Metode avansate de perfecționare profesională

privind managementul strategic în C-D

 

 

 Metode aferente managementului strategic

al unităților de C-D

 

 

 

 

 

 

 

Responsabil lucrare,

 

Dr. Ing. Ulrich Wiener

 

 

CUPRINS

1. INTRODUCERE......................................................................................................................

2. ADAPTAREA UNITĂȚILOR DE C-D LA NOILE CERINȚE –  PROCES TIPIC DE SCHIMBARE. CAZUL PARTICULAR AL SCHIMBĂRII STRUCTURILOR ORGANIZAȚIONALE....................

2.1. Paradigmele  schimbării.................................................................................................................................................

2.2. DEZVOLTAREA  CONCEPȚIILOR  PRIVIND  STRUCTURA  ORGANIZAȚIONALĂ  A  UNITĂȚILOR  DE  C-D    

3. ADOPTAREA  DECIZIILOR  STRATEGICE  ÎN  CADRUL  SPECIFIC  AL  UNITĂȚILOR  DE  C-D  

4. CONȚINUTUL SCHIMBĂRII............................................................................................

OPȚIUNI, VARIANTE, SCENARII PRIVIND VARIABILELE STRATEGICE PENTRU O UNITATE DE C-D..................................................................................................................................................

4.1. Parametrii determinanți pentru forța științifică și pentru viitorul unei unități de C-D..................................

4.2. Implicarea și conținutul activității institutului......................................................................................

4.3. Ce se poate întâmpla în mediul științific-tehnologic?.........................................................................

4.4. Obiective strategice la nivel de institut......................................................................................................

4.5. Scenarii.......................................................................................................................................................................

5. ÎNCHEIERE. CONCLUZII...................................................................................................

 

 

 

 

 

 

© SCIENTCONSULT S.R.L.,  septembrie 1997

1. INTRODUCERE

 

Studiul "Metode avansate de perfecționare profesională privind managementul strategic în C-D" a fost aprobat și contractat începând cu anul 1996, în continuarea unei teme anterioare (1993-1995), care a demarat preocupările privind perfecționarea managerială specifică din activitatea de C-D. Dacă tema din 1993-1995 a avut un caracter direct aplicativ, de proiectare a organizării (la început) și, în continuare, în special, de elaborare a conținutului propriu-zis al tematicii (și al suporturilor de curs) care să formeze obiectul perfecționării manageriale în specificul activității de C-D,  prezenta temă a avut o finalitate preponderent metodologică.

În cadrul temei începute în 1996, au fost, până în prezent, realizate următoarele faze:

B.2.1 (octombrie 1996): Model de asistare a deciziilor strategice la nivelul unităților de C-D, pentru perfecționarea managerială specifică. A fost analizat conceptul de strategie; s-a examinat impactul tehnologiei asupra strategiei. A fost prezentată o tipologie a unităților de C-D, sub aspectele relevante pentru stabilirea strategiilor acestora. În aceeași lumină, a fost analizată piața unităților de C-D. A fost aprofundată modelarea asistării deciziilor strategice, în special – privind strategiile tematice, oportunitățile tematice, profilul tematic.

B.2.2 (noiembrie 1996): Instrumente pentru elaborarea scenariilor manageriale strategice în C-D. A fost analizat conceptul de "scenariu managerial", ca model experimental al strategiilor; a fost dată o tipologie a caracteristicilor strategice ale unităților; au fost elaborate repere metodologice și a fost analizată problema unor scenarii pentru transformarea internă a institutului.

A.2.1 (iunie 1997): Metode aferente managementului strategic al programelor de C-D. Atenția a fost acordată problematicii strategice a conceperii și a  managementului programelor de C-D: concepte, tipologia programelor, piața programelor, metode de construire a ipotezelor strategice, parametri strategici ai programelor de C-D.

Prezenta, ultima, fază a ciclului (septembrie 1997): "Metode aferente managementului strategic al unităților de C-D". Acest volum se racordează organic la primele trei, reluând și dezvoltând anumite chestiuni inițiate în cadrul lor. Totodată volumul prezintă și o serie de alte instrumente, care pot contribui substanțial la succesul demersurilor de implementare a managementului strategic în unitățile de C-D. În mod deosebit, întrucât managementul strategic al unităților (în general și al celor de C-D în particular) presupune un management al schimbării, acest management al schimbării ocupă un loc principal în cadrul documentației de față.

 

*

 

Inițial, s-a intenționat ca tema (în ansamblul ei) să fie finalizată prin elaborarea și realizarea unui joc managerial strategic pe calculator, ceea ce presupunea cheltuieli estimate la 150-200 mil. lei (la actuala valoare a leului), date fiind dificultatea și volumul activității de programare necesare unui astfel de joc managerial strategic. Deoarece valorile alocate până în prezent au fost substanțial inferioare, lucrarea a fost reorientată, accentul fiind pus pe aspectele conceptuale și metdolologice cu caracter de noutate, care apar în domeniul la care ea se referă. Dacă posibilitățile de alocare de foduri, în 1998, se vor menține la nivelul  ordinului de mărime de până acum, se propue ca prezenta fază să constituie fază finală, de încheiere a temei, în anul 1997, fără a mai continua în anul 1998.  Dacă se vor putea aloca fondurile  necesare pentru elaborarea programului de calcul de joc managerial strategic în specificul unităților de C-D, atunci se recomandă ca tema să fie reluată în anul 1998, pentru realizarea acestui joc managerial (preferabil, sub forma unei teme distincte, noi).


 

2. ADAPTAREA UNITĂȚILOR DE C-D LA NOILE CERINȚE –  PROCES TIPIC DE SCHIMBARE. CAZUL PARTICULAR AL SCHIMBĂRII STRUCTURILOR ORGANIZAȚIONALE

 

Așa cum se poate  constata din cuprinsul primelor trei volume, implementarea unui autentic management strategic în activitatea unităților de C-D implică, pe de o parte, importante modificări / ajustări ale unor activități și / sau funcții tradiționale și, pe de altă parte, inițierea unor noi activități.

Trăsătura de unire a tuturor acestor demersuri constă în aceea că ele constituie schimbări, de multe ori radicale, ale structurilor, metodelor de lucru, împământenite de mulți ani, și nu în ultimul rând – a unor concepții, deprinderi și stiluri de activitate.

Pornind de la importanța și specificitatea proceselor de schimbare, teoria actuală a managementului a sintetizat în ultimul deceniu un capitol distinct dedicat managementului schimbării. Acesta este ilustrat de un număr de câteva mii de lucrări reprezentative, din păcate cu totul insuficient reflectate în literatura de specialitate editată în limba română.

Pentru umplerea acestui gol, am considerat necesar ca prima parte a acestui volum să fie consacrată prezentării succinte a principalele idei, concepte și rezultate care compun corpusul actual al managementului schimbării, aceasta, evident, cu adaptările de rigoare la specificul activităților desfășurate în unitățile de C-D.

Deoarece una din principalele schimbări cerute la implementarea managementului strategic se referă la structura organizațională, vom utiliza acest subiect pentru ilustrarea legităților generale ale proceselor de schimbare, considerând că, în baza acestui exemplu, utilizatorii vor dobândi informații suficiente referitoare la tehnologia schimbării, pentru a putea iniția și desfășura procesele de schimbare în toate acele activități în care acest lucru se impune.

 


 

2.1. Paradigmele[1]  schimbării

 

Apreciem că este indicat ca discuția referitoare la schimbare să încerce de la început formularea unor răspunsuri clare și cât mai convingătoare la următoarele întrebări:

i - De ce trebuie să schimbăm?

ii - Ce trebuie să schimbăm?

iii - Ce tip de schimbare este necesară?

iv - Cum este cel mai potrivit să se producă schimbarea?

 

Într-o recentă lucrare dedicată managementului îmbunătățirii continue /1/, se afirmă:

Societatea modernă se prezintă ca o rețea de organizații[2] care apar, se transformă, dispar. Trăim într-o lume de organizații, exclamă Mintzberg /2/, reflectând asupra vieții, ca trecere printr-un lung șir de organizații. Într-adevăr, omul vede lumina zilei într-o maternitate, este educat la grădiniță, școală și universitate, își câștigă existența într-o companie, pentru a putea fi condus pe ultimul drum tot în cadru organizat... de sănătatea lui se îngrijește tot o organizație, de siguranța lui, o alta... Pe lângă toate acestea, el poate adera la alte organizații, militând pentru pace, egalitate rasială sau sexuală, împotriva fumatului sau, pur și simplu, pentru a-și petrece în mod plăcut timpul liber


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Fig. 1 - Schema-bloc a mecanismului de evaluare a abaterilor {D} dintre performanțele esențiale ale organizației reale {A­i } și dezirabile {Ad }


 


Dacă din rândul acestei multitudini de tipuri de organizații ne oprim la organizațiile de tipul unităților de C-D, atunci cauzele care ne obligă să producem schimbări, îndeosebi organizaționale, pot fi puse în evidență prin intermediul schemei de principiu redate în fig. 1, unde:

Ai - simbol generic, care desemnează cutia neagră corespunzătoare organizației existente; evident în interiorul cutiei negre avem de a face cu o structură organizațională dată, cu dotări specifice, cu o forță de muncă caracterizată de un anumit stoc de cunoștințe și abilități, cu o cultură de organizație specifică ș.a.m.d.

Xi - simbol generic, pentru descrierea fluxurilor de intrare puse la dispoziția organizației; este vorba în primul rând de resursele financiare și materiale, dar și de fluxurile energetice, de utilități etc.

Zi - simbol generic, pentru descrierea mărimilor externe care induc influențe în funcționarea organizației Ai; în cazul general  aceste mărimi pot fi clasificate în mărimi determinate de:

- mediul extern general: de exemplu: variația PIB, rata inflației, rata dobânzilor, rata schimbului valutar, politicile fiscale, monetare și vamale, politica națională industrială, politica națională în domeniul științei, politica socială a statului, salarii, rata șomajului, numeroase alte tipuri de reglementări exogene organizației;

- mediul extern specific: evoluții în structura concurenței, în  structura comercială și conjunctura pe piețele de interes, evoluții în atitudinile colaboratorilor (subfurnizorilor), progrese semnificative (inovații) în tehnologiile conducătoare utilizate etc.

Ri - simbol generic, pentru descrierea setului esențial de performanțe realizate de organizația Ai; este vorba în primul rând de performanțele care definesc competitivitatea: calitatea și cantitatea produselor (și / sau a serviciilor) realizate, costuri, termene de livrare, dar și o serie de indicatori agregați, de mare relevanță privind calitatea funcționării organizației, de exemplu: cifra de afaceri, valoarea produsului (serviciului) în percepția clienților, gradul de satisfacție al clienților, gradul de fidelitate al clienților, rentabilitatea medie netă, cheltuielile directe ș.a.m.d.

Ad - simbol generic, prin care se desemnează cutia neagră corespunzătoare unei organizații dezirabile care, în principiu, urmărește realizarea acelorași produse, dar fie în condițiile unor performanțe diferite (de regulă superioare), fie în condițiile unor modificări esențiale ale unora din fluxurile de intrare, fie, cel mai adesea, în condițiile unor modificări ale mărimilor externe de influență.

