Modul tematic TT - 14

 

 

Forme de salarizare și stimulare a agenților de TT

 

 

Ing. Gelu Osanu

 

 

1. Introducere

 

          Agentul de TT reprezintă în momentul de față o categorie socio–profesională nouă, precum multe alte asemenea categorii de lucrători apărute ca urmare a tranziției economiei și promovare a reformei

          Instituționalizarea structurală a formei organizatorice, în care urmează să–și desfășoare activitatea agentul TT, va reprezenta elucidarea în totalitate a întrebărilor legate de forma de salarizare și stimulare. În cazul în care Agenția VRC–TT va fi instituție publică bugetară, salarizarea agenților TT va fi făcută conform normelor elaborate de guvern și legiferate de parlament. Dacă Agenția VRC–TT va fi organizată ca societate comercială, atunci datele problemei se modifică, stabilirea salariilor agenților TT urmând să aibe loc prin negocieri între ofertanți și solicitanți. Aceste negocieri urmează să aibe la bază profesiograma standard a agentului TT, criterii deontologice privind această nouă profesie, precum și dimensiunea, cât permite experiența la data actuală, a metodelor de lucru și condițiilor specifice în care agenții TT își desfășoară activitatea.

          După cum se remarcă încă de la început, lipsa unei instituționalizări structurale conduce la abordarea ipotetică a temei, bineînțeles prin promovarea  de către autor a unor soluții considerate optime în actualele condiții de tranziție a economiei și de stadiu al reformei.

 

 

 

 

2. Criterii pentru determinarea mărimii salariilor și formelor de salarizare

 

          Cunoașterea criteriilor utilizate în diverse țări pentru determinarea mărimii salariilor și a formelor de salarizare ar putea influența favorabil tranziția spre un nou sistem de salarizare în economia țării noastre.

          Criteriile folosite până în prezent sunt rezultatul sintetizării unei experiențe îndelungate acumulate de țările respective. Fiind izvorâte din practica economică, aceste criterii au menirea să contribuie la perfecționarea în continuare a activităților economice. Aceste criterii pot fi grupate în două mari categorii:

          – criterii care au ca scop asigurarea forței de muncă la nivel calitativ corespunzător unei activități economice eficiente

          – criterii care urmăresc utilizarea forței de muncă cu eficiență economică socială și ecologică maximă.

          Rezultatele obținute de fiecare unitate economică, precum și pe ansamblul unei țări, depind și de calitatea forței de muncă. De aici rezultă că este necesar să se acorde atenție atât calificării și perfecționării forței de muncă cât și condițiilor necesare refacerii acestui potențial. Un criteriu important pentru determinarea mărimii salariului este costul forței de muncă (cheltuielile necesare pentru refacerea capacității de muncă și întreținerea familiei salariatului).

          În economie, fundamentarea prețului unui produs are la bază costurile de producție ale acelui produs. Identic, fundamentarea riguroasă a salariului, ca preț al forței de muncă trebuie să se bazeze pe costul acestei mărfi speciale.

          Atunci când salariul nu acoperă acest cost, nu se asigură desfășurarea normală a reproducției resurselor de muncă, cu urmări negative asupra rezultatelor activității economice, precum și asupra întregii vieți sociale.

          În practica salarială, criteriul determinant al mărimii salariilor, plecând de la costul forței de muncă s–a concretizat prin introducerea salariului minim oficial.

          Acesta se stabilește de guvern ca urmare a negocierilor dintre patronat și sindicate, reflectă în anumite condiții de conjunctură costul forței de muncă și îndeplinește în procesul de salarizare o funcție ETALON. Totodată, salariul minim indică limita inferioară a salariilor nominale. Deoarece o anumită cantitate a forței de muncă nu asigură aceleași rezultate economice în toate domeniile de activitate, au fost conturate criterii noi, axate pe stimularea și răspunderea salariaților pentru obținerea unor rezultate superioare. Aceste noi criterii diferă de la o întreprindere la alta, de la o profesie la alta și au ca scop accentuarea cointeresării salariaților pentru un aport sporit la performanța globală (formație de lucru, întreprindere) pe termen mediu sau lung.

          și în acest caz se impune utilizarea noilor tehnici și tehnologii (TT) implicit perfecționarea și adaptarea eficientă a forței de muncă la cerințele noului mediu.

