Modulul tematic 61

 

Sisteme  de  management  în  medii  economice turbulente

 

 

                                                                                      ing. Sanda FELEA

 

          Evoluția sistemelor manageriale

 

          Sistemul de management folosit de către firmă constituie elementul determinant al capacității firmei de a se adapta la shimbările mediului înconjurător - economic, social etc, deoarece el determină modul în care managementul percepe variațiile din mediu, evaluează impactul acestora asupra firmei, decide ce este de făcut și implementează aceste decizii.

          Încă de la începutul acestui secol, pe măsura creșterii rapidității și profunzimii schimbărilor, a complexității mediului, sistemele de management au fost forțate să devină, în mod progresiv, din ce în ce mai capabile să reacționeze eficient la schimbări și, prin urmare, din ce în ce mai complexe.

          Pe măsura creșterii turbulenței mediului, managementul a dezvoltat abordări sistematice, proceduri, tehnici, metode, pentru tratarea impredictibilității, noutății și a complexității.

          Pe baza acestora, au fost realizate și utilizate noi sisteme manageriale, mai sofisticate, care oferă, în raport cu sistemele deja existente, posibilități lărgite și/sau complementare de răspuns la neprevăzut, noutate și complexitate.

          Evoluția sistemelor pentru management general al firmei este prezentată în tabelul 1, în care această evoluție este corelată cu familiaritatea evenimentului și vizibilitatea viitorului. Variabilitatea mediului în care firmele au evoluat în ultimul secol a fost descrisă în raport cu aceste două caracteristici și prin cinci niveluri de turbulența.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Natura schimbărilor

 

 

1900

 

1930

 

1950

 

1970

 

1990

 

Predictibili-

tatea viitorului

Familiaritatea evenimentelor

Ź Familiar źŹ Extrapolabil źŹ Discontinuități źŹ Discontinuități

                                                             familiare                       noi

Recurență

(Repetabilitate)

·      Manuale pentru proceduri și sisteme

·      Control financiar

Management prin control

 

 

Prognozabil prin

·      Bugete pe operații

·      Bugete generale

Management prin extrapolare

extrapolare

·      Management prin obiective

·      Planificarea pe termen lung

Amenințări și oportunități predictibile

Management prin anticiparea schimbării

 

·      Planificare strategică periodică

·      Managementul poziției strategice

Oportunități parțial predictibile

 

 

 

Surprize impredictibile

 

 

 

Management prin răspuns flexibil / rapid

 

·      Planificarea contingențelor

·      Managementul evenimentelor strategice

·      Managementul strategic, în condiții de semnale slabe

·      Managementul surprizelor

Nivel de turbulență

1

Stabil

2

Expansiv

3

Schimbător

4

Discontinuu

5

Surprinzător

Tip de management

Repetitiv

Reactiv

Anticipativ

Exploratoriu

Creativ

 

          După cum rezultă din figură, sistemele de management pot fi grupate în patru stadii distincte de evoluție:

         

1.   Managementul (post factum) prin controlul performanțelor, care a fost adoptat când schimbările erau lente.

2.   Managementul prin extrapolare, utilizat când schimbările s-au accelerat dar viitorul poate fii prognozat prin extrapolarea trecutului.

3.   Managementul prin anticipare, care este adoptat cazului în care încep să apară discontinuități ale mediului, dar schimbările, deși rapide, sunt suficient de lente pentru a permite anticiparea și elaborarea în timp util a răspunsului.

4.   Managementul prin răspuns flexibil/rapid, care este pe cale de răspândire, în condițiile în care multe schimbări semnificative se dezvoltă prea repede pentru a fi anticipate în timp util prin sisteme deja existente.

         

 

 

 

          Sistemele mai vechi, inclusiv planificarea pe termen lung, sunt larg utilizate în prezent în practică. Sistemele de planificare strategică sunt în prezent adoptate de către firme în mod progresiv. Managementul strategic periodic a atras interesul firmelor care întâmpină dificultăți în implementarea unor strategii cu grad ridicat de noutate, în special în Japonia și SUA. Managementul semnalelor slabe este în prezent în curs de aplicare.

