Jaloane privind definirea și caracterizarea pieței de C-D; metodologie de abordare de marketing

(1999)

 

Lucrare comandată și finanțată de Agenția Națională pentru Știință, Tehnologie și Inovare, în cadrul Programului Orizont 2000

 

V. și: A, B, C, D

 

CUPRINS

 

1. Introducere. Obiectul lucrării..........................................................................................

2. Glosar..............................................................................................................................

3. Marketingul și conexiuni cu cercetarea-dezvoltarea...................................................

4. Procesul de stabilire și finanțare a priorităților în activitatea de cercetare științifică și tehnologică din țările dezvoltate..........................................................................................................................

5. Marketingul cercetării-dezvoltării în domeniul  produselor de înaltă tehnologie....

6. Evaluarea pieței pentru produsele noi rezultate din cercetarea științifică și tehnologică    

7. Câteva postulate, fundamentale pentru marketingul cercetării-dezvoltării............

8. Caracterizări ale pieței C-D din România.................................................................

9. Unele probleme și recomandări speciale privind metodologia de abordare de marketing a pieței românești în domeniul C-D..............................................................................................

10. Sinteză. Concluzii.......................................................................................................

Bibliografie........................................................................................................................

© SCIENTCONSULT, decembrie1999

Reproducerea prezentei lucrări, integrală sau parțială, pe orice fel de suport, difuzarea, prezentarea într-un loc public, precum și alte forme de utilizare sau exploatare, prevăzute de Legea nr. 8/1996, capitolul IV, se pot face numai cu autorizarea scrisă a SCIENTCONSULT S.R.L.

 

1. Introducere. Obiectul lucrării

 

          Prezenta fază a fost propusă suplimentar față de oferta inițială a temei de cercetare, privind dinamica structurii economiei României în perioada preaderării la UE, având în vedere necesitatea de a contribui la orientarea structurală a cercetării-dezvoltării românești în condițiile de piață, existente în perioada, menționată, a preaderării la UE. În acest scop, lucrarea are, pentru început, un caracter preponderent conceptual și metodologic, urmând ca eventuale detalieri și analize de caz să formeze obiectul unor faze suplimentare, ulterioare.

După un scurt glosar, care dă o imagine asupra diversității unor concepte utilizate în domeniu și asupra diversității de interpretări ale conceptului de marketing însuși, capitolul 3 al lucrării prezintă aspecte generale privind marketing-ul și conexiunile sale cu cercetarea-dezvoltarea.

Urmează trei capitole privind politici și metodologii urmate în țările dezvoltate: procesul de stabilire a priorităților de C-D, marketing-ul în domeniul produselor de înaltă tehnologie, evaluarea pieței pentru produsele noi rezultate din C-D.

Pentru a putea stabili premisele abordării de marketing a cercetării-dezvoltării din România, în cadrul lucrării au fost elaborate și sunt prezentate schematic câteva postulate, fundamentale pentru marketing-ul cercetării-dezvoltării, după care se trece la caracterizări ale pieței C-D din România: tipologia rezultatelor de C-D, a cererii de C-D, a ofertei de C-D. Metodologia de abordare a problematicii de marketing în C-D este alcătuită, în principal, sub forma unei specificații de aspecte și probleme, ce decurg din analizele de piață ale cercetării-dezvoltării și constituie structura de bază a metodologiei de marketing în cercetare-dezvoltare.

 


2. Glosar

 

Marketing este procesul de management care identifică, anticipează și satisface cerințele clienților în mod eficace și profitabil (Definiție a Institutului Britanic Autorizat de Marketing) [1]

 

Marketingul este procesul de planificare și executare a concepției, stabilirii prețurilor, promovării și distribuției ideilor, bunurilor și serviciilor pentru a creea schimburi care satisfac obiectivele indivizilor și organizațiilor (Definiție a Asociației Americane de Marketing [1]

 

Marketing - Procesul de a identifica, maximiza și satisface cererea consumatorilor pentru produsele unei firme. Marketingul unui produs implică sarcini ca: anticiparea schimbărilor în cerere (de obicei - pe baza cercetării de piață), promovarea produsului, asigurarea că disponibilitatea, calitatea și prețul satisfac nevoile beneficiarului, precum și realizarea service-ului post-vânzare. [14]

 

Marketingul este o știință a eficienței economice, “înglobând totalitatea tehnicilor și metodelor moderne referitoare la livrarea mărfurilor de la producător la cumpărător în ceea ce privește atât desfacerea propriu-zisă (organizarea magazinelor), cât și depozitarea, transportul, asigurarea, sondarea și prospectarea pieței, etc.” [17].

 

Marketingul reprezintă: “comercializarea - orientarea politicii unei întreprinderi față de consumator, incluzând producția, procese de determinare a cererii consumatorilor, de motivarea vânzărilor  și de aranjare a canalelor de distribuție.” [18].

 

Marketingul este o metodă de analiză și planificare a tuturor activităților unei firme, în scopul optimizării profitului (în sensul maximizării acestuia). Marketingul nu înseamnă a vinde! [19].

 

Cercetarea de marketing - colectarea și analizarea sistematică a datelor pentru rezolvarea problemelor referitoare la marketing, întreprinse pentru a  reduce riscul unei activități de marketing inadecvate. [14]

 

Marketing mix - Factorii, controlați de firmă, care pot influența cumpărarea de către consumatori a produselor firmei. Cele patru componente ale unui marketing mix sunt: produsul (calitatea, renumele, ambalajul  ș.a.), prețul (prețul cu amănuntul recomandat, reduceri pentru cantități mari, termeni de creditare), promovarea, locul (de vânzare, teritoriul de distribuție etc.). [14]

 

Promovarea (vânzărilor) - activitatea proiectată pentru a crește vânzările unui produs sau serviciu. Promovarea poate include campania de publicitate, o activitate crescută de relații publice, o campanie de oferire de mostre gratuite, oferirea de cadouri sau insigne, aranjarea de demonstrații sau amenajarea de expoziții, montarea de competiții cu premii atrăgătoare, reduceri temporare de prețuri, vânzare “ușă în ușă”, vânzare prin telefon, scrisori personale etc. [14]. De adăugat: promovarea prin INTERNET.

 

Segmentarea pieței - împărțirea unei piețe în grupe omogene de consumatori, după diferite criterii, fiecare dintre aceste grupe fiind susceptibilă de a răspunde la un marketing mix diferit. [14]

 


3. Marketingul și conexiuni cu cercetarea-dezvoltarea

 

 

3.1. Rolul activității de marketing

 

          În condițiile dezvoltării comerțului, în general, și a comerțului exterior, în special, pe un fond de concurență în creștere, activitatea de marketing are o importanță din ce în ce mai mare. De modul cum se desfășoară activitatea de marketing depinde prosperitatea organizațiilor economice care activează în domeniul producției de bunuri materiale și exportului, precum și a prestatorilor de servicii. La rândul lor, organizațiile de C-D depind de acești producători și prestatori, cărora trebuie să le furnizeze soluțiile tehnologice și economice ce le sunt necesare.

          Activitatea de marketing asigură desfacerea produselor în condiții optime din punct de vedere economic, orientează producția și direcțiile în care trebuie să acționeze cercetarea. Pentru realizarea acestor deziderate este necesar ca sectorul marketing să dispună de un sistem informațional foarte bine organizat, astfel încât să asigure atât înmagazinarea informației, cât și regăsirea sa cu maximă rapiditate.

          Activitatea de marketing constituie elementul prin care întreprinderea ia contact cu mediul exterior, respectiv cu condițiile existente în domeniile în care aceasta are interese.

          Prin intermediul activității de marketing se ține un permanent contact cu beneficiarii produselor, se ia cunoștință de solicitările pieței, de noile tendințe, de conjunctura economică.

          Este necesar a se cunoaște atât modul cum evoluează cerințele consumatorilor, cât și modul cum evoluează potențialul concurenților și intențiile lor. Este, de asemenea, necesar a se cunoaște evoluția prețurilor.

          Deținerea informațiilor legate de evoluția cererii și a ofertei sub toate aspectele este necesară în luarea deciziilor privitoare la întreaga activitate a întreprinderii.

 

 

3.2. Componentente activității de marketing

 

          În cadrul activității de marketing se disting următoarele componente:

A.      Studiul pieței:

·     prospectarea piețelor;

·     studiul consumatorilor;

·     studiul cererii;

·     produse noi;

·     evoluția prețurilor, taxelor vamale, impozitelor;

·     conjunctura și prognoza economică.

B.  Organizarea și asigurarea desfacerii și aprovizionării:

·     manipulare;

·     transport;

·     depozitare;

·     distribuție;

·     stocuri;

·     ambalaje;

·     politica prețurilor.

NB. Apartenența logisticii (manipulare, transport, depozitare etc.) la marketing este discutabilă.

C. Prestări de servicii asociate mentenanței (service).

D. Publicitate și organizarea publicității:

·     reclame;

·     anunțuri;

·     expoziții, etc.

          Modul de organizare a activității de marketing diferă de la întreprindere la întreprindere, în funcție de profilul și volumul producției, precum și de natura produselor.

          Indiferent de ponderea marketingului în ansamblul activității întreprinderii, studiul pieții prezintă principala componentă. În sens larg, marketingul trebuie să reprezinte baza pe care se întemeiază activitatea tuturor sectoarelor de producție și cercetare din întreprindere.

          Prospectarea piețelor trebuie să se soldeze atât cu încheierea de contracte, cât și cu precizarea elementelor de conjunctură privind: nivelul tehnic al produselor concurenței, prețuri, posibilități de absorbție a piețelor, posibilități de vânzare fără intermediari, comisioane care trebuie acordate.

          În domeniul prețurilor externe trebuie să existe informații privitoare la evoluția prețurilor pe diferite piețe, la fiecare produs sau grupe de produse, precum și informații privitoare la taxele vamale pe diverse piețe, impozite și taxe care se aplică în diverse țări și care, împreună cu taxele vamale, grevează asupra prețului de export.

          În studiul pieții se cuprind și studiile de conjunctură și prognoze economice.

          Pe baza tuturor acestor informații și cercetări, se stabilesc obiectivele care se adoptă, strategia și tactica pe linie de marketing în domeniul respectiv și în ansamblul activității economice proprii.

 

3.3. Elemente privind organizarea compartimentului de marketing

 

          Sectorul cercetărilor de marketing se poate constitui ca un compartiment special organizat sau poate face parte din cadrul unei direcții funcționale, cum este aceea a vânzărilor, cercetării, dezvoltării, producției etc. sau poate fi subordonat direct conducerii întreprinderii. Indiferent de locul compartimentului de marketing în cadrul firmei, el va avea legături orizontale funcționale cu resoartele din diferite direcții.

          Obiectivele cercetărilor compartimentului de marketing sunt numeroase și se referă în special la următoarele teme:

1.   Efectuarea cercetărilor de marketing stabilite de conducerea întreprinderii.

2.   Menținerea unui flux continuu de informații pentru aspectele semnificative ale pieții.

3.   Recomandări privind efectuarea de cercetări.

4.   Identificarea perspectivelor de vânzări pe care le oferă piața.

5.   Evaluarea schimbărilor tehnologice.

6.   Recomandarea cercetărilor de marketing.

7.   Sistematizarea și conservarea informațiilor legate de marketing.

8.   Recomandări pentru angajarea unor teme de marketing la institute și centre de cercetări.

 

 

3.4. Cercetările de marketing

 

          Pentru a cunoaște cât mai exact situația pieței unor produse trebuie efectuate cercetări de marketing. Aceasta înseamnă că, de fapt, în zilele noastre marketingul s-a ridicat la nivel de știință.

          Deci, în mod curent, pentru investigarea pieții se fac cercetări de marketing, pentru că este de neconceput fabricarea unor produse fără a cunoaște în flux continuu situația pieții pentru luarea deciziilor corecte.

