Dezvoltarea și diversificarea programului

de instruire și perfecționare managerială

în specificul activității de cercetare-dezvoltare

 

 

 

Diversificarea și dezvoltarea programelor și a noi module tematice; reflectarea aspectelor noi din politica MCT, a unor noi concepte manageriale moderne

 

 

 

Cuprins

 

1. Introducere. Obiectul lucrării........................................................................................

2. Direcții strategice de diversificare și dezvoltare a programelor de instruire și perfecționare managerială           

3.     Programe....................................................................................................................

4.     Module

 

 

 

 

© SCIENTCONSULT, iulie 1995


 

 

          1. Introducere. Obiectul lucrării

 

          Tema de față, “Dezvoltarea și diversificarea programului[1] de instruire și perfecționare managerială în specificul activității de C&D”, continuă acțiunea, începută în 1993, de elaborare și pregătire a unei perfecționări manageriale sistematice, organizate, în sfera cercetării-dezvoltării și în concordanță cu specificul acesteia.

          În cadrul acestei acțiuni:

          - au fost elaborate programe și metodologii de perfecționare managerială, au fost delimitate și definite categoriile țintă de cursanți;

          - au fost elaborate module tematice (17 în 1993, alte 29 până la sfârșitul anului 1994).

          Totodată, începând din anul 1994, au fost realizate 16 programe (serii) de perfecționare managerială în specificul activității de cercetare-dezvoltare (cu finanțare prin taxe de participare, achitate de către agenții economici interesați).

           “Dezvoltarea și diversificarea programului...” (tema prezentei lucrări) are două componente:

          a) realizarea de noi programe și module tematice, care formează obiectul prezentei faze;

          b) elaborarea și testarea unor noi metode și mijloace didactice, care formează obiectul fazei următoare.

          Aceste componente au o anumită dinamică, continuitate și întrepătrundere. De aceea, realizarea de noi programe și module tematice constituie o activitate care se îmbogățește continuu, ținând seama de mai mulți factori:

          - cerințele beneficiarilor și sugestiile cursanților;

          - evoluția politicii Ministerului Cercetării și Tehnologiei; apariția unor noi reglementări legale, cu valabilitate în acest domeniu;

          - evoluția în general a economiei și a tehnologiei în România, a structurii și a conținutului activității de cercetare-dezvoltare;

          - evoluția științei și a practicii managementului, în România și pe plan mondial; apariția unor noi concepte, tendințe și orientări în literatura de specialitate recentă privind managementul;

          - noi idei și inițiative ale executantului, ce apar pe parcurs.

          În mod special, cel de al doilea factor specificat - apariția unor noi reglementări legale - va fi de natură să impună completări ulterioare prezentei faze, întrucât Legea organizării activității de cercetare încă nu a apărut și urmează să fie propusă o ordonanță în acest sens, a cărei formă finală nu este cunoscută la data predării fazei.

 

          Documentația fazei prezintă direcțiile strategice în care SCIENTCONSULT a acționat pentru diversificarea și dezvoltarea programelor, structurile noilor programe preconizate, precum și setul de noi module tematice elaborate pentru programele de instruire și perfecționare managerială în specificul activității de cercetare-dezvoltare.


2. Direcții strategice de diversificare și dezvoltare a programelor de instruire și perfecționare managerială

 

          Pentru stabilirea direcțiilor strategice de diversificare și dezvoltare a programelor de instruire și perfecționare managerială în specificul activității de cercetare-dezvoltare, SCIENTCONSULT a identificat următoarele premise, care sunt considerate ca fiind concordanță cu (sau decurgând din) “Strategia activității de cercetare științifică și dezvoltare tehnologic㔠elaborată de Ministerul Cercetării și Tehnologiei:

 

          1. Activitatea de cercetare științifică și, în ansamblul ei, activitatea de cercetare-dezvoltare constituie (sau trebuie să constituie) o activitate strategică prin ea însăși și, totodată, o activitate de de elită intelectuală, de concepere și promovare a noului în planul creației tehnico-științifice și spirituale, de generare și de stabilire a valorilor importante pentru viitorul țării.