Xd, Zd și Rd - păstrează aceleași semnificații ca și în cazul organizației Ai, dar sunt valabile pentru cazul organizației Ad; subliniem faptul că prin organizație dezirabilă se are în vedere nu o organizație ideală sau care realizează în circumstanțele date performanțe optimale, ci numai o organizație virtuală care realizează performanțe satisfăcătoare din punctul de vedere al acelora care aprobă obiectivele strategice ale organizației.

Aceste seturi de mărimi necesită în mod evident o serie de particularizări și precizări în cazul specific al unităților de C-D. Astfel, cel puțin într-o primă aproximație, trebuie luate în considerație:

Pentru {A} - Direcțiile principale de cercetare-dezvoltare, în care au fost obținute rezultate importante comparativ cu nivelul internațional, altfel spus nucleul (nucleele) de competență recunoscută al unității, specificitatea și nivelul calitativ al dotărilor, capitalul tehnologic și logistic, activ și latent[3], stadiul întroducerii sistemelor calității, inclusiv în domeniul acreditării laboratoarelor de încercări (deci certificare/ acreditare) ș.a.m.d.

 

Pentru {X} - Surse de finanțare din fonduri publice, de la agenți economici și atrase din străinătate (indiferent sub ce formă: subsidii, granturi, cofinanțare, etc.), posibilități de creștere a potențialului uman prin atragerea unor tineri absolvenți, de exemplu pentru stagii de doctorat cu frecvență, posibilități de cooperare cu unități din țară și străinătate (mergând până la constituirea unor consorții de cercetare) etc. etc.

Pentru {Z} - În prezent factorul de influență cel mai important este constituit de restrângerea piețelor pe care pot fi valorificate rezultatele cercetărilor, în principal – datorită proceselor de restructurare și privatizare din industrie, reducerea finanțării  activității de C-D de la bugetul de stat, dificultăților majore de valorificare în străinătate a rezultatelor cercetărilor, etc., etc.

Pentru {R} - Specificitatea în cazul unităților de C-D devine maximă în raport cu cazul organizațiilor producătoare de bunuri materiale și / sau servicii. Problema criteriilor de performanță, relevante pentru unitățile de C-D, constituie cu certitudine un capitol încă în curs de formare și sedimentare. Un punct de plecare, coerent și logic, îl poate oferi HG nr.135 / 1996, care cuprinde structura unei metodologii multicriteriale de evaluare a unităților de C-D; metodologia se bazează pe 9 criterii agregate, evaluările pornind de la un set complex de 56 de indicatori. Astfel, pe lângă o serie de 8 indicatori economico-financiari, performanțele sunt evaluate pe baza unui set de 18 indicatori care privesc competența personalului, 11 indicatori vizând valoarea intrinsecă a produselor științifice realizate, ca și o serie de indicatori care privesc sfera de aplicabilitate a rezultatelor parteneriatului și calitatea managementului. Evident, ar fi nerealist să presupunem că activitatea operațională  a unității de C-D poate fi urmărită curent pe baza unui număr de 56 de indicatori, dar această listă, cu adaptările și eventual completările  de rigoare, poate furniza  pentru majoritatea cazurilor particulare un set rațional (minim, dar suficient) de indicatori care să furnizeze informații de feed-back pe care le reclamă activitățile manageriale strategice și operaționale.

Schema din fig.1 presupune că setul de performanțe {R} este constituit din mărimi măsurabile, mai exact că performanțele evaluate satisfac cerințele teoriei măsurării, față de rezultatele unei măsurări valide[4]. Altfel spus, setul indicatorilor de performanță trebuie să furnizeze, în mod fiabil, informații de măsurare relevante.

Setul optim al unor asemenea indicatori diferă de regulă esențial în funcție de specificul organizației, de strategia adoptată și chiar de stilul și cultura managerială. Dar, din punctul de vedere pe care îl dezvoltăm în prezenta lucare, important este faptul că dispunem de mijloace, satisfăcător puse la punct, pentru alcătuirea unor seturi optime de indicatori și că efortul depus pentru obținerea și implementarea lor în practica managerială este generos răsplătit de efectele produse.

Evident, pentru tablourile de bord, puse la dispoziția diverselor niveluri de management, prezintă interes, pe de o parte, o asemenea agregare a unor indicatori care să permită cuprinderea sintetică și rapidă a stării organizației, dar, pe de altă parte, și posibilitatea descompunerii indicatorilor agregați, pentru a putea diagnostica cât mai exact cauzele deficitelor de performanță.

În cadrul schemei prezentate, organizația dezirabilă A­d reprezintă doar o construcție virtuală sintetizată în cadrul studiilor de dezvoltare strategică (SDS). Setul performanțelor dezirabile atașat lui Ad - în cazul general, trebuie astfel alcătuit încât să asigure, cel puțin îndeplinirea obiectivelor strategice pe termen scurt, mediu și lung, stabilite în cadrul strategiei[5].

În  practică, cele două organizații Ai și Ad pot funcționa fie în baza unor strategii identice, fie în baza unor strategii diferite. Același lucru este valabil și pentru ansamblurile mărimilor de intrare, respectiv de influență.

Fiind în posesia setul de indicatori de performanță {Ri}, devine posibilă compararea acestora cu valorile de referință[6], pe care le iau aceiași indicatori în cadrul organizației dezirabile {Rd}. În toate cazurile, când abaterile dinrtre aceste mărimi devin semnificative[7], în direcția înrăutățirii performanțelor, procesul managerial trebuie să intervină cu măsuri corective adecvate, menite să anuleze sau cel puțin să reduca abaterile în limite rezonabile, specifice unor stări de echilibru.

În majoritatea cazurilor, prin conținutul lor esențial, măsurile corective corespund unei schimbări. Anticipând întrucâtva ideile care vor fi prezentate în cuprinsul paragrafului următor, referitor la schimbările structurilor organizaționale, putem lua exemplul unei unități de C-D, bazată pe o structură organizațională clasică, adică un anumit număr de colective de cercetare, grupate în laboratoare și secții de cercetare, asistate de un anumit număr de servicii funcționale comune. Diminuarea drastică a fluxurilor de finanțare (dispariția finanțărilor din  fonduri publice, micșorarea severă a cererii pe piața rezultatelor cercetării - contracte directe etc.) impune adoptarea unei noi strategii bazată pe o maximă concentrare a tuturor resurselor disponibile în zona nucleului (nucleelor) esențial de competență al unității. În mod necesar, o asemenea măsură implică adoptarea unei noi structuri organizaționale, ceea ce corespunde producerii unei schimbări radicale.

Expunerea trebuie ilustrată cu o serie de alte schimbări radicale, cât mai sugestive, în raport cu specificul și interesele cursanților.

În temeiul acestor elemente, răspunsul la prima dintre cele 4 întrebări puse mai înainte poate fi astfel formulat:

 

 

Trebuie să producem o schimbare (adecvată) pentru a asigura funcționarea organizației la niveluri de performanță prestabilite

 

Managementul performant are o puternică valență anticipativă. Din această cauză, în foarte multe cazuri și schimbările trebuie să fie întreprinse ca o măsură de anticipare, atunci când se prognozează schmbări importante în mediul extern, în fluxurile de intrare, sau când managementul preconizează adoptarea unei noi strategii de dezvoltare și / sau de ameliorare substanțială a performanțelor.

În sinteză, principalele cauze care impun o schimbare se pot clasifica în:

a) Cauze externe, de exemplu:

1) cerințele pieței: cerințele (sau așteptările) clienților privind calitatea (în sensul cel mai general), prețurile etc.;

2) comportamentul concurenței, evoluția conjuncturii economice internaționale generale și specifice;

3) străpungerile tehnologice, inovațiile;

4) legislația (financiară, monetară, ecologică, privind calitatea etc.), reglementările normative internaționale și naționale;

5) cerințele acționariatului;

6) evoluția cerințelor societății: modul de viața, modul de gândire, moda.

 

b) Cauze interne, de exemplu:

1’) dezvoltarea și/ sau perfecționarea organizatiei;

2’) transformarea canalelor de distribuție;

3’) delocalizarea, inclusiv internationalizarea producției;

4’) modificări în structura surselor de aprovizionare și colaborare;

5’) viziunea managerială, adoptarea unor noi strategii.

 

Celelalte trei întrebări formulate anterior necesită răspunsuri mai nuanțate. Este evident că trebuie schimbate acele elemente soft și / sau hard din cadrul organizației Ai, care determină deficitul (sau deficitele ) de performanță. Analiza-diagnostic trebuie să evidențieze cauzele care determină deficitul (deficitele). Pe baza acestora, managementul organizatiei, apelând, dacă este cazul, și la expertiza unor consultanți din afara organizației, trebuie să găsească răspunsul pertinent la întrebarea Ce trebuie schimbat?

Găsirea răspunsurilor la ultimele întrebări este o problemă și mai complexă, ușurată doar în mică măsură de faptul că ele se găsesc într-o interdependență biunivocă.

Observăm că primele două întrebări vizează forma schimbării, pe când ultimele două vizează fondul schimbărilor.

Așa cum în domeniul terapeuticii, pe bună dreptate, se consideră că nu există boli, ci numai bolnavi, așa și în domeniul managementului, putem afirma că nu există schimbări în general, ci numai schimbări particulare, individualizate printr-un mare număr de factori micro- și macroeconomici.

În ultimii ani, metodele și tehnicile manageriale au fost îmbogățite cu o autentică tehnologie a schimbării, care furnizează activităților manageriale un instrumentar eficient, însă numai dacă este judicios selectat și rațional adaptat tipului specific de schimbare, care urmează să fie produsă într-o organizație bine precizată.

Putem ilustra aceste elemente prin intermediul casetei morfologice prezentată în fig.2.

Caseta este construită în baza principiilor clasice, puse la punct de către autorul care a pus la punct metoda analizei morfologice (/6/ citat după /7/). Important este faptul că realizarea casetei implica în prealabil alcătuirea unei taxonomii, cel puțin aproximative, a principalelor tipuri de schimbări care trebuie luate în considerație în domeniul respectiv. Clasificările utilizate de noi în fig.2 nu sunt nici exhaustive și nici nu își propun să evidențieze clase riguros disjuncte de schimbări.

 


 

Nr. crt.

Criteriul de clasificare de bază

Criterii secundare de clasificare

1.

Natura principalelor procese, sisteme sau elemente în care se localizează schimbarea

procesele manage­riale



procesele de bază

 

procesele de suport

 

ƒ

structura organiza­țională

strategia

 

 

cultura organiza­ției

marke­ting/ desfacere

etc.

2.

Gradul în care schimba­rea cuprinde organizația

un proces de bază

 



mai multe procese de bază

un proces de suport

 

ƒ

mai multe procese suport

o funcție a organizației

 

mai multe funcții ale organizației

un compar­timent (de­parta­ment)

întreaga organi­zație

ˆ

3.

Direcția schimbării

top-down
(de la vârf la bază)


bottom-up
(de la bază la vârf)

4.

Natura cauzelor care

Externe

Interne

 

impun schimbarea



ƒ

‘

‘

ƒ‘

‘

‘

5.