          Cercetările de marketing au în vedere o diversitate de probleme, dintre care se pot exemplifica următoarele:

          Creșterea distanței dintre producători și cumpărători. Prin lărgirea geografică a pieții, producătorul trebuie să fabrice bunuri pentru consumatori îndepărtați, ale căror cerințe privind performanțele nu le cunoaște. De asemenea, sunt situații în care bunurile sunt produse înainte de a cunoaște cererea cumpărătorilor. Separarea producătorilor de consumatori în spațiu și timp constituie o problemă deosebită în marketingul internațional. Singura cale de reducere a riscului este procurarea din timp a unor informații solide pentru luarea deciziilor corespunzătoare.

          O a doua problemă este impactul psihosocial al pieții. Producătorul trebuie să cunoască în detaliu nu numai trebuințele și nevoile cumpărătorilor, ci și preferințele și exigențele lor. Trebuie făcute investigații în adâncime pe articole și sortimente de produse și trebuie cunoscută motivația oamenilor.

          O a treia problemă este legată de asigurarea echilibrului între oferirea unor produse cu prețuri reduse și oferirea unor produse de nivel superior. În acest fel, pentru o serie de produse, vânzările nu se mai dezvoltă prin reducerea prețului unitar al unui volum sporit de marfă, ci prin satisfacerea superioară a clientului, determinându-l să accepte prețuri superioare. De altfel, pentru creșterea vânzărilor prin scăderea prețului nu mai este nevoie de nici un marketing. A obține însă un preț bun pentru produsul întreprinderii înseamnă a practica un marketing eficient.

 

          Deciziile de marketing trebuie luate în urma cercetărilor de marketing prin care se obțin informațiile necesare. Cercetarea de marketing cuprinde colectarea, analiza, interpretarea și sintetizarea tuturor aspectelor semnificative ale informațiilor privind problemele de marketing.

          Cercetarea de marketing este constituită dintr-un ansamblu de metode științifice utilizate în vederea descoperirii atât a unor realități, cât și explicării faptelor prin care se manifestă realitatea studiată. Ca atare, cercetările de marketing sunt o expresie a necesităților obiective de a se obține cât mai multe cunoștințe despre cumpărători și despre problemele complexe ale pieții.

          Tehnicile de cercetare ale marketingului se bazează pe statisticile matematice, iar metodele de studiere a laturilor calitative se bazează pe anchetele de opinie desprinse din psihologia socială și individuală. Dezvoltarea acestor cercetări de marketing este legată și de progresele înregistrate în șiințele manageriale. Cercetările de marketing se integrează în rândul șiințelor orientate către cunoașterea legislațiilor, manifestărilor și activităților oamenilor în societate. Cercetările de marketing trebuie să permită și anticiparea transformărilor care pot avea loc în viitor pe piață.

 

 

          Cercetările de marketing urmăresc să fundamenteze deciziile ce trebuie să fie adoptate în numeroase și variate probleme, cum ar fi:

·     promovarea produselor noi;

·     diversificarea produselor existente;

·     dimensionarea optimă a producției;

·     substituirea vechilor produse;

·     determinarea canalelor de distribuție a produselor;

·     determinarea impactului noilor produse asupra procesului de fabricație.

 

 

3.5. Alte aspecte despre relația dintre cercetare-dezvoltare și marketing

 

          În trecut, un întreprinzător era sfătuit să caute o nișă pentru produsul pe care dorește să-l asimileze, pentru a putea evita concurența. Acest lucru era posibil pentru că era loc pe piață. În zilele noastre, piețele sunt, în general, saturate și nu se mai găsesc nișe pentru noi produse. În această situație întreprinzătorul care dorește să lanseze un nou produs trebuie să aibă în vedere ca acest produs să aibă caracteristici superioare, adică să aibă în vedere lupta directă prin concurență. În acest caz, pentru întreprinzătorul care lansează noul produs, piața poate însema prosperitate, iar pentru ceilalți întreprinzători cu produse depășite - faliment. Pentru a asigura succesul, compartimentul de cercetare al întreprinderii trebuie să analizeze cu toată seriozitatea performanțele produselor existente pe piață, pentru a concepe produse mai performante din punct de vedere tehnic și economic. Dacă întreprinderea respectivă este dotată cu un compartiment de cercetare-proiectare corespunzător, se poate face o analiză competentă și se pot obține rezultate superioare.

O întreprindere care dorește realizarea unui produs superior și nu are posibilități de cercetare-proiectare, poate apela la serviciile unui institut de cercetare în domeniu, caz în care intervine o problemă deosebită, și anume încrederea pentru păstrarea secretului profesional. Apare desigur, între altele,  întrebarea: sunt pregătite institutele de cercetare de la noi pentru păstrarea secretului profesional?

          Având în vedere rolul activității de marketing pentru o întreprindere, ajungem la concluzia că cercetarea trebuie să se conformeze deciziilor care se iau în urma analizelor de marketing. Aceasta însă nu înseamnă că cercetarea trebuie să aibă o atitudine pasivă, de așteptare a deciziilor în urma activităților de marketing. Aceasta pentru simplul motiv că cercetarea este o activitate complexă, care trebuie să se bazeze pe compararea performanțelor tehnice în funcție de prețurile produselor. Or, aceste date nu le poate preciza decât departamentul de cercetare-proiectare. În această situație, cercetarea trebuie să analizeze produsele existente și să vină cu noi propuneri de produse având caracteristici tehnico-economice superioare. Așadar, ar loc o interacțiune între activitatea de C-D și cea de maraketing

          Din marketingul pentru cercetare rezultă precizarea nivelului de realizare a produselor, caracterizat prin:

·     performanțe tehnice;

·     fiabilitate;

·     soluții constructive aplicate;

·     materiale folosite;

·     dimensiuni de ansamblu și dimensiuni ale părților componente;

·     design

·     tehnologii utilizate.

          În concluzie, cercetarea are scopul de a vedea cum stau produsele similare existente din punct de vedere al calității și fiabilității față de prețul de vânzare.

          Toate aceste elemente, împreună cu datele privind solicitările produselor pe piață, care sunt determinate de compartimentele de cercetare și marketing, sunt necesare pentru a fundamenta și a obține o finanțare sau co-finanțare din partea beneficiarilor sau pentru acceptarea unei teme de cercetare propuse de un beneficiar.

          În relația cercetare-marketing colaborarea celor două activități trebuie să aibă în vedere următoarele oferte:

          Cercetarea

·     elaborarea - propunerea de produse noi sau îmbunătățite;

·     performanțe ale produselor propuse;

·     prețurile noilor produse;

·     facilități legate de servicii pentru noile produse.

          Marketing

·     cunoașterea prețurilor produselor similare;

·     posibilități de acces ale produselor firmei pe terțe piețe;

·     achiziționarea de produse străine pentru analize comparate;

·     firme prezente în domeniu;

·     relații de reciprocitate în comerțul exterior;

·     investigații pentru stabilirea cererii;

·     participări la târguri și expoziții.

          În măsura în care aceste oferte pot fi respectate, colaborarea dintre cele două compartimente poate fi, într-adevăr, benefică pentru profitul întreprinderii.

          În cazul în care cercetările se efectuează în cadrul unui institut de cercetare, relațiile dintre cercetare și marketing din institut trebuie completate cu relațiile de colaborare dintre departamentul de marketing al institutului și cel al întreprinderii beneficiare.

          În acest caz se impune urmărirea permanentă de către departamentele de marketing atât a evoluției pieței, cât și a stadiului cercetărilor în domeniu.

          Trecerea la economia de piață ne obligă să constatăm că, dacă, în trecut, cheltuielile de cercetare reprezentau toate cheltuielile pentru obținerea rezultatelor cercetării, astăzi, pe lângă aceste cheltuieli intervin, între altele,  cheltuielile pentru marketing și publicitate, care pot constitui o componentă apreciabilă a eforturilor de cercetare.

          În prezent, și în țara noastră cercetarea aplicativă se leagă direct de nevoile producătorilor și ale pieții. Astfel, cercetarea depinde de marketing și publicitate, care necesită eforturi materiale din ce în ce mai mari.

          Dacă cercetarea necesită inventivitate și eforturi deosebite pentru obținerea unei soluții noi, găsirea unor noi domenii și finanțarea lucrărilor de cercetare constituie probleme de bază ale procesului de cercetare.

 

          În documentul: “Rolurile și responsabilitățile recomandate ale inginerilor autorizați”, adoptat de Consiliul Inginerilor (britanici), [citat după  1], secțiunea 8. “Aspectele inginerești ale marketingului”, se enumeră:

·        Managementul responsabilității pentru funcțiunea de marketing  tehnic

·        Negocierile la vârf cu beneficiarul privind contractarea

·        Stabilirea obiectivelor și politicilor de marketing

·        Prognozele și țintele de planificare a pieței în profil teritorial

·        Responsabilitatea managerială pentru diseminarea unei informații tehnice riguroase

·        Service consultativ tehnic pentru beneficiar

·        Analiza pieței, negocierile contractuale

·        Cerințele speciale ale beneficiarului

·        Operațiunile de vânzări, acoperirea eficientă a pieței

·        Pregătirea estimărilor și propunerilor de costuri

 

 


4. Procesul de stabilire și finanțare a priorităților în activitatea de cercetare științifică și tehnologică din țările dezvoltate

 

Tările dezvoltate, membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), alocă în medie pentru știință și tehnologie 5% din cheltuielile publice, cu diferențe de la o țară la alta cuprinse între 7-8% în SUA și circa 2% în Grecia.  

Alegerea priorităților in știință și tehnologie constituie un proces extrem de complex. Nu este o simplă problemă de întocmire periodică a unei liste de teme de cercetare sau domenii de tehnologie. Stiința și tehnologia, cercetarea - dezoltarea și inovarea interacționează în moduri diferite și în schimbare, economiile și societățile fiind deasemenea într-un proces evolutiv. Ca urmare, se ia în considerare balanța totală a activităților și integrarea acestora, pe teme și subiecte.

·     Vreme îndelungată, guvernele țărilor membre ale OECD au lăsat în seama comunităților științifice să decidă asupra calității proiectelor, cercetărilor și temelor. Mai recent, aceast㠓libertate” considerabilă a fost schimbată, în mare măsură datorită impresionantelor realizări din domeniul științei, cu aplicații atât în viața civilă, cât și în cea militară. Liderii politici au început să manifeste un mare interes pentru știință și au fixat explicit în acest sens obiective politice, economice și sociale. Cheltuielile publice pentru cercetare-dezvoltare au sporit, dar costurile cercetării, numărul subiectelor considerate importante și a celor solicitate de guvernele țărilor OECD au crescut mai rapid [STIID, Data Bank, OECD].

Procesul de selecționare a priorităților este cel al dialecticii între două tipuri de logică:  cel al cunoștințelor științifice și cel al cerințelor economiei, într-un sens mai larg al societății. Sarcina elaborării politicii privind știința și tehnologia este legată de concilierea obiectivelor științei cu cele ale economiei și societății , cu respectarea logicii amândorura.

După Drilhon [9], politica tehnologiei constă nu în alegerea “învingătorilor”, nici în lăsarea a orice în voia “loteriei de piață”, ci în promovarea dezvoltării durabile, din care să rezulte cât mai mulți învingători

 

Organizațiile “strategice”

 

In cadrul acestui proces de alegere a priorităților în cercetarea științifică și tehnologică, între nivelul politic și nivelul operațional unde se realizează C-D (întreprinderi, universități, institute și laboratoare guvernamentale) există unele organizații intermediare suficient de importante, pentru a fi denumite “strategice”. Aceste comunități științifice și tehnologice cunosc obiectivele și constrângerile politice, economice și sociale, pentru a defini prioritățile. Tot aici, aceste prioritați se realizează în forma deciziilor de fundamentare a proiectelor și programelor de cercetare-dezvoltare.

