Modulul tematic 72

 

Politici  pentru  finanțarea  transferului  de  tehnologie

 

 

ing. Ion ȘARLEA

 

          Statele din Europa Centrală și de Est se găsesc într-o nouă fază de orientare din punct de vedere economic, structural și tehnologic.

          Transformarea și restructurarea sistemului de cercetare științifică, mai ales cea aplicativă, contribuie la stabilizarea dezvoltării economice și sociale în aceste țări, știință și tehnologia având un rol deosebit prin crearea, promovarea și diseminarea valorilor culturale, tehnice, științifice și intelectuale ce stau la baza proceselor de restructurare și înnoire a societății.

          În acest context, o condiție de bază a transformărilor social-economice o constituie capacitatea țării de a absorbi “noul”, în cadrul unui sistem dinamic bazat pe producerea, acumularea și transferul de cunoștințe, precum și valorificarea rezultatelor cercetării științifice, utilizarea intensivă a potențialului intelectual existent și o politică de inovare care să reprezinte interacțiunea strategiilor și proceselor științifice, tehnologice și de piață.

          Datorită faptului că drumul spre profit trece, în primul rând, prin etapa de cercetare-dezvoltare, care solicită un grad ridicat de creativitate, disciplină tehnologică, eforturi și costuri ridicate, corelate cu un anumit factor de risc și derulate pe o perioadă relativ lungă de timp, pe fundalul cadrului legislativ incomplet și nestimulativ, cadrele cu o pregătire managerială în domeniul antreprenorial fiind insuficiente, este necesar un sprijin guvernamental pentru crearea condițiilor stimulative în sectorul productiv-inovativ, pentru materializarea ideilor cu finalitate pe piață.

          Pentru realizarea acestui obiectiv, Ministerul Cercetării și Tehnologiei, împreună cu Ministerul Finanțelor, a prevăzut, în Legea Bugetului pe anul 1995, fonduri pentru cofinanțarea acțiunii de transfer tehnologic a rezultatelor cercetării științifice, care reprezintă până la 20% din cheltuielile totale ocazionate de aplicarea acestora, restul de 80% urmănd a fi asigurate de agentul economic care aplică aceste rezultate.

          Transferul tehnologic reprezintă o activitate nouă pentru România, implicând alocări de fonduri din mai multe surse și necesită elaborarea unor strategii, atât din partea Guvernului, cât și din partea agenților economici care aplică rezultatele cercetării științifice.

          În acest context, se crează condiții pentru ca managerii agenților economici, indiferent de forma de proprietate, să se apropie mai mult de cercetarea științifică, fiind conștienți că depășirea etapei actuale de criză și revigorarea lor sunt în strânsă dependență de rezultatele cercetării, de procesul de inovare, acesta fiind motorul reformei.

          Indiferent de poziția Guvernului, a Ministerului Cercetării și Tehnologiei și de viteza de derulare a reformei în domeniul cercetării științifice, agenții economici trebuie să fie angrenați în propria politică de revigorare, să abordeze strategii pe termen scurt și mediu în care să se îmbine cercetarea științifică și cerințele pieței,  chiar dacă această activitate implică investiții relativ mari.

          În general, piedicile care intervin sunt de natură economică (lipsa de resurse financiare), organizatorice (lipsa de manageri, de structuri noi și dinamice care să fie în contact cu unitățile de cercetare științifică), politice (insuficiența cadrului legislativ) și cultural, în domeniul managementului și activității antreprenoriale.

          Datorită faptului că, începând cu anul 1995, a fost făcut primul pas în domeniul legislativ, prin aprobarea Hotărârii de Guvern nr.297, privind alocarea unor fonduri de la Bugetul de Stat (20% din cheltuielile aferente aplicării rezultatelor cercetării ștințifice), agenților economici, este de scontat că managerii acestora vor fi mai receptivi la oferta cercetării românești, deoarece beneficiază în acest moment de tehnologii gratuite și de un ajutor financiar nerambursabil.

          De menționat că acest ajutor nerambursabil se acordă beneficiarilor care sunt persoane juridice române și cu capital integral românesc, pe baza unui studiu tehnico-economic din care să rezulte posibilitățile și avantajele economico-financiare ale asimilării în producție a rezultatelor cercetării.

            Acest prim experiment a scos la iveală faptul că o mare parte a agenților economici nu cunoaște aspectele legate de transferul tehnologic, nu știu cum să ceară fonduri și preferă să nu investească în această direcție, energia fiind canalizată pentru “supraviețuire” și mai puțin pentru viitor.

