Strategia dezvoltării zonelor libere industriale în România - factori de creștere economică și de sporire a exportului

 

 

Elemente privind participarea, în zonele libere comerciale,

a corporaților transnaționale și a investițiilor străine directe

- modele de succes pe plan mondial

 

 

Dr.ec. Virginia Câmpeanu

( Responsabil lucrare)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© SCIENTCONSULT, aprilie 2000
CUPRINS

Capitolul I. ROLUL  INVESTITIILOR STRAINE IN DEZVOLTAREA ZONELOR LIBERE    

1.1 Investițiile străine directe și contribuția lor la dezvoltarea Zonelor Libere.......

1.2 Stimularea investițiilor străine în baza liberalizării și globalizării economiei mondiale   

1.3 Rolul investițiilor străine directe în zonele libere industriale de export (ZLIE)

Capitolul II. CORPORAȚIILE TRANSNAȚIONALE ȘI DEZVOLTAREA ZONELOR LIBERE INDUSTRIALE......................................................................................................................

2.1. Principalele corporații transnaționale (CTN) și rolul lor in internaționalizarea producției         

2.2 Impactul corporațiilor transnaționale asupra țărilor gazdă...............................

2.3 Corporațiile transnaționale în zonele libere industriale de export...................

Capitolul III. IMPACTUL ECONOMIC  AL CORPORATIILOR TRANSNATIONALE SI INVESTITIILOR STRĂINE DIRECTE DIN ZONELE  LIBERE.....................................

3.1 Promovarea exporturilor și integrarea în circuitul internațional.......................

3.2 Transferul de tehnologie și know-how...................................................................

3.3 Impactul zonelor industriale de export asupra competitivitații exportului pe termen lung        

3.4 Incidențe ale zonelor libere asupra economiilor naționale și asupra participării acestora la comerțul internațional........................................................................................................

3.5 Perspective ale fluxurilor de investiții străine directe și ale strategiilor corporațiilor transnaționale până în anul 2001....................................................................................

Sinteză.................................................................................................................................

Referințe bibliografice..........................................................................................

 

 

 

© SCIENTCONSULT, aprilie 2000


Capitolul I. ROLUL  INVESTITIILOR STRAINE IN DEZVOLTAREA ZONELOR LIBERE

1.1 Investițiile străine directe și contribuția lor la dezvoltarea Zonelor Libere.

š      Definiția investițiilor străine directe (ISD)

ISD este definită ca o investiție pe termen lung, care reflectă interesul și controlul investitorului străin direct sau a întreprinderii mamă într-o întreprindere localizată în altă țară decât țara investitorului străin direct.

Investiția străină directă implică exercitarea de către investitor a unui important grad de influență asupra managementului întreprinderii localizate în altă țară. ISD implică atât tranzacția inițială între cele două entități, cât și tranzacțiile ulterioare între ele și cu filialele străine, incorporate sau neincorporate.

ISD se pot efectua de către persoane individuale, ca și de catre persoane juridice din mediile de afaceri.

Există 3 componente ale investițiilor străine directe: participare la capitalul social, profituri reinvestite și credite intra-firmă.

a)     Capitalul social (equity capital) semnifică achiziționarea de către investitorul străin direct a acțiunilor unei întreprinderi din altă țară decât țara sa;

b)     Reinvestirea profitului cuprinde partea de profit a investitorului străin direct ce îi revine direct proporțional cu participarea la activele întreprinderii, care nu i se distribuie ca dividende sau profiturile care nu sunt remise investitorului direct. Asemenea profituri reținute de filiale sunt reinvestite.

c)     Creditele intra-firmă sau tranzacțiile de datorii in cadrul companiei se referă la împrumuturi pe termen scurt sau lung  și acordarea de împrumuturi de fonduri între investitoriul direct (întreprinderea mamă) și întreprinderile afiliate.

1.2 Stimularea investițiilor străine în baza liberalizării și globalizării economiei mondiale

 

Politicile de liberalizare, adoptate treptat de catre toate țările începând din prima jumătate a anilor`80, au determinat lărgirea efectivă a spațiului de acțiune disponibil pentru producători și investitori, promovând procesul de globalizare, în sensul: “la nivel mondial”.

Percepția actuală a producătorilor și a investitorilor este că economia mondială constă într-o piață unică, cu o arie a producției la nivel regional sau cu subsectoare naționale și nu un set de economii naționale legate prin schimburi comerciale și fluxuri de investiții.

Totuși, există diferențe sensibile între gradele de globalizare reflectate prin comerț, investiții străine directe (ISD) și fluxurile financiare internaționale.

š      In ultimii 15 ani, volumul tranzacțiilor financiare internaționale și integrarea piețelor financiare a țărilor dezvoltate și a celor în curs de dezvoltare într-un sistem financiar global s-au realizat în ritm mult mai rapid comparativ cu integrarea mondială a celorlalte sectoare economice.

š      Comerțul internațional și producția nu s-au dezvoltat în același ritm cu tranzacțiile financiare internaționale, dar producția realizată de corporațiile transnaționale a sporit mai rapid decât comerțul.

š      Fluxul tot mai mare de investiții străine directe oferă oportunități sporite pentru finanțarea investițiilor cu fonduri din afara țării, iar alteori, și poate și mai important, asigură acesul la tehnologii, calificarea forței de muncă și practici manageriale care contribuie la dezvoltare. Totodată, creșterea accelerată a fluxurilor de capital de portofoliu lărgește posibilitățile firmelor de a-și asigura propriile necesități financiare prin piețele de capital, în condiții atractive.

 

š      Efectul investițiilor străine asupra creșterii economice din țările Central și Est Europene (TCEE)

Mulți investitori străini s-au grăbit la începutul anilor`90 să își facă simțită prezența în țările est europene, dar numai după ce procesul de tranziție s-a conturat mai mult și creșterea negativă a fost înlocuită de creștere economică pozitivă, companiile transnaționale au început să investească mai mult în regiune.

Analiștii UNCTAD[1] susțin că investitorii străini au discriminat economiile TCEE, investind în primul rând în țările cu performanțe economice și acolo unde procesul de privatizare părea că nu are cale de întoarcere.

Intre țările Central și Est Europene, Polonia a fost prima care a adoptat o tranziție de șoc și prima care a primit importante fluxuri de investiții străine. Influxul a crescut continuu, stabilizându-se la un nivel mai mic decât al Ungariei sau Cehiei.

In Cehia și Ungaria, investițiile au fost în mare măsură legate de privatizare. De exemplu, peste 70% din investițiile străine din Ungaria au fost legate în 1993 de privatizare, iar în 1995 creșterea investițiilor străine directe a fost legată de privatizarea întreprinderilor de utilități publice și de telecomunicații.

In Cehia, 60% din influxul de investiții străine directe a fost legat în 1995 de privatizarea companiei de telecomunicații și a unei importante rafinării.

Tările din Grupul Vișegrad cu cele mai mari ritmuri de creștere economică și cu “cea mai puternică aspirație de integrare în Uniunea European㔠au deținut  65% din fluxul de investiții străine în regiune.

Concluzia experților occidentali este că în Tările Central și Est Europene există o corelație directă între fluxul de investiții străine și creșterea economică.

.

š      Investițiile străine directe reflectă dezvoltarea infrastructurii

Noile oportunități în infrastructură, determinate parțial de liberalizare și dereglementare și parțial de interesul guvernelor, manifestat tot mai mult pentru firmele străine cu capital și tehnologie, au contribuit la atingerea unor niveluri record ale investițiilor străine directe.

Infrastructura, în special comunicațiile, au atras ISD în valoare anuală de circa 7 miliarde $ la începutul anilor`90. Totuși, această cifră reprezintă numai o fracțiune din cererile totale de investiții în infrastructură, multe dintre ele rămânând fărăacoperire.

Se estimează că, în deceniul următor, necesarul de investiții pentru infrastructură va fi de 1400 miliarde $ în Asia de Est, de 700 miliarde $ în China și de 600-800 miliarde $ în America Latină[2] .

Pentru Statele Unite, cel mai mare investitor în afara granițelor sale, ponderea industriilor de infrastructură în total investițiilor sale a fost în medie de 4,9% pe an în intervalul 1992-1994. Corporațiile transnaționale americane au investit în infrastructură peste 14 miliarde $ numai în 1996.

 

 Analiștii[3] consideră că, deși cifra absolută este mare, ponderea investițiilor în infrastructură în stocul total de investiții în străinătate este mică comparativ, de exemplu,  cu anul 1940. Atunci, mai mult de o treime din stocul de ISD ale SUA în America Latină au fost alocate pentru infrastructură. Valurile de naționalizări și expropieri ce au urmat apoi în această zonă a dus la declinul dramatic al investițiilor, tendință ce abea recent a fost inversată.

În pofida nivelului scăzut al fluxurilor de ISD în infrastructură, se apreciază  că în viitor există posibilitatea implicării în mai mare măsură a corporațiilor transnaționale. Chiar dacă costurile fixe sunt ridicate, multe proiecte de infrastructură sunt atractive pentru investitorii staini.

 

š      Schimbarea cadrului legislativ al diferitelor țări în vederea stimulării investițiilor străine directe

Liberalizarea economiei mondiale continuă să faciliteze creșterea investițiilor străine directe. In anul 1996 au avut loc 98 de schimbări legislative pentru liberalizarea investițiilor străine în 65 de țări, din care 10 țări dezvoltate și 55 în curs de dezvoltare.

In țările în curs de dezvoltare, aceste schimbări includ deschiderea spre ISD  a industriilor (care până atunci fuseseră închise), abolirea sau reducerea procedurilor de aprobare, prevederea unor stimulente și stabilirea unor scheme speciale de liberalizare.