          Stimularea individuală (majorarea încadrării salariale, prime, facilități de recuperare a forței de muncă) trebuie corelată adecvat cu stimularea colectivă prevăzută în contractele de muncă.

          Un alt criteriu nou, menit să asigure stimularea și răspunderea salariaților pentru obținerea unor rezultate superioare este diferențierea individuală a salariilor în raport cu contribuția efectivă a fiecărui salariat la rezultatele globale precum și cu calitatea muncii fiecăruia. Prin negocieri periodicee între salariați și patronat se aduc corecții salariale și ca urmare a influenței unor factori exogeni (inflație, creșterea prețurilor etc.)

 

 

3. Opțiuni privind instituționalizarea structurală a sistemului VRC–TT

 

          Actuala etapă de tranziție, cu rezultate imprevizibile determinate de aplicarea reformei, menține încă o suficientă doză de protecționsm în economie.

          Pe măsură ce privatizarea va cuprinde spații tot mai largi și noile mecanisme de piață vor impune și schimbări structurale adecvate., intensitatea protecționismului va scădea corespunzător. De aceea, în condițiile actuale, activitățile de TT nu pot fi lăsate la latitudinea pieței, care și ea la rândul ei este mai mult „pseudo–concurențială”. Instituția care se ocupă de VCR–TT, într–o primă etapă de existență, trebuie să fie instituție publică bugetară.

          Evident că în această primă etapă formele de salarizare și stimulare a agenților TT vor fi cele corespunzătoare personalului bugetar.

          Pe măsură ce „unitățile producătoare” de C–D și tehnologii vor căpăta statut de societăți comerciale în înțelesul corect al cuvântului, Agenția TT va putea fi transformată și ea în societate comercială, având ca scop intermedierea dintre „surs㔠și „destinație” a MĂRFII SPECIALE numită TEHNOLOGIE sau REZULTAT AL CERCETĂRII.

          Salarizarea în acest caz va fi stabilită așa cum s–a arătat mai sus, după criteriile existente în cadrul societăților comerciale: negocieri, stimulări, procente din cifra de afaceri ș.a.

          În special negocierea va conduce la determinarea concretă a formei de salarizare.

 

4. Probleme specifice muncii agenților TT și care pot influența determinant salarizarea și stimularea din acest sistem

 

          Din multitudinea de probleme specifice activității agenților TT pe care le prognozăm la data actuală, remarcăm UNA de importanță capitală.

          Este cunoscut faptul că pentru a fi faptic efectuată, orice activitate economică trebuie să aibe un OBIECT AL MUNCII.

          Este clar că obiectul muncii agenților TT este asigurarea inovării întreprinderilor (societăților comerciale) prin VRC–TT.

          Pragmatismul sistemului economic (existent chiar și în perioada de tranziție) pe care îl prefigurăm, arată că întreprinzătorii („destinația”) nu sunt  dispuși să facă orice fel de inovări deoarece acestea COSTĂ și implică totodată și o mare cotă de risc. Din această ecuație, prezentată succint și simplist dar REAL, rezultă întrebările:

          – „Depozitul” sau „capitalul” de rezultate ale cercetării sau de tehnologii este competitiv și totodată atractiv pentru a determina prin valorificare sau transfer inovarea capacităților întreprinzătorilor ?

          – Acest „depozit” sau „capital” justifică prin valorificare (aplicare) eforturile uriașe pe care le fac întreprinzătorii ?

          – Agenții TT, care de fapt sunt specialiști de marcă în domeniu având totodată și valențe profesionale cu specific economico–financiar, capabili nu numai să acorde consultanță de specialitate dar practic să modifice strategii ale întreprinderilor și să pună în operare fonduri financiare importante, au UN OBIECT CORESPUNZĂTOR AL MUNCII ?

          Aceste întrebări impun ca, odată cu trecerea la relațiile competiționale de piață a agenților TT, la aceleași relații să treacă și „sursele”, iar „RC” și T să devină o marfă specială, care să se comercializeze prin intermediul unui plan de afaceri la un preț corespunzător costului forței de muncă utilizată pentru nașterea acestor rezultate și tehnologii.

 

 

Înapoi lista module curs transfer de tehnologie            Înapoi transfer de tehnologie    Înapoi