Modulul tematic 52

 

Cultura  profesională, cultura  managerială,

cultura tehnologică, cultura  generală

 în  management

 

ing. Dorin RĂDULESCU

Senior Consultant WESTERN IQ SRL

 

           

 

            Atât ca persoană, cât și ca “instituție”, managerul prezintă trăsături care îl definesc:

         

          - ca profesionist;

          - ca rol social restrâns;

          - ca rol social generalizat.

 

          Ca profesionist, el este purtătorul unor obiective, deținătorul unor competențe decizionale și responsabilul propriilor performanțe.

          Rolul social restrâns al managerului se manifestă în interiorul segmentului social cu care interacționează în mod direct în calitate de manager: resurse umane în subordine, patronat, beneficiarii bunurilor și serviciilor pe care le asigură întreprinderea respectivă.

          Rolul social generalizat al managerului este exercitat de către categoria socio-profesională căruia îi aparține asupra ansamblului societății. Modul de exercitare a acestui rol provine din: competențe specifice, responsabilități și, nu în ultimul rând, din cantitatea și profilul puterii care aparține (sau îi este delegată) categoriei socio-profesionale a managerilor.

          Cele de mai sus constituie suficiente argumente pentru a impune atenției cultura specifică a acestui grup socio-profesional important. Cu atât mai interesant devine acest studiu când este aplicat managerilor din domeniu C&D, care:

         

        - gestionează resurse umane de înaltă calificare;

        - cu beneficiarii plasați în zonele cele mai dinamice și profitabile ale     economiei;

        - dețin mandatul din partea unui patronat cu influență specifică în sferele   strategice ale economiei și societății;

        - sunt caracterizați în mod special de statutul de manageri ai schimbării.

 

          Aria pe care o circumscrie acest modul este cultura specifică a grupului socio-profesional al managerilor, cu particularizări în cazul managerilor C&D. Sociologia și filozofia culturii are preocupări constante și profunde în domeniul culturii specifice al grupurilor socio-profesionale urmărind felul în care un grup socio-profesional  își creează o cultură specifică, pentru a fi, mai apoi, reprezentat de ea. Scopul prezentului modul este diferit și se limitează la investigarea și descrierea culturii specifice a grupului socio-profesional al managerilor (cu aplicație în domeniul C&D). De asemenea, ne limităm la:

 

          - cultura profesională;

          - cultura managerială;

          - cultura tehnologică;

          - cultura generală,

 

fără a ignora că există și alte aspecte legate de o cultură specifică (mod de comunicare socială etc), dar care ies din cadrul limitat fixat pentru acest modul.

          Este limpede că nici cele mai restrictive considerații de ordin didactic nu pot forța ipoteza disjuncției între componentele de mai sus și că ipoteza cea mai fertilă este aceea care presupune că:

 

          a) aceste componente se suprapun parțial;

          b) efectul sinergetic al suprapunerii lor este mai important decât “aria” efectivă de suprapunere, cu atât mai mult cu cât nu pot fi operate decât delimitări simbolice ale componentelor menționate (fig 1).

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 1. Cultura profesională, cultura managerială, cultura tehnologică,

cultura generală în management

 

          Efectul sinergetic al suprapunerii celor patru componente ale culturii specifice este explicitat perfect de principiul noutății prin combinație:

          “...Majoritatea proprietăților apei, de exemplu, nu pot fi deduse cu ajutorul unor principii universale din proprietățile elementare ale componentelor ei, oxigenul și hidrogenul; proprietățile apei sunt, deci, noi în raport cu cele ale oxigenului și hidrogenului”. (1, p.65)

 

          Un exemplu. Principiul delegării (limitate sau nu, în timp și spațiu) a unor atribuții aparține culturii manageriale.Exercițiul utilizării echipamentelor de birotică (în cazul de față, telefax-ul) face parte din cultura tehnologică. Continuarea neîntârziată și finalizarea tratativelor între reprezentanții comerciali ai firmelor A și B depinde de furnizarea unor detalii tehnice de către reprezentantul A, care are competențe și atribuții strict comerciale. Expediarea prin poștă a unei documentații sau - prin servicii speciale de transport - a unui prottip, înseamnă tocmai întreruperea (tehnică) a tratativelor.

