Modulul tematic 46

 

Participarea la programele

internaționale de cercetare

 

Cum să penetrăm sistemul ?

 

Prof. Dr. Ing. Paul Cristea

Universitatea “Politehnica” din București

 

 

Prezentarea aplicațiilor pentru participarea la programele internaționale de cercetare și pentru obținerea unor burse de studiu/cercetare

 

        Introducere

În ultimii ani, prin inițiativa unor instituții, organisme și organizații internaționale, printre care un rol de seamă îl joacă Comisia Uniunii Eurpene, s-au inițiat o serie de programe de cooperare în domeniul cercetării științifice și tehnologice, programe la care și cercetătorii din România pot să participe cu propuneri de proiecte, sau de subproiecte -- în cadrul unor proiecte în curs de desfășurare. De asemenea, se oferă pe plan internațional numeroase burse, atât pentru tineri -- studenți sau proaspeți absolvenți, cât și pentru profesori sau cercetători formați -- care au posibilitatea să efectueze stagii de cercetare sau de studiu în universități și institute de cercetare de prestigiu din țările avansate. Participarea la astfel de programe poate constitui un sprijin important pentru comunitatea academică din țara noastră, care are încă de eliminat efectele negative ale lungii perioade de tăiere a contactelor cu comunitatea academică internațională, înainte de decembrie 1989. Re-integrarea în lumea științifică contemporană este sensibil îngreunată de dificultățile economice ale perioadei de tranziție. Numeroase colective de cercetare din țara noastră constată cu amărăciune că mijloacele de finanțare interne nu acoperă în întregime necesarul minimal, atât pentru activitățile curente, cât mai ales pentru dezvoltarea de perspectivă. Se pune, de aceea, cu deosebită acuitate problema modalităților de participare activă la cooperarea internațională în domeniile cercetării științifice și al formării cadrelor de specialitate, cu o înaltă pregătire profesională, a modalităților de a atrage finanțări externe, în paralel cu cele din resurse interne.

Cei care au participat cu propuneri de proiecte în cadrul unor asemenea programe internaționale, sau care au urmărit efortul colegilor lor de a penetra în activitatea de cooperare internațională, au putut să constate înaltul nivel de competiție pe care îl implică asemenea inițiative. Procentul de acceptare al propunerilor de proiecte venind din partea cercetătorilor, profesorilor și studenților din România este încă prea coborât, sub procentul de acceptare a propunerilor din alte țări din Estul și, în special, din Centrul Europei. Este suficient să menționăm că din totalul de 246 de propuneri de proiecte europene comune structurale -- vizând acțiuni în sensul restructurării învățământului românesc -- prezentate în 1994 în cadrul TEMPUS II, numai 24 de proiecte au fost acceptate pentru finanțare, după analiza în țară și la Bruxelles. Aceasta justifică preocuparea pentru clarificarea anumitor aspecte legate de modalitățile standard de prezentare a propunerilor de proiecte și a solicitărilor de burse, astfel încât să fie în concordanță cu standardele aplicate în prezent pe plan european și internațional.

În cele ce urmează, vom încerca să prezentăm câteva aspecte legate de alcătuirea ofertelor într-un mod competitiv, astfel încât poată participa cu șanse reale la  selecție.

.

Selectarea programului

Așa cum s-a amintit mai sus, există o serie întreagă de programe de cooperare internațională care sunt deschise -- în principiu -- și participării cercetătorilor și universitarilor din țările Europei Centrale și de Est, inclusiv din România. Printre acestea, un rol important îl au programele inițiate de Comisia Uniunii Europene.

Bine cunoscut este programul TEMPUS, care se adresează în primul rând cadrelor didactice și studenților din învățământul superior, dar -- începând cu TEMPUS II -- și cercetătorilor implicați în colaborarea cu universitățile. Numeroase programe de cercetare se adresează prioritar cercetătorilor din unitățile specializate. Dintre acestea trebuie menționate aici programele COPERNICUS, PECO, COST, EUREKA și altele, a căror prezentare detaliată face obiectul unei alte secțiuni a acestui material și care sunt gestionate pe plan național de Oficiul pentru Integrare Europeană în Programele de Cercetare-Dezvoltare al Ministerului Cercetării și Tehnologiei. La acestea se adaugă programele oferite de diferite țări cu care România are convenții bilaterale de cooperare cultural-științifică. Un loc deosebit între acestea îl ocupă programul Fulbright, care inițial se adresa persoanelor având titlul de doctor -- cărora li se oferea posibilitatea efectuării unor stagii de cercetare postdoctorală, dar care în prezent se adresează și tinerilor absolvenți -- cărora li se oferă posibilitatea să-și facă master-atul, precum și studenților -- care pot să-și completeze studiile în Statele Unite. De asemenea, trebuie menționate programele de cercetare inițiate de NATO. De subliniat faptul că documentația care descrie fiecare din aceste programe definește, de la bun început, cu claritate obiectivele specifice, precum și condițiile specifice de eligibilitate -- criteriile care îndreptățesc persoanele sau instituțiile la a solicita sprijin financiar în cadrul programului respectiv. De asemenea, fiecare program are o formularisitică proprie pentru ofertă, adesea schimbată în fiecare an, care trebuie solicitată de la oficiile din România abilitate a gestiona pe plan național activitățile legate de programul respectiv. Fiecare program definește limitele maxime ale duratei proiectelor propuse, precum și limitele superioare ale bugetelor admisibile. Aceste criterii trebuie luate în considerare cu toată atenția la alcătuirea propunerilor de proiect și respectate întocmai. De asemenea, trebuie menționat că majoritatea programelor de cercetare deschise pentru România admit în primul rînd participarea cercetătorilor și a instituțiilor de cercetare din România la proiecte existente, în curs de derulare. În puține cazuri există șanse reale de acceptare a unor proiecte noi, inițiate de partea română. În cazul curent, când se pune problema includerii într-un proiect existent, trebuie evident început printr-un studiu atent al proiectului respectiv, nu numai la nivelul obiectivelor acestuia, ci și al activităților care s-au desfășurat până la data înaintării propunerii complementare, al lucrărilor recente publicate de membrii consorțiului în literatura de specialitate, astfel încât să se asigure o coerență a noii propuneri cu scopurile, realizările și acțiunile în curs ale proiectului. O condiție evidentă este ca propunerea să adauge o nouă dimensiune a activității în curs de desfășurare, astfel încât să existe un interes real din partea celor deja angrenați în realizarea proiectului de a lărgi consorțiul prin includerea noilor ofertanți.

