Modulul tematic 47

 

PROJECT MANAGEMENT

- suport de curs -

 

                                               Ing. Adriana Vasilescu

             

iunie 1995

 

 

 

 

Notă: Materialul prezentat în cap. 1 și 2 urmează îndeaproape definițiile oficiale ale Institutului de Project Management (Project Management Institute, SUA), fiind doar completat, nuanțat pe baza experienței practice a autoarei.

 

Cuprins

 

1. Introducere

       1.  1. Management preventiv - management reactiv

          1.  2. Despre procese și clienți

          1.  3. Proiect: definiție, ciclu de viață

          1.  4. Ce se înțelege prin project management?

          1.  5. Câteva precizări de terminologie

          1.  6. Project management: proces și dimensiuni

          1.  7. Câteva observații despre ciclul de viață al proiectului

 

2. Project management: despre...

       2.  1. ... project manager: funcții, roluri, responsabilități, însușiri

          2.  2. ... managementul granițelor proiectului

          2.  3. ... managementul calității în cadrul proiectului

          2.  4. ... managementul timpului în cadrul proiectului

          2.  5. ... software de project management

          2.  5. ... managementul timpului individual/al grupului

          2.  6. ... managementul costurilor în cadrul proiectului

          2.  5. ... leadership

          2.  7. ... managementul riscului în cadrul proiectului

          2.  8. ... managementul resurselor umane în cadrul proiectului     

          2.  9. ... managementul contractelor / relațiilor cu furnizorii

          2.10. ... managementul comunicării

 

         

Bibliografie

Anexe

 

      


 

Un drumeț întâlnește un tăietor de lemne care trudea din greu.

- De ce îți este așa de greu? îl întreabă drumețul.

- Iaca, mă chinui cu fierăstrăul ăsta neascuțit...și am așa de mult de tăiat!

- Dar de ce nu îți ascuți fierăstrăul?!

- Păi, n-am timp! Nu vezi cât de mult am de tăiat?!

 

 

 

 

 

Cercul de influență: ceea ce îmi stă în putere să influențez, să schimb.

 

Cercul de ingrijorare: ceea ce mă preocupă, dar este dincolo de puterile mele să schimb.

 

Oamenii eficienți își concentrează eforturile asupra cercului de influență.

 

Stephen R. Covey

 

                                                                  

 

                   cercul de influență

                  

         

                                     

                   cercul de îngrijorare

 

 

“ESTE MAI UȘOR SĂ PREVII

                                      DECÂT SĂ VINDECI”

Management preventiv -

                                      management pompieristic

(proactive management -

                                       reactive management)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1.2. Despre procese și clienți

activitate Ì proces  Ì sistem de procese

 

F I P O C

(FURNIZOR-INPUT-PROCES-OUTPUT-CLIENT)

 

FURNIZOR

INPUT

PROCES

OUTPUT

CLIENT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SINGURUL SCOP AL UNUI PROCES

 ESTE SĂ DESERVEASCĂ UN CLIENT!

SĂ SATISFACĂ CERINȚELE UNUI CLIENT

 

CERINȚA CLIENTULUI

PROCESUL

STANDARD

CUM SE MĂSOARĂ

“FACTURI CORECTE”

FACTURARE

100% COMPLETE

100% CORECTE

% DE FACTURI INCOMPLETE DIN TOTAL FACTURI;

% DE FACTURI INCORECTE DIN TOTAL FACTURI

“CONTRACT (DE APROVIZIONARE) ONORAT LA TERMEN”

LIVRARE

100% LA TERMEN

% DE COMENZI NEONORATE LA TERMEN DIN TOTAL COMENZI

 

 

 

 

 

 

 

Clarificarea cerințelor clientului, a procesului principal care le satisface, a standardului de calitate și a modului de a o măsura - creează premisele de comunicare și de înțelegere necesare satisfacerii propriu-zise a acestor cerințe.

 

1.3. Proiect: definiție, ciclu de viață[1]

 

PROIECT: orice sistem de acțiuni, cu un punct de demarare clar și cu obiective după care se apreciază încheierea. În practică, majoritatea proiectelor depind de resurse finite sau limitate cu care trebuie atinse obiectivele.

 

PROGRAM: grupe/serii logice de proiecte. Proiectele sunt submulțimi ale                        programelor.

 

Ciclul de viață total al proiectului (C D E F)

Planificare

Realizare

Faza 1

Faza 2

Faza 3

Faza 4

Concepție

Dezvoltare

Execuție

Finalizare

C

D

E

F

                                           ¯          

DECIZIA START/STOP

timp ź

 

 

C

D

E

F

Culegere informații

Identificare necesitate

Stabilire:

   obiective

   fezabilitate (în mare)

   beneficiari

   grad de risc

   strategie

   echipa preconizată

Estimare preliminară

   resurse

Identificare alternative

Prezentare propunere

Obținere aprobare pentru

   faza următoare    

 

Numire membrii cheie

      ai echipei

Efectuare studii

Definire conținut (versiunea de bază)

    produsul final

    standardele de calitate

    resurse

    activități

Stabilire

     planul de referință

     buget, cashflow

     reguli și proceduri

Evaluare riscuri

Confirmare justificare     (de continuare)

Prezentare proiect

Obținere aprobare de continuare

Stabilire

    organizare

    comunicare

Motivare echipă

Detaliere cerinte tehnice

Stabilire

    fluxuri activități

    planul detaliat

    sistemele de informare și control

Achiziții

Realizare fluxuri activități

Direcționare/monitorizare/prognoză/control

    conținut

    calitate

    timp/termen

    cost/buget

Rezolvare probleme

 

Finalizare produs(e)

Recepție/acceptare

Postcalcul

Transfer responsabilitate

asupra produsului

Evaluare proiect

Documentare rezultate

Eliberare/redirecționare

resurse

Realocare resurse umane

 

 

1.4. Ce se înțelege prin project management?[2]

 

Ce este PROJECT MANAGEMENT:

             managementul oricărei acțiuni unicat, sau

           managementul schimbării

Ce nu este PROJECT MANAGEMENT:

          management strategic

management organizațional

management de producție

management tehnic/științific

Project management: arta de a direcționa și de a coordona resursele umane și materiale, pe întreaga durată a proiectului, prin folosirea tehnicilor moderne de  management, pentru a atinge obiective predeterminate de conținut, cost, timp, calitate și satisfacție a participanților.

 

1.5. Câteva precizări de terminologie

project manager  - responsabil de lucrare /  responsabil de temă / director de program / responsabil de acțiune / coordonator investiție

                            

1.6. Project management: proces și dimensiuni[3]

 

Project managementul modern se bazează pe principiul

ÎNTÂI  PLANIFICI,  APOI  EXECUȚI !


FUNCȚII ALE PROJECT

ELEMENTE ALE PROIECTULUI

MANAGEMENTULUI

CONȚINUT

CALITATE

TERMEN

COST

MEDIU

Managementul planificării și controlului

 

 

 

 

 

Managementul integrării proiectului

 

 

 

 

 

Managementul resurselor

 

 

 

 

 

Managementul riscului

 

 

 

 

 

Managementul

resurselor umane

 

 

 

 

 

Managementul contractelor și al relațiilor cu furnizorii

 

 

 

 

 

Managementul informației și al comunicării

 

 

 

 

 

 

PROJECT MANAGEMENT: direcții de acțiune

 

· managementul granițelor proiectului

            ( ce își propune și ce nu își propune acest proiect)

· managementul calității

            ( calitatea este cea pe care o vrea beneficiarul!)

