Modul tematic TT - 11

                                                                                                                                             

   Planuri de afaceri specifice activităților de VRC–TT

 

 

Ing. Gelu Osanu

 

 

A. Prefață

 

            Managementul strategic în perioada de tranziție a economiei implică, printre alte funcții și obiective, preocuparea pentru finanțarea viitoarei creșteri. Evaluarea surselor actuale de capitalizare și susținere financiară, prognozarea schimbărilor posibile din perspectiva apropiată și conturarea previzională a șanselor ce se deschid, determinate prin analize diagnostic, reprezintă un pas decisiv în definitivarea realistă și pragmatică a strategiei firmei.

            Practica demonstrează cu obiectivitate că în marea majoritate a cazurilor, nu se poate elabora o strategie perfectă a firmei. Multitudinea de fenomene și factori variabili existenți în perioada de tranziție a economiei, precum și o serie de distorsiuni generate de evoluția imprevizibilă a reformei, impun corectarea permanentă a strategiei firmei sau etapizarea dinamicii și evoluției obiectivelor strategice pe termene care să poată contracara efectele negative.

            Dacă firma respectivă ar funcționa singură în ramura sau sectorul industrial respectiv și dacă tot câmpul pieței ar fi în exclusivitate acoperit numai de firma în discuție, corectarea strategiei în funcție de fenomenele variabile și distorsiunile existente ar necesita numai măsuri de supraviețuire.

            Cum în câmpul pieței (ramura sau sectorul industrial) ființează un număr însemnat de firme cu același profil și cum în perimetrul aceluiași câmp se comercializează produse importate, corectura strategiei firmei se amplifică cu elemente noi care, la rândul lor, în multe situații, pot avea caracter determinant. În acste situației, strategia trebuie să fie adaptată în funcție de reacțiile concurenților.

            „Jocul” multiplu al strategiilor concurente sau, altfel exprimat, dinamica concurențială, definesc structura pieței. Fiecare agent economic este obligat să ia decizii strategice (preț, cantitate, calitate, ambalaj, prezentare, investiții, inovarea produselor sau/și a producției, TT etc. etc.). Aceste decizii strategice necesită, pentru realizarea lor, mobilizări bănești considerabile – susținere financiară.

            Așa cum a rezultat din tema precedentă, principalele decizii strategice sunt de natură novatoare, adică VRC–TT, cu implicații majore în procurarea de noi mașini, utilaje și echipamente, precum și desfășurarea unor activități investiționale, pentru materializarea cărora resursele proprii sunt insuficiente, fapt ce conduce la împrumuturi.

            S–au prezentat schematic și succint aceste probleme cu scopul de a se evidenția încă o dată că VRC–TT reprezintă pentru „receptor”, capacitatea de a cumula resurse financiare pentru investiții.

            Unul dintre instrumentele importante prin care se realizează finanțarea inovării este PLANUL de AFACERI.

            În ultima perioadă au apărut multe informații, susținute de autori onorabili, care încearcă să ne familiarizeze și să explice pe larg definirea, obiectivele, scopul și chiar schița planului de afaceri (susținerea conținutului de la copertă până la final).

            Menționăm câteva din definițiile specialiștilor români privind PLANUL DE AFACERI, practicat cu predilecție în economiile anglo–saxone, încă din secolul XVIII: „Instrument de proiectare a funcționării întreprinderii”; „Instrument de fundamentare a deciziilor cu caracter strategic” ș.a.

            Planul de afaceri reprezintă un instrument indispensabil pentru orice acțiune care angajează resursele financiare ale întreprinderii.

            Pentru a obține credibilitatea unui CREDITOR, care să susțină financiar o afacere sub formă de împrumut sau subvenție și care să fie convins că își recuperează profitabil (în cazul băncilor, cu dobândă aferentă) și la timp banii, este oportun ca firma solicitantă de credit sau subvenție să prezinte un plan realist al afacerii respective.

            Prin planul de afaceri, întreprinderea evidențiază condițiile evoluției sale în contextul realizării unei afaceri, rezultatele ce decurg din această evoluție și în acest fel dă posibilitatea creditorului să concluzioneze dacă riscă sau nu să–și plaseze capital în această afacere.