 

          2. Este necesară creșterea implicării activității de cercetare-dezvoltare în activitatea economico-socială generală, dezvoltarea conexiunilor între activitatea de cercetare-dezvoltare și celelalte activități din economie, în ambele sensuri (adâncirea implicării cercetării în problemele economiei, adâncirea recurgerii la cercetare de către economie).

 

          3. În procesul de redresare economică, rolul profesionalismului, al culturii profesionale, al calității - în sensul cel mai larg al acestui termen, va fi determinant, atât sub aspect tehnologic, cât și sub aspect managerial.

 

          4. În acțiunea de recâștigare, de amelioare a poziției României pe plan internațional, este necesară atât generarea de valori competitive românești, cât și cunoașterea valorilor create pe plan internațional, a inițiativelor și a tendințelor; de asemenea, sunt importante mecanismele de implicare a României (a economiei României, a cercetării-dezvoltării românești) în contextul internațional, în general, și în cel european, în particular.

 

          Pornind de la cercul de premise enumerate, SCIENTCONSULT a conceput (și a căutat să realizeze, ca un prim pas, în prezenta fază) următoarele direcții de diversificare, dezvoltare și perfecționare a programelor:

 

          - diversificarea conținutului și a adresabilității, atât privind probleme curente, practice, actuale, cu care se confruntă persoanele implicate în procesul managerial, cât și privind probleme strategice și de vârf în management, precum și aspecte ale rafinamentului intelectual managerial;

 

          - creșterea gradului de informare a managerilor din cercetare-dezvoltare privind fundamentele (dar și unele “probleme speciale”) ale managementului și marketingului de interes general din economie, cu dublu scop: pentru cunoaștere și aplicare independentă în activitatea de cercetare-dezvoltare; pentru cunoaștere a problemelor cu care se confruntă beneficiarii activității de cercetare-dezvoltare și venire în întâmpinarea acestora;

 

          - pregătirea (în planul la care se referă tema - instruirea și perfecționarea managerială) a unei ofensive la adresa și la dispoziția managerilor din sfera beneficiarilor activității de cercetare-dezvoltare, pentru informarea și culturalizarea lor (directă și indirectă, explicită și implicită) cu problematica aferentă rolului cercetării-dezvoltării pentru obținerea succesului în activitatea pe care ei o desfășoară.

 

          Fiecare dintre modulele tematice (suporturile de curs) elaborate și prezentate în documentația de față vizează unul sau mai multe dintre scopurile enumerate.

 

          Ca și în cazurile precedente, nu s-a urmărit o uniformizare structurală și formală a suporturilor de curs, fiecare dintre acestea reflectând, pe de o parte, problematica, iar pe de altă parte, personalitatea autorului.

 

          Chiar dacă unele dintre modulele ce cuprind noi concepte pot apărea ca fiind aride la nivelul suporturilor de curs, executantul va urmări ca acest aspect să fie atenuat în cadrul defășurării programelor, imprimând temelor caracterul de workshop, cu exemplificări imaginate de către cursanți și dezbătute pe loc.

 

          Pentru modulele ce prezintă politica Ministerului Cercetării și Tehnologiei, ele își au locul în specificația de module și în programe, dar sunt numai menționate, urmând să fie susținute de cadre de conducere sau alți specialiști din Ministerul Cercetării și Tehnologiei pe baza documentațiilor scrise, existente la data ținerii cursurilor în Ministerul Cercetării și Tehnologiei, sau, după caz, pe baza unor suporturi de curs special elaborate. (Subiectele au o dinamică accentuată, trebuind sa fie prezentate, de fiecare dată, în versiuni oficiale “la zi”).