 

 

          Planificarea strategică

 

          Una dintre caracteristicile esențiale ale planificării strategice o constituie viziunea asupra viitorului. Spre deosebire de planificarea pe termen lung, în care viitorul era văzut ca o extrapolare a creșterii istorice a firmei (v. fig.1), în panificarea strategică viitorul nu este considerat, în mod necesar, ca fiind o îmbunătățire a trecutului și nici nu se presupune că el poate fi prognozat prin extrapolarea acestuia.

          Aprecierea evoluțiilor viitoare este făcută în mai mulți pași, în funcție de factorii care pot afecta viitorul (v.fig.2).

          Un prim pas îl constituie analiza perspectivelor firmei, prin care se identifică tendințele, amenințările, oportunitățile și evenimentele singulare (“străpungerile”) care pot schimba tendințele istorice. Rezultatele obținute (v.fig.2) acoperă ceea ce s-a denumit hiatul de supraveghere (surveillance gap) dintre exploatarea performanțelor și performanțele pe care firma este probabil să le atingă dacă își urmează strategiile istorice.

          Cel de al doilea pas îl constituie analiza competitivității, care identifică îmbunătățirea performanțelor ce pot fi obținute prin îmbunătățirea strategiilor competitiționale în diferite domenii de activitate ale firmei.

 


Fig. 1. Viziunea asupra viitorului în cazul planificării pe termen lung


Fig. 2. Analiza hiaturilor (gap analysis) în planificarea strategică

 

          Rezultatele analizei competitivității evidențiază, de regulă, existența unor diferențe semnificative între performanțele obtenabile în diferite domenii de activitate, chiar în condițiile în care, în fiecare dintre acestea, se folosesc strategiile competitiționale optime. În unele domenii, activitatea viitoare poate fi mai promițătoare decât în altele și pot exista domenii de activitate cu perspective deosebit de slabe.

          Cel de al treilea pas, analiza portofoliului strategic, compară perspectivele activității firmei în diferite domenii, stabilește priorități și alocă resursele strategice între domeniile de activitate.

          Performanțele globale ce pot fi obținute dacă firma implementează rezultatele analizei competitivității și ale echilibrării portofoliului strategic reprezintă potențialul prezent al firmei. Stabilirea acestuia acoperă ceea ce se denumește hiatul de competitivitate al firmei.

          Potențialul prezent al firmei poate fi considerat nesatisfăcător din diferite motive:

         

a)  existența unor vulnerabilități ale portofoliului prezent;

b)  existență unei lipse de echilibru între perspectiva pe termen scurt și cea pe termen lung;

c)   dorința managementului de a obține performanțe mai bune decât cele oferite de potențialul prezent.

 

          În acest caz, poate fi abordată o a patra etapă și anume analiza diversificării, în cadrul căreia sunt diagnosticate deficiențele portofoliului strategic existent și sunt identificate noi domenii de activitate, în care firma va continua să se deplaseze. Prin aceasta se acoperă hiatul de diversificare și se obțin, în final, obiectivele și scopurile globale ale firmei.

          Procesul de analiză strategică ale cărei etape au fost descrise mai înainte, are ca rezultat formularea strategiei firmei și a două seturi de obiective: obiective de performanță operațională și obiective strategice.

          Cele două seturi de obiective se implementează în cadrul unor sisteme diferite: operațional și strategic, prin intermediul unor activități specifice.

          Programele/bugetele operaționale ghidează unitățile operaționale în activitatea lor generatoare de profit. Ele convertesc în profit potențialul existent al firmei.

          Programele/bugetele strategice generează potențialul de profit viitor al firmei.

          Principalele etape ale proceselor de planificare în cazul planificării pe termen lung și a planificării strategice, sunt prezentate în fig.3.


