Studiu privind

crearea sistemului instituțional de valorificare

– difuzare, transfer, aplicare –

a rezultatelor activității de cercetare științifică

și

Bănci de date de interes tehnologic și comercial

 

 

Proiect de dezvoltare a băncii de date privind

piața firmelor de interes tehnologic din România

V. și: Manual de utilizare, Realizarea băncii de date dezvoltate și transferare la MCT

 

Lucrările au fost comandate și finanțate de Ministerul Cercetării și Tehnologiei

 

V. și Informare despre Banca de date “Firme de interes tehnologic”

 

 

                                             Responsabil lucrare,

 

 

                                      Analist Irina Oberländer - Târnoveanu

 

 

 

 

CUPRINS

 

 

Introducere. Conținutul Băncii de date”Firme de interes tehnologic din România”. 2

 

Culegerea, prelucrarea și stocarea datelor................................................................. 4

 

Sistemul de clasificare produse și servicii................................................................... 7

 

Facilități de căutare a informațiilor.............................................................................. 12

 

Dezvoltări propuse în 1995.......................................................................................... 14

 

 

ANEXE

 

Glosar de termeni

 

Lista de abrevieri

 

Index de firme introduse în 1992-1993

 

Index de firme introduse în 1994

 

Index de profiluri generale utilizate în Banca de date

 

Index de județe / repartiția statistică a firmelor pe județe

 

Index de localități / repartiția firmelor pe localități

 

 

© SCIENTCONSULT, octombrie 1994

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INTRODUCERE

 

          Conținutul Băncii de date “Firme de interes tehnologic din România”

 

 

     Banca de date privind piața firmelor de interes tehnologic din România a fost realizată în conformitate cu proiectul elaborat și prezentat în cadrul fazei precedente, A.4.5. Scopul lucrării constă în a asigura un suport pentru identificarea posibililor beneficiari interesați în utilizarea / aplicarea rezultatelor obținute în cadrul diferitelor teme de cercetare, sau în  dezvoltarea, aprofundarea, continuarea sau finanțarea altor teme; mai larg - în valorificarea anumitor profiluri de cercetare. Ca scop adițional, banca de date permite cunoașterea firmelor concurente, a produselor / serviciilor prezente pe piața românească, a nivelului tehnic atins, precum și a unor eventuale surse de aprovizionare cu materiale și produse tehnice necesare în cursul desfășurării lucrărilor de cercetare.

            În cadrul fazei, au fost realizate:

            - Culegere și analiză de informații privind un număr de 1700 firme (care, adăugate la cele 2800 firme din banca de date existentă la 01.01.1994, totalizează un număr de 4500 de înregistrări, depășind numărul de 4200 firme, stabilit prin temă).

            - Elaborarea, experimentarea, finisarea și implementarea sistemului de programe de bancă de date de tip relațional, prevăzute și elaborate conform proiectului:  16 programe de introducere asistată a datelor prin machete ecran multitabelare și validări automate (informații de identificare; profil general; profil specific - clasificat și liber), programe de normalizare și intreținere a fișierelor de date (optimizarea lungimii câmpurilor de informații, identificarea  înregistrărilor duble, asigurarea securității Băncii de date), programe de extragere indexuri (pe denumire, localitate, județ, profil general, profil specific, reprezentanțe, conexiuni), programe de statistici privind conținutul Băncii de date, scenarii de regăsire, programe de raportare, etc. ;

            -Elaborarea, experimentarea, finisarea și implementarea structurii relaționale a Băncii de date: 8 fișiere (tabele) de date, 8 fișiere (tabele) de control terminologic, 20 de machete ecran etc.

            - Adoptarea și adaptarea unui sistem de clasificare a profilurilor firmelor (produse și servicii). Dintre variantele accesibile, pe baza unei analize comparative, conceptuale și experimentale, s-a optat pentru sistemul de clasificare utilizat în sistemul “EUROPAGES”, care a fost tradus, verificat, adaptat, validat (peste 5000 de descriptori, terminologie verificată după dicționare internaționale), introdus pe calculator și creat ca bază de date interconectată cu Banca de date; în paralel, a fost editat în două dimensiuni (cu 2 și cu 3 niveluri de detaliere), precum și în două variante: cu clasificare alfabetică în limba română și în ordinea de clasificare a codurilor numerice (reflectând structura sistemului de clasificare).