          Din aceste motive, este necesară o pregătire a managerilor pentru economia de piață, pentru abordarea unor strategii de dezvoltare, de inovare, pentru un management al calității.

          În primul rând, un manager are acces să folosească toate structurile din domeniul cercetării științifice sau al serviciilor de legătură existente, pentru o bună informare, pentru a putea identifica noile tehnologii și avantajele pe care le pot aduce, să apeleze la institutele de cercetare pentru rezolvarea unor cerințe, prin încheierea unor contracte directe de cercetare.

          În acest caz, et trebuie să aibă argumentele pentru a fi convins că investiția este necesară și că după aplicarea rezultatelor se va putea impune pe piață cu produse competitive.

          În cazul în care acest aspect este lămurit, principala problemă care se pune este cea de găsire a fondurilor necesare, indiferent dacă beneficiază sau nu de cofinanțarea acordată de Guvern și de mărimea acesteia (pentru anul viitor, se va încerca mărirea procentului la aprox.40%).

          Pentru aceasta, primul pas este de elaborare a unui plan de afaceri, de a discuta cu experții proprii sau în urma acordării de consultanță din partea firmelor specializate, pentru a dimensiona întregul proiect și de a asigura o strategie de marketing, de analiză a pieței căreia se adresează, ținând cont de toate aspectele, inclusiv de concurență și de potențialul acesteia, de diverși factori, inclusiv sociali. Reacțiile clientului pot fi hotărâtoare, atât pentru acceptarea produsului, cât și pentru respingerea lui, strategiile de vânzare evoluând de la vânzarea indiferent cui, și indiferent de consecințe, la vânzarea orientată către un client și apoi orientată către marele public; pentru aceasta, este nevoie, de la caz la caz, de compartimente de “public relations”, de canale de comunicații și de a forma și păstra o imagine pozitivă a firmei (fig.1 și 2), ținând cont și de impactul social al unor tehnologii, mai ales în relația cu mediul înconjurător (energia nucleară, industria chimică etc).

          În afară de dimensionarea pieței, este nevoie de asigurarea unei bune aprovizionări, de găsit (de la caz la caz) verigile și colaboratorii optimi (inclusiv în cadrul industriei orizontale), pentru a nu avea puncte slabe care să se repercuteze asupra întregului proiect.

          Alt aspect important care trebuie abordat este calificarea personalului și gradului de integrabilitate a noii tehnologii, deoarece factorul uman este foarte important și pregătirea profesională poate influența în bine sau rău calitatea produselor, respectiv reușita sau eșecul. La acest capitol, un manager trebuie să caute să aibă permanent personal calificat, eventual să acorde facilități pentru diverse strategii în cadrul companiei pentru studenții din ultimii ani, din rândul cărora să selecteze viitorii specialiști.

          În cadrul analizei, trebuie ținut cont de situația actuală din cadrul companiei, iar în cazul în care există semne negative, trebuie găsite cauzele reale și remediate rapid, pentru a nu influența procesul inovativ.

          Toate aceste aspecte stau la baza planului de afaceri, care trebuie conceput clar, fără să fie foarte dezvoltată partea tehnică, dar în care este necesar să fie punctate aspectele legate de managementul financiar, costurile necesare pentru achiziționarea și amplasarea utilajelor necesare, pentru materia primă, manopera și rezultatele estimate în urma strategiei de marketing abordate; pentru un finanțator trebuie prezentată afacerea, intrările și ieșirile financiare, profitul și posibilitatea de rambursare.

          Pentru reușită, trebuie ca managerul să se concentreze pe un număr limitat de noi tehnologii pe care să le abordeze in cadrul programului de dezvoltare și să nu se compare de la inceput cu firmele similare care domină piața, căutând un segment de piață accesibil pentru moment și aplicând diverse strategii care să ducă chiar și la o alianță de conjunctură cu o firmă concurentă.

          Pentru un manager este foarte importantă alegerea momentului optim de solicitare a banilor din partea instituțiilor finanțatoare (bănci, FPS, FPP, alte firme) și de a încerca în permanență de a avea alternative, de a nu se baza pe o singură sursă de finanțare. Dat fiind faptul că, totuși, activitatea de inovare, care cuprinde și transferul tehnologic, are un anumit grad de risc, statul încearcă să participe la asumarea acestuia într-o proporție deocamdată mică, dar cu posibilități de creștere, putându-se ajunge, eventual, și la o finanțare a proiectelor de până la 50%, caz în care se poate pune însă problema rambursării acestor fonduri în caz de reușită, dar cu o dobândă net inferioară celei practicate de bănci.