Din motive de spațiu, acest material nu își propune să analizeze fiecare tip de program în parte și să se prezinte aspectele specifice sau particulare. Cu atât mai mult, nu este scopul acestui material trecerea în revistă a multitudinii de proiecte în curs de desfășurare în cadrul fiecărui program, la care s-ar putea atașa cercetători din România*.

Întrebarea la care vom căuta să răspundem este cea genearală și anume:

Care sunt modalitățile concrete, aplicabile în majoritatea cazurilor, de a crește competitivitatea propunerilor românești, astfel încât să aibă șanse reale de penetrare în sistemul cooperării internaționale?

Recomandările prezentate în continuare sunt extrase din materiale similare elaborate de instituțiile specializate din străinătate, completate cu cele constatate din propria experiență, cât și din experiența altor cadre de cercetare care au trecut prin acest tip de competiție. Majoritatea acestor recomandări se adresează metodologiei de alcătuire a propunerilor de proiecte sau de sub-proiecte complementare.

Desigur, nici o astfel de recomandare sau set de recomandări nu poate -- și nici nu încearcă -- să înlocuiască valoarea științifică/tehnică intrinsecă a unei propuneri de proiect, valoarea profesională a colectivului de cercetare care face propunerea, recunoașterea pe plan internațional a acestui colectiv -- obținută prin ani de muncă și prin publicarea sistematică a rezultatelor în reviste științifice de largă circulație, ci își propune numai să contribuie la punerea în valoare a acestor calități, care reprezintă condițiile necesare inițiale. Evident, condiția cea mai importantă este calitatea științifică și tehnică a proiectului, care nu poate fi substituită nici chiar de competența și recunoașterea internațională a colectivului care face propunerea. Cu atât mai mult, nici un aspect formal nu poate substitui această condiție fundamentală.

Pe de altă parte, însă, că această condiție nu este și nu poate fi suficientă. Evaluarea oricărei propuneri de proiect se face nu numai din punctele de vedere ale conținutului științific/tehnic și credibilității ofertanților, ci și dintr-o serie de alte puncte de vedere:

• încadrarea obiectivelor propunerii în obiectivele și prioritățile programului;

• structurarea proiectului;

• claritatea activităților propuse și relevanța acestora pentru obiectivele enunțate;

• rezultatele observabile și măsurabile care se au în vedere, modul în care obținerea acestor rezultate ar conduce la realizarea obiectivelor;

• publicul țintă -- beneficiarii potențiali pentru fiecare acțiune;

• planificarea resurselor umane și materiale (echipamente și consumabile), punerea în valoare a resurselor existente;

• corelarea desfașurării în timp a activităților;

• rolul și implicarea tuturor partenerilor din consorțiul propus în conducerea, realizarea și evaluarea activităților;

• alte aspecte administrative și de management și, nu în ultimul rând, aspectele financiare.

 

Deoarece toate programele internaționale amintite mai sus, precum și oricare alte programe similare, dispun de resurse financiare limitate și bine precizate pentru realizarea obiectivelor și priorităților care le definesc, analizarea propunerilor de proiecte de cercetare/dezvoltare și chiar a cererilor de burse pentru stagii de studiu/cercetare se face după criterii de eficiență și fezabilitate,  pe care cercetătorul român este adesea tentat să le asocieze cu inițiativele în domeniul business-ului, al intreprinderilor sau companilor comerciale. 

Insuccesul unei propuneri valoroase sub aspectul conținutului pur profesional, chiar inițiată de un colectiv de valoare recunoscută, poate rezulta din nerespectarea anumite cerințe, a anumitor reguli ale jocului, ceea ce împiedică punerea în valoare a calităților menționate.

Valoarea intrinsecă a unei propuneri poate fi adesea mascată de stângăciile de redactare ale proiectului sau ale aplicației pentru un stagiu de studiu/cercetare.

Pe de altă parte, trebuie subliniat faptul că propunerile trebuie să se înscrie în mod real în cadrul programelor cărora li se adresează. Solicitanții trebuie să satisfacă condițiile de eligibilitate impuse, iar conținutul trebuie să corespundă domeniilor de interes și obiectivelor majore definite de programele respective.

În afara programelor menționate mai sus, care au obiective strategice bine delimitate, există o serie întreagă de programe bilaterale de cooperare stiințifică și tehnică între România și țări din lumea întreagă, pentru care criteriul de eligibilitate îl constituie interesul comun pentru tematica propusă.

Fiecare program pune la dispoziția celor interesați un set de materiale care cuprind:

• Descrierea programului, cu definirea obiectivelor și priorităților acestuia;

• Formularele pentru aplicații;

• Instrucțiunile de alcătuire a aplicațiilor, cu precizarea documentelor de suport solicitate și a termenelor limită de depunere a aplicațiilor.

Se recomandă citirea atentă a descrierii programului și a instrucțiunilor de alcătuire a aplicațiilor, înainte de a lua decizia prezentării unei aplicații și, evident, înainte de a începe redactarea propunerii și/sau completarea formularelor.

