29

30

33

-

7

-

 

 

Tab. 8.3.3. Utilizarea modulelor în ansamblul activității manageriale

 

 

 

Nr. module

Procent de utilizare

Module

Total

% din cele audiate

peste 60%

7

8

11

14

17

-

-

-

5

22,7

59% - 50%

3

4

9

12

18

20

-

-

6

27,3

49% - 40%

1

5

15

19

23

24

-

-

6

27,3

39% - 20%

2

13

22

25

-

-

-

-

4

18

sub 20%

26

27

-

-

-

-

-

-

2

9

Nu au fost audiate de cel puțin 5 absolvenți

6

21

28

29

30

33

-

-

6

-

 

          De asemenea, 50% din modulele audiate au fost utilizate de peste 50% dintre cursanți, ceea ce reprezintă o intensitate de utilizare satisfăcătoare.

          Modulele cele mai puțin utilizate au fost (26) și (27), referitoare la aplicații informatice și, respectiv, la psihologia procesului managerial* .

          Dintre modulele frecvent utilizate, modulele 3 - Drepturile de proprietate intelectuală în C&D, 9 - Tehnici de organizare și conducere a unităților de C&D, 8 - Managementul calității, 14 - Managementul resurselor umane în C&D, 7 - Marketingul în C&D, 20 - Direcții de reformă a sistemului Știință și Tehnologie au fost menționate ca fiind utilizate în activitatea curentă. Modulele 17 - Planul de afaceri și studiul de fezabilitate, 8 - Managementul calității, 11 - Strategie și plan în conducerea unităților de C&D, 4 - Analiza valorii, 7 Marketingul în C&D, 18 - Probleme strategice noi  au fost menționate în legătură cu preocupările privind activitatea de perspectivă.

          Din analiza datelor din tabelele 8.3.1 și 8.3.2, rezultă, de asemenea, o intensitate ceva mai mare de utilizare a modulelor audiate în activitatea curentă.

            Se constată unele modificări în “topul modulelor”, în cadrul evaluării după un an, în raport cu evaluările făcută la încheierea fiecărei serii (prezentate în documentațiile fazelor din 1994). De exemplu, modulul 15 - Managementul C&D și economia de piață, aflat pe primul loc la toate seriile în evaluarea imediată, coboară acum spre mijlocul clasamentului. Dimpotrivă, de exemplu, modulul 3 - Drepturile de proprietate intelectuală în C&D, care în evaluările anterioare practic nu a suscitat vreun interes imediat, trece acum în fruntea clasamentului de interes pentru activitatea curentă. Este o problemă cu multiple cauze posibile, care necesită aprofundări în continuare.

 

 

8.2.  Aprecierea în funcție de frecvența de alegere a modulelor tematice pentru programe viitoare

 

          Preferințele privind temele care să fie incluse în viitoarele programe de perfecționare sunt prezentate în tabelul 8.4 și fig. 8.4 (8.4.1 - pentru manageri, 8.4.2 - pentru staff, 8.4.3 - pentru personalul de execuție) în care temele sunt ordonate în ordinea numărului de alegeri făcute de către participanții sondați.

          Rezultatele obținute sunt convergente cu cele obținute în 8.1, marea majoritate a modulelor audiate, selectate ca fiind frecvent aplicate în practică, sunt selectate și pentru a fi incluse în programe viitoare. O excepție o reprezintă modulele 2 și (26) neselectate ca utilizate foarte frecvent în practică, dar propuse pentru programe viitoare, și anume modulul (26) - Aplicații informatice, la nivelul managerilor (6 alegeri din 20) și al personalului de execuție (12 alegeri din 20), iar modulul 2 - Evoluții determinante de tehnica de calcul în strcutura și desfășurarea activității de cercetare, pentru personalul de execuție (7 alegeri din 20).