          Transmiterea prin fax a elementelor esențiale ale unei documentații, împreună cu instrucțiunile de comunicare, reprezintă solutia optimă pentru continuarea tratativelor. Elementul de noutate prin combinație îl reprezintă apariția unei practici comerciale în care se regăsesc cultura managerială și cea tehnologică.

          Cui aparține însă principiul noutății prin combinație care “asambleaz㔠un tip de practică comercială din elemente ale culturii manageriale și tehnologice?

          Evident, culturii generale! ...

          Nu este de prisos să reamintim că principiul noutății prin combinație, ilustrat printr-un (destul de) banal moment managerial, face parte din realitatea curentă a activităților de C&D.

          Coordonatele celor partu componente: cultura profesională, cultura managerială, cultura tehnologică și cultura generală pot fi definite prin domenii, activități și cuvinte-cheie. În [2, p.165-181] se întreprinde o astfel de investigație care poate fi rezumată  în fig.2 (adaptare liberă).

       

                             Constituie un exercițiu util pentru cititor identificarea unor perechi sau chiar triplete diferite , dintre activitățile, domeniile și cuvintele-cheie din fig.2 (și din tabelul 1), care produc noutate prin combinație.

 



 

Fig. 2


          Toate ramurile terminale din structura arborescentă reprezentată în fig.2 au semnificația (simultană sau alternativă) a domeniilor, cuvintelor-cheie sau activităților care pot fi asociate cu una sau mai multe dintre componenetele culturii specificea grupului socio-profesional al managerilor (inclusiv C&D) așa cum apare în tabelul 1.

          Sunt de făcut câteva mențiuni:

 

          - Nu același item (auditat) poate fi asociat ( dar văzut sub unghiuri diferite) cu una sau alta dintre componentele culturii specifice; astfel, produsul ține de cultura profesională sub aspectul centrării acesteia pe o gamă de produse și de cultură tehnologică sub aspectul detaliilor strict tehnologice ale obținerii lui; angajații(efectivi sau potențiali) pot fi priviți prin prisma culturii manaheriale ca o resursă gestionată prin anume metode, sau prin prisma culturii generale, ca indivizi aparținând unei comunități cu anumite caracteristici etnice, culturale, demografice etc.

         

          - În jumătatea superioară a tabelului au fost grupate pe componente item-urile din fig.2; în jumătatea inferioară au fost adăugate item-uri definitorii pentru componentele respective, dar neincluse în fig.2.

         

          - Ar fi greșit să se absolutizeze “compartimentarea” din tabelul 1; de exemplu, produsul ca obiect al culturii profesionale și tehnologice, poate fi asimilat în mod funcțional cu moda și tradițiile abordate în cadrul culturii generale.


 

                                                                                                                                                                   Tabelul 1

CULTURA PROFESIONALĂ

CULTURA

MANAGERIALĂ

CULTURA TEHNOLOGICĂ

CULTURA

GENERALĂ

 

PRODUSUL

CONCURENȚA

TEHNOLOGIA

PROFITUL

ANGAJAȚII (POTENȚIALI)

CLIENTUL (POTENȚIAL)

NORME GENERALE

SITUAȚII SPECIFICE

STIL MANAGERIAL

MARKETING

FURNIZORI (POTENȚIALI)