 


3. Programe

 

          Față de structura de programe constituită în anul 1994, au fost aduse două completări semnificative:

 

          1. Conceperea unui ciclu de programe cu titlul “Ce au nevoie managerii să știe despre...”, în care se pune accentul pe teme funcționalitate economică și tehnologică, precum și calitate (ca generatoare a nevoii de cercetare și de transfer de tehnologie).

 

          2. Constituirea unui program (3 zile) destinat responsabililor de teme, șefilor de proiecte, directorilor de programe etc., cu problematică exclusivă de Project management, distinct de programul pentru șefii de secții și laboratoare (5 - 10 zile). Majoritatea cursanților care au urmat acest program în 1995 au sugerat, însă, mărirea duratei lui.

 

          Programele realizate, enumerate în continuare, reprezintă oferte exemplificative. Dat fiind ansamblul modulelor disponibile, din acestea se pot construi programe variate și cu grad mare de noutate în peisajul training-ului din România.

 

          (De altfel, pe baza dezbaterii introductive pe care SCIENTCONSULT o organizează la începutul fiecărui program, la programele derulate în anul 1995  s-au realizat și unele adaptări “din mers”: în funcție de profilul profesional și de interesul exprimat de cursanți, unele teme anunțate inițial au fost înlocuite cu altele, solicitate de cursanți, chiar în programul aflat în curs de desfășurare.)

 

          Temele de avangardă managerială, elaborate în cadrul prezentei faze și neincluse încă în exemplele de programe prezentate în continuare, vor fi introduse, cu caracter experimental, în programe de perfecționare curente, sau vor forma obiectul unor seminare / workshop-uri special dedicate.

         

Cuprinsul tematic al programelor pentru specificul de cercetare-dezvoltare

 

D. Management pentru directori generali / manageri / directori de institute; directori de departamente de cercetare-proiectare din întreprinderi

 

S. Management pentru șefi de secții, laboratoare, colective de cercetare-dezvoltare-proiectare

 

(Titlurile tematice pentru programele “D” și “S” sunt similare, programul “S” beneficiind de un plus de detaliere, analize de caz etc., precum și de câteva teme suplimentare)

 

- Privire de ansamblu asupra problematicii manageriale

- Managementul C&D și economia de piață

- Probleme de strategie a dezvoltării  economiei României (workshop)

- Direcții de reformă a sistemului științei și tehnologiei; strategia activității de cercetare-dezvoltare din România

- Noul context legislativ al cercetării-dezvoltării

- Instituția publică de cercetare-dezvoltare

- Privatizarea în C&D (schimb de experiență)

- Strategie și plan în managementul activității de C&D

- Tehnici de organizare și conducere în C&D

- Marketing pe piața tehnologică; managementul prezentării și al promovării produselor/serviciilor (workshop)

- Relațiile publice și managementul cercetării

- Participarea la programele de cercetare internaționale

- Managementul calității, al profesionalismului în realizarea lucrărilor de C&D           (workshop)

- Cultura de firmă

- Rezistența la schimbare și strategii de contracarare

- Managementul proiectelor

- Crearea, protejarea, valorificarea proprietății intelectuale

- Analiză-diagnostic, evaluare

- Managementul resurselor umane în C&D

 

 

Dintre temele suplimentare la programul “S”:

 

- Programul de cercetare 1996-2000

- Participarea la management; autoritate, delegare, responsabilitate, inițiativă, motivare în C&D (workshop)

- Structuri și infrastructuri organizaționale în C&D

- Managementul creativității

- Tehnici decizionale în C&D

- Restructurarea unităților de C&D

- Factori de personalitate

- Analiza valorii

- Managementul costurilor în C&D (dezbatere)

 

P. Project Management - pentru directori de programe și proiecte

de cercetare-dezvoltare-proiectare, responsabili de lucrări, coordonatori de acțiuni de întreprins

 

- Caracteristicile și practica de Project Management modern

- Definirea și delimitarea obiectivelor. Managementul relațiilor cu beneficiarul

- Managementul cerințelor

- Managementul timpului (termenelor)

