Modulul tematic 1   

                                                             

 

 

Managementul creativității în activitatea de C&D

 

                                      Dr. ec. ing. Eugen Bontea

 

 

    Introducere

 

    Complexitatea din ce în ce mai mare a problemelor economice contemporane, cerința permanentă de a găsi soluții originale, cât și metode noi de lucru în activitatea de C&D, necesitatea diversificării produselor și elaborarea unor tehnologii noi, mai eficiente, toate acestea au trezit un interes deosebit al societății față de fenomenul creativității în domeniul tehnico-economic.

    Este o realitate de necontestat faptul că dezvoltarea științei și tehnicii zilelor noastre urmează o lege exponențială, dezvoltare care dovedește că în domeniul creației științifice și tehnice hazardul are un loc minor, cercetarea științifică putând fi organizată și condusă astfel încât să se poată obține, în mod deliberat, creațiile științifice sau tehnice pe care ni le propunem. Rezultă că o creație remarcabilă a secolului nostru este tocmai fundamentarea unei metodologii a creativității, care are menirea de a sociali­za inovarea; nu mai așteptăm selecția naturală a celor "aleși" pentru a crea, ci creăm, organizând și conducând acest proces în unitatea economică pe baza unei metodologii a creației, care are tendința de a se îmbogăți, treptat, cu noi elemente operaționale.

    Literatura apărută pe plan mondial, în ultimele trei de­cenii, relevă faptul că orice om normal are disponibilități creatoare, care se manifestă diferențiat ca intensitate, în funcție de anumiți factori care pot stimula sau inhiba acest nobil potențial al ființei umane. De aceea, nu trebuie să ignorăm faptul că universul artificial în care trăim, adică tot ceea ce a fost creat în mediul înconjurător de mâna oamenilor, este rezultatul imaginației creatoare a acestora, fără de care viața în contextul unui univers natural nu ar putea fi posibilă.


                                                             

                                                             

 

    Elemente teoretice privind procesul de creație

 

    Conceptul de creativitate are o sferă foarte largă, cuprin­zând totalitatea realizărilor cu caracter de noutate absolută

înfăptuite în orice domeniu al activității umane. Definițiile apărute în literatura de specialitate au calitatea de a se com­pleta reciproc, conducând la următoarea definiție mai cuprinzătoare: creativitatea este un proces psihic care constă din combi­narea sub o formă originală a unor cunoștințe acumulate prin studiu sau experiență (idei, noțiuni, teorii, metode), combi­nare care conduce la realizarea conceptuală a unui bun material sau spiritual, util societății o anumită perioadă de timp.

    Din definiția de mai sus rezultă câteva concluzii semnifi­cative, și anume:

    - procesul de creație este un act în exclusivitate uman;

    - potențialul creator al unei persoane depinde de volumul de cunoștințe acumulate prin studiu sau experiență;

    - valabilitatea produsului creației este limitată în timp, datorită fenomenului de uzură morală, atât în domeniul produse­lor, cât și al cunoștințelor;

    - actul de creație este rezultatul unui proces combinatoriu.

    Psihologii susțin existența mai multor etape în care se desfășoară procesul de creație și care sunt următoarele:

    - etapa de documentare și de lucru efectiv;

    - etapa intuitivă finalizată prin iluminare;

    - etapa analizei critice și a verificării.

    Această etapizare, care rămâne totuși ipotetică, are meri­tul de a înlătura umbra de mister care a planat multă vreme asupra procesului de creație, făcându-l inteligibil, ceea ce facilitează producerea voluntară a procesului creator.

    Alături de imaginație, intuiția joacă un rol important în procesul de creație. Pentru a fi eficient, cercetătorul nu trebuie să se mențină numai în sfera gândirii logice, ci trebuie să facă permanent pendularea între gândirea logică și gândirea intuitivă. Această pendulare poartă denumirea de strategie euris­tică, pe care cercetătorul o adoptă în funcție de natura proble­mei cu care se confruntă.

 


                                                              

                                                             

 

    Organizarea și conducerea grupului multidisciplinar de

    creativitate

 

    Cercetarea științifică contemporană are tendința de a folosi din ce în ce mai mult activitatea colectivă, desfășurată în cadrul echipelor și grupurilor de creativitate. Pentru acest motiv, cercetările psihosociologice cu privire la dinamica grupu­lui mic urmăresc identificarea celor mai bune căi pentru a orien­ta în direcția dorită structura personalității membrilor, pen­tru ca grupul, ca unitate de cercetare, să poată obține un ran­dament maxim.

    Un grup mic, selectat pe baza unui studiu sociometric supus unui antrenament sistematic, poate dobândi trăsăturile unui grup informal, și anume:

    - grupul informal implică o unitate psihologică specifică între membri, bazată pe relații afective intense, solidaritate și unitate morală;

    -  membrii grupului trebuie să acționeze în comun pentru realizarea unui anumit obiectiv, care constituie elementul de coeziune și de motivare a activității grupului;

    - grupul stabilește norme interne de conduită care sunt acceptate și respectate de toți membrii;

    - în munca sa, grupul de creativitate adoptă deliberat un anumit stereotip comportamental, constând din insatisfacție și îndoială premeditate față de știința, tehnica, tehnologia, organizarea etc., cu care este confruntat, considerând că totul poate fi îmbunătățit și dezvoltat, că inovarea este permanentă și că în nici un domeniu al științei sau tehnicii nu s-a spus ultimul cuvânt.

