Modulul tematic 63

 

Evoluția  conceptelor  și  a  criteriilor  de  succes  în  managementul  strategic

 

ing. Sanda FELEA

 

 

          Etape de dezvoltare

 

          Managementul strategic este procesul prin care firma își administrează relațiile sale cu mediul în care își desfășoară activitatea. Scopul său constă în asigurarea potențialului de profit viitor al firmei, în condițiile creșterii continue a turbulenței mediului, a frecvenței și rapidității schimbărilor discontinue și surprinzătoare ale acestuia.

          Metodele și tehnicile managementului strategic permit abordarea sistematică a uneia dintre răspunderile majore și din ce în ce mai importante ale managementului general, și anume stabilirea poziției și a legăturilor firmei cu mediul, într-un mod care să-i asigure un succes continuu și securitatea în raport cu schimbările surprinzătoare.

          Primul pas în evoluția managementului strategic s-a făcut către sfârșitul anilor 1950, când, pentru a stabili locul și modul în care firma să-și desfășoare activitatea viitoare a fost elaborată o primă abordare sistematică. Partea analitică a acestei abordări a fost numită formularea strategiei, iar procesul de formulare a strategiei a căpătat denumirea de planificare strategică.

          Cel de al doilea pas a fost făcut în anul 1970, când s-a descoperit că tot ceea ce constituie configurația internă a firmei – motivația, competența și capacitatea de schimbare a acesteia, numită și capabilitatea firmei, trebuie să fie transformată ori de câte ori firma face o modificare importantă, în mod discontinuu, a strategiei sale. Procesul de determinare a capabilității, care să susțină noua strategie, a fost denumit planificarea capabilității.

          Cel de al treilea pas a fost făcut către sfârșitul anilor 1970, pentru a răspunde creșterii frecvenței discontinuităților cu evoluție rapidă apărute în mediu, a căror consecințe nu puteau fi prevăzute, în special a celor de natură socio-politică și tehnologică. În acest scop, firmele au început să utilizeze tehnici de răspuns strategic în timp real, care formează obiectul managementul evenimentelor strategice.

          Ultima și cea mai recentă evoluție a apărut ca urmare a constatării rezistenței sistematice opuse de către organizații la introducerea unor schimbări majore. Începând din anii 1980 s-a dezvoltat o abordare sistematică a acestei probleme, care ia în considerare caracteristicile psihologice, sociologice, politice și sistemice ale organizațiilor complexe, numită management al schimbărilor discontinue.

 

          Astfel, managementul strategic este un proces sistematic de management al schimbărilor strategice, care cuprinde următoarele:

 

1.     Poziționarea firmei pentru strategie și planificarea capacităților sale

2.     Răspunsul în timp real prin managementul evenimentelor strategice

3.     Managementul sistematic al rezistenței în timpul implementării schimbărilor strategice

 

 

          Elemente de fundamentare a evoluției managementului strategic

 

          Evoluția prezentată a managementului strategic se bazează, pe de o parte, pe soluțiile elaborate și experiența acumulată pe plan mondial în cadrul firmelor în procesul de implementare și utilizare a planificării strategice și, pe de altă parte, pe progresele făcute în procesul de înțelegere a comportamentului strategic al firmelor și de conceptualizare a acestuia, conceptualizare care a fost posibilă pe baza rezultatelor unor cercetări experimentale, bazate pe date statistice.

          Utilizarea planificării strategice în practica firmelor a întâmpinat mari dificultăți. Durata implementării a fost foarte mare (5-7 ani) și, în unele cazuri, nu a putut fi încheiată, ajungându-se la “blocarea prin analiză”.

          În alte firme, după o perioadă de aplicare, timp în care aceasta a fost puternic susținută de managementul general, metoda a fost rejectată, revenindu-se la practici anterioare. Dar firmele care au depășit dificultățile menționate au utilizat planificarea strategică cu succes.

          Situația prezentată a pus la îndoială utilitatea și eficiența de principiu a planificării strategice, cu atât mai mult cu cât bazele experimentale și teoretice nu erau încă solide, dezvoltarea metodelor și procedurilor folosite fiind făcută, în cadrul firmelor, pe baza nevoilor și praticii acestora.

          O serie de studii care au avut ca obiect analiza rezultatelor obținute de firme în dezvoltarea lor strategică, funcție de metodele utilizate pentru realizarea acesteia au confirmat valoarea planificării strategice. Rezultatele cercetărilor au relevat impactul pozitiv al utilizării planificării sistematice asupra performanțelor firmelor, și, mai mult, au constat confirmarea practică a prevederilor planurilor elaborate. Un exemplu de rezultate obținute în cadrul unei astfel de studiu este prezentat în fig.1.