- Managementul priorităților

- Managementul resurselor financiare alocate “proiectului”

- Managementul resurselor umane ale “proiectului”

- Managementul resurselor materiale ale “proiectului”

- Managementul riscului realizării “proiectului”

- Managementul comunicării în cadrul “proiectului”

- Managementul contractării

- Urmărirea pe parcurs și actualizarea programelor

- Software specific pentru Project Management, integrarea acestuia în practică

 

 

C. Management pentru cercetători, proiectanți

 

- Privire de ansamblu asupra problematicii manageriale

- Managementul și economia de piață

- Probleme de strategie a dezvoltării  economiei României (workshop)

- Politica de inovare a MCT

- Participarea la management; autoritate, delegare, inițiativă, creativitate

- Managementul propriei cariere profesionale (workshop)

- Marketing în C&D

- Analiza valorii

- Managementul calității

- Managementul profesionalismului în realizarea lucrărilor

- Managementul proiectelor, al acțiunilor de întreprins și realizat

- Crearea, protejarea, valorificarea proprietății intelectuale

- Analiză-diagnostic, evaluare

- Probleme specifice C&D ale evaluării imobilizărilor corporale și necorporale

- Managementul costurilor

- Managementul prezentării și al promovării produselor/serviciilor

- Cum ne pregătim și cum participăm la o ședință, analiză, avizare, dezbatere (workshop)

- Cum trebuie să fie (și cum să nu fie) materialele / documentațiile pe care le elaborăm

 

 

A. Formare “Agenți de Transfer de Tehnologie”

(Program pregătit în cadrul temei A.4 contract 411C/1994)

 

- Strategie în transferul de tehnologie

- Concepte și modele de bază ale transferului de tehnologie în economia de piață

- Organizarea transferului de tehnologie în țări cu economie dezvoltată

- Piața produselor cercetării științifice în România

- Schiță de sistem național de transfer de tehnologie

- Informația ca instrument de bază în transferul de tehnologie

- Marketingul specific transferului de tehnologie

- Funcția de transfer de tehnologie

- Probleme de proprietate intelectuală, specifice transferului de tehnologie

- Surse potențiale de finanțare a transferului de tehnologie

- Planuri de afaceri specifice transferului de tehnologie

- Profesiograma agentului de transfer de tehnologie. Deontologia profesiei

- Forme de salarizare și stimulare a agenților de transfer de tehnologie

- Metode de abordare a relațiilor între donori și receptori în transferul de tehnologie

- Interacțiunea sistemului de transfer de tehnologie cu centre de inventică, incubatoare de afaceri, centre de promovare a IMM, centre de excelență în tehnologie

- Transferul internațional de tehnologie

- Analize de caz

 

 

 

 

 

 

E. Analiză-diagnostic și evaluare în specificul C&D

 

- Analiza-diagnostic a unităților și a activității de C&D

- Evaluarea activității de C&D

- Evaluarea personalului de C&D

- Evaluarea imobilizărilor corporale și necorporale din C&D

 

U. Managementul resurselor umane în C&D

 

- Managementul resurselor umane în activitatea de C&D

- Salarizarea personalului de C&D

- Asigurarea resurselor umane în C&D

- Dezvoltarea și utilizarea rațională a resurselor umane în C&D

- Evaluarea performanțelor umane în C&D

- Factori de personalitate. Aptitudini. Profil  psihoprofesional

- Metode și tehnici de stimulare a creativității

- Aspecte psihosociale ale organizării și conducerii C&D

- Din practica managementului resurselor umane în C&D (dezbateri)

 

 

F. Management financiar în C&D

 

- Managementul C&D și economia de piață

- Planul de afaceri și studiul de fezabilitate

- Bugetul de venituri și cheltuieli în C&D

- Surse de finanțare a activității de C&D

- Gestiunea costurilor în unitățile de C&D (schimb de experiență)

- Finanțarea investițiilor, amortizările, gestiunea activelor corporale și necorporale în C&D

