Proiect de ofertă pentru constituirea în România,

sub auspicii internaționale,

 a unui Centru de formare și specializare

 în activități aerospațiale

(1994)

 

Lucrările au fost comandate și finanțate de Ministerul Cercetării și Tehnologiei

 

Colectiv de elaborare:

(în ordine alfabetică)

Dr. ing. Indira Andreescu

Dr. fiz. Gheorghe Diaconescu

Prof. Dr. ing. Mihai Niță

Dr. ing. Cornel Șerban Oprișiu

Dr. fiz. Marius-Ioan Piso – responsabil de lucrare

Col. Ing. Dumitru Dorin Prunariu

 

 

V. și A

 

Faza 1. Investigația în plan național a domeniului ca disponibilitate, posibilități și compatibilitate: cu recomandări ale ONU privind organizarea de centre de pregătire în domeniul spațial, structura și programele de învățământ superior din România, cu referire la disciplinele de context

V. și documentațiile:  2,  3,  4 (finală)

 

 

             

 

 

© SCIENTCONSULT, august 1994

 

……………………………………….

 

10. Concluzii

 

Lucrarea de față constituie prima parte a realizării obiectivului principal al temei, și anume să edifice Agenția Spațială Română iar, prin aceasta, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Cercetării și Tehnologiei, Ministerul Învățământului și Ministerul Culturii, în probleme privind aspecte educaționale/de învățământ în domeniul științei, tehnologiei și aplicațiilor spațiale.

Dată fiind complexitatea temei, care, în final (1995-1996), va furniza elementele necesare fundamentării deciziei pentru organizarea și promovarea României a unor forme adecvate educaționale/de învățământ de consacrare în domeniul științei și tehnologiilor spațiale, s-a urmărit în primul rând o atare fundamentare, respectiv motivarea, prin necesitate, oportunitate și posibilitate a tematicii problematicii abordate.

În directă relație cu ideile și acțiunile de reformă/restructurarea în România a cercetării științifice, precum și a învățământului superior s-a impus investigației deopotrivă cadrul/controlul internațional, cu evidențierea factorilor favorizanți și situația din România în ceea ce privește susținerea prin capabilitate de consacrare în domeniu. Acest din urmă aspect a fost examinat în două laturi de însemnătate deopotrivă, și anume:

1) pentru contingentul de specialiști cu formație universitară în toate segmentele care compun domeniul științei și tehnologiilor spațiale și

2) pentru cercul de consacrați, în special în domeniul investigării prin practici aerosatelitare a mediului înconjurător și resursele naturale ale planetei Terra.

În această etapă s-au realizat următoarele:

- A fost explorat tematic material bibliografic și documentar identificat la Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Cercetării și Tehnologiei și Agenția Spațială Română. S-au obținut, prin intervențiile acesteia de la Agenția Spațială Europeană, urmărindu-se aprofundarea conceptelor de accept internațional privind procesul educațional considerat ca necesitate și pentru țările în curs de dezvoltare aspirante la beneficiile tehnologiilor și aplicațiilor/ practicilor spațiale.

- În sistem standard folosit în documentele Națiunilor Unite, prin paragrafare, se face un baleiaj al concepțiilor promovate de Organizația Națiunuilor Unite privind posibilitățile de acces al țărilor în curs de dezvoltare atât la programele științifice și de aplicații elaborate și în derulare, precum și îndrituirea acestor țări, acceptate ta colaborări cât de colaterale de către puterile spațiale, la beneficiul explorării în scopuri pașnice a spațiilor extra-atmosferice.

- Investigația configurează o schemă logică expozitivă, pe care o propunem pentru integrare în punctul de vedere al Delegației României la cea de a 32-a sesiune a Subcomitetului Științific și Tehnic al Națiunilor Unite, organism din Componența Comitetului Națiunilor Unite pentru Utilizări și Scopuri Pașnice al Spațiului Extra-atmosferic (Viena, martie 1995), în ceea ce privește receptarea de către România a mandatului și recomandărilor Națiunilor Unite, constituind Agenda 21 - sinteză a principalelor acțiuni ale importantului proces denumit UN Programme on Space Applications (UNPSA) și în directă legătură cu acesta a autenticului sinoptic spațial internațional cunoscut ca UNISPACE 82.

Printr-o selecție raportată la propunerile de Ordine de zi pentru sesiunea din martie 1995 a subcomitetului respectiv, Ministerul Afacerilor Externe împreună cu Agenția Spațială Română vor dispune oportun de un cadru-context suficient în vederea întocmirii mandatului necesar.

- Dat fiind caracterul, conținutul și desfășurarea sistemului educațional în domeniul științei, tehnologiilor și aplicațiilor spațiale preconizat, a fost necesară o analiză aprofundată cu consultarea coordonatorilor științifici ai subprogramelor din Programul Național Spațial pentru propuneri privind interpretări de această speță (educațională) la direcțiile și obiectivele principale ale Programului Național (al României) de Cercetare-dezvoltare pe perioada 1996-2000.