Natura dezechilibrelor corectate prin schimbare: schimbări...

care necesită doar ajustări în vederea atingerii per-formanțelor prestabilite



de lichidare a unor stări de criză

 

de anticipare, în vederea pre­î­n­tâmpinării unor crize sau adaptării la o nouă strategie (variația an­ticipațiilor)        

ƒ

6.

Profunzimea schimbării

mică



medie

mare

(schimbare radicală)

ƒ

foarte mare

(schimbare ultra radicală)

 

7.

 

Impactul (consecințele) schimbării

 

neînsemnat



 

mic

 

mediu

ƒ

 

mare

 

8.

 

Viteza cu care trebuie produsă scimbarea

mică (schimbare lentă)



 

medie

 

mare

ƒ

 

foarte mare

cea mai mare posibilă

 

9.

Energia de schimbare care trebuie aplicată

mică



medie

mare

ƒ

foarte mare

10.

Volumul resurselor ma­teriale implicate de pro­iec­tarea și imple­men­ta­rea schimbării

neînsemnat



mic

mediu

ƒ

mare

foarte mare

Fig.2. - Caseta morfologică a principalelor tipuri de schimbări

 

 

Dacă reluăm exemplul schițat în paginile anterioare, privind schimbarea  structurii organizaționale a unei anumite unități de C-D, atunci putem considera plauzibil că, pe baza analizei-diagnostic, echipa de dirijare a schimbării a ajuns la concluzia că schimbarea în cauză este caracterizată de următoarele elemente (în raport cu cifrele utilizate în caseta morfologică):

 

s º {1-4; 2-8; 3-1; 4-1(4) și 1’; 5-2; 6-3; 7-4; 8-3; 9-3(4) și 10-2}

 

În cuvinte, avem de a face, pe scurt cu: o schimbare radicală, care exercită un impact considerabil asupra întregii organizații, care urmărește lichidarea unei stări de criză, trebuind, drept urmare, să fie produsă de sus în jos, cu mare viteză și cu implicarea unei importante energii de schimbare.

Aceste informații oferă, pe de o parte, mangementului o viziune globală asupra tipului de schimbare, asupra resurselor umane și materiale care trebuie implicate pentru producerea schimbării și, pe de altă parte, echipei de dirijare a schimbării, o primă sugestie cu privire la modurile de lucru și elementele de tehnologie a schimbării care este indicat să fie folosite. Utilitatea acestor caracteristici ale tipului de schimbare care trebuie produsă poate fi ilustrată prin următorul exemplu: în literatura dedicată managementului performant este larg acceptată[8] clasificarea stilurilor manageriale în următoarele categorii:

* Autoritar

- managerul dă ordine și nu tolerează dezacorduri;

* Persuasiv-conciliator

- managerul schițează orientări, le justifică și explică deciziile sale;

* Participativ

- managerul implică în decizie toți colaboratorii relevanți (Care este problema? Ce trebuie să facem?);

* Bazat pe delegare

- managerul lasă deciziile în seama colaboratorilor săi, dar îi asistă când este necesar (în deosebi când acest lucru este solicitat de către aceștia.

Utilizând această clasificare și bazându-se pe o bogată cazuistică internațională, J.C.Cohen /8/ a alcătuit matricea reprodusă în fig.3, în care se indică stilul managerial, cel mai indicat pentru conducerea unor tipuri reprezentative de schimbări.


 

 

 

Stilul managerial Þ

 

 

Tipul de schimbare (în funcție de scopul urmărit)

ß

 

Autoritar

Persuasiv-conciliant

 

Partici-pativ

Bazat pe delegare

 

Ajustare, în vederea ameliorării performanțelor

 

 

 

Formă

 

Fond

Anticipare, în vederea preîn­tâm­­­pi­­nării unei crize care "doar se profilează"

 

Formă

Fond

 

Lichidare a unei crize

 

Formă

Fond

 

 

 

Fig.3. - Stilurile manageriale recomandate în diverse tipuri de schimbări

 

Rezultă că, de pildă, în situațiile în care schimbarea urmărește lichidarea unei crize, transpunerea în practică a răspunsului la întrebările i) și ii) (De ce trebuie să schimbăm? și Ce trebuie să schimbăm?) cere un stil managerial autoritar, bazat pe decizii ferme, lipsite de orice echivoc și rapide. Spre deosebire de aceasta, răspunsurile la întrebările iii) și iv) (Ce tip de schimbare este necesară? și Cum este cel mai potrivit să se producă schimbarea?) solicită un stil managerial persuasiv.

Analiza unui mare număr de schimbări, produse în diferite tipuri de organizații, permite formularea următorului set de recomandări cu caracteri general, care în ansamblu se pot considera drept paradigme ale schimbării.

 

1. ORICE SCHIMBARE IMPORTANTĂ TREBUIE SĂ SE BAZEZE PE UN PROIECT AL SCHIMBĂRII

       

Proiectul trebuie să pornească de la o viziune (de regul㠖 a top-managerului) care stabilește obiectivele urmărite, conturul schimbărilor preconizate și limitele resurselor ce pot fi alocate pentru producerea schimbărilor.  Întocmirea proiectului și conducerea implementării trebuie încredințate unei echipe de dirijare (Project Management Unit, Steering Commitee etc.). Această echipă se constituie din competențele de bază ale organizației în domeniile care constituie obiectul principal al schimbării, respectiv din acele compartimente în care impactul schimbării va fi maxim. Echipa trebuie să funcționeze în afara ierarhiei normale a organizației, ea nu trebuie să se suprapună Comitetului de Direcție (aceasta nu înseamnă că din echipă nu pot face parte și unii membri ai Comitetelor de Direcție). Echipa va acționa pe toată durata elaborării și implementării proiectului, în baza unui regulament propriu de funcționare și a unui program de activitate convenit cu managerul organizației; echipa trebuie condusă de o personalitate puternică, cu un real ascendent profesional și moral asupra membrilor echipei, capabil să protejeze proiectul de ingerințele bordului managerial și ale compartimentelor funcționale, să mobilizeze creând o dinamică favorabilă schimbării în rândul tuturor celor implicați.

 


 

2. NICIODATĂ, SCHIMBAREA REALĂ NU POATE RESPECTA ÎNTOCMAI  PROIECTUL

 

Din activitatea de realizare a proiectelor mari și / sau complexe, se cunoaște faptul că transpunerea proiectelor în operă implică deseori și modificări ale proiectelor, fie datorită nevoii de a adapta cât mai bine soluțiile la condiții reale de pe teren, fie datorită găsirii, pe parcursul aplicării, a unor soluții esențial mai avantajoase decât cele prevăzute de proiectul inițial. Proiectele de schimbare nu fac excepție de la aceste reguli. Rezultă două consecințe practice. Prima se referă la necesitatea ca implementarea să se desfășoare astfel încât aceste modificări să poată fi operate fără perturbații majore; cea de-a doua – la necesitatea unui sistem care să furnizeze prompt informatii relevante de feed-back, cu privire la efectele produse prin lucrările de implementare.


 

3. ÎN MULTE PRIVINȚE, SCHIMBAREA TREBUIE DESFĂȘURATĂ CONFORM REGULILOR SPECIFICE UNOR OPERAȚII MILITARE

 

Analogia are în vedere nu numai cerința ca schimbarea să se desfășoare pe baza unui plan minuțioa, elaborat de către un stat major competent, ca implementarea să se realizeze în urma unei pregătiri corespunzătoare (nu de artilerie), ci în mod deosebit, modul cum se gestionează timpul. Managementul performant consideră că timpul poate constitui un important avantaj competitiv. Pe acest plan, în orice schimbare, prezintă o importanță deosebită valorificarea momentului optim de declanșare a schimbării (momentul atacului), întârzierea schimbării sau, dimpotrivă, fuga în avans, fiind deopotrivă factori care subminează succesul. O mare importanță o prezintă și imprimarea unui tempo adecvat de derulare a întregului proces de schimbare.

 

 

4. PRINCIPIUL RUPTURII

 

Existența unei insatisfacții față de o anumită stare de lucruri poate deveni o importantă forță motrice a schimbării. Altfel spus, schimbarea este mult ajutată de conștientizarea (în rândul principalilor actori) a unei stări de instabilitate, recepată însă pozitiv, iar schimbările radicale presupun și o distrugere creatoare (în sens Schumpeterian) și cumularea unei mase critice a insatisfacțiilor.

Conștiința faptului că te afli în criză este chia succesului schimbării (Brege S. și Brandes O. - 1993, citat după /1/).

 

 

 

 

5. PRINCIPIUL SIMULTANEITĂȚII

 

Are în vedere faptul că este necesar să se acționeze concomitent asupra părților hard (structură, strategie, sisteme) și soft (stil managerial, cultură, valori) ale organizației. Succesul transformării vine doar când noul hardware este susținut de un software corespunzător (Beaty și Ulrich, 1991, /1/).

 

 

6. NU EXISTĂ SCHIMBARE CARE SATISFACE PE TOATĂ LUMEA

 

Încă din faza de costituire a echipei de dirijare trebuie identificate segmentele care, subiectiv sau obiectiv, au motive să fie nemulțumite de schimbarea care urmează să se producă. Liderii de opinie ai acestor segmente, dacă, concomitent, sunt și personalități competente, este bine să fie chiar cooptați în echipă. Dacă acest lucru nu este posibil, ei trebuie atrași (chiar dacă joacă rolul de avocați ai diavolului) cel puțin la discutarea proiectului și evaluarea consecințelor pe care le determină, prin schimbările pe care proiectul le va determina. Merită, chiar cu prețul folosirii unor metode relativ sofisticate (de exemplu din domeniul teoriei rezolvării conflictelor /10/), să se urmărească ca cei inițial adversari înverșunați să fie asociați sau chiar transformați în aliați ai proiectului, cei care nu pot fi atrași să fie cel puțin neutralizați și, în ultimă instanță, să se țină cont de faptul că în orice schimbare importantă, aven de a face cu un procent de 10...15% de ireductibili.


 

 

7. ORICE SCHIMBARE PRODUCE, PE UN TIMP LIMITAT, O DEPRESIUNE A PERFORMANȚELOR

 

În limbajul comun, situatia este exprimată de proverbul: Ca să fie mai bine, întâi trebuie să fie mai rău. Situația poate fi ilustrată prin intermediul curbelor de schimbare, redate în fig.4. În toate tipurile reprezentative de schimbări, în timpul implementării proiectului, se înregistrează o diminuare a performanțelor, schimbarea acționând, pe durata asimilării ei, ca un factor perturbator. Evident, depind de specificul schimbării, dar și de abilitatea echipei de dirijare, care va fi durata și profunzimea depresiunii produse.