          Dintre modulele care nu au fost audiate în număr suficient de absolvenții sondați și, deci, nu au intrat în selecțiile privind utilizarea în practică, un interes deosebit au suscitat pentru programele viitoare următoarele module: 29 - Bugetul de venituri și cheltuieli în C&D, pentru staff și personalul de execuție; 30 - Tehnici de restructurare, pentru manageri,  (33) - Salarizarea personalului de C&D, pentru manageri și staff; 28 - Instituția publică de C&D în procesul de tranziție, pentru manageri.


Tabelul 8.4 - Preferințele privind modulele tematice în cadrul unor programe viitoare

 

                   8.4.1. Manageri

 

Modul

17

29

33

3

8

26

28

30

9

13

15

2

4

18

21

7

11

14

20

22

24

1

5

12

18

23

25

6

27

Total

Nr. de alegeri

11

8

7

6

6

6

6

6

5

5

5

4

4

4

4

3

3

3

3

3

3

2

2

2

2

2

2

1

1

119

%

55

40

35

30

30

30

30

30

25

25

25

20

20

20

20

15

15

15

15

15

15

10

10

10

10

10

10

5

5

 

 

 

 

                   8.4.2. Staff

 

Modul

7

3

8

17

5

11

14

15

29

33

9

20

24

25

28

4

12

13

19

21

26

28

30

1

2

18

23

6

27

Total

Nr. de alegeri

13

8

8

8

6

6

6

5

5

5

4

4

4

4

4

3

3

3

3

3

3

2

2

1

1

1

1

0

0

116

%

65

40

40

40

30

30

30

25

25

25

20

20

20

20

20

15

15

15

15

15

15

10

10

5

5

5

5

0

0

 

 

 

 

                   8.4.3. Personal execuție

 

Modul

8

26

3

7

2

4

17

29

1

19

5

12

14

15

23

24

28

33

9

18

20

21

22

25

27

30

6

11

12

Total

Nr. de alegeri

13

12

9

8

7

7

6

5

4

4

2

2

2

2

2

2

2

2

1

1

1

1

1

1

1

1

0

0

0

99

%

65

60

45

40

35

35

30

25

20

20

10

10

10

10

10

10

10

10

5

5

5

5

5

5

5

5

0

0

0

 

 

 

 

                   8.4.4. Toate categoriile

 

Modul

8

17

7

3

26

29

4

33

2

15

28

14

19

5

9

13

11

24

30

20

21

1

25

22

12

23

18

27

6

Total

Nr. de alegeri

27

25

24

23

21

18

14

14

12

12

12

11

11

10

10

10

9

9

9

8

8

7

7

6

5

5

4

2

1

334

%

45

41

40

39

35

30

23,3

23,3

20

20

20

55

55

16,6

16,6

16,6

15

15

15

13,3

13,3

11,6

11,6

10

8,3

8,3

6,7

3,3

1,7

 

 

 

 


Tab. 8.5 - Preferințe, pe module, pentru programe viitoare

 

 

Numărul  de  alegeri  a  modulului

Modul

pentru

manageri

pentru

staff

pentru personalul de execuție

 

TOTAL

1

2

1

4

7

2

4

1

7

12

3

6

8

9

23

4

4

3

7

14

5

2

6

2

10

6

1

0

0

1

7

3

13

8

24

8

6

8

13

27

9

5

4

1

10

11

3

6

0

9

12

2

3

0

5

13

5

3

2

10

14

3

6

2

11

15

5

5

2

12

17

11

8

6

25

18

2

1

1

4

19

4

3

4

11

20

3

4

1

8

21

4

3

1

8

22

3

2

1

6

23

2

1

2

5

24

3

4

2

9

25

2

4

1

7

26

6

3

12

21

27

1

0

1

2

28

6

4

2

12

29

8

5

5

18

30

6

2

1

9

33

7

5

2

14

TOTAL

119

116

99

334

Media

3.83

3.74

3.19

10,77

 

 

 

 

 

 

 

 


          Un interes redus au suscitat modulele 6 - Probleme de filozofie și soiologie a științei; (27) - Psihologia procesului managerial.