· managementul timpului

            ( planificare! respectarea termenelor!)

· managementul costurilor

            ( respectarea bugetului alocat!)

· managementul riscurilor

            ( riscurile nu pot fi eliminate - dar impactul lor poate fi controlat)

· managementul resurselor umane

            ( folosirea optimă a resurselor alocate; proiectul - ocazie de creștere      profesională)

· managementul relațiilor cu furnizorii

            ( furnizorul ca partener!)

· managementul comunicării

            ( circulația informației în cadrul proiectului; din exterior spre proiect; din proiect spre      exterior; între nivelurile ierarhice)

1.8. Observații despre ciclul de viață al proiectului[4]

Project managerul nu este niciodată un spectator!

 

Valoarea efortului investit, în ciclul de viață al proiectului

 


Informația (disponibilitate, acuratețe, detaliu), în ciclul de viață al proiectului

                Potențialul de a mai adăuga valoare, în ciclul de viață al proiectului

 


 

 

               

Costul schimbărilor, față de momentul în care intervin

 


 

                Valoare adăugată - costul schimbării: ultimul moment de intervenție

 

 


 

 

               

Risc - ce se pierde: perioada de risc critic

 


 

 

2. Project management

2.2. Despre project manager: funcții, roluri, responsabilități, însușiri[5]

Funcții: planificare

    organizare

    conducere (leading)

    control

Roluri, responsabilități:

          integrare: echipa/grupul (intern), cu conducerea, cu alte grupuri (intern,                          extern), cu clientul

            comunicare: ce mesaj/informație, cui, cum, când

            leadership: rezolvă probleme ivite, previne și rezolvă conflicte, asistă și                          ghidează, încurajează

            luare de decizii: alocare de resurse, compromisuri cost/termen/calitate,                                       schimbări de conținut/direcție

            creator de climat: “menține moralul trupelor”, creează o atmosferă                                             constructivă, deschisă, stimulatoare

Însușiri ale unui bun project manager:

          lucrează bine cu alții (comunicare, răbdare, tact, delegare etc)

            are experiență (preferabil - largă) în domeniul tehnic al proiectului

            are ceva experiență de conducere

            bun organizator

            studii superioare

            familiar cu aspectele administrative

            conștient de, și în stare să prezinte/urmeze corect,  poziția firmei

            orientat spre profit

            bun negociator

            știe să-și controleze tendința de a se implica prea mult în aspectele                                  tehnice, se concentrează asupra aspectelor manageriale

Comportament/însușiri de

 Manager

Comportament/însușiri de

Leader manager

conduce

motivează - intelectual, emoțional, etic

caută stabilitatea

promovează schimbarea, ca necesară și interesantă

expert în domeniul său

înțelegere largă a activității firmei

se concentrează asupra obiectivelor departamentului/diviziei

se concentrează asupra obiectivelor firmei și a rolului departamentului/diviziei

caută îmbunătățiri treptate

caută îmbunătățiri radicale

deleagă, conduce, controlează

creează un climat de potențare a participării

se concentrează asupra activității departamentului/diviziei

se concentrează asupra satisfacerii cerințelor clientului

pune accentul pe îndeplinirea planului

pune accentul pe realizarea obiectivelor

evită erorile

caută noi oportunități

“urmează regulile”/nu  pune status quo sub semnul întrebării

se simte responsabil pentru a găsi soluții optime

“fă ce spun, nu ce fac!”

este un model pentru ceilalți

 

 

 

2.2. Despre managementul granițelor proiectului

(“scope management”)[6]

 

“Project scope”- ceea ce este, își propune proiectul; mandatul proiectului; conținutul proiectului.

 

 

Conținutul proiectului: poate fi descris enumerând toate activitățile desfășurate, produsele rezultate și resursele “consumate”.

 

 

Foarte important: identificarea, definirea, documentarea obiectivelor proiectului, precum și a abordărilor posibile pentru a le atinge ź PROJECT STATEMENT, document “viu”, care la care se face referință permanent și care se revizuiește permanent.

 

 

 

 

Project statement

          ( Documentul primar al proiectului -  Carta proiectului )

          sugestii de punctaj

 

- Tema (obiectivul) proiectului (care este problema pe care trebuie să o rezolve)

- Rezultate scontate (la ce va folosi rezultatul proiectului)

- Beneficiarul direct (plătitor), utilizatorul final (potențial)

- Conținutul proiectului (ce își propune proiectul)

- Care sunt limitele proiectului (ce NU își propune proiectul)

- Criteriile de succes al proiectului (când se va considera proiectul încheiat cu succes)

- Aspecte relevante legate de contextul desfăsurării proiectului (inclusiv probleme, limitări)

- Ipoteze de lucru

- Factorii de risc identificați pentru desfășurarea proiectului

          (riscuri privind costurile, termenele, și/sau conținutul)

- Factorii de risc/limitările  identificate pentru rezultatul (obiectul) proiectului

- Grupurile de participanți (regulați și ocazionali, ca de ex. Planul)

- Organizarea echipei proiectului (roluri: responsabil, experți, echipa permanentă, contribuitori ocazionali etc; structura de raportare)

- Resurse umane estimate a fi necesare desfășurării proiectului

- Resurse materiale estimate a fi necesare desfășurării proiectului

- O schiță de plan

- O schiță a costurilor estimate

- Planul asigurării calității (mecanisme)

- O analiză costuri/beneficii

- Recomandarea de a continua cu etapa următoare sau de a stopa proiectul.

 

 

 

2.3. Despre managementul calității în cadrul proiectului[7]

 

Definiția calității: totalitatea trăsăturilor și a caracteristicilor unui produs sau serviciu care se influențează capacitatea acestuia de a satisface cerințe explicite sau implicite.

 

Managementul calității în cadrul proiectului: desfăsurarea proiectului, în întreg ciclul de viață, fără nici o abatere de la specificații (de proces, de produs).

Pentru aceasta sunt necesare: politici clare, planuri, proceduri, programe și specificații privind calitatea.

 

Funcții ale managementului calității în cadrul proiectului:

· stabilirea și comunicarea unei filozofii (înțelegeri) clare în privința calității

· asigurarea calității (QA - quality assurance) / conformarea la cerințe - standarde de calitate și feedback despre îndeplinirea lor

· controlul calității (QC - quality control) / conformarea la specificații - procesele tehnice care examinează, analizează și raportează conformarea la cerințe

 

Pași în procesul de management al calității în proiect:

          · responsabilitatea asupra calității - la nivel de individ/acțiune

            · auto-inspecție

            · zero defecte

            · statistical process control (control statistic al procesului)

            · statistical decision making (de ex.: analize cauză-efect, analize                          eșec/consecințe etc.)

            · statistical data sampling (control statistic)

          · costul calității (costuri legate de asigurarea conformării la cerințe,                                  precum și costurile legate de abaterea de la cerințe).

 

85% din costul calității este în răspunderea managerului de proiect.