În afara organizațiilor strategice, există o mare diversitate de  organizații. Printre cele ce au în principal vocație științifică se află și consiliile de cercetare, ca de exemplu  DFG (Deutsche Forschungsgemeinschaft) în Germania sau NSF (National Science Foundation) în SUA, care concentrează numai asigurarea de fonduri pentru cercetarea universitară. Altele, precum Max Planck  Gesellschaft din Germania, se limitează numai la asigurarea de fonduri pentru propriile laboratoare. In Franța, de exemplu, CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique)  combină  cele două abordări.

Există unele consilii de cercetare, printre care CNRS din Franța, care acoperă practic întreaga gamă de discipline (științe naturale, inginerie tehnologică, științe sociale și umane), în timp ce altele, precum cele din Marea Britanie sau țările scandinave, diferitele discipline sunt repartizate la consilii de cercetare diferite. In toate țările membre OECD, cu excepția Germaniei, cercetarea medicală este încredințată unui consiliu separat, demonstrând prin aceasta importanța pe care guvernele o acordă domeniului medical.

Aceeași diversitate poate fi observată în rândul organizațiilor strategice cu orientare mai mult tehnologică: în Suedia, STU (Swedish Board for Technical Development) finanțează activitatea de cercetare-dezvoltare în universități sau laboratoare industriale; in Germania, FhG (Frauenhofer Gesellschaft), în Finlanda, VTT (Technical Research Centre) și în Olanda, TNO (Organisation for Applied Research) finanțează propriile laboratoare .

In afara acestor organizații, care au statut independent echivalent cu cel al consiliilor de cercetare, unele ministere finanțează direct cercetarea tehnologică: Ministerul Cercetării și Tehnologiei din Franța (MRT) și cel din Germania (BMFT), precum și Departamentul de Comerț și Industrie din Marea Britanie (DTI). La aceste ministere sau consilii care acoperă o gamă largă de activități tehnologice sau industriale se adaugă unele ministere sectoriale sau agenții (apărare, energie, agricultură, transport, tehnologie spațială, sănătate ș.a.). 

 


 

Responsabilități politice

 

Indiferent de importanța și de gradul de autonomie pe care le au organizațiile strategice, ele operează într-un cadru pregătit la nivel politic, unde există trei responsabilități principale.

Prima responsabilitate: definirea principalelor utilizări politice, economice și sociale finale ale activităților științifice și tehnologice din domeniile apărare, competiție internațională, sănătate publică ș.a.

A doua responsabilitate: definirea tematicii principale și a balanței structurale. La acest nivel se iau toate deciziile privind echipamentele, programele și activitățile în care costurile unitare sau pragul minim de investiții sunt astfel încât acestea determină semnificativ organizarea întregului efort pentru C-D (programele tehnologice principale).

A treia responsabilitate la nivel politic  este asigurarea ca structura agențiilor strategice să corespundă cu prioritățile politice și ca aceste agenții să-și poată asuma rolul efectiv. În acest sens, se are în vedere partea instituțională privind modul optim de divizare a domeniilor științei și tehnologiei, împiedicarea concurenței excesive și promovarea colaborării și coordonării necesare, indiferent de divizarea aleasă.

Instituțiile care exercită aceste responsabilități politice variază de la o țară la alta, în funcție de sistemul politic. In Austria, Franța, Germania și Italia există un minister care este responsabil pentru toată activitatea științifică și tehnologică civilă.

In Olanda și Norvegia, responsabilitățile sunt împărțite între două ministere, unul care se concentrează mai mult pe educație și știință și un altul pe tehnologie, industrie și probleme economice.

In Marea Britanie și Japonia, responsabilitatea este împărțită între mai multe ministere, dar Primul Ministru joacă un rol important în arbitrarea și coordonarea acestora.

In SUA, Consilierul președintelui în problemele științei și tehnologiei  coordoneaza activitatea, dar, ca în orice domeniu de responsabilitate al guvernului american, legislativul are mai multă influență decât în alte țări.

 

Mecanismele de alegere a priorităților.

 

Lăsând la o parte diferențele între țări și dezvoltările din ultimii ani, prioritățile din domeniul științei și tehnologiei sunt selectate prin 3 mecanisme:

Primul mecanism implică alegerea structurii agențiilor strategice, iar al doilea este bugetul. Dat fiind faptul că bugetele guvernamentale anuale nu se potrivesc cu lungimea perioadei necesare pentru realizarea activităților  (programelor) de cercetare științifică și tehnologică, multe țări au stabilit  un al treilea mecanism – planul pe termen mediu. In Suedia, de exemplu, Primul Ministru supune parlamentului o lege asupra cercetării la fiecare 3 ani, prin care se stabilesc principalele priorități tematice și structurale, împreună cu schema de finanțare care servește drept bază la propunerile de întocmire a bugetului pentru următorii ani.

 

Întreprinderile, universitățile și laboratoarele cu activitate de cercetare-dezvoltare

 

Stabilirea prorităților pentru activitatea de cercetare-dezvoltare tehnologică este nu numai necesară la nivel politic și instituțional, ci devine operațională.

Modul în care o întreprindere decide asupra abordării cercetării și dezvoltării depinde de strategia sa generală și de puterea sa financiară.

Pentru laboratoarele - institutele publice, această misiune este îndeplinită de guvernele țărilor membre OECD.

Chiar și pentru universități, costurile în creștere pentru investiții și echipamente, precum și schimbările mediului în care are loc progresul științific, au repercusiuni, astfel că  universitățile nu mai pot acționa ca o colecție de profesori individuali, ci ca instituții cu drept propriu, care-și aleg propriile priorități și care iau măsurile necesare pentru integrare și cooperare. 

         

Dimensiunea internațională a cercetării-dezvoltării în stabilirea priorităților 

 

Examinarea funcțiilor celor trei niveluri ale sistemului științific și tehnologic național - politic, instituțional și operațional - și a legăturilor dintre ele, nu este suficientă pentru a reflecta realitatea complexă a procesului de definire a priorităților .

În ultimii ani, cele mai multe țări membre OECD au înregistrat o creștere a implicării regionale în politicile privind știința și tehnologia. Este vorba atât de țări federale - Germania, Canada, SUA -  unde landurile, provinciile și, respectiv, statele componente au fost întotdeauna responsabile cu instituțiile de învățământ superior, dar și de țări tredițional centralizate, precum Franța. Această schimbare este reflectată de creșterea semnificativă a resurselor alocate de autoritățile regionale pentru știință și tehnologie. Dat fiind faptul că totuși aceste resurse sunt limitate (deși se întâmplă ca un stat american, precum California, să aloce sume mai mari pentru C-D decât unele țări membre ale OECD), regiunile trebuie să-și stabilească la rândul lor prioritățile și să le coreleze cu cele stabilite la nivel național.

 

Pe de altă parte, creșterea internaționalizării științei și tehnologiei afectează invitabil stabilirea priorităților. In special, internaționalizarea strategiei științifice și tehnologice a marilor întreprinderi schimbă relațiile cu guvernele atunci când trebuie să fie definite prioritățile tehnologice la nivel național. Mai mult, este necesară cooperarea internațională într-un număr tot mai mare de sectoare în care costurile sunt ridicate: fizica energiei, astronomia, tehnologia spațială, fuziunea termonucleară ș.a., sau în sectoare care sunt transnaționale: mediul, clima ș.a., pentru că prioritățile în aceste sectoare nu se pot stabili independent .

Internaționalizarea are o dimensiune specială în Europa, datorită formelor diverse de cooperare științifică și tehnologică, în special în cadrul Uniunii Europene. Deși programele de cercetare-dezvoltare reprezintă circa 5% din cheltuielile principalelor țări componente, concentrarea acestor programe pe un număr limitat de teme (tehnologia informaticii în cadrul programului ESPRIT, sau tehnologia comunicațiilor în programul RACE) și faptul că acestea sunt însoțite de finanțări naționale echivalente, le fac deosebit de influente.

Cooperarea europeană implică însă  și diverse programe și instituții, acoperind întregul spectru al științei și tehnologiei, de la fizica energiei și astronomie în cadrul Organizației Europene pentru Cercetare Nucleară (CERN) și Observatorul Sud-European (ESO) la cercetarea spațială în cadrul Agenției Spațiale Europene (ESA) și la cooperarea tehnologică între întreprinderi în baza programului EUREKA.

Experții OECD consideră că schimbările survenite în țările central- și est-europene în actualul deceniu deschid noi perspective cooperării regionale. Legătura între prioritățile naționale și cele din știința și tehnologia europeană vor constitui obiective majore în următorii ani.

Imperativul menținerii sau, după caz, al penetrării pe piața industrială proprie, în condițiile liberalizării comerțului exterior - și cu atît mai mult dezideratele menținerii, respectiv penetrării, pe segmente ale pieței internaționale aflate în curs de globalizare pronunțată - impune adoptarea unor priorități științifice și tehnologice, ca suport al competitivității în domeniile respective, priorități care, la rândul lor, depind de - și influențează - prioritățile naționale în cercetare-dezvoltare, aflate sub incidența (de regulă, concurențială) a transferului internațional de tehnologie și a concurenței dure de pe piața științei și tehnologiei.

 

Principii în selectarea priorităților din cercetare-dezvoltare

 

După procesul politic complex de determinare a priorităților științifice și tehnologice, țările membre ale OECD au ales prioritățile în funcție de unele principii comune, care au avut însă o evoluție dinamică sub influența problemelor economice și sociale.

După al doilea război mondial, toate țările membre OECD au făcut eforturi semnificative pentru a dezvolta știința și tehnologia nu ca un scop în sine, ci ca un factor de creștere economică și de progres social. In acestă perioadă s-a acordat prioritate sectoarelor de energie nucleară și tehnologie spațială, nu numai datorită valorii lor militare și economice, ci și ca simbol al progresului.

S-a avut în vedere creșterea economică, dar la sfârșitul anilor `60 s-a pus accent pe cercetarea problemelor mediului, care până atunci ocupaseră un loc minor în eforturile de C-D.

Cele două șocuri petroliere din anii `70-`80 au dat prioritate în cercetare-dezvoltare problemelor energiei, iar crizele  economice din anii`80-90  au dus la concluzia că cercetarea științifică și progresul tehnologic nu determină automat creștere economică.

Anii`90 au condus la schimbarea priorităților cercetării-dezvoltării, apărând teme cu acoperire globală, precum posibilitatea încălzirii globale a Terrei. Această tendință, precum și creșterea atenției acordate problemelor de etică (nu numai în biologie și medicină), reflectă orientarea reprezentanților aleși ai națiunilor în mai mare măsură spre problemele indivizilor atunci când stabilesc  prioritățile din activitatea de cercetare-dezvoltare.

          În România aflată în plin proces de tranziție, restructurare și privatizare, prioritățile științifice și tehnologice sunt esențiale, ca repere și factori strategici de trecere a industriei și a celorlalte ramuri tehnologic-intensive de la autarhia moștenită la selectivitatea și specializarea necesare pentru asigurarea unei competitivități care să constituie suportul de fond al creșterii economice, al echilibrării și excedentizării balanței comerciale, al alinierii tehnologice și economice și apoi al integrării europene.
         

5. Marketingul cercetării-dezvoltării în domeniul  produselor de înaltă tehnologie

 

Definiția unui produs de înaltă tehnologie trebuie să țină cont de domeniul de activitate în care se găsește și de propriile caracteristici. E. Viardot [12] consideră că produsele de înaltă tehnologie sunt legate de domeniile: biologie, materiale, informatică și energie (v. tabelul 5.1.).