 

 

Planificarea pe termen lung

    

 

Planificarea strategică

 


 

Fig. 3. Procesul de planificare pe termen lung

și procesul de planificare strategică

 


 

          Managementul poziției strategice

          (strategic posture management)

 

          În practica planificării strategice, principalul criteriu utilizat în selectarea strategiilor competitive (în etapa analizei diversificării), constă în faptul că noile strategii și noile domenii de activitate trebuie să corespundă punctelor tari, forțelor istorice ale firmei.

          Experiența a arătat că insistența în păstrarea și dezvoltarea acestor forțe istorice (historical strenghs) ca criteriu de selecție, a devenit o limitare periculoasă în acțiunea strategică. Deseori, firmele nu puteau găsi domenii noi de activitate care să corespund㠓forțelor istorice” ale întreprinderilor. Mai mult, chiar în domeniul înoirii strategiilor competitive din cadrul domeniilor istorice de activitate, forțele istorice deveneau “slăbiciuni”, fiind obstacole în calea schimbării, a înnoirii.

          Pentru a lăsa cale liberă schimbării, s-a produs o modificare a conceptului planificării stategice. De la selectarea strategiilor în conformitate cu forțele întreprinderii s-a trecut la selectarea strategiilor după criteriul satisfacerii optime a obiectivelor și la adaptarea corespunzătoare a “forțelor” întreprinderii prin schimbarea planificată a acestora.

          Astfel, în cadrul managementului poziției strategice, planificarea capabilităților firmei a fost adăugată planificării strategice.

          Procesul este ilustrat schematic în fig.4. În mediul de turburență E1 există un set de strategii de succes . Strategia  corespunde în cea mai mare măsură obiectivelor firmei, dar succesul strategiei externe depinde de capabilitățile interne ale firmei: capabilitățile funcționale (C&D, marketing, producție etc.) și de capabilitățile managementului general. Astfel, în condițiile de mediu E1 , firma trebuie să aibă capabilitățile  și . În procesul de formulare a unei noi strategii pe baza analizei turbulenței mediului, se determină noua stare E2 a acesteia; îi vor corespunde strategiile de succes .

          În aceste noi condiții, odată cu schimbarea strategiei din  în , trebuie schimbate și capabilitățile în  și

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 4. Procesul de schimbare în cazul managementului poziției strategice

 

          Acest nou tip de proces de planificare a schimbării este complex, din următoarele două motive:

 

1.   Strategia și capabilitatea sunt strâns legate între ele și trebuie să se susțină reciproc.

 

2.   Conceptul de planificare a capabilității managementului general este nou și complex.

 

          Capabilitatea managementului general este determinată de următorii cinci factori intercorelați:

 

1.   Calificarea și mentalitatea managerilor cheie

2.   Climatul social (cultura firmei)

3.   Structura de putere

4.   Structura sistemelor și a organizației

5.   Capacitatea managementului de a efectua munca managerială

 

          Experiența a arătat că, în cazul în care planificarea strategică impune necesitatea unei schimbări în capabilitatea managementului general (în mod special în mentalitatea, cultura sau structura de putere a managerilor), implementarea planurilor se lovește de o puternică rezistență organizațională la schimbare.

          Dacă nu se iau măsuri concertate pentru a reduce și depăși această rezistență în timpul procesului de implementare, sistemul nu poate fi realizat, ajungându-se la o stare de “paralizie prin analiză”.

          Managementul strategic include, prin urmare, următoarele elemente:

 

-   planificarea strategică

-   planificarea capabilităților firmei

-   managementul sistematic al rezistenței la schimbare în timpul implementării noii strategii și a noilor capabilității ale firmei

         

 

          Managementul evenimentelor strategice

          (Strategic issue management)

 

          Apariția, în cadrul perioadei de plan, a unor evenimente neprevăzute, ce pot avea un impact semnificativ asupra întreprinderii, a impus căutarea unor soluții pentru managementul acestora, încă din perioadele timpurii ale introducerii planificării strategice (1950-1960).