 

    Folosirea grupului multidisciplinar de creativitate în activitatea de C&D este necesară pentru că, în cadrul grupului, se pot conjuga armonios cunoștințe diversificate, moduri de a raționa diferite, caractere și atitudini diferite, profesiuni diferite, factori care pot conduce la o rezolvare creatoare și operativă a problemelor, abordându-le din unghiurile cele mai diferite.

 

 


                                                             

 

    Metode euristice de stimulare a creativității de grup

 

    Aceste metode apar în literatura de specialitate și sub denumirea de "metode intuitive". Denumirea care exprimă corect conținutul acestor metode este de "metode euristice" pentru că alături de inducție și deducție, care se supun regulilor logicii formale, în acestea se interferează și momente de in­tuiție, de fantezie, care sunt nelogice și care se înscriu în gândirea infralogică, denumită și logică euristică.

    In cele ce urmează, se va face o succintă prezentare a metodelor reprezentative pentru stimularea creativității de grup, insistându-se asupra laturii lor practice.

    Metoda brainstorming urmărește obținerea unui număr cât mai mare de idei, pe o temă dată, din care unele pot conduce la o soluție sau la luarea unei decizii. Autorul metodei, Al. Osborn, demonstrează că apariția ideilor în grup este similară cu o "reacție în lanț", pentru că "ideile emise generează noi idei",

iar un număr mare de idei reprezintă "ricoșete", respectiv variante noi ale unor idei care au fost emise anterior.

    Obținerea unor rezultate bune cu ajutorul acestei metode este condiționată de respectarea unor reguli metodologice, care au menirea de a elibera energia creatoare a membrilor grupului.

    Metoda se poate aplica în orice domeniu în care se simte nevoia unor idei noi.

    Metoda sinectică se deosebește de brainstorming prin aceea că nu se limitează numai la producerea de idei, ci realizează și formularea problemelor și găsirea soluțiilor adecvate.

    Cuvântul "sinectică" este de origine greacă și are semnifi­cația de asociere sau combinare a două sau mai multe elemente eterogene, din care poate rezulta conceptul unei idei sau soluții noi.

    Autorul acestei metode, W. Gordon, susține că această metodă urmărește "utilizarea conștientă a mecanismelor psihologice subconștiente, care guvernează orice activitate creatoare".

    Metoda dispune de două mecanisme operaționale, iar ca elemente tactice pentru găsirea ideilor sau soluțiilor se folo­sesc analogiile, care pot fi de patru feluri: analogia directă, analogia trăită, analogia simbolică și analogia extraordinară.

                                                             

    Aplicarea acestei metode - cu unele dificultăți la început - conduce la elaborarea unor soluții cu grad mare de originali­tate.

 

    Metoda morfologică este deosebit de productivă, conducând la elaborarea unui număr foarte mare de variante de soluții pentru o anumită problemă dată. Metoda constă din identificarea funcțiilor unui produs, a subansamblelor care materializează aceste funcții, sau a reperelor reprezentative ale produsului, inventariind totalitatea variantelor de realizare a acestora, variante care depind de nivelul atins de tehnică la un moment dat. Variantele de soluții pentru funcții, subansamble, repere etc. vor constitui mulțimile formatoare, iar dacă din fiecare mulțime formatoare se ia câte un singur element se obține un nou ansamblu sau configurație. Astfel:

 

    A = {a1 a2 ... aα_}

    B = {b1 b2 ... bß}

 

...................    Z = {z1 z2 ... zω  }

 

    A, B...Z sunt denumite mulțimi formatoare, iar mulțimea mulțimilor formatoare, respectiv {A, B ... Z} poartă denumirea de morfologie.

 

    Numărul total al configurațiilor posibile, ca rezultat al combinării elementelor mulțimilor rezultă din formula:

    N = α x ß x ... x ω , în care α, ß ... , ω   reprezintă numărul termenilor fiecărei mulțimi formatoare.

    Explorarea spațiului morfologic și identificarea variante­lor interesante reprezintă un instrument deosebit de valoros pentru cercetători și proiectanți, pentru că oferă posibilita­tea obținerii de idei noi, fără a se face un efort prea mare, ci combinând elementele mulțimilor.

    Creatorul metodei este astrofizicianul Fritz Zwicky, care a aplicat-o, printre altele, la diversificarea producției de rachete.

    Metoda matricelor de descoperire derivă din metoda morfolo-  gică și este concepută de cercetătorul francez A. Moles. Metoda constă din formarea unor matrici cu ajutorul unei mulțimi for-                                                          matoare, cu două mulțimi formatoare și cu trei mulțimi formatoare. Combinarea succesivă a elementelor poate să conducă la idei noi de o deosebită originalitate.