 

Formulări posibile ale obiectivelor calității: “adecvat pentru a fi folosit”, “adecvat scopului”, “satisface clientul”, “conform cerințelor” etc.

 

Calitatea produsului final trebuie clar definită de către client și clar înțeleasă de către project manager. Depășirea cerințelor clientului poate înseamna risipă!

 

Calitatea definită de către beneficiar «

                              criteriile de acceptare (de succes) ale proiectului.

 

Calitatea nu se obține prin lozinci.

 

“Zero defecte” - toleranță zero pentru defecte, pe total sistem și pentru toate procesele componente.

“6s“ - mai puțin de 3.4 defecte la 1 milion de unități de produs

Clientul este “următorul”, colegul căruia îi transfer munca. Produsul/serviciul transferat trebuie să fie de calitatea cerută/așteptată.

 

DO IT RIGHT THE FIRST TIME - FĂ-O CORECT DE PRIMA OARĂ!

(este mai ușor și mai ieftin să faci corect ceea ce ai de făcut, de prima oară, decât să refaci)

          Pentru asta:   oamenii trebuie să înțeleagă ce li se cere

                                    să aibă cunoștințele necesare

                                    să aibă suportul tehnic necesar (echipament etc.)

                                    să fie motivați să facă ceea ce trebuie

                                    să fie lăsați să facă ceea ce li se cere.

 

Un proiect trebuie gândit ca proces. Calitatea produsului proiectului se va obține prin îmbunătățirea tuturor sub-proceselor componente.

 

STANDARDIZAȚI - REALIZAȚI - VERIFICAȚI - ACȚIONAȚI!

          1. Definiți și standardizați sub-procesele

          2. Evaluați performanța sub-proceselor

3. Îmbunătățiți sub-procesele

4. Măsurați progresul.

 

Nu măsurați doar outputul (produsul) - concentrați-vă asupra proceselor!

 

TESTAREA / VERIFICAREA PRODUSULUI PROIECTULUI

CLIENTUL TREBUIE IMPLICAT CÂT MAI MULT ÎN DEFINIREA

            CRITERIILOR

            SCENARIILOR

            REZULTATELOR ACCEPTABILE

PRECUM ȘI ÎN EFECTUAREA TESTELOR.

 

1. Realizare componente ȘI testare

2. Integrare componente ȘI testare (după fiecare nivel succesiv de integrare)

 

Testarea pe parcurs, la fiecare nivel de intergare, crește costurile de realizare, dar reduce riscul cheltuielilor mari de corectare, necesare dacă se descoperă erori în fazele finale.

 

SFATURI  PRIVIND  ASIGURAREA  CALITĂȚII - ATENȚIE  LA...

 

(în faza conceptuală:)

...Dialogul project manager - client (clarificare, informare, negociere)

...Obiectivele proiectului

...Realismul planului

...Definirea conținutului proiectului

 

(în faza de implementare:)

...Stimularea colaborării

...Aspectele tehnice (specificațiile tehnice)

...Interfețe

...”Supra-design”

...”Sub-design”

... Reguli pentru întocmirea documentației

 

(la achiziționare:)

... Claritatea cerințelor de achiziție (nu doar “ cel mai ieftin”)

... Timpi realiști de comandă și livrare

... Urmărire

 

COSTUL CALITĂȚII - COSTUL LIPSEI DE CALITATE

 

Costul calității este costul total al tuturor eforturilor de a realiza calitatea unui produs/serviciu. Include tot efortul de a realiza acel produs/serviciu care este conform cerințelor, precum și tot efortul care rezultă din nerespectarea cerințelor.

                                     

COSTUL RESPECTĂRII CERINȚELOR  

COSTUL NERESPECTĂRII

CERINȚELOR  

PLANIFICARE

REBUTURI

TRAINING, EXPLICARE

REVENIRI

CONTROL

GRABĂ + RABAT, SUPERFICIALITATE

TESTARE PE TEREN

CONSUM SUPLIMENTAR DE MATERIALE, TIMP; INTÂRZIERI PENTRU ALTE PROIECTE

VALIDAREA DESIGN-ULUI

CHELTUIELI PENTRU PERIOADA DE GARANȚIE

VALIDAREA PROCESELOR

ANALIZA ȘI REZOLVAREA PLÂNGERILOR

TESTARE ȘI EVALUARE

ENERVĂRI

AUDIT DE CALITATE

PIERDERE DE INCREDERE

INTREȚINERE, CALIBRARE

PIERDERE DE PRESTIGIU

ALTE

PIERDERE DE CLIENȚI

 

JUST-IN-TIME = stocuri zero = zero defecte.

Concept aplicabil oricărui sistem de procese

 

Exemple de surse de risipă în proiecte

- lucrări care nu trec de avizare

- greșeli de proiectare

- întreruperi (oameni nepregătiți, indisponibili, materiale improprii /

întârziate etc.)

- blocaje (oamenii nu știu ce trebuie să facă sau au prea multe de făcut)

- management impropriu

- folosire improprie a resurselor umane (folosiți sub capacitate, puși să facă munci pentru care nu au pregătirea necesară etc.)

- folosire improprie a spațiului

- cheltuieli nejustificate (de ex., închirierea unei săli, când se putea găsi un spațiu propriu)

 

Câteva criterii pentru realizarea unui sistem de control al calității

 

 1. Examinați produsul/piesa/serviciul

 2. Identificați nivelul cerut de performanță

 3. Stabiliți standarde care să sprijine acel nivel de performanță

 4. Examinați diversele variante ale unui sistem de control al calității

 5. Decideți care este cel mai potrivit

 6. Stabiliți criteriile pentru sistemul de control al calității (tip de defecte, număr, eșantion, criterii de acceptare/respingere etc.)

 7. Monitorizați sistemul de control al calității

 8. Analizați relevanța/eficiența sistemului

 9. Efectuați ajustările necesare

10. Reevaluați periodic sistemul de control al calității

 

Condiții necesare pentru ca cineva să-și poată asuma

răspunderea sarcinii ce i se trasează:

să știe ce se cere pentru a satisface cerințele

să știe cum să își îndeplinească funcția pentru a satisface cerințele

are echipamentul necesar

își poate evalua performanța pe parcursul îndeplinirii funcției

îi stă în puteri să modifice procesul în așa fel în cât să obțină rezultatul așteptat

 

Managementul modern se face pe bază de fapte (culese permanent), nu prin excepție (detectarea anomaliilor + reacție)!

 

Identificarea și corectarea erorilor: pași

1. Definirea problemei (inclusiv a resurselor, procedeelor, termenelor necesare pentru corectare): CINE? CE? UNDE? CÂND? DE CE? CUM?

2. Corectare (inclusiv notarea realizării acțiunilor stabilite)

3. Identificare cauze (profunde, reale, sursă - inclusiv identificarea procesului intern care face posibilă eroarea)

4. Luare măsuri de corectare (inclusiv: modificarea permanentă a proceselor implicate și măsuri pentru a verifica succesul modificărilor, precum și puncte de control acolo unde s-au ivit erori)

5. Monitorizare/evaluare, pentru a fi sigur că sursa de erori a fost permanent eliminată

 

2.4. Despre managementul timpului în cadrul proiectului[8]

Project managerul ar trebui să-și petreacă 5% din timp planificând

și 95% din timp controlând.