          Au fost făcute propuneri (de la 50% dintre cei sondați) privind includerea în programe viitoare a unor noi teme și privind detalierea unor tematici deja abordate. Subiectele propuse au fost următoarele:

-   Restructurarea unităților de C&D, tehnici de restructurare bazate pe experiența existentă în țări dezvoltate cu economie de piață, integrarea unităților de C&D în fluxul economico-financiar al economiei de piață liberă, posibilități concrete de menținere a activității de C&D în economia de piață (3 solicitări);

-   Sisteme de finanțare a activității de C&D în prezent și în perspectivă, politica financiară a firmei cu activitate de C&D - ca societate ce își desfășoară activitatea în mediul concurențial, susținerea financiară a C&D și a investițiilor, eliminarea blocajelor financiare, valorificarea rezultatelor cercetării ca sursă de profit, de finanțare a cercetării și de inițiere a unor cooperări internaționale (4 solicitări);

-   Contabilitatea și analiza financiară în studiile de evaluare a întreprinderilor;

-   Organizarea unităților de C&D în țări dezvoltate (2 solicitări);

-   Modalități de participare la cooperări în cadrul programului european de cercetare;

-   Instrumente și modalități de plată, tehnica tranzacțiilor internaționale;

-   Forme de afaceri cu terminologie internațională;

-   Proceduri privind transferul tehnologic;

-   Proceduri privind concurența neloială, furtul de proprietate intelectuală;

-   Schimb de experiență între instituții de C&D;

-   Informația în activitatea de C&D;

-   Detalieri privind:

                   - metode și tehnici de management al creativității;

                   - marketing în C&D;

                   - managementul calității;

                   - activitatea economico-contabilă a unităților de C&D.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


          9. Aprecierea calității modului de tratare a tematicii

 

 

          Aprecierea calității modului de tratare a tematicii a fost făcută pe baza criteriilor de evaluare prezentate în tabelul 8.1 și fig. 8.1, 8.2 și 8.3 și a notelor acordate de absolvenții sondați (între 1 și 10) pentru fiecare dintre aceste criterii. S-au primit aprecieri de la 19 absolvenți.

          Rezultatele obținute prezentate în tabelul 9.1 arată că modul de tratare a tematicii a fost apreciat ca bun (media generală 8) și că nu există diferențe semnificative între aprecierile medii pentru diferite aspecte și nici între cele medii acordate de absolvenți pe ansamblul aspectelor considerate, deși notele acordate au variat între 5 și 10. “Raportul teorie/practic㔠a fost aspectul cu aprecierea medie minimă (7.24), iar “Gradul de adecvare la specificul C&D” a primit aprecierea medie maximă (8,47).

          Aprecierile libere făcute de absolvenții sondați evaluează în general pozitiv calitatea tratării tematicii și sugerează îmbunătățiri ale programului sub următoarele aspecte:

          (1) Creșterea gradului de aprofundare (2 solicitări), în special pentru personalul de execuție (1 solicitare);

          (2) Creșterea ponderii aspectelor practice în tratarea temelor în vederea sporirii aplicabilității acestora, prin analiza de exemple concrete în toate domeniile și prezentarea de studii de caz (3 solicitări);

          (3) Creșterea gradului de actualitate în abordarea tematicii, în sensul unei mai bune adaptări a ei la insutria românească și la cerințele economiei de piață, la cerințele aplicării în etapa actuală (2 solicitări);

          (4) Creșterea relevanței exemplelor cuprinse în tratarea tematicii pentru activitatea C&D;

          (5) Abordarea temelor sub aspectul consecințelor economice ale deciziilor privind evoluția societății și termene scurt/lung pe baza unui plan de afaceri. Utilizarea în acest scop de scenarii pe calculator, la dispoziția participanților;

          (6) Selecția mai riguroasă a lectorilor sub aspectul cunoștințelor de specialitate, precum și sub aspectul calităților pedagogice. Se sugerează invitarea unor personalități de marcă, a unor profesori din învățământul superior, în special de la ASE (2 solicitări);

          (7) Respectarea strictă a programului în privința lectorilor și invitaților de onoare anunțați și a uniformității funcțiilor participanților în cadrul unei serii cu scopul de a asigura condițiile unui schimb de experiență între persoane cu același nivel de preocupări;

          (8) Finalizarea cursurilor cu susținerea unei lucrări;

          (9) Acordarea de diplome de “expert” pe diferite probleme absolvenților care le merită.