 

 

8. PENTRU A REALIZA CU SUCCES O SCHIMBARE, TREBUIE SĂ DISPUNEM DE O ENERGIE DE SCHIMBARE, PROPORȚIONALĂ CU PROFUNZIMEA ȘI IMPACTUL SCHIMBĂRII

 

Conceptul de energie este utilizat în sens metaforic, dar el include cu certitudine, pe de o parte, resursele puse la dispoziția proiectului și, pe de altă parte, determinarea și susținerea top-managementului în favoarea proiectului. Energia de schimbare poate fi cu siguranță augmentată și printr-o bună motivație a tuturor  celor implicați în aplicarea și valorificarea perfecționărilor pe care le determină schimbarea.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1 - Functionarea staționară la nivelul A de performanță

2 - Conștientizarea nevoii de schimbare

3 - Elaborarea proiectului de schimbare

4 - Implementarea proiectului

5 - Schimbarea începe să producă creșterea performanței

6 - Funcționare consolidată la nivelul noilor performanțe

 

 

Fig.4. - Curba schimbării

 

 

 

9. PRINCIPIUL INCERTITUDINII

 

Succesul unei schimbări nu poate fi anticipat decât cu o anumită incertitudine. Cu cât schimbarea este mai profundă și mai importantă, cu atât cresc riscurile ca obiectivele urmărite prin schimbare să nu fie integral atinse. Echipa de dirijare trebuie să evalueze aceste riscuri, să le controleze, încercând, atunci când acest lucru este posibil, diminuarea lor. Problema prezintă un interes major, deoarece: leadership-ul nu trebuie doar să inventeze soluții noi..., el trebuie să ofere și o anumită siguranță, pentru a ajuta organizația să tolereze starea de incertitudine produsă de renunțarea la vechile soluții... (Schein, 1990, /1/).

 

 

 

10. ORICE SCHIMBARE TREBUIE TRATATĂ ȘI CA O INVESTIȚIE

 

          Costurile schimbării trebuie permanent confruntate cu valoarea adăugată prin schimbare, altfel spus – cu câștigul produs prin creșterea performanțelor. Nu întotdeauna profitul produs de schimbare se manifestă pe termen scurt sau chiar mediu.

 

*

*  *

 

Ca o ilustare a modului de întocmire a unui proiect de schimbare, în anexa A se prezintă sub forma unei diagrame proiectul orientativ al conceperii și implementării unui sistem al calității (SAQ) într-o organizație /11/.

În anexa B sunt prezentate o serie de fișe care pot ajuta la elaborarea pre-proiectului schimbării.


 

1. ORICE SCHIMBARE IMPORTANTĂ TREBUIE SĂ SE BAZEZE PE UN PROIECT AL SCHIMBĂRII

 

2. NICIODATĂ, SCHIMBAREA REALĂ NU POATE RESPECTA ÎNTOCMAI  PROIECTUL

 

3. ÎN MULTE PRIVINȚE, SCHIMBAREA TREBUIE DESFĂȘURATĂ CONFORM REGULILOR SPECIFICE UNOR OPERAȚII MILITARE

 

4. PRINCIPIUL RUPTURII

 

5. PRINCIPIUL SIMULTANEITĂȚII

 

6. NU EXISTĂ SCHIMBARE CARE SATISFACE PE TOATĂ LUMEA

 

7. ORICE SCHIMBARE PRODUCE, PE UN TIMP LIMITAT O DEPRESIUNE A PERFORMANȚELOR

 

8. PENTRU A REALIZA CU SUCCES O SCHIMBARE, TREBUIE SĂ DISPUNEM DE O ENERGIE DE SCHIMBARE, PROPORȚIONALĂ CU PROFUNZIMEA ȘI IMPACTUL SCHIMBĂRII

 

9. PRINCIPIUL INCERTITUDINII

 

10. ORICE SCHIMBARE TREBUIE TRATATĂ ȘI CA O INVESTIȚIE


 

 

 

 

BIBLIOGRAFIE  la  § 2.1

 

 

1.

Băleanu Cristian

1996

Managementul îmbunătățirii continue

Editura Expert - FIMAN, București

 

2.

Mintzberg H.

1989

Mintzberg on Management

The First Press

 

3.

Mereuță C. coord. Wiener U. ș.a.

1994

Analiza-diagnostic a societăților comerciale în economia de tranziție, Editura Tehnică, București

 

4.

Cerutti O.

Gattino B.

1992

Indicateurs et tableaux de bord

Editura Afnor-Gestion, Paris

 

5.

Hofstede G.

1996

Managementul structurilor multiculturale, Software-ul gândirii, Editura Economică, București

 

6.

Zwicky F.

1962

Morphology of Propulsive Power

Monographs on Morphological Research: nr.1

California Institute of Technology, Pasadena

 

7.

Jantsch E.

1972

Prognoza tehnologică, Editura Științifică, București

 

8.

Cohen j.c.

1995

Prelegeri de managementul schimbării

Programul Leadership - PHARE, Sinaia

 

9.

Mereuță C. coord. Wiener U. ș.a.

1995

Tranziția managementului societăților comerciale românești în perioada 1990-2000

Editura Tehnică, București

 

10.

Cornelius H.

Faire S.

1996

Știința rezolvării conflictelor

Editura Știință și Tehnică, București

11.

Wiener, U.

1996

Profitabilitatea investițiilor în asigurarea calității. Microeconomia aplicată, p. 39-50


 

Managementul schimbării

 

Dosarul proiectului

 

 

Dosarul descriptiv al proiectului de schimbare

 

TITLUL:

 

ORGANIZAȚIA:

(ÎNTREPRINDEREA)

 

Șeful echipei de elaborare

a proiectului

 

pag. 1/ 7 U.W.


 


 

Managementul schimbării

 

Constatări

 

CARE SUNT  DISFUNCȚIONALITĂȚILE?

 

CE PROBLEME VOR FI ATENUATE SAU REZOLVATE PRIN PROIECT?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pag. 2/ 7 U.W.


 



 

Managementul schimbării

 

Obiective

 

CARE SUNT  OBIECTIVELE URMĂRITE

 

PRIN PROIECTUL DE SCHIMBARE?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pag. 3/ 7 U.W.


 



 

Managementul schimbării

 

Rezultate și produse așteptate

 

CE REZULTATE CONCRETE SE AȘTEAPTĂ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pag. 4/ 7 U.W.


 



 

Managementul schimbării

 

Actori

 

DESPRE CE ESTE VORBA?

 

CE ACTORI PARTICIPĂ LA PROIECT?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pag. 5/ 7 U.W.


 



 

Managementul schimbării

 

Mijloace

 

CARE SUNT  RESURSELE NECESARE

(RESURSE FORMARE, EXPERTIZĂ,

INFORMAȚII, BUGET, ETC.)

PENTRU PUNEREA ÎN APLICARE A PROIECTULUI?

 

 

 

 

 

 

 

pag. 6/ 7 U.W.


 



 

Managementul schimbării

 

Constatări

 

 

 

CINE

 

 

CE ARE DE FĂCUT

 

CÂND

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pag. 7/ 7 U.W.


2.2.      DEZVOLTAREA  CONCEPȚIILOR  PRIVIND  STRUCTURA  ORGANIZAȚIONALĂ  A  UNITĂȚILOR  DE  C-D

 

        În cadrul primului volum al studiului, a fost pregnant subliniată ideea fundamentală că întotdeauna (în mod corect, pentru că, în cazul unor practici incorecte, este invers):

 

STRUCTURA  URMEAZĂ  STRATEGIA

 

        adică, în termeni uzuali, se poate afirma că "o nouă strategie și, în mod deosebit, o strategie care presupune o schimbare radicală, necesită întotdeauna și o nouă structură organizațională". De asemenea, trebuie subliniată importanța unei anumite independențe a strategiei în raport cu structura, evitarea calchierii strategiei după modelul structurii existente.

        Subiectul este de maxim interes, în primul rând datorită faptului că în acest domeniu consecințele unei gândiri vetuste și dogmatice au generat efecte extrem de dăunătoare până în 1989 și, în al doilea rând, datorită faptului că nici după 1989 nu s-a reușit o eliberare totală de serie de prejudecăți și concepții antiproductive pentru funcționarea eficientă a unităților de C-D.

        Din păcate, sunt numeroase și binecunoscute exemplele care pot demonstra justețea acestor afirmații:

-  normele unitare de structură pentru institute de diverse profile, numărul obligatoriu de salariați pentru constituirea unor laboratoare și secții de cercetare, dificultățile imense legate de dobândirea titlurilor științifice, obligativitatea de a avea structuri rigide ale serviciilor funcționale constituie doar câteva din exemplele care pot fi citate pentru perioada de până în decembrie 1989;

-  stimularea transformării, insuficient pregătite și analizate, a unor unități de C-D în societăți comerciale sau în componente ale unor regii autonome, scindarea unor unități prestigioase de cercetare într-o serie de "mici" unități autonome, din care o parte erau lipsite de viabilitate și avantajele competitive pe care le poseda "unitatea mamă" (proeictată și realizată, în decursul anilor, cu facilități specifice unei entități integrate), negăsirea unor soluții adecvate pentru gestionarea judicioasă a fondurilor publice alocate cercetării, negăsirea unor soluții eficiente pentru stimularea cererii pe piața rezultatelor cercetării, constituie unele exemple pentru evoluția de după 1989.

        În sinteză, se poate afirma că, până în 1989, deficiența cea mai importantă era produsă de tendința de a impune tuturor institutelor un "pat al lui Procust" (de fapt, în funcție de dimensiuni, se admitea, totuși, existența a trei categorii de institute), inspirat de structurile industriale, adică bazat pe o ierarhie piramidală de tip militar, în care, pe diverse nivele ierarhice se găseau colective de cercetare reunite în laboratoare și/sau secții de cercetare.


 

 

 

Fig. 5 - Ierarhie tradițională

 

        La nivele ierarhice apropiate mai mult de conducere decât de secții și laboratoare erau plasate compartimentele funcționale: personal-administrativ, financiar-contabil, aprovizionare, informare-documentare-multiplicare etc. etc.

        Această concepție de organizare, abandonată în prezent chiar și în unitățile reprezentative ale mediului industrial performant (vezi IBM, Du Pont, Renault, Xerox etc.), se bazează pe ipoteza că managerii sunt posesorii unor cunoștințe de tipuri și cantități fundamental diferite de cele ale celor inferiori în ierarhie.

        Pe bună dreptate, în [12] se afirmă că: "Această linie de gândire (a structurilor organizaționale piramidale - s.n.), care ne-a slujit bine pe toți în timpurile trecute, nu mai este adecvată. În prezent, majoritatea profesioniștilor știu mult mai multe despre datele particulare ale produselor, ale performanțelor de piață și ale clienților, decât ar putea spera vreodată managerul să știe".

        Dacă autorii unei lucrări fundamentale pentru analiza evoluției structurilor organizaționale specifice activităților producătoare de bunuri materiale ajung la o asemenea concluzie, este limpede că aceleași argumente devin mult mai consistente în domeniul organizării activităților de C-D. Specificitatea tehnicilor de investigare utilizate, specializarea îngustă, dar extrem de profundă a cercetătorilor, cultura ridicată și, nu în ultimul rând, particularitățile psiho-sociale ale profesiei de cercetător determină ca, în acest domeniu, neajunsurile provocate de o organizare de tip piramidal să devină, în majoritatea cazurilor, extrem de însemnate.

        Evoluția concepțiilor privind structurile organizaționale, urmărind eliminarea acestor deficiențe, a condus, încă la începutul anilor ‘70, la "structurile matriciale".

