Elaborarea unui instrument de informare şi promovare

privind piaţa serviciilor tehnice, de valorificare a dotărilor specializate şi a know-how-ului aferent,

existente în unităţile de C&D

 

 

 

Experimentarea şi dezvoltarea sistemului de informare privind dotările din reţeaua de C&D;

elaborarea sistemului de promovare aferent

 

 

 

 

 

Responsabil lucrare,

 

Ing. Elvira Visalon

 

 

 

© SCIENTCONSULT, octombrie  1996

 

 

 

CUPRINS

 

 

 

Adnotaţie.................................................................................................... 2

 

1. Schema funcţională a sistemului de promovare şi valorificare a informaţiilor aferente dotărilor de C&D: descriere, componente, proceduri........................... 4

 

2. Proceduri de lucru în sistem................................................................... 8

2.1.  Procedura de anchetă de interes ofertanţi/clienţi............................... 8

2.2.  Procedura de încărcare/actualizare bază de date.............................. 8

2.3.  Procedura de consultare/interogare bază de date............................ 10

2.4.  Procedura de negociere/contractare.............................................. 11

2.5.  Procedura de evaluare a eficienţei sistemului.................................. 16

 

3. Acţiuni pentru testarea şi dezvoltarea sistemului................................. 19

3.1.  Programe de conectare a bazei de date în RNC............................. 21

3.2.  Acţiuni de prezentare a sistemului şi diseminare a informaţiilor şi datelor    21

 

4. Concluzii şi propuneri........................................................................... 23

 

Anexe


 

 

 

 

ADNOTAŢIE

 

 

 

Continuând acţiunea de construire a sistemului de informare şi promovare privind oferta serviciilor tehnice specializate de valorificare a dotărilor pentru cercetare existente în unităţile de C&D, etapa actuală constitue faza pilot a acestei acţiuni în cadrul programului de derulare a temei.

Lucrarea elaborată în această fază aprofundează schema funcţională a sistemului, evidenţiază şi detaliază componentele acestuia, enumeră şi descrie relaţiile şi procedurile de operaţionalizare care urmează să-i asigure funcţionarea şi viabilitatea în cadrul general al evoluţiei managementului din sectorul C&D.

În acest cadru sistemul definit în etapa anterioară şi prezentat beneficiarului - MCT - a fost concretizat într-o schemă  funcţională care prezintă factorii participanţi, relaţiile în care intră aceştia în funcţionarea sistemului, procedurile de lucru în sistem şi poziţia bazei de date ca nucleu al acestuia.

A fost elaborat şi sistematizat un set de materiale pentru prezentarea sintetică a sistemului şi pentru colectarea datelor reale de la ofertanţi potenţiali, materiale prezentate în anexele lucrării (machete de culegere/actualizare date instrucţiuni de  completare, scrisori etc.).

Pentru experimentarea sistemului cu date reale cât mai reprezentative dar şi pentru a se evidenţia diversitatea ofertelor posibile precum şi eventuale particularităţi specifice ce pot apare, s-au selectat în această etapă ofertanţi din domenii cu pondere importantă în sectorul C&D cum sunt:

· fizica şi ingineria nucleară;

· chimie industrială

· protecţia mediului şi în acest cadru epurarea apelor reziduale;

· mecanică şi tehnologii mecanice

· maşini şi utilaje agricole;

· termotehnică şi procese;

· motoare termice şi echipamente specifice;

· metalurgie.

Din necesitatea de asigurare a unor condiţii de dialog operativ în etapa de experimentare şi definitivare a procedurilor de lucru în sistem, aria teritorială a ofertanţilor selectaţi a cuprins numai oraşul Bucureşti dar s-a avut în vedere ca unităţile selectate să aibă filiale în alte oraşe pentru o ulterioară experienţă mai extinsă. În această fază au fost elaborate şi introduse în sistem 77 de oferte reale (exemple în anexele 3 şi 4).

A fost precizată soluţia de codificare suplimentară pentru asigurarea identificării setului de oferte aparţinând unui ofertant precum şi soluţia pentru corelarea informaţiilor ce definesc dotarea oferită. S-au completat în acest sens conţinutul machetelor pentru culegerea/actualizarea datelor şi s-au operat modificările necesare.

În actuala etapă a sistemului, pregătirea acţiunii de participare directă a ofertanţilor la dialogul cu baza de date prin intermediul RNC a făcut necesară elaborarea unor noi programe specifice care vor fi puse la dispoziţia acestora (INTDOT) şi care sunt descrise în cuprinsul lucrării.

 

 

Anexele lucrării:

 

Anexa 1 -  Modelul scrisorii adresate unităţilor C&D care au participat la experiment. Machetele şi instrucţiunile pe baza cărora s-au cules şi structurat, pentru introducerea în sistem, datele/informaţiile reale captate în cadrul experimentului. Model de prospect-pliant pentru prezentarea sistemului;

Anexa 2 -  Model de instrucţiuni de utilizare a sistemului;

Anexa 3 -  Exemplu listă dotări oferite;

Anexa 4 -  Exemple oferte dotări introduse în sistem.

 


1.  SCHEMA FUNCŢIONALĂ A SISTEMULUI DE PROMOVARE ŞI VALORIFICARE A INFORMAŢIILOR AFERENTE DOTĂRILOR DE C&D - DESCRIERE COMPONENTE, PROCEDURI 

 

Concretizând şi detaliind componentele sistemului de promovare şi valorificare a informaţiilor privind dotarea pentru cercetare-dezvoltare, schema funcţională prezentată în figura 1 reflectă structurarea acestuia, participanţii la sistem, ofertanţii, clienţii şi relaţiile formalizate în procedurile care condiţionează operaţionalitatea sistemului.

Principalii factori ai sistemului  sunt grupaţi în ofertanţi şi clienţi, primii desemnând acele unităţi/firme de C&D care dispun de mijloace tehnice, dotări specifice pentru cercetare şi oferă serviciile aferente cu sau fără prestaţie proprie în condiţiile de piaţă liberă, clienţilor care pot fi în egală măsură alte unităţi de C&D, întreprinderi, unităţi de învăţământ sau firme private care sunt interesate de obţinerea acestor servicii.

Sistematizând, ofertanţii sistemului pot fi:

· institute naţionale de cercetare-dezvoltare;

· unităţi de C&D - societăţi comerciale;

· centre şi institute de C&D cu statut de instituţii publice bugetare;

· centre şi institute de cercetare fundamentală şi avansată în structura academică;

· centre de cercetare medicală, clinici universitare;

· centre de C&D din învăţământul superior;

· departamente de C&D din cadrul unor agenţi economici de stat şi privat din:

        - industrie;

        - transport;

        - comunicaţii;

        - alte ramuri ale economiei.

Firmele private cu profil de C&D nu constitue în etapa actuală un sector care să ofere servicii specifice sistemului dată fiind dotarea tehnico-materială modestă de care acestea dispun.

În viziunea proiectului de sistem, în timp, toate categoriile de posibili ofertanţi urmează a fi contactaţi cu propunerea de a transmite datele privind oferta serviciilor aferente dotării C&D ce poate constitui subiect de interes pentru piaţa cercetării.

          Clienţii sistemului sunt definiţi prin aceea că în activitatea ce o desfăşoară au sau pot avea nevoie de serviciile ce se pot obţine cu dotarea tehnico-materială existentă în unităţile de C&D în oricare din formele în care aceste servicii pot fi oferite (şi care au fost prezentate în etapa anterioară).

 



          Într-o enumerare care nu epuizează subiectul, clienţi ai sistemului pot fi:

· agenţi economici de stat şi privat din:

                   - industrie;

                   - comunicaţii;

                   - comerţ;

                   - alte ramuri ale economiei;

· centre locale/regionale de C&D;

· întreprinderi mici şi mijlocii;

· firme private de C&D;

· unităţi C&D societăţi comerciale;

· centre de cercetare medicală, spitale, clinici;

· centre şi institute de cercetare fundamentală şi avansată academică;

· centre şi institute de C&D cu statut de instituţie publică bugetară;

· institute naţionale de C&D;

· centre de C&D din învăţământ superior.