ECONOMIA

CONCURENȚA

PRODUSUL

CONCURENȚA

FURNIZORI

TEHNOLOGIA

PREVENIREA POLUĂRII

CONSERVAREA RESURSELOR

ANGAJAȚII

NORME GENERALE

SITUAȚII SPECIFICE

ATITUDINE FAȚĂ DE SCHIMBARE

MARKETING

CONCURENȚA

GEOGRAFIA

POLITICA ȘI LEGISLAȚIA

AFACERI INTERNAȚIONALE

DEMOGRAFIE CULTURA, TRADIȚII

MODA

LIMBAJUL

CUNOȘTINȚE, DEPRINDERI, ABILITĂȚI SPECIFICE

BACKGROUND PROFESIONAL

PRINCIPII GENERALE

GRILA MANAGERIALĂ

MANAGEMENT SITUAȚIONAL

BACKGROUND TEHNOLOGIC

ABILITĂȚI EXPERIMENTALE

CUNOȘTINȚE NESISTEMATIZATE

EXPERIENȚE DIVERSE

POSIBILITĂȚI DE CĂUTARE (DIRIJATĂ) A NOUTĂȚII PRIN COMBINAȚIE

         


              Un nou exercițiu util ar fi construirea unui tabel asemănător cu tabelul 1 și care să conțină elementele esențiale pentru un domeniu dat al C&D.

 

          Există o ierarhie a componentelor culturii specifice a grupului socio-profesional al managerilor: cultura profesională, cultura managerială, cultura tehnologică și cultura generală?...

          Judecând (superficial) după frecvența item-urilor în tabelul 1, s-ar putea naște tentația unei ierarhii bazate pe acest criteriu. Dar: fiecare item ocupă (deține) o pondere diferită în interiorul componentei respective; unele item-uri se regăsesc în mai multe componente; în funcție de natura obiectivului managerial (program, proiect, temă, contract) item-urile capătă conținuturi și extensii diferite. Așadar, o astfel de ierarhie ar fi formală. Ar putea exista alte relații de ordine decât o ierarhie formală? Aici, răspunsul poate fi, cu mai mult temei, afirmativ.

          De exemplu, secvenței manageriale de bază din figura 3 [2, p.14] i se pot atașa cu precădere anumite componente ale culturii specifice a managerului. Se impune însă, din nou, precizarea că această corespondență nu este strictă, ci reflectă - mai curând - o sumă de experimente statistice și expectanța care apare de aici.

 

 

Fig. 3

 

          Se poate observa că - fără a aduce în discuție “imponderabilul”, adică evaluarea cantitativă a contribuției fiecărei componente - momentele secvenței manageriale de bază apelează cu frecvența 2 la CP, CM, Ct și cu frecvența 1 la CG. Oricum, însă, contraexemplele în cazuri particulare sunt oricând posibile.

          O altă tentativă de a descoperi - nu de a crea! - o posibilă relație de ordine între componentele culturii specifice a grupului socio-profesional al managerilor este evaluarea (nu lipsită de o doză de subiectiv!) a surselor de informație care generează aceste componente. Se au în vedere următoarele surse de informație:

 

          1. învățământ, forme organizate de instruire

          2. experiențe

          3. consultanță de specialitate

          4. informarea în regim propriu

 

          Evaluarea propusă de autor în cadrul acestui modul este următoarea (sub formă matricială):

 

 

1

2

3

4

 

RANG

CP

*

**

**

*

**

8

II

CM

*

**

**

**

7

III

CT

*

*

**

*

**

7

III

CG

*

**

**

 

*

*

**

9

I

 

8

9

5

9

 

 

RANG

II

I

III

I

 

 

                                                           

          Deși se situează la nivelul de ipoteză empirică, această evaluare propune un posibil model de analiză.

 

     Un nou exercițiu poate prezenta utilitate pentru cititor sau cursant: construirea unei astfel de matrice de evaluare pornind de la propria experiență și propriile considerente.

 

          Adâncirea studiului culturii specifice a grupului socio-profesional al managerilor (inclusiv în domeniul C&D) trece obligatoriu prin analiza varietății  int\erne a fiecărei componente (noțiunea de varietate fiind utilizată în sens cibernetic).

          Cultura cibernetică desemnează, în fapt, o mulțime de modele, structurată într-un evantai al profesiilor. Foarte puțini profesioniști cumulează, cu pondere egală, cultura profesională a două sau mai multe profesii, fie ele și înrudite. La nivel individual, cultura profesională se centrează pe axul unei anumite profesii. Ceea ce constituie “amprenta” individuală de neconfundat este rețeaua specifică de conexiuni. Doi specialiști de egală valoare*) posedă culturi profesionale apropiate ca macrostructură, dar diferențiate prin conexiunile lor interne.