 

PLANIFICARE - identificarea a ceea ce va fi de făcut, cum și ce se va folosi

                      strategie

                        limite de resurse

                        evenimente cheie

                        planul de referință

 

ESTIMARE - determinarea duratei activităților

                   conținut

                        limitări, interfețe

                        resurse

                        analiză

PROGRAMARE - planul + durate reale, resurse reale

                   durate reale

                        resurse reale

                        rafinare, aliniere, rezerve

                        verificare, variante, CPM

                        prezentare informație

 

CONTROL - măsurarea a ceea ce s-a făcut, față de ceea ce era programat să se facă, și acțiuni în consecință

                      planul de organizare a controlului

                        monitorizare și analiză

                        raportare

                        decizii, acțiuni alternative

 

Câteva noțiuni des întâlnite - și explicarea lor

· drum critic (critical path) = serie de activități interdependente, care determină durata totală minimă a proiectului.

· metoda drumului critic (CPM) = o metodă de programare (scheduling), folosită pentru a identifca activități critice pentru incheierea la termen a proiectului.

· diagramă GANTT = reprezentare grafică activități/timp

eveniment-cheie (milestone, bornă de reper) = eveniment cheie în desfășurarea proiectului

· PERT (Program Evaluation and Review Technique) = sistem de analiză a evenimentelor care pot interveni și a probabilității lor

· WBS (Work Brakdown Structure) = structură-arbore, reprezentănd toate activitățile de desfășurat, la niveluri succesive de detaliere.

 

Planificarea (aici în sensul de time management) inițială a proiectului trebuie să includă:

Succesiunea activităților - succesiunea logică a ceea ce trebuie realizat, într-un plan structurat (grupe de activități, activități, sub-activități)

 

Analiza timpului:  durata fiecărei acțiuni, și posibilitatea de a capta gradul de realizare;          data când poate fiecare activitate să înceapă (cel mai devreme)

 

Analiza resurselor: tipul de resurse necesare fiecărei acțiuni, resursele propriu-zis alocate și          posibilitatea de a nota modificările

 

Analiza costurilor: costul unitar al resurselor și capacitatea de a compara costurile planificate         cu cele reale

Variante de plan: variante de rezervă (în mare, pentru schimbări majore)

 

Mecanismul de raportare: stabilirea frecventei, obiectivelor, conținutului raportărilor, la care se analizează variațiile din punct de vedere al termenelor, costurilor, performanțelor tehnice

 

Forma rapoartelor - pentru a facilita comnunicarea și analiza comparativă

 

Evenimente cheie (milestones - “borne de reper”): momente importante în desfășurarea proiectului

pentru că reprezintă momente când poate lua un alt curs

pentru că sunt considerate importante de către client

pentru că reprezintă finalizarea unei grupări logice de activități

 

Proceduri pentru modificarea, și evidența modificării, documentației

 

Planificarea momentelor, și a procedurilor asociate, pentru a verifica fezabilitatea soluțiilor (pe parcurs!). O astfel de analiză trebuie neapărat să aibă loc după prefigurarea soluției, dar înainte de contractarea ei cu clientul.

 

Planificarea momentelor și a criteriilor și procedurilor de testare a produsului.

Atenție - ideal, trebuie contractat numai ceea ce se poate testa/verifica/măsura și/sau trebuie specificat ca atare.

 

Planul de contractare și achiziții (interne/externe): resurse umane, materiale, echipament, servicii

 

2.5. Despre managementul timpului

 individual / al grupului[9]

Timpul nu poate fi “condus”, “organizat”, “scurtat”, “expandat” etc. -

managementul timpului este managementul priorităților!

 

 

URGENTE

NEURGENTE

I

M

P

O

R

T

A

N

T

E

I

CRIZE / “POMPIERISME”,

PROBLEME PRESANTE,

TERMENE SCADENTE,

 

 

 

 

STRESS, EPUIZARE, PROBLEMELE “NU SE MAI SFÂRȘESC”

II

PREVENȚIE,

CONSTRUIRE DE RELAȚII,

IDENTIFICARE DE NOI OPORTUNITĂȚI,

PLANIFICARE,

RECREERE, RELAXARE

 

 

MAI PUȚINE CRIZE, ATINGEREA OBIECTIVELOR IMPORTANTE

N

E

I

M

P

O

R

T

A

N

T

E

III

ÎNTRERUPERI, UNELE TELEFOANE, PARTE DIN CORESPONDENȚĂ, MARE PARTE DIN PRESĂ, PARTE DIN RAPOARTELE PRIMITE, UNELE ȘEDINȚE, PROBLEME PRESANTE, PARTICIPARE LA UNELE CONVERSAȚII

 

 

 

 

CELE MAI NEÎNSEMNATE REZULTATE,

 ALȚII DICTEAZĂ CE FACI

IV

ACTIVITĂȚI DE RUTINĂ,

PARTE DIN CORESPONDENȚĂ, MARE PARTE DIN PRESĂ,

UNELE TELEFOANE,

”HOȚII DE TIMP”

 

 

 

 

 

ZILELE TREC FĂRĂ A FI REALIZAT NIMIC, INUTILITATE, EȘEC

 

Activitățile din cadranul I ne dau satisfacții imediate; cele din cadranele III și IV sunt cele mai comode (“ne abandonăm lor”) - dar cele care sunt, de fapt, cele mai utile, sunt cele din cadranul II.

 

 

Câteva sfaturi practice prentu o mai bună folosire a timpului de lucru

 

· Puneți, pentru o clipă, sub semnul întrebării, ceea ce faceți - s-ar putea să găsiți o soluție de optimizare

· Nu va jenați să le spuneți celor care vă deranjează/întrerup, că sunteți ocupat - fiți politicos, dar ferm

· Practicați (singur sau cu colegii de birou) “momentele de liniște” (quiet time) - 1-2 ore pe zi, prestabilite (cu acordul tuturor) când nimeni (indiferent de funcție) nu are voie să întrerupă pe nimeni (cu excepția cazurilor de mare urgență) - și fiecare reușește să se concentreze

· Încercați să vă ocupați de un lucru - odată, dar până la capăt, pentru a evita reluările, precum și efectul stresant că nimic nu se poate “șterge de pe listă”

· Fiți concis, chiar zgârcit, cu documentele scrise - comunicarea verbală e adesea mai eficientă (Nu înecați lumea în hârtii și documente - nu vor avea timp să le citească!)

· Delegați tot ce se poate delega (cu condiția să fiți atent ce, cum, când, cât și cui delegați); nu delegați ceea ce se poate elimina cu totul; delegați și ceea ce este interesant/plăcut; nu “trântiți pe mas㔠ceea ce delegați - verificați întâi că cel căruia ii delegați poate prelua, înțelege ce are de făcut, termenul etc.; delegați ce trebuie făcut (rezultatul), nu cum trebuie făcut

· Nu amânați - cu cât ceva este mai neplăcut, cu atât abordați-l mai curând, pentru “a scăpa mai repede”

· Nu va lăsați dominat in felul în care vă folosiți timpul - fiți ferm cu “hoții de timp” (“ai un minut?” care devine o oră de vrute-și-nevrute; ședința cu un scop anunțat, dar care deviază la cu totul altceva; crizele altora, ivite din vina lor și la a căror soluționare vă solicită acum sprijinul urgent etc. - la toate discerneți unde să puneți punct și să reveniți la ceea ce aveați planificat să faceți...)