 

 

Fig. 6 - Matrice simplă

 

        În cadrul acestora se întrunesc echipe compuse din specialiști care dețin informațiile, tehnologiile, echipamentele, dar și talentele de afaceri și comunicații necesare pentru realizarea cât mai eficientă a obiectivului pus în fața echipei. Principalul avantaj al unor asemenea structuri constă în sinergia tuturor competențelor de care se dispune, măsură cu certitudine favorabilă stimulării creativității și eficienței. În domeniul industrial, aplicarea structurilor matriciale a evidențiat două tipuri de deficiențe. Prima constă în faptul că unii componenți ai "echipelor" (de pildă cei de la aprovizioanare, marketing, centrul de calcul etc.) răspund în fața mai multor șefi, ceea ce poate conduce la o "împărțire a loiațităților", de regulă fiecare șef revendicând eforturile cele mai mari din partea colaboratorilor. Cea de-a doua constă în faptul că, pe termen lung, și organizarea matricială se dovedește insuficient de flexibilă.

        În sfera industriei, acest ultim aspect a fost remediat prin trecerea la "centre de afaceri", “centre de profit”, care elimină dilema loialității duale.

        Se poate considera că, în etapa actuală, pentru majoritatea unităților de C-D din România, organizarea matricială, pe programe și / sau pe proiecte de cercetare, eventual pe clienți reprezentativi, poate constitui o soluție structurală care prezintă multiple avantaje.

        Dar aici există un pericol ascuns, manifestat din plin, în cercetarea românească, atât înainte, cât și, mai ales, după 1989: într-o abordare “democratică”, bottom-up, propunerile de programe și proiecte de cercetare se fac de jos în sus, ceea ce face ca ele să fie croite după specializările și, mai ales, după structurile organizaționale existente, pentru a le acoperi capacitatea. Structurile capătă, astfel, un rol determinant esențial în constituirea programelor, ele determină și strategiile; ipso facto, ele devin o forță inerțială, de frână în calea inovării, pe de o parte, menținând artificial structuri, poate, devenite nenecesare sau supradimensionate în raport cu nevoile actuale de pe piața științei și, pe de altă parte, negăsind loc (și resurse umane, implicit – financiare) pentru crearea unor noi structuri, devenite necesare în noile condiții, sau pentru dezvoltarea adecvată a acestora, dacă ele există embrionar sau subdimensionat.

        Adoptarea soluției de organizare matricială este favorizată de faptul că "programele de cercetare" (dacă sunt construite top-down, pornind de la necesități), având o durată medie de 3...5 ani, asigură stabilitatea necesară rodării și funcționării "echipelor"; în al doilea rând, bugetul alocat prin contract programului, indiferent de sursa de proveniență, facilitează funcționarea "echipei", pe baza unui buget propriu de venituri și cheltuieli.

        În același timp, soluția ridică și o serie de probleme a căror rezolvare rațională condiționează succesul. Prima se referă la rolul pe care trebuie să îl joace top-managerul într-o asemenea structură. Este limpede că succesul implică un anumit transfer de autoritate (practic, de putere decizională) din partea acestuia către managerii de proiect. Managerul unității devine un autentic lider care, păstrându-și prerogativa fundamentală de control asupra întregii activități și, implicit, de coordonare a ansamblului de echipe, trebuie să se dedice mult mai mult problemelor ridicate de managementul strategic și, îndeosebi, marketingul strategic și benchmarkingul, promoția și reprezentarea, comunicarea cu exteriorul, pregătirea condițiilor cerute de dezvoltarea activității ș.a.m.d. În mod indubitabil, funcționarea eficientă în structură matricială depinde decisiv de cultura managerială și personalitatea conducătorului întregii unități de C-D.

        Cea de-a doua problemă, legată de prima, se referă la competențele acordate managerului (directorului) de program. Primește acesta în administrare un subcont bancar și, în subordine exclusivă, un contabil de program sau nu? Primește acesta competența ca, în limitele bugetului aprobat pentru program, să angajeze temporar sau cu durată nelimitată un anumit număr de specialiști? Primește dreptul să se ocupe, direct prin personalul echipei, de anumite probleme de aprovizionare, fără a solicita alte aprobări sau "vize privind necesitatea și oportunitatea cheltuielilor"? Ca și multe altele, asemenea întrebări constituie chestiuni majore, de a căror rezolvare depinde succesul structurii matriciale. Soluțiile optimale depind, în fiecare caz particular, de o serie de factori specifici: natura temei dată spre rezolvare echipei, cultura de organizație și, nu în ultimul rând, personalitatea și "tradiția" relațiilor principalilor actori care intervin în acest joc al puterii.

        În sfârșit, cea de-a treia problemă se referă la serviciile funcționale (ar putea fi mult mai indicată denumirea de "servicii de suport"). Îndeosebi într-o primă perioadă, este de așteptat ca și acestea să se simtă întrucâtva "lezate" de diminuarea competențelor lor decizionale directe. Metodele "științei rezolvării conflictelor" [10] oferă o serie de soluții care se pot dovedi extrem de eficiente pentru eliminarea tensiunilor și instaurarea unui climat cooperant între actorii implicați în acest gen de conflicte. Aspectul mai important legat de "activitățile de suport" se refră la structura rațională a competențelor atribuite acestora în cadrul structurilor matriciale. Fără a intra în detalii, apreciem că este indicat să se ia în considerație următoarele soluții:

i  -  compartimentul plan-organizare să primească ca principală atribuție asigurarea lucrărilor de secretariat și, ulterior, gestiune privind elaborarea, implementarea și urmărirea realizării programelor de management strategic. Dacă se optează pentru înființarea unui colectiv de marketing, sediul firesc al acestuia este în cadrul acestui compartiment;

ii  -  compartimentul de resurse umane să primească drept principală atribuție conceperea și derularea programelor de asigurare, îndeosebi perfecționare, a forței de muncă, corespunzător cerințelor programelor strategice;

iii -  compartimentul financiar-contabil să se dedice, în principal, gestiunii financiare, analizelor economice, găsirii unor noi soluții pentru atragerea de resurse financiare;

iv -  înființarea unui compartiment distinct, dedicat valorificării cât mai depline a rezultatelor cercetărilor[9].

        Ar fi greșit ca pledoaria în favoarea structurilor matriciale să fie interpretată ca recomandarea unui "panaceu" (a unei soluții unice, de valabilitate universală), care poate rezolva în toate cazurile particulare marile probleme organizaționale cu care se confruntă în prezent unitățile de C-D. Generalizarea necritică și mecanică a acestei soluții ar conduce cu siguranță la neajunsuri încă mai importante, față de cum au fost cele generate de structurile piramidale.

        În principiu, în anumite cazuri particulare (de ex., unități care posedă o cultură de organizație puternică, cu accente pozitive dominante) se poate încerca și adoptarea unei soluții care, în mediul industrial, a încercat să elimine (și, de multe ori, chiar a reușit) unele deficiențe ale structurilor matriciale, este vorba de "modelul organizațional al echipei de valori" [12].

 

 

Fig. 7 - Modelul echipei de valori

 

        După cum sugerează și numele, esența modelului constă în aceea că echipele sunt organizate în jurul valorilor. Pe măsură ce proiectul încredințat echipei o cere, componența echipei fluctuează, membrii echipelor circulând între mai multe echipe.

        Mișcarea este ghidată prin rețelizare și autoselecție: "Unde pot contribui cel mai bine?", "Unde mă pot dezvolta cel mai bine?" sunt întrebări fundamentale pe care trebuie să și le pună cei ce doresc să facă parte din echipa de valori. Prin accentul pus în paralel pe realizarea obiectivelor stabilite pentru existența echipei și pe satisfacerea aspirațiilor membrilor echipei, prin democratismul său funciar (de ex., se aleg și, periodic, în funcție de necesități, se rotesc managerii echipelor), modelul s-a dovedit extrem de eficient în multe situații.

 

 


 

3.       ADOPTAREA  DECIZIILOR  STRATEGICE  ÎN  CADRUL  SPECIFIC  AL  UNITĂȚILOR  DE  C-D

 

        Din rândul numeroaselor probleme evidențiate în capitolele anterioare privind factorii care determină succesul programelor de management strategic, un rol primordial revine calității procesului decizional.

        Foarte succint, miezul problemei constă în găsirea unor raporturi adecvate între problemele soluționate prin intermediul unor decizii uni-personale și problemele soluționate prin decizii colective (colegiale).

        În mediile specifice din cadrul unităților de C-D, deciziile colective sunt discreditate într-o anumită măsură, pe de o parte datorită aplicării formale și inconsecvente a principiilor conducerii colective până în 1989 și, pe de altă parte, datorită faptului că, în știință, în procesul verificării și validării unor noi adevăruri și rezultate științifice, valoarea probantă a concluziilor unui "vot", oricât de democratic și reprezentativ, este nu numai irelevantă, dar deseori chiar contraproductivă. Dacă, pe plan epistemologic, de multe ori adevărul poate să fie de partea minorității sau chiar a unei singure persoane care susține un punct de vedere esențial nou, esențial diferit de acela al majorității, în domeniul managementului și, îndeosebi, în acela al managementului strategic, lucrurile nu stau neapărat așa.

        Să luăm un exemplu concret. Este limpede că (vezi și capitolul 2), într-o unitate de cercetare-dezvoltare, constituirea și mandatarea "echipei de proiect", căreia i se cere elaborarea unei noi strategii, capabile să lichideze o stare de criză, trebuie realizate printr-o decizie autoritară (fermă și rapidă) a top-managerului, chiar dacă în cadrul Consiliului Științific, al bordului directorial, al eventualilor consilieri nu există un consens privind justețea unei asemenea soluții. După această etapă, în funcționarea curentă a echipei de proiect, la sintetizarea soluțiilor, alegerea mijloacelor și metodelor, programarea derulării proiectului, evaluarea rezultatelor etc., deciziile trebuie să se bazeze pe un stil "persuasiv-conciliant", adică folosind informarea reciprocă, dezbaterile, confruntările de opinii, audierea obligatorie și încurajarea punctelor de vedere divergente față de opinia majoritară, să se urmărească obținerea unui consens[10] și, dacă acest lucru nu este posibil, măcar a unui compromis rezonabil.

        Păstrând proporțiile și adaptând ceea ce este de schimbat se poate afirma că aceste principii sunt integral valabile pentru toate tipurile de decizii esențiale adoptate în cadrul echipelor care compun o structură matricială sau o structură de valori.

        Calitatea deciziilor, îndeosebi colective (pertinență, viteză de adoptare, convergență iteractivă a opiniilor decidenților etc.), depinde hotărâtor de calitatea instrumentelor utilizate pentru pregătirea deciziilor și desfășurarea secvențelor de adoptare a deciziilor prorpiu-zise.


 

Nr. crt.

Denumirea

instrumentului

Se utilizează frecvent

în asociere cu:

1.

Project management

Ingineria simultană

Ingineria industrială

Reengineering

2.

Criterii de alcătuire a echipelor "eficiente"

 

3.

Metodele de tip Delphi-Brainstorming

Alte metode de stimulare a creativității colective

Tehnica scenariilor, psihodrame

Metoda reproiectării prin intermediul "conferințelor"

4.

Știința rezolvării conflictelor

Teoria tranzacțională

Teoria comunicării, inclusiv nonverbale

5.