Este evidentă relaţia complementară ofertant-client generată de specificul ofertei din sistem în care acelaşi subiect oferind unele servicii, poate fi ofertant, şi în acelaşi timp poate solicita servicii existente în oferta altora şi poate fi client pentru aceştia.

În concepţia sistemului, ofertele şi cererile de servicii tehnico-ştiinţifice aferente dotărilor pentru C&D sunt puse în contact prin procedurile de utilizare a bazei de date, precum şi prin procedurile de diseminare şi valorificare a acesteia, care permit acces atât ofertanţilor cât şi solicitanţilor şi prin care se realizează interconexiunea între cele două categorii de informaţii.

 

Schema funcţională a sistemului mai evidenţiază două categorii de instituţii care, fără a participa direct în relaţia cerere-ofertă a sistemului, prin funcţiile ce le îndeplinesc pot avea o contribuţie deosebită în promovarea şi stimularea funcţionării sistemului:

· instituţii centrale:

        - Ministerul Cercetării şi Tehnologiei;

        - Ministerul Învăţământului;

        - Academia Română;

        - Academia de Stiinţe Agricole şi Silvice;

        - Academia de Stiinţe Medicale;

        - Ministerul Industriei;

        - alte ministere coordonatoare;

· componente instituţionale:

        - Agenţia Naţională de Transfer Tehnologic şi Inovare;

        - Centre regionale/locale de inovare şi transfer tehnologic;

        - Oficii de legătură cu industria (OLI) - în organizare;

        - alte ˛focal-points˛;

        - INID.

Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, ca organism al executivului, prin care se concepe şi realizează politica statului în domeniul ştiinţei şi tehnologiei, deţine un rol esenţial în funcţionarea şi dezvoltarea sistemului prin poziţia şi soluţiile pe care le adoptă faţă de cerinţele acestuia, determinând prin sprijinul financiar şi logistic viabilitatea sau încetarea funcţionării sale.

Prin Agenţia Naţională de Transfer Tehnologic şi Inovaţie, MCT, ca beneficiar al proiectului de sistem, va desemna responsabilul de sistem şi implicit administratorul bazei de date, selectând una din soluţiile propuse în lucrare în faza anterioară:

· Agenţia Naţională de Transfer Tehnologic şi Inovare;

· INID;

· o unitate C&D interesată, conectată la RNC.

Punerea şi intrarea în exploatare curentă a sistemului este precedată şi condiţionată de adoptarea unor decizii corespunzătoare privind:

· dotarea responsabilului de sistem;

· hard, soft;

· asigurarea finanţării personalului necesar exclusiv deservirii sistemului.

 


2.  PROCEDURI DE LUCRU ÎN SISTEM

 

2.1. Procedura de anchetă interes Ofertanţi / clienţi

 

Pentru identificarea posibililor ofertanţi interesaţi în valorificarea suplimentară a dotărilor pentru cercetare de care dispun precum şi a potenţialului ştiinţific şi profesional al personalului care deserveşte aceste dotări sunt necesare acţiuni sistematice de informare şi prezentare a sistemului - Responsabilul de sistem, ce urmează a fi desemnat de MCT, va putea asigura extinderea numărului participanţilor la sistem iniţiind şi derulând acţiuni de contactare a factorilor potenţiali interesaţi, adresând materiale de informare specifice posibililor clienţi şi ofertanţi.

Clienţii potenţiali vor primi pe lângă scrisorile de încunoştiinţare cu privire la existenţa şi funcţionarea sistemului şi liste succinte conţinând ofertele existente în baza de date, structurate pe domenii de interes (aparatură, instalaţii, încercări, determinări, analize, etc.).

Pentru contactarea ofertanţilor se va putea utiliza setul de materiale elaborat în cadrul acestei etape şi prezentat în anexele lucrării (scrisori, machete, instrucţiuni etc.).

Contactarea factorilor interesaţi se va asigura atât pe calea trimiterii poştale dar mai ales folosind reţelele de relaţii ale centrelor locale/regionale de C&D, ale centrelor de inovare şi transfer tehnologic, ale oficiilor de legătură cu industria (în curs de organizare), cât şi prin structurile patronale organizate.

Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, în cadrul obiectivelor sale privind stimularea progresului ştiinţei şi tehnologiei, poate contribui la amplificarea şi consolidarea sistemului prin implicarea comisiilor de specialitate ale Colegiului Consultativ în informarea unităţilor participante la Programul Naţional de C&D care pot să-şi ofere serviciile proprii sau pot beneficia de dotările disponibile din sistem pentru completarea sau diversificarea portofolului de lucrări.

 

 

2.2. Procedura de încărcare/actualizare bază de date

 

În urma concluziilor trase ca urmare a anchetei pentru obţinerea primului set de date reale ale sistemului, rezultă că încărcarea sau actualizarea bazei de date, cel puţin pentru prima perioadă, este preferabil  să fie efectuată de către administratorul aplicaţiei.

Datorită faptului că accesul la baza de date se poate face şi din RNC, vor exista două baze de date, una martor, care va conţine toate adăugirile sau modificările la înregistrări mai vechi, şi o bază de date accesibilă din RNC, care este de fapt o copie a primei, cu modificări impuse de modul de lucru în RNC, şi care va fi actualizată cel mai rar din două în două săptămâni şi cel mai des ori de câte ori este nevoie ca urmare a volumului de informaţii noi venite.

Modul de operare este următorul:

-   administratorul aplicaţiei va difuza la instituţiile interesate machetele pentru date privitoare la diversele dotări ale acestor instituţii care răspund la cererile actualului program;

-   de la instituţiile interesate se primesc machetele de culegere de date UNITĂŢI C&D, DOTĂRI 1, DOTĂRI 2, DOTĂRI 3 şi LISTA DOTĂRILOR OFERITE completate de către aceste instituţii în conformitate cu instrucţiunile care însoţesc aceste machete;

-   administratorul de aplicaţie va face o verificare vizuală pentru corespondenţa dintre modul de numerotare a machetelor de culegere date cu lista dotărilor oferite pentru eliminarea oricărei neconcordanţe;

-   datele sunt introduse în calculator de către personal instruit de administratorul de aplicaţie pe baza programului existent în etapele impuse de acesta. Se va introduce fiecare ˛dotare˛ în parte, parcurgând toţi paşii necesari acestui lucru în conformitate cu instrucţiunile de utilizare elaborate. După introducerea fiecărei ˛dotări˛ în parte, aceasta va fi supusă verificărilor efectuate de către program pentru a fi validată;

-   ori de câte ori este nevoie administratorul aplicaţiei va rula şi partea de program care pregăteşte copia bazei de date accesibilă în reţea şi copiază baza de date rezultată şi fişierele de lucru în reţea în directorul de lucru al serverului de RNC.

În cazul unor modificări, acestea vor veni pe una dintre machetele enumerate mai sus cu menţiunea MODIFICARE, parcurgându-se următorul traiect:

-   este căutată dotarea care trebuie modificată prin procedura de SELECTIE, cuprinsă în instrucţiunile de utilizare;

-   se vor face afişările ferestrelor în care se află câmpurile care trebuie modificate şi se vor modifica aceste câmpuri;

-   după modificare înregistrarea se va verifica de către program pentru validare;

-   în cazul  în care volumul modificărilor sau al adăugirilor este important, se poate rula şi partea de pregătire bază de date pentru reţea.

Aceleaşi verificări privind compatibilitatea şi corectitudinea datelor se vor face şi în cazul transmiterii acestora pentru:

- încărcare pe dischete;

- încărcare direct în RNC.