· planificați-vă săptămâna (ca obiective majore) și ziua (în detaliu) - și ocupați-vă întâi de ceea ce este important (cadranul II), lăsând lucrurile de rutină, neimportante etc. pentru sfârșitul zilei sau pentru momentele de oboseală

· Fiți relist în ceea ce vă propuneți să realizați (într-o ședință, într-o zi etc.) - și fiți realist în ceea ce le cereți subalternilor!

· Nu vă fie jenă să refuzați, dacă puteți și sunteți sigur că sunteți îndreptățit să o faceți (atenție la abuz si la lipsă de tact însă!)

· Dacă nu puteți refuza, de exemplu, primiți o sarcină de la șeful Dvs., rugati-l pe acesta să vă sugereze ce să amânați, din celelate sarcini pe care vi le-a trasat, pentru a o realiza pe aceasta

· Nu vă irosiți energia și timpul criticându-i pe alții, ”văitându-v㔠etc. - mai bine, vedeți ce puteți face!

· Încercați să vă țineți hârtiile în ordine și stabiliți o disciplină în birou/proiect care să limiteze și să optimizeze documentația

· Nu vă grăbiți, nu intrați în panică - aceasta nu face decât să vă încetinească!

· Respectați timpul celorlalți (“ce ție nu­-ti place...”)

· Puneți un termen finit la ceea ce vă propuneți (sau le cereți subalternilor/colegilor): “cel mai târziu - vinerea viitoare” este mult mai clar decât “cât mai repede”/”urgent”

 

 

 

 

Pentru ca ședințele să nu fie o pierdere de timp

 

1. Stabiliți obiectivele (preferabil - la ședința precedentă)

· stabiliți dinainte dacă este o ședință de raportare sau una de găsire de soluții

· revizuiți ce s-a realizat din ceea ce s-a stabilit în ședința precedentă

· comunicați/recapitulați obiectivele (ordines de zi), precizând timpul alocat fiecărui subiect

· decideți/comunicați cine conduce ședința (doar pentru a organiza discuțiile - nu pentru a avea ultimul cuvânt!)

· decideți/comunicați cine urmărește încadrarea în timpul alocat (pentru a semnala “time-out”)

2. Brainstorming

· discuții directe, “pe șleau”, respectuase, dar fără ocolișuri și înflorituri

· toți cei prezenți au drepturi egale de a participa la discuții și au răspunderea de a exprima ceea ce cred (în mod constructiv, însă!)

          · nu - conversatii paralele

· nu - întreruperi reciproce

· nu - văicăreală; numai -observații/soluții constructi

3. Ascultare

          · toți participanții fac efortul de “a auzi” (în mod real) ceea ce spun ceilalți ( a   asculta pentru a identifica oprtunități, nu pentru a nega a priori!)

               

4. Responsabilitate

          · nu deviați de la obiectivele stabilite

            · începeți și terminați ședința la timpul stabilit

            · nu - bârfă (ci - discuții constructive!)

                 

5. Acceptul participanților

          · nu - un consens superficial, “de nevoie” (problemele trebuie discutate până când toată lumea “se alinează”, acceptă hotărârea/opinia majorității; odată luata o hotărâre/încheiat un capitol, nu se mai revine decât cu acordul grupului)

            · subliniați ceea ce s-a realizat/rezolvat

            · nu vă lăsați blocați / nu vă învârtiți în cerc- luați o hotărâre!

 

6. Atmosferă

          · respect reciproc

            · nu fiți sumbri, ostili - este contagios!

 

7. Recapitulați

          · ce s-a realizat

            · ce s-a stabilit

            · ce urmează

 

 

2.6. Despre managementul costurilor

în cadrul proiectului[10]

 

Managementul costurilor = ansamblul proceselor necesare pentru a menține un control financiar eficient asupra proiectului (evaluare, estimare, alocare de fonduri, urmărire, analiză, prognoză, raportare)

 

Subprocese:

          · estimarea și prognozarea costurilor:

                   fezabilitate?

                        profitabilitate?

                        surse de finanțare?

                        investiția în proiect? (ordinul de mărime al costului proiectului,                                         inclusiv costurile de demarare și de încheiere)

                        rezerve? (pentru neprevăzut, inflație)

                        dobânzi?

                        prognoză? (inclusiv pe bază de date “istorice”)

                        nivelul de încredere în această estimare și prognoză?

 

          · alocarea costurilor:

                   WBS - activitățile de desfășurat

                        planul costurilor

                        cashflow prognozat

                        rezerve

                        criteriile/metodele de măsurare a performantei, contabilitate

                        finanțare (distribuirea fondurilor) în cadrul proiectului

 

          · controlul costurilor:

                   definirea mecanismelor, politicilor, procedurilor

                        managementul neprevăzutului (modificări de conținut, termene,                                        finanțare etc)

                        urmărire (real vs. planificat)

                        raportare

                        analiză + măsuri de adaptare

                                  

          · aplicații - suport, de ex.:

                   baze de date “istorice”

                        grafice de alocare a responsabilităților

                        evaluarea post-proiect

 

Managementul costurilor se face de-a lungul întregului ciclu de viață al proiectului, într-un process permanent de implicare preventivă și corecție promptă!

                                                               

2.7. Despre software de project management

 

 

Software ne-specializat:

se poate folosi pentru anumite aspecte de project management

de la wordprocessors la spreadsheets (Word.....Excel, Access) și baze de date.

 

Software specializat:

destinat/specific aplicării unumitor direcții de acțiune din project management

 

Software-ul de project management este în primul rând util pentru time și cost management.

 

Avantaje: vizualizare comodă, ușurință în elaborarea/compararea scenariilor, urmărire automată a termenelor, costurilor și a alocării/încărcării resurselor, ușurință în efecturea modificărilor.

 

Pe piața românească este acum oferit software de project management, ca:

          Primavera (~4000+ $)

          Microsoft Project (~600$)

          PLAN (~450$, în românește)

2.8. Despre leadership[11]

 

ÎNSUȘIRI DE LEADER:

Ascultă și întreabă

Apreciază și valorifică diferențele individuale

Decide consecințe corecte

Îi sprijină pe ceilalți și îi ajută să se dezvolte

Îi încurajează pe ceilalți să participe

Răspunde cu feedback

Definește așteptări clare

Este integru

Se luptă, la nevoie, pentru “oamenii săi”

Știe să își recunoască greșelile

Își asumă riscuri calculate

Are inițiativă

Are înțelegere pentru eșecuri justificate

Este constructiv

Este devotat

Este conștient de propriile calități și defecte

Încearcă în mod conștient să își depășească defectele/limitele

Este flexibil

Înțelege și se implică în firma la care lucrează

 

Cum mă văd eu însumi? Cum mă văd colegii?

Cum mă văd subalternii? Cum mă văd șefii?

 

Stiluri de conducere: moduri de a lua decizii

 

Criterii:

Tipul de soluție: Este foarte important ce decizie se ia (ce curs de acțiune)?

De ce informație dispuneți:   Aveți (personal) suficientă informație pentru a lua o hotărâre?

Structură: Știți ce informație vă lipsește și cum să o obțineți?