Tabelul 5.1. Marile domenii de dezvoltare a înaltei tehnologii

 

Biologie

Materiale

- Ingineria proteinelor

- Tehnologia plasmei

- Transferul grupelor de gene

- Compozite metalice

- Genetica speciilor importante pentru industrie și agricultură

- Aliaje avansate

- Cultura celulelor și a țesuturilor in vitro

- Semiconductori supercristalini

- Bio-informatica

- Conductori optici

 

- Materiale amorfe

 

- Supraconductivitate

 

 

Informatică

Energie

- Arhitectura informatică a multiprocesoarelor

- Hidrocarburi neconvenționale

- Înlocuirea siliciului cu compuși de arseniu - galliu

- Fuziunea nucleară

- Supraconductivitatea la temperatură joasă

- Conversia fotovoltaică

- Interconexiunea optică

 

- Inteligența artificială

 

- Integrarea informatică - video, tehnici multimedia

 

 

După [12]

 

            Comentariu: unele dintre domeniile indicate au un stagiu respectabil de așteptare a unor rezultate valorificabile industrial.

 

In privința particularităților produselor de înaltă tehnologie sunt relevate 4 caracteristici:

- produse care rezultă dintr-o tehnologie sofisticată, incorporând ultimele rezultate ale cercetării științifice;

 - produse care au mare viteză de evoluție și de reînnoire;

 - produse ce incorporează inovații, aducând schimbări radicale pe piață sau un nou produs care îl înlocuiește pe altul;

       - produse care necesită mari investiții în cercetare-dezvoltare. În afara sumei absolute pentru bugetele cercetării, se are in vedere ponderea cercetării în valoarea adăugată a produselor, măsurată prin raportul cheltuielilor de cercetare-dezvoltare la cifra de afaceri. Acest raport este considerat un indicator semnificativ al unei societăți care produce tehnologie avansată.

Opiniile specialiștilor privind pragul pentru clasarea societăților care fabrică produse de înaltă tehnologie sunt diferite, dar valoarea medie se situeaza intre 4-5% (cheltuieli pentru C-D în cifra de afaceri).

În Franta, de exemplu, între primele 20 companii clasate după raportul cheltuieli de cercetare-dezvoltare / cifra de afaceri, cele care cheltuiesc peste 5% cu C-D se află în domeniile înaltei tehnologii: Aerospatiale (35%), Thomson (11%), Snecma (23,7%), Dassault-Aviation (17,2%), Bull (11,3%), Dassault-Electronique (41%), Philips France (7%), Matra (11,7%), Rhône-Poulenc (5,6%).

 

Marile domenii de dezvoltare a înaltei tehnologii

 

Rolul marketingului este de a veghea ca produsele nou create să corespundă dorințelor și așteptărilor clienților, fiind necesară cunoașterea acestora și determinarea priorităților.

Pentru că este puțin probabil ca să dorească toată lumea același produs, este necesară reperarea clienților ale căror nevoi pot fi satisfăcute. Acest proces este desemnat clasic  prin termenul de segmentare a pieței. Un segment de piață grupează clienți care au aceleași exigențe, obiceiuri de cumpărare, sau o altă caracteristică semnificativă comună. Segmentarea se referă la clienți și la piață și nu la produse.

          Societățile creatoare de înaltă tehnologie, ca și alte societăți inovatoare de tehnologie, au nevoie de segmentarea pieței pentru a răspunde mai bine cererii pieței și pentru a optimiza propriile resurse. Caracteristica lor novatoare le obligă să repereze clienții cei mai sensibili la inovare, care la rândul lor pot influența și alți clienți. Prin urmare, durata scăzută de viață a produselor, necesitatea de a le face să evolueze rapid, obligă  companiile creatoare la identificarea foarte precisă a nevoilor clienților, concentrarea pe un număr limitat al acestora, ținând cont de mijloacele necesare pentru a răspunde exigențelor clienților și păstrarea contactului cu evoluția noilor tehnologii.

Din acest punct de vedere, piețele produselor de înaltă tehnologie sunt considerate “piețe nișă”, foarte specializate. Dar rapiditatea evoluției tehnologiilor poate provoca ruptura barierelor de intrare în nișă, chiar dacă aceasta e bine protejată.

Un mare număr de produse de înaltă tehnologie au fost lansate la cererea clienților, ca răspuns la o nevoie exprimată sau latentă, chiar dacă multe dintre produse prezintă doar variații la produsul original, cu ameliorările cerute de clienți.

Astfel, micro-computerele devin din ce în ce mai compacte și mai puternice, portabile sau fără claviatură, dar în esență nu au evoluat de la începutul anilor `80. Același lucru s-a întâmplat cu echipamentele pe bază de laser, când după lansarea video-discului laser nu au mai fost introduse produse “revoluționare”. Totuși, progresele realizate în micro-miniaturizare sunt pe cale să revoluționeze domenii largi ale tehnologiei (de exemplu, substituirea, prin fotografii electronice digitale, a întregii tehnologii și industrii fotografice actuale, bazate pe chimia substanțelor fotosensibile).

Pentru aceste produse ce au rezultat din cererea clienților, metoda segmentării dezvoltată și utilizată frecvent de specialiștii în marketing se aplică în mod normal, bizuindu-se pe o bună ascultare a pieței, pentru a depista așteptările acesteia.


 

 

 

6. Evaluarea pieței pentru produsele noi rezultate din cercetarea științifică și tehnologică

 

Literatura economică [11] identifică două modalități, diferite de metodele tradiționale, pentru găsirea segmentelor de piață ce ar putea fi interesate de produsele noi rezultate din cercetarea de laborator sau de geniul creativ al indivizilor:

- marketingul ofertei de produse tehnice revoluționare;

- marketingul cererii pentru produsele ce așteaptă executnați (producători, furnizori).

Prima metodă se bazează pe viziune, în timp ce a doua se bizuie pe testarea pieței. Rezultă deci, două moduri de segmentare:

- Testarea pieței permite decuparea acesteia în diferite segmente pe care se analizează necesitățile pentru definirea produsului. Aceasta este segmentarea prin decupare.

- Viziunea pieței permite, pornind de la produsul pre-existent, identificarea unui anumit număr de clienți care vor servi drept bază, prin extrapolare, pentru definirea generală a segmentelor de piață penrtu produsul nou. În acest caz este vorba  de segmentare prin grupare* .

În realitate, cele două abordări se finalizează prin cumularea acestora: un produs de înaltă tehnologie, foarte inovativ, devine rapid un produs de succes, cu atât mai mult solicitat cu cât este mai popular. In acest caz, specialiștii în marketing trebuie să facă evaluarea metodelor de segmentare, trecând de la segmentarea prin grupare la segmentarea prin decupare.

Un ultim element de specificitate al segmentării pentru produsele de înaltă tehnologie este timpul, dimensiune fundamentală care modelează conturul piețelor și le face să evolueze rapid.

 

 

Alegerea piețelor pentru produse tehnologice:

cele două metode de segmentare a pieței

 

Segmentare prin gruparea clienților

 

Segmentare prin decuparea pieței

 

 

 

Evaluarea valorii comerciale a produsului

 

Alegerea criteriilor de segmentare

ß

 

ß

Studiul segmentelor potențiale

 

Definirea segmentelor

ß

 

ß

Evaluare segmente, alegere clienți test

 

Evaluare segmente

ß

 

ß

Alegerea segmentelor

 

Alegerea segmentelor

ß

 

ß

Definire marketing mix/segment

 

Definire produse si marketing mix/segment

        

 

Sursa: După E. Viardot [11]     

 

6.1 Segmentarea pieței pentru produsele stimulate prin ofertă: abordare prin gruparea clienților

 

La început apare ideea, invenția genială sau revoluționară a unui nou procedeu tehnic. Intr-o epocă în care 80% din ansamblul cercetătorilor care au existat vreodată în lume sunt în viață și lucrează, nu este surprinzătoare accelerarea numărului de inovări. Dar valoarea intrinsecă a inovărilor nu este suficientă pentru a fi un succes comercial.

Pentru a asigura punerea pe piață a produselor derivate din noua tehnologie, sunt necesare 5 etape.

n   estimarea valorii comerciale a produselor,

n   delimitarea segmentelor de piață pe baza clienților ușor de identificat;

n   evaluarea segmentelor;

n   alegerea segmentelor celor mai rentabile;

n   definirea mijloacelor de marketing care să fie aplicate la fiecare segment.


 

Evaluarea valorii comerciale a produsului pe piața internă.

 

Toate noile tehnologii trebuie transformate în produse care corespund unor nevoi, pentru a determina valoarea lor de utilizare sau utilitatea. Această primă reflecție este făcută nu numai de cei din sectorul de marketing, dar și de către cercetători, asociați eventual cu alți membri ai companiei.

De exemplu, controlul electrochimic al supra-conductivității (tehnologie) poate avea o valoare comercială potențială pentru că răspunde nevoii de a măsura câmpurile magnetice sau de a detecta aberațiile magnetice cu ajutorul unor produse precum detectorul cu raze infraroșii.

Tot așa, utilizarea feritului de bariu pentru înregistrarea magnetică a datelor, în locul oxidului de fier (tehnologie), permite să se răspundă necesităților în creștere pentru stocarea informațiilor de către utilizatorii de micro-computere, având aplicații în fabricarea unei noi generații de dischete.

In privința “carbonului de tip trei”, noua configurare a atomilor de carbon descoperită în SUA și calitățile sale sunt așa cum au fost prevăzute de cercetători, cu o multitudine de aplicații în fabricarea lubrifianților, a bateriilor sau în tratarea tumorilor canceroase.

Dacă noua tehnologie și aplicatiile sale pot fi racordate la satisfacerea unor nevoi, cercetătorii si specialiștii în marketing pot reflecta atunci la ansamblul clienților potențiali.

Tehnicile de brainstorming sau de creativitate sunt în cele mai multe cazuri utile în această fază, căci o nouă tehnologie poate răspunde la necesități diferite pentru clienți diferiti.

De exemplu, un robot scufundător cu o cameră de luat vederi inteligentă poate servi atât la exploatările petroliere off shore de foarte mare adâncime, cât și la mentenanța circuitelor de răcire a centralelor nucleare.

Un alt exemplu este dat de noul material ”casidiam”, care este mai dur decât safirul, dar în același timp mai suplu; el este un excelent izolator termic, dar totodată și un bun conducător de căldură; el este impermeabil la hidrogen și inert chimic.Toate aceste proprietăți îi conferă utilizări în electronică, mecanică și în domeniul bio-medical.

 

Studierea segmentelor potențiale de piață

 

Odată identificați unii clienți, aceștia sunt grupați pe categorii de necesități omogene pentru constituirea diferitelor segmente de piață.

Societatea (firma, compania) de robotică menționată anterior, de exemplu, poate distinge trei categorii de clienți: societăți de exploatare petrolieră, societăți de inginerie nucleară și marile companii naționale de electricitate. Se listează apoi, într-o manieră pe cât posibil de exhaustivă,  ansamblul clienților din fiecare categorie.

Pentru echipamente lansate de firme de talie mică sau medie, precum discul laser sau micro-computerul, prețul ridicat de introducere pe piață, determinat de necesitatea recuperării cheltuielilor de C-D și în absența economiei de scală, determină la început intrarea în segmentele de consumatori cu putere de cumpărare mare. Numai un număr limitat de consumatori direcți mici (de exemplu - casnici) îsi pot permite achiziționarea unui produs, care este inovant sau nu, al cărui preț mediu se situează între 5000-10000 dolari, așa cum a fost cazul pentru primul micro-computer, primele magnetoscoape sau primele televizoare cu înaltă definiție. În asemenea cazuri, nu este ușor de identificat segmentul clienților potentiali, spre deosebire de sectorul industrial, unde numărul clienților este mai limitat.  Ca urmare, cercetarea pieței în cazul consumatorilor ne-industriali este mai anevoioasă, implicând multiple fișiere. Dar, pentru a se face o primă estimare, se utilizează profilul consumatorilor  și produsele acestora susceptibile a fi înlocuite. Aceste grupări, odată efectuate, permit studierea segment cu segment a potențialului comercial al fiecăruia: dimensiunea globală a segmentului de piață, perspectiva dezvoltării, posibilitatea acceptării noului produs, eventuala concurență, barierele la intrarea pe segmentul de piață.