            - Conform temei, noul sistem de clasificare adoptat, reprezentând informație tipologic nouă față de sistemul anterior, a fost utilizat pe calculator pentru clasificarea a  100 firme, fiind pregătit un stoc de material bibliografic prelucrat pentru extindere în continuare.

            - În cadrul acțiunii de pregătire a informației, a fost creată o prospectotecă, sistematizată în concordanță cu clasificarea din banca de date, care permite la nevoie obținerea de informație detaliată suplimentară. Informațiile de referință - date de identificare, profiluri etc. - sunt stocate și într-un sistem propriu de fișe (în prezent există 1700 fișe de firme cu informațiile de identificare, dintre care 600 au specificat profilul detaliat al firmelor și 2800 de firme în format unitabelar, cu informații de identificare și profil specific).

            Transferarea la MCT a informației din banca de date în ansamblul ei, precum și a know-how-ului aferent exploatării curente, este pregătită spre realizare în măsura punerii la dispoziție a personalului dedicat aplicației și realizării școlarizării acestuia conform prevederilor din proiectul predat în cadrul fazei precedente; până atunci, transferul se face prin serviri operative la cerere, realizate de către executant (SCIENTCONSULT); atât cererile de informare, cât și răspunsurile  se transmit fie telefonic, fie prin fax sau prin mesaje scrise. Începând cu data predării prezentei faze, executantul asigură exploatarea corespunzătoare, la dispoziția MCT și a solicitanților din rețeaua de unități de C&D, până când se vor crea condițiile pentru transferarea la MCT, în condițiile specificate în proiect.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CULEGEREA, PRELUCRAREA

ȘI STOCAREA DATELOR

 

 

            I.          SCOP

 

            Informațiile introduse în banca de date computerizată descriu profilurile generale si specifice pentru firme de interes tehnologic pentru piața interna și sunt destinate domeniului C&D.

 

 

            II.        CERINȚE

 

            •   Relevanță

            Datele sunt astfel culese și prelucrate încât să prezinte profilurile relevante ale firmelor analizate.

 

            •   Date de identificare

            Informațiile oferă, pe lângă produsele/serviciile firmelor, și datele de identificare necesare contactării lor în vederea colaborării (adrese, persoane de contact, reprezentanțe etc.).

 

            •    Responsabilitate

            Fiecare informație este susținută de responsabilitatea unei surse autorizate (in acest scop, s-a recurs numai la informație primară din prospecte si reclame de firmă, evitându-se sursele cu informație prelucrata din cataloage cu clasificări proprii.

 

 

            III.       DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚILOR DE CULEGERE, PRELUCRARE ȘI STOCARE A DATELOR

 

            1. Culegerea datelor

 

            Activitatea de culegere a informațiilor a constat in următoarele:

 

             (a) Interviuri cu personalul firmelor și obținerea de literatură comercială (prospecte, cataloage, oferte firme).

 

              Notă: Au fost obținute informații de la următoarele târguri și expoziții:

 

                        • TIB ’94

 

                        • TINAL ’94 (Târgul național en-gros de produse alimentare, Eforie Nord, 20-28 octombrie 1994)

                        • CHIMIA ’94 (Expoziție produse din industriile chimică și petrochimică, Brașov, 25-28 octombrie 1994)

                               

                        •  ROPACK ’94 (Expoziție de analogie și instalații de ambalat, București, Sala Palatului, 8-11 noiembrie 1994)

                               

                        •  TEXIN’94 (Târgul național pentru confecții textile, blană, piele și sport, tricotaje și țesături pentru sezonul rece, Sovata, 14-19 noiembrie 1994)

                               

            (b) Consultare colecții de ziare și reviste, cataloage expoziții și târguri (după 1993) și culegere informații din reclame.

                               

            Notă: Au fost culese date din următoarele publicații:

 

                        •  colecții ziare, reviste: Curierul Național; Adevărul; Economistul; Bursa; Meridian; Idei și Afaceri (Brașov); Lumea Afacerilor; INFO 1; Capital

 

                        •  cataloage târguri și expoziții

                            w Pagini Naționale 1994, București:

                               Editura ROMPRES, 1993 (numai reclamele inserate)

                            w CINE și CE ’94 - Anuarul societăților comerciale din Romănia 1993,                                             București: Editura TOPAZ, 1992 (numai reclamele inserate)

 

            Pentru date specifice (ex. nr. de înregistrare în Registrul Comerțului), au fost consultate cataloage editate de Camera de Comerț și Industrie a României.