 

Stimulentele introduse de țările în curs de dezvoltare în 1996 au fost îndreptate mai mult spre dezvoltare regională. Totodată, însă, aceste stimulente au fost raționalizate și diminuate ca număr. Ca urmare, ponderea schimbărilor în direcția reducerii stimulentelor a fost de 7% din numărul total de reglementări schimbate ( 5% in 1995)[4].

 

1.3 Rolul investițiilor străine directe în zonele libere industriale de export (ZLIE)

 

 Zonele libere industriale de export vizează în mod special să servească drept centre de legătură pentru captarea investițiilor străine directe, necesare pentru susținerea eforturilor de industrializare a țărilor în curs de dezvoltare.

Zonele libere industriale pentru export oferă o serie de avantaje destinate a elimina sau a reduce obstacolele materiale și administrative din calea relocalizării industriilor originare din alte țări.

Ca regulă generală, avantajele oferite investitorilor din ZLIE includ acordarea de concesii fiscale și financiare întreprinderilor străine instalate în aceste zone libere.

In 1996 au fost introduse numeroase pachete de reglementări pentru stimularea ISD în zonele economice libere și regiunile speciale, atât în țările dezvoltate, cât și în cele în curs de dezvoltare, ceea ce a contribuit la creșterea volumului de investiții străine în zonele libere industriale.

O asemenea creștere pare un paradox, având în vedere că ZLIE ar trebui desființate, în condițiile liberalizării economiei mondiale. Crearea Organizației Mondiale a Comerțului în 1994, care are mandat de a reduce sau elimina barierele comerciale și de investiții, va face ca, într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, Zonele Libere  să devină inutile. Dar, în timp ce politicienii și diplomații dezbat asupra acordurilor comerciale internaționale propuse, guvernele din aproape toate țările au creat zone comerciale speciale pentru stimularea creșterii comerțului internațional.

 

Atracția investitorilor străini pentru zonele libere industriale de export este mai mare decât pentru obiectivele industriale ale unei țări, din afara zonelor libere, întrucât ZLIE prezintă unele avantaje[5]:

 

Ø      Zonele libere industriale de export sunt dotate cu infrastructură destul de perfecționată, astfel că, pentru o întreprindere care se instalează în zonă, se reduc considerabil cheltuielile inițiale de instalare. Cu alte cuvinte, activitatea poate începe imediat și randamentele capitalurilor investite sunt mai rapide. Zonele libere industriale oferă deobicei instalații de infrastructură, cuprinzând accesul la porturi maritime și / sau aeroporturi, rețele de transport și telecomunicații, aprovizionarea cu energie, aducția apei.

Ø      Zonele libere industriale oferă proceduri administrative simplificate. Intreprinderile străine ce doresc să se implanteze într-o țară se plâng de dificultățile de ordin birocratic pe care le întâmpină, în special în țările în curs de dezvoltare și în țările în tranziție. Implantându-se în zonele libere industriale, investitorii străini ocolesc o serie de bariere birocratice.

Ø      Zonele libere industriale de export oferă servicii indispensabile activității investitorilor străini. Dintre aceste servicii sunt de menționat: consultanța privind recrutarea forței de muncă și alte probleme legate de personalul angajat, servicii comerciale în domeniile bancar, de asigurări, de condiționare, expediție și tranzit al mărfurilor, servicii juridice și de contabilitate, servicii specializate de reparații mecanice, servicii sociale, precum  servicii medicale, restaurante, hoteluri.

Ø      Avantajele vamale constituie evident un element esențial al zonelor libere industriale. Avantajele vamale se concretizează în scutirea de  taxe vamale la importul de mașini, instalații și factori de producție, suspendarea restricțiilor cantitative la import, ca și exportul liber al produselor transformate în zonă.

Ø      Zonele libere industriale de export oferă și alte avantaje fiscale și financiare investitorilor, uneori sub forma exonerării temporare de impozite, subvenții pentru serviciile publice și chirii, exonerarea de controlul valutar.

Ø      Acordarea de credite, uneori însoțite de dobânzi preferențiale, este o altă formă de încurajare a investițiilor străine efectuate în zonele libere industriale de export, ce pare a avea “o mai mare greutate” decât exonerarea temporară de impozite. 

Cu excepția avantajelor vamale, stimulentele acordate investitorilor din zonele libere industriale de export sunt în general asemănătoare cu stimulentele acordate investitorilor străini ce acționează în interiorul țării. Dacă există diferențe, atunci ele sunt în favoarea investitorilor din zonele libere industriale.

 

In afara stimulentelor cu caracter general descrise, în unele zone libere industriale se acordă stimulente speciale, ca de exemplu, prime de investiții și derogări de la reglementarea privind nivelul salariilor minimale sau legislația muncii.

Prezentăm, cu titlu de exemplu, stimulentele acordate de Sri Lanka investitorilor străini din ZLIE.

 


 

Tabel 1

Sri Lanka : Stimulente și concesii acordate investitorilor străini din ZLIE

 

 

 

Avantaje, concesii

 

 

Durata

Scutire de impozit pe profit (temporar)

Durata maximă 15 ani, începând din

 primul an  de înregistrare a profitului

Prelevări preferențiale de impozit pe venit

(2-5% din cifra de afaceri considerate

 ca beneficii)

Durata de maxim 15 ani de la expirarea

 scutirii fiscale temporare

Scutire de impozite pe dividendele vărsate

 la acționarii ne-rezidenți

Durata de viață a întreprinderii

Scutire de impozit pe venituri cu titlu

de redevențe vărsate acționarilor ne-rezidenți

In timpul concesiilor fiscale temporare și

în anul următor; apoi impozitul

 nu depășește 15%

Scutire de impozit pe veniturile angajaților

străini

In timpul concesiilor fiscale temporare

Scutire de taxe vamale la import instalații

industriale, mașini, echipamente, materii prime, bunuri conexe

Pe durata de viață a întreprinderii

Export fără taxe al produselor finite

Pe durata de viață a întreprinderii

Derogări de la legea privind

reglementarea importului și exportului

Pe durata de viață a întreprinderii

Derogări de la legea privind controlul

valutar și autorizarea deschiderii de conturi în în valută

Pe durata de viață a întreprinderii

Scutirea de impozit pe profitul rezultat

din transferul de acțiuni

Pe durata de viață a întreprinderii

Deducerea sumelor investite în cumpărarea

de acțiuni obișnuite, altele decât

acțiunile existente din venitul impozabil

al cumpărătorului, sub rezerva unor

limite stabilite

Pe durata de viață a întreprinderii

Sursa: Greater Colombo Economic Commission (GCEC)


Stimulentele pentru investitorii străini acordate de Sri Lanka se referă la întreprinderile situate în cele 3 zone libere industriale de export ce funcționează pe teritoriul țării: Katunayake, Biyagama, Kogggala. De semnalat că de aceleași avantaje se bucură și întreprinderile din afara acestor zone, care au capital străin și care îndeplinesc următoarele condiții: a) 90% din producție este destinată exportului în cazul produselor industriale și 75% în cazul produselor cu bază agricolă; b) fonduri minime de finanțare, de 250 000 dolari provenind din surse străine.

 


 

Capitolul II. CORPORAȚIILE TRANSNAȚIONALE ȘI DEZVOLTAREA ZONELOR LIBERE INDUSTRIALE

 

š      Definiția corporațiilor transnaționale (CTN)

Corporațiile transnaționale sunt întreprinderi corporatiste sau necorporatiste care cuprind compania “mam㔠și filialele sale străine.

O companie “mam㔠este definită ca o întreprindere care controlează  activele altor companii localizate în altă țară, de obicei prin deținerea unei părți din acțiunile acestora.

Deținerea a 10% sau mai mult din acțiuni sau din puterea de vot a unei companii incorporate (sau echivalentul acestora pentru o companie neincorporată) este considerată în mod normal ca un prag pentru controlul activelor[6].

Filiala străină este o întreprindere incorporată sau nu de compania mamă, în care un investitor rezident în altă țară deține  un pachet de acțiuni ce-i permite implicarea în managementul acestei întreprinderi (dupa cum am aratat, pachetul de acțiuni trebuie să fie de minim 10% la o întreprindere incorporată sau echivalentul la o întreprindere neincorporată)

Expertii de la Națiunile Unite utilizează termenul de filiale  (subsidiary) sau filiale străine pentru întreprinderile controlate de întreprinderea mamă, pentru întreprinderile asociate și pentru sucursale (branches).

 

š      Filiala corporației transnaționale (subsidiary) este o întreprindere incorporată în țara gazdă în care o altă companie deține peste jumătate din puterea de votare a acționarilor și are dreptul de a numi sau a retrage majoritatea membrilor consiliilor de administrație, de management și de supraveghere;

š      Intreprinderea asociată este o întreprindere incorporată localizată în țara gazdă în care investitorul străin deține cel puțin 10%, dar nu mai mult de jumătate din puterea de votare a acționarilor.

š      Sucursala corporației transnaționale (branch) este o întreprindere neincorporată, deținută total sau parțial intr-o țară gazdă,  care se găsește în una dintre următoarele situații: a) societate sau oficiu permanent al investitorului străin; b) un parteneriat neincorporat sau o societate mixtă între investitorul străin si una sau mai multe părți terțe; c) teren, structuri (cu excepția structurilor guvernamentale) și / sau echipamente și obiecte imobile aflate în proprietatea directă a unui rezident străin; d) echipament mobil (nave, avioane, cisterne de gaz si țiței, ș.a.) care operează în cadrul unei țări străine pentru investitor, timp de cel puțin 1 an.