Cuantificarea și evaluarea unor mărimi psiho-sociale și economice "neconvenționale"

Psihometrie

Sociometrie

Econometrie

Calimetrie

Elemente de Teoria Măsurării

Rezultate ale cercetării operaționale

6.

SWOT Analysis (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats)

Analize tip Deming

Analize Paretto, Ishikawa, QFD etc.

Teoria deciziilor statistice (decizii în condiții de incertitudine)

 

Tabelul 1

Principalele instrumente utilizate de

"echipele care proiectează și instalează" o schimbare

 

        În tabelul 1 se prezintă o listă a principalelor instrumente care și-au dovedit din plin eficiența în asemenea aplicații. Din rândul acestora, menționăm, în mod deosebit, mecanismele decizionale bazate pe tehnicile "Delphi-Brainstorming", care asigură o importantă creștere a calității deciziilor prin stimularea creativității decidenților, posibilitatea de a corecta deciziile finale în raport de performanțele decidenților și impunerea unui "climat" esențialmente democratic. Toate acestea – în situații de incertitudine și risc ridicat și/sau când nu se dispune de informații complete. Nivelul de "rafinare" al software-ului pe care se bazează aceste metode este ilustrat de excelenta lucrare a lui A. Kaufmann și J.G. Aluja, tradusă relativ recent și în limba română [14].

 

        BIBLIOGRAFIE LA CAP. 3.

 

11.    WIENER  U.    1996 Profitabilitatea investițiilor în asigurarea calității, București, pp. 39-50, Microeconomia Aplicată

 

12.    HERMAN  BRYANT  MAYNARD, JR., SUSAN  E. MEHRTENS      1997 Al patrulea val. Afacerile secolului XXI. Dincolo de Alvin Toffler, București, Editura Antet

 

13.    KAPIȚA  P.L.   1981 Experiment, Teorie, Practică, București, Editura Politică, Colecția Idei Contemporane

 

14.    KAUFMANN  ARNOLD,  ALUJA  JAIME  GILL      1995 Tehnici speciale pentru gestiunea prin experți, București, Editura Expert

 

15.  NICOLESCU, O. (coord.).  1996 Strategii manageriale de firmă,  București, Editura Economică


 

4. CONȚINUTUL SCHIMBĂRII.

OPȚIUNI, VARIANTE, SCENARII PRIVIND VARIABILELE STRATEGICE PENTRU O UNITATE DE C-D

 

 

            4.1. Parametrii determinanți pentru forța științifică și pentru viitorul unei unități de C-D

 

        Prima întrebare care ar trebui să fie pusă este: de ce forțe de excelență dispune institutul?

 

        Cercetători capabili de creație de înaltă originalitate și noutate absolută (mondială) în domeniu, indiferent de acoperirea în piață actuală și indiferent de prioritățile stabilite prin programe? În ce specialități / domenii? Ce șanse de reușită există? În ce termene orientative? În caz de reușită, ce piață nouă s-ar deschide, pe ce piață existentă s-ar putea penetra, cu ce, prin ce, în ce proporții? Au condiții asigurate pentru creație (dotare, timp, finanțare, ajutoare)? Ce resurse financiare li se pot pune la dispoziție, prin ce (granturi, acoperire prin participare la programme de cercetare, finanțare proprie, alte surse)? În caz de reușită, ce eforturi va trebui să facă institutul pentru promovare / valorificare?

 

        Cercetători adaptabili (capabili de a se reorienta, de a-și reorienta propria activitate pentru a răspunde) la cerințe noi, de a aborda și a intra în domenii noi, de a se reprofila, de a asimila noi cunoștințe și noi abilități, de a intra în noi lumi? Cercetători capabili de a-și subordona (reorienta) preocupările științifice și satisfacția științifică unor noi necesități, interesului pentru rezultate științifice viitoare valorificabile, fie și în domenii nefamiliare încă?

 

        Persoane obediente, fără veleități de originalitate, care acceptă rolul de a detalia și finisa corect și conștiincios ideile altora, de a face atent și corect măsurători și încercări repetate în condiții variate, răspunzând scopului lucrării; de a elabora și realiza soluții constructive etc.

 

        Ce face / ce poate face / ce ar trebui să facă / ce va face institutul  pentru a încuraja și a  stimula calitățile enumerate? Pentru a recruta și a menține cercetători cu astfel de calități, în proporțiile necesare?

 

        Ce forțe / experiență există în institut pentru asigurarea calității științifice, a profesionalismului, a exigenței, a primatului eticii profesionale, a corectitudinii evaluării viabilității soluțiilor, a rigorii finisării și încercării soluțiilor, a rigorii întocmirii și susținerii documentațiilor? Există / este în curs realizarea sistemului de asigurare a calității? Se respectă stadardele ISO 9000? Există / este în curs acreditarea?

 

        Institutul are specialiști în design? În publicitate și relații publice? Dacă nu are specialiști proprii, are asigurate colaborările sistematice sau ocazionale necesare?

 

          4.2. Implicarea și conținutul activității institutului

 

        În ce programe naționale este / poate fi (are șanse plauzibile de a fi) implicat institutul? Programe de C-D, programe industriale sau investiționale? Prin ce, la ce nivel de noutate și originalitate, cu ce rol științific – cheie, auxiliar? În ce specialități / domenii? Ce șanse de reușită există? În ce termene? Sunt implicări cu caracter ocazional sau cu caracter de continuitate pe termen mediu sau lung? Pe ce perioade? Institutul dispune de specialiștii necesari, la nivelul de creativitate necesar? Există confirmări / realizări anterioare? Cum au fost primite pe piață?  Există disponibilitatea / experiența de a lucra în echipă, în cadrul proiectului? Ce instrumente / pârghii / măsuri sunt de luat pentru a crește această disponibilitate? Cum își va proteja institutul proprietatea intelectuală, în cadrul proiectului?

 

        În ce programe internaționale este / poate fi (are șanse plauzibile de a fi) implicat institutul? Programe de C-D, programe industriale sau investiționale? Prin ce, la ce nivel de noutate și originalitate, cu ce rol științific – cheie, auxiliar? În ce specialități / domenii? Ce șanse de reușită există? În ce termene? Sunt implicări cu caracter ocazional sau cu caracter de continuitate pe termen mediu sau lung? Pe ce perioade? Institutul dispune de specialiștii necesari, la nivelul de creativitate necesar? Există confirmări / realizări anterioare? Cum au fost primite pe piață?  Există disponibilitatea / experiența de a lucra în echipă, în cadrul proiectului? Ce instrumente / pârghii / măsuri sunt de luat pentru a crește această disponibilitate? Cum își va proteja institutul proprietatea intelectuală, în cadrul proiectului?

 

        În ce domenii ale practicii tehnologice / economice (în întreprinderi potențial beneficiare, accesibile), legate de profilul institutului, se constată carențe / rămâneri în urmă care ar putea face oportună / dezirabilă implicarea institutului, în vederea remedierii / inovării? Au fost analizate posibilitățile de acțiune? Ce condiții ar trebuie să fie necesare; pot fi ele asigurate? Ce rezultate s-ar putea obține? Ce riscuri există, la nivelul abordării și ofertării de către institut? La nivelul realizării și al aplicării noilor soluții? Ce consecințe, directe și indirecte, ar avea implicarea institutului?

 

        Ce noi realizări, ce noi tendințe se profilează, în stadii incipiente, în literatura de specialitate și în oferta firmelor de avangardă, care ar merita să fie “prinse din mers”, din timp, pentru care institutul merită să riște să se pregătească; mai ales – să pregătească noi clase de aplicații, bazate pe noile tendințe? Ce eforturi, ce condiții ar fi necesare? Ce piețe s-ar putea apropia (cuceri) în caz de reușită; ce piețe s-ar pierde în caz de eșec sau în absența inițiativei?

 

        Institutul poate acționa singur? Ce alianțe / consorții / cooperări ar trebui să fie inițiate, pentru diferitele direcții concrete de acțiune, sau în general, pentru mai multe direcții de acțiune? Care sunt avantajele pe care le oferă institutul partenerilor potențiali, pentru ca aceștia să fie dispuși să agreeze parteneriatul inițiat?

 

        De ce profiluri de servicii științifice dispune institutul? Sunt profitabile? Sunt convergente cu interesul institutului de promovare a propriilor realizări și a propriei imagini? Existența activității de C-D se valorifică prin serviciile științifice, le potențează, sau serviciile au doar rol de substituție față de lipsa de sarcini științifice?

 

        Spre ce tip de profil științific / tehnologic (spectru de specialități) se îndreaptă institutul?

        Ce își propune institutul, ca:

        – diversitate (inclusiv sinergie între diferitele specialități, în cazul diversității)

        – grad de noutate, de dificultate

        – complexitate

        – integrare / specializare; lucrări autonome finite complexe / lucrări autonome de specialitate delimitată, specializare riguroasă

        – coordonare proiecte complexe / integrare în proiecte complexe

 

        Nivel urmărit / misiune (evental – distict pe diferite profiluri):

        – străpungeri, originalitate la nivel mondial, excelență

        – asimilare locală[11]de noutăți mondiale / avansate, inovare pe baza unor niveluri deja cunoscute ca C-D, follower

        ­– integrare în programe de C-D internaționale, în particular – europene

        – tip de cercetare / inovare determinantă: de proces, de produs, ambele

 

          4.3. Ce se poate întâmpla în mediul științific-tehnologic?

        Apariția unor noi clase de soluții tehnice, care să le facă caduce pe cele actuale. Apariția unor noi metode și concepte de operare și de optimizare. Apariția unor noi materiale, cu proprietăți noi, care fie deschid posibilități noi, încă neexplorate, fie schimbă punctele de echilibru în  optimizarea soluțiilor. Apariția unor soluții constructive ajutătoare, de regul㠖 pe linia miniaturizăriii și a designului atractiv, care modifică tradiții și clase de soluții.

 

        Piața:

        – Statul, planul național

        – Livrările pentru administrația centrală sau locală

        – Regiile autonome, “societățile naționale”

        – Societățile comerciale mari / mijlocii, foste sau actuale cu capital majoritar de stat

        – IMM

        – Export

        – Propria producție, propriile prestații

 

        Ce se poate întâmpla pe piața institutului, pe piața aferentă domeniului de cercetare al institutului?

        Evoluția soluțiilor – în principal, pe bază de soluții și utilaje realizate de capitalul străin, aduse odată cu investițiile

        Apariția de noi concurenți

        Mediu economic stimulativ – sau nu – pentru progresul tehnic, pentru calitate, pentru inovare, pentru reinvestirea profitului, pentru dezvoltare economică; evoluția nivelului de trai; apropierea – sau nu – a salariilor / veniturilor de cele pe care persoane capabile le pot obține în străinătate, limitând brain-drain-ul

        Evoluția privatizării reale, aducând întreprinderile importante în fața interesului pentru competitivitate, pentru inovare

        Calitatea învățământului, trecând de la inocularea de cunoștințe la încurajarea și deprinderea abilităților creative

        Cultivarea unui climat general de responsabilitate în muncă, precum și în relațiile contractuale

        Cât de repede se vor produce și cât de repede vor da rezultate astfel de procese?