 

Evaluarea segmentelor de piață și alegerea clienților pentru testare

 

Din ansamblul segmentelor de piață se stabilesc prioritățile pentrui testare și se concentrează analiza asupra unui număr limitat de segmente. Alegerea se face în funcție de analiza segmentelor și de capacitatea companiei. Unele segmente se pot dovedi interesante după analiză, dar nu suficient de pregătite pentru a accepta o nouă tehnologie; altele se dovedesc de talie prea mică, fără putere financiară.

Pe de altă parte, compania realizatoare trebuie să măsoare cu precizie intervalul necesar pentru realizarea produsului, în cantitatea si cu calitatea prevăzută. Această măsurare este fundamentală în universul produselor de înaltă tehnologie, unde factorul timp este crucial  pentru evitarea apariției unui concurent mai rapid. Același lucru este valabil și pentru calitate, datorită nivelului ridicat al performanțelor cerute de clienți. Specialiștii francezi sugerează că este mai bine să fie vizat un segment mai îngust, care poate fi aprovizionat repede și cu un control impecabil al calității, de tip zero defecte, decât să fie vizată o piață largă, care nu poate fi aprovizionată suficient de rapid (riscându-se apariția unor noi concurenți), sau mai rău, să se furnizeze produse insuficient testate.

 

Pentru toate aceste motive, evaluarea segmentelor de piață trebuie făcută de un grup compus nu numai din specialiști în marketing care prezintă studiul lor asupra diferitelor canale potențiale, ci și de membrii echipei de cercetare-dezvoltare,  de producție si din serviciul financiar.

Departamentul de marketing, în strânsă colaborare cu departamentul de C-D, vor proceda la alegerea clienților cei mai interesați de noua inovație. Aceștia sunt intervievați, în general - mai întâi de departamentul de cercetare-dezvoltare și, dacă interesul se dezvoltă, discuțiile sunt continuate de responsabilii mai operaționali (producție, comercial). Se vor măsura reacțiile clientului față de noul produs și eventualele diferențe în raport cu așteptările sale. În această fază se fac prezentările confidențiale, ca și punerea la dispoziție a unui prototip pentru evaluare.

 

Alegerea segmentelor de piață și a priorităților de piață

 

Dacă noua tehnică pare acceptată de clienții testați, urmează faza alegerii segmentelor de piață. In legătură directă cu departamentul de C-D și de producție, specialiștii în marketing determină canalele prioritare pe baza adecvării la nevoile clienților, având în vedere nivelul cererii potențiale,  capacitatea de producție și alte criterii pertinente. În interiorul segmentelor reținute, specialiștii în marketing definesc clienții cei mai sensibili pentru a li se acorda prioritate.

Un marketing concentrat  nu reține decât un segment de piață. Un exemplu în acest sens îl constituie firma franceză Sagem, care a făcut din strategia nișei, strategia firmei. Ca rezultat, Sagem deține părți importante din piața diversă a sistemelor de ghidare a avioanelor și rachetelor, a decodorilor pentru canalul de Tv-Canal Plus, a micilor centrale telefonice, de telex, de semnalizare feroviară.

Un marketing diferențiat selecționează mai multe segmente de piață prin mijloacele marketingului adaptat fiecăruia. Astfel, IBM se adresează unui mare număr de utilizatori de informatică din diferite sectoare (bănci, asigurări, industrie), cu mijloace financiare variate, de la întreprinderi mici și mijlocii până la marile organizații internaționale. Fiecărui segment de piață îi corespunde un tip de produs, de preț, de comunicare și distribuție specifice, ceea ce necesită resurse mult mai importante comparativ cu marketingul concentrat.

 

Imaginea produsului (poziționarea produsului în percepția clienților)

 

Poziționarea se referă la imaginea produsului nou. In această etapă nu se mai pune problema utilității produsului, ci numai a percepției clientului față de produs.

Rezultatele interviurilor făcute în etapele anterioare într-un anumit segment de piață, ca și reacțiile utilizatorilor prototipului, sunt fundamentale pentru a identifica avantajul net pe care îl oferă noua tehnologie. Acest avantaj competitiv este cel care trebuie comunicat pentru ca produsul nou să se distingă de soluțiile existente și să fie poziționat în percepția clienților din segmentul de piață.

Cum subliniază M. Porter, avantajul competitiv al unei soluții este direct proporțional cu valoarea sa pentru client. In cazul produselor inovatoare de înaltă tehnologie, acestea fie că generează o valoare foarte ridicată prin noutatea ce o reprezintă (diferențiere), fie  că generează o valoare comparabilă cu soluțiile tradiționale, dar la costuri mai mici (avantaj de preț).

Această percepție a avantajului oferit de un produs sau de o soluție variază de la un segment de clienți la altul. Astfel, pentru sectorul aeronautic, de exemplu, prețul nu este niciodata o limită în achiziționarea unei soluții care aduce o nouă funcționalitate. Nu același lucru este valabil pentru sectorul automobile, care este mult mai sensibil la prețuri.

Rezultatele întrevederilor cu clienții trebuie să permită identificarea atributelor noii soluții considerate ca cele mai importante: performanță, ușurință în utilizare, competențele tehnice cerute, facilități de întreținere, service-ul necesar. Avantajul principal va servi atunci pentru a defini baza prețului, orientarea politicii de comunicare și motivarea distribuției, în scopul de a se construi o poziție competitivă puternică pe segmentul de piață ales.


 

 

 

6.2 Segmentarea pieței pentru produsele de înaltă tehnologie solicitate de clienți

 

Metodele utilizate pentru identificarea segmentelor de piață aferente produselor standard sunt aplicabile și în cazul produselor de înaltă tehnologie pentru care solicitările  clienților au un rol motor, fiind vorba doar de ameliorarea produselor existente, chiar și în manieră semnificativă.

In asemenea cazuri contururile pieței sunt deja identificate. Responsabilii cu marketingul dintr-o societate care dorește să lanseze un nou computer  personal sau un nou robot de sudare pentru clienții industriali, dispun, în mod normal, de toate datele asupra utilizărilor actuale sau potențiale ale computerelor personale sau, respectiv, ale roboților de sudură. Pe baza acestor informații, ei vor segmenta piața pentru a-i delimita pe cei care trebuie vizați cu prioritate.

Demersul acesta, bazat pe o ascultare foarte fină a pieței, se desfășoară tot în 5 faze:

n   se aleg criteriile de segmentarea pieței;

n   se definesc segmentele;

n   se evaluează segmentele;

n   se alege un anumit număr de segmente de piață;

n   se determină produsele și mijloacele de marketing pentru fiecare dintre ele.


Alegerea criteriilor de segmentare a pieței

 

Pentru produsele destinate consumatorului final (familii, persoane private), există două mari categorii de criterii de segmentare:

- după caracteristicile consumatorilor ;

- după răspunsul clienților privind necesitățile lor.

Segmentarea pieței după al doilea criteriu - răspunsul legat de necesități - încearcă să stabilească grupe omogene de consumatori în privința cunoștințelor și a atitudinii față de produs.

Pentru clienții industriali, criteriile de segmentare pot fi grupate în 5 categorii:

- dupa mediul întreprinderilor, cei ce aparțin la un sector determinat sau la localizarea activităților principale ale unei companii;

- după caracteristicile de exploatare (tehnologii utilizate, produse comercializate, marimea societăților comerciale);

- dupa procedeele de achiziționare - organizații de achiziționare, criterii de cumpărare;

- după caracteristicile cumpărătorilor - vârstă, atitudinea lor față de risc, fidelitatea fața de o marcă;

- factorii conjuncturali - urgența sau importanța comenzilor.

 

După parcurgerea celor 5 clase de criterii, responsabilii de marketing trebuie să obțină categorii de clienți relativ omogene, care constituie segmentele de piață.

 

Definirea segmentelor

 

Pentru a defini conținutul segmentelor de piață, se identifică caracteristicile și comportamentul consumatorilor. Acest studiu de piață se realizează începând cu chestionare care sunt supuse unui eșantion de populație. Răspunsurile la aceste chestionare sunt afectate, destul de frecvent, de notorietatea și imaginea mărcilor existente sau  de importanța relativă acordată de clienți atributelor produselor de pe piață.

Tratarea datelor - prin analiză factorială , apoi prin analiză tipologică -permite clasarea și ordonarea ansamblului de răspunsuri, grupându-le în segmente diferite, cât mai omogene.

Numărul mai mic de clienți industriali decât de clienți persoane fizice permite conducerea mai ușoară a interviurilor la un număr de întreprinderi reprezentative. În general, cu cât domeniile de activitate sunt mai tehnice, cu atât clienții sunt mai ușor de reperat.

 

Evaluarea segmentelor

 

Nu toate segmentele de piață sunt interesante, de aceea se rețin cele mai semnificative, făcând evaluarea potențialului (după volumul producției și profitul realizat) și accesibilitatea în raport cu societatea, cu poziția sa față de concurență, cu strategia în raport cu misiunea întreprinderii.

Aceste evaluări se fac de către compartimentul marketing împreuna cu departamentele de C-D și de producție pentru validarea posibilităților tehnologice.

Piețele industriale necesită o reflecție importantă asupra posibilităților de acces. In afara analizei poziției concurenților, este importantă evaluarea tuturor barierelor la intrarea pe segment și în special obstacolele administrative și guvernamentale.

 

Alegerea segmentelor

 

Această alegere se face în funcție de resursele pe care societatea dorește să le pună în joc: un marketing concentrat pe un segment este mai puțin scump, dar mai riscant decât un marketing diversificat pe mai multe segmente. Alegerea depinde, de asemenea, de posibilitățile tehnice și de capacitatea societății de a ieși rapid pe piață cu un produs de calitate, având un real avantaj competitiv.

Alegerea segmentelor de piață se face de echipa de marketing, care integrează și persoane din departamentul cercetare-dezvoltare, producție, întreținere, servicii financiare, ultima decizie fiind luată la nivelul organismelor de conducere abilitate.

 


7. Câteva postulate, fundamentale pentru marketingul cercetării-dezvoltării

 

 

Piața cercetării nu este un “dat”, ce trebuie doar cunoscut; piața cercetării depinde de nivelul și rezultatele cercetării însăși; piața cercetării este “cu geometrie variabilă”.

         

Într-adevăr, piața este caracterizată nu numai prin sortimente și tipodimensiuni, ci (și) prin nivelul de performanță, nivelul de prețuri și raportul performanță / preț. O piață închisă pentru o anumită plajă de performanțe, pentru o anumită plajă de prețuri sau / și pentru un anumit raport performanță / preț poate deveni deschisă, accesibilă dacă una sau mai multe dintre aceste date se schimbă semnificativ, și invers.  

          Deci, analiza piețelor nu trebuie să fie făcută numai pentru grupe sortimentale și tipodimensiuni, ci (și) pentru performanțe și prețuri; tot așa, analiza șanselor de a pătrunde sau / și de a se menține pe anumite piețe este esențial dictată de parametrii menționați (la care se adaugă, desigur, ceilalți parametri de marketing - particularități, promovare, rețea de distribuție, rețea de service etc.)

          În consecință, marketingul cercetării-dezvoltării include și începe cu analiza parametrilor menționați - existenți pe piața vizată și a celor stabiliți ca ținte pentru / obtenabili prin / propria activitate de cercetare-dezvoltare.

          Prin aceasta, marketingul nu este o simplă activitate constatatoare a realităților de pe o anumită piață, ci are un rol activ, de influențare, orientare și validare a deciziilor strategice și operaționale din activitatea de cercetare-dezvoltare.

 

 

Uneori, cercetarea își creează piața.