 


            Tab. 9.1 - Aprecierea calității modului de tratare a tematicii

 

Seria

1

2

3

4

5

6

7

8

10

Media

 

Criteriul                                 Fișa

1

3

4

5

2

4

7

17

8

9

10

11

16

12

13

14

20

18

15

19

 

1

Grad de acoperire a problematicii

9

9

8

7

8

-

8

8

8

8

8

9

9

8

6

7

9

5

9

10

8,05

2

Concepte, abordări și

informații noi

9

7

9

6

5

-

10

10

8

8

8

8

8

8

7

8

9

6

8

10

8

3

Grad de aprofundare

9

8

9

7

7

-

9

9

6

7

9

7

8

7

7

7

7

8

8

9

7,79

4

Sistematizare de cunoștințe preexistente

8

9

9

8

6

-

10

9

8

8

8

8

8

8

8

7

7

7

9

9

8,1

5

Grad de adecvare la

specificul C&D

10

9

9

6

9

-

8

9

9

9

8

9

9

7

7

8

7

9

10

9

8,47

6

Raport teorie/practică

9

7

10

7

5

-

7

8

6

7

6,5

8

7

5

8

9

7

8

7

9

7,24

7

Antrenarea cursanților, dialog

8

8

10

5

8

-

8

9

7

9

10

10

8

5

9

8

9

7

8

10

8,21

8

Relevanța suporturilor de curs

9

9

9

8

7

-

8

9

9

9

10

9

9

6

6

8

9

5

7

10

8,21

 

MEDIA

8,87

8,25

9,12

6,75

6,87

-

8,5

8,87

7,62

8,12

8,44

8,5

8,25

6,75

7,25

7,37

8

6,87

8,25

9,37

8,00

 

 

8,25

8,08

7,87

8,44

8,38

7,12

8

6,87

8,87

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.  Aprecierea utilității participării, în continuare, și la alte programe de perfecționare managerială

 

 

          Rezultatele obținute sunt prezentate în tabelul 10.

 

 

Tab. 10 - Opțiuni privind participarea la alte programe de perfecționare manageriale

 

Utilitatea participării

DA

NU

în continuare

Nr. opțiuni

%

Nr. opțiuni

%

- pentru alte teme

19

95

1

5

- pentru aprofundări, detalieri, aplicații

14

70

6

30

 

 

 

 

11.  Preferințe privind formele de organizare a programelor viitoare

 

 

          Preferințele cursanților privind formele de organizare, propuse pentru programele viitoare, sunt prezentate în tabelul 11.

 

 

Tabelul 11. Preferințe privind formele de organizare a programelor viitoare

 

Forma de organizare

Preferințele

 

Număr

%

Programe de dimineață

     1 săptămână

13

68,4

Programe de diminaeța

                   2 săptămâni

4

21,0

Programe serale (după-amiezi)

               1-2 zile/săptămână

2

10,5

Program de weekend

0

0

TOTAL

19

                 ~100

 

 

 

 

 

 

 

          Au fost sugerate de către participanți și alte preferințe:

 

          1. Să se organizeze cursuri de instruire și pentru alte categorii de personal:

-   tineri cercetători, pentru mărirea receptivității la noile probleme de conducere;

-   personalul din serviciile funcționale (marketing, calitatea personalului, control de calitate, financiar-contabil, administrativ, aprovizionare-desfacere).

 

          2. Perfecționarea (după absolvirea unui curs de bază) să fie realizată periodic, în funcție de noutățile din domeniu, pe perioade scurte (1-2 zile), eventual la nivel regional;

 

          3. Să se organizeze, trimestrial, dezbaterea unei anumite teme, anunțată cu o săptămână înainte, cu durata de 1-2 zile;

 

          4. Să se asigure cazare și masă pentru participanții din provincie cu scopul reducerii timpilor morți și folosirea timpului pentru odihnă și studiu.