Aprobare: Este esențial pentru succes ca toți cei implicați sa fie de acord?

Participare: Vor fi de acord cu o decizie luată fără a fi fost consultați?

Acord: S-a atins deja un grad ridicat de convergență în această problemă?

Alternative: Este posibil să se ivească conflicte (dezacord major) în interiorul

grupului în legătură cu alternativele posibile?

 

 

Moduri de a lua decizii:

 

leaderul...

cine este implicat

ceilalți

...

decizia e luată de...

Rezolvă singur, folosind informația de care dispune

 

leader

 

leader

Cere informații:

Obține informațiile necesare din discuții individuale. Persoanele respective nu știu neapărat pentru ce se solicită informația și nu participă la analiză. Apoi leaderul ia decizia.

leader și alții (leader și unul câte unul)

răspund numai la întrebări specifice

leader

Se consultă cu alții:

Leaderul explică problema în discuții  individuale, cere informații și contribuții la efortul de analiză. Apoi decide singur.

leader și alții (leader și unul câte unul)

ajută la analizarea problemelor și oferă idei, opinii

leader

Se consultă cu grupul:

Leaderul prezintă grupului problema. Obține informații și îi încurajează să participe la schimbul de informații și de idei. Apoi decide singur.

leader și alții

(ca grup)

ajută la analizarea problemelor și oferă idei, opinii

leader

Rezolvă împreună cu grupul:

Leaderul prezintă grupului problema. Se stabilesc reguli pentru discuție și criterii pentru ce poate fi o soluție acceptabilă. Leaderul este parte din grup și acceptă să implementeze soluția oferită de grup. Grupul lucrează în comun pentru a rezolva problema.

leader și alții

(ca grup)

ajută la analizarea problemelor, oferă idei, opinii și participă la luarea deciziei

leader

și ceilalți

2.8. Despre managementul riscului în cadrul proiectului[12]

 ABORDAREA RISCULUI ÎN PROJECT MANAGEMENT

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Riscul în proiect: efectul cumulativ al evenimentelor adverse ce pot afecta rezultatul proiectului. Gradul de expunere la evenimente negative și consecințele lor probabile asupra obiectivelor proiectului, din punct de vedere al conținutului, calității, termenelor și costurilor.

 

Managementul riscului: arta și știința de a identifica, evalua și de a răspunde la risc, pe toată durata ciclului de viață a proiectului și în interesul atingerii obiectivelor proiectului.

 

Continuum-uri:

nici o informație  ź  informație parțială  ź   informație completă

necunoscute necunoscute  ź  necunoscute cunoscute  ź  cunoscute

incertitudine maximă               ź     certitudine maximă

 

FAZE ÎN MANAGEMENTUL RISCULUI

1. Identificare

          impact maxim/probabilitate maximă ź impact minim / probabilitate minimă

2. Evaluare (tip, impact, probabilitate)

3. Răspuns

          stabilire strategie

            asigurare (pentru ceea ce se poate și merită a fi asigurat)

            planificarea acțiunilor specifice pentru ceea ce nu se poate asigura

4. Documentație

 

PAȘI ÎN ABORDAREA FACTORILOR DE RISC

 

1. Identificați, cât mai clar și specific, factorii are pot afecta obiectivele proiectului, prin prisma: conținut/mandat, calitate, termen, cost.

 

2. Încercați să cuantificați impactul fiecăruia dintre acești factori

 

3. Identificati factorii pe care nu îi puteți controla (care nu depind de Dvs., asupra cărora nu aveți autoritate)

 

4. Compensați efectul acestor factori, prin măsuri asupra factorilor pe care îi puteți controla.

 

MĂSURAREA RISCULUI

 

EVENIMENT DE RISC (E) - ce, exact, se poate întâmpla în detrimentul proiectului?

PROBABILITATEA DE RISC (P) - cât de probabil este că se va petrece?

SUMA LA RISC (S) - ce se poate pierde

 

Gravitatea evenimentului de risc (G) = P x S

Faceți calculul de mai sus pentru toate riscurile identificate, și analizați suma!

 

 

 

 

Tipuri de risc

neidentificate, necontrolate, ignorate

identificate, dar nu se face nimic

evitate

reduse

împărțite cu alții (de ex., într-un joint venture)

transferate (de ex., prin contract)

absorbite (prin management atent)

abordate ca o combinație a celor de mai sus

 

În stabilirea conținutului proiectului, diferențiați între cerințele absolut necesare și cele neesențiale! Cu acordul clientului, aceasta vă va da loc de manevră!

 

ÎNTREBĂRI DE CONTROL ȘI CRITERII ÎN ABORDAREA RISCULUI

 

Riscul trebuie asumat numai dacă beneficiul potențial și șansele de succes depășesc costul reparațiilor în caz de eșec,

precum și șansele de eșec “la limită”

 

· De ce să ne asumăm riscul?

· Ce se va câștiga?

· Ce se poate pierde?

· Care sunt șansele de succes/riscul de eșec?

· Ce se poate face dacă nu se obține rezultatul scontat?

· Rezultatul scontat merită riscul?

· Ce frecvență vor avea pierderile (o dată, sau repetitive?)

·  De câtă informație dispunem și cât este de credibilă?

· Cât de grav va fi efectul unui eșec?

· Cât de mult putem controla desfășurarea evenimentelor dacă decidem să ne asumăm riscul?

·  Cât de grave vor fi consecințele eșecului?

·  Ce efect ar avea eșecul asupra clienților, publicului etc.?

·  În ce măsură suntem în stare să estimăm efectele și consecințele?

·  În ce măsură vom fi în stare să măsurăm efectele și consecințele?

·  Ai cui sunt banii?

 

“Nu este niciodată timp să o faci bine de prima oară

dar este întotdeauna timp să o refaci dacă ai greșit...”

 

NU VĂ ASUMAȚI RISCUL DACĂ:

- organizația nu-și poate permite să piardă

- impactul eșecului ar fi prea mare

- situația/proiectul nu merită asumarea unui asemenea risc

- șansele nu par în favoarea proiectului

- beneficiile nu sunt clare

- au fost identificate alternative mai sigure

- asumarea riscului nu conduce la realizarea obiectivelor proiectului (risc colateral)

- proiectul este, pe baza estimărilor inițiale, și așa “la limit㔠(risc cumulativ)

- nu deținem date suficiente, organizate, structurate

- nu se poate trage o concluzie din datele pe care le deținem

- nu avem “rezerv㔠pentru a absorbi o situație neprevăzută/a ne regrupa în caz de eșec

 

ALTE SFATURI PENTRU ABORDAREA RISCULUI

 

  1. Nu porniți cu idei preconcepute

  2. Nu luați hotărâri înainte de a fi încheiat o analiză obiectivă

  3. Asigurați obiectivitatea analizei și a datelor

  4. Evitați probabilități subiective și încercați să estimați cât mai corect implicațiile (cost!)

  5. Dacă probabilitățile sunt prezentate ca game de valori, folosiți valorile pesimiste

  6. Dacă valoarea riscului anulează profitul, nu vă asumați riscul

  7. Dacă valoarea e pozitivă, asumați-vă riscul numai dacă, în caz de eșec, vă puteți permite costurile

  8. Dacă balanța se schimbă doar la mici modificări ale valorilor de probabilitate - nu vă asumați riscul

  9. Dacă nu sunteți sigur pe informația cu privire la implicații/consecințe - nu vă asumați riscul

10. Odată asumat riscul - fiți pregătit să interveniți în caz de eșec, pentru a minimiza efectele

 