 

 

 

 

 

 

 

Fig. 1. Histograma frevenței de distribuție a creșterii câștigurilor

pentru firme cu și fără planificare strategică

 

          Analiza a cuprins 63 de firme din SUA, care s-au extins în periaoda 1947-1966 prin achiziție, fuzionând cu alte 299 de firme.

          Evaluarea rezultatelor s-a făcut pe baza a 13 indicatori de performanță, comparându-se performanțele realizate înainte și după încheierea procesului de dezvoltare prin fuzionare.

          Pe măsură ce au fost eliminate, dubiile de de principiu privind valoarea planificării strategice, atenția s-a deplasat către explicarea și eliminarea cauzelor rezistenței întâmpinate la introducerea acestei metode.

          O importanță deosebită pentru înțelegerea acestor fenomene, precum și pentru fundamentarea noilor concepte și metode ale managementului strategic, au avut-o rezultatele unor cercetări întreprinse asupra modului în care firme de succes au răspuns la disontinuități majore ale mediului în prima jumătate a acestui secol.

         

 

 

          Studiul răspunsului strategic al firmelor a permis identificarea unor caracteristici tipice ale acestuia, și anume:

 

1.   Firmele au răspuns la schimbările discontinue ale mediului prin refuzul de a-l recunoaște, până după ce schimbarea a avut un imapct semnificativ asupra performanțelor lor.

 

2.   Când necesitatea unui răspuns strategic a fost, în sfârșit, acceptată, elaborarea unei noi strategii a fost lentă; ea s-a realizat prin încercări succesive și a durat circa 10 ani.

 

3.   După ce noua strategie a fost instalată, profiturile așteptate s-au materializat lent, în ciuda eforturilor firmei pe piață.

 

4.   Managementul a ajuns, în cele din urmă, la concluzia că problema profiturilor reduse nu se datorează strategiei, ci lipsei de concordanță între structura organizațională istorică și noua strategie a firmei. A fost inițiată o reorganizare majoră.

 

5.   Implementarea noii structuri a determinat apariția unor disfuncționalități și tensiuni în interiorul firmei. Managerilor le lipseau deprinderile și cunoștințele necesare pentru noile funcțiuni, definite de noua structură.

      Sistemul informațional istoric s-a dovedit inadecvat noilor funcțiuni, iar sistemul de salarizare și stimulare existent nu încuraja managerii să își asume riscurile deciziilor necesare.

      Întregul sistem istoric de management a devenit ineficace în rezolvarea problemelor puse de noua strategie. Aceste deficiențe au fost descoperite și remediate pe rând și procesul a durat mai mulți ani.

 

6.   Perioada de adaptare a organizației la noua strategie a durat circa 10 ani, care s-au adăugat la perioada de elaborare a noii strategii, durata totală a procesului fiind de la 10 la 20 de ani. Odată ce adaptarea a fost completă, firmele studiate au ieșit întărite din acest proces și au rămas profitabile pentru o perioadă lungă de timp.

 

          Tipul de răspuns descris a fost denumit răspuns reactiv, iar procesul de adaptare a fost numit proces de adaptare organic a firmei la discontinuitățile mediului. El a fost multă vreme considerat de specialiști ca cel mai bun tip posibil de răspuns strategic al firmei la modificările majore ale mediului.

         

 

          Concluziile prezentate, deși se referă la o perioadă de timp când managementul strategic încă nu exista, permit înțelegerea și fundamentarea evoluției răspunsului strategic în diferitele etape de dezvoltare ale managementului strategic. Procesul este prezentat în fig.2, unde este ilustrat modul în care, prin folosirea metodelor de anticipare și planificare specifice etapelor de dezvoltare ale managementului strategic, poate fi scurtată durata finalizării răspunsului firmei. În fig.2, DE reprezintă apariția unei modificări majore a mediului care impune firmei modificarea DS a strategiei, precum și modificarea DC a capabilității sale.

 

1. Răspuns reactiv                  1900 - 1960

 


 

2. Planificarea strategică                 1960

 


 

3. Planificarea poziției strategice    1970

 


 

4. Managementul în timp real                   1980

    (Managementul evenimentelor strategice)

 


 

Fig. 2. Stadii de evoluție a răspunsului strategic al firmelor

la schimbări majore ale mediului

 

         

 

          Se observă că, pe parcursul acestor etape, de dezvoltare, evoluția managementului strategic a permis reducerea decalajelor de timp specifice adaptării organice la schimbări. Această inovare a fost impusă firmelor de creșterea frecvenței și rapidității discontinuităților din mediu, până la o întârziere de cel puțin un ciclu în raport cu realitatea exterioară.