 

        Evaluarea dimensiunii institutului. Avantaje și dezavantaje ale actualei dimenisuni (optime, prea mici sau prea mari) în raport cu profilul existent și cu cel preconizat, cu misiunea asumată a institutului.

 

 

4.4. Obiective strategice la nivel de institut

 

·     nivel (științific / tehnologic) de atins:

– în ce domeniu (științific / tehnologic) – delimitare, spectru de specialități

– caracterul cercetărilor – pe componente spectrale: cercetare fundamentală, aplicativă, dezvoltare tehnologică

– pondere (importanță) a componentelor spectrale selectate în ansamblul domeniului, pentru progresul domeniului

– raportare la nivelul mondial avansat, la nivelul țărilor de condiția României ...; repere adoptate

– selectivitate (se țintesc niveluri diferite pentru diferite componente spectrale ale domeniului)

·     programe de cercetare proprii / implicare în programe naționale, internaționale, pe diferite componente spectrale ale domeniului

·     valorificabilitate, profitabilitate, afirmare, recunoaștere

– realizări aplicate preconizate: importanță, volum, pondere pe piața respectivă; localizare (intern, export ...)

– profitabilitate

– active de proprietate intelectuală; valorificare de proprietate intelectuală (redevențe din vânzări de drepturi de proprietate intelectuală)

– rezultate la nivelul unor indicatori scientometrici (publicări, citări etc.)

– poziție în organisme științifice naționale / internaționale de profil

·     independență / afiliere / încadrare în structura unei întreprinderi sau a unui grup de întreprinderi (care, pe de o parte, îi poate asigura existența financiară, inclusiv anumite dotări specializate costisitoare, dar, pe de altă parte, îi poate limita libertatea de mișcare, diversitatea profilului, poate – gradul de noutate, latura cognitivă / fundamentală a cercetărilor)

·     ce nivel (calitate) și structură de dotare materială (utilaje / aparate definitorii și determinante, clădiri etc.) se preconizează

·     ce nivel (calitate) și structură de resurse umane se preconizează

        (Ultimele puncte pot fi considerate ca fiind nu obiective, ci mijloace, dar, pe de o parte, ele condiționează și sunt condiționate esențial de primele obiective enumerate, iar pe de altă parte, se pot realiza numai în baza unei strategii, a unor jaloane stabilite pe termen lung, a unor eforturi consecvente pe termen lung. Rezultatul lor constituie, totodată, o “moștenire” lăsată perioadei ulterioare celei pentru care este definită strategia.)

 

4.5. Scenarii

 

        Traiectoria ipotetică între situația actuală și cea preconizată (cele preconizate, ca variante de alternativă), prin obiectivele stabilite, trecute în revistă anterior, formează obiectul scenariilor.

"Scenariu": Le petit Larousse, 1995: Derularea programată sau prevăzută a unei acțiuni.

H. Reading.  A Dictionary of  Social Sciences. Routledge & Kegan Paul, London, 1983. Descrierea sau reprezentarea unei secvențe ipotetice de evenimente, arătând deciziile de alternativă în punctele de decizie și consecințele posibile ale fiecărei decizii, cu probabilitățile lor estimate.

T. L. Wheelen, J. D. Hunger. Strategic Management and Business Policy. Addison-Wesley Publishing Co., Massachusetts, 1992. După Klein, Linneman, Environmental Sassessment, Journal of Business Strategy, 1984. Scrierea de scenarii apare a fi cea mai larg utilizată tehnică de prognoză, după extrapolarea tendințelor. Scenariul poate fi o descriere consemnată a unui anumit stadiu viitor, în termeni de variabile-cheie și “issues”, sau poate fi generat în combinație cu alte tehnici de prognoză.

        În cartea sa Competitive Advantage, The Free Press, N.Y., 1985, Michael Porter recomandă cu tărie utilizarea scenariilor, deoarece: (1) ele permit firmei să evolueze evitând utilizarea prognozelor punctiforme, periculoase, ale viitorului în condițiile în care viitorul nu este predictibil și (2) încurajează pe manageri să-și expliciteze prezumțiile (ipotezele de lucru). El recomandă recurgerea la scenariile industriale, care utilizează variabile din ambientul economic, în termenii efectului lor asupra factorilor interesați (stakeholders) determinanți într-un mediu de obiective ale firmei (industriei):

1. Examinarea mutațiilor posibile în sistemul variabilelor societale (economice, socioculturale, tehnologice, politico-legale). Stabilirea: care dintre ele s-ar putea schimba spre a crea o problemă strategică.

2. Evaluarea incertitudinilor în fiecare dintre cele șase forțe din ambientul de obiective (competitorii, cumpărătorii, furnizorii, substituenții posibili, potențialii noi veniți, alți deținători de active).

3. Identificarea factorilor cauzali care sunt în spatele incertitudinilor. Sursele pot fi endogene în raport cu industria (de exemplu, comportamentul competitorilor) sau exogene (noi reglementări).

4. Realizarea unei game de ipoteze plauzibile privind fiecare factor cauzal important (de exemplu, dacă prețul unei anumite materii prime este important, trebuie adoptate ipoteze rezonabile privind nivelul viitor ca preț ridicat, scăzut, cel mai probabil.

5. Combinarea ipotezelor despre fiecare factor cauzal în cadrul unor scenarii consistente, cu valori compatibile pentru diferitele variabile.

6. Analiza situației industriale care ar prevala în cazul fiecărui scenariu. Se exemplifică cazul în care, în industria medicamentelor, cererea pentru medicamente comune ar fi mai importantă decât cea pentru medicamente  speciale, de firmă.

7. Determinarea surselor de avantaj competitiv în cazul fiecărui scenariu. De exemplu, în cazul deja citat, industria dominată de medicamente generale ar avea ca avantaj competitiv costurile cât mai scăzute, în timp ce în cazul industriei de medicamente speciale determinante ar fi campaniile publicitare, producția de înaltă calitate, promovarea pe piață.

8. Evaluarea comportamentului competitorilor în cazul fiecărui scenariu.

 

        Construirea scenariilor economico-financiare, pe baza datelor de bilanțuri contabile, pentru fiecare ipoteză adoptată privind ambientul industrial. Se dă exemplul firmei 3M, la care fiecare manager general de unitate trebuie să prezinte anual cum va arăta “industria” sa în următorii 15 ani  (după J. F. Bandrowski. Taking Creative Leaps, Planning Review, Jan./Febr. 1990, p. 35). Se calculează valorile viitoare pentru principalii indicatori de profitabilitate, pornind de la cifrele contabile actuale, reale, în diferitele ipoteze adoptate privind scenariile industriale. Se atenționează asupra posibilelor influențe subiective, de exemplu în evaluarea anumitor riscuri, a dimensiunii consecințelor acestora.

 

          Ceea ce este esențial de reținut (și de aplicat) este faptul că scenariile cuprind trei categorii de evenimente / procese / date:

        1) Variante de obiective de atins, pe etape, resurse puse în operă și rezultate scontate ale unor măsuri / acțiuni întreprinse / resurse investite (variabile dependente de decident, în limita riscului de evaluare incorectă a realizabilității, de către constructorul scenariului).

        2) Ipoteze de lucru privind evoluția viitoare a ambientului economic, tehnologic, piața științifică etc. (variabile independente de decident, în limita erorilor sau omisiunilor de previziune și evaluare, de către constructorul scenariului).

        3) Calcule / evaluări privind condiționările reciproce între diferitele variabile din primele două categorii, integrarea în timp a rezultatelor etc. – aici este câmp larg de acțiune pentru modelele și jocurile manageriale strategice de simulare pe calculator. În absența unor astfel de modele, se efectuează calculele / evaluările necesare cu modele ad-hoc, respectiv prin estimări, de către constructorul scenariului, cu riscul inerent al unor erori de modelare, al omiterii unor conexiuni funcționale, al unor erori de calcul.

        Varietatea variabilelor adoptate, la nivelul intuiției constructorului scenariului, este foarte mare, iar multitudinea scenariilor posibile se determină prin regulile combinatoricii, deci – poate fi considerabilă, inutil de ancombrantă. De aceea, un mare rol revind realismului constructorului scenariului, pentru eliminarea combinațiilor nerelevante de evenimente / situații / procese, astfel încât să se construiască un număr rezonabil de scenarii: 3, 7, 12... Oricum, nu zeci, sau sute, sau chiar mii de scenarii, câte ar rezulta din combinarea tuturor variantelor posibile pentru toate variabilele. Acest lucru este posibil, datorită unor corelații ascunse, dar pregnante, existente între multe variabile, prin intermediul ambientului economic-social și politic: există (pot exista) condiții favporabile sau defavorabile cercetării în particular și dezvoltării economico-sociale și culturale în general, climat politic favorizant sau defavorizant. Valori, pentru anumite variabile, posibile numai in extremis, într-o situație generală foarte favorabilă, nu au ce fi combinate, într-un același scenariu, cu valori, pentru alte variabile, posibile numai in extremis, într-o situație generală foarte defavorabilă.

        În al doilea rând, nu trebuie să fie absolutizată puterea scenariilor, mai ales a celor pe termen realtiv lung. Scenariile servesc pentru decizii ce se iau astăzi, privind pregătirea dezvoltării viitoare; scenariile se actualizează mereu, iterativ, pe parcurs (“alunecător”), iar în iterațiile din anul viitor (când oricum nu s-a ajuns la limita ultimelor consecințe, pe termen final, ale anumitor decizii), este timp de reconsiderări pentru anumite categorii de decizii (în special cele ce presupun acumulări pe termen lung). Desigur, există și decizii cu caracter de ruptur㠖 de exemplu, integrarea institutului într-o întreprindere), asupra cărora nu se mai poate reveni, sau nu se mai poate reveni decât cu foarte mare greutate și cu mari pierderi. 

        Deci, construirea practică a scenariilor presupune discernământ privind selectarea variabilelor și a valorilor semnificative și determinante pentru decizii determinante și cu consecințe importante.

        În condițiile actuale ale tranziției din România, cu impactul greu previzibil al privatizării, precum și al multațiilor sociale care au loc, ținând seama și de schimbările rapide din lume, probabil că este oportun ca scenariile de dezvoltare a institutelor să fie construite pe perioade de ordinul 5 - 10 ani (în funcție și de ritmul progresului tehnic în ramură, precum și de caracterul investițiilor eventual necesare pentru baza materială a institutului – perioadele de timp mai mari fiind necesare dacă sunt în joc decizii privind construcții sau instalații experimentale specializate costisitoare).


5. ÎNCHEIERE. CONCLUZII

 

          Volumul de față încheie un ciclu de lucrări referitoare la “Metode avansate de perfecționare profesională privind managementul strategic în C-D” și, în acest context, este consacrat managementului strategic al unităților de C-D. Problematica managementului strategic la nivelul unităților de C-D a mai format obiectul primei faze a temei (octombrie 1996), în cadrul căreia a fost analizat conceptul de strategie; s-a examinat impactul tehnologiei asupra strategiei. A fost prezentată o tipologie a unităților de C-D, sub aspectele relevante pentru stabilirea strategiilor acestora. În aceeași lumină, a fost analizată piața unităților de C-D. A fost aprofundată modelarea asistării deciziilor strategice, în special – privind strategiile tematice, oportunitățile tematice, profilul tematic.