Figura 2. Schema de colectare date

 
 


 

 


2.3. Procedura de consultare/interogare bază de date

 

Această procedură este diferită în funcţie de modul în care un beneficiar are acces la baza de date.

Se pot considera trei situaţii posibile:

a) Clientul nu are acces la RNC, nu se poate deplasa la locul unde se află baza de date sau terminal RNC.

În acest caz acesta va completa macheta A cu o parte din datele care se cer în forma de selecţie şi o va transmite prin curier, poştă, fax, etc. la administratorul aplicaţiei care va obţine rezultatele pe calculator, le va lista, iar listele rezultate vor fi trimise în acelaş mod cum au fost primite cererile de consultare.

b) Clientul nu are acces la RNC, dar se poate deplasa la locul unde se află baza de date.

În acest caz, fie beneficiarul în mod direct fie cu ajutorul unui operator de la administratorul de aplicaţie va intra în program la fereastra de selecţie şi se vor face selecţiile în urma cărora se vor obţine listele cu date dorite de către beneficiar.

c) Clientul are acces la RNC.

Revine ca o obligaţie a administratorului informarea cu privire la modul de acces în aplicaţie a tuturor instituţiilor interesate conectate la RNC.

În acest caz va intra în reţea şi va căuta pe serverul de reţea unde a fost implementată aplicaţia, foaia de web care îi va permite în mod interactiv să consulte baza de date.

În programul de navigare în reţea pe care îl are la dispoziţie, beneficiarul va introduce în dreptul câmpului Location (NETSCAPE) sau Address (MS INTERNET EXPLORER) adresa de server şi numele fişierului de pornire a aplicaţiei.

Pentru exemplificare adresa de realizare şi testare:

        http://ofcal.ictcm.ro/princ.htm

Fişierul princ.htm este cel ce porneşte aplicaţia în RNC. La acest fişier se poate face o referire prin instrucţiuni de descriere a aplicaţiei în foaia de web a administratorului şi o trimitere directă prin selecţia unui text marcat.

Deplasarea între diferitele forme  ale aplicaţiei se face după regulile care guvernează RNC-ul şi internet-ul. Aplicaţia este realizată ca o succesiune de foi de web. O serie de foi sunt pentru interogare, iar altele sunt pentru afişarea rezultatelor sub forma unor tabele cu date selectate din baza de date.

Pentru beneficiarii care au acces la RNC aplicaţia pune la dispoziţie informaţiile referitoare la :

- UNITĂŢI CD în totalitatea lor sau a unei singure unităţi;

- DOTĂRI  în totalitate sau după unul sau mai multe criterii de selecţie;

- SERVICII ASOCIATE DOTĂRILOR în totalitatea lor;

- PARAMETRII DE MĂSURĂ  în totalitatea lor.

Datele obţinute sunt afişate la beneficiar sub formă tabelară.

 

 

2.4. Procedura de negociere-contractare

 

În cazurile cele mai simple, serviciile ce se oferă se deconteză pe bază de tarife, convenite între ofertant şi client. Aceste tarife se pot exprima pentru unitatea de serviciu ce se prestează (de ex. o determinare, o serie de testări, o analiză, etc.), sau cu referire la volumul de muncă, ce este necesar (exprimat în ore-om, sau ore-aparat, ori ore de funcţionare stand de probe, etc.).

Figura 3. Negociere - contractare

 

 

 

 

 

 

Confirmarea

 

efectuării

 

tranzacţiei

 

Baza

de date

 

Ofertant

 

Client

 

Ofertă

preliminară

 

Redactare

finală

 

Consultanţi

 

Contractare

 

Negocieri

 

Componente instituţionale

 
    


În aceste situaţii clientul predă produsul (obiectul, probe, eşantionul, etc.), asupra căruia urmează să se aplice serviciul oferit, iar la termenul stabilit primeşte rezultatul solicitat. Avem de-a face cu o prestare de servicii, pentru care tariful include toate cheltuielile ofertantului (manoperă, materiale, utilităţi, amortizări etc.) şi o anumită cotă de K-H (know-how) adică o recuperare parţială a cheltuielilor  trecute, făcute pentru elaborarea metodologiei de lucru, pregătirea personalului, etc.

În alte cazuri, clientul consideră, că serviciile ce le solicită, trebuie să fie oferite cu participarea de personal din partea sa. În aceste situaţii tariful pentru prestarea serviciilor oferite poate reprezenta o valoare mult mai ridicată ţinând seama, că prin acest mod de lucru o parte din K-H trece de fapt de la ofertant la client.

Când se discută deplasarea de instalaţii sau aparate pentru o anumită perioadă de timp de la ofertant la client, intră în calcul costul lucrărilor de demontare-remontare, de transport de instalare-reglare, dar pot apărea situaţii în care clientul intervine cu manopera asigurată prin personalul propriu, cu materialele, utilităţile şi alte aporturi necesare. De reţinut că, în astfel de cazuri, tariful pentru servicii oferite în condiţiile respective poate include şi anumite compensaţii ofertantului, pentru faptul că este lipsit de aparatul (instalaţie, etc.) respectiv pentru o perioadă de timp.

Situaţii mai deosebite pot apărea când, în cursul acordării serviciilor apar elemente de creaţie intelectuală, aspecte ce pot face obiectul unei cereri de protecţie a proprietăţii intelectuale.

Dacă o astfel de posibilitate este previzibilă, de regulă, înscrisurile între părţi trebuie să o stipuleze. Există varianta când această creaţie aparţine ambelor părţi (mod egal sau neegal), sau varianta când aceasta aparţine doar uneia din părţi (cea care efectuează lucrările). Nu este exclus, ca în astfel de cazuri, să fie nevoie să se apeleze la serviciile unei firme specializate în protecţia proprietăţii intelectuale.

Pentru a se evita probleme ulterioare, clauze de confidenţialitate, delimitate strict în timp pot fi de mult folos.

În fig. 2 se prezintă schema pentru negociere-contractare în cazul unui contract de servicii ce se acordă de către ofertant clientului.

În figură se evidenţiază prima etapă (marcată prin: ——) care reprezintă constatarea că oferta existentă are solicitarea unui client interesat. Această constatare se poate realiza nemijlocit prin banca de date, sau prin componente instituţionale (Agenţia Naţională de Transfer Tehnologic şi Inovare, Centre locale/regionale de transfer tehnologic şi inovare, Oficii de legătură cu industria, Focal points etc.) ca atare, ori apelând la banca de date prin intermediul acestora.

În etapa a doua (marcată prin: ...........) clientul află că există o ofertă pentru solicitarea sa, de acordare a acesteia şi dacă este interesat solicită o ofertă pentru cazul concret, ce îl interesează. Ofertantul ia act că a apărut un client interesat pentru oferta respectivă şi i se cere să elaboreze oferta concretă (care reprezintă o ofertă preliminară, ce urmează a fi supusă negocierii).

În atapa a treia (marcată prin:   · · ) ofertantul elaborează oferta preliminară  (în colaborare, după caz, cu componenta instituţională implicată în relaţia client-ofertant, care se transmite clientului).

Etapa următoare o reprezintă negocierile între client şi ofertant (după caz şi cu participarea componentei instituţionale) pentru a se ajunge la o redactare finală, care reprezintă un text de contract, pregătit pentru a fi semnat de partenerii respectivi.

Ultima etapă (marcată prin: · · · · ) o reprezintă contractarea, adică semnarea contractului între parteneri. Înainte de semnare, poate apărea ca necesară consultarea şi altor factori care să aducă îmbunătăţiri şi adăugiri la textul deja adus în redactarea finală de către parteneri (protecţia proprietăţii intelectuale, clauze de confidenţialitate, condiţii referitoare la exporturi, etc.).

Încheierea tranzacţiei între ofertant şi client este confirmată la banca de date şi la componentele instituţionale dacă au fost implicate în procesul de tranzacţionare.