 

Nu întotdeauna cercetarea răspunde unei cerințe mai mult sau mai puțin explicit formulate pe piață. Multe domenii de dezvoltare s-au născut în mintea unor cercetători / unor inventatori, înainte de a fi bănuite spre a fi cerute de vreun beneficiar, pentru ca, apoi, oferite pe piață, să devină, treptat, componente indispensabile ale vieții sau ale activității economice și sociale, sau elemente de progres esențial în raport cu nivelul dinaintea apariției lor. Deci, “cererea socială”, fără să fie ignorată,  nu trebuie să fie nici  absolutizată, cercetarea fiind aptă să-și creeze cererea ulterior, după obținerea unor rezultate care să stârnească interesul cererii (după cum s-a arătat și în cap. 6). 

 

 

Analiza economică este parte integrantă a cercetării de dezvoltare și ghidează soluțiile cercetării

 

Pe parcursul elaborării unei cercetări, cercetătorul se confruntă cu  numeroase situații în care trebuie să adopte decizii, a căror esență este economică sau conjugat tehnico-economică, afectând raportul performanță / cost. Întrucât raportul performanță / cost, obținut în final, este un determinant al accesului pe piață, rezultă că pașii de cercetare determinanți pentru acest raport trebuie parcurși pe baza analizei tehnico-economice corespunzătoare, iar concepția și obiceiul de a stabili soluțiile pe bază de considerente exclusiv (sau: în principal) tehnico-științifice, lăsând analizei economice numai un rol constatator final (și, adesea, tardiv), sunt contraproductive.

 

 

Cercetarea trebuie să expliciteze impactul economic și utilitar și să prezinte lucrurile de pe poziția intereselor beneficiarului

 

          În activitatea de promovare, de regulă, cercetătorii au tendința de a pune accentul pe performanța tehnică intrinsecă, de specialitate, pe evidențierea rafinamentului tehnico-științific, neglijând sau subdimensionând aspectele utilitare pentru beneficiar și cele economice. Pentru a obține finanțare, este necesar ca finanțatorului să i se expliciteze toate componentele (determinante) de performanță / preț și, mai ales, felul în care vor fi recuperate fondurile investite [v., de exemplu, 31].

 


 

8. Caracterizări ale pieței C-D din România

 

8.1. Piața rezultatelor cercetării, “marfa” pieței cercetării

Cunoștințe

      Concepții, concepte, teorii, modele, cauzalități, ipoteze

      Informații

             Procese, fenomene, adevăruri (științifice)

            Valori (parametri, caracteristici, indicatori etc.)

      Sisteme (ansambluri ordonate) de cunoștințe, informații, date

Soluții

     Pentru produse, tehnologii

     Pentru sănătate

     Pentru sisteme și procese tehnologice, economice, sociale, ecologice

          Strategii

Capital intelectual

     Experiență (expertiză), know-how, tradiții, climat, acumulate prin   lucrări, activități, realizări și eșecuri trecute

     Preocupări și activități de C-D în curs (potențial favorizant pentru noi rezultate și finalizări)

     Proprietate intelectuală (brevete etc.)

Dotări (speciale

         

          Adresându-se unui beneficiar de orice ordin (v. mai jos), cercetarea-dezvoltarea poate oferi:

n   Noi produse spre a fi realizate sau perfecționări ale celor existente în nomenclatorul beneficiarului; modificări ale output-ului beneficiarului

n   Reducerea costurilor (a input-urilor beneficiarului, pentru output-uri date), creșterea profitabilității beneficiarului

n   Combinații ale celor două variante anterioare

 

Observație. Prin “modificarea output-ului” beneficiarului se poate avea în vedere, de exemplu, ca un caz particular, numai accelerarea satisfacerii comenzilor, fără a recurge la modificarea fizică a performanțelor produselor și, eventual, fără o reducere a costurilor directe pe produs, dar beneficiarul obține creșterea profitabilității prin creșterea volumului desfacerii, lărgirea nișei de piață, influențe favorabile în jocul cheltuielilor indirecte ș. a.

 

 

8.2. Jaloane privind “beneficiarii” cercetării-dezvoltării

 

          La numeroase categorii de cercetări, “beneficiarul” reprezintă fie un cuplu:

n   beneficiarul producător

n   beneficiarul utilizator

fie o succesiune:

n   beneficiarul de ordinul 1

n   beneficiarul de ordinul 2

n   ….

n   beneficiarul de ordinul n

 

          Exemple:

          Beneficiar de ordinul 1: producătorul unui material cu caracteristici de utilizare îmbunătățite

          Beneficiar de ordinul 2: producătorul unui material compozit în care intră, sau care folosește ca produs auxiliar, noul material cu caracteristici de utilizare îmbunătățite, sau producătorul unui subansamblu

          Beneficiar de ordinul 3: Producătorul unui produs complex, în care intră materialul compozit sau subansamblul realizat de beneficiarul de ordinul 2

          Beneficiar de ordinul 4: Utilizatorul produsului realizat de beneficiarul de ordinul 3

          Beneficiar de ordinul 5: Mediul ambiant, influențat favorabil (sau nu) de utilizarea (sau de dezafectarea) produsului de către beneficiarul e ordinul 4

         

          Nu este o teorie excepțional aplicabilă, ci regula, sau cel puțin ceva foarte frecvent întâlnit; de exemplu:

 

materii prime pentru fire, fibre

fire, fibre

textile

confecții

oameni purtători ai confecțiilor

eventual impact de mediu

 

          De remarcat și faptul că beneficiarul de ordin ultim nu este întotdeauna și beneficiarul (utilizatorul) final al lanțului, putând exista impact și în aval de utilizatorul final. Cercetări de deosebită amploare și importanță se referă, pe plan mondial actual, tocmai la astfel de situații; de exemplu: substituirea CFC (clorofluorcarbonatelor) în spray-uri și în agregate frigorifice, pentru limitarea / evitarea afectării stratului de ozon, sau la realizarea detergenților biodegradabili sau a ambalajelor biodegradabile, sau la anumite soluții ce se adoptă în proiectarea CNE (centralelor nuclearo-electrice) având în vedere ușurarea dezafectării lor viitoare, sau gestionarea ulterioară a reziduurilor lor  reactive.

          Translatarea caracterului de “piaț㔠de la beneficiarul de ultimul ordin, dacă acesta este mediul ambiant sau societatea, sau umanitatea (sau alți factori diseminați, sau de interes larg sau general), către beneficiari de ordin premergător în lanțul de beneficiari, se efectuează, de regulă, sub imperativele normelor, standardelor, convențiior internaționale, restricțiilor legislative etc., care limitează valorile admise pentru anumiți parametri, sau dreptul de a produce și a utiliza anumite soluții sau anumite tipuri de produse (v. minele anti-persoană, de exemplu), sub sancțiunea de a le exclude din piață sau de a interzice accesul în continuare pe piață, sau, eventual, și sub alte sancțiuni (cum este cazul cu producția de narcotice, dar nu numai).  

         

          De remarcat, de asemenea, că beneficiarii de ordine diferite pot fi localizați într-o aceeași categorie de beneficiari: de exemplu, omenirea, beneficiară a anumitor noi utilaje sau materiale sau alte produse, care îi sunt destinate, poate suferi, pe termen lung, mutații imprevizible cu caracter general (sau mediu statistic), unele - pozitive, altele - negative, diferite de cele care au format obiectul și obiectivul prim al cercetărilor și al realizărilor tehnologice inovative. Exemple se pot găsi în domeniul tehnicilor multimedia, al urbanizării, al medicamentelor și altele. Alte exemple se pot găsi în domeniul ecologic însuși, unde efecte pe termen scurt urmărite pot fi dublate de efecte pe termen lung în același domeniu, dar de altă speță și neprevăzute inițial.

 

          În prezent, piața entităților economice ce îndeplinesc rolul de beneficiari ai cercetării-dezvoltării românești poate fi sistematizată în următoarele categorii:

n   Societăți cu capital încă majoritar de stat, aflate sub o conducere competentă și dispunând de o piață de desfacere proprie, internă sau / și externă, interesate și apte să absoarbă rezultate de cercetări. În aceeași categorie ar putea fi incluse unele dintre companiile naționale, care dispun și de mari resurse financiare, dar care, din această cauză, sunt oricând dispuse să achiziționeze tehnologii, utilaje și rezultate de cercetări de pe plan mondial.

n   Societăți recent desprinse (spin-off) prin restructurare din companiile naționale sau din alte societăți mari, care au o situație financiară mai curând precară, datorită tăierii cordonului ombilical cu societatea-mamă, dar care își caută drumul, pot dori să valorifice relativa independență pe care au dobândit-o, inclusiv pentru deschideri tehnologice.

n   Societăți cu capital încă majoritar de stat care, fie datorită incompetenței conducerii și sub imperiul mecanismelor generale de devalorizare și distrugere, ce acționează în economie în acești ani, fie datorită dificultăților de menținere pe piață, ca urmare a disproporțiilor moștenite și a mutațiilor de pe piața internă și externă, fie datorită ambelor categorii de cauze, în combinație, au politici defensive, pasive și sunt puțin apte și interesate în cercetare și în inovare tehnologică.

n   Societăți cu capital majoritar privat românesc, cu piață relativ asigurată și cu suficientă forță financiară, care ar putea fi susceptibile de interes pentru rezultate de cercetări.

n   Societăți cu capital majoritar străin, cumpărate pentru a elimina concurența românească și aflate în proces de limitare, descompunere  și distrugere deliberată de către “partenerul” străin.

n   Societăți cu capital majoritar străin active pe piață, reprezentând plasamente financiare mai mult sau mai puțin izolate ale investitorilor respectivi, care ar putea fi, cu rezerve și cu precauții,  susceptibile de eventual interes pentru rezultate oferite de cercetarea românească.

n   Societăți cu capital majoritar străin active pe piață, reprezentând societăți străine sau multinaționale puternice, care sunt orientate, de regulă - exclusiv, spre cercetarea-dezvoltarea (străină) proprie.

n   IMM-uri, societăți cu capital privat românesc, nou născute ca societăți private românești (nu prin privatizarea unor societăți cu capital de stat), unde se pot semnala, în principal, trei subcategorii:

n   Societăți relativ prospere, bazate, deocamdată, pe intuiția patronului și pe improvizații tehnologice ocazionale, apte de a absorbi eventuale rezultate izolate, în condițiile unei profitabilități evidente.

n   Societăți relativ prospere care, treptat, vor deveni conștiente de necesitatea de a-și constitui o strategie economică și tehnologică proprie.

n   Societăți care, din diferite cauze, au o situație economică dificilă și este puțin probabil - deși nu exclus - să recurgă la cercetare-dezvoltare pentru emergență, nedispunând nici de resursele ce le-ar fi necesare; ajutoarele financiare, din mediul bancar, de stat sau alte surse, ar fi orientate, cu precădere, spre dotări cu noi utilaje, fără a se exclude investirea resurselor obtenabile în noi tehnologii sau / și în noi produse pentru fabricația proprie.

   

          Acestea au fost componente ale pieței interne a cercetării-dezvoltării. Nu trebuie omise trei circumstanțe de o deosebită importanță:

n   Existența fie a unor puternice formațiuni proprii de cercetare-dezvoltare în interiorul societăților potențial beneficiare enumerate, fie a unei puternice tradiții și mentalități autarhice în clasa managerială românească (alimentate și de “realizări” superficiale și necorespunzătoare, eventual primite cândva din partea organizațiilor de cercetare specializate).

n   Libertatea acestor societăți de a recurge la oferta străină de cercetare-dezvoltare, existentă pe piața românească mai ales sub forma rezultatelor ei materializate - utilaje, materiale, tehnologii confirmate prin experiențe anterioare etc. și beneficiind și de alte avantaje comparative, obiective și subiective, cunoscute.

n   Existența blocajului financiar; se cunosc cazuri de cercetări contractate, realizate și neachitate, plata unităților de C-D executante find, evident, pe un rang inferior de prioritate în raport cu plata furnizorilor de materii prime, energie și utilități, de exemplu; situația menționtă este cu consecințe catastrofale pentru unitățile de C-D în cauză.