O atenție deosebită trebuie acordată obiectivelor și priorităților programului. Proiecte de foarte bună calitate profesională, dar care nu se încadrează în obiectivele și/sau prioritățile programului, nu au de regulă șanse de succes. "Tragerea" formală a propunerii de proiect în cadrul unui anumit program, prin formularea obiectivelor proiectului astfel încât să semene cu cele ale programului, fără însă ca acțiunile propuse să fie în același sens, duc de regulă la insucces încă din faza preselecției. O astfel de abordare reprezintă nu numai o notă proastă, care duce la eșec, dar reprezintă și cheltuială inutilă de timp și de energie -- și, bineînțeles, de bani -- din partea celor care alcătuiesc proiectul. Cei care evaluează propunerile sunt oameni de specialitate și analizează cu atenție modul în care acțiunile propuse în cadrul proiectului conduc la realizarea obiectivelor propuse. În asemenea ocazii, este preferabil să se renunțe la a prezenta o propunere în cadrul unui program care nu se potrivește activităților reale și să se caute acele programe care realmente sunt adecvate domeniului de activitate.

Odată luată decizia de a participa în cadrul unui program sau, eventual, de a deveni partener într-un proiect în curs de derulare, trebuie contactați potențialii parteneri, selectați atât pe baza relevanței pentru subiectul care se dorește a fi studiat/cercetat, cât și pe baza contactelor de colaborare anterioare. Dacă este vorba de o nouă propunere de proiect, trebuie elaborată o primă variantă a descrierii acesteia, conținând principalele elemente -- prezentate în continuare. Aceasta trebuie expediată viitorilor parteneri, împreună cu o succintă descriere a programului la care se dorește să se participe -- cu precizările care să permită obținerea întregului material de prezentare a programului, direct de la inițiatorii acestuia. Contactele cu viitorii parteneri, prin corespondență, fax sau telefon -- în funcție de timpul și mijloacele la dispoziție, pot constitui un spijin important pentru clarificarea conținutului propunerii, a contribuțiilor posibile la realizarea temei propuse și a detaliilor organizatorice.  Confirmarea interesului de a colabora la viitorul proiect este o precondiție pentru includerea unui potențial partener în consorțiul care va propune un proiect.

În cazul încercării de participare la un proiect în curs, se recomandă studierea prealabilă -- din literatura de specialitate -- a rezultatelor publicate de membrii consorțiului. În varianta inițială a descrierii sub-proiectului, trimisă coordonatorului proiectului vizat, se va face referire la aceste rezultate și se va preciza care este contribuția pe care intenționati să o aduceți.

După primirea confirmărilor și prelucrarea sugestilor și completărilor de la parteneri, se poate trece la redactarea detaliată a propunerii de proiect, sau de subproiect.

 

Structura standard a unei propuneri de proiect

Orice propunere de proiect, chiar complementară unui proiect existent -- în curs de desfășurare, trebuie să conțină anumite elemente care îi definesc conținutul și detaliile de organizare.

Reamintim că a devenit o uzanță în ultimii ani ca fiecare proiect de cercetare sau sub-proiect să fie analizat aproape la fel ca inițierea a unei noi companii, chiar dacă obiectul de activitate și căile de realizare a scopurilor sunt foarte diferite. Cunoștințele de management s-au difuzat în mare măsură în comunitatea științifică internațională, dar în și mai mare măsură în comunitatea factorilor responsabili de gestionarea proiectelor internaționale, care urmăresc cu atenție acest gen de aspecte. Ca urmare, structura de bază a unui proiect trebuie să răspundă criteriilor praxiologice standard, de definire a unei activități bine organizate și bine făcute.

Principalele elemente ale unei propuneri de proiect apar ca secțiuni sau rubrici distincte ale formularelor de completat. De regulă, pentru descrierea conținutului proiectului se dau numai indicații generale, lasând mai multă inițiativă solicitantului în prezentarea chestiunilor specifice propunerii respective, pe când pentru aspectele administrative se cere completarea unor rubrici în formulare tip chestionar.

Ordinea în care apar diferitele elemente poate fi diferită și -- în funcție de specificul proiectului -- unele elemente pot fi omise sau adaptate, însă stuctura standard a unei propuneri cuprinde:

•  Datele de bază ale propunerii (proiect sau cerere de bursă de studiu/cercetare)

• Titlul propunerii, eventual acronimul;

• Scopul/Obiectivul principal;

• Informații asupra solicitantului și a instituției la care este afiliat;

• Instituțiile partenere (consorțiul) care vor participa la realizarea proiectului sau eventuala instituție gazdă pentru stagiul de studiu/cercetare;

• Instituțiile beneficiare ale proiectului (dacă este cazul);

• Durata și costul total al proiectului;

• Documentele de suport ale propunerii

• Declarația-angajament a instituției la care este afiliat solicitantul, semnată de reprezentantul autorizat legal al acesteia și, eventual, ștampilată;

• Scrisorile de susținere din partea partenerilor și a eventualilor beneficiari potențiali;

• Curriculum Vitae și lista de lucrări relevante ale solicitantului (sau ale principalilor cercetători);

• Descrierea proiectului

• Preliminariile proiectului

• Situația actuală în domeniul în care se înscrie tema proiectului;

• Obiectivele și prioritățile programului care sunt vizate de propunerea de proiect;

• Cooperări și contacte anterioare între membrii consorțiului care își propune să realizeze proiectul;

• Obiectivele proiectului

• Corelarea cu strategia instituțională, națională și cu prioritățile programului;

• Contribuția științifică și tehnică prevăzută;

• Activitățile din cadrul proiectului

• Descrierea detaliată a fiecărei activități;

• Rolul și contribuția fiecărui partener;

• Rezultatele observabile și măsurabile ale fiecărei activități, contribuția la realizarea obiectivelor propuse;

• Necesarul de resurse umane, materiale (echipament și consumabile) și deplasări, pentru fiecare activitate;