          Putem așadar, vorbi despre o varietate “spectral㔠a culturii profesionale pentru un șir de profesii și despre o varietate dată de însăși varietatea persoanelor care stăpânesc o anume profesie.

          Cultura managerială prezintă o varietate mai restrânsă, ea fiind cultura specifică unei singure profesii: aceea de manager. Desigur, exist㠓școli” manageriale care introduc varietate în cultura managerială, dar ele gravitează - fără a-și propune să se “ desprindă de pe orbit㔠- în jurul unei singure profesii.

          Sursa majoră de varietate este dozajul mic între un anumit sumum de cunoștințe, principii și proceduri care țin de o “școal㔠sau alta și o anumită practică managerială proprie fiecărei persoană care exercită profesia de manager. Unicitatea individului face posibil acest dozaj unic. De observat că acest gen de unicitate este forma sub care reapare noutatea prin combinație.

          Ceea ce numim “stil managerial” nu este o expresie alternativă a culturii manageriale, ci un mod specific de manifestare individuală a managerului, pe fondul unei culturi manageriale bine structurată. La definirea stilului managerial participă și constante psihologice (prudență, grad de acceptare a riscului, spirit novator sau conservator, autoritarism sau populism etc) care nu fac parte din cultura managerială.

        Cultura tehnologică ne readuce în teritoriul unei varietăți considerabile.      Structura acestei varietăți este similară cu cea a varietății culturii profesionale. La aceasta se adaugă o “etajare” a culturii tehnologice (care transcende profesiunea, condiția socială sau apartenența la categoria managerilor). Un prim etaj îl constituie, de exemplu, tehnologia existentă în spațiul cosmic (de la plita cu lemne, la combina muzicală sofisticată). Alt etaj este conducerea automobilului. Se poate continua până la “etajul” de cultură tehnologică a pilotului de avion long-counier și chiar mai departe. Este iarăși interesant, faptul că utilizarea calculatorului se poate situa la “etajul” tehnologic al spațiului cosmic sau la cel al vârfului profesional.

          Cultura generală, ca noțiune, este tributară unei definiții riguroase, dar larg răspândite: “cultura generală este ceea ce îți rămâne după ce uiți tot ce-ai învățat (sistemtic)”. Opttica tradițională (confundată uneori cu pura prejudecată) contrapune sau chiar opune cultura generală, celorlalte tipuri de cultură analizate mai sus.

 

          Din punct de vedere al varietății, cultura generală:

 

          - prezintă o varietate maximă de la individ la individ, de la grup social la grup social, de la societate la alta;

          - prezintă o varietate în dinamică pentru fiecare individ, grup sau societate (prin pierderi și achiiziții continue).

 

          Interacțiunea între tipurile de cutură de mai sus, nu mai este un fapt care să ceară efortul de a fi demonstrat. Ea produce metavarietate.

          În cazul managementului C&D, individualizarea “formulei culturale” este mai evidentă decât în alte domenii. În plus, “formula cultural㔠conduce la un rezultat (produs, tehnologie, noi cunoștințe, facilități suplimentare etc) dar, dincolo de acest rezultat, are loc o amplificare a însăși “formulei culturale”.

 

    Un nou exemplu. Problema alegerii unui subset de obiective care să se încadreze într-un volum dat de resurse disponibile constituie, în mod clasic, obiecte a numeroase decizii (individuale sau colective).

 

            Există, să presupunem, cantitatea R de resurse. Obiectivele de luat în considerare sunt W1, W2, ...., Wn, caracterizate, fiecare, prin cantitatea de resurse necesare ri (input) și expentanța unui rezultat economic ri   (output).

 

          1.      O logică elementară impune eliminarea din calcul a obiectivelor Wi

 pentru care resursele necesare ri  depășesc volumul total, R, de resursă disponibilă:

 

Wi,, iEI1, ri > R 

 

       2.      Din tot restul obiectivelor, o parte:

 

Wi, iEI2

prezintă riscuri de natură extra-economică (morală, socială, ecologică) care, de asemenea, le scot din discuție.