 

2.1. Principalele corporații transnaționale (CTN) și rolul lor in internaționalizarea producției

 

Anul 1997 a adus modificări în topul celor mai mari 100 corporații transnaționale din lume, clasificate după activele deținute în străinătate. Astfel, anul 1997 a adus pe primul loc în top compania americană din domeniul electronicii, General Electric, după ce, timp de cinci ani consecutivi, Royal Dutch Shell (Marea Britanie / Olanda) s-a  situat pe primul loc în topul primelor 100 de corporații transnaționale din lume (locul 3 în 1997și 1998).

După ce, în 1996 pentru prima oară, lista celor 100 CTN cuprindea două corporații din țările în curs de dezvoltare: Daewoo Corp.(locul 52)  din Coreea de Sud și Petroleos din Venezuela, anul 1997 a menținut cele două companii în top, dar locurile ocupate au coborât în ierarhie la 75 și respectiv 73.

 

Pe de altă parte, mai există un top al celor mai mari 50 de transnaționale situate în țările în curs de dezvoltare, care în 1997 are în frunte firma Petroleos de Venezuela (Daewoo Corp în 1996).

 

Principalii indicatori care arată dimensiunea, puterea și implicarea acestor corporații în economia mondială sunt: activele în străinătate, vânzările în străinătate, forța de muncă utilizată în țările în care se implantează.

š      Activele în străinătate deținute de primele 100 de corporații transnaționale au  totalizat 1791 miliarde $ în 1997 (cele mai recente date publicate de UNCTAD), iar cele 50 de corporații din țările în curs de dezvoltare au avut active in străinătate de 103 miliarde $.

Dinamica activelor a fost foarte accelerată pentru CTN din țările în curs de dezvoltare (sporind în perioada 1993-1995 cu 280%) și mai lentă pentru cele 100 TNC originare în marea lor majoritate în țările dezvoltate (sporul a fost de 30% în aceeași perioadă). Anul 1997 a înregistrat un declin al activelor deținute în străinatate atât de CTN-urile din țările dezvoltate, cât și din cele în dezvoltare (-0,8% în 1997 față de 1996 și respectiv –2,8%).

š      Vânzările în străinătate ale celor 100 CTN au totalizat 2133 miliarde $ în 1997 (2149 miliarde $ în 1996), iar ale celor 50 CTN din țările în dezvoltare  136 miliarde $ (fără schimbări față de anul anterior).

š       Numărul de angajați în străinătate totalizează 5.980.740 pentru cele 100 CTN (+0,7% comparativ cu 1996) și  483.129 pentru cele 50 CTN originare în țările în curs de dezvoltare (-10,3% comparativ cu 1996).

 

š      Tendințe pe țări de origine

Lista  celor 100 CTN este dominată de câteva țări din Uniunea Europeană, din Statele Unite și Japonia, care acoperă circa 92% din totalul activelor celor 100 de corporații și  dețin 91% din forța de muncă străină angajată. Deși numărul de intrări pe această listă a  CTN bazate în Uniunea Europeană, Japonia și  SUA nu s-a schimbat în ultimii 5 ani, compoziția pe țări a marcat unele modificări. Numărul corporațiilor americane a rămas aproape același, al celor din Japonia a crescut, iar al celor din UE s-a diminuat.

Lista celor mai mari 50 CTN din țările în curs de dezvoltare este dominată de Coreea de Sud, Hong Kong - China, Mexic și China. Circa două treimi din activele în străinătate și 28% din firmele listate în top aparțin țărilor în curs de dezvoltare menționate.

Tabel  2

Concentrarea geografică a corporațiilor transnaționale, după active, vânzări și angajați străini (Top 100)

                                                   - % din total-

Regiune \ țara

Active străine

Vânzări străine

Angajați în străinătate

Uniunea Europeană

41,0

41,8

51,4

Franta

 9,8

8,3

10,1

Germania

12,7

13,8

15,0

Olanda

  7,3

  8,3

12,3

Marea Britanie

11,2

12,1

13,8

Japonia

15,7

22,8

10,7

SUA

32,4

26,0

27,7

Total 100 CTN

100,0

100,0

100,0

 Sursa:UNCTAD și Erasmus University, 1999

 

š      Topul primelor 25 de corporații transnaționale din Europa Centrală și de Est

Pentru prima oară în 1999, World Investment Report, UNCTAD publică lista celor 25 de CTN din topul țărilor din Europa Centrală și de Est, în funcție de activele în străinătate.

In 1997 și 1998, aceleași 3 întreprinderi au ocupat primele poziții în top: Latvian Shipping Company (Letonia, transporturi), Podravka (Croația, alimente, băuturi, farmaceutice) și Gorenje (Slovenia, aparatură casnică).

Din cele 25 de CTN, 5 sunt din Slovenia, 4 din Ungaria, 4 din Croația, 3 din Cehia, 3 din Polonia, 2 din Slovacia, 1 din România (Petrom SA). In acest top nu sunt incluse CTN din Ferderația Rusă, întrucât numai o singură companie a răspuns la chestionarele UNCTAD, compania Lukoil. Datele prezentate pentru Lukoil confirmă că aceasta este semnificativ mai mare decât orice altă companie transnațională din Europa Centrală. Activele în stăinatate ale Lukoil au totalizat 2,3 miliarde dolari în 1998, iar vânzările sale în străinătate au sporit cu 400% față de 1997.

 

 

š      Strategii de integrare ale corporațiilor transnaționale și sisteme corporatiste de producție

In strategiile complexe de integrare, orice activitate de valoare adăugată poate fi localizată, cel puțin în principiu, în orice parte a sistemului corporațiilor transnaționale (CTN) și se poate integra cu alte activități pentru a produce bunuri pentru piețele naționale, regionale, globale.

Decizia de localizare a unei activități este bazată pe contribuția la performanța generală a sistemului corporatist.

Structura organizatorică a unei firme devine complexă, implicând legături multi-direcționale și fluxuri în cadrul firmei și cu alte  firme.

 

Primele semne ale acestei strategii sunt relevate de faptul că  filialele străine ale CTN exportă nu numai resurse naturale, ci încep să exporte produse industrializate și servicii, mai întâi la firmele ”mam㔠și apoi la alte filiale străine - astfel începând diviziunea internațională a muncii în cadrul sistemului corporației.

Inainte de începerea procesului mai accelerat de liberalizare pe plan mondial, eforturile de integrare regională au condus în mod deosebit la crearea sistemelor de producție integrate internațional.

Strategiile de integrare ale corporațiilor transnaționale pot să implice integrarea verticală sau orizontală, în funcție de caracteristicile produsului și piețelor și de tipul de investiții străine directe alocate[7].

·        Integrarea verticală implică dispersarea geografică a activităților inter-relaționate, care sunt localizate în diferite puncte, între filiale, de-a lungul canalului de distribuție a valorii adăugate a produsului.Integrarea se face acolo unde este cel mai eficient să se livreze produsul final pe piețe naționale, regionale, globale. Integrarea verticală depinde de diferențele specifice pe țări în deținerea resurselor sau în privința resurselor de cost (rezultând în general simpla integrare), de diferențele în raportul cost - productivitate, în costurile de transport și prin nivelul economiei de scală al intreprinderii. Aceste elemente sunt relevante în special pentu integrarea activităților de valoare adaugată ale CTN în țările în curs de dezvoltare.

·        Integrarea orizontală implică dispersia geografică a producției de produse, diferențiate între unitățile sistemului corporatist, și depinde de specificul pieței, de economia de scală, în special la nivelul firmei. Integrarea orizontală se întâlnește mai mult la operațiunile CTN în țările industrializate.

In ambele tipuri de integrare, rezultatul strategiilor, pentru fiecare corporație transnațională, este creerea unei rețele intra-firmă și (în cazul unor anume tipuri de integrare verticală) de relații inter-firme, în baza cărora se organizează fluxul de resurse, informații, bunuri și servicii.

 

š      Comerțul intra-firmă

Comerțul intra-firmă ce depășește granițele naționale constituie trăsătura caracteristică a întregii producții internaționalizate prin investiții străine directe și a căpătat proporții considerabile în cadrul comerțului exterior.

Ponderea exportului intra-firmă  a  CTN  și a filialelor sale localizate în aceeași țară variază între 38% din totalul exportului în cazul Suediei și 24 % în cazul Japoniei.

Importul corespunzător intra-firmă variază între 14% din totalul importului în cazul Japoniei și 43% în cel al SUA.

Pe ansamblu, fluxul de bunuri și servicii de la un membru la altul al corporațiilor transnaționale tinde să se  majoreze.. Aceste fluxuri intra-firmă constituie un indicator al gradului de integrare al producției și al dispersiei  geografice în cadrul unei corporații transnaționale.

In cadrul structurilor tradiționale ale corporațiilor industriale  ce urmează strategii multiple pentru piețele interne și legături între investițiile străine directe și comerț, vânzările intra-firmă tind să fie limitate, cuprinzând în special fluxuri de echipamente și servicii de la firma mamă la filialele  sale.

In strategiile simple de integrare, direcționarea comerțului intra-firmă este afectată de poziția filialelor în rețeaua valorică a sistemului internațional de producție a CTN. Dacă filialele străine sunt situate în aval, comerțul intra-firmă constă în principal din exportul firmei mamă la filialele sale; dacă sunt situate în amonte, fiind furnizori, ele generează importuri din partea firmei mamă. Ca urmare a importanței urmăririi eficienței ISD ce urmează strategii regionale complexe sau strategii globale, se dezvoltă o mulțime de relații  și comerțul intra-firmă capătă o importanță mai mare pentru CTN, datorită specializării și dispersiei geografice a activităților.

Importanța comerțului intra-firmă poate fi ilustrat cu cazul SUA, unde, în perioada 1985-1995, ponderea exportului intra-firmă în totalul exportului corporațiilor transnaționale americane a sporit de la 34 la 44%, iar ponderea importului intra-firmă în totalul importului acestora de la 38% la 59%. In sectorul produselor industriale din SUA ponderea exportului și importului corporațiilor transnaționale americane în totalul exportului și respectiv al importului de produse industriale ale țării sunt de circa 75%, iar tendința este de creștere. Pentru filialele străine ale corporațiilor americane, ponderea comerțului intra-firmă în comerțul lor total atinge 80-90% în sectorul industrie.