          Astfel, prin utilizarea planificării strategice se elimina întârzierea în adaptare dintre momentul DE al apariției schimbării discontinue a mediului și momentul de modificare DS a strategiei, aceasta fiind elaborată pe baza anticipării discontinuităților viitoare ale mediului. Întârzierea legată de adaptarea structurilor și mentalităților a continuat să existe. Durata acestui proces a fost de circa 5-7 ani, ceea ce corespunde cu durata observată în cazul adaptării organice.

          Practica utilizării de către firme a planificării strategice a scos în evidență faptul că, în condițiile diversificării și creșterii turbulenței mediului, concepția după care strategiile trebuie determinate în funcție de forțele istorice ale firmei devine o frână în calea oportunităților de diversificare oferite de mediu și chiar în alegerea strategiilor în domeniile istorice de activitate. S-a ajuns astfel la nevoia elaborării unor noi concepte pentru elaborarea strategiilor și accelerarea adaptării la medii turbulente și de mare diversitate

          Clarificarea proceselor legate de răspunsul reactiv al firmei la evenimentele strategice a constituit punctul de plecare al unor cercetări privind comportamentul organizațiilor la schimbări majore. Rezultatele acestora au stat la baza dezvoltării conceptelor și metodelor managementului rezistenței organizațiilor la schimbările strategice.

 

 

          Fundamentări teoretice

 

          Toate aceste clarificări au stat la baza elaborării, începând din 1970, a unor fundamentări teoretice și unor noi metode și tehnici de rezolvare practică a problematicii strategice ale firmei, care constituie un nou stadiu de dezvoltare a managementului strategic reprezentat în figura 2 prin liniile 3 și 4.

          Astfel, a fost dezvoltată o teorie a comportamentului strategic al organizațiilor. Această teorie se referă la comportamentul firmelor și al organizațiilor non-profit care sunt denumite organizații de servire a mediului (Environement Serving Organization - ESO).

          Teoria organizațiilor de servire a mediului prezintă următoarele caracteristici principale:

 

·  Comportamentul strategic exterior al organizațiilor este descris, în funcție de caracteristicile interne ale acestora. Sunt luate în considerare caracteristici de tip economic, comportamental și politic, precum și legăturile sistemice dintre acestea.

 

·  Succesul sau eșecul diferitelor comportamente este pus în legătură cu turbulența mediului exterior.

 

·  Procesul de răspuns al organizațiilor de discontinuități este explicat prin interacțiunea între două forțe vitale: managementul general și forța de rezistență internă a organizației.

 

·  Managerii nu sunt idealizați. Este descrisă o gamă largă de comportamente, de la cel generator de schimbare la cel inert.

 

·  Modul de desfășurare în timp a răspunsului organizației la pericolele/oportunitățile generate de mediu, este explicat în funcție de modul de percepere a mediului (miopie sau clarviziune).

 

·  Succesul sau eșecul răspunsului strategic la discontinuitățile mediului este explicat prin existența acordului  (respectiv a dezacordului) între trei variabile: turbulența mediului, agresivitatea strategiei și reactivitatea capabilităților (componente interne) ale organizației.

 

·  Sunt definite scări pentru aceste trei variabile, care permit determinarea gradului de acord (sau dezacord) între turbulența, agresivitatea și reactivitate.

 

 

          Turbulența mediului este o măsură a variabilității și predictibilității mediului. Ea poate fi descrisă prin următoarele patru caracteristici:

 

          Variabilitate:

1. Complexitatea mediului.

2. Noutatea relativă a schimbărilor strategice cu care firma este confruntată.

 

          Predictibilitate:

3. Rapiditatea schimbărilor, exprimată ca raportul între viteza de desfășurare a schimbărilor strategice în mediu și viteza de răspuns a organizației.

 

4. Vizibilitatea viitorului, care estimează relevanța informației ce poate fi obținută despre viitor.

 

 

          O scară pentru nivelul de turbulență strategică este prezentată în tabelul 1.