 


Fig. 8.1. Utilizarea modulelor în activitatea curentă

Modulele audiate de mai puțin de 5 absolvenți nu au fost luate în considerare (v. tab. 8.1)

Fig. 8.2. Utilizarea modulelor în preocupările privind activitatea de perspectivă

Modulele audiate de mai puțin de 5 absolvenți nu au fost luate în considerare (v. tab. 8.1)

Fig. 8.3.  Utilizarea modulelor în ansamblul activității

Modulele audiate de mai puțin de 5 absolvenți nu au fost luate în considerare (v. tab. 8.1)


Fig. 7.1.  Aprecierea efectelor programului în ansamblu

 


Fig. 3.4.  Preferințe privind modulele tematice în cadrul unor programe viitoare

 


Fig. 9.1.  Aprecierea calității modului de tratare a tematicii de către participanți

 

Fig. 9.2.  Aprecierea calității modului de tratare a tematicii pe serii

Fig. 9.3.  Aprecierea modului de tratare a tematicii după diferite criterii

 


 

 

          12. Concluzii la partea a II-a

 

 

          12.1. Post-evaluarea programului de instruire și perfecționare managerială a avut ca obiectiv evidențierea efectelor instruirii în activitatea managerială a absolvenților. S-a urmărit, de asemenea, o reevaluare a calității de tratare a tematicii prin prisma exeperienței  utilizării practice a cunoștințelor, precum și obținerea de sugestii privind oportunitatea, conținutul și forma de organizare a unor programe viitoare.

 

          12.2. Studiul a fost efectuat pe baza auto-evaluărilor obținute în cadrul unei anchete făcute asupra unui eșantion, cuprinzând 43 de absolvenți aleși aleatoriu, din totalul de 203, utilizându-se o fișă-chestionar, astfel încât să permită aprecierea cantitativă după diferite criterii a efectelor urmărite. La chestionar au răspuns 20 de absolvenți.

 

          12.3. Aprecierea generală a impactului programului în practica managerială, cuprinzând evaluări - după zece criterii, indică un nivel de satisfacție ridicat al participanților (de peste 75%) privind efectele cursului în practica managerială. Satisfacția maximă (88,3%) s-a obținut cu privire la efectele programului asupra modului de gândire, a capacității de înțelegere și orientare în practica managerială, iar satisfacția minimă (65%) s-a referit la utilizarea directă a cunoștințelor în practică.

 

          12.4. Din analiza aprecierilor privind eficiența la nivel de tematică, se constată că marea majoritate a modulelor audiate au fost utilizate în practica managerială. S-a efectuat o ierarhizare a modulelor audiate în patru grupe de utilitate, în funcție de procentul de utilizare a acestora în activitatea curentă și în activitatea de perspectivă. În topul preferințelor, după ambele criterii, s-au situat modulele: Marketingul în C&D, Managementul calității, Tehnici de organizare și conducere a unităților de C&D, Strategie și plan în conducerea unităților de C&D, Direcții de reformă a Sistemului de Știință și Tehnologie, Analiza-diagnostic și evaluarea unităților de C&D, Managementul C&D și economia de piață. Utilitatea modulelor tematice a fost evaluată și după criteriul frecvenței selectării acestora, pentru programe viitoare, din cadrul întregii liste de module tematice aferente seriilor pentru care s-a efectuat evaluarea. Rezultatele obținute pe baza acestui criteriu au permis, suplimentar, includerea în ierarhizare, și a modulelor ne-audiate de unii dintre absolvenții sondați. Numărul maxim de selectări pentru programe viitoare l-au avut modulele: Managementul calității, Planul de afaceri și studiul de fezabilitate, Marketingul în C&D, Drepturile de proprietate intelectuală în C&D, Aplicații informatice, Bugetul de venituri și cheltuieli în C&D. Rezultatele obținute sunt utile pentru alcătuirea programelor seriilor viitoare de cursanți.