• Tabelul de costuri pentru fiecare activitate (personal, echipament,  consumabile, deplasări, alte costuri, costuri generale, finanțare solicitată, alte resurse);

• Planificarea în timp

• Tabelul  de desfășurare în timp al activităților;

• Diagrama de faze și activități, cu specificarea momentelor cheie, de raportare și de decizie a continuării proiectului;

• Impactul și perspectivele

• Nivelul impactului, rezultatele estimate;

• Diseminarea rezultatelor, modalități de valorificare;

• Perspective de continuare a colaborării după terminarea proiectului;

• Managementul proiectului

• Structura de conducere/coordonare;

• Rolul partenerilor;

• Infrastructura și suportul logistic;

• Monitorizarea și evaluarea proiectului

• Legătura cu alte proiecte și programe naționale și internaționale

• Bugetul general al proiectului

• Tabelul centralizator al costurilor pe faze și ani de finanțare

• Resurse financiare

• Rezumatul propunerii

 

Datele de bază ale propunerii

De obicei, formularele pentru aplicații prevăd o primă pagină cu rubrici în care se trec principalele informații asupra propunerii. Toate informațiile din această secțiune sunt reluate detaliat în continuarea formularului, scopul fiind ușurarea prelucrării administrative a propunerii. Această pagină, împreună cu rezumatul propunerii, au cele mai mari șanse de a fi citite și de funcționarii cu responsabilități și putere de decizie mai înalte în cadrul gestionării programului. Ca urmare, se recomandă respectarea întocmai a normelor de prezentare, valabile de fapt pentru întregul formular:

 

• Răspunsuri complete și atente la toate rubricile,

• Toate rubricele au, de obicei, instrucțiuni proprii care trebuie citite în avans cu atenție și respectate întocmai,

• Completarea numai în limba cerută (de obicei, engleză),

• Absoluta curățenie, cu evitarea oricăror ștersături,

• Dactilografierea cu negru (nu se acceptă cu albastru), în concordanță cu instrucțiunile referitoare la modul de completare (de obicei, scriere la un rând, 10 caractere per inch, 6 linii per inch, 1 inch = 2,54 cm),

• Scrierea exclusiv în spațiile (casetele) prevăzute, evitând depășirea marginilor acestora,

• Se va utiliza (tot) spațiul la dispoziție (cu excepția cazurilor când în instrucțiuni se specifică posibilitatea atașării unor pagini suplimentare),

• Nu se va scrie în spațiile rezervate pentru uzul oficialilor care primesc, clasifică și prelucrează ofertele,

• Formularele nu se îndoaie și nu se capsează.

• Titlul proiectului trebuie să fie concis (de obicei, maxim 50 de caractere) și să exprime clar și concret subiectul propus. Se vor evita formulări de tipul "Contribuții la...", "Noi dezvoltări ale ...", "O tratare modernă a ... ", căutându-se să se exprime direct în ce constau contribuțiile, noile dezvoltări, sau modernismul tratării. În cazul în care aplicația se referă la un proiect de mai mare anvergură, este recomandabil ca în afară de titlu să se atribuie proiectului un acronim, care ușurează referirea ulterioară la proiect. Acronimul trebuie să fie constituit după regulile cunoscute (inițiale sau grupuri de litere din cuvintele ce alcătuiesc titlul), dar este preferabil să aibă o semnificație prin el însuși, legată de conținutul proiectului. Trebuie avut grijă ca cuvântul reprezentat de acronim să nu aibă conotații negative în nici una din limbile de largă circulație.

• Scopul/Obiectivul principal exprimă succint (de exemplu, 100 de caractere) problema centrală (dacă este cazul, teoretică sau conceptuală) care motivează aplicația. Obiectivele  prezentate în descrierea proiectului trebuie să rezulte direct din problema centrală, prezentată la începutul aplicației. Nu se includ chestiuni laterale, care nu pot fi legate printr-un raționament simplu cu această problemă centrală. Problema centrală trebuie expusă într-un limbaj accesibil unor persoane inteligente din afara strictei specialității. Asigurați-vă că răspundeți la întrebarea: "Dece ar trebui cineva să se preocupe de chestiunea aceasta și, cu atât mai mult, să vrea să finanțeze pe cineva ca să se ocupe de ea?".

• Toate celelalte informații solicitate se furnizează clar și complet. Denumirile instituțiilor și organizațiilor se dau (și) în varianta neprescurtată -- cu rarele excepții ale unor instituții sau organizații de largă notorietate, gen CERN sau NATO. Adresele trebuie să fie complete (de exmplu, să includă codul poștal) și să poată fi utilizate direct pentru eventuale trimiteri poștale. Numerele de fax și de telefon trebuie, de asemenea, să fie complete (de exemplu, să includă codul de țară și de oraș), recente și verificate.

• Durata și costul total al proiectului trebuie să fie realiste -- efortul solicitat fiind în concordanță cu importanța și amploarea obiectivelor și a acțiunilor prevăzute în propunere și, în special, trebuie să se înscrie în limitele precizate în descrierea programului.

 

Documentele de suport

Documentele suport ale propunerii se anexează acesteia și se introduc într-un același plic, fiind depuse sau trimise simultan cu restul materialului.

 

• Declarația-angajament a instituției la care este afiliat solicitantul constă, de obicei, dintr-un formular special, cu un text prestabilit, care urmează numai să fie semnat de reprezentantul autorizat legal al instituției și, eventual, ștampilat. Această declarație are valoare de pre-contract și angajează instituția, fiind acceptat numai în original.