Datele referitoare la corporațiile transnaționale din Japonia, Suedia, Franța, confirmă importanța comerțului intra-firmă în cadrul multor sectoare industriale, în special în cele caracterizate de activitatea intensivă de cercetare- dezvoltare.

 

2.2 Impactul corporațiilor transnaționale asupra țărilor gazdă 

 

Reducerea obstacolelor în calea investițiilor străine directe și a comerțului internațional și posibilitatea oferită de multe țări corporațiilor transnaționale de a dispersa activitățile de producție în baza sistemelor de producție integrată internațional, induce beneficii potențiale și costuri pentru aceste țări.

Natura beneficiilor și a costurilor nu este clarificată încă de analiști, în schimb sunt relevate posibilele implicații ale relației între investițiile străine ale CTN și comerțul internațional în noul mediu de afaceri, în special pentru țările în dezvoltare.

Efecte statice (obtenabile în stadiul dat, fără a lua în considerare impactul inovativ). Producția integrată în sistemul corporatist, orientată spre eficiență, înseamnă fragmentarea activităților potrivit avantajelor comparative statice ale diferitelor localizări. Diviziunea muncii care rezultă furnizează oportunități pentru țările interesate de a participa la producție și comerț, în asociere cu corporațiile transnaționale, specializându-se în segmentele de producție pentru care au avantaj comparativ. Mai mult, țările cu gamă variată de capabilități au posibilitatea de a atrage activități specializate, nu numai în domeniul unor produse și componente, dar și în activitățile funcționale ale CTN, precum finanțe, contabilitate, procesare de date.

Multe întreprinderi din  Asia și America Latină  fac parte deja din sistemele de producție integrate regional sau global ale CTN sau sunt legate de acestea prin acorduri de subcontractare, vânzând sau exportând părți, componente, și / sau bunuri și servicii selecționate către companiile transnaționale și filialele lor.

Multe din aceste țări au fost la început implicate în structurile globale de producție ale CTN prin forme simple de integrare, dată fiind orientarea CTN spre operațiuni intensive din punct de vedere al forței de muncă. Apoi, unele întreprinderi au înregistrat schimbări, pe baza investițiilor străine directe și a altor aranjamente făcute cu corporațiile transnaționale, astfel încât, în prezent, realizează activități din tehnologia de vârf. Un exemplu în acest sens este industria electronică.

Participarea la diviziunea internațională a muncii are nu numai beneficii, dar implică și riscuri. Riscurile pot fi mai mari atunci când participarea este legată de sistemele corporatiste, a căror opțiune este mondializarea și care sunt presate în mod constant să îmbunătățească competitivitatea. Vulnerabilitatea poate crește dacă specializarea devine mai îngustă, îndeosebi când e supusă schimbărilor tehnologice, iar re-orientarea localizării este ușor de realizat.

Efecte dinamice (luând în considerare impactul inovativ).  O mai mare inter-conectare a investițiilor străine directe făcute de corporațiile transnaționale cu comerțul internațional are implicații potențiale pentru schimbare dinamică și dezvoltare, prin îmbunătățiri tehnologice și inovații în țările care atrag corporațiile transnaționale. Filialele CTN devin tot mai mult aliniate cu avantajul comparativ static al diferitelor localizări și se concentrează tot mai mult pe acele zone în care potențialul local pentru inovație este mai mare. Se caută deci surse locale de inovație și creștere a productivității muncii pentru fiecare filială, care poate deveni strategia regională sau globală de producție și comercializare. Sporurile de productivitate și inovații dispersate geografic se combină într-o strategie globală, iar atunci când sunt relevante nu numai pentru aplicarea locală imediată, se pot aplica în întregul sistem corporatist ca input pentru  noi îmbunătățiri.

Pentru țările în dezvoltare, gradul de realizare locală a sporurilor determinate de dispersia și integrarea inovației în sistemul CTN depinde de rolul pe care l-a desemnat CTN filialelor locale și de modul în care acest rol este asociat cu rețeaua de alte firme (indigene) în aceeași localizare. Perspectivele de îmbunătățire tehnologică prin activități de asamblare, pentru firmele din țările în dezvoltare, sunt limitate. Asemenea activități tind să fie mai mobile geografic și mai puțin legate de economia în care sunt localizate.

Până în prezent, puține țări în curs de dezvoltare au reușit să devină centre pentru localizarea activităților inovative ale corporațiilor transnaționale, ceeace le-a permis să exporte pe baza noului avantaj comparativ dezvoltat. Cel mai notabil exemplu îl constituie Singapore în cercetarea și dezvoltarea biotehnologiei.

 

2.3 Corporațiile transnaționale în zonele libere industriale de export

 

Deși nu există date complete cu privire la investițiile companiilor transnaționale în zonele industriale libere, analiștii de la Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare [8] susțin că zonele libere au constituit unul din cele mai dinamice sectoare de atragere a investițiilor străine directe și a corporațiilor transnaționale, ponderea acestora în dezvoltarea sectorului industrial fiind substanțială.

In Mexic, de exemplu, zonele libere industriale au atras peste 70% din investițiile străine totale ale țării, iar în Ins. Mauriciu peste 85%. La începutul anilor`90 în numai 4 zone speciale ale Chinei se concentrau peste 30% din investițiile străine directe atrase de China.

Dar rolul companiilor transnaționale în dezvoltarea zonelor libere industriale nu se limitează doar la participarea la capitalul social al firmelor din zone, ci a luat forma de sub-contractare cu firmele naționale instalate în zonele libere.

 

Datele disponibile cu privire la forța de muncă angajată de companiile transnaționale  în zonele libere arată importanța și rolul acestora. Astfel, la sfârșitul anilor`80, companiile transnaționale asigurau numai în zonele libere industriale din țările  în curs de dezvoltare (în afară de China) circa  două treimi din numărul total de locuri de muncă furnizate de ele în aceste regiuni. Contribuția companiilor transnaționale a fost deci determinantă și această sursă de locuri de muncă s-a dezvoltat rapid. Cifrele menționate se referă doar la munca directă, dar dacă se ia în considerare și munca indirectă, importanța companiilor transnaționale în crearea de locuri de muncă în țările gazdă se va majora considerabil. Astfel, investițiile directe, datorită anvergurii lor, par să joace un rol decisiv în dezvoltarea structurilor industriale și în orientarea zonelor libere industriale.

 

2.3.1 Natura și originea corporațiilor transnaționale din zonele libere

 

Eforturile de promovare depuse de autoritățile zonelor libere au ca scop atragerea în special a celor mai cunoscute transnaționale. Se pare totuși că investitorii străini în zonele libere industriale sunt de cele mai multe ori multinaționale mai puțin experimentate.

Alte caracteristici ale activităților CTN în zonele libere, degajate din experiența internațională sunt::

š      Reprezentarea puternică în zonele libere industriale de export a marilor companii transnaționale axate în principal pe industria electronică;

š      reprezentarea în mai mică măsură a marilor companii transnaționale cu structură industrială mai diversificată.

Investitorii japonezi reprezintă majoritatea marilor companii transnaționale care acționează în zonele libere industriale de export. Participarea relativ scăzută a marilor transnaționale europene și americane cu experiență îndelungată se explică parțial prin faptul că acestea dispuneau deja de instalări în întreaga lume înainte de crearea primelor zone libere industriale de export. Ca urmare, decizia lor în legatură cu investițiile străine pare dictată mai degrabă de strategia globală decât de considerente legate de costurile de producție.

 

La nivelul țărilor gazdă, vechile legături coloniale, relațiile etnice și proximitatea geografică față de țările furnizoare și de debușeuri au incidență asupra investitorilor.

 

Dacă companiile transnaționale de renume nu au nevoie de cadrul unei zone libere industriale pentru supraviețuire pentru că ele dispun de resurse suficiente pentru a funcționa în mod satisfăcător în condiții normale, mediul relativ liber de risc și infrastructura oferite de zonele libere industriale constituie atuuri majore, dacă nu vitale pentru societățile transnaționale ambițioase și pentru micile întreprinderi.

Apariția unui număr crescând de investitori în țările în dezvoltare constituie un alt aspect interesant al fenomenului zonelor libere industriale. Pentru unele dintre ele, investițiile în zonele libere industriale reprezintă una dintre primele forme de participare importantă la producția industrială dintr-o țară străină.

In noile țări industrializate din Asia, costurile de producție scăzute pe plan local au atras întreprinderile din sectoarele intensive în forță de muncă să se instaleze în zonele libere industriale, unde forța de muncă este ieftină. Dispariția sistemului generalizat de preferințe (SGP) pentru țările nou-industrializate, de care beneficiau atunci când aveau statut de țară în curs de dezvoltare, a contribuit deasemenea la creșterea investițiilor în străinătate. Întreprinderile din Hong-Kong se situează printre acești investitori. Investitorii din țările în curs de dezvoltare reprezentau la începutul acestui deceniu circa 20% din toate întreprinderile cu participare străină prezente în zonele libere industriale. Dat fiind faptul că acestea sunt întreprinderi multinaționale relativ modeste pe plan mondial, participarea lor la investiții și la ocuparea forței de muncă rămâne mai puțin importantă. Totuși, nu trebuie subestimată contribuția acestor întreprinderi dinamice.

In sfârșit, în afara posibilității de diversificare a surselor de investiții străine pe care aceste întreprinderi multinaționale le oferă, ele furnizează mijlocul de a instaura o cooperare economică mai strânsă între țările în curs de dezvoltare, cu atât mai mult cu cât se pare că de multe ori doresc să întreprindă acțiuni comune.