 

 

            2. Prelucrarea datelor

 

            Concomitent cu activitatea de culegere, a fost asigurată prelucrarea datelor.

            Informațiile relevante referitoare la profilul fiecărei firme au fost extrase într-o manieră completă și inteligibilă, fără a deforma mesajul firmei examinate. Astfel, produsele și/sau serviciile au fost încadrate după o analiză atentă în câte un profil general,  păstrând loc pentru toate produsele și serviciile firmei. De asemenea, s-a avut grijă ca domeniile distincte să fie net delimitate.

            Analiza datelor pune în evidență, în mod distinct calitățile firmei: producător, comerciant, reprezentant, exportator, importator etc.

            Au fost menționate conexiunile/relațiile definite prin proveniența unei firme desprinse/scindate.

            S-a urmărit in mod special ca prelucrarea documentelor să nu afecteze conținutul informațional al ofertei firmei. Prelucrarea a urmărit, pe de o parte, încadrarea în formatele de înregistrare ale băncii de date, iar pe de altă parte, completarea înregistrării cu informații explicative menite să ajute utilizatorul băncii sa ințeleagă semnificația subiectului examinat.

            Pentru prelucrarea informațiilor au fost consultate enciclopedii tehnice și generale și lucrări de referință pe domeniile de interes.

            3.  Stocarea datelor

 

            Atât construcția, cât și utilizarea băncii de date necesită, pe lângă culegerea și analizarea datelor, o organizare eficientă a documentelor sursă.

            În acest scop, documentația sursă a fost organizată într-o bibliotecă dedicată, utilizând criteriul de ordonare alfanumerică după denumirea comercială a firmei.

            Utilizând același criteriu de ordonare, a fost organizată și documentația prelucrată (fișele “hard” ale înregistrărilor din baza de date), sub forma unui catalog.

            Organizată după criterii profesionale în domeniul gestiunii documentelor tipărite, biblioteca răspunde cerinței de regăsire rapidă a oricărui document inclus, fiind în același timp deschisă pentru integrarea lucrărilor ulterioare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SISTEMUL DE CLASIFICARE

PRODUSE ȘI SERVICII

 

 

            1.         DESTINAȚIA SISTEMULUI

 

            Sistemul de clasificare adoptat, constituie un limbaj documentar capabil să descrie piața românească de produse și servicii intr-o manieră structurată.

            Sistemul facilitează accesul rapid la informații asupra pieții actuale pentru specialiști din sfera C&D. Sistemul adoptat deschide un canal informațional util în a depista oportunitățile pieții, în procesul de transfer de tehnologie dinspre mediul cercetării științifice către cel al producției curente. Utilizând aceast㠓cheie”, echipele de C&D obțin date structurate pe subiecte generale sau specifice, privind mai mult de 4000 firme ce activează în România. Atât concepția simplă a sistemului (620 de arii de subiecte, organizate pe 2 niveluri), cât și vehicularea unei terminologii atașate limbajului natural al pieții, transformă sistemului de clasificare într-un instrument eficient și prietenos.

 

 

            2.         DESCRIEREA SISTEMULUI

 

            2.1  Referințe

 

            Au fost analizate principalele două sisteme de clasificare (CAEN și EUROPAGES) promovate în țară și în străinătate pentru descrierea structurată a pieții, după criteriile următoare:

 

                        •  dacă acoperă ariile de subiecte de interes;

                        •  dacă este actual și dacă poate fi îmbunătățit;

                        •  dacă oferă nivelul de generalitate și cel de specificitate cerute de aplicație;

                        •  dacă este ușor de utilizat (codificare subiecte, index alfabetic);

                        •  dacă poate fi utilizat pe calculator;

                        •  dacă și-a dovedit utilitatea în baze de date similare.

 

            În urma analizei, a fost adoptat sistemul utilizat de către firma franceză EUREDIT S.A. aplicat la organizarea informațiilor privind piața europeană de produse și servicii (tipărit sub firma catalogului “EUROPAGES 1993/1994”).

 

            Notă: În catalogul EUROPAGES nu exista mențiuni privind limitări ce decurg din drepturile de copyright.

            Catalogul (editat în 6 limbi) conține informații privind 150.000 de firme din 16 de țări europene, printre care și țări din Europa de Est: Polonia, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croația.