- Evaluarea imobilizărilor corporale și necorporale în C&D

 

 

 

I. Managementul investițiilor interne și internaționale în C&D

 

- Project management

- Metodologia desfășurării activității de investiții

- Managementul contractelor de achiziții

- Managementul contractelor de servicii științifice și asistență tehnică

- Realizarea unei licitații cu finanțare externă

 

 

Exemple de alte teme, pentru care se pot organiza programe speciale, sau inserții de teme în programele preconizate

 

- Managementul strategic

- Integrarea europeană și cercetarea

- Managementul imaginii firmei

- Pentru ca informatica să fie utilă managementului

- Pentru ca informatica să fie utilă cercetării

- Rezistența la schimbare și strategii de contracarare; managementul schimbării

- Cultura profesională, cultura managerială, cultura tehnologică, cultura generală în management

- Sisteme de management în medii economice turbulente

- Relațiile publice și managementul cercetării

- Managementul timpului managerului

- Calitatea factorilor de mediu

- Legislația actuală de protecție a mediului

- Comunicarea în managementul cercetării


Cuprinsul tematic al programelor pentru manageri de societăți de profil industrial[2]

                                               

M1. Program de perfecționare pentru manageri -  set 1

(Ce au nevoie managerii să știe despre...)

 

- Privire de ansamblu asupra problematicii manageriale

- Managementul și economia de piață

- Probleme de strategie a dezvoltării economiei României; direcții de reformă a economiei României (workshop)

- Managementul strategic în industrie și tehnologie. Evoluția conceptelor și a criteriilor de succes în managementul strategic

- Managementul crizei (economico-financiare, sociale, a unității) (workshop)

- Reacții manageriale la schimbări surprinzătoare

- Politici de finanțare a transferului de tehnologie

- Analiză-diagnostic, evaluare, evaluare de patrimoniu

- Managementul costurilor (schimb de experiență)

- Managementul financiar

- Managementul imaginii firmei

- Managementul restructurării

- Managementul privatizării

 

M2. Program de perfecționare pentru manageri -  set 2

(Ce au nevoie managerii să știe despre...)

 

- Tehnici de organizare și conducere

- Managementul calității

- Pentru ca informatica să fie utilă managementului

- Managementul: autoritate, delegare, responsabilitate, inițiativă, creativitate, motivare (workshop)

- Managementul resurselor umane și al climatului social

- Rezistența la schimbare și strategii de contracarare

- Managementul cercetării-dezvoltării, al transferului de tehnologie

- Managementul proprietății intelectuale

- Cultura de firmă

- Managementul prezentării și al promovării produselor/serviciilor

- Managementul acțiunilor de organizat și întreprins, al investițiilor, al proiectelor

- Managementul timpului managerului

- Managementul priorităților

 

 

M3. Managementul calității

(Ce au nevoie managerii să știe despre...)

 

- Conceptele și terminologia sistemelor calității

- Criterii de alegere a unui model de sistem al calității

- Norme interne și internaționale privind calitatea.

- Politica privind calitatea. Atribuții

- Etape de proiectare și implementare a sistemelor calității

- Certificarea calității. Acreditarea laboratoarelor

- Din problemele și practica realizării calității (workshop)

 

Faze următoare      Înapoi managementul C-D          Înapoi



[1] În cadrul acestei lucrări, termenul “program” este utilizat în două sensuri: de ansamblu al activitătii organizate de instruire și perfecționare profesională (“programul” - la singular) și de acțiune particulară concretă de instruire și pertfecționare, cu o succesiune de module dată, stabilită calendaristic, pentru o serie de cursanți (“program”, la singular, pentru o acțiune concretă de acest fel si “programe”, la plural, pentru ansamblul acestor acțiuni concrete. PROGRAMUL, în primul sens, este constituit din totalitatea PROGRAMELOR, din al doilea sens.

[2] Cu posibile adaptări la alte ramuri de tehnicitate ridicată, potentiale beneficiare ale cercetării-dezvoltării