Desigur, cele de mai sus se referă la negocieri de contracte. În cazul unor situaţii mai simple (tarife, servicii simple) multe etape pot lipsi (redactare, contractare, etc.).

Pentru situaţii cu un grad de complexitate ridicat anumite capitole trebuie să se regăsească atât în ofertă cât şi în contract. În cele ce urmează se prezintă o exemplificare.

 

 

N
r. crt.

Capitole componente

Ofertă

Contract

 1.

date de identificare pentru furnizor

·         

·         

 2.

idem pentru client

 

·         

 3.

obiectul

·         

·         

 4.

termen de execuţie

·         

·         

 5.

preţ

·         

·         

 6.

condiţii de plată

·         

·         

 7.

sarcinile furnizorului

 

·         

 8.

sarcinile clientului

 

·         

 9.

garanţii

·         

·         

10.

penalităţi

 

·         

11.

cazuri de forţă majoră

 

·         

12.

soluţionarea litigiilor

 

·         

13.

clauză de confidenţialitate

 

·         

14.

condiţii generale/finale

 

·         

15.

durată de valabilitate

·         

·         

Datele de identificare atât pentru furnizor cât şi pentru client trebuie să cuprindă denumirea (întreagă şi prescurtată), adresa completă, numere de comunicaţie (telefon, fax, telex, etc.), persoanele  care angajează părţile şi funcţia lor, date financiare (număr de înmatriculare, cod fiscal, cod SIRUES, bancă, număr cont, etc.).

Obiectul conţine concis şi cu o definire fără echivoc descrierea subiectului pentru care se încheie contractul.

Termenul de execuţie prevede data până la care se realizează obiectul contractului. Acesta poate fi un termen fix calendaristic sau în corelare cu alte prevederi (la atâtea zile de la ........).

Preţul pentru contractele ce se derulează pe o perioadă lungă de timp se poate corela în raport cu o valută mai stabilă decât leul, sau se pot prevedea perioade de renegociere a preţului (trimestrial, semestrial, etc.).

În principiu, în structura preţului intră cheltuielile pentru:

- manoperă;

- materiale;

- utilităţi;

- amortizări

precum şi o anumită cotă de K-H prin care se urmăreşte recuperarea parţială a cheltuielilor trecute făcute pentru stabilirea metodologiei de lucru, instruirea personalului etc.

În cazurile în care oferta cuprinde împrumutul dotării la client, preţul include cheltuieli de demontare, transport, remontare.

Condiţii de plată detaliază modul în care se efectuează plata (eşalonarea în rate, la atâtea zile de la ...... etc.) şi mijloacele de plată (ordin de plată, CEC, etc.).

Sarcinile furnizorului şi ale clientului stipulează angajamentele contractuale ale partenerilor de contract.

De obicei acestea pot reprezenta etape intermediare obligatorii pentru una din părţi sau o corelare reciprocă de obligaţii de a căror respectare depinde realizarea termenului de execuţie.

La acest punct pot fi tratate şi aspectele de proprietate intelectuală, acces la K-H, etc.

Garanţiile şi penalităţile stipulează punctele pe care le garantează furnizorul prin realizarea obiectului contractului respectiv şi penalităţile ce se aplică furnizorului în cazul neîndeplinirii garanţiilor de contract. Penalizările, de regulă, sunt graduale, corelate cu abaterea de la garanţiile asumate, dar se limitează la o anumită cotă din valoarea de contract (5-10%).

 

 

 

 

Forţa majoră este definită, în general, în toate contractele la fel. Se menţionează ce documente atestă cazurile de forţă majoră şi suspendarea obligaţiilor de termene din contract pe perioada de forţă majoră. În unele contracte importante se stipulează că, în situaţii de forţă majoră, contractul se suspendă/reziliază, şi care sunt obligaţiile părţilor în asemenea cazuri.

Soluţionarea litigiilor stipulează că părţile vor depune toate eforturile pentru rezolvarea acestora pe cale amiabilă şi numai dacă s-au epuizat aceste posibilităţi, vor regurge la acţionarea în justiţie. Se mai face menţiunea că contractul se supune legilor româneşti.

Clauza de confidenţialitate prevede că părţile se vor abţine de la divulgarea de date şi informaţii care ar putea aduce prejuducii materiale sau morale, directe sau indirecte celeilalte părţi şi că, în caz contrar, urmează să plătească despăgubiri părţii vătămate. Felul şi mărimea despăgubirilor nu se prevăd în contract, ele se iau în discuţie în caz de încălcare a clauzei de confidenţialitate şi  se rezolvă prin înţelegere între pîrţi sau prin judecată.

Clauza de confidenţialitate se limitează pe o anumită perioadă de timp după expirarea contractului. În cazuri obişnuite această limitare nu are sens să depăşească perioada de valabilitate a unui brevet. De regulă se stabilesc perioade de 3-5 ani.

 

 

2.5  Procedura de evaluare a eficienţei sistemului

 

Evaluarea sistemului este necesară atât pentru a cunoaşte nivelul de cuprindere la care s-a ajuns, cât şi pentru a aprecia eficienţa sistemului.

Ca metodă de evaluare se propune compararea periodică (trimestrial. anual etc.) a unor valori reprezentative, a unor criterii ce caracterizează în mod sintetic starea sistemului la un moment dat.

Pot fi recomandaţi mai mulţi parametrii de stare şi/sau de evoluţie a sistemului, dar, din dorinţa de a nu complica inutil de la bun început activitatea sistemului, se recomandă limitarea la două criterii, considerate ca suficiente. Activitatea în sistem trebuie axată pe creşterea numărului de tranzacţii de ofertare-achiziţionare şi nu pe calcule şi urmărire de indici şi indicatori.

 

2.5.1 Gradul de interesare

Pornind de la considerentul că sistemul are ca obiectiv să realizeze întâlnirea pe piaţa serviciilor a cererii şi ofertei privind dotările din reţeaua de C&D, se propune utilizarea unui indicator sub forma:

 

Gin=  (No + Nc ) / ( To + Tc) x 100%                            (1)   

 

unde:   No -  număr de oferte (noi şi reactualizări) introduse în sistem în intervalul de timp analizat;

           Nc -  număr de cereri - idem;

           To -  total număr de oferte existente în sistem la sfârşitul intervalului de timp analizat;

           Tc -  total număr de cereri introduse în sistem până la sfârşitul intervalului de timp analizat.

 

O valoare cât mai ridicată pentru Gin arată că atât ofertanţii, cât şi clienţii potenţiali apelează cu încredere la serviciile sistemului, ceea ce denotă că sistemul este folosit şi corespunde scopului pentru care a fost creat.

Valoarea globală, pe care o dă Gin, nu permite să se facă o departajare în sensul de a evidenţia dacă sistemul este solicitat mai mult de către ofertanţi pentru introducerea de oferte, sau de către clienţi ca intrare de cereri. In viitor se vor putea folosi şi alţi indicatori care să permită evidenţierea unor aspecte individualizate în cadrul activităţii sistemului.

 

2.5.2  Rata de finalizare

Realizarea unei bănci de date, la care să poată apela clienţi interesaţi nu este scopul în sine al sistemului propus. Scopul sistemului se realizează atunci când relaţia cerere- ofertă se finalizează prin efectuarea lucrării (serviciu, închiriere, cumpărare, etc.) cerută de client.

Numărul de tranzacţii finalizate poate să caracterizeze nivelul acestei activităţi:

 

                    Rf =  (NtrF / Nc) x 100%                                   (2)

 

unde:  

      NtrF - număr de tranzacţii finalizate în intervalul de timp analizat.

 

O valoare cât mai ridicată pentru Rf indică eficienţa sistemului, întrucât arată în ce măsură răspunde sistemul la solicitările clienţilor de pe piaţă, pentru care a fost realizat.