 

2.3.2 Zonele libere industriale de export- premergătoare ale dezvoltării exporturilor țărilor în dezvoltare.

 

India oferă un bun exemplu prin care se poate demonstra posibilitatea creșterii  valorii și competitivității exporturilor țărilor în dezvoltare pornindu-se de la existența zonelor industriale de export și de la participarea corporațiilor transnaționale în aceste zone.

Exportul de software al Indiei s-a dezvoltat într-un prim stadiu în zonele libere industriale de export din jurul orașelor Delhi, Madras, Mumbai și Bangalore.

In anul 1985, Citibank a stabilit offshore în zona industrială de export Santa Cruz Electronics Export Processing Zone din Mumbai o companie proprie de software orientată spre export. Citibank a fost atrasă în India de forța  de muncă ieftină, dar cu înaltă  calificare și vorbitoare de l. Engleză

Cea mai mare parte a investiției străine în această industrie a fost îndreptată inițial spre așa numita ‘industrie software de nivel scăzut pentru introducerea datelor”, ce se referă la contracte în baza cărora clientul furnizează specificațiile exacte, lăsând foarte puține elemente la discreția sau creativitatea programatorilor. Această formă de activitate de export nu promitea prea mult chiar dacă calificarea personalului se îmbunătățea. Restructurarea industriei de software din India s-a produs prin atragerea în 1986 a companiei multinaționale Texas Instruments, care a stabilit în zonele libere din India propria sa filială orientată în întregime spre export. In plus, guvernul Indiei a dezvoltat în 1988 parcuri tehnologice de software (“Software Technology Parks of India Scheme”), unde a furnizat infrastructură, clădiri, electricitate, facilități de telecomunicații și legături de mare viteză prin satelit. In 1989, o altya transnațională, Hewlett-Packard, a realizat propria filială deținută în proporție de 100% intr-o altă zona liberă industrială din India, la Bangalore. In anii 1990-1991 Guvernul Indiei a abolit restricțiile cantitative la importurile de produse intermediare și bunuri de capital (mijloace fixe) pentru realizarea exportului de software.

Investițiile efectuate de companiile Texas Instruments și Hewlett-Packard au ajutat industria de soft a Indiei în stadiul critic al dezvoltării sale. Acestea au demonstrat că India este o țară gazdă viabilă pentru investițiile străine în domeniul relativ avansat al softului. De atunci, multe firme locale au dezvoltat reputația de partener de încredere, de muncă de înaltă calitate la prețuri relativ scazute și au putut în acest fel să depășească simplele operațiuni de introducere a datelor sau de servicii on-site. Companiile indiene au efectuat operațiuni cu valoare adăugată mai mare,  încredințându-li-se proiecte întregi în loc de componente specifice. Alte companii au putut dezvolta pachete complete de software, care au fost exportate.

In prezent competitivitatea la export a industriei de soft din India este bine confirmată. In 1995 exporturile au totalizat 485 milioane dolari, în 1998 au ajuns la 1,75 miliarde dolari, iar până în martie 1999 exporturile s-au ridicat la 2,65 miliarde dolari. In prezent, cele mai mari 5 companii de soft din India sunt deținute de localnici, două dintre ele fiind cotate la bursa americană NASDAQ[9].

Ceea ce rezultă din “povestea adevărat㔠a iindustriei de soft din India este rolul ințial important al companiilor transnaționale în mobilizarea capacităților interne. Cu sprijinul și asistența acordate de Guvern și prin retragerea restricțiilor la import, companiile locale au fost capabile să depășească filialele străine în privința competitivității la export.

 

2.3.3 Repartiția capitalului corporațiilor transnaționale  în zonele libere industriale

 

Experiența țărilor dezvoltate dovedește că cea mai mare contribuție a filialelor companiilor transnaționale cu participare străină la ansamblul dezvoltării industriale și tehnologice a țărilor gazdă ține mai puțin de capitalul inițial și de transferul tehnologic care-l acompaniază, cât de integrarea graduală în economie și de transformarea progresivă în întreprindere națională.

Astfel, repartiția capitalului determină în mare măsură efectele reale și potențiale ale zonelor industriale libere asupra dezvoltării.


 

Tabel 4

Trăsături ale Zonelor libere industriale de export situate în unele țări în dezvoltare și în tranziție

 

Tara

Număr și tip de zonă liberă

Tip principal de

Stimulente în ZL

Nr.

Angajați

Principale

Țări investitoare

Sectoare

principale

Legea

Muncii în ZL

Sindicate

1

2

3

4

5

6

7

8

Argentina

2 ZLC

Scutire taxe vamale

 și fiscale

 

 

 

 

 

Bangla-desh

2ZLIE publice

4ZLIE in

construcție

10ani scutire fiscală

scutire taxe vamale

2,2 mil.

Coreea Sud,

Bangla-desh,

Japonia

Hong Kong

Confecții,

Pielărie,

Incalță-minte,

electro-nice

Exceptat de la ordonanța relațiilor industriale

Sindicate și greve interzise în ZLIE

Brazilia

1 ZLIE

Scutire fiscală si vamală

 

 

 

Garantare drepturi constituționale pentru muncitori

 

Cape

 Verde

2 ZLIE

10 ani scutire fiscală

scutire taxe import

granturi calificare

 

 

 

 

 

Chile

2 ZLIE

Scutire fiscală

Scutire taxe vamale

 

 

 

 

 

China

6 ZES

34 ZETD

Duty free

Reduceri fiscale

18 mil.

H. kong

Taiwan

Japonia, SUA

 

Toate

legile muncii

se aplica

Sindicat unic

Columbia

10ZLIE,

2 Port. Liber

3 Zone turistice

Scutire fiscală

Duty free

 

 

 

Toate

legile muncii

se aplica

 

Costa Rica

9 ZLIE

8 ani scutire

fiscala, Duty free

20 000

Costa Rica , SUA

Textile,

Confecții

Toate

legile muncii

Se aplică

Prezență scazută a sindicatelor

R. Dominicană

43 ZLIE

15-20 ani scutiri

 de taxe

200

mii

SUA

Confecții,

electro-nice

Legile muncii

se aplică

Sindicate

prezente

Egipt

11 ZLIE

Scutiri fiscale

Duty free

67

mii

 

 

 

 

Salvador

6ZLIE

10 ani scutire

fiscală

Duty free

60

mii

 

 

Legile muncii se aplică

 

Honduras

15 ZLIE

si ZLC

Scutire permanentă de la toate taxele

95

mii

SUA

Confecții

Legile muncii

 se aplică

Sindicate și asociații

prezente


 

1

2

3

4

5

6

7

8

India

7ZLIE

5ani scutire fiscală, Duty free

 

 

 

Se aplică legile muncii, ZLIE

In dispute,

ZLIE asimilate “utilităților publice”

 

Indonezia

26ZILE

12 ani scutire

fiscală, Duty

free

 

Japonia,

M.Britanie

Singa-pore

 

Legile muncii

 se aplică

Sindicate active

Iran

14 ZES,

ZLCI

15 ani scutire

fiscală, Duty free

 

 

 

Se aplică legile muncii

 

Kenia

15 ZLIE

10 ani scutire

fiscală,

Duty free

3

mii

 

 

ZL exceptate

 

Malaysia

15 ZLI

 

 

Japonia

Singa-pore

SUA

 

Se aplică

legile muncii, se exceptează industriile noi

Restricții în ind. Electronica și alte ind. noi

Mexic

107 ZLIE

 

1 mil.

 

 

 

 

Filipine

110 ZLIE aprobate,

56 active

4-8 ani scutire

fiscală,

Duty free

609

mii

Japonia

Filipine

SUA

Mașini

electrice

Legile muncii se aplică

Sindicate prezente

Iugosla-via

1 ZL

5 ani scutire fiscala

Duty free

 

 

 

 

 

Singa-pore

Intreaga Tară

 

 

Singa-pore

Japonia

SUA

Electro-nice

chimice

Legile muncii se aplică

Sindicate prezente

Thai-landa

3 zone de investiții

5 ZLIE și

multeZLIE specializate

3 ani scutire fiscală

Duty free

 

Japonia

UE

SUA

Electro-casnice

Legile muncii se aplică

Sindicate

 prezente

Vietnam

ZLIE

4 ani scutire fiscală

Duty free

 

 

 

 

 

Turcia

14 ZLIE

Scutire fiscală

Duty free

 

 

 

 

Greve interzise

 

Sursa, UNCTAD 1999, bazat pe Heerden 1999

Notă: Tabelul este selectiv, fiind mentionate 24 din cele 52 de țări în curs de dezvoltare indicate de sursă. Spațiile libere din tabel indică faptul că nu există date disponibile

ZLIE= Zonă liberă industrială de export

ZLC= Zonă liberă omercială

ZLI= Zonă liberă industrială

ZES=Zonă economică specială

ZLCI= Zonă liberă comercială și industrială

ZLC= Zonă liberă comercială

ZL= Zonă liberă

Capitolul III. IMPACTUL ECONOMIC  AL CORPORATIILOR TRANSNATIONALE SI INVESTITIILOR STRĂINE DIRECTE DIN ZONELE  LIBERE

3.1 Promovarea exporturilor și integrarea în circuitul internațional

 

Promovarea exportului de produse industriale constituie unul din principalele obiective ale zonelor libere industriale .

Ponderea zonelor industriale în exportul total al țării și în exportul de produse industriale al acesteia este extrem de variabil de la o țară la alta. Semnificative în acest sens sunt câteva exemple de zone industriale amplasate în țări în curs de dezvoltare, care, chiar dacă se referă la date obținute la începutul anilor `90, reflectă această variabilitate mare. 