         

          De asemenea, la piața internă a cercetării-dezvoltării trebuie adăugat sistemul de cerere (finanțare) instituționalizată: planul național, programul “Orizont 2000”, sistemul de grant-uri, care sunt considerate cunoscute și nu sunt prezentate desfășurat în cadrul prezentei lucrări, dar, principial, nu trebuie să fie omise în calitatea lor de componente ale pieței interne a cercetării-dezvoltării (este evident că, în practică, ele nu sunt omise).

          Pe piața românească este așteptată constituirea fondurilor cu capital de risc (Venture Capital) și a firmelor de antreprenoriat de proprietate intelectuală.

         

O altă componentă a pieței cercetării-dezvoltării românești o constituie cea externă, la rândul acesteia - sub cel puțin trei mari categorii de oportunități:

 

n   Piața programelor internaționale de cercetare-dezvoltare (Programul-cadru V al UE, Eureka, NATO ș.a.).

n   Piața firmelor (potențial) beneficiare de cercetări, care, în principiu,  reprezintă întreaga multitudine și diversitate a societăților naționale străine și internaționale și care, cu realizări de C-D consistente și o promovare adecvată, ar putea fi teoretic accesate, fiind de depășit câteva straturi de bariere suprapuse: tradiția, bariera psihologică, bariera propriei cercetări, concurente, care ar fi consultată, bariera cunoașterii condițiilor beneficiarului, bariera diferenței de dotare și condiții de lucru, trecând peste bariera de prim ordin, a calității, adecvării și profitabilității  rezultatelor oferite.

n   Piața firmelor străine executante de cercetări, care pot fi accesate pentru a se oferi serviciile cercetării-dezvoltării românești în calitate de subexecutant (și, cel puțin în domeniul software, cercetătorii români sunt deja intrați pe un atfel de segment de piață, chiar dacă, de multe ori, condițiile nu sunt foarte echitabile). Din acest punct de vedere, experiența cooperării, în consorții, a firmelor românești cu executanții programelor străine de cercetare, constituie un antrenament util și, uneori, și o carte de vizită în acțiunile viitoare de promovare pe piața străină.

 

 

8.3. Piața ofertanților de rezultate ale cercetării-dezvoltării

 

·     Organizații specializate independente pentru cercetare-dezvoltare (institute, centre, colective etc.)

·     Catedre de învățământ superior

·     Persoane fizice (cercetători, autori, inventatori independenți)

·     Colective și consorții ad-hoc (pe proiect)

·     Departamente, laboratoare de cercetare din cadrul organizațiilor interesate (beneficiarul include pe executantul cercetărilor)

·     Compartimente de producție (“microproducție”) din cadrul organizațiilor de cercetare (executantul cercetărilor include pe beneficiarul producător)

·      Organizații specializate pentru cercetare-dezvoltare, dependente (aparținând unor consorții, trusturi etc.; beneficiarul are în subordine / în proprietate pe executantul cercetărilor)

 

Ofertanții de rezultate ale cercetărilor, din puctul de vedere al articulării lor în piața respectivă, se grupează în:

à     Organizații specializate pe profil științific-tehnologic (domenii științifice, ramuri, specialități)

à     Organizații specializate pe proiect (pe produs, sistem etc.; integratori, coordonatori)

          Organizațiile specializate pe profil au, de regulă, un contact mijlocit, indirect cu piața utilizatorilor finali, intermedierea având loc fie prin

organizații specializate pe proiect, fie prin intermediul unor organizații specializate pe profil de ordin superior (plasate mai în aval, pe fluxul relaților cu beneficiarii).

          În România, structura tradițională a organizațiilor de cercetare-dezvoltare specializate, constituită în ultimele decenii, a fost, de regulă, cea pe profiluri. Rolul de organizații integratoare era îndeplinit, în anumită măsură, de organizațiile de studii și proiectare, care, însă, fiind axate, în principal, pe pregătirea de investiții, erau, totdată, obligate să opereze cu soluții “omologate” - deci, cu soluții cunoscute și nu cu soluții noi, jucând rar rolul de veritabil integrator al unor soluții și realizări inovative, ce comportă contribuții pluridisciplinare.

          Pe de altă parte, organizațiile de cercetare-dezvoltare au, în mod tradițional, o insuficientă dezvoltare a abilităților de analiză economică, aceasta fiind redusă, în cel mai bun caz, la un rol pasiv, constatator, și nu la cel, necesar, de instrument de ghidare și validare interactivă a proceselor decizionale din cercetare-dezvoltare.

          Polarizarea duală, tradițională în România: executant - beneficiar, în condițiile în care progresul tehnologic este, în realitate, pluridisciplinar și plurietajat sub aspectul relațiilor între beneficiari de diferite grade, în corelare cu o insuficent de aprofundată abordare și implicare a disciplinelor științifice și tehnologice integratoare (de tipul Project Management), precum și a organizațiilor specializate crespunzătoare, poate fi și, sub diferite aspecte, este încă, o piedică în calea constituirii unei piețe reale a cercetării-dezvoltării și, deci, în calea realizării unor procese inovative dinamice și profitabile.

 


9. Unele probleme și recomandări speciale privind metodologia de abordare de marketing a pieței românești în domeniul C-D

 

          1. Abordarea de marketing - analiza pieței și a problemelor legate de pătrunderea pe piață - este necesar să fie efectuată, în cadrul activității de C-D, în cel puțin trei situații (stadii) generale:

1.1. La abordarea unei / unor cercetări, pentru a se stabili oportunitatea, prioritatea, dimensiunea fondurilor care să fie alocate etc., deci - pentru stabilirea deciziilor privind tematica de cercetare și planificarea acesteia.

1.2. La încheierea unei cercetări științifice, sub aspectul cunoașterii soluției, inclusiv a fezabilității acesteia, în vederea trecerii la dezvoltarea tehnologică: la stabilirea tipodimensiunilor (după caz - și a soluțiilor constructive, a design-ului,  a procedurilor etc), a nivelurilor de performanță, a costurilor, a raportului peformanță / cost.

1.3. La finalizarea concretă a soluției la nivel de produs / serviciu, în vederea promovării pe piață, a dimensionării și orientării campaniei publicitare, a distribuției etc.

 

Se poate observa că situația (stadiul) “1.2” are caracter intermediar între “1.1” și “1.3”.

Chiar dacă s-a efectuat o cercetare de piață într-un stadiu anterior, este necesară reluarea și în stadiile următoare, dat fiind că, pe măsură ce soluția se definitivează și se concretizează, datele pentru cercetarea de piață, raportul performanță / cost etc., se precizează, întrebările la care trebuie să se răspundă sunt mai concrete și mai de detaliu; pe de altă parte, se urmăresc obiective diferite, după cum s-a specificat mai sus.

 

          2. Este necesară definirea / delimitarea cât mai exactă a tipurilor de rezultate ce vor fi obținute, inclusiv a valorilor cantitative, după caz, în vederea delimitării nișei de piață. În caz de incertitudine, se vor construi variante (de exemplu: maximă, minimă, probabilă).

 

          3. Urmează: constituirea / caracterizarea rezultatelor și a efectelor pe care le produc, după caz, pe succesiuni de beneficiari de diferite ordine; analiza modului de propagare a efectelor pe succesiunea de beneficiari.

 

          Pentru o piață existentă, cunoscută: ce mutații se produc; schimbări de ponderi pe piață; prețuri; standarde. Eventuale efecte propagate în alte piețe, domenii etc.

În cazul unei nișe de piață noi: construirea de scenarii - care ar putea fi efectele, directe și propagate

 

Analiza va urmări punctajul din schema redată în continuare, dezvoltând aspectele care se potrivesc.


 

Cazul 1. Cercetarea este destinată să creeze o (nișă de) piață nouă, inexistentă în prezent

n   noi funcțiuni

n   caracteristici (parametri) radical superiori

prin:

n   funcționalitate nouă sau radical superioară

n   materiale sau componente cu caracteristici radical superioare

 

Cazul 2. Cercetarea este adresată unei nișe de piață existente, vizând, în principal:

n   îmbunătățirea performanței (output-ului)

n   noi funcțiuni

n   caracteristici (parametri) superiori

sau / și

n   reducerea costului (input-ului)

      prin:

n   ameliorarea funcționalității produsului

n   ameliorarea componentelor, materialelor

n   ameliorarea tehnologiei

n   îmbunătățirea raportului performanță / cost (output / input)

 

Situații:

·     Beneficiarul de ordin 1 (beneficiar executant direct) poate / nu poate fi anvizajat, depistat, analizat

·     Beneficiarul de ordin k (beneficiar utilizator direct) poate / nu poate fi anvizajat, depistat, analizat

·     Beneficiarul este clar diferit (premergător) față de beneficiarul producător final

 

Cazul 3. Cercetarea vizează noi modalități (metode) de utilizare a unor produse existente, beneficiarul fiind exclusiv la nivelul utilizatorului (nu se realizează produs nou sau tehnologie nouă de fabricație)

 

Cazul 4. Cercetarea urmărește realizarea de cunoștințe, de interes îngust sau larg

 

Pentru analiza piețelor / segmentarea pe beneficiari, caracterizarea beneficiarilor și a rezultatelor cercetării etc., se recurge la procedurile și specificațiile descrise în capitolele anterioare.

 

4. Precauții privind eventuale drepturi de exclusivitate ale beneficiarului (în fiecare dintre stadiile 1.1, 1.2 sau 1.3):

4.1. Lucrarea de C-D constituie un răspuns la o cerere din partea unui beneficiar?

4.2. Lucrarea de C-D a constituit o inițiativă a cercetării, urmând să i se caute beneficiar(i)?

4.3. Dacă răspunsul la “4.1” este Da, a existat un contract cu clauză de exclusivitate în favoarea beneficiarului respectiv? Clauza de exclusivitate acoperă în mod semnificativ rezultatele obținute? În acest caz, mai poate fi investigată numai piața beneficiarului, piața executantului lucrării de C-D fiind limitată la beneficiarul respectiv. Clauza de exclusivitate a fost negociată suficient de precaut? (ținând seama de condițiile dificile existente, când este atât de greu de găsit beneficiari). Ca urmare a exclusivității, executantul cercetării primește avantaje corespunzătoare din partea beneficiarului? (Răspunsurile la aceste întrebări mai pot servi fie pentru situații similare viitoare, fie pentru o eventuală renegociere, decă relațiile cu beneficiarul o permit și dacă apare o conjunctură favorabilă renegocierii.)

În general, la rest de condiții egale, contribuția financiară a beneficiarului cu condiții de exclusivitate trebuie să fie mai mare, decât în absența clauzei de exclusivitate (deși efortul de marketing al executantului cercetării este mai redus în condiții de exclusivitate), executantul fiind privat de posibilitatea de a obține venituri suplimentare prin valorificări suplimentare.

4.4. Dacă răspunsul la “4.1” este Da, dar nu a existat o clauză de exclusivitate, este de examinat dacă eventuala extindere la alți beneficiari prejudiciază sau nu pe beneficiarul care a inițiat cercetarea, explorarea altor beneficiari urmând să fie făcută cu luarea în considerare a eventualului interes de păstrare a bunelor relații cu primul beneficiar.

          Deci, chiar dacă o anumită cercetare este solicitată de către un beneficiar concret, este oportună o investigare a pieței, pentru a se cunoaște care este potențialul de valorificare și la alți beneficiari și a avea, astfel, elementele necesare pentru negocierea clauzei de exclusivitate, dacă beneficiarul o cere. În funcție de “prețul” acestei clauze, cerut de către executant, beneficiarul poate considera mai avantajos pentru el să renunțe la această clauză, în funcție de propria evaluare a pieței sale concurențiale.