          O primă soluție utilizată, corespunzătoare unui grad moderat de turbulență a mediului, a constat în elaborarea, odată cu planul strategic de bază, a unor planuri pentru desfășurări viitoare mai puțin probabile, numite planuri de contingență.

          Pe măsura creșterii turbulenței mediului, a creșterii frecvenței și vitezei de desfășurare a evoluțiilor neprevăzute, sistemele de planificare strategică au devenit din ce în ce mai inadecvate pentru tratarea evenimentelor neprevăzute, datorate timpului relativ lung de răspuns al acestora (în cazul poziționării strategice, procesul durează câteva luni și implică mai multe niveluri de management).

          S-a impus soluția realizării unor sisteme specifice, funcționante în timp real, dedicate managementului evenimentelor strategice.

 


 

Fig. 5. Managementul evenimentelor strategice

 

          Principalele caracteristici ale sistemelor de management al evenimentelor strategice sunt următoarele (v.fig.5):

 

1.   Se instituie o supraveghere continuă asupra tendințelor (comerciale, tehnologice, economice și sociale) din mediu.

2.   Impactul și urgența tendințelor sunt estimate și prezentate managementului de nivel înalt, în cadrul unor întâlniri frecvente, ori de câte ori o nouă amenințare sau oportunitate majoră a fost percepută.

3.   Împreună cu staff-ul responsabil cu planificarea, managementul sortează evenimentele după amploarea impactului și urgența răspunsului în patru categorii:

         

1)     foarte urgente, cu mare impact și care necesită atenție imediată;

2)     moderat de urgente, cu mare impact și care pot fi rezolvate în cadrul ciclului următor de planificare;

3)     de mică urgență, cu mare imapct și care necesită monitorizare;

4)     alarme false (impact neimportant strategic).

 

 

 

4.   Problemele urgente sunt repartizate pentru rezolvare fie compartimentelor existente, fie unui grup de lucru special atunci când este esențială elaborarea unui răspuns rapid care implică mai multe compartimente.

 

5.   Rezolvarea problemelor generate de eveniment, sub aspectul implicațiilor strategice și a celor tactice ale acestora, este urmărită de către managementul de nivel înalt.

 

6.   Lista problemelor generate de evenimentele strategice și prioritățile asociate acestora este actualizată periodic cu participarea directă a managerilor de nivel înalt.

 

          Aceste sisteme sunt simple, ușor de instalat și de condus și nu interferă cu structurile și sistemele existente în întreprindere.

          Utilizarea managementului evenimentelor strategice devine necesar atunci cănd nivelul de turbulență a mediului este de gradul 4 sau mai mare (v. fig.1).

 

 

          Răspunsul gradual la semnale slabe

 

          Nivelul de cunoaștere al evenimentelor strategice care pot fi detectate prin supravegherea mediului este foarte diferit.

          Unele dintre aceste evenimente sunt vizibile și foarte concrete. Impactul asupra firmei poate fi evaluat și pot fi elaborate programe pentru implementarea răspunsului. În acest caz, informațiile extrase din mediu despre eveniment sunt numite semnale puternice.

          În alte cazuri, însă, semnalele ce pot fi detectate în mediu sunt semnale slabe. Astfel, despre anumite evenimente cu mare importanță strategică pot fi obținute, la un moment dat, numai indicații imprecise, insuficiente pentru a prognoza, cu un grad acceptabil de încredere, momentul apariției lor și forma concretă de desfășurare a evenimentului. În timp, pe măsura dezvoltării din mediu, apar tot mai multe informații privind evenimentul strategic ce a fost detectat, semnalele slabe devenind semnale puternice.

          În condiții de turbulență ridicată a mediului (nivel 4-5), când viteza schimbărilor este mare, apare necesitatea ca firma să-și înceapă răspunsul, în condițiile de semnale slabe. Dacă se așteaptă până la apariția semnalelor tari, există pericolul ca impactul să afecteze puternic firma înainte ca răspunsul să fi putut să fie realizat.