            Acesta este, în sinteză, rostul și obiectivul planului de afaceri. Întocmirea corectă și reală a unui plan de afaceri nu poate avea loc decât după desfășurarea responsabilă și serioasă a unor analize diagnostic globale (multifuncționale) și parțiale (funcționale) în baza cărora să se stabilească strategia întreprinderii pe termn scurt și/sau mediu, precum și prioritatea acțiunilor. Aceste acțiuni bine fundamentate, cuantificate și eșalonate prioritar POT FACE OBIECTUL PLANULUI DE AFACERI.

            La definițiile și descrierile apărute în publicațiile românești referitor la PLANUL DE AFACERI, unele din ele menționate mai sus, adăugăm că PLANUL DE AFACERI este UN INSTRUMENT prin care O AFACERE (ACȚIUNE) este prezentată în context CREDITORULUI pentru ca acesta să o califice CREDIBILĂ și să–și asume riscul creditării (susținerii financiare).

            Planul de afaceri în sine nu poate înlocui STRATEGIA ÎNTREPRINDERII.

            Credibilitatea afacerii și elementul de bază care determină CREDITORUL să–și asume riscul finanțării este evoluția "cash–flow"–ului pe termen de 3, 5 sau 10 ani, aceasta reprezentând singura oglindă fidelă a modului eficient și profitabil în care operează capitalul investit.

            Planurile de afaceri trebuie să susțină, prin pârghii financiare pe termen scurt, evoluția eficientă și profitabilă a capitalului investit.

 

B. Prezentarea generală a PLANULUI de AFACERI, descriere, obiective, schița PLANULUI de AFACERI tip, componență

 

            1. Prof. dr. C.A. BOB sintetizează una dintre cele mai complete prezentări generale a PLANULUI de AFACERI.

            Majoritatea autorilor au preluat fără modificări acest P.A. tip, introducând în lucrările lor numai câteva explicații lămuritoare.

            Atitudinea din ce în ce mai profesionistă față de management impune utilizarea pe scară largă și în economia românească a unor tehnici probate eficient în economiile occidentale. De aceea, cunoașterea P.A. reprezintă încă un pas în crearea unui model sintetic al principalelor rezultate agregate ale funcționării întreprinderilor, precum și ale probării sau infirmării decizionale privind oportunitatea angajării în afaceri, sau cum plastic se exprima un autor: „în aventuri financiare”.

 

 

2. PLANUL de AFACERI se poate elabora ca:

            – instrument de planificare

            – document pentru vânzare

            – ghid pentru direcții de afaceri

 

 

 

3. Obiectivele PLANULUI de AFACERI sunt:

            – nevoia ce va fi satisfăcută și care sunt dimensiunile ei

            – cum va fi satisfăcută această nevoie și cum se estimează obținerea profitului

            – probabilitatea de succes și justificarea acesteia

            – resurse necesare pentru atingera obiectivului

            – interesul pe care îl prezintă ideea dvs. pentru alți investitori

 

4. Schița PLANULUI de AFACERI este următoarea:

            – coperta

            – pagina de titlu

            – rezumatul planului

            – cuprins:

                        I. descrierea firmei

                        II. serviciile oferite

                        III. descrierea pieței

                        IV. concurența

                        V. strategia de marketing

                        VI. planul de producție

                        VII. planul de cercetare și dezvoltare

                        VIII. organizare, personal și dotări

                        IX. planul financiar

                        X. investiții și structura de proprietate

                        XI. probleme și riscuri critice

                        – anexe

 

Coperta conține:

            – numele firmei

            – adresa

            – numărul de telefon

            – data întocmirii planului de afaceri

 

 

Pagina de titlu

            – numele, adresa, nr. telefon telefax firmă

            – numele directorului executiv

            – numărul de ordine al copiei și numele destinatarului (control distribuție)

            – specificația că este confidențial și conține informații de patentat (opțional)

 

5. Rezumatul planului

            1) scopul planului

            2) descrierea pe scurt a direcției de afaceri

            3) oportunități și strategii

            4) analiza pieței

            5) echipa

            6) informații financiare

 

Nu trebuie să se facă referiri la alte părți; rezumatul, ca și însuși PLANUL de AFACERI trebuie să fie un document independent.