         

5. Corolar: Nu exist㠓preț” dat și imuabil, pentru o cercetare dată, bazat pe antecalcul și postcalcul:

a) La rest de condiții egale, variația în plus sau în minus a prețului unei cercetări se repercutează asupra calității acesteia (grad de detaliere și analiză a unor eventuale variante, precizia unor determinări analitice sau experimentale etc.).

b) Pentru o aceeași cercetare, prețul de piață diferă, în funcție de clauza de exclusivitate, a cărei importanță, la rândul său, diferă în funcție de situația pe piața concurențială (numărul și ponderea pe piață a competitorilor potențial interesați, impactul economic al noii soluții asupra acestora etc.).

         

6. Prețul (valoarea) unei cercetări trebuie să rezulte din evaluarea efectelor aplicării acesteia și a condițiilor de recuperare a efortului investit (în funcție de ramură și de conjunctura concurențială concretă pe piață se prezumă recuperarea în 1…4 ani; excepțional și ținând seama de eventuale interese strategice - și în afara acestui interval); cum efectele vor fi mai mari sau mai mici în funcție de calitatea cercetării, de nivelul de performanță realizat, care depinde, la rândul său, de efortul investit, rezultă și criteriul de dimensionare optimă a acestui efort.

În caz de exclusivitate, efortul va fi trebui să fie susținut de către un singur beneficiar (cu sau fără cofinanțare), efectele fiind limitate la nivelul acestuia; în cazul absenței clauzei de exclusivitate, efectele diseminării rezultatelor vor putea fi, pe economie, mai mari, dar pentru fiecare beneficiar în parte vor putea fi mai reduse, pierzându-se avantajul comparativ în interiorul grupului de beneficiari ai aceleiași cercetări.

 

          7. Abordarea de marketing a unei cercetări cu grad mare de noutate presupune asigurarea secretului nu numai asupra soluției rezultate, dar chiar asupra existenței preocupărilor respective și asupra deciziei de a acționa (a cerceta) în direcția respectivă. Avantajul concurențial obținut de către primul care valorifică cercetarea, primul care aplică noile soluții, este dependent de factorul timp și de factorul surpriză al lansării noii soluții pe piață, fiind necesar să se evalueze, pe de o parte, profitul suplimentar ce se obține ca urmare a profitului superior obținut prin noua soluție în sine, iar pe de altă parte, cel determinat de faptul că se atrage un segment mai mare din piață și crește volumul desfacerii - eventual, temporar, până la preluarea noii soluții și de către concurenți, dacă aceasta nu a fost de natura de a putea să fie protejată prin brevetare.

          Modul actual, de stabilire a planului - programelor de cercetare prin analize în comisii, evaluări de către evaluatori, dezbateri mai mult sau mai puțin publice, licitații etc., nu este încă orientat pentru păstrarea unui secret corespunzător asupra unor inițiative cu grad mare de noutate și competitivitate la nivel național și, eventual, internațional. Pentru astfel de situații, este necesar să se instituie un regim de secret corepunzător, prin accesul unui număr foarte restrâns și controlat de persoane de înalt nivel la decizile respective, sau să se renunțe la ideea că cercetări de nivel competitiv internațional se pot face în cadrul planurilor și programelor naționale de C-D, lăsându-le ca atribuție exclusivă sectorului privat. Eventual - este recomandabil să existe un program specializat de finanțare / cofinanțare a unor astfel de cercetări, care să limiteze sfera de grad ridicat de secret, dar care să aibă obligația să producă, la anumite intervale, rezultate de cercetări cu grad mare de competitivitate internațională (cu considerarea riscului inevitabil în cercetare).

  

 

10. Sinteză. Concluzii

 

        Lucrarea are ca scop pregătirea aderării la UE sub aspecte ce țin de impactul pieței asupra activității de C-D. Se procedează la  definirea și caracterizarea morfologică și funcțională a pieței C-D însăși,  vizând orientarea în consecință a politicilor și programelor de C-D.

 

        În lucrare se analizează influența dezvoltării economice mondiale și a pieței globale, în contextul accelerării și aprofundării proceselor de inovare pe de o parte, de globalizare și transfer de tehnologie, de exacerbare a impactului avantajelor competitive în contextul liberalizării comerțului internațional, pe de altă parte.

 

O importanță deosebită prezintă, în condițiile României, impactul asupra cercetării-dezvoltării autohtone al proceselor de privatizare și al investițiilor de capital străin, care vin cu propriile tehnologii și cu propriile conexiuni pe linia activității de C-D de origine.

       

În condițiile existente, inclusiv ale liberalizării schimburilor internaționale de persoane, bunuri, servicii și informații, nu mai este valabilă concepția tacită, tradițională, privind identitatea nevoii de cercetare proprie și a nevoii de progres tehnologic, deoarece există numeroase canale de satisfacere a nevoii de progres tehnologic ocolind cercetarea-dezvoltarea românească. 

       

        În capitole distinte, se redau concluzii metodologice semnificative din literatura de specialitate privind marketingul cercetării-dezvoltării în domeniul produselor de înaltă tehnologie și evaluarea pieței pentru produsele noi rezultate din cercetare-dezvoltare.

 

Se dă o sistematizare și segmentare a cererii potențiale de C-D, pe categorii tematice de cercetări și pe entități economice și sociale beneficiare.

       

În lucrare se enunță teza conform căreia piața C-D nu constituie ceva dat, preexistent în afara C-D, ci este “cu geometrie variabilă”, dependentă de rezultatele funcționale și de nivelul de performanță realizat în cadrul activității de C-D. Există - și se exemplifică - situații în care C-D crează noi segmente de piață, ne-preexistente.

       

Se analizează relația între competiția și cooperarea în sfera C-D, ca și relația între promovarea pe piața C-D și protejarea concurenței în acest specific.

       

Piața C-D impune o strânsă conexiune între conținutul C-D sub aspectul tehnologic-științific și sub cel economic, analiza economică fiind un constituent esențial al procesului decizional în C-D; totodată, este necesar ca analiza economică să evidențieze interesul financiar al beneficiarului potențial, modalitățile de implicare a acestuia în finanțarea C-D și modalitățile în care beneficiarii potențiali își vor recupera prin profit investiția făcută.

       

Pe baza analizei efectuate, în cadrul lucrării au fost conturate și se prezintă probleme metodologice speciale, necesar să fie avute în vedere în cadrul marketingului C-D din România: necesitatea abordării de marketing în stadii succesive ale cercetării; specificarea tipurilor de relații între cercetare și piață, sub aspectul inițiativei, al ofertei sau cererii sociale; specificarea tipurilor de beneficiari pe piața cercetării-dezvoltării, aflați în relații de influențare în cascadă; specificarea categoriilor de rezultate ale cercetărilor și ale efectelor posibile, directe și propagate, ale acestora; impactul condițiilor de exclusivitate la contractarea cercetărilor; criterii de stabilire a prețului cercetărilor; probleme ale asigurării secretului asupra cercetărilor cu grad ridicat de noutate, ce vizează obținerea unor poziții de competitivitate.

 


Bibliografie

 

1. Curtis, C. Business and Marketing for Engineers and Scientists. McGraw-Hill Book Company, London, 1994

 

2. Magrath, A. J. How to Achieve Zero-Defect Marketing. Amercian Manegement Association, New York..., 1993.

 

3. Richardson, B., Richardson, R. Business Planning. Pitman Publishing, London, 1992.

 

4. Churchill Jr., G. A. Basic Marketing Research. The Dryden Press, Chicago, 1988.

 

5. Hammer, M., Champy, J. Reengineering-ul (reproiectarea) întreprinderii. Ed. SCIENTCONSULT  și Ed. Tehnică,  București, 1996.

 

6. *** Special Topics Issue: The Art of Sales and Marketing Meets the Science of Project Management. Project Management Network, 1999, September, pp. 23-56.

 

7. Cova, B, Mazet. F. Nouvelles approches du marketing de la grande industrie. Revue Francaise  de Gestion , 106/1995.

 

8. Davis, L. Technology Intensity of US output and Trade. Report of the Office of Trade and Investment Analysis, US Departement of Commerce, 1996.

 

9. Drilhon, G. Choosing Priorities in Science and Technology. The OECD Observer, 170/1991.

 

10. Dubarte, P. Advanced Materials: The Silent Revolution. The OECD Observer, 170/1991.

 

11. Viardot, E. Les deux méthodes de segmentation des marchés pour les produits de haute technologie. Revue Francaise du Marketing, 139/1992/4.

 

12. Viardot, E. Marketing de la High Tech. Publi. Union, NDLR, 1992.

 

13. Sasu, C. Marketing internațional. Ed. Polirom, Iași, 1998.

 

14. Oxford Reference. A Concise Dictionary of Business. Oxford University Press, Oxford, 1990.

 

15. ***. Dicționar Enciclopedic, vol. I. Ed. Enciclopedică, București, 1993.

 

16. Marcu, Fl. Dicționar de neologisme. Academia RSR, București, 1978.

 

17. Cartianu, P. Dicționar de conducere… și marketing. Ed. Tehnică, București, 1981.

 

18. Dubois, P.-L., Jolibert, A. Marketing, Teorie și Practică. Ed. Economică, Paris - Cluj, 1989.

 

19. Allen, J. Ghidul întreprinzătorului particular. Centrul ONU pentru promovarea întreprinderilor particulare mici și mijlocii. Ed. Tehnică, București, 1993.

 

20. ***. Oferta cercetării și inventicii românești la TIB ’99, Agenția Națională pentru Știință, Tehnologie și Inovare (ANSTI), București, 1999.

 

21. Drăgan,  I. C. Noul marketing la începutul mileniului III. Ed. Europa Nova, București, 1998.

 

22. Tănăsescu, D. Engineering, cercetare, marketing, Ed. Centrul de Documentare al Industriei Chimice și Petrol, București, 1973.

 

23. *** Estetica industrială și marketingul. Simpozion, București, 1973.

 

24. Titircă, R. Metode de studiere a cererii de produse și servicii. București, 1980.

 

25. Dijmărescu, E., Glonț, L. Lansarea de produse noi și prospectarea pieții. CNST INID,  București, 1982.

 

26.Voinea, R. Inginerii în dizgrație? Univers Ingineresc, 1-15 nov. 1999.

 

27. Boss, J.F., Lindon, D. Using Research for Marketing in the `90s. ESOMAR, 1996.

 

28. Knutson, J. Use Project Management to “Sell” Your Company’s Products and Services. Project Management Network, 1999, March, pp. 21-22.

 

29. Boress, A. S. The “I Hate Selling” Book. Business-Building Advice for Consultants, Attorneys, Accountants, Engineers, Architects and Other Professionals. Amercain Management Association, New York…, 1994.

 

30. Smith, S., Barker, J. Benefit-Cost Ratio: Selection Tool or Trap? Project Management Network, 1999, May, pp. 23-25.

 

31. Timberlake, R., Solomon, R. Innovative Road Financing. The Second CEI Summit Economic Forum, Prague, November 1999.

 

32. Fleming, J. Meet the Project Manager: The Newest Entrepreneur. Project Management Network, 1998, November, pp. 27-30.

 

33. Dinsmore, P. Tips for Executives: Looking Astute in the Third Millenium. Project Management Network, 1999, February, pp. 25-27.

 

34. Time-to-Market Project Management. Project Management Network, 1999, January, pp. 47-50.  

 

35. Zamfir, M. Marketing prin intermediul târgurilor și expozițiilor. Ed. All, București, 1997.

 

 Înapoi marketingul cercetării                             Înapoi



*  Termenul din original este “regrupare”, care apreciem că nu ar avea o semnificație potrivită în limba română. De altfel, dihotomia, propusă de către autorul citat, regrupare /  decupare, ar putea avea apropieri, în terminologiile uzuale ale altor discipline, cu dihotomii ca: inducție / deducție, agregare / dezagregare (în sensurile din economie, nu din fizică!), bottom up / top down, sinteză / analiză etc.