Pentru a caracteriza eficienţa sistemului, s-ar fi putut recomanda o exprimare valorică în lei a tranzacţiilor. Nu s-a făcut o astfel de recomandare, în primul rînd pentru a respecta confidenţialitatea tranzacţiilor, sumele la care se efectuează tranzacţiile nefiind în toate cazurile publice. Efectele inflaţiei şi stabilizarea graduală a unor nivele reale de plăţi pentru ˛marfa˛, ce se comercializează în cadrul acestui sistem, sunt argumente care fac ca expresia valorică a tranzacţiilor să nu reprezinte, în etapa actuală, un indicator care să caracterizeze în mod fidel perioada de timp ce se analizează.

Urmărirea evoluţiei valorilor pentru Gin şi RF pentru secvenţele de timp, convenabil stabilite, va putea caracteriza starea sistemului şi sensul în care acesta evoluează. Cunoscând aceste aspecte, se pot adopta măsuri de corijare şi de influenţare a evoluţiei pentru perioadele de timp viitoare.

Mărimile No, Nc, To, Tc se obţin prin ˛contorizarea˛ introducerilor/consultărilor în banca de date, la care se adaugă introducerile/consultările realizate în subsistemele componentelor instituţionale fără a apela la banca de date. In situaţiile când au loc astfel de cazuri, ele urmează să fie anunţate la administratorul bancii de date, pentru însumare.

Mărimea NtrF se obţine prin însumarea confirmărilor de efectuare a tranzacţiilor, primite la banca de date sau la responsabilul sistemului desemnat de beneficiar.

 

2.5.3.  Raportul între cerere şi ofertă

Relaţia între Tc (dotări cerute) şi To (dotări ofertate) reprezintă ponderea cererilor în raport cu ofertele.

 

R =  (Tc (Nc)) / (To (No))

 

unde:         Nc - număr de dotări cerute;

                 No - număr de dotări oferite.

 

 


3.    ACŢIUNI PENTRU TESTAREA ŞI DEZVOLTAREA SISTEMULUI  

 

Testarea sistemului în extindere teritorială şi cuprinzând toate domeniile de ofertă obtenabilă presupune organizarea şi susţinerea financiară a funcţionării bazei de date, a responsabilului de sistem/administratorului bazei de date.

Pentru a asigura o funcţionare corespunzătoare a sistemului, prevăzut pentru o primă etapă dimensionat la unităţile C&D care au acces la RNC şi la centrele teritoriale ale MCT (cca. 35 ofertanţi), este necesar un grup de lucru la responsabilul de sistem, care să cuprindă în structura sa:

· responsabil de sistem - analist;

· administrator bază de date - analist programator;

· analişti programatori pentru întrebuinţarea  şi dezvoltarea sistemului;

· operatori.

Existenţa responsabilului de sistem separat de a administratorului bazei de date, încă de la etapa de lansare în exploatare a acestuia, este necesară datorită funcţiilor şi atribuţiilor ce revin fiecăruia din aceşti factori de calitatea cărora poate depinde succesul întregului program. Enumerarea principalelor atribuţii ale responsabilului de sistem şi ale administratorului bazei de date poate contura volumul important al activităţii necesare:

 

· Atribuţiile responsabilului de sistem privesc:

1.   Cunoaşterea detaliată a documentaţiei de prezentare şi a instrucţiunilor de utilizare a programului DOTCD, care construieşte şi administrează baza de date a sistemului.

2.   Prezentarea sistemului în sfera ofertanţilor şi clienţilor prin transmiterea sistematică a materialelor privind rolul şi funcţionalitatea acestuia (prospecte, fişe de prezentare etc.).

3.   Difuzarea machetelor de culegere a datelor şi a instrucţiunilor de completare la noi posibili ofertanţi. Idem pentru programul de preluare pe suport magnetic a datelor.

4.   Asigură consultarea bazei de date pentru clienţi potenţiali care nu au acces la RNC şi listarea la cerere a ofertelor din domeniul solicitat.

5.   Asigură informarea tuturor instituţiilor conectate la RNC asupra modului de acces în aplicaţia sistemului în scopul consultării/interogării bazei de date.

6.   Transmite chestionare periodice (trimestrial) tuturor ofertanţilor, pentru culegerea de informaţii privind numărul de solicitări primite de la clienţi şi a celor transformate în contracte/convenţii/alte forme de valorificare (Tc şi Nc din formula 1) pentru a contribui la evaluarea globală a sistemului. Administrează numărul de consultări ale bazei de date ca informaţie utilă evaluării de sistem.

7.   Organizează acţiuni de promovare şi dezvoltare a sistemului: întâlniri de lucru, cataloage, fişe de prezentare, prospecte, clipuri publicitare etc.

 

· Atribuţiile administratorului aplicaţiei/bazei de date privesc:

1.   Cunoaşterea detaliată a documentaţiei de prezentare şi a instrucţiunilor de utilizare a programului DOTCD, care construieşte şi administrează baza de date a sistemului. Ţine la zi orice modificare/completare a documentaţiei şi instruieşte personalul care deserveşte sistemul.

2.   Difuzarea machetelor de culegere a datelor şi a instrucţiunilor de completare la noi posibili ofertanţi. Idem pentru programul de preluare pe suport magnetic a datelor.

3.   Primeşte machetele de culegere a datelor completate de ofertanţi pe oricare din cele 3 modalităţi descrise (pe suport hârtie prin poştă, pe suport magnetic - dischetă sau direct în RNC), verifică modul de completare a acestora sub aspectul corespondenţei numerotării machetelor cu lista dotărilor oferite şi ia măsuri de eliminare a neconcordanţelor prin dialog cu ofertanţii.

4.   Asigură, prin personal instruit, introducerea în calculator a datelor verificate, utilizând programul DOTCD, verifică prin program corectitudinea datelor şi le validează deasemeni prin program.

5.   Asigură în permanenţă existenţa copiei  bazei de date accesibile în reţea, ca măsură de siguranţă a sistemului.

6.   Efectuează modificările sesizate prin macheta MODIFICARE respectând toate indicaţiile procedurale, prin documentaţia de utilizare a programului.

7.   Asigură consultarea bazei de date pentru clienţi potenţiali care nu au acces la RNC şi listarea la cerere a ofertelor din domeniul solicitat.

8.   Asigură referinţa la aplicaţia DOTCD în foaia de prezentare (web) a nodului de reţea.

9.   Asigură informarea tuturor instituţiilor conectate la RNC asupra modului de acces în aplicaţia sistemului în scopul consultării/interogării bazei de date.

10. Transmite chestionare periodice (trimestrial) tuturor ofertanţilor, pentru culegerea de informaţii privind numărul de solicitări primite de la clienţi şi a celor transformate în contracte/convenţii/alte forme de valorificare (Tc şi Nc din formula 1) pentru a contribui la evaluarea globală a sistemului. Administrează numărul de consultări ale bazei de date ca informaţie utilă evaluării de sistem.

Dezvoltarea sistemului, atât în coordonata teritorială cât şi în ceea ce priveşte domeniile C&D, se va putea realiza corelat cu  posibilităţile conectării unităţilor C&D la RNC pentru acces direct precum şi cu organizarea teritorială a centrelor de transfer tehnologic şi inovare.

 

 

3.1.  Programe de conectare a bazei de date în RNC

 

Pentru a putea realiza exploatarea eficientă a bazei de date s-a folosit un server de web tip FOLKWEB v 1.01 care permite accesul în baze de date de tip MS ACCESS, prin intermediul bibliotecii 32 bit ODBC realizând afişarea conţinutului unor tabele sau queries.

Regulile de acces în baza de date pentru programele din pachetul FOLKWEB sunt puţin diferite de regulile care guvernează MS ACCESS.