 

          3.      Dintre obiectivele rămase, o altă parte:

 

Wi, iEI3

sunt, evident, în afara capacităților tehnologice accesibile.

 

          4.      După alte (posibile) eliminări de obiective - în conformitate cu alte (posibile) criterii - rămâne o listă finală W1, W2, ...., W (n’ < n).

 

          5.      Din lista finală vor trebui selecționate acele obiective care se încadrează împreună în resursa R și care maximizează output-ul total. Dar este acesta singurul mod de selecție? Sunt posibile următoarele tehnici de decizie:

 

                Se utilizează modelul:

 


 

 

rezolvabil printr-un algoritm “branch and bound”

 

               Se introduc în raționament și alte atribute caracteristice pentru un obiectiv decât output-ul (fezabilitate, costuri asociate, durata implementărilor etc) și se construiește un model de optimizare multiatribut [3, p.113], rezolvabil prin unul sau mai multe dintre criteriile “clasice” (Wold, Loplace, Hurwicz, Savage).

 

          6’”    Se construiește (în cazul când decizia este colectivă) o “ierarhie majoritar㔠de obiective

 

 

 

(semnul .... se citește: “... este preferabil...”) din care se extrag primele jk obiective care sunt acoperite de resursa R.      

 

          Succesiunea de etape de mai sus, pune în evidență niveluri de intervenție (nu exclusivă) a diferitelor componente ale culturii specifice:

 

      -     la nivelurile 1 și 2 hotărâtoare pare a fi “cultura generală”;

     

      -     la nivelurile 3 și 4 se manifestă în primul rând cultura profesională      și cea tehnologică;

     

      -     la nivelul 5 se impune cultura managerială;

     

      -     la nivelurile , și 6’” intervin elemente specializate ale culturii       profesionale (pentru specialistul în teoria deciziei) sau manageriale    (pentru managerul care alege tehnica decizională);

     

      -     la nivelul intervin, în plus, elemente ale culturii profesionale   care definesc, selecționează și rețin atributele suplimentare care         caracterizează fiecare obiectiv.

 

Un produs informatic evoluat - GRAAL sau DISOPTIM - destinat parcurgerii alternative sau succesive ale pașilor , și 6’” a fost elaborat și este accesibil la Institutul de Cercetări în Informatică din București.

 

          Între o abordare teoretică-sociologică (interesantă pentru domeniul științelor sociale) și o abordare fenomenologic-empirică (cu valoare certă pentru managerul cu orizont larg), problema unei culturi specifice a grupului socio-profesional al managerilor rămâne oricum deschisă.

          Definirea componentelor acestei culturi (profesională, managerială, tehnologică, generală) este, fără îndoială, un pas înainte, dar nu închide perimetrul de studiu și analiză.

          Există, însă, probleme a căror enunțare este mai importantă decât rezolvarea. Pentru orizontul intelectual al managerului în C&D (și nu numai) proiectarea activității sale pe un fond cultural, reprezintă un catalizator și tinde să estompeze frontiera dintre instruire managerială și creație managerială.

 

 

BIBLIOGRAFIE

 

 1.     GEORGESCU-ROEGEN, N.      -        “Legea entropiei și procesul                                                                          economic”, Ed. Politică,                                                                               București, 1979

 

 

2.      PEEL, M.                                       -        “Introducere în                                                                                            management”, Ed.                                                                                        Alternativa, București, 1994

 

 

3.      RĂDULESCU, D.

          GHEORGHIU, O.                         -        “Optimizarea flexibilă și                                                                                decizia asistată de                                                                                        calculator”, Ed. Științifică,                                                                            București, 1992

 

 

V. și Cultura de firmă       Înapoi module tematice           Înapoi



*) rãmâne deocamdatã fãrã rãspuns întrebarea “cum se mãsoarã valoarea?” - pentru a folosi cu temei sintagma “de egalã valoare”.....