 

Tabel 5

Ponderea exporturilor ZLI în exporturile țărilor gazdă

%

Tara

 

Ponderea exportului ZLI

în

 total export / țară

Ponderea exportului ZLI

în

total export

produse industriale / țară

Jamaica

14

66

Malaysia

14

49

Mexic

35

53

Filipine

7

16

Sri Lanka

23

44

R. Dominicană

43

51

Mauriciu

65

96

Sursa: CNUCED, 1993


Nivelul exporturilor brute nu permite măsurarea cu exactitate a veniturilor efective în devize ale țărilor gazdă. Distorsiunea în favoarea factorilor de producție importați, inerenți în cazul zonelor libere industriale, precum și existența raporturilor strânse între filiale și corporațiile transnaționale în vederea schimburilor intra-firmă, reduc considerabil contribuția veniturilor din  exporturi la balanța de plăți a țării în care e amplasată ZLI. Mai mult, repatrierea capitalurilor și a profiturilor reduc și mai mult incidența exporturilor asupra balanței de plăți.

 

Indicatorul export net este, potrivit estimărilor CNUCED, destul de ridicat în Indonezia, India și Coreea de Sud, dar este relativ scăzut în Malaysia și în Sri Lanka, în pofida exporturilor substanțiale ale zonelor libere industriale. In Ungaria exportul net al zonelor libere a depășit în anul 1997 nivelul de 1 miliard $. In zona Manaus din Brazilia indicatorul  exporturilor  nete este  negativ, datorită faptului că vânzările de produse transformate sunt destinate în cea mai mare măsură pieței interne.

Interpretarea indicatorului exporturi nete este făcută cu prudență de către analiști. Acest indicator poate fi foarte scăzut sau negativ în perioada de început a activităților în zonele libere industriale, întrucât importurile de echipamente și materiale de construcții sunt importante. Valoarea exporturilor nete poate să nu fie foarte utilă pentru evaluarea zonelor libere industriale stabilite cu mult timp inainte, pentru ca vânzările destinate pieței interne se intensifică în cadrul procesului de integrare a economiei naționale.

 

3.2 Transferul de tehnologie și know-how

 

Rolul zonelor libere industriale ca mijloc de achiziționare a tehnologiilor și a know-how-ului a fost limitat prin natura procedeelor de producție utilizate. Așa cum am mai menționat, zonele libere industriale din țările în dezvoltare sunt în mare parte dominate de tehnologii ce necesită multă forță de muncă, fie că e vorba de industria textilă și de îmbrăcăminte, fie de electronică. Cu toate că sectorul de electronică poate fi considerat ca un sector de vârf, zonele libere industriale asigură, de regulă, numai montajul componentelor. Operațiunile tehnologice complexe, de exemplu cercetarea  & dezvoltarea  și operațiunile prealabile montajului se fac la sediul central al societăților transnaționale

Know-how-ul necesar pentru operațiunile efectuate în zonele libere industriale este în general la nivel scăzut și necesită puțină educație și calificare a cadrelor. Din acest motiv, zonele au o influență scăzută asupra competențelor forței de muncă. Cadrele medii și tehnicienii beneficiază de școlarizare, dar numărul acestora este destul de scăzut. În multe zone industriale amplasate în țările în dezvoltare se observă sporirea numărului de instalații automate care permit efectuarea unor procese mai complexe, ce necesită forță de muncă cu grad înalt de calificare, dar, în multe cazuri muncitorii necalificați sunt înlocuiți cu mașini automate. Există, deci, un conflict între obiectivele zonelor libere industriale cu privire la ocuparea forței de muncă și transferul de tehnologie. Ramurile industriale de activitate care asigură transferul de tehnologie în cea mai mare parte sunt cele ale producției de mașini, instalații, echipamente și produse intermediare, care necesită consumuri importante de echipamente, dar care limitează posibilitatea sporirii locurilor de muncă.

Un exemplu concret de utilizarea a transferului de tehnologie și know how în zonele industriale îl constituie industria electronică din Malaysia. In ultimii ani, aici a avut loc o evoluție spre instalații integrate de înaltă tehnicitate, industria electronică devenind capital intensivă. Integrarea s-a făcut la un nivel foarte ridicat, iar organizarea tehnică a producției și pregătirea superioară a cadrelor au evoluat. Ponderea angajaților care nu participă direct la procesul de producție (tehnicieni, supraveghetori, ingineri) a sporit la 28% din numărul total de angajați, față de 5% în primul an de funcționare. Mai mult, corporațiile transnaționale au conștientizat avantajele angajării de personal local, determinate de costuri [10] și au desemnat malaisieni pentru ocuparea unor înalte posturi de conducere.

 

3.3 Impactul zonelor industriale de export asupra competitivitații exportului pe termen lung

 

Prin definiție, zonele libere industriale de export (ZLIE) sunt suprafețe geografice distincte în care importul de materii prime și materiale se efectuează fără taxe vamale, fiind transformate în produse destinate exportului. Comerțul zonelor industriale de export cu restul țării în care sunt localizate este strict controlat. In unele cazuri, zonele libere industriale de export sunt tot atât de mari cât parcurile industriale.

Deși există ZLIE în țările dezvoltate (în 1997 în SUA erau 213 dintr-un total de 845 estimat), cele mai multe sunt localizate în  țările în dezvoltare, unde exită avantajul forței de muncă ieftine.

In afara accesului liber la importuri, cele mai multe zone industriale de export oferă stimulente precum scutirea de taxe fiscale și granturi pentru calificarea forței de muncă.

Impactul ZLIE asupra creșterii exporturilor țărilor gazdă este neîndoielnic[11].

Multe țări, precum  Costa Rica, China, Bangladesh, Singapore, Malaysia și Sri Lanka au înregistrat creșteri spectaculoase la exporturile de produse industriale din zonele industriale de export. Aceste exporturi reprezintă de exemplu 50% din exportul de confecții al R. Haiti și 77% din cel al exportului total în Mauritius.

Cele mai de succes exporturi au fost confecțiile (în baza sistemului de alocare a cotelor de către Acordul Multi-Fibre) și semi-conductorii.

Totuși, experții  de la Națiunile Unite[12] consideră că impactul ZLIE asupra competitivității pe termen lung a exporturilor nu este clar. Si aceasta pentru că o majorare a exporturilor bazată pe salarii scăzute nu este același lucru cu o creștere bazată pe îmbunătățirea calificării angajaților și pe  modernizarea tehnologiilor.

 

Utilizarea generoasă a stimulentelor pentru atragerea investițiilor străine directe în zonele industriale de export ridică deseori dubii asupra contribuției nete a ZLIE în țara gazdă. In multe cazuri, singurul beneficiu este legat de utilizarea forței de muncă ieftine, slab calificate. Se consideră ca improbabilă o tranziție de la munca de asamblare, intensivă din punct de vedere al utilizării forței de muncă și cu valoare adăugată foarte mică, la activități cu valoare adăugată mai mare și legături locale mai puternice. Atunci când o asemenea tranziție are loc, aceasta este de lungă durată, ca în Bangladesh, unde exporturile de confecții din ZLIE au început în 1970 și abea acum există semne că industria trece de la simpla asamblare de cămăși la operațiuni cu valoare adăugată mai mare.

Totodată există numeroase cazuri în care zonele industriale de export și-au dezvoltat legăturile și nivelul tehnologic. In Malaysia, exportatorii de produse electronice au atras corporații transnaționale și au dezvoltat legăturile cu firmele locale. Ei au modernizat activitățile tehnologice și au mărit gama de produse. Asemenea dezvoltări nu sunt automate: în mare măsură depinde de modernizarea forței de muncă calificate și atragerea celui mai potrivit investitor.

Succesul activitătilor ZLIE din Singapore se datorează stabilirii cu grijă a țintelor pentru industrii, precum electronica care deține peste 50% din exportul total, dar și influențării corporațiilor transnaționale în sensul ca acestea să-și  modernizeze tehnologiile. Această influență este posibilă numai pentru că Guvernul investește în calificarea forței de muncă, în infrastructură și în sprijinirea instituțiilor

 

3.4 Incidențe ale zonelor libere asupra economiilor naționale și asupra participării acestora la comerțul internațional

 

Eficacitatea   zonelor libere industriale ca mijloc de dezvoltare pe termen lung al țărilor gazdă este în mare măsura subordonată nivelului lor de integrare în economia națională. Fără îndoială că sunt utile avantajele tehnologice care rezultă din interacțiunea dintre întreprinderile și angajații străini pe de o parte și cei locali pe de alta parte în cadrul zonelor libere industriale, dar tot atât de importante sunt cele care rezultă din relațiile industriale care se formează între zonele libere și restul țării.

In țările în curs de dezvoltare asemenea relații sunt limitate la sfera serviciilor și la achizițiile de bunuri din afara zonelor realizate de angajații din zonele libere.

In țările cu nivel mai ridicat de dezvoltare sunt încurajate relațiile între zona liberă și restul economiei, iar rezultatele sunt benefice pentru ambele părți. Dar există unii factori determinanți pentru dezvoltarea acestor relații.

Ø      Unul dintre cei mai importanți factori este gradul de dezvoltare industrială a țării care găduiește zona liberă industrială.  O bază industrială bine stabilită și capabilă să producă produse competitive pe plan internațional din punct de vedere al prețurilor și al calității favorizează aprovizionarea locală a zonelor libere. Intreprinderile străine instalate în zona liberă sunt motivate să-și facă aprovizionarea din regiune, din considerente comerciale și de cheltuieli scăzute de transport. Pe de altă parte, stabilirea de legături cu întreprinderile naționale poate conduce la participarea sporită la economia națională, ce poate naște posibilitatea creșterii vânzărilor pe piața locală (internă). Identificarea surselor de aprovizionare competitive și fiabile, precum și stabilirea de relații comerciale între zonele libere și economia locală necesită un anumit timp.