Spre deosebire de sistemul de clasificare CAEN[1], sistemul ales se adaptează mai bine la cerințele activității de C&D, deoarece:

            •           este un sistem simplu: din doar două niveluri de subiecte, schema de clasificare ofera o deschidere atât asupra organizării macro-economice, cât și asupra specializării tehnologice de la nivelul firmelor reprezentative ( profil general de activitate);

            •           schema este mai apropiată de preocupările reale ale pieței actuale, fiind elaborată pe baza declarațiilor de ofertă ale unui numar impresionant de firme având o cifra de vânzări relevantă pe piața europeană a anului 1993;

            •           schema este mai prietenoasă față de utilizator: atât subiectele generale, cât și cele particulare, sunt exprimate în termenii naturali ai pieței; mai mult, structurarea în clase și diviziuni ușurează efortul de căutare al unui utilizator interesat, NU în prelucrări statistice globale, cât în a cumpăra sau a vinde produse și servicii concrete.

            Versiunea românească, creată de SCIENTCONSULT în cadrul acestei lucrări, este rodul colaborării specialiștilor din domeniul lingvistic, și din domeniul ingineriei. Astfel, dupa traducerea “brut㔠a textului francez, a fost analizată terminologia de limbă română care să corespundă cel mai bine sensurilor preferențiale din versiunea originală.

            Au fost utilizate lucrări enciclopedice generale și tehnice, dicționare explicative , dicționare lingvistice de conversie - din biblioteca SCIENTCONSULT și din Biblioteca Centrului Cultural Francez și biblioteci particulare. Înainte de redactarea finală, au fost consultați - pentru termenii a căror accepțiune nu era clară - specialiști din diferite domenii implicate.

 

            2.2  Descrierea sistemului

            Schema de clasificare este organizată pe două niveluri:

            •           Nivelul claselor, cuprinzând 19 sectoare economice majore;

            •           Nivelul diviziunilor, cuprinzând circa 600 de profiluri generale - posibile profiluri de activitate pentru firme relevante (din punct de vedere al cifrei de vânzări); profilurile sunt structurate dupa cele 19 sectoare majore.

            În plus, schema oferă un număr de aproximativ 5.000 de produse, activități/servicii concrete, asociate profilurilor generale; scopul acestora este de a întregi accepțiunea fiecărui profil general.  Acest al 3-lea nivel - denumit profil specific firme, este constituit și se dezvoltă permanent pe baza informațiilor culese din ofertele pieței. Prin însăși maniera în care este conceput, nivelul profilului specific este un nivel de liberă desfășurare a ofertei pieței, urmărind cât mai fidel dinamica acesteia.

            Notația sistemului de clasificare este concepută în cea mai comoda modalitate: codificare numerică, ușor de utilizat atât în varianta tipărită cât și în cea computerizată.

            Astfel, indicii de clasificare pentru nivelul sectoarelor macro-economice cuprind 6 caractere, dintre care:

            •           primele două - număr de la 1 la 19, codificând fiecare sector economic;

            •           patru zero-uri - spațiu alocat profilului general și celui specific.

            Exemplu: 02 000 0 reprezintă sectorul economic ENERGIE

 

            Indicii de clasificare pentru profilurile generale cuprind 6 caractere, dintre care:

            •           primele două se referă la sectorul macro-economic din care face parte profilul examinat;

            •           următoarele trei caractere se referă la codul numeric al profilului general;

            •           ultimul caracter (zero) - spațiu alocat profilului specific

            Exemplu: 02 005 0 reprezintă sectorul macroeconomic ENERGIE (02), profilul general COMBUSTIBIL SOLID (005).

 

     Toate profilurile specifice aparținând unui anumit profil general, capătă codul acestuia, cu singura deosebire că ultimul caracter va fi unu (1) - indicație necesară delimitării profilurilor specifice de cel general.

 

            3.         UTILIZAREA SISTEMULUI DE CLASIFICARE

            3.1  Utilizarea variantei tipărite

            Schema de clasificare constă dintr-un catalog tipărit, structurat în două părți :

            (1)        o listă cu clase și diviziuni care înfățișează subiectele ierarhizate conform relațiilor semantice dintre ele,  ordonată numeric după indicii de clasificare;

            Exemplu (extras din arborele de structură)

            01 000 0          PRODUCȚIE AGRICOLĂ ȘI ZOOTEHNICĂ

            01 005 0          CEREALE ȘI GRĂUNȚE

            01 010 0          LEGUME

            01 015 0          FRUCTE

                        (...)