Pachetul FOLKWEB nu permite accesarea după o sintaxă de tip ACCESS, exemplul următor fiind elocvent:

        Unităţi CD. Unităţi CD (denumire scurtă)

Tabela Unităţi CD din exemplul de mai sus a fost transformată în UnitCD, iar câmpul Unităţi CD (denumire scurtă) în DenS. Aceste modificări apar în copie pentru RNC a bazei de date, exemplul de mai sus devenind:

        UnitCD.DenS

Ţinând cont de acest lucru cât şi de faptul că programele din pachetul de server  nu acceptă variabile de tip memo, s-a realizat procedura de transformare a bazei de date pentru accesarea din RNC. Împreună cu baza de date transformată se realizează şi fişierele de tip htm pentru exploatarea bazei de date în RNC. Aceste programe sunt:

· princ.htm - programul principal;

· unitcd.htm - programul de interogare pentru Unităţi CD;

· tipser.htm - programul de interogare pentru tipuri de servicii;

· servas.htm - programul de interogare pentru servicii asociate;

· param.htm - programul de interogare pentru parametrii măsuraţi;

· dotare.htm - programul de interogare pentru dotări.

În urma rulării programelor de interogare rezultă o listă sub formă tabelară a înregistrărilor care răspund la condiţiile de interogare.

În anexe sunt prezentate exemplificativ liste de dotări obţinute ca urmare a interogării bazei de date.

 

 

3.2.  Acţiuni de prezentare a sistemului şi diseminare a informaţiilor şi datelor

 

Realizarea sistemului şi aducerea acestuia la nivel funcţional necesită o sumă de acţiuni ce se eşalonează în timp. Diversificarea acestor acţiuni şi selectarea celor mai adecvate metode pot scurta acest timp, ducând la extinderea sistemului atât ca număr de ofertanţi şi clienţi cât şi ca eficienţă în a răspunde la cerinţele pieţei.

Se consideră utile mai multe categorii de acţiuni, dintre care se pot aminti:

a)   EDITAREA UNUI PLIANT-PROSPECT, care să prezinte sistemul cu principalele componente şi facilităţi

b)  difuzarea  materialelor de prezentare a sistemului şi anchetă interes la nivelul Colegiului Consultativ prin Comisiile de specialitate cu ocazia lucrărilor pregătitoare privind programul C&D al anului 1997;

c)   prezentarea şi difuzarea de pliante privind sistemul PRODOTCD la standurile cercetării de la diverse târguri şi expoziţii;

d)  EDITAREA DE PROSPECTE  pe domenii de interes (analize chimice, teste de anduranţă, etc.) care să fie difuzate independent, ca atare sau reunite într-un CATALOG.

e)   ÎNSCRIERE în literatura de informare (gen Pagini Naţionale, catalog ˛Cine, ce?˛, etc.);

f)   PARTICIPAREA LA ÎNTÂLNIRI de genul unor colocvii, seminarii, mese rotunde, zile profesionale, conferinţe pe teme de interes, reuniuni ale organizaţiilor patronale, ale întreprinderilor mici şi mijlocii, târguri, expoziţii etc. cu materiale de prezentare a programului;

g)   RECLAME  în revistele de specialitate, POSTERE ŞI VIDEO CLIPURI la reuniuni la care participă potenţiali interesaţi.

h)   EDITAREA DE MATERIALE PROMOŢIONALE (calendare, agende, pixuri, etc.) pentru popularizarea sistemului.

Alegerea acţiunilor cu care să înceapă activitatea promoţională de introducere a sistemului pe piaţă; eşalonarea acestor etape, desigur, depinde şi de mărimea sumei de bani destinată acestui scop. Se poate, totuşi, afirma că, acţiunile de la punctele a, b, c, şi d de mai sus sunt cele ce se impun încă din prima etapă.

 


4. CONCLUZII ŞI PROPUNERI

 

În urma derulării lucrărilor şi acţiunilor prevăzute în programul temei pentru această etapă s-au realizat:

1.   Documentarul de prezentare a sistemului de promovare a informaţiilor aferente dotărilor pentru cercetare-dezvoltare - prospecte, scrisori, machete culegere de date, instrucţiuni de completare (anexa 1);

2.   Instrucţiuni de utilizare pentru programele care organizează şi exploatează baza de date - ediţia 2 (anexa 2);

3.   Program de transcriere pe suport magnetic - dischetă - a machetelor de culegere/actualizare date;

4.   Încărcarea nucleului bazei de date reale cuprinzând oferte din domeniul cercetării metalurgice, al construcţiei de maşini şi utilaje agricole, motoarelor termice, al cercetărilor privind protecţia mediului şi epurarea apelor reziduale (liste - anexa 3);

5.   Testarea funcţionării bazei de date încărcate în RNC între două noduri amplasate în Bucureşti.

Din experienţa colectării, încărcării şi testării nucleului de oferte al sistemului se poate concluziona că ansamblul de proceduri şi instrucţiuni elaborate conferă acesteia flexibilitate - baza de date poate fi îmbogăţită continuu - şi simplitate operaţională la nivelul ofertantului. Rolul clienţilor potenţiali a fost experimentat sumar prin testarea funcţionării RNC în Bucureşti.

Pentru a se trece la operaţionalizarea sistemului se pot aprecia ca necesare un set minim de acţiuni în continuare:

1.   Stabilirea responsabilului de sistem - în prospectul PRODOTCD a fost nominalizat INID ca responsabil, dar această nominalizare încă nu are la bază decizia explicită a beneficiarului MCT;

2.   Asigurarea dotării hard şi soft a responsabilului de sistem în configuraţia arătată în lucrare;

3.   Asigurarea personalului minim necesar funcţionării sistemului şi finanţarea activităţii acestuia;

5.   Reluarea anchetei de interes privind oferta de dotări pentru C&D la nivelul a 30 - 50 ofertanţi potenţiali;

6.   Organizarea unor întâlniri ofertanţi-clienţi pe clase de subiecte de interes privind dotarea oferită - încercări, analize, testări etc. Aceste întâlniri se pot constitui în acţiuni anexe ale unor consfătuiri, simpozioane, manifestări jubiliare, târguri, expoziţii etc.

 

 

 

Anexa  1

 

 

 

 

         SCIENTCONSULT S.R.L.

 

 

 

 

Stimate Domnule Director general,

 

MCT a lansat iniţiativa de a se proiecta şi experimenta un sistem de informare şi valorificare a dotărilor pentru cercetare-dezvoltare disponibile în unităţile C&D din România, urmând ca, după definitivarea soluţiilor prin testare, sistemul să fie administrat în folosul tuturor celor interesaţi, atât din reţeua C&D, cât şi din întreaga economie naţională.

Construirea unui sistem de informare şi valorificare a dotărilor disponibile pentru activitatea ştiinţifică, existente în unităţile de C&D, s-a conturat ca o direcţie necesară pentru valorificarea mai bună a acestor dotări în condiţiile de circulaţie liberă a informaţiilor, dar şi ca o soluţie parţială, complementară, la problema lipsei generale de resurse financiare necesare pentru modernizarea bazei de cercetare.

Dincolo de specificitatea restrânsă a unor dotări de utilizare exclusivă, există o mare diversitate de dotări (aparatură, dispozitive, utilaje, echipamente, instalaţii, sisteme şi/sau linii tehnologice, standuri etc.) a căror utilizare poate fi oferită de deţinător şi a cărei utilizare poate fi solicitată de alţi beneficiari.

În acest context, a fost elaborat conceptul-cadru al unui sistem şi a fost definită drept componentă centrală a acestuia o bază de date realizată cu un pachet de programe denumit PRODOTCD, care urmează să cuprindă informaţiile de interes atât pentru ofertanţi, cât şi pentru utilizatori/beneficiari/clienţi ai sistemului.

În prima etapă a constituirii şi testării sistemului, baza de date urmează a fi încărcată cu date oferite de 5 - 7 unităţi C&D din zone diferite ale cercetării şi integrată în reţeaua naţională de calculatoare pentru cercetare.