Ø      Nivelul relațiilor variază  în funcție de ramura de activitate și în special de procesul de producție, de complexitatea tehnologică și de măsura în care se poate realiza economia de scală. Fragmentarea procesului de producție în sectorul electronicii, de exemplu, și puternicele economii de scală ce se pot realiza prin producerea componentelor, ar putea conduce la realizarea un aranjamente de subcontractare. Subcontractarea constituie un element extrem de eficace pentru favorizarea integrării și difuzării tehnologiei.In ceea ce privește aprovizionarea locală; dorința de a crea relații industriale este diferită pentru fiecare sector de activitate și este subordonată disponibilităților de materii prime. Se știe, de exemplu, că industria alimentară și industria produselor chimice au efecte sensibile de multiplicare.

Ø      Relațiile zonelor libere cu piața locală pentru aprovizionare este legată  de strategia de ansamblu a societăților transnaționale. Existența legăturilor strânse între filiale și societățile “mam㔠limitează posibilitatea de stabilire a relațiilor cu societățile locale. Politica dusă de unele companii transnaționale în favoarea schimburilor între unitățile aceleiași CTN le aigură cumpărarea de produse de înaltă calitate chiar din interiorul companiei, dăndu-le chiar posibilitatea stabilirii de prețuri de transfer. Strategia companiilor transnaționale este subordonată în mare măsură originii companiilor străine.

Ø      Societățile mixte au rol de catalizator, multiplicând șansele de promovare a activităților naționale. S-a constatat că societățile mixte au în mai mare măsură tendința de a achiziționa materii prime de pe piața internă, comparativ cu companiile amplasate în zonele libere care dispun de capital străin în întregime.[13]

Ø      Un alt element care influențează relațiile de aprovizionare cu resurse ale zonelor industriale libere de pe piața locală este politica comercială adoptată de țările dezvoltate pentru încurajarea utilizării propriilor materii prime și bunuri intermediare. Un factor determinant care explică nivelul scăzut de materii prime locale deținute de produsele realizate în “maquilladoras” (Zone libere) din Mexic ține de reglementarea vamală a SUA, care autorizează reimportul liber de taxe al produselor fără valoarea adăugată în străinătate.  

Ø      Din experiența  zonelor libere industriale ale țărilor în curs de dezvoltare  a rezultat că în multe cazuri nu s-a produs o antrenare în amonte a economiilor naționale. Obstacolul principal l-a constituit mediocritatea produselor și neritmicitatea aprovizionării din surse locale[14].

Ø      In privința antrenării în aval a piețelor locale, zonele libere industriale unde acționează investitori străini și corporații transnaționale pot face concurență produselor locale cu efect stimulator asupra economiei naționale, antrenând o creștere a nivelului tehnologic, a activităților de cercetare & dezvoltare și un plus de inovație și competitivitate. Pentru a se evita concurența neloială cu întreprinderile amplasate în afara zonelor libere, analiștii subliniază că produsele provenind din zonele libere sunt supuse taxelor vamale. Aceste vânzari avantajează în multe cazuri consumatorii locali, întrucât prețurile aplicate la produse de calitate superioară sunt mai mici decât prețurile produselor  autohtone din afara zonelor. In Coreea de Sud, de exemplu, zonele libere industriale exportă pe piața locală peste 30% din totalul exporturilor realizate.

3.5 Perspective ale fluxurilor de investiții străine directe și ale strategiilor corporațiilor transnaționale până în anul 2001

 

Toate țările care sunt interesate în atragerea investițiilor străine în zonele libere consideră că este important să cunoască structura viitoarelor fluxuri de investiții străine și factorii care determină localizarea acestora în viitor. Unele elemente utile sunt furnizate de Raportul managerilor corporațiilor transnaționale elaborat în anul 1997 de UNCTAD, Invest in France Mission și A. Andersen in colaborare cu DATAR

Rezultatele sugerează următoarele tendințe pe termen mediu:

·        Creșterea rapidă a ponderii producției realizate de CTN în străinătate în totalul producției obținute. Dacă în ultimii 5 ani numai 28% din totalul celor intervievați realizau peste 60% din venituri din producția obținută în străinătate, pentru anul 2001 circa 53% așteaptă acest lucru.

·        Creșterea exporturilor din producția obținută în străinătate. Raportul arată că până în anul 2001 exportul produselor obținute de CTN în străinătate vor crește, iar cele din țara de origine a transnaționalelor vor rămâne constante.

·        O mai mare accentuare a fuziunilor, achizițiilor de firme, a societăților mixte, ca modalități de expansiune internațională a corporațiilor transnaționale. Creșterea deosebit de rapidă așteptată pentru joint venture reflectă dorința corporațiilor transnaționale de a împărți riscurile și costurile, precum și nevoia pentru parteneri complementari, atunci când pătrund pe o nouă piață sau când dezvoltarea unor noi produse cere expertize în multe domenii. Considerente similare se vor aplica și la parteneriatele strategice,  la acordurile inter-firmă și la parteneriatul  cu corporația.

Se așteaptă o restructurare a corporațiilor transnaționale, prin continuarea fuziunilor și  achizițiilor în țările dezvoltate.

·        Tările în dezvoltare vor fi principalele beneficiare. Raportul relevă o schimbare semnificativă a priorităților, favorizându-se piețele internaționale pe seama celor interne, țările în dezvoltare fiind probabil cele mai mari beneficiare ale acestui proces. Mulți manageri prevăd o creștere a sumelor  investite ce vor fi direcționate spre țările în dezvoltare din Asia și, în mai mică măsură, din America Latină și Europa Centrală și de Est. ( Aceasta orientare a corporațiilor transnaționale a fost de curând confirmată de Unilever, care a anunțat dislocarea a 400 de întreprinderi din Europa și America Latină și întărirea pozițiilor sale în Asia). In același timp se prevăd puține schimbări la nivelul priorității investițiilor în Europa Occidentală și America de Nord.

·        Accesul pe piața locală rămâne cel mai important motiv pentru alegerea localizării corporațiilor transnaționale. Din raportul managerilor corporațiilor transnaționale rezultă că atunci când hotărăsc alegerea localizării pentru o nouă investiție cel mai mult contează  producția pentru piața locală (practic puterea de absorbție a pieței locale pentru produsul sau serviciul ce va rezulta din investiție). In medie se consideră că acest criteriu ar avea o valoare dublă comparativ cu criteriul localizării în funcție de costul scăzut al forței de muncă.

·        Toate funcțiile corporațiilor transnaționle vor înregistra o mai mare internaționalizare, pornind de la diferite nivele.

·        Gradul de internaționalizare și mărimea investițiilor străine directe se vor corela pozitiv cu dimensiunea companiei transnaționale.Totuși firmele mai mici vor accelera investițiile în străinatate. Companiile transnaționale din Europa și SUA , cu vânzări anuale mai mici de  1 miliard $, planifică majorarea proporției de producție și vânzări obținute în străinătate.

·        Creșteri ”dramatice” ale investițiilor străine directe în infrastructură, distribuție, servicii ne-financiare și automobile. Raportul arată că  practic în toate industriile se vor majora invesțiiile străine directe, cu unele diferențe pe grupe de industrii:  

a)     industrii în care internaționalizarea este încă limitată, dar practic toți factorii favorizează majorarea fluxurilor de ISD,  și anume: o schimbare a structurii cererii  ce favorizeză țările în dezvoltare; restructurarea masivă a corporațiilor în țările dezvoltate; schimbări în tehnologie și abordarea organizatorică; eliminarea barierelor din calea ISD, care va permite o rapidă expansiune internațională. In această categorie intră industriile pentru utilități publice, în special telecomunicații, unele servicii nefinanciare, precum comerțul cu amănuntul, mass-media.

b)     industrii în care există factori puternic-favoizanți pentru creșterea investițiilor străine directe, dar internaționalizarea a progresat atât de mult încât sunt posibilități limitate de creștere în continuare. In această categorie intră toate formele de industrii de  prelucrare, inclusiv implicând tehnologie de vârf.

c)      industrii în care rămân obstacole în calea internaționalizării, sub forma procedurilor restrictive și industrii în care încercările de dezvoltare internaționala au dus până în  prezent la rezultate nesatisfăcătoare.

 

·        Până în anul 2001 fluxurile de investiții vor marca creșteri semnificative, provenind din Uniunea Europeană, SUA, Japonia și în special din țările în dezvoltare din Asia.

Circa 50% dintre managerii intervievați au apreciat o majorare cu 20% a investițiilor directe până în anul 2001, iar restul consideră că majorarea va fi de peste 20%.

Pentru corporațile transnaționale din Asia investițiile directe în străinătate constituie un răspuns la creșterea costurilor pe piețele lor interne. Costurile mari constituie un factor de determinare și pentru transnaționalele din Europa, pe măsură ce se așteaptă o largă restructurare a majorității sectoarelor industriale; corporațiile  transnaționale europene intenționează să se extindă îndeosebi pe piețele în dezvoltare din Asia.


Sinteză

 

Tema de cercetare A2, Faza 2.1 “Elemente privind participarea, in zonele libere comerciale, a corporațiilor transnaționale și a investițiilor străine directe - modele de succes pe plan mondial” este structurată pe 3 capitole:

Rolul  investițiilor străine directe (ISD) în dezvoltarea zonelor libere

Corporațiile transnaționale (CTN) și dezvoltarea zonelor libere industriale

Impactul economic al CTN și al ISD din zonele  libere

 

În capitolul I, se arată că zonele libere industriale de export vizează în mod special să servească drept centre de legătură pentru captarea investițiilor străine directe, necesare pentru susținerea eforturilor de industrializare a țărilor în curs de dezvoltare.