 

1) Scopul planului:

            – atragerea investițiilor

            – obținerea de credite

            – explică ce poate interesa investitorul/bancherul

 

 

2) Descrierea pe scurt a direcției de afaceri

            – o prezentare a direcției de afaceri

            – nevoile pe care le va satisface direcția de afacri

            – serviciile ce vor fi oferite

 

3) Oportunități și strategie

            – strategia de marketing

            – strategia de vânzări

            – avantajul competitiv și componentele lui în mediul concurențial

            – fapte cheie

            – condiții

            – puncte vulnerabile ale concurenților

            – tendințe în sectorul economic respectiv

            – orice altă dovadă de oportunitate

 

4) Analiza pieței

            – caracteristici ale pieței:

                        – segmente țintă

                        – caracteristici demografice, geografice, ale ramurii etc.

            – dimensiunile segmentelor de piață țintă

            – segmentul inițial de clienți

            – modul de comercializare a serviciului

 

5) Echipa

            – fondatorii (prezentarea experiențelor de succes)

            – angajații cheie

            – experiența relevantă:

                        – conducere

                        – cercetare–dezvoltare

                        – profituri și pierderi

 

6) Informații financiare

            – fonduri necesare și utilizarea lor

            – date financiare istorice

            – previziuni financiare rezumate (anul    1–3 sau 5)

                        – profituri și pierderi, încasări, venit net, venit/acțiune

                        – lichiditate; net cumulativ

                        – bilanț; participarea acționarilor la capital

            – (opțional oferta: cât se oferă din capitalul firmei)

            se mai poate adăuga, după caz:

            – recuperarea investiției

            – nr. de investitori (3–10)

            – cum își va recupera investitorul banii

            – garanții (pntru bancheri)

 

6. Cuprins

 

I. Descrierea firmei

            – istoric și condițiile apariției

            – conceptul

            – obiective generale și specifice

            – elemente cheie:

                        – pentru trezirea interesului cititorului

                        – să–l faceți pe cititor să se alăture echipei Dvs.

 

II. Produsele și/sau serviciile

            – descriere și comparații

            – utilitate și valoare pentru clienți

            – statut de patentat

            – produsele actuale/de viitor

            – prețuri (se includ indicatorii și indicii)

            – elemente cheie:

                        – utilizați o terminologie pentru nespecialiști

                        – accentuați caracterul de unicat – avantaj distinctiv

                        – tot ceea ce îl va face pe client să cumpere produsul/serviciul

 

III. Descrierea pieței

            – întreaga piață

            – piața specifică

            – segmentul de piață (vizat)

                        – identificați primii 5 cumpărători (nume)

            – gradul de penetrare (anii 1,3,5,10)

            – creșterea ramurii/sectorului în prezent și în viitor

            – element cheie:

– arătați clasele de clienți și profilul lor de cumpărare într–o secțiune specială

 

 

 

IV. Concurența

            – descrierea tuturor produselor concurente și a firmelor care le produc

            – caracteristicile concurenților, puncte slabe, puncte tari

            – tabel rezumativ: compararea produselor

            – sublinierea unicității produsului/serviciului Dvs

            – elemente cheie:

– o selecție critică a planului de afaceri. Majoritatea întreprinzătorilor nu cunosc suficient sau subestimează concurența

 

V. Strategia de marketing

            – canale de distribuție

                        – vânzări directe, distribuitori.

                        – înființare, pregătire, motivație, recompensă

            – etapizare în marketing

            – vânzări previzionate și bugeturi

            – elemente cheie:

                        – dați exemple de cicluri de vânzare, cicluri de viață a produselor etc.

                        – (opțional) modalități de promovare, de reclamă

 

VI. Planul de producție

            – explicații concise cu privire la modul în care produsul va fi realizat/serviciul prestat

            – stadiile procesului de producție

                        – calitate/acceptare

                        – calitate/control

            – bugetul de producție și planurile de rezervă în caz de necesitate

            – calificări speciale necesare

            – livrări, echipament, subcontractanți

            – elemente cheie:

– dacă există prototipul, anexați desene artistice ale produsului cu menținerea caracteristicilor de bază

 

VII. Planul de cercetare–dezvoltare

            – descrierea activității de cercetare–dezvoltare

            – obiective principale de cercetare–dezvoltare și etapizare

            – programarea în timp și bugetul

            – evoluția produsului

            – protecția dreptului de proprietate intelectuală

            – elemente cheie:

                        – capacitățile Dvs. unice de a satisafce piața aleasă

 

VIII. Organizarea, personal și dotare

            – schema de organizare

            – prezentarea biografică, fondatori și angajați cheie

            – descrierea posturilor

            – planul de personal

                        – include poziții ce pot fi nominalizate ulterior

                        – explică deficiențele

            – consiliul director; comitet consultativ

            – planul de personal/programarea în timp

            – planuri de dotări pe trmen scurt și lung

            – elemente cheie:

– secțiunea critică a planului de afaceri reprezintă

                        principala întrebare: „Cine sunt persoanele ?”