• Scrisorile de susținere din partea partenerilor și a eventualilor beneficiari potențiali au, de asemenea,  valoare de pre-contract și angajează instituțiile respective, dar -- pentru a evita dificultățile legate de trimiterile poștale -- se acceptă, de regulă, și sub formă de fax. Scrisorile de suport, sau de intenție, nu trebuie să fie formale. Din ele trebuie să rezulte că emitentul cunoaște conținutul propunerii, sarcinile și responsabilitățile care îi revin în viitorul proiect, că este interesat în realizarea obiectivelor proiectului și dornic de a lua parte la activitățile acestuia, inclusiv la acțiunile de valorificare și diseminare a rezultatelor. De asemenea, în scrisoare trebuie precizată persoana de contact, desemnată de instituția respectivă pentru a o reprezenta în toate aspectele legate de viitorul proiect. Scrisoarea de susținere trebuie să fie semnată atât de persoana de contact, care  își ia resposabilitatea activităților de zi cu zi din cadrul proiectului, cât și de conducătorul sau de persoana autorizată legal să reprezinte instituția. Pentru a obține scrisori de susținere adecvate, sunt necesare contacte și schimburi de păreri prealabile între viitorii parteneri, ceea ce implică un anumit efort suplimentar din partea solicitantului.

În cazul unor aplicații pentru burse de studiu/cercetare, principala scrisoare de suport este o scrisoare de acceptare din partea potențialei instituții gazdă, din care rezultă că îndrumătorul științific avut în vedere de solicitant își exprimă acordul cu tematica propusă, cu planul de lucru și precizează că este în măsură să îi asigure condițiile de lucru în laboratorul sau laboratoarele instituției gazdă. La aceasta se adaugă scrisorile de referință care se recomandă să aibă lungimea de cel puțin o pagină. Din ele trebuie să rezulte buna cunoaștere de către referent atât a activității dumneavoastră anterioare, cât și a celor pe care vă propuneți să le realizați în cadrul stagiului solicitat. Trebuie să se facă referiri nu numai la calitățile profesionale, ci și la capacitatea de integrare într-un colectiv de lucru, receptivitate, motivație, spirit de inițiativă. Aceste scrisori au un caracter confidențial și trebuie incluse în plicuri închise separate.

• Curriculum Vitae al solicitantului, sau al fiecăruia din principalii cercetători, trebuie să permită aprecierea gradului în care pregătirea și experiența solicitanților este adecvată realizării proiectului propus, atât sub aspectul științific, cât și managerial. Este esențial ca propunerea de proiect sau sub-proiect să conțină o prezentare detaliată și credibilă a consorțiului sau a colectivului de cercetare, care să arate cu claritate activitatea și realizările acestora în domeniul pe care este axat proiectul. Se va pune accentul pe realizările de dată recentă, pe sursele de inspirație și motivația științifică a cercetătorilor care sunt incluși  în proiect. De obicei, pentru propunerile de proiecte de cercetare se cere numai nominalizarea principalilor cercetători -- conducătorii echipelor de cercetare ("principal investigators") -- restul colaboratorilor fiind specificați numai numeric. CV-urile și listele de lucrări sunt cerute explicit numai pentru  principalii cercetători ai fiecărei instituții partenere în proiect, din țară sau din străinătate. Se recomandă, însă, dacă este posibil la data completării propunerii, să se nominalizeze întreaga echipă de cercetare și să se prezinte o listă de lucrări relevante în domeniu pentru întregul colectiv. Evident, dacă se solicită acceptarea în cadrul unui proiect în curs de derulare, sunt necesare numai datele despre solicitanți.

Curriculum Vitae conține următoarele elemente de bază, care se adaptează pentru a fi relevante în contextul dat: prenumele și numele, data și locul nașterii, naționalitatea, starea civilă, profesia de bază, funcțiile prezente, funcțiile anterioare, adresa la serviciu și acasă, pregătirea profesională, activitatea profesională, activitatea științifică și de cercetare, experiența managerială -- eventual în conducerea sau participarea la alte proiecte similare, eventualele distincții științifice și profesionale, afilieri la asociații/organizații științifice și profesionale, principalele domenii de competență, alte date semnificative. Dacă prezintă interes, se pot include informații privitoare la preocupările extra-profesionale, pasiuni, hobby-uri etc. In listarea activităților și funcților, se adoptă -- de regulă -- ordinea inversă în timp, de la data curentă înapoi. În scrierea CV-ului evitați stilul colocvial sau prea personal. Scrieți la persoana întâi singular, cu excepția cazului când scrieți ca membru al unui grup, pentru a nu pune o distanță artificială față de cititor. Puneți accentul nu pe biografia personală, ci pe biografia profesională și intelectuală ("Am întâlnit prima oară această idee/problemă la un curs la universitatea ...").

La CV se atașează o listă a celor mai semnificative și recente lucrări publicate de solicitant în domeniul respectiv.

 

Descrierea proiectului

Elementele standard pe care le cuprinde o descriere de proiect sunt listate la paragraful 4, însă ele trebuie -- bineînțeles -- adaptate specificului aplicației.

In cele ce urmează, se prezintă câteva recomandări generale, urmate de unele chestiuni specifice diferitelor elemente ale descrierii.

Descrierea proiectului este partea de bază a acestuia care îi definește conținutul, astfel încât trebuie să fie detaliată și concretă. Preocupați-vă de claritate si conciziune. Evitați frazele vagi, care prezintă generalități. Pentru fiecare fază, întrebați-vă care cuvinte nu sunt esențiale pentru ideea pe care o urmăriți și eliminați-le. Proza înflorită, cultivată adesea în literatura științifică Est-Europeană, nu este agreată în propunerile de proiecte de cercetare. Stilul trebuie să fie direct și ne-ornamentat. Respectați limitele de lungime sugerate în formulare. Dacă se specifică "maximum 8 pagini", scrieți 8 pagini -- nici mai mult, dar nici sensibil mai puțin.

In prezentarea obiectivelor proiectului, accentuați o problemă conceptuală sau teoretică și plasați-o la începutul aplicației, în pagina prezentând datele de bază asupra proiectului. Toate obiectivele prezentate în continuare trebuie să fie legate de această problemă centrală și subordonate ei. Nu includeți forțat chestiuni care nu derivă firesc din această problemă centrală.