2.9. Despre managementul resurselor umane în cadrul proiectului[13]

 

· artă și știință

· direcționare, coordonare, influențare

· dimensiune de științe/tehnici administrative și

dimensiune de științe/tehnici privind comportamentul/psihologia

 

Unele dintre aspectele administrative (direcționare și control)

                   · recrutare, selecție, plasare (omul portivit, în proiectul                         potrivit, pentru activitățile potrivite)

                        · perfecționare profesională

                        · contract, evaluare, salarizare

                        · planificare a evoluției profesionale (career path planning) - intergarea planurilor individului cu cele ale organizației, în interesul ambelor părți

                        · planificarea necesarului/profilului de forță de muncă (la nivel de organizație) și măsurile pentru a le atinge

                        ·  dezvoltare/perfecționare organizatională (organization development) - folosirea tehnologiilor, cercetărilor și a teoriei științei comportamentului (behavioral science) pentru a dezvolta cultura unei organizații în sensul uneor obiective legate de participare, decizii colective, lucru în echipă.

Unele dintre aspectele legate de știința comportamentului (relațiile project managerului cu participanții (direcți sau indirecți) și managementul reacțiilor și al comportamentului lor.

          · comunicare

            · motivare

            · sprijin/asistență

            · negociere

            · delegare

            · soluționare de probleme (problem resolution) - interactia dintre project manager și un membru al echipei, pentru a găsi o soluție la o problemă ce afectează proiectul (uman, administrativ, tehnic)

            · recompensare (materială, morală) a participanților

            · leadership

            · dezvoltare a echipei (team building) - influențarea indivizilor, fiecare cu obiectivele, nevoile, perspectivele lor, pentru a lucra împreună, constructiv, pentru binele proiectului, cu rezultate mai mari decât suma unor rezultate individuale

            · motivarea echipei

            · recompensarea echipei

            · managementul conflictelor

         

Un model de organizare a activității,

 pentru potențarea participării/performanțelor

 

“Oricine are potențial de performanță maximă - Trebuie doar să știi de unde vine și să-l întâlnești unde trebuie” (Keneth Blanchard)

        Ź Ź FEEDBACK Ź Ź

            ¯                                   ­

SITUAȚIEźACTORźREACȚIEźCONSECINȚE

 

Situația:

            Cerințe de performanță clare: Actorul știe ce i se cere, care este termenul, care                                     sunt criteriile de succes; are un cuvânt de spus în ceea ce i se cere

            Sistem care îl sprijină: actorul are numai o singură sarcină de îndeplinit într-un                          moment dat

            Resurse adecvate: actorul dispune de resursele necesare pentru a-și îndeplini                                         sarcina

Actorul:

          Își asumă responsabilitatea pentru nivelul performantei

            Are însușiri, pregătire, cunoștințe adecvate sarcinii

            Nu are bariere mentale și psihice față de sarcina de îndeplinit

 

Reacția: (îndeplinirea sarcinii)

Consecințele: (pozitive sau negative)

Feedback:

          Definiție: informație dată actorului pentru a influența performanțe viitoare

            Scop: să îl informeze dacă a satisfăcut/depășit așteptările și cum să-și modifice              activitatea viitoare

            Caracteristici: specific, corect, precis, prompt

            Sfaturi pentru a oferi feedback:

                        evitați generalizările, fiți concret, referiți-vă la trecutul imediat

                                     (nu “dezgropați mortii”)

                        evitați etichetările

                        discutați cu tact

                        oferiți feedback pentru ceea ce se poate schimba

                        oferiți feedback și pentru ceea ce simte nevoia să știe cel în cauză, nu                                         numai pentru ceea ce considerați Dvs. relevant

                        nu acuzați

                        oferiți feedback și pentru aspectele pozitive (“catch them doing                                        something right” -prindeți-i făcând ceva bine)

            Sfaturi pentru a primi feedback:

                        nu întrerupeți (practicați ascultarea eficientă)

                        comunicați că ati recepționat

                        decideți ce veți face ca urmare a ceea ce ați receptionat

 

2.10. Despre managementul contractelor / relațiilor cu furnizorii[14]

 

Furnizor - sens larg: toți cei care contribuie la/influentează proiectul

                     sens strict: cel care asigură contribuție umană sau materială la

                                     desfășurarea             proiectului

Contract - înțelegere, scrisă sau verbală, care definește

          · relația

          · durata, natura, complexitatea serviciului

          · ce este de făcut

          · condiții, termeni

               

Pași (notă: se pot aplica atât în cazul licitațiilor formale, cât și în cazul “contractelor” informale):

          preselectarea candidaților (pe cine solicităm? ce criterii?)

            identificarea tipului de contract (ce relație?)

            pregătirea documentației (ce cerem/ce aștepăm?)

            lansarea invitației

            primirea răspunsurilor

            evaluarea răspunsurilor

            analiza și evaluarea riscurilor asociate cu fiecare                                                   candidat/răspuns

            negocire

            decizie / acordare

            (contestație)

 

Aspecte:

          “make or buy” (produc sau cumpăr?)

          service/garanții

          obligații reciproce

 

2.11. Despre managementul comunicării[15]

 

comunicator-mesaj-mediu-destinatar

 

Project managerul comunică cu: șefii ierarhici, membrii echipei, beneficiar, public interesat în sau care influentează proiectul etc.

 

Project managerul este punctul focal al informației dinspre proiect spre exterior, dinspre exterior spre proiect, în cadrul proiectului.

 

Mesajul (informația) potrivită, persoanei potrivite, la momentul protrivit, în limbajul/forma potrivită - și feedback!

 

Un mecanism util de comunicare: ședințe periodice, cu format predefinit, indiferent de mărimea echipei.

 

CAPACITATEA DE A-I AUZI PE ALȚII

- STILURI DE A ASCULTA -

Bariere:

 

· A evita: a nu­-ți face timp să asculți

· A visa cu ochii deschiși în timp ce celălalt vorbește

· A întrerupe

· A judeca: a evalua înainte de a înțelege ceea ce vrea să spună vorbitorul

· A fi părtinitor: a auzi numai ceea ce/cât vrei să auzi din ceea ce se spune

· A-ți pregăti replica, în timp ce celălalt încă vorbește, în loc de a asculta întâi până la capăt

 

... și câteva sfaturi pentru a le elimina:

 

· Amintiți-vă că este imposibil să asculți și să vorbești în același timp

· Încercați să prindeți ideile principale ale vorbitorului

· Faceți efortul de a nu vă lăsa distras

· Încercați să nu vă enervați

· Notați în scris ceea ce pare important

· Lăsați-l pe celălalt să-și spun㠓versiunea” lui întâi

· Încercați să vă puneți în locul celuilalt

· Abțineți-vă de la a judeca

· Reacționați la mesaj, nu la persoană

· Fiți atent la reacția vorbitorului

· Relaxați-vă / păstrați-vă simțul umorului și al proporțiilor

· Încercați să nu fiți a priori critic la adresa punctului de vedere al celuilalt

· Puneți întrebări constructive

· Verificați că ați înțeles corect

 

Câteva întrebări pentru Dvs.