 

          12.5. Calitatea modului de tratare a tematicii, evaluată prin note (între 1 și 10), după opt criterii de analiză, a rezultat ca “bună”,  media generală obținută fiind 8, ceea ce corespunde unui nivel de satisfacție a participanților de 80%. Nota medie maximă (8,47), a fost acordată pentru “Gradul de adecvare la specificul C&D”, iar nota medie minimă (7,24), a fost acordată pentru “Raportul între teorie și practică”.

         

          12.6. A fost apreciată ca foarte utilă participarea, în continuare, la alte programe de perfecționare managerială pentru teme noi (95%), pentru aprofundări, detalieri, aplicații (70%).

 

          12.7. Preferințele privind formele de organizare a programelor viitoare, s-au îndreptat către următoarele forme: program de dimineață de 1 săptămână (64%), program de dimineață de 2 săptămâni (21%), programe serale (după-amiezi), 1-2 zile pe săptămână (10,5%).

 

          12.8. Au fost făcute propuneri și sugestii libere de către cei anchetați, care s-au referit la:

 

              a.  noi teme care să fie tratate în cadrul programelor viitoare, dintre care:

-   experiența în domeniul organizării activității de C&D în țări avansate;

-   analiza financiară în studiile de evaluare a întreprinderilor;

-   concurența neloială, furtul de proprietate intelectuală ș.a.

 

              b. modul de tratare a tematicii privind:

-   creșterea ponderii aspectelor practice (exemple, studii etc);

-   creșterea gradului de actualitate;

-   creșterea gradului de aprofundare;

-   utilizarea de scenarii pe calculator, la dispoziția participanților, pentru a analiza consecințelor economice ale unor decizii etc.

 

              c. modul de organizare a programelor viitoare sub următoarele aspecte:

-   organizarea de noi programe de instruire managerială pentru alte categorii de personal (tineri cercetători, personal din serviciile funcționale);

-   organizarea periodică a unor forme de perfecționare (și la nivel regional), pe perioade scurte, având ca obiect tratarea noutăților din domeniu;

-   organizarea trimestrială de dezbateri pe o temă anunțată în prealabil, cu durata de 1-2 zile;

-   asigurarea de cazare și masă pentru participanți (cazarea a fost asigurată).

 

 


 

          13. Sinteză. Concluzii de ansamblu

 

          Lucrarea cuprinde două părți.

 

          În partea I, pe baza studierii literaturii de specialitate foarte recente din țările avansate, se prezintă o sistematizare a întregii problematici metodologice a a evaluării programelor de perfecționare profesională. Se constată că, în stadiul actual, există o varietate de metodologii și instrumente; nu există rețete pentru elaborarea studiilor de evaluare a programelor de instruire; elaborarea strategiei de evaluare rămâne o activitate specifică domeniului de instruire și obiectivelor concrete ale programului evaluat.

          Se  disting mai multe tipuri de evaluări: evaluarea de proces sau formativă, care se referă în mod direct la calitatea procesului de instruire; evaluarea de impact, care se referă la consecințele, la efectele programului de perfecționare; evaluarea holistică - de ansamblu. Evaluarea de impact constituie, indirect, și o caracterizare a calității procesului de instruire.

          În cadrul lucrării, sunt prezentate și alte concepte și tipuri de evaluări, metode de evaluare, criterii de alegere a strategiei de evaluare.

 

          În partea a II-a a documentației, sunt prezentate rezultatele unei acțiuni de post-evaluare a programelor de instruire și perfecționare managerială realizate în 1994, prin prisma experienței utilizării în practică a cunoștințelor dobândite de către absolvenți, așa cum sunt ele percepute la aproximativ un an după absolvire. Studiul analitic a fost efectuat asupra răspunsurilor detaliate primite de la un eșantion de 20 persoane, reprezentând aproximativ 10% din numărul de absolvenți, eșantion format din 6 directori generali de institute; 7 directori științifici, tehnici, economici; 6 șefi de secții și laboratoare și 1 cercetător științific principal gr. II.