In susținerea oportunității proiectului, explicați importanța problemei centrale într-un limbaj accesibil unor persoane inteligente din afara strictei specialități. Stabiliți contextul problemei prin referirea la literatura care o tratează. Explicați clar cum abordarea dumneavoastră seamănă sau diferă față de abordările curente (din literatura științifico-tehnică sau din practică). Subliniați originalitatea propunerii dumneavoastră în raport cu literatura citată. Nu se poate scrie pur și simplu că se propune "ceva care nu s-a mai făcut", însă trebuie arătat de ce abordarea propusă este înnoitoare. Mai mult decât orice, evitați construcții de forma "O nouă contribuție la ...".

Normele de cercetare est-europene, inclusiv românești, tind să pună accentul pe adâncimea și completitudinea studiului. Normele americane și vest-europene preferă originalitatea, în dauna profunzimii. Legat de aceasta, citațiile bibliografice trebuie să fie de dată recentă. Dacă sursa de inspirație este ceva publicat în 1945 sau 1965  (sau chiar în 1985), propunerea are puține șanse de succes.

Fiți precis și la obiect. Enumerați chestiunile/demonstrațiile pe care vă propuneți să le dezvoltați pentru a clarifica problema prezentată și indicați cum o vor clarifica. Descrieți în detaliu metoda de cercetare pe care doriți să o aplicați, sursele pe care plănuiți să le consultați, tehnicile pe care le veți aplica, întrebările pe care intenționați să le puneți, cărțile pe care le veți citi, oamenii de știință sau profesorii a căror lucrări sunt importante pentru realizarea intențiilor dumneavoastră. Bineînțeles, nu întotdeauna dispuneți de toate aceste informații în momentul completării propunerii, majoritatea rezultând pe parcursul desfășurării proiectului. Includeți, însă, cât mai multe astfel de informații pe care este posibil să le anticipați. Pre-existența unor rezultate parțiale sau a unor idei noi în domeniul temei de cercetare propuse reprezintă puncte pozitive în evaluarea propunerii și contribuie la formarea convingerii că cel/cei care o prezintă știu ce vor și au șanse reale de a ajunge la rezultate tangibile.

Explicați dece proiectul propus poate și trebuie făcut în cadrul programului respectiv -- prin  referirea la obiectivele și prioritățile acestuia -- și dece cu partenerii propuși sau la instituția gazdă avută în vedere. Nu este suficientă exprimarea dorinței dumneavoastră de a fi finanțat și de a lucra sau merge la partenerii pe care îi cunoașteți. Prezentați contactele profesionale anterioare cu partenerii propuși, eventualele colaborări anterioare cu aceștia în domeniul tematicei proiectului propus, sau publicațiile lor din literatura de specialitate pe care le cunoașteți și care v-au inspirat. Credibilitatea propunerii de proiect este susținută hotărâtor de realizările anterioare ale solicitanților -- articole publicate sau în curs de publicare în reviste internaționale de specialitate, participări la reuniuni științifice, brevete și altele.

Esența proiectului este reprezentată de activitățile pe care le prevede. Trebuie urmărită cu deosebită atenție reflectarea în activități adecvate a fiecărui obiectiv propus. În mod special, trebuie evitată o expunere de obiective largi și generoase, care se consideră că sunt atrăgătoare și cresc șansele de acceptare ale proiectului -- mai ales dacă sunt preluate din obiectivele strategice ale programului -- urmată de o înșiruire de activități orientate de fapt în alte direcții și care nu acoperă integral obiectivele propuse.

Fiecare activitate propusă, trebuie să fie descrisă în mod independent. În prezentarea detaliată a conținutului propriuzis al activităților -- ce și cum se va face -- se va preciza rolul și contribuția fiecărui partener, precum și rezultatele observabile și măsurabile ale activităților respective, care reprezintă de fapt ieșirile proiectului, în raport cu care se poate evalua concret realizarea sa. Pentru fiecare activitate, se estimează necesarul de resurse, pe baza căruia se stabilesc costurile (personal, echipament,  consumabile, deplasări, alte costuri, costuri generale). Totodată, se evidențiază existentul de resurse,  posibilitățile de finanțare din fonduri interne și finanțarea solicitată din cadrul programului.

Un alt punct important al proiectului este planificarea în timp. Proiectul trebuie să includă o etapizare detaliată, prezentată atât sub forma unui tabel centralizator al activităților -- care precizează conținutul, participanții, intervalul și locul de desfășurare a acestora, cât și sub forma unei diagrame de faze și activități, cu specificarea momentelor cheie, de raportare și de evaluare a  proiectului -- care permite urmărirea înlănțuirii diferitelor activități și a necesarului de resurse în fiecare moment. Programarea în timp trebuie să pună în evidență momentele cheie (așa numitele milestones), la care se realizează anumite ieșiri ale proiectului, se încheie anumite faze ale proiectului și totodată sunt posibile verificări directe ale eficienței realizării acestuia.

În figura de mai jos este prezentat un exemplu simplu de diagramă de planificare a fazelor, fără detalierea fiecărei acțiuni. Momentele în timp sunt precizate în raport cu data începerii proiectului.

 

Fazele proiectului

Lunile

 

3

6

9

12

15

18

21

24

Faza A

 

 

 

 

 

 

 

 

Faza B

 

 

 

 

 

 

 

 

Faza C

 

 

 

 

 

 

 

 

Faza D

 

 

 

 

 

 

 

 

Evaluare

 

 

 

(a)

 

 

 

 

Raport intermediar

 

 

 

(b)

 

 

 

 

Raport final

 

 

 

 

 

 

 

(c)

 

Faza A                0 – 6

Titlul fazei A

Responsabilul fazei A

 

Suprafețele hașurate - Duratele fazelor

Faza B                 3 - 18

 

Titlul fazei B

Responsabilul fazei B

 

(a) Ședința Comisiei de Evaluare

Faza C                 12 – 24

Titlul fazei C

Responsabilul fazei C

 

(b) Prezentarea Raportului Intermediar (anual)

Faza D                 19 - 24

 

Titlul fazei D

Responsabilul fazei D

 

(c) Prezentarea Raportului Final.