 

 

 

 

Tabelul 1 - Niveluri de turbulență a mediului

 

Turbulența mediului

Repetitiv

Expansiv

Variabil

Discontinuu

Surprinzător

 

Complexitate

Economia națională

 

Regional

Tehnologic

 

Global socio-politic

 

Familiaritatea evenimentelor

 

Familiar

 

 

Extrapolabil

 

Discontinuu familiar

 

 

Rapiditatea schimbărilor

Mai lentă decât a răspunsului

 

Comparabilă cu a răspunsului

 

Mai rapidă decât a răspunsului

 

Vizibilitatea viitorului

 

Repetitiv

 

 

Prognozabil

 

Predictibil

 

Parțial predictibil

 

Surprize impredictibile

Nivelul de turbulență

 

 

       1                 2                3               4                  5

 

 

          Agresivitatea strategică descrie gradul de discontinuitate pe care firma o introduce în generațiile succesive ale produselor, tehnologiilor și ale conceptelor de marketing.

 

1. Gradul de noutate față de experiența trecută a firmei (noutatea produselor/serviciilor, a mediului competițional și a strategiilor de marketing). Scara de noutate este descrisă prin următoarele niveluri: lipsa schimbărilor, schimbări incrementale, schimbări cu discontinuități pentru firmă, dar observabile în mediu, schimbări creative (care nu au mai fost observate în trecut).

 

2. Modul de sincronizare cu piața (momentul lansării noilor produse/servicii în raport cu cele apărute pe piață). Scara cuprinde următoarele niveluri: reactiv, anticipativ, inovator, creativ.

 

          În tabelul 2 este prezentată o scară pentru agresivitatea strategică precum și nivelurile de turbulență pentru care nivelurile de agresivitate strategică sunt recomandate.

         

 

 

 

 

 

Tabelul 2. Agresivitatea strategică

 

Agresivitate strategică

STABILĂ

REACTIVĂ

ANTICIPATIVĂ

INOVATIVĂ

CREATIVĂ

 

Bazată pe experiență

Incrementală

Bazată pe experiență

Incrementală

Bazată pe extrapolare

Discontinuă

Bazată pe viitorul predictibil

Discontinuă

Bazată pe creativitate

Turbulența mediului

 

 

 

1

Repetitiv

 

 

2

Expansiv

 

 

3

Variabil

 

 

4

Discontinuu

 

 

5

Surprinzător

 

          Reactivitatea organizației (reactivitatea capabilității) reprezintă o evaluare a caracteristicilor comportamentale ale organizației la impactul cu discontinuitățile mediului. În tabelul 3 este prezentată o scară pentru evaluarea reactivității.

 

 

Tabelul 3.   Reactivitatea capabilității

 

 

Custodială

Producție

Marketing

Strategică

Flexibilă

 

 

 

 

Reactivitatea capabilităților organizației

Condusă de precedente

 

 

Suprimă schimbările

 

 

Caută stabilitatea

 

 

Sistem

închis

Conduse de eficiență

 

 

Se adaptează la schimbări

Condusă de piață

 

 

 

 

 

 

Caută eficiența operațională

Condusă de mediu

Caută să creeze mediul

 

Caută schimbări inovatoare

 

 

Caută creativitatea

 

 

Sistem

deschis

Turbulența mediului

 

 

 

1

Repetitiv

 

 

2

Expansiv

 

 

3

Variabil

 

 

4

Discontinuu

 

 

5

Surprinzător

 

          Componentele capabilității reprezintă caracteristicile interne ale organizației care îi determină reactivitatea. Acestea sunt:

 

·     Climatul, care determină înclinația către un anumit tip de răspuns (acceptarea, controlul sau rejectarea schimbării).

·     Competență, care descrie abilitatea de a răspunde. De exemplu, pentru anticiparea schimbării într-un mediu complex, este necesară existența, în cadrul organizației a unui sistem sofisticat de supraveghere a mediului. În absența lui, înclinația de a accepta schimbarea este o intenție fără mijloace.

·     Capacitatea, care descrie volumul de lucru ce poate fi efectuat.

         

          Aceste caracteristici sunt determinate, pe de o parte, de manageri și, pe de altă parte, de către organizația în care aceștia lucrează.

          În tabelul numărul 4 sunt prezentate atributele care descriu componentele capabilității la nivelul managerilor și ai organizației.

 

Tabelul nr. 4 - Componentele capabilității organizației

 

Componente ale capabilității

Manageri

Organizație

Climat

(dorința de a răspunde)

Mentalitate

 

 

Poziția de putere

Cultura (sistem comun acceptat de norme, valoare, modele de realități etc.)