            02 000 0          ENERGIE

            02 005 0          COMBUSTIBIL SOLID

            02 007 0          ELECTRICITATE - PRODUCERE ȘI DISTRIBUIRE

            02 008 0          GAZE ȘI PETROL - EXPLOATARE

                        (...)

            (2)        un index alfabetic cuprinzând:

 

                        •  subiecte extrase direct din schema de clasificare;

                           Exemplu: COMBUSTIBIL SOLID……020050

 

                        •  subiecte înscrise în schema de clasificare într-o maniară implicită;

                            Exemplu: subiectul SONDARE din diviziunea FORARE ȘI SONDARE

            Pentru ca aceste subiecte să aparaă într-o formă explicită în index, au fost utilizate trimiterile de tip “vezi”.

            Exemplu: SONDARE - vezi FORARE ȘI ~……04 075 0

 

                        • subiecte în relație (care aparțin sau nu schemei)

            Exemplu:         CREȘTEREA ANIMALELOR - vezi ZOOTEHNIE……01 000 0

                                                                        (relație de echivalență)

                                    ROBINEȚI  -  vezi ARMĂTURI SANITARE ……03 162 0

                                                                        (relație incluziune)

                                    TURNARE - vezi și FORME ȘI MODELE ……03 105 0

                                                                        (relație de asociere)

 

            O sarcină de căutare cu utilizarea schemei de clasificare în variantă tipărită - decurge în următoarele etape:

                        •  clientul enunță problemele în maniera sa personală:

            “Sunt interesat în a contacta firme care oferă servomotoare de CC. De preferință din import”.

                        •  operatorul bazei de date analizează cererea și extrage descriptorii ce constituie “chei” de abordare a indexului schemei: SERVOMOTOR C.C., IMPORT

                        •  studiind indexul, operatorul asociază descriptorii cu subiecte concrete din index

           •  SERVOMOTOARE C.C. - MOTOARE ELECTRICE ȘI PIESE .............. 12 030 0

           •  IMPORT - IMPORT/EXPORT ELECTRICITATE, ELECTRONICĂ....... 18 010 0

                        •  cunoscând indicii de clasificare, operatorul are două variante la dispoziție:

                                    (a)  consultă arborele de structură pentru a studia contextul subiectului respectiv (relații cu alte subiecte din schemă); etapa este utilă în obținerea altor “chei” de abordare a căutării; după ce s-a hotărât asupra subiectelor alese, operatorul

                                    (b)  consultă baza de date computerizată pe baza indicilor de clasificare selectați și obține firmelor de interes.

            Notă:  Au fost elaborate două versiuni tipărite:

                                    ·  o versiune a schemei de clasificare (arbore de structură + index alfabetic subiecte) în trei niveluri: sectoare macro-economice, profiluri generale, profiluri specifice);

                                    ·  o versiune a schemei în două niveluri: sectoare macro-economice și profiluri generale - versiune destinată operatorilor deja familiarizați cu problematica de detaliu a schemei de clasificare.

 

            3.2  Utilizarea variantei computerizate

            În varianta computerizată[2], atât arborele de structură cât și indexul alfabetic sunt integrate bazei de date firme; sarcina de căutare se desfășoară, principial, similar cu cea din varianta tipărită, cu deosebirea că toate operațiile sunt executate pe calculator.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facilități de căutare

a informațiilor din Banca de date

 

 

 

             Se pot face căutări după urmatoarele criterii principale:

            1. denumire firmă:

1.1 regăsirea unei firme anumite, cu toate informatiile despre aceasta;

ex. Utilizatorul este interesat de informații despre firma ZIMTUB; în urma căutării, se furnizează date complete privind firma ZIMTUB S.A. ZIMNICEA;

 

1.2 regăsirea reprezentanțelor unei firme;

ex. Cine reprezintă firma DEA din Italia ?; în urma căutării , rezultă ca firma are reprezentanță în România, reprezentanța ei fiind firma MICROTOP;         

 

1.3 regăsirea conexiunilor unei firme cu alte firme (firme care s-au desprins din alte instituții, care partajează resurse, etc.);

   ex. Conexiunile firmei TITAN TRACO; în urma interogării, se va furniza lista următoarelor firme care s-au desprins din fostul IMUAB (Intreprinderea de Mașini Unelte și Agregate București): TITAN LINII AUTOMATE S.A., TITAN ACCESORII SI SCULE S.A., TITAN MASINI GRELE S.A. etc.