 

În cazul când este vorba de proiecte de organizare a unor structuri / unități / departamente dedicate unei anumite activități, este indicat ca proiectul să prezinte și variante de realizare, scenarii din care să rezulte modul în care a fost aleasă soluția propusă. Alături de scenariile de succes -- dintre care s-a ales varianta propusă în proiect, ca variantă optimă în raport cu un anumit criteriu de evaluare -- se prezintă  și scenarii  care ar duce la dificultăți. Aceasta permite o mai bună înțelegere a soluției propuse și răspunde la întrebarea "De ce așa?"

O altă secțiune a descrierii proiectului prezintă impactul și perspectivele acestuia. Sunt analizate în primul rând efectele realizării acțiunilor prevăzute în proiect, modul în care acestea se înscriu în realizarea strategiei instituțiilor participante, a strategiei naționale referitoare la domeniul respectiv și, eventual, a strategiei organizației internaționale care finanțează proiectul. modalitățile de valorificare de diseminare a rezultatelor. Dacă proiectul este de cercetare fundamentală, teoretică sau experimentală, iar scopul său este numai  acumularea de cunoștințe, trebuie să se descrie care vor fi contribuțiile probabile ale îndeplinirii proiectului la volumul de cunoștințe științifice și tehnice din domeniul respectiv. Vor trebui să se includă obligatoriu modalitățile de diseminare a rezultatelor, de comunicare a lor în cadrul colectivității internaționale a cercetătorilor preocupați de domeniul respectiv. Este o notă bună pentru un proiect, includerea, în special în etapele dinspre sfârșitul desfășurării activității, a unor acțiuni concrete de punere în valoare a rezultatelor cercetării. Acestea este bine să includă nu numai publicarea în reviste de specialitate, dar și  organizarea unor simpozioane, conferințe, publicații proprii sub formă de broșuri care să fie diseminate celor celor interesați, organizarea de discuții,  pregătirea etapei de dezvoltare pe baza rezultatelor etapei de cercetare. În cazul unui proiect de cercetare-dezvoltare, acțiunile de valorificare a rezultatelor pot include: publicarea rezultatelor în reviste de specialitate, prezentarea la conferințe și simpozioane, eventual, organizarea unor astfel de manifestări, elaborarea de rapoarte științifice-tehnice difuzate în cadrul unei rețele de profil, elaborarea de patente comune, proiectarea și realizarea de modele demonstrative și de prototipuri, elaborarea unor noi tehnologii, transferul către sectoarele productive.

Această secțiune trebuie să prezinte și posibilitățile ca rețeaua de colaborare internațională stabilită sau dezvoltată în cursul desfășurării proiectului să-și continue activitatea, sau numai anumite componente ale acesteia, și după terminarea finanțării. Capacitatea proiectului de a genera o structură de cooperare având șansa de a se menține după încheierea proiectului, poate constitui un puternic element în favoarea acestuia în procesul de evaluare.

Un alt aspect standard care trebuie prezentat în descrierea unui proiect se referă la managementul acestuia. Trebuie precizată structura de conducere, în special pentru proiectele de mai mare anvergură, din care să rezulte cu claritate responsabilitățile tuturor participanților în consorțiul angrenat în realizarea proiectul, care sunt sarcinile specifice ale echipei românești participante la proiect și cine răspunde în fiecare etapă de realizarea unei anumite acțiuni.

În cazul când  este vorba de un proiect nou și în special a unui proiect care implică și participarea industriei, deci un proiect care are și o componentă de implementare practică, este necesar să se includă și studiul unui "bussiness case", care arată modul în care rezultatele proiectului vor trece în mod concret în practică, timpul în care cheltuielile vor fi recuperate și modul în care rezultatele cercetării vor contribui la crearea unei activități productive capabile să se autosusțină și să fie profitabilă.

Pentru propunerile de proiecte în cadrul unui program inițiat de o organizație internațională care a lansat o serie de alte programe înrudite, cum ar fi cazul ansamblului de programe ale Comisiei Uniunii Europene destinate cercetării și învățământului,  este indicat să se prezinte eventualele implicări ale partenerilor din consorțiul care prezintă aplicația în alte proiecte în curs și modul în care se corelează activitățile din proiectele complementare.

 

Bugetul general

Un alt punct important atât pentru cei care prezintă o propunere de proiect, dar cel puțin în egală măsură și pentru cei care o evaluează, ca și pentru cei care administrează programele de cooperare internațională și trebuie să ia decizia finală de finanțare, este bineînțeles bugetul. Bugetul trebuie să fie realist și justificat prin acțiuni. Acesta este unul din motivele pentru care este recomandabilă alcătuirea unor sub-bugete referitoare la fiecare acțiune în parte. Bugetul de costuri și cheltuieli trebuie să includă o analiză a investițiilor, o analiză a costurilor, a eventualei capitalizări necesare, precum și o analiză a resurselor financiare. Trebuie avut în vedere că pentru majoritatea programelor internaționale se pune condiția ca finanțarea solicitată să fie o parte (de obicei, 50-60 %)  din totalul costurilor. Capacitatea de a atrage și alte finanțări pentru proiectul propus este considerată ca un argument în favoarea credibilității consorțiului și a fezabilității proiectului.