 

    Alte metode de stimulare a creativității

 

    Din numeroasele metode de stimulare a creativității care mai există, ne limităm la enumerarea câtorva mai importante:

    - metoda concasării;

    - metoda sinapsă;

    - metoda superpoziției;

    - metoda gândirii laterale (Lateral Thinking);

    - metoda încercare și eroare (Trial and Error).

    Intr-un fel sau altul, toate aceste metode se regăsesc în metodele de bază prezentate, succint, mai înainte.

    Metodologia creativității a căpătat și alte denumiri, conținutul metodologiei rămânând riguros același. Astfel, cercetătorii francezi A. Kaufmann, M. Fustier și A. Drevet o denumesc "inventică", iar alți francezi - și anume M. Demarest și M. Druel - o denumesc "creatică". Indiferent de denumire, ea va rămâne totdeauna o metodologie a creativității, aptă de a produce noul în domeniul științific, tehnic și economic.

 

 

    Caracteristicile managerului creator

 

    Personalitatea unui manager constă dintr-o sumă de atribute spirituale și fizice, care pot fi reprezentate sintetic printr-o mulțime (P) formată din două submulțimi:

    D - submulțimea deprinderilor dobândite prin studiu și

        experiență;

    C - submulțimea activităților creatoare constând din capa-

        citatea de a acționa sub o formă nouă asupra mediului

        ambiant.

    P = {D, C} D și C sunt submulțimi complementare.

 

    Adesea, (D) este dominant în raport cu (C), situație în care managerul are un comportament rutinier. Deprinderile sunt deosebit de utile; cu ele ne descurcăm în viața cotidiană, dar în exces, reprezintă obstacole în fața ideilor noi.

    Când C>D, managerul desfășoară o activitate preponderent creatoare.

    Deprinderile (D) și creativitatea (C) sunt într-o continuă dinamică, cu un transfer permanent în ambele sensuri:

                         D ====== C

    In esență, managerul poate fi creator și eficient în măsura în care:

    - este foarte bine informat asupra problemelor esențiale;

    - își dozează timpul de care dispune, preponderent, pentru decizii inovatoare, iar în măsura în care este posibil, transferă subalternilor competența de a lua decizii de rutină;

    - sesizează elementele esențiale ale problemelor cu care se confruntă, imaginând căi noi de rezolvare;

    - periodic își formulează noi probleme pornind de la o insatisfacție deliberată față de vechile soluții, urmărind ameliorarea lor sau căutarea unor soluții cu totul noi;

    - lucrează cu tenacitate, activitatea sa trebuind să aibă un ritm constant, să fie ordonată și sistematică;

    - știe să se înconjoare de persoane care acționează în același spirit.

    Câteva din trăsăturile psihologice ale managerului creator sunt: imaginație, intuiție, spirit critic și independență în gândire, spirit de observație, flexibilitate spirituală, îndrăz­neală, tenacitate.

 

    Rolul managerului în procesul creației științifice și

    tehnice

 

    - Managerul trebuie să fie un bun cunoscător al metodologiei

creativității în domeniul științific, tehnic și economic.

    - Coordonează direct sau indirect activitatea de formare, antrenare și utilizare a grupurilor multidisciplinare de crea­tivitate.

    Echipa de proiect (organizată conform principiilor de "Project Management", descrise în Modulul Tematic nr. 13) poate deveni în multe cazuri cadrul organizat al unor astfel de gru­puri.

    - Repartizează judicios temele de cercetare pe grupuri, urmărind activitatea fiecărui grup în parte.

    - Asigură totalitatea condițiilor materiale și psihologice pentru buna desfășurare a activității grupurilor.

    - De atitudinea, dinamismul, puterea de convingere și tenacitatea managerului depinde succesul activității de creație.

 

    Caracteristicile întreprinderii creative

 

    - Cunoaște poziția produselor pe curba lor de viață și intervine prompt pentru ameliorarea sau înlocuirea produselor în vederea satisfacerii cerințelor pieței.

    - Dispune de o sursă permanentă de inovare, cunoscând faptul că orice produs industrial este virtualmente provizoriu. Această sursă de inovare o constituie grupele de creativitate antrenate și capabile să-s,i autoregleze funcționarea în funcție de nevoile întreprinderii.

    - Este foarte bine informată asupra cerințelor pieței care se materializează în funcțiile produsului.

    - Este capabilă să-și perfecționeze continuu activitatea și să se adapteze cu ușurință la schimbări.

    - Pornind de la o perfectă cunoaștere a cerințelor pieței sau a segmentelor de piață, poate influența piața să absoarbă produse noi, necerute până atunci.

    - Iși desfășoară activitatea urmărind cu străduință obiectivele strategice stabilite și folosind cu abilitate facto­rul timp, în vederea asigurării competitivității (subiecte­ tratate în  Modulul Tematic nr. 11).

    In esență, o unitate de C&D poate deveni eficientă, crea­tivă și competitivă dacă produce: cunoștințe noi, puncte de vedere noi, soluții noi, abordări noi - realizate cu profesionalism.

 

V. și Modulul 41        Înapoi module tematice       Înapoi Resurse umane            Înapoi