 

2. profil general și profil specific:

 

2.1 regăsirea firmelor care se încadrează într-un anumit profil de activitate de interes pentru utilizator;

ex. Firme care oferă micromotoare; se obține lista firmelor care se ocupă cu micromotoare:

 

2.2 selectarea firmelor care se încadrează într-un sector macro-economic și profil general:

ex. regăsirea firmelor pe baza unui subiect de interes pentru utilizator;

ex. Firme din sectorul constructiilor mecanice, având profilul general “Mașini unelte, prelucrarea metalelor” (indice de clasificare 04 120 0)

 

            3. localizare geografico-administrativă:

 

regăsirea firmelor dintr-o localitate, județ, aflată la o anume adresă

ex. Lista firmelor din Sibiu; lista firmelor din județul Constanța

           

           

            Facilitățile de interogare constau în:

                        - utilizarea operatorilor booleeni (AND, OR, NOT)

                        - trunchierea termenului

                        - căutare termen aproximativ (LIKE)

           

            Se pot utiliza atât criterii simple, cât și combinații de criterii, pe un singur câmp sau mai multe.

 

            La căutarea informațiilor, este obligatorie asistența unei persoane competente, cu cunoștințe tehnice generale și o bună cunoaștere a conținutului băncii de date. Căutarea se face prin iterații succesive, până la obținerea răspunsului care satisface clientul.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DEZVOLTĂRI  PRECONIZATE  IN  1995

 

 

 

            A.  Dezvoltarea în continuare a bazei de date:  culegere informații noi, actualizare înregistrări

 

            B.  Perfecționarea Sistemului de Gestionare al Bazei de Date (SGBD)

 

            1.  Integrarea sistemului de clasificare în SGBD - vezi C, pct. 3/Pag.3;

            2.  Actualizarea datelor (profil de activitate - 4200 firme) utilizând schema de clasificare;

            3.  Perfectarea pachetelor de programe de gestionare pentru sarcini de: introducere/actualizare; căutare; raportare rezultate;

            4.  Tipărire catalog general (date complete firme + index pe câmpurile de interes - denumire comercială, profil de activitate);

            5.  Elaborare manual utilizare;

            6.  Instruire personal operator.

 

            C. Îmbunătățirea sistemului de clasificare

 

            1.  Prelucrarea unui lot experimental lărgit  - 500 firme

 

                 Notă 1:  va fi ales un eșantion reprezentativ (din p.d.v. tehnologic) la nivel național, adică:

                        •  producători români și producători străini ce dezvoltă linii tehnologice în România;

                        •  firme care au capacitatea de a participa la târguri și expoziții importante la nivel național (ex; TIB 94; TEXIN 94)

                 Notă 2:  vor fi admise numai informații datând, cel mult, din anul 1994.

 

            2.  Îmbunătățirea schemei de clasificare (pe baza prelucrării informațiilor celor 500 firme)

 

                        •  completarea nivelurilor 1 (sectoare macro-economice) și 2 (profiluri generale firme) cu noi arii de subiecte care reflectă preocupări actuale ale pieței interne;

                        •  îmbunătățirea indexului alfabetic de subiecte: dezvoltarea nivelului 3 al arborelui de structură - nivelul de desfășurare liberă a ofertei pieței actuale: produse, servicii noi; trimiteri de tip “vezi” și “vezi și” pentru a valorifica alte chei de intrare în arborele de structură;

                        •  dezvoltarea unui dicționar explicativ pentru ariile de subiecte aparținând schemei (nivelurile 1 și 2 - aprox. 620 arii), adică:

                            ·  definiții (înțeles preferențial, genul proxim, diferența specifică);

                            ·  subiecte în relație (sinonime, termeni specifici, subiecte asociate etc.);

                            ·  sursa (referința) bibliografică.

                        •  tipărire schemă de clasificare (arbore de structură + index, în două variante: 2 și 3 niveluri);

                        •  tipărire dicționar explicativ.