 

          La un an după absolvire, la întrebarea generală: “Cum apreciați efectul programului de perfecționare parcurs asupra performanței Dv. manageriale?”,    3 absolvenți au dat răspunsul “Important”, 17 - “semnificativ”; nici un răspuns nu a fost marcat la rubricile efect “slab” sau “inexistent”.

          Detaliind aprecierea după diferite criterii, se constată că satisfacția maximă a fost la efectul privind “modul de a gândi, capacitatea de înțelegere și orientare” (15 “Da”, 4 “Parțial”); de asemenea, aceleași două calificative favorabile au fost acordate, în proporții aproximativ egale, pentru efectele de “adaptare la problemele cu care vă confruntați, în contextul tranziției, restructurării etc.” și  “capacitate de decizie și acțiune”.

          La întrebarea: “Ați avut prilejul să utilizați, în practica managerială, cunoștințele dobândite?”, 3/4 (15 absolvenți) au acordat calificativul “semnificativ”, iar la întrebarea “Ați avut prilejul să inițiați, pe baza cunoștințelor dobândite, acțiuni de perfecționare a activitătii din unitatea Dv.?”, 11 absolvenți (peste jumătate) au răspuns “câteva”, 7 - “una” și numai 2 - “niciuna”.

          18 din cele 20 răspunsuri (90%) consider㠓mare” sau “medie” utilitatea participării colaboratorilor / șefilor / subalternilor la programe viitoare de perfecționare managerială, față de numai 2 cu răspunsurile utilitate “mic㔠sau “deloc”.

 

          În continuare, analiza a fost detaliată la nivelul diferitelor module ale tematicii, realizându-se un “top” al diferitelor teme, după mai multe criterii: temele care “au revenit în mod special în atenție în practica managerială”, cu nuanțările: “în activitatea curentă”, ”în preocupările legate de perspectiva activității”; teme recomandate, cu prioritate, pentru un viitor program de perfecționare - pentru propria persoană, pentru staff, pentru personalul de execuție. Faptul că aceste “topuri” sunt destul de diferite între ele arată, pe de o parte, că răspunsurile la chestionar au fost gândite în mod analitic, iar pe de altă parte, că diferitele teme acoperă, în mod complementar, necesități diferite, dovedindu-și, de regulă, utilitatea în ansamblul programelor de perfecționare managerială.

 

          Dintre celelalte aspecte care au format obiectul analizei, se reține aprecierea prin note (1-10) a calității modului de tratare, după 8 criterii diferite. Media generală obținută a fost 8,00, cu dispersie destul de mică: maxima a fost de 8,47 la criteriul “grad de adecvare la specificul C&D” și minima de 7,24 la criteriul “raport teorie / practică”. Defalcat pe cei 19 absolvenți din eșantion care au acordat astfel de note, mediile notelor după cele 8 criterii variază (în jurul mediei de 8,00) în plaja de la 6,75 la 9,36. De asemenea, se constată o oarecare dispersie a notelor pe cele 10 serii (programe) la care au participat absolvenții din eșantion, între 7,12 (seria 6) și 8,87 (seria 10).

 

            Analiza efectuată relevă impactul pozitiv al programelor de instruire și perfecționare managerială realizate, utilitatea acestora; de asemenea, s-au obținut concluzii pentru îmbunătățirea în continuare a conținutului și a realizării acestora.

         

                                     

 

Faze următoare                                            Înapoi



* De aici, în continuare, se va scrie “instruire”, înțelegând “instruire și perfecționare”

[1] parantezele marcheazã dezbateri, sau module susținute fãrã suport de curs

* Dupã cum se vede din chestionarul pag. 26-27, la diferitele criterii aprecierile au putut fi și: Da/Parțial/Slab/Deloc sau Mare/Medie/Micã/Deloc

* Semnificația parantezelor: modul fãrã suport de curs editat.