Modul tematic TT - 18

 

              Asistență și servicii acordate de agentul

                              de TT beneficiarului

             după efectuarea transferului propriu–zis

 

 

Dr.ing. Ulrich Wiener

Ing. Paul Joița

 

 

            Dintr–un anumit punct de vedere, transferul de tehnologie constituie o operație comercială în cadrul căreia beneficiarul achiziționează un tip special de marfă, o tehnologie, sau un alt tip de rezultat al unei cercetări științifice. Așa cum în cazul achiziționării unor produse "clasice", ceea ce interesează în final beneficiarul este nu posesia propriu–zisă         a produsului, ci dobândirea aptitudinii de a dispune de serviciul pe care acesta îl furnizează în limitele anumitor parametrii de calitate prestabiliți, tot așa și în cazul TT, beneficiarul este interesat nu numai să pună în operă tehnologia aciziționată, dar și să o exploateze cu un profit maxim vreme cât mai îndelungată. Concepțiile moderne privind calitatea produselor, impun ca producătorii competitivi să își dezvolte compartimente speciale dedicate "serviciilor post vânzare". De multe ori un producător este preferat tocmai datorită calității și varietății serviciilor "post vânzare" pe care le oferă clienților săi. În general transferul de tehnologie cuprinde etapele: (1) cercetare, (2) analiza preliminară și definirea conceptuală, (3) dezvoltarea și testarea produsului, (4) comercializarea etc.

            Este vorba evident de un proces neliniar, parțial paralel în care etapele sunt puternic interconectate, progresând aproape simultan. Aceste particularitțăi reclamă o coordonare judicioasă și unitară a etapelor o sinergie a demersurilor.

            În întreprinderile mari aceste cerințe se realizează fără dificultăți deosebite, cele 4 etape putându–se desfășura în cadrul unei singure organizații. Dar și în aceste cazuri, unele tehnologii datorită complexității și/sau costului lor, sunt dezvoltate în unități de C&D sau în universități. În cazul IMM evident că cel puțin două, uneori chiar trei, din etapele menționate se desfășoară în afara organizației pe care o reprezintă IMM–ul. Transferarea tehnologiilor în cadrul unui singur sistem este o operație complexă și dificilă. Transferarea tehnologiilor între sisteme este un lucru și mai complex și mai dificil. Intervine nu numai "gradul de acceptanță al recipientului" de care s–a vorbit deja (vezi prelegerea Modul 2) ci și de mulți alți factori.

            În depățirea tuturor acestor dificultăți sprijinul pe care agentul de TT îl poate acorda "recipientului" este decisiv pentru succesul procesului de transfer. De exemplu, evaluările preliminare de piață, altfel spus studiile de marketing însoțite de analize financiare detaliate constituie factori critici de succes (FCS). O altă componentă critică de succes o reprezintă dezvoltarea prototipurilor și testarea lor, în scopul de a rafina și evalua produsul, capabilitatea producătorului și aprecierile clienților potențiali. În stadiul de comercializare, testele de piață, producția serie 0, o campanie promoțională adecvtă și bine planificată reprezintă de asemenea factori semnificativi de asigurare a succesului.

            Pentru a fi eficient un agent de TT  trebuie să fie capabil să evalueze tehnologiile pe care le oferă din punctul de vedere al interselor clientului său, al afacerii clientului. Aceasta include mediul economic, premisele legate de clienții companiei, structura companiei, calitățile comparative ale produselor și serviciilor, procesele folosite pentru dezvoltare și producție, structura costurilor.

            Este esențial ca agentul de TT să fie în măsură să ofere servicii de consultanță beneficiarului în întreaga perioadă de derulare și verificare a transferului de tehnologie, consultanță care să cuprindă:

            * asistență tehnologică, menită să faciliteze "preluarea" tehnologiei, testarea modelelor, pregătirea fabricației, algerea echipamentelor de producție etc.;

            * asistență managerială, îndeosebi sub aspectul organizării producției, a activității comerciale, a asigurării resurselor umane etc;

            * asistență financiară inclusiv pentru întocmirea planului de afaceri, a studiilor de fezabilitate destinate să fundamenteze solicitările de subsidii sau credite pentru finanțare TT;

            * asistență juridică în probleme de proprietate intelectuală, relațiile cu instituțiile finanțatoare, organizațiile neguvernamentale de asistență, în probleme fiscale etc.;

            * asistență privind organizarea instruirii personalului utilizat la punerea în aplicare a tehnologiei care face obiectul transferului, cursuri speciale pentru pregătirea tehnologică managerială și de limbi străine (în cazul transferului internațional) etc.

 

            Agentul de transfer trebuie să asigure consultanța de management general pentru ansmablul acestor probleme și evident să apeleze  la consultanți de specialitate, atunci când complexitatea sau volumul problemelor o impune. În sfârșit, agentul TT, trebuie să evalueze corect momentul când tehnologia transferată este pe cale să își epuizeze resursele – apropierea perioadei de declin – și să sugereze fie soluții pentru înnoirea tehnologiei cu resurse proprii, fie recurgerea la un nou proces de transfer.

 

 

 

Înapoi lista module curs transfer de tehnologie            Înapoi transfer de tehnologie    Înapoi