Studiu privind

crearea sistemului instituțional de valorificare

– difuzare, transfer, aplicare –

a rezultatelor activității de cercetare științifică

 

Evaluări de fezabilitate

 

Autori:

Dr. ing. FLORIN CREȚU                   

 

Ing. ION CRIȘAN                              

 

Dr. ing. ULRICH WIENER      coordonatorul studiului ‑

 

            La ședințele de Brainstorming ‑ Delphi au participat un număr de 23 experți

 

 

 

SINTEZA FAZEI

 

            Lucrările  fazei au avut caracter de fond  și  caracter metodologic.

            Lucrările  au constat în analiza unor variante  de  soluții preconizate  în  cadrul fazei  precedente  (inclusiv  detalierea, corectarea  și completarea setului inițial de  opțiuni),  prin consultarea  unei  echipe de experți. Dacă asupra  unora  dintre probleme  opiniile  experților au fost  quasi-unanime,  în  alte probleme  opiniile au rămas împărțite între două sau  chiar  mai multe variante.

 

            Sub aspect de fond, s-au obținut următoarele concluzii:

 

            Inființarea  unei Agenții pentru Transferul de  Tehnologie (în continuare ATT), sau cu o denumire înrudită, este oportună.

 

            Nu este oportun  ca ATT să preia în ansamblu atribuțiile de finanțare a cercetărilor, limitîndu-se, în această privință, la "a  gestiona fonduri pentru transferul de tehnologie, a  susține programe  de  transfer de tehnologie". In acest  fel,  elementele rezultate  din  discuția amplă asupra problematicii  căilor  și instrumentelor  de  realizare a  finanțării  cercetării  științifice au fost reținute pentru alte prilejuri, depășind  sfera lucrării și a deciziei adoptate.

 

            In privința caracterului ATT, opiniile experților au  fost împărțite,  în ordinea descrescătoare a  punctajelor  obținute, între următoarele dintre variantele propuse:

            -  unitate neguvernamentală, non-profit,  subvenționată  în perioada de demaraj (2...3 ani) de la buget, dar orientată de  la început  către o autoportanță financiară (punctaj 32 puncte  din 99 posibile) *;

            -  unitate în subordinea Departamentului Științei, cu  finanțare mixtă (de la buget și extrabugetară) (29 puncte);

            -  instituție guvernamentală, componentă a  administrației publice centrale (14 puncte);

            - societate comercială, cu o participare importantă a  capitalului de stat (13 puncte) *;

            - holding (12 puncte) *.

            De remarcat că numai suma punctelor obținute de  variantele neguvernamentale (notate cu *) a întrunit o majoritate  absolută, slabă de altfel (57 puncte). Au fost reținute, pentru detaliere, primele două variante clasate.

 

            Quasi-unanim,   au   fost   selectate,   pentru    agenție, funcțiunile  de: acțiuni promoționale avînd ca sursă  rezultatele unităților de cercetare-dezvoltare-proiectare din  România; sprijinirea centrelor de inovare și afaceri; organizarea,  administrarea  și  gestionarea unei Burse a rezultatelor C&D  și  a unei  Bănci de date referitoare la rezultatele C&D;  consultanță și asistență în problemele legate de proprietatea intelectuală; gestionarea  fondurilor  aferente,  menționate.  La  limită  (51 puncte)  a  fost însușită și funcțiunea de  promovare  a  unor compartimente omoloage în unități și consultanța antreprenorială aferentă.

 

            După  dezbateri  ample  și  contradictorii,  s-au  conturat dimensiuni orientative de pornire (în primul an) pentru:  numărul de  personal  (30 salariați permanenți, cu posibilitatea  de  a angrena  și  salariați temporari); cheltuieli (total  140  mil. lei,  din  care salarii 25 mil. lei și 40 mil.  lei  investiții inițiale),  precum  și dinamici de creștere  în  anii  imediat următori (cîte 50% din cifrele inițiale, pe an,  la personal și la toate componentele de cheltuieli menționate).

 

            A  fost  unanim considerată oportună o Bancă  națională  de date privind rezultatele cercetării științifice, ca acțiune pe principii comerciale și cu sprijin inițial de la buget,  precum și  punerea  ei de la început pe baze informatice  moderne.  S-a considerat  că Banca trebuie să fie dezvoltată în cadrul ATT  și să-i  fie dedicată, urmînd ca după înființarea ATT să se  examineze aspecte de profunzime privind caracterul informațiilor  sau modul de preluare a unor experiențe existente.

 

            In ceea ce privește crearea unei fundații pentru  promovarea  științei,  s-a  luat  act  de  înființarea,  recentă,   a "Fundației Române pentru Știință" și a fost trecut în revistă statutul  acesteia. S-a apreciat oportun ca  Ministerului  Cercetării  și Tehnologiei să sugereze extinderea preocupărilor  Fundației  înființate  cu probleme referitoare  la  transferul  de tehnologie.  Experții au opinat (cu 88 puncte) că, dacă  această variantă nu va fi acceptată, să se propună înființarea unei alte fundații, dedicate atribuțiilor legate de transferul de  tehnologie.

 

            Sub  aspect metodologic, s-a obținut o experiență  interesantă de conjugare a metodei brainstorming (generare de idei) și Delphi  (evaluare  și confruntare a opiniilor  experților).  Au fost  elaborate  modelele  matematice și  programele  de  calcul aferente,  care stau la dispoziția beneficiarului ca  instrument practic de asistare pentru clarificarea / dezbaterea și a  altor probleme, generarea / evaluarea și a altor decizii.

 

            In funcție de poziția care va fi adoptată de către MCT, ca beneficiar,  asupra concluziilor prezentei faze,  executantul  va realiza,  în  1993, detalierea documentelor necesare  pentru  înființarea legală a Agenției preconizate.

 

 

Faza următoare     Înapoi studiu valorificare    Înapoi cuprins CD