Considerațiile/conceptele completative propuse și constituind anexa nr.1 a lucrării au fost însușite de Agenția Spațială Română și incluse în Expunerea de motive la Planul Spațial al României până în anul 2000.

- Se va organiza la Agenția Spațială Română, la sugestia colaboratorilor prezentului Studiu de cercetare, un "Panel educațional spațial", intenționat a fi activ pe tot timpul desfășurării lucrărilor implicate de tema de față (1994-1995).

S-a sugerat și Agenția Spațială Română a acceptat ca dezbaterile (trei programate) din cadrul programului Panelului să conducă la promovarea de programe analitice integratoare pentru cursurile universitare pe tematicile: Teledetecție aerospațială pentru Terra (coordonator științific; prof.dr.htment Nicolae Oprescu) și Telecomunicații spațiale (coordonator științific: prof.dr.htment Alexandru Spătaru).

Alte tematici precum și grupuri de cursuri (lecții) pentru susținerea programelor analitice necesită suportul educațional universitar al celorlalte segmente ale domeniului spațial și care au fost avute în vedere la elaborarea Planului Spațial al României până în anul 2000, fac obiectul dezbaterilor de Panel stabilite pentru anul 1995.

- Rezultatele investigațiilor efectuate la tema de față includ formularea unui util punct de vedere pentru mandatul Delegației române la întâlnirea de analiză din toamna anului 1994 cu Delegația Agenției Spațiale Europene, în cadrul Grupei de lucru convenite prin Acordul de cooperare între Guvernul României și Agenția Spațială Europeană privind Utilizarea Spațiului Cosmic în Scopuri Pașnice.

Pe baza investigațiilor ample efectuate s-au desprins următoarele concluzii, care vor orienta mai bine desfășurarea activităților exploratorii,

de cercetare, pe parcursul fazelor ulterioare:

1) România, prin Agenția sa Spațială, are reale posibilități de revigorare a demersului său spațial, ca participant și beneficiar al activităților științifice, tehnice și de aplicații în domeniul spațial, condiția de bază pentru aceasta constituind-o reconsiderarea de fond a problematicii educaționale/de învățământ, în concordanță cu recomandările Națiunilor Unite și în mod cu totul special cu recomandările din Agenda 21.

2) Într-o perioadă scurtă de timp (3-5 ani), România, cu susținere intensă asigurată de Agenția sa Spațială, are șanse apropiate de certitudine să-și revigoreze resursa umană dedicată domeniului spațial, aceasta însemnând:

a) stăvilirea curentului de părăsire a domeniului de către universitari și cercetători, din lipsă de comenzi de cercetare în unele segmente ale acestui domeniu;

b) încurajarea contactelor eminențelor existente în România în aria spațială cu oameni de știință, universitari și cercetători din țările cu avânt spațial, dar și cu alți confrați de preocupare din alte țări, mari și mici, esențialmente prin înlesnirea aproprierii publicațiilor, participării cu lucrări la manifestări științifice reprezentative, ca și în publicații periodice străine și solicitarea lor de către Agenția Spațială Română pentru a li se cunoaște opțiunile și a li se favoriza manifestarea;

c) intervenții prin intermediul Agenției Spațiale Române pentru ca propuneri de colaborare științifică în domeniul spațial făcute de autori din România să fie luate în considerație, ceea ce îmbunătățește sensibil circumstanțele/condițiile de progres în domeniul tematic respectiv.

d) prezentarea prin Agenția Spațială Română factorilor externi de decizie a cât mai multor oferte/candidaturi la calitatea de "visiting professor / visiting lecturer" sau "senior scientist", oriunde se află despre asemenea oportunități.

 

Bibliografie selectivă

* * Agenția Spațială Română - Jurnal, I/1993, I-II/1994.

* * Legea privind ratificarea Acordului de cooperare între Guvernul României ,si Agenția Spațială Europeană privind utilizarea spațiului cosmic în scopuri pașnice, nr. 40/1993.

* * Hotărârea Guvernului României nr. 27/1994 privind aprobarea Programului Național de Cercetare-dezvoltare, anexă.

* * Space Activities of the United Nations and International Organizations, United Nations A/AC.105/521, New York (1992).

* * Education, training, research and Fellowship Opportunities in Space Science and technology and its Applications, A/AC.105/542, United Nations Litho 33027, New York 1993.

* United Nations Documents: A/AC.105/366; Adds. 1 and 2, A/AC .105/432 .

'" * United Nations Office for Outer Space Affairs (www gopher), link by nssdcCțgsfc.nasa.gov (iulie 1994).

F. Gao, U.R. Rao, Space and Education in Developing Countries, Proceedings of the UN/IAF/COSPAR/AIAA Symposium, Washington DC, 1992, AIAA Publishers, 1993.

" Master of Space Studies (MSS) Program, International Space University Organization, Cambridge MA (1993).

 

Faza 2

 

Început