          În aceste condiții, informațiile oferite de semnalele slabe, pot fi folosite, în etape, cu scopul de a pregăti firma pentru interceptarea impactului și a reduce, astfel, în mod simțitor, efectele negative ale impactului.

         

 

          Răspunsul se realizează gradual, utilizându-se în etape toate informațiile oferite de semnalele mediului în procesul de transformare a acestora din semnale slabe în semnale puternice, pe măsura evoluției evenimentului în mediu.

          Procesul este ilustrat în fig. 6.

          Aria hașurată arată că, pe măsura creșterii puterii semnalelor, se obțin informații pentru răspunsuri din ce în ce mai puternice. Se poate observa că atunci când sursa amenințării/oprtunității a fost identificată (dar nu se cunoaște încă forma de evoluție a acesteia), poate fi lansat un program de răspuns destul de puternic, capabil să reducă vulnerabilitatea firmei și să crească flexibilitatea răspunsului.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Răspuns gradual

A

B

C

D

E

F

 

 

 

 

Puterea semnalelor

 

Supravegherea mediului

Identificarea “forțelor/

slăbiciunilor” firmei relative la eveniment

 

Reducerea vulnerabilității strategice externe

Creșterea incrementală a flexibilității strategice

Planuri pentru asigurarea capabilităților interne și răspuns

Planuri de acțiune și răspuns

I

Sesizarea apariției unei amenințări/

Oportunități

 

 

 

 

 

 

II

Sursa amenințării/

pericolului este cunoscută

 

 

 

 

 

 

III 

Forma amenințării/

pericolului este concretă

 

 

 

 

 

 

IV 

Strategiile de răspuns sunt înțelese

 

 

 

 

 

 

V 

Efectul răspunsului poate fi prognozat

 

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 6.  Semnale slabe și răspunsuri ce pot fi generate

 

 


 

          Pentru ca sistemul de management al evenimentelor strategice să poată răspunde la semnalele slabe ale mediului, sunt necesare următoarele:

 

-    Sistemul de supraveghere a mediului trebuie sensibilizat, astfel încât să fie capabil să răspundă la “atenționările mediului”;

     

-    Trebuie să se dezvolte, la nivelul managementului general și al celorlați participanți, o atitudine favorabilă schimbării; o comportare care să accepte riscuri nefamiliare în luarea deciziilor și o abordare a problemelor care să favorizeze utilizarea unor noi cunoștințe în raport cu folosirea experienței anterioare.

 

 

 

          Managementul complexității

 

          Confruntarea cu creșterea complexității activității manageriale în condiții creșterii turbulenței și a complexității mediului, a condus la două abordări opuse:

 

          -        dezvoltarea unor sisteme manageriale din ce în ce mai subtile,                        complexe și rapide, corespunzătoare complexității mediului;

          -        reducerea complexității, prin reducerea orizontului de planificare,                    abandonarea planificării în favoarea utilizării intuiției și a                                 experienței.

 

          Ambele soluții merită să fie luate în considerare și există argumente solide pentru susținerea fiecăreia dintre opțiuni.

          Pe măsură ce complexitatea tinde să le depășească nivelul la care poate fi stăpânită rațional, răspunsul pare să încline către reducerea complexității.

          Aceasta nu înseamnă că pot fi utilizate răspunsuri simpliste la probleme complexe.

          Astfel, dacă managementul se opune creșterii complexității sistemelor firmei până la nivelul cerut de caracteristicile turbulenței mediului, el trebuie să simplifice poziția strategică a firmei prin ieșirea din domeniile de activitate în care turbulența mediului este mare. Dacă adaptarea la mediu, într-un fel sau altul, nu se realizează, rezultatul este  - așa cum indică studii efectuate în domeniu - falimentul.

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIE

 

1.    Ansoff, I., McDonnell, E. Implementing Strategic Management. Prentice Hall International (UK), 1990

 

 

Înapoi Managementul secolului XXI             Înapoi module tematice                 Înapoi