 

IX. Planul financiar

            – situația financiară curentă (operativă)

            – elemente de plăți/elemente de încasări

            – controlul costurilor

            – analiza punctului de echilibru/tabelul costurilor de lansare a afacerii

            – indicatori financiari și „numere magice”

            – previziuni financiare

primul an – lunar, anul II – trimestrial; anii III–IV – anual

                        – lichiditatea

                        – fluxuri operative

                        – bilanțuri

            – element cheie:

                        – utilizați reprezentări grafice, tabele și ratele financiare

 

X. Investiții și structura proprietății

            – capitalul necesar și modul său de utilizare

            – structura afacerii (acum, în viitor)

            – modalitatea de a–și recupera banii pentru investitorii din afara firmei

            – elemente de stimulare a participării la capital a fondatorilor/angajaților

            – elemente cheie:

– listați titularii de acțiuni și cât dețin

                        – faceți ca afacerea/oferta propusă să fie clar înțeleasă

 

XI. Riscuri și probleme critice

            – descrierea riscurilor:

                        – depășirea costurilor estimate

– întârzieri în programul de cercetare–dezvoltare și în producție

                        – probleme cu furnizorii și distribuitorii

                        – tendințe în evoluția ramurii/sectorului

                        – reduceri de preț competitive

                        – capital insuficient

            – element cheie:

                        – fiți realist și onest

 

            7. Utilizarea în general a P.A. poate fi operațională pentru factori exogeni sau/și endogeni firmei.

            În ceeea ce privește factorii exogeni, P.A. operează în principal:

            – în finanțarea bancară și negocierea creditelor

            – în negocierea aporturilor de capital sub formă de subvenții

            – în restructurarea sau/și privatizarea întreprinderii

            – investiții de capital

            – evaluarea oportunității alianțelor strategice sau/și a fuziunilor

 

            8. Pentru fiecare tip de afacere sau pentru fiecare utilizare, problemele la care ar trebui să răspundă P.A., secțiunile de bază și cuprinsul lucrării se modifică corespunzător.

 

 

C. Structuri, caracteristici și particularități specifice PLANULUI de AFACERI pentru VRC–TT.

 

            1. P.A. destinat negocierii creditelor bancare; scheme; elemente de motivație principale pentru susținerea credibilității afacerii și obținerea în condiții avantajoase de dobândă și rambursabilitate a creditului solicitat.

            2. Aplicații pe 3 cazuri concrete reale a modului de elaborare a P.A. pntru negocierea creditelor bancare destinate:

            – „TT” la o întreprindere mică

            – „TT” la o întreprindere mijlocie

            – „VRC–TT” la o întreprindere mijlocie

            3. P.A. destinat negocierii finanțării de către F.P.S. a restructurării produselor sau/și producției; scheme; particularități, elemente de motivație și susținere a acțiunii

            4. Aplicații pe 4 cazuri concrete și reale a modului de elaborare a P.A. (studiu de restructurare operațională și studiu de restructurare a produselor sau/și a producției)

            5. P.A. destinat negocierii unui cont bancar în valută de la o bancă românească și o bancă străină; scheme, elemente de motivație, conținutul lucrării și aplicații pe 2 cazuri concrete și reale.

 

 

D. Concluzii pentru activitatea practică operațională a agenților VRC–TT privind PLANUL DE AFACERI VRC–TT

 

            1. Agentul TT negociază permanent și activ în domeniul inovării IMM; întocmirea și demararea pe bază de PA a acțiunilor de inovare, restructurare și VRC–TT.

 

            2. Metode și modalități de cunoaștere permanentă și continuă a strategiilor IMM existente; declanșarea și conducerea unor acțiuni de conlucrare privind susținerea prin PA a noilor strategii.

 

 

Înapoi Plan de afaceri                                

 

Înapoi lista module curs transfer de tehnologie            Înapoi transfer de tehnologie    Înapoi