        Conform obligațiilor contractuale, obiectivele științifice ale fazei se referă la "Metode de construire a scenariilor privind evoluția structurilor de C-D, delimitarea și integrarea acestora în mediul științific-tehnologic, economic, social". Problematica scenariilor manageriale a mai fost tratată în cadrul fazei a doua a temei (noiembrie 1996), în cadrul căreia a fost analizat conceptul de "scenariu managerial", ca model experimental al strategiilor; a fost dată o tipologie a caracteristicilor strategice ale unităților; au fost elaborate repere metodologice și a fost analizată problematica unor scenarii pentru transformarea internă a institutului.

        Suplimentar față de aspectele realizate în cadrul  fazelor anterioare, în cadrul prezentei faze:

        – Managementul strategic al unităților de C-D este considerat ca management al procesului de schimbare și, în acest context, se procedează la explorarea și la aplicarea teoriei managementului schimbării la cazul schimbării structurilor organizaționale și, concret, a structurilor organizaționale ale unităților de C-D.

        – Se prezintă și se discută instrumentarul metodologic aferent adoptării deciziilor strategice în cadrul specific al unităților de C-D.

        – Se aprofundează conținutul "schimbării" la nivelul unităților de C-D: opțiuni, variante, scenarii privind variabilele strategice definitorii și determinante pentru o unitate de C-D și pentru construirea scenariilor ca instrument al conceperii strategiei de dezvoltare a acesteia.

         Se prezintă mecanismul de evaluare a abaterilor dintre performanțele esențiale ale organizației reale și ale celei dezirabile. Prin "organizație dezirabilă" se are în vedere nu o organizație ideală sau care realizează performanțe optimale, ci o organizație virtuală care realizează performanțe satisfăcătoare din punctul de vedere al acelora care aprobă obiectivele strategice ale organizației. Printre seturile de mărimi definitorii în acest sens se menționează nucleul (nucleele) de competență recunoscută a unității, specificitatea și nivelul calitativ al dotărilor, certificarea / acreditarea ș.a.; sursele de finanțare, posibilitățile de creștere a potențialului uman; restrângerea piețelor pe care pot fi valorificate rezultatele cercetărilor – în principal, datorită derulării proceselor de restructurare și privatizare în industrie; criteriile de performanță relevante pentru unitatea de C-D, tratate ca mărimi măsurabile.

        A fost elaborată și se prezintă o "casetă morfologică a principalelor tipuri de schimbări", după criterii de clasificare de bază și criterii secundare și se compară exigențele schimbării în raport cu stilurile manageriale. Se dă o sistematizare a paradigmelor schimbării, cu aplicații la specificul activității de C-D. Un set de fișe este propus, ca instrument de lucru, pentru sistematizarea informațiilor aferente conceperii și gestiunii managementului  schimbării.

        Se reia problema organizării unităților de C-D în structuri matriciale, pe programe sau / și proiecte de cercetare, eventual – pe clienți reprezentativi, dar se semnalează pericolul ca acestea să determine strategia, modelând activitatea institutului după structuri preexistente și nu după tendințele progresului tehnico-științific și după cerințele pieței științei. Decurge necesitatea constituirii profilurilor unităților (și a programelor) astfel încât abordările "top-down", de sus în jos, pornind de la necesități, să fie determinante.

        Sunt prezentate, într-o formă sistematizată, secvențele de adoptare a deciziilor strategice în cazul unei unități de C-D, disciplinele științifice / instrumentele metodologice puse în operă pentru această adoptare a deciziilor.

        În ceea ce privește conținutul schimbării în unitățile de C-D, ca parametri determinanți pentru forța științifică și pentru viitorul unei unități de C-D se consideră și se detaliază: forțele de excelență de care dispune institutul (cercetătorii capabili de creație de înaltă originalitate, cercetătorii adaptabili la cerințe noi, persoanele apte pentru detalieri și finisări corecte, asigurarea calității științifice etc.; implicarea și conținutul activității (în programe naționale, în programe internaționale, în domenii ale practicii în care se constată carențe, în tendințe de avangardă, în alianțe și consorții, în profiluri de servicii științifice. Se definește tipologia profilului științific / tehnologic, nivelul urmărit.

        Lucrarea cuprinde o sistematizare a problematicii privind  ceea ce se poate întâmpla în mediul științific-tehnologic, piața institutului ș.a.

        În continuare, se prezintă o tipologie a obiectivelor strategice la nivel de institut: caracterizări privind nivelul științific / tehnologic de atins, programele, valorificabilitatea, profitabilitatea, afirmarea, recunoașterea, independența sau afilierea, dotarea materială, resursele umane.

        Cu privire la scenarii, ca traiectorii ipotetice între situația actuală și situațiile preconizate (în  variante de alternativă), pe lângă prezentarea unor puncte de vedere și informații din literatura recentă, se subliniază că ele cuprind variabile dependente de decident (obiective de atins, pe etape, resurse, acțiuni etc.), variabile independente de decident (privind ambientul economic, tehnologic etc.), calcule privind condiționările reciproce între diferitele variabile și integrarea în timp a rezultatelor. Se dau considerente și criterii pentru a limita numărul scenariilor diferite elaborate și analizate, precum și perioada recomandată spre a fi cuprinsă în scenarii.

        Se propune încheierea temei, prin prezenta fază, urmând ca eventuala elaborare a unor programe de calcul de tipul jocurilor manageriale strategice în specificul activității de cercetare-dezvoltare să poată forma obiectul unei teme viitoare, distincte, în măsura în care își va găsi locul în cadrul programelor de cercetare din anii 1998-2000. 

        Rezultatele obținute în cadrul celor patru faze ale prezentei teme pot fi valorificate, de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei, sau de către SCIENTCONSULT S.R.L  cu sprijinul și implicarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, prin organizarea unor acțiuni de perfecționare a personalului managerial din unitățile de C-D și din programele de C-D, în cadrul cărora ideile, sistematizările, metodele, informațiile din documentațiile prezentei teme, editate în mod corespunzător, pot servi ca material didactic și ca orientare a lectorilor și a cursanților. O serie de constatări și concluzii pot fi utile în procesul actual de restructurare a unităților de C-D și de elaborare a noii structuri de programe de C-D ce vor alcături Planul Național de C-D.

 

*

 

        Ca și în celelalte 3 documentații / faze ale prezentei teme, și în această lucrare, pe lângă necesara culegere, selectare, sistematizare, reformulare, sintetizare, adaptare, aplicare a concepțiilor și informațiilor din literatura de specialitate recentă, cel puțin 15% din material reprezintă rezultate și afirmații originale, sau cel puțin accente noi, care provin din experiența de cercetare și managerială a autorilor, din analiza stărilor actuale din cercetarea și din economia românească, din concluziile proprii asupra punctelor pe care autorii le consideră ca fiind critice pentru soluționarea problemelor fierbinți ale cercetării românești.   

 

Faza următoare      Înapoi managementul C-D                       Înapoi



[1] Conceptul de paradigmă este utilizat în sensul de set de presupuneri comune, care domină un domeniu științific și care influențează puternic modul de gândire al oamenilor de știință din acel domeniu /3/.

[2] Prin organizație se are în vedere un grup de oameni, reuniți în cadrul unei structuri definite, în vederea realizării unor obiective specifice. Evident, un exemplu tipic de organizație este și unitatea de C-D.

[3] HG nr. 135/1996 a fost elaborat ca instrument metodologic pentru evaluarea potențialului unităților de C-D, în vederea eventualei lor atestări ca institute naționale. Cu toate că, în prezent, acest demers nu mai este de strictă actualitate, considerăm că metodologia prezintă un interes de sine stătător, valabil pentru subiectul tratat în prezenta lucrare.

Documentul prezintă interes și prin faptul că definește termeni precum:

Capital logistic: metode, modele, mecanisme, sisteme, studii prospective, strategii, baze de date etc. create pentru modelarea și perfecționarea organizării, funcționării și controlului sistemelor economice, tehnologice și biologice.

Capital tehnologic/ logistic: activ - ce urmează să fie dezvoltat în următorii 3 ani; latent -obținut în ultimii 3 ani și cu posibilități de valorificare în următorii maxim 3 ani

[4] Problema nu este trivială. Ea presupune în fond rezolvarea a două chestiuni distincte: a) stabilirea structurii și cantității de informație suficiente pentru conducerea organizației în vederea atingerii obiectivelor în condițiile unor performanțe prestabilite și b) construirea unor proceduri și scale de măsurare corespunzătoare pentru fiecare măsurand. Aceste operații implică aplicarea procedurilor de analiză-diagnostic multicriterială bazată pe evaluarea unor indicatori cantitativi de performanță (de exemplu /4/), respectiv a procedurilor de construire a tablourilor de bord pentru nevoile managementului organizațiilor economice (de exemplu /5/).

 

[5] Pentru simplificarea prezentării grafice din fig.1, strategiile Si și Sd ca și politicile subiacente lor, se consideră încorporate în blocurile descrise de operatorii Ai și Ad.

[6] Compararea se poate realiza direct, numai în cazurile în care {Xi}º{Xd} și {Zi}ºº{Zd}, etc. În toate cazurile când aceste condiții nu sunt satisfăcute, trebuie luate măsuri suplimentare de ajustare a indicatorilor {Ri} pentru a-i aduce la niveluri comparabile.

[7] Noțiunea de abatere semnificativă este utilizată în sensul de abaterea care concomitent, prin magnitudine depășește nivelul fluctuațiilor permanente determinat de fluctuațiile aleatorii ale mărimilor de intrare și/ sau influență, respectiv prin persistență, indică fie o alterare a unor  mecanisme ale organizației Ai, fie o inadecvare a acestora în raport cu o nouă situație prevăzută pentru organizația Ad.

[8] Un punct de vedere în mare măsură convergent cu acesta, dar cu nuanțări specifice determinate de specificul tranziției din România, este prezentat de C.Mereuță și colaboratorii în lucrarea /9/.

[9] Utilitatea unei asemenea soluții este larg justificată într-o serie de studii elaborate de SCIENTCONSULT la cererea MCT, studii care au fundamentat înființarea Agenției Naționale de Transfer Tehnologic și Inovare din cadrul MCT. Trebuie pornit de la ideea că "valorificarea" necesită, de regulă, alte aptitudini, abilități și stiluri de activitate, decât sunt cele care caracterizează pe cercetătorul de elită. Ideea că "cercetătorul trebuie să se ocupe personal de aplicarea rezultatelor sale" a fost, pe bună dreptate, combătută energic de academicianul P.L. Kapița încă din 1943, când acesta sublinia că: "dacă un cântăreț nu este dăruit pentru a se acompania singur, de ce să-l împingem către așa ceva? N-ar fi mai simplu să instruim, în același timp, niște acompaniatori?" [13 p. 33].

[10] Este interesant de subliniat modul în care noțiunea de consens a fost definită întâia oară în 1962 în cadrul ISO (Organizația Internațională de Standardizare), ea nepresupunând unanimitatea, ci numai absența unor opinii, care, principial, nu pot accepta opinia majorității.

[11] asimilarea națională este un concept și un obiectiv perimat, cel puțin pentru sectorul privat.