Structura de putere

Competență

(abilitatea de a răspunde)

Talente

Deprinderi

Cunoștințe

Structuri

Sisteme

Cunoștințe comune

Capacitatea

(volumul răspunsului)

Personal

Organizațional

 

 

          Profilul capabilității reprezintă o descriere a capabilității sub aspectul calităților manageriale sau organizaționale care determină reactivitatea.

 

 

 

          Criterii de succes strategic

 

          Teoria organizațiilor de servire a mediului permite, pe baza conceptelor elaborate (prezentate anterior), definirea următoarelor criterii de succes strategic:

 

I.       Pentru asigurarea unui potențial optim de profitabilitate, nivelul de agresivitate a strategiei firmei trebuie să corespundă nivelului de turbulență a mediului.

 

II.      Pentru asigurarea realizării optime a potențialului de profitabilitate, nivelul de reactivitate al organizației (reactivitatea capabilității) trebuie să corespundă nivelului de agresivitate strategică.

 

III.     Pentru a asigura eficacitatea optimă a noilor capabilități, componentele acesteia (climatul, competența și capacitatea) trebuie să se susțină reciproc.

 

IV.     Pentru a asigura tranziția optimă la noile strategii și capabilități, procesul trebuie condus într-un mod care să anticipeze, să minimizeze și să controleze rezistența la schimbare.

 

V.      Rezistența la schimbarea capabilității este proporțională cu diferența dintre profilul nou și cel corespunzător vechii capabilități.

 

VI.     Dacă o schimbare în agresivitatea strategică nu este însoțită de o schimbare corespunzătoare a capabilității, va exista o tendință de ejectare și inversare a schimbării. Puterea acestei tendințe va fi proporțională cu diferența între vechea cultură și structura de putere istorică și noua cultură și structură de putere necesare pentru susținerea noii strategii.

 

VII.   Pentru a asigura un comportament stabil în cadrul noii strategii, componentele capabilității trebuie să fie aliniate unele cu altele și cu noua strategie a firmei.

 

           Scările definite în tabelurile 1, 2 și 3 pentru nivelurile de turbulență, reactivitate și agresivitate permit evaluarea acordului existent între acestea. Tabelul 5 sintetizează aceste rezultate, prezentând modul de corelare a celor trei variabile, care asigură potențialul optim pentru performanțele viitoare ale firmei.

 

 

Tabelul 5 - Acordarea turbulenței, agresivității și reactivității

pentru obținerea potențialului optim de performanță

 

Turbulența mediului

Repetitiv

Repetitivă

Expansiv

Lent Incremental

Variabil

Rapid Incremental

Discontinuu

Discontinuu Predictibil

Surprinzător

Discontinuu

Impredictibil

Agresivitatea strategică

Stabilă

Bazată pe precedente

Reactivă

Incrementală

Bazată pe experiență

Anticipativă

Incrementală

Bazată pe extrapolare

Inovativă

Discontinuă

Bazată pe viitorul așteptat

Creativă

Discontinuă

Bazată pe creativitate

Reactivitatea capabilității

Custodială

Suprimă schimbarea

Producție

Se adaptează schimbării

Marketing

Caută schimbări familiare

Strategică

Caută noi schimbări

Flexibilă

Caută schimbări surprinzătoare

Nivel de turbulență

|                        |                        |                        |                        |

1                       2                       3                       4                      5

 

 

 

 

 

Privire generală asupra utilizării metodelor și tehnicile specifice în managementul strategic

 

          În fig. 3 se prezintă o perspectivă globală asupra managementului strategic, sub forma unui arbore care reflectă deciziile succesive ce trebuie luate la confruntarea cu o schimbare strategică majoră a mediului, sub aspectul metodelor și tehnicilor utilizate.

         


 

Fig. 3. Vedere de ansamblu asupra problematicii

managementului strategic

 

 

          Reprezentarea din fig. 3 poate fi utilizată în următoarele trei cazuri:

Ca mijloc de diagnostic, pentru a identifica abordarea managementului strategic care este utilizată de o anumită firmă.

Ca instrument prescriptiv, în proiectare, pentru alegerea modului de abordare necesar unei firme în vederea asigurării unui răspuns optim al acestora.

Pentru a identifica preferințele managementului unei firme privind soluționarea problemelor strategice.

 

 

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIE

 

1.     Ansoff, I., McDonnel, E. Implanting Strategic Management, Pretince Hall International (UK), 1990

Înapoi Managementul secolului XXI             Înapoi module tematice                 Înapoi