 - vă vor ajuta să evaluați contextul în care lucrați

 

Leadership

          Ce impact/influență are stilul curent de conducere asupra Dvs.?

            Cum ați descrie stilul curent de conducere la nivelul ierarhic superior                              (manager/leader manager)?

            Dar al Dvs.?

            Care sunt, în prezent, criteriile de apreciere a rezultatelor?

            Cum răspundeți nevoilor clientului?

 

Lucru în echipă

          Cât de deschiși sunteți (ca grup) la planurile, sentimentele, ideile                                     celorlalți din grup?

            Dar ale celor din alte departamente/divizii?

            Grupul Dvs. funcționează ca echipă?

            Cum creați, acum, climatul de lucru în echipă și de participare la                          răspundere?

            Reușiți să colaborați cu alte departamente/divizii?

 

Participare

          Există o viziune, un plan pe termen lung, o direcție a firmei Dvs.?

            Colegii Dvs. îl cunosc/înțeleg/împărtășesc?

            Cât de multă libertate de decizie aveți, față de ceea ce simțiți că ar fi                               necesar?

            Dar colegii Dvs.?

            Câtă libertate de decizie le lăsați subalternilor?

            Câte aprobări trebuie, în general, pentru o decizie?

 

Inovare/receptivitate la nou

          Considerați că firma Dvs. se adaptează acceptabil la schimbările de piață,                      economie etc?

            Cum sunt răsplătiți/tratați cei cu inițiativă?

            Când a fost ultima schimbare majoră (de proceduri, de mecanism etc) în              departamentul/divizia Dvs.?

            Dar la firmă?

          Considerați că schimbul de idei, participarea la luarea deciziilor etc. sunt                        parte din practica departamentului/diviziei Dvs.?

 

          Bibliografie

 

1. PMI Body of Knowledge (PMBOK), effective 1988

2. Ireland, L.R., Quality Management for Projects and Programs, PMI, 1991

3. Wideman, Max R., A Framework for Project and Program Integration, PMI, 1991

4. Wideman, Max R., Risk Management, PMI, 1992

5. Cable, D., Adams, J.R., Organizing for Project Management, PMI, 1989

6. Adams, J.R., Campbell, B.W., Roles and Responsibilities of the Project Manager, PMI, 1990

7. Fundamentals of Empowerment, Kepner-Tregoe, 1994

8. Time Management, Sears Canada, 1993

9. Covey, Stephen, The 7 Habits of Highly Effective People, Simon and Shuster, 1991

10. Cavendish, Penny, Martin, Martin D., Negotiating and Contracting for Project Management,  1987

 

colecțiile

International Journal of Project Management (1995)

PM Journal (1993-1995)

PMNetwork (1993-1995)


Anexe

Anexa 1 - Exerciții (2.5)

 

Trebuie să decideți cine vă va ține locul pe perioada celor 2 săptămâni cât veți fi în deplasare. Este posibil ca persoana pe care o veți alege să trebuiască să ia câteva decizii importante, precum și să coordoneze activitatea celorlalți salariați. Resentimente, sau lipsă de încredere în persoana respectivă, din partea grupului, ar putea crea probleme de productivitate.

Vă gândiți la două persoane, dar nu știți exact cât vor fi de incărcați în perioada respectivă. Nu vreți să selectați pe cineva care e deja foarte încărcat. Deoarece persoana respectivă va beneficia de ceva putere și deci va câștiga în prestigiu, tuturor le-ar place să fie aleși, dar toți își dau seama și că rolul trebuie să fie bine îndeplinit.

Ultimele două dăți, fiecare din cei doi selectați a făcut față foarte bine și a fost acceptat de tot grupul. De asemenea, se pare că orice decizie veți lua, nu va fi comentată.

 

Conduceți un proiect pentru o nouă aplicație software. Cei 4 membri ai echipei sunt din ateliere diferite și mai lucrează și la alte proiecte.

Proiectul este spre sfârșit. Sunteți în avans față de plan și, dacă se continuă așa, e posibil chiar să fie predat înainte de termen. Asta ar fi foarte bine pentru firmă și, în plus, v-ar aduce Dvs. și membrilor echipei prime. Evident, echipa dorește să termine înainte de termen. Dar pentru asta, este nevoie să fie reanalizat planul.

Noul plan se va baza pe estimări pentru fiecare din activitățile rămase și pe informații despre ordinea în care activitățile trebuie desfășurate. Membrii echipei vor avea aceste informații până la sfârșitul săptămânii.

Nu ați mai condus această echipă până acum, dar ei au mai lucrat împreună la proiecte similare. Sunt personalități independente, dar lucrează bine împreună. Consideră firesc să fie consultați în decizii care afectează ceea ce au de făcut. Depindeți de experiența lor pentru a lua o decizie corectă. (g) 

 

Anexa 2 - Calitatea - o dimensiune umană

“No excuse, Sir!”

Buletinul Național IBM

 

“Școala de Ofițeri a Armatei SUA a pus la punct un sistem interesant,... pe care l-aș denumi Filozofia lui “No excuse, Sir”.

Când un elev al școlii de ofiteri este chemat să dea socoteală pentru că a întârziat, a greșit, sau orice altă îndeplinire a unei îndatoriri altfel decât de manieră excepțională, el nu are voie să răspundă, indiferent de motiv, decât într-un singur fel: “No excuse, Sir!”. Nu sunt admise absolut nici un fel de scuze. Tânărul ofițer, atunci când este confruntat pentru prima oară cu această regulă, este pur și simplu șocat de nedreptatea ei. Dar, în scurt timp, el nu numai că se obișnuiește cu ea, dar progresează datorită ei și atinge un nivel de performanță dincolo chiar de ceea ce el însuși și-ar fi putut închipui. De ce? Pentru că acum el se concentrează asupra prevenirii eșecului și problemelor, și nu asupra modalităților de a se scuza. Iși găsește cum să facă față cu succes sarcinilor ce îi revin. Se pregătește pentru a face față situațiilor care l-ar putea încurca. Integrează un “coeficient de siguranț㔠care să-i asigure succesul, în ciuda greutăților neprevăzute. Iși stabilește ”ștacheta” cu 10% mai sus decât i-au cerut superiorii lui și, astfel, face acel efort suplimentar care, adesea,  face diferența dintre succes și eșec...”

 

 

    Înapoi module tematice       Înapoi Project Management   Înapoi

 



[1] Surse bibliografice principale: 1, 3, 5

[2] Surse bibliografice principale: 1

[3] Surse bibliografice principale: 3, 5, 6

[4] Surse bibliografice principale: 1,3

[5]surse bibliografice principale: 6, 7

[6] sursã bibliograficã principalã: 1

[7] Surse bibliografice principale: 1, 2

[8] Surse bibliografice principale: 1, 5

[9] Surse bibliografice principale: 8, 9

[10] Surse bibliografice principale: 1, 5

[11] Surse bibliografice principale: 1, 6, 7, 9

[12] surse bibliografice principale: 1, 4

[13] Surse bibliografice principale: 1, 6, 9

[14] Surse bibliografice principale: 1, 10

[15] Surse bibliografice principale: 1, 6, 7, 9