 

 

            3.  Integrarea sistemului de clasificare în SGBD

 

                        •  actualizarea schemei de clasificare (fișiere arbore structură, index alfabetic subiecte, dicționar - HELP);

                        •  dezvoltarea programelor de gestionare a sistemului de clasificare;

                            ·  actualizare schemă de clasificare + dicționar;

                            ·  introducere/actualizare date firmă cu utilizarea schemei de clasificare;

                            ·  căutare și raportare date firme cu utilizarea schemei de clasificare.

 

            4. Dezvoltarea interfeței utilizator

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANEXE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GLOSAR

 

 

 

 

            ARBORE DE STRUCTURĂ:  lista principalelor clase, diviziuni și subdiviziuni ale sistemului de clasificare; pe scurt - subiectele aranjate în ordinea indicilor de clasificare. Arborele de structură pune în evidență relațiile semantice dintre subiecte.

 

 

            CLASIFICARE:  structurarea noțiunilor (subiectelor) în clase și diviziuni, pentru a exprima relațiile semantice ce există între ele; clasele sunt reprezentate printr-o notație [ISO 5127/6].

 

 

            INDICE DE CLASIFICARE:  notatie (codificată) a noțiunilor dintr-o schemă de clasificare; poate fi numerică, alfabetică, alfa-numerică.

 

 

            INDEX SCHEMĂ DE CLASIFICARE:  listă ordonată alfabetic a subiectelor schemei de clasificare care permite localizarea acestora în arborele de structură al schemei cu ajutorul indicilor de clasificare.

 

 

            SCHEMA DE CLASIFICARE:  catalog tipărit sau computerizat cuprinzând lista cu principalele clase, diviziuni și subdiviziuni (subiectele în ordinea indicilor de clasificare) și un index alfabetic al subiectelor din listă.

 

 

            SISTEM DE CLASIFICARE:  limbaj documentar destinat reprezentării structurate a documentelor sau datelor prin intermediul indicilor de clasificare sau a termenilor corespunzători, pentru a permite o abordare pe bază de subiecte clasificate, cu ajutorul, dacă este necesar, unui index alfabetic [ISO 5127/6].

 

 

 

LISTA  DE  ABREVIERI

(utilizată la completarea datelor de identificare a firmelor)

 

 

 

            ADEV                         -  ziarul “Adevărul”

 

            BURSA                       -  ziarul “Bursa”

 

            CN                              -  ziarul “Curierul Național”

 

            CFCB 91                     - “Catalogul firmelor comerciale din București, 1991”.

Camera de Comerț și Industrie a României, Oficiul Național al Registrului Comerțului ed.1, București, 1992-3 - Biblioteca SCIENTCONSULT S.R.L.

 

            CSCB 93                     -  “Catalogul Societăților Comerciale din Bucuresti; 32425

firme, ’93”. Camera de Comerț și Industrie a României, Oficiul Național al Registrului Comerțului, ed.1, București 1993 - Biblioteca SCIENTCONSULT S.R.L.

 

            CAP                            -  revista “Capital”

 

            CINE ȘI CE 1993      -  Anuarul societăților comerciale din România, București,

Editura TOPAZ, 1992

 

           

            CHIMIA  94               -  Expoziție produse chimice și petrochimice - Brașov, 1994

 

            ECO                            -  ziarul “Economistul”

 

            I&A                             -  revista “Idei și Afaceri”

 

            INFO 1                       -  săptămânalul “INFO 1”, REALIZAT DE  I.B.&T. -

București

 

            LUMAF                      -  ziarul “Lumea Afacerilor”

 

            PN                               -  Pagini Naționale 94, București, Editura Rompres, 1993

 

            RASC 91                    -  “Repertoriul Regiilor Autonome și Societăților

Comerciale, 1991 - Biblioteca SCIENTCONSULT S.R.L.

 

 

            ROPACK 94              -  Expoziție produse chimice și petrochimice - Brașov, 1994

 

            TINAL 94                   -  Târgul național en-gros produse alimentare - Eforie Nord,

1994

 

            TEXIN 94                   -  Târgul național TEXIN pentru confecții textile, blană,

piele și sport, tricotaje și țesături pentru sezonul rece - Sovata 1994    

 



[1]”Clasificarea Activitãþilor din Economia Naþional㔠- sistem elaborat de cãtre Comisia Naþionalã pentru Statisticã, în conformitate cu standardele internaþionale ONU ºi cele ale Comunitãþii Economice Europene (ISIC, CITIN ºi NACE)

[2]ce se preconizeazã va fi dezvoltatã în continuare în anul 1995