La prezentarea investițiilor, fiecare echipament solicitat trebuie să fie justificat prin rolul său în realizarea anumitor activități și contribuția la obținerea anumitor rezultate. Costul echipamentului trebuie să evidențieze, în mod explicit, alături de costul propriuzis, și costurile de instalare, de formare a personalului, de exploatare și de întreținere. Trebuie descrisă, în paralel, baza materială pre-existentă care va fi utilizată pentru realizarea proiectului.

De regulă, în nici unul din programele internaționale, nu sunt eligibile investițiile legate de clădiri și, în general, de partea de infrastructură --  care se presupune întotdeauna că trebuie să fie acoperite de partea beneficiară a proiectului (română). În cazul în care asemenea investiții sunt necesare, ele vor trebui să fie susținute prin proiecte complementare de investiții,  finanțate de instituțiile corespunzătoare din România. Aceste chetuieli trebuie să fie incluse în bugetul propunerii de proiect  și trebuie să fie făcuta clară contribuția părții române.

În analiza costurilor, în funcție de dimensiunile și tipul proiectului, se vor prevedea costurile pentru personalul de cercetare, personalul auxiliar, iar -- dacă este un proiect de avengură -- pot să existe costuri pentru managementul general,  pentru ținerea evidenței contabile, pentru ținerea evidenței financiare, pentru mangementul operațional, pentru recrutarea personalului, cât și pentru anumite servicii externe, incluzând consultanță juridică și contabilă, publicitate, formarea cadrelor, administrare, evidență etc. De asemenea, în costuri se includ cheltuielile pentru spații închiriate, echipamente închiriate sau timp de calculator, elaborare sau adaptare de software specializat, cheltuielile diverse de regie și de funcționare curentă -- telefon, poștă, eventual asigurări. Însă trebuie urmărit -- cu toată atenția -- care din aceste costuri sunt eligibile pentru a fi finanțate în cadrul programului respectiv și care din aceste costuri cad obligatoriu în sarcina instituțiilor care prezintă sau susțin propunerea.

Costurile trebuie însă specificate în buget chiar dacă nu se solicită integral sprijinul financiar oferit în cadrul programului. Trebuie să existe rubrici distincte de cost total, de solicitări din cadrul programului și de acoperire din alte surse de finanțare -- care trebuie detaliate, eventual susținute prin acte relevante.

Secțiunea financiară trebuie să includă și o analiză a resurselor: existent de personal salarizat de instituția implicată în proiect, echipamente existente și alte surse de finanțare.

 

Alte aspecte

 

In prezentarea propunerii se pot include diferite alte date, chiar dacă nu sunt solicitate în mod expres în formularistica pentru propunere, cu condiția ca informația furnizată să fie realmente relevantă pentru proiect și să nu conducă la o încărcare inutilă a  materialului.

De exemplu, pentru proiecte de mari dimensiuni, este o practică bună ca -- după expunerea proiectului în sine, după prezentarea chestiunilor obligatorii care se încadrează în condițiile specificate în formularele puse la dispoziție de organizatorii programului, să se adauge un mic material neformal, care să clarifice anumite chestiuni, în mod complementar -- de pe o altă  poziție.

Se pot atașa câteva pagini structurate ca o listă de întrebări și răspunsuri la chestiunile care ar putea necesita clarificări. Acestea pot lămuri o serie de întrebări probabile, de la chestiunile generale -- referitoare la oportunitatea proiectului, la obiectivele care au fost propuse, până la acțiunile care se consideră că trebuie să aibă loc, modul în care se controlează realizarea activităților și structura organizatorică propusă. Se pot include variante de scenarii de start al sistemului, mai ales dacă este vorba de proiecte care au o componentă tehnologică și care implică parteneri din industrie.

O asemenea descriere neformală trebuie să clarifice:

• motivația pentru proiectul respectiv,

• cerințele generale și specifice la care răspunde proiectul propus,

• încadrarea în strategia națională și instituțională în domeniul respectiv,

• dificultățile care sunt previzibile și care trebuiesc depășite,

• modalitățile prin care se estimează că vor fi depășite,

• stuctura organizatorică și de management,

• fluxul de informații în cadrul consorțiului și modul în care fiecare participant va raporta activitatea pe care o desfășoară, astfel încât raportul global să oglindească deplin și fidel activitatea din cadrul proiectului,

• activitatea de pregătire, monitorizare și evaluare a activităților din cadrul proiectului,

• șansele rețelei de cooperare internațională realizată In urma proiectului de a se menține și dezvolta,

• răspunsul la cerințele și evoluțiile viitoare,

• premizele și cifrele operaționale concrete,

• diseminarea și fructificarea rezultatelor,

Toate aceste chestiuni care în mod normal își găsesc în răspunsul în corpul propriu zis al propunerii de proiect, pot fi reanalizate și explicitate în acest material auxiliar.

 

După cum s-a mai arătat, acest material nu își propune și nici nu și-ar putea propune o tratare exhaustivă a subiectului. Pătrunderea în sistemul cooperării interna-ționale este o combinație de știință și artă, în care șansa, inspirația și promptitudinea sunt adesea determinante pentru succes. Sperăm ca unele din recomandările cuprinse în acest material să fie utile cercetătorilor români în eforturile lor de a colabora cu colegii din țările dezvoltate. Autorul acestor rânduri urează succes tuturor colegilor care se vor angrena în astfel de inițiative și le amintește că și perseverența este o condiție de reușită.

 

 

 

V. și Modulul 5          Înapoi module tematice                Înapoi



*  Detalii în acest sens se gãsesc în documentatele materiale referitoare la proiectele de cooperare ºtiinþificã ºi tehnicã elaborate de Oficiul Român pentru Integrare Europeanã în Programele de Cercetare-Dezvoltare (Str. D.I. Mendeleev 21-25, camera 307; Persoane de contact: Mircea Sbârnã ºi Bogdan Drãgancea, Telefon: 650.06.03 sau 650.50.95/ int. 170).