În acest context, unitatea Dvs., considerată reprezentativă pentru domeniul ştiinţific propriu, a fost selectată pentru a participa la constituirea primului nucleu de date ale sistemului. Pentru asigurarea acurateţei datelor şi operativitate, vă rugăm să desemnaţi un responsabil al acţiunii, care va întocmi lista dotărilor oferite conform anexei 1, va completa machetele şi va reprezenta partenerul avizat în toate relaţiile ulterioare cu sistemul.

Cu încredinţarea că demersul nostru va fi receptat în mod corespunzător, vă mulţumim anticipat, stimate Domnule Director general, pentru răspunsul Dvs. şi aşteptăm informaţiile privind oferta instituţiei ce o conduceţi, cât mai operativ posibil, până la data de .....................

 

                                                                                                   Director,

                                                                                                   Dr. Ing. M. Duma

Anexe:

Instrucţiuni de completare a machetei de culegere date.

Machete culegere date:    - Unităţi C&D    

                                       - Dotări 1    

                                       - Dotări 2    

                                       - Dotări 3

 

 

InstrucŢiuni  pentru  culegerea

datelor/informaŢiilor  aferente

dotării  pentru  C&D

 

O condiţie primordială pentru asigurarea viabilităţii sistemului şi a acurateţii informaţiilor este analiza tehnică, evaluarea stării de funcţionare a dotării şi selectarea acelor aparate, dispozitive, standuri, utilaje etc., care pot prezenta şanse reale de succes în ofertă.

În acest sens considerăm util să accentuăm că adoptarea unei atitudini formale în participarea la sistem, completarea datelor cu informaţii perimate existente prin fişe de evidenţă vechi, neactualizate, fără a verifica concordanţa parametrilor sau datelor de identificare cu situaţia actuală reală a dotărilor, va constitui o regretabilă pierdere de timp şi va conduce în mod sigur la compromiterea participării la sistem, iar generalizarea acestui comportament va compromite chiar ideea de sistem propus.

Insistăm să precizăm că participarea la sistem ca ofertant de informaţii şi date privind dotarea pentru cercetare-dezvoltare şi serviciile aferente acesteia trebuie declaşată printr-o acţiune de analiză profesionistă şi inventariere a tuturor dotărilor existente în unitatea Dvs., care pot fi oferite sau intenţionaţi să le oferiţi ulterior prin sistem:

- aparatură, dispozitive, etaloane;

- standuri;

- echipamente şi instalaţii de laborator;

- baze speciale sau poligoane de testare/simulare-încercare;

- sisteme şi/sau linii tehnologice;

- piloţi experimentali şi/sau semiindustriali;

- maşini speciale, utilaje şi/sau complexe de prelucrare;

alte dotări ce pot fi oferite.

În cadrul analizei vor fi verificate şi actualizate toate datele şi informaţiile cerute de sistem şi acestea privite nu prin prisma să scăpăm şi de hârtiile astea, ci cu interesul şi atenţia impuse de o cauză care este şi trebuie să fie profitabilă pentru instituţia Dvs.: posibila obţinere a unor venituri suplimentare prin oferta şi valorificarea serviciilor aferente dotării, precum şi un impact pozitiv asupra întregii activităţi C&D care va beneficia de o bază de dotare îmbogăţită.

Subliniem necesitatea de a fi desemnat un responsabil al acţiunii care, după participarea la analiza şi selecţia dotărilor oferite de Dvs., să elaboreze lista dotărilor oferite conf. anexa 1, să completeze machetele de date şi să reprezinte partenerul avizat în toate relaţiile ulterioare cu sistemul.

 

 

 

Datele de prelucrat au fost astfel structurate:

· tabele cu date privind identificatorii ce reprezintă colecţii de date principale, care sunt:

- unităţi de C&D;

- tipuri de servicii posibile;

- mărimi de măsurat cu unităţile de măsură aferente;

- condiţii pentru servicii asociate dotărilor;

· date principale: aparate, dispozitive, utilaje, piloţi etc., servicii asociate acestora şi parametrii aferenţi serviciilor la nivelul dotărilor disponibile.

În mod corespunzător, s-au alcătuit 4 machete pentru culegerea datelor:

- macheta unităţii C&D;

- macheta Dotări 1;

- macheta Dotări 2 - servicii;

- macheta Dotări 3 - parametri.

Macheta UNITĂŢI CD - conţine datele de referinţă pentru unităţile de C&D care posedă dotări disponibile pentru anumite servicii tehnico-ştiinţifice.

1. Unitate C&D (denumire scurtă) - 20 de caractere, se scrie denumirea criptică uzuală, ex.:INTEC, IFIN, ICEPRONAV

2. UNITATE C&D (denumire lungă) - 150 caractere, se scrie denumirea unităţii aşa cum este înregistrată oficial

3. Localitate - 50 caractere

4. Adresa - 50 caractere, se scrie strada, numărul

5. Cod poştal - 15 caractere (codificare oficială)

6. Judeţ - 25 caractere

7. Telefon - 15 caractere inclusiv prefix (telefonul unităţii C&D)

8. Fax - 15 caractere (faxul unităţii C&D)

9. Persoana de contact - 50 caractere - persoana desemnată ca responsabil al aplicaţiei sistemului în unitatea C&D

Macheta DOTĂRI 1 - conţine datele pentru descrierea dotărilor ce se oferă în sistem.

1. Denumire instalaţie - 255 caractere - denumirea uzuală, existentă în evidenţa unităţii C&D

2. Număr bucăţi - număr bucăţi ce se oferă (numeric întreg)

3. Loc amplasare - 20 caractere

Se va alege o valoare care este cuprinsă în tabela Unităţi C&D, câmpul Unităţi C&D (denumire scurtă). Programul rezolvă această problemă.

4. Import - câmp de DA/NU (dotarea provine din import?)

5. Firma producătoare - 50 caractere - conform evidenţei proprii

6. Ţara - 50 caractere

7. Anul fabricaţiei - numeric întreg - conform evidenţei proprii

8. Anul punerii în funcţiune - numeric întreg - conform evidenţei proprii

9. Uzura fizică - numeric procent - conform evidenţei proprii

      La introducerea acestui câmp se va lucra cu forma de scriere 2%.

      Nu se recomandă ceva de tipul 2 pentru că prin conversie se va ajunge la 200%.

10. Condiţii pentru serviciul asociat dotării - 75 caractere

      Se alege din tabela pentru servicii asociate dotării (a, b, c, d, e, f)

11. Brevete existente - câmp de tipul DA/NU - brevete incluse în dotare

12. Numărul brevetului - numeric lung - conform evidenţei proprii

13. Valoare - câmp numeric - valoarea estimată a brevetelor

14. Know-how - câmp de tip DA/NU - dacă unitatea oferă kow-how asociat dotării

15. Redevenţe - câmp numeric - valoare estimată pentru utilizarea know-how (mii lei)

16. Alte informaţii utile - memo - orice informaţii suplimentare ce se consideră utile pentru a se uşura prezentarea dotării (nu se pot face căutări şi sortări)

Macheta DOTĂRI 2 - cuprinde tipurile de servicii tehnico-ştiinţifice aferente dotării ce se oferă

1. Denumire tip serviciu - pentru fiecare dotare este obligatoriu cel puţin un tip de serviciu tehnico-ştiinţific selectat din lista detaliată în machetă de la 1 la 10 (75 caractere)

2. Explicaţie - 75 caractere

      Câmpul Explicaţie se va completa în cazul în care se alege         câmpul Alte servicii care se detaliază aici.

Pentru o machetă Dotări 1 se pot completa  una sau mai multe machete Dotări 2 care se vor numerota în secvenţă logică. Fiecare serviciu are cel puţin un parametru măsurat.