Ca regulă generală, avantajele oferite investitorilor din Zonele libere includ acordarea de concesii fiscale și financiare întreprinderilor străine instalate în aceste zone libere.

Atracția investitorilor străini pentru zonele libere industriale de export este mai mare decât pentru obiectivele industriale ale unei țări, din afara zonelor libere, întrucât ZLIE prezintă unele avantaje::

Ø      Zonele libere industriale de export sunt dotate cu infrastructură destul de perfecționată, astfel că pentru o întreprindere care se instalează în zonă se reduc considerabil cheltuielile inițiale de instalare.

Ø      Zonele libere industriale oferă proceduri administrative simplificate. Implantându-se în zonele libere industriale, investitorii străini ocolesc barierele birocratice.

Ø      Zonele libere industriale de export oferă servicii indispensabile activității investitorilor străini: consultanța privind recrutarea forței de muncă și alte probleme legate de personalul angajat, servicii comerciale în domeniile bancar, de asigurări, de condiționare, expediție și tranzit al mărfurilor, servicii juridice și de contabilitate, servicii specializate de reparații mecanice, servicii sociale, precum  servicii medicale, restaurante, hoteluri.

Ø      Avantajele vamale constituie un element esențial al zonelor libere industriale.

Ø      Zonele libere industriale de export oferă și alte avantaje fiscale și financiare investitorilor, uneori sub forma exonerării temporare de impozite, subvenții pentru serviciile publice și chirii, exonerarea de controlul valutar.

Ø      Acordarea de credite, uneori însoțite de dobânzi preferențiale, este o altă formă de încurajare a investițiilor străine efectuate în zonele libere industriale de export, ce pare a avea “o mai mare greutate” decât exonerarea temporară de impozite. 

 

Capitolul II  arată că zonele libere au constituit unul din cele mai dinamice sectoare de atragere a investițiilor străine directe și a corporațiilor transnaționale. In Mexic, de exemplu, zonele libere industriale au atras peste 70% din investițiile străine totale ale țării, iar în China, numai 4 zone speciale au concentrat peste 30% din investițiile străine directe atrase de întreaga țară.

Rolul companiilor transnaționale în dezvoltarea zonelor libere industriale nu se limitează doar la participarea la capitalul social al firmelor din zone, ci a luat forma contractelor de sub-contractare cu firmele naționale instalate în zonele libere.

Alte caracteristici ale activităților CTN în zonele libere, degajate din experiența internațională sunt::

š      Reprezentarea puternică în zonele libere industriale de export a marilor companii transnaționale axate în principal pe industria electronică;

š      reprezentarea în mai mică măsură a marilor companii transnaționale cu structură industrială mai diversificată.

Zonele libere industriale de export sunt premergãtoare ale dezvoltãrii exporturilor.

India oferă un bun exemplu prin care se poate demonstra posibilitatea creșterii  valorii și competitivității exporturilor, pornindu-se de la existența zonelor industriale de export și de la participarea corporațiilor transnaționale în aceste zone.In prezent competitivitatea la export a industriei de soft din India este bine stabilită. In 1995 exporturile au totalizat 485 milioane dolari, în 1998 au ajuns la 1,75 miliarde dolari, iar până în martie 1999 exporturile s-au ridicat la 2,65 miliarde dolari.

 

Capitolul III prezintă impactul economic al corporațiilor transnaționale și al ISD din   zonele  libere, astfel:

Promovarea exporturilor și integrarea în circuitul internațional

Promovarea exportului de produse industriale constituie unul din principalele obiective ale zonelor libere industriale. In Ungaria exportul net al zonelor libere a depășit în anul 1997 nivelul de 1 miliard $.

Transferul de tehnologie și know-how

Zonele libere industriale din țările în dezvoltare sunt în mare parte dominate de tehnologii ce necesită multă forță de muncă, fie că e vorba de industria textilă și de îmbrăcăminte, fie de electronică.

Există un conflict între obiectivele zonelor libere industriale cu privire la ocuparea forței de muncă și transferul de tehnologie. Ramurile industriale de activitate care asigură transferul de tehnologie în cea mai mare parte sunt cele ale producției de mașini, instalații, echipamente și produse intermediare, care necesită consumuri importante de echipamente, dar care limitează posibilitatea sporirii locurilor de muncă.

 

Impactul zonelor libere industriale de export asupra competitivitații exportului pe termen lung

Deși există ZLIE în țările dezvoltate (în 1997 în SUA erau 213 dintr-un total de 845 estimat), cele mai multe sunt localizate în  țările în dezvoltare, unde exită avantajul forței de muncă ieftine.

In afara accesului liber la importuri, cele mai multe zone industriale de export oferă stimulente precum scutirea de taxe fiscale și granturi pentru calificarea forței de muncă.

Multe țări, precum  Costa Rica, China, Bangladesh, Singapore, Malaysia și Sri Lanka au înregistrat creșteri spectaculoase la exporturile de produse industriale din zonele industriale de export.

Succesul activitătilor ZLIE din Singapore se datorează stabilirii țintelor pentru industrii, precum electronica care deține peste 50% din exportul total, dar și influențării corporațiilor transnaționale în sensul ca acestea să-și  modernizeze tehnologiile. Această influență este posibilă numai pentru că Guvernul investește în calificarea forței de muncă, în infrastructură și în sprijinirea instituțiilor

 

Perspective ale fluxurilor de investiții străine directe și ale strategiilor corporațiilor transnaționale până în anul 2001

Tendințe pe termen mediu:

·        Creșterea rapidă a ponderii producției realizate de Corporațiile transnaționale în străinătate în totalul producției obținute.

·        Creșterea exporturilor din producția obținută în străinătate.

·        O mai mare accentuare a fuziunilor, achizițiilor de firme, a societăților mixte, ca modalități de expansiune internațională a corporațiilor transnaționale. Se așteaptă o restructurare a corporațiilor transnaționale, prin continuarea fuziunilor și  achizițiilor în țările dezvoltate.

·        Tările în dezvoltare vor fi principalele beneficiare ale procesului de  schimbare a priorităților CTN, favorizându-se piețele internaționale pe seama celor interne.

n        Accesul pe piața locală rămâne cel mai important motiv pentru alegerea localizării corporațiilor transnaționale (practic puterea de absorbție a pieței locale pentru produsul sau serviciul ce va rezulta din investiție). Se consideră că acest criteriu ar avea o valoare dublă comparativ cu criteriul localizării CTN în funcție de costul scăzut al forței de muncă.

 

 

 


 

 

Referințe bibliografice

 

1.      World Investment Report, UNCTAD, 1997

2.      World Investment Report, UNCTAD, 1996

3.      Câmpeanu, Virginia, Impactul noilor fenomene de globalizare asupra întreprinderii viitorului, SCIENTCONSULT, iulie 1998

4.      World Investment Report, UNCTAD, 1997

5.      Câmpeanu, Virginia, Zonele libere industriale și strategia industrializarii, Conjunctura Economiei Mondiale, Ed. Expert, 1995

6.      World Investment Report,1999, UN, 1999

7.      CNUCED, Zones franches industrielles, Rapport du secretariat de la CNUCED, aprilie 1993

8.      UNCTAD,  bazat pe Lateef,1997 și Taylor, 1999

9.      Liebau, E., Wahnschaffe, P, Management strategies of multinationals in developing countries, Intereconomics, iulie-august 1992

10.  ILO,1998 și van Heerden, 1999

11.  World Investment Report 1999, UN, New York și Geneva, 1999

12.  Maex, R., Les enterprises multinationales et l`emploi dans les zones franches d`exportation des pays d`Asie, OIM, Geneva, 1988

13.  Healey, D., Export Processing Zones: The case of the R. of  Korea, Industry and Development, nr.26, 1994

14.  Dobrescu, Emilian, Zonele economice libere, instrumente importante ale realizării integrării economice, CIDE, 1996

15.  Stoian, I.M. Zonele libere, Conjunctura Economiei Mondiale, 1995

16.  Iliescu, V, Zonele libere,  Piața Financiară, decembrie 1995

17.  Caraiani, Gh., Cazacu, C, Zonele libere, Ed. Economică,1995

18.  UNCTAD, Zones Franches Industrielles, Geneva, 1993

 

 

Faza următoare                     Înapoi



[1] World Investment Report, UNCTAD, 1997

[2] World Investment Report, UNCTAD, 1996

[3] Câmpeanu, Virginia, Impactul noilor fenomene de globalizare asupra întreprinderii viitorului, SCIENTCONSULT, iulie 1998

[4] World Investment Report, UNCTAD, 1997

[5] Câmpeanu, Virginia, Zonele libere industriale și strategia industrializarii, Conjunctura Economiei Mondiale, Ed. Expert, 1995

[6] In unele țări, precum Marea Britanie, pragul este de minim 20%; World Investment Report,1999, UN, 1999

[7] Câmpeanu, Virginia, Impactul noilor fenomene de globalizare asupra întreprinderii viitorului, SCIENTCONSULT, 1998

[8] CNUCED, Zones franches industrielles, Rapport du secretariat de la CNUCED, aprilie 1993

[9] Sursa:UNCTAD,  bazat pe Lateef,1997 și Taylor, 1999

[10] Liebau, E., Wahnschaffe, P, Management strategies of multinationals in developing countries, Intereconomics, iulie-august 1992

[11] ILO,1998 ºi van Heerden, 1999

[12] World Investment Report 1999, UN, New York, Geneva, 1999

[13] Maex, R., Les enterprises multinationales et l`emploi dans les zones franches d`exportation des pays d`Asie, OIM, Geneva, 1988

 

[14] Healey, D., Export Processing Zones: The case of the R. of  Korea, Industry and Development, nr.26, 1994