          Pentru atragerea fondurilor necesare, se recurge și la o soluție interesantă de plasare temporară de capital din partea unor firme reunite în cadrul unui “Venture Capital Organization”, care se anunță prin diversele structuri de intermediere existente. Acest procedeu este practicat, mai ales, pentru întreprinderile mici și mijlocii, care au un plan de afaceri bine realizat și convingător, dar nu dispun de suficient capital de pornire, firmele specializate în plasamente financiare participând la capitalizarea temporară a micii firme solicitante, urmând ca, după un timp, stabilit prin contract (5-6 ani), să-și retragă întregul capital, participând însă, după caz, la profitul obținut de respectiva firmă.

          Indiferent de modul în care au fost atrase fondurile necesare, trebuie ca managerul și echipa lui să observe toate intrările și ieșirile sistemului financiar și, în cazul apariției primelor semne negative, să analizeze foarte bine fenomenul pentru a determina clar factorul perturbator, condițiile care au dus la apariția lui și strategia necesară în acest caz, pentru readucerea sistemului la normal, și, eventual, preîntâmpinarea unor fenomene similare sau chiar anticiparea altora, în funcție de multitudinea factorilor implicați, direct sau indirect. De multe ori, este nevoie de măsuri corective pentru eliminarea problemelor prognozabile.

          Pentru a duce la bun sfârșit un proiect, trebuie să fie analizată întreaga activitate a companiei, pentru a disponibiliza cât mai multe fonduri, încercând să fie reduse cât mai mult toate costurile, chiar dacă măsurile acestea nu sunt prea “populare”, astfel încât se să aloce cât mai mult proiectelor viabile, de inovare.

          Printr-un management bine pus la punct, se poate schimba atitudinea personalului angajat, comunicând necesitatea reducerilor costurilor activităților zilnice, inclusiv ale gradului de confort, pentru o perioadă, stabilind clar noi responsabilități și încercând, eventual, prestarea unor noi servcii (conjuncturale, sezoniere), în paralel cu o politică clară de influențare a viitoarei piețe, de pregătire a consumatorului pentru produsul nou, încercând chiar să se creeze o “nouă mod㔠prin produsul nou, aceasta - fără să influențeze în rău imaginea ulterioară a companiei, pentru menținerea ei pe piață.

          Pentru a putea exista companii solide cu prezențe de marcă atât pe piața internă, cât și pe cea externă, trebuie ca managementul de firmă să fie în permanentă legătură cu cel al instituțiilor de cercetare-dezvoltare, orientându-le activitatea către cerințele pieței ( mai ales în domeniile în care nici concurența nu este foarte dezvoltată) și sprijinind financiar colectivele de cercetare, fără de care procesul inovator nu poate exista.

          În acest sens, se scontează că agenții economici vor fi mai receptivi la oferta cercetării științifice, de modul în care aceștia acționează depinzând în mare măsură, și dimensionarea bugetului alocat cercetării și chiar a fondului de cofinanțare a acțiunilor de valorificare și transfer tehnologic.

          Trebuie menționat faptul că, în cadrul acțiunilor de transfer tehnologic, agentul economic care pune în practică rezultatul unor cercetări științifice trebuie să mențină legătura cu colectivul de cercetare elaborator al noii tehnologii, care acordă asistența tehnică și asigură buna asimilare a know-how-ului necesar, activități care trebuie plătite, ca și dreptul de autor în cazul unor brevete de invenții, în acest caz încheiindu-se contracte de licență cu titularul brevetului. Toate aceste acțiuni trebuie să se desfășoare astfel încât ambele părți să fie mulțumite și să se poate menține o legătură care poate genera noi teme de cercetare, ducând la rezolvarea unor probleme specifice agenților economici.

          Până la crearea unor structuri noi, dinamice, care să reprezinte interfața între cercetarea științifică și economică, prin apariția Agenției Naționale de Transfer Tehnologic, sarcina găsirii beneficiarilor rezultatelor cercetării revine cercetătorilor, sau, de la caz la caz, structurilor de marketing create în cadrul unor institute de cercetare sau universități.

 

METODE CLASICE PENTRU MARKETING ÎN INDUSTRIE

 

 

 

 

STRATEGIE:

DE LA ORIENTAREA PENTRU VÂNZARE

LA ORIENTAREA CĂTRE CLIENT

 

Fig. 1

 

 

 

 

 

 

 

 

NOI METODE DE MARKETING PENTRU ÎNTREPRINDERI

 

 

 

 

STRATEGIE:

DE LA ORIENTAREA CĂTRE CLIENT

LA ORIENTAREA CĂTRE PUBLIC

 

Fig. 2

 

             Înapoi module tematice                 Înapoi         Transfer de Tehnologie