 

Macheta DOTĂRI 3 - cuprinde parametri măsuraţi

1. Denumire parametru - 50 caractere - se completează cu denumirea uzuală a parametrului

2. Unitatea de măsură - se completează cu denumirea standardizată a unităţii de măsură, sau listă

3. Limita inferioară - câmp numeric

4. Limita superioară - câmp numeric

      Dacă parametrul are o singură limită, atunci această limită se va   introduce la Limita superioară.

      Cel puţin unul dintre câmpurile Limita inferioară sau Limita      superioară este obligatoriu.

5. Precizia de măsură - câmp numeric procent

      Se va proceda la fel ca la Uzura fizică din tabela Dotări 1.

6. Valoare listă - 15 caractere

      Obligatoriu în cazul în care Unitatea de măsură este lista.

      Pentru fiecare parametru măsurat poate exista o metodă de măsură.

7. Denumire metodă de măsură - 50 caractere - denumire standardizată sau uzuală

8. Descriere - 255 caractere se descrie metoda de măsură dacă nu este standardizată

 

CÂMPURILE  SUBLINIATE  SUNT  OBLIGATORII.

TOATE  DATELE  SE  VOR  COMPLETA  CU  MAJUSCULE.

 

 


Anexa  3

 

 

LISTA  DOTĂRILOR  OFERITE

 

 

Nr. crt.

Denumire aparat, instalaţie, pilot, utilaj, linie tehnologică etc.

Unitate

0

1

2

01

Maşină electronică universală MTS - 100 KN

ICEM  S.A.

02

Maşină universală pentru încercări mecanice A - W

ICEM  S.A.

03

Maşină hidraulică universală încercări mecanice EZD 20

ICEM  S.A.

04

Maşină hidraulică universală încercări mecanice EZD 40

ICEM  S.A.

05

Maşină universală pentru încercări mecanice ZD 10

ICEM  S.A.

06

Maşină mecano-electronică pentru încercări mecanice ZD 101-1

ICEM  S.A.

07

Maşină universală pentru încercarea statică a metalelor UHP 20

ICEM  S.A.

08

Maşină universală de încercări la tracţiune UHS 100

ICEM  S.A.

09

Maşină de încercări la tracţiune F.U. 1000e

ICEM  S.A.

10

Maşină de încercat TIRATEST 2200

ICEM  S.A.

11

Maşină de încercat TIRATEST 2300

ICEM  S.A.

12

Ciocan pendul RKP 300

ICEM  S.A.

13

Sonetă tip PELINI

ICEM  S.A.

14

Ciocan pendul JB 300

ICEM  S.A.

15

Ciocan pendul VEB 150

ICEM  S.A.

16

Ciocan pendul VEB 50

ICEM  S.A.

17

Durimetru SCHOPER

ICEM  S.A.

18

Aparat pentru determinarea durităţii

ICEM  S.A.

19

Durimetru ROCKWELL

ICEM  S.A.

20

Microdurimetru 5

ICEM  S.A.

21

Maşină încercare la fluaj

ICEM  S.A.

22

Microscop electronic prin transmisie

ICEM  S.A.

23

Difractometru de raze X

ICEM  S.A.

24

Microscop electronic SCANNING

ICEM  S.A.

25

Microsondă electronică

ICEM  S.A.

26

Microscop optic REICHERT

ICEM  S.A.

27

Microscop optic NEOPHOT

ICEM  S.A.

28

Microscop optic REICHERT

ICEM  S.A.

29

Analizor de imagini QTM

ICEM  S.A.

30

Dilatometru

ICEM  S.A.

31

Instalaţie de torsiune SETARAM

ICEM  S.A.

32

Spectometru de absorbţie atomică

ICEM  S.A.

33

Instrumentar analize chimice clasice

ICEM  S.A.

34

Balanţă termogravimetrică

ICEM  S.A.

35

Dilatometru 802

ICEM  S.A.

36

Instalaţie analiză cocs

ICEM  S.A.

37

Utilaje de pregătire a probelor din minereu

ICEM  S.A.

38

Instalaţie pentru determinarea reductibilităţii minereurilor

ICEM  S.A.

0

1

2

39

Instalaţie fluaj produse refractare

ICEM  S.A.

40

Aparat pentru determinarea conductivităţii termice

ICEM  S.A.

41

Difractometru raze X

ICEM  S.A.

42

Microscop de temperatură înaltă

ICEM  S.A.

43

Aparat pentru determinarea refractarităţii

ICEM  S.A.

44

Instalaţie coroziune tensio-fisurantă

ICEM  S.A.

45

Instalaţii pentru analiza calităţii mediului

ICEM  S.A.

46

Instalaţie de determinare a proprietăţilor fizice prin metoda picăturii

ICEM  S.A.

47

Aparat pentru determinarea conţinutului de O2 în gaze inerte

ICEM  S.A.

48

Stand orizontal încercări arzătoare

ICEM  S.A.

49

Stand încercat tuburi radiante

ICEM  S.A.

50

Stand încercări motoare termice

ICSITMUA

51

Echipament de măsurări tensometrice şi de teletransmisie de date

ICSITMUA

52

Instalaţie încercări în regim simulat şi accelerat de tip HIDROPULS

ICSITMUA

53

Stand pentru determinarea preciziei de semănat SPS-3

ICSITMUA

54

Echipament pentru determinarea compactităţii solului

ICSITMUA

55

Stand pentru încercarea echipamentelor de injecţie

ICSITMUA

56

Maşină de prelucrat prin electroeroziune tip ELER 300 CNC

ICSITMUA

57

Dispozitiv pentru determinarea coordonatelor centrului de masă

ICSITMUA

58

Stand pentru încercarea elementelor de transmisie mecanică

ICSITMUA

59

Stand pentru încercarea elementelor de acţionare hidraulică

ICSITMUA

60

Spectrometru de masă cuplat cu gaz cromatograf

ICPEAR

61

Gaz cromatograf cu coloană capilară

ICPEAR

62

Gaz cromatograf cu coloane convenţionale

ICPEAR

63

Cromatograf de lichide de înaltă performanţă

ICPEAR

64

Analizor de carbon organic

ICPEAR

65

Spectrometru de absorbţie atomică cu flacără

ICPEAR

66

Spectrometru UV-VIZ

ICPEAR

67

Spectrometru de teren

ICPEAR

68

Spectrometri IR

ICPEAR

69

Flamfotometru

ICPEAR

70

Analizor aminoacizi

ICPEAR

71

Derivatograf

ICPEAR

72

Calorimetru adiabatic

ICPEAR

73

Ozonor

ICPEAR

74

Generator UV cu reactor

ICPEAR

75

Oxigenometru

ICPEAR

76

Turbidimetru

ICPEAR

77

Analizor gaze arse şi emisii de gaze arse

ICPEAR

 

 

Anexa  2

2.Instrucţiuni de utilizare (versiunea 2.0)

 

        Întreaga aplicaţie a fost scrisă în ACCESS v 2.0 sub Windows. În acest caz programul preia o serie de facilităţi ale mediului sub care a fost scris, şi anume modul prietenos de lucru. Se utilizează tehnica modelării meniurilor prin ferestre cu butoane.

 

………………………………………………………

 

        2.9. Cerinţe hardware şi software.

        Aplicaţia este concepută să ruleze pe un calculator care îndeplineşte următoarele condiţii:

· unitate centrala 486 (minimum),  memorie 8 Mb (minimum),  spaţiu disc 10 Mb,

monitor color VGA (recomandabil SVGA), mouse, imprimantă (de preferinţă laser);

· Windows 3.1 EE sau echivalent.

 

        Pentru reţea se impune următoarea configuraţie minimală:

· unitate centrala 486 (minimum),  memorie 32 Mb (minimum),  spaţiu disc 25 Mb,

monitor color VGA (recomandabil SVGA), mouse, imprimantă (de preferinţă laser);

· Windows 95;

· server de web tip FOLKWEB 1.01 sau 1.2

 

 

 

Înapoi sistem de informare                         Înapoi