Protecția proprietății intelectuale

și a patrimoniului tehnico-științific

 

 

Analiza problematicii

 privind constituirea, evaluarea și protejarea

 patrimoniului tehnico-științific național

 

 

                 Responsabil lucrare,

 

  

                                                        Analist  Irina Oberländer-Târnoveanu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ELABORARE:

 

 Analist  Irina Oberländer-Târnoveanu

 

Ing. Adriana Vasilescu

 

Dr. ing. Mario Duma

 

 

 

CONTRIBUȚII:

 

(în ordine alfabetică)

 

 

Dr. ing. Florin - Gheorghe Filip

membru corespondent al Academiei Române

 

Dr. Oswald Hörer

membru corespondent al Academiei de Științe Medicale

 

Dr. Georges Matache

 

 

© SCIENTCONSULT,  octombrie 1994

Introducere

 

 

     Această a doua fază din 1994 a temei "Protecția proprietății intelectuale și a patrimoniului tehnico-științific" este menită să contureze un / unele concept(e) care să caracterizeze standing-ul, ansamblul de realizări valabile și semnificative ale științei și tehnologiei României; să permită:

     - afirmarea / evaluarea / confirmarea / susținerea poziției României în știința și tehnologia internațională

     - afirmarea / evaluarea / confirmarea / susținerea poziției științei și tehnologiei pe plan intern, în societatea, cultura, economia, politica din România.

 

     Faza A.1.1/1994 a temei [11] a abordat problematica proprietății intelectuale, în special în raport cu repere ale activității de cercetare-dezvoltare. Totodată, în această lucrare, ca și [10] și în alte lucrări, ca și în legislația aferentă proprietății intelectuale, problematica este focalizată la nivelul punctiform, micro, al creațiilor intelectuale individuale, sau al mecanismelor și instituțiilor care au ca scop protejarea și promovarea sumei de creații intelectuale individuale. In lucrarea de față, vom extinde perspectiva asupra proprietății intelectuale, integrând-o în perspectiva macro-socială a patrimoniului tehnico-științific național. Termenul de "patrimoniu tehnico-științific național" va fi folosit ca punct de pornire a analizei; este unul din obiectivele lucrării de față să stabilească gradul de adecvare a acestui termen la realitatea și la necesitățile domeniului, la intențiile lucrării de față, declarate în primul paragraf al acestui studiu.

 

     Definirea patrimoniului tehnico-științific național se va încerca pornind de la definițiile de dicționar ale termenilor, așa cum sunt ele interpretate / detaliate de către forurile internaționale din domeniu. Conceptul se va completa însă, integrând opiniile autorilor, precum și cele ale altor specialiști consultați.   

 

 

 

1. 1. Definirea noțiunii de patrimoniu tehnico-științific național

 

     Conținut, arie de cuprindere în spațiu și timp. Situația pe plan național și relații cu alte sfere de patrimoniu cultural (gen proxim și diferență specifică).

 

 

1.1.Patrimoniul tehnico-științific național

 

     Noțiunea de patrimoniu tehnico-științific nu apare ca atare in dicționare sau tezaure de termeni curente. Prin urmare, trebuie să urmărim termenii cei mai apropiați, care să ne ajute să definim un concept nou și cuprinzător.

 

     In "Dicționarul limbii române" al Academiei [1], patrimoniul este definit ca: 1) "bun moștenit prin lege de la părinți; avere părintească"; 2) "totalitatea bunurilor care aparțin colectivității și care sunt administrate de organele statului; bun public"; 3) totalitatea drepturilor și obligațiilor unei persoane fizice sau juridice care pot fi evaluate în bani". Micul Dicționar enciclopedic nuanțează sensul de bun public astfel: "ceea ce este considerat ca un bun, ca o proprietate comună transmisă de la strămoși" și exemplifică această definiție cu noțiunea de "patrimoniu cultural". In toate aceste definiții, se are în vedere în primul rând ceva material, care poate fi delimitat, evaluat, transmis fizic, ca moștenire,  de la o generație la alta (echivalentul în limba engleză al termenului de "patrimoniu" - heritage - accentuează și mai tare aspectul de "moștenire" al noțiunii). Cu toate acestea, chiar dacă nu explicit formulat în definiții, nu este cu totul exclus și sensul de moștenire spirituală, de bun spiritual - cunoștințe, experiență, valori morale, etc. - care, ca și moștenirea biologică (zestrea genetică), pot fi considerate parte din bunurile transmise de la strămoși.

 

     In Tezaurul SPINES, elaborat de UNESCO, apare numai conceptul de "patrimoniu cultural" (fr. patrimoine culturel), ca termen specific față de conceptul generic "cultură", la același nivel cu termenul "bunuri culturale" și "cultură științifică". Conceptele "știință" și "tehnologie" (acesta din urmă utilizat în accepțiunea de "ansamblu de cunoștințe științifice asupra metodelor, procedeelor, echipamentului și materialelor ce pot fi folosite pentru producerea de bunuri și servicii"; a nu se confunda cu "tehnica de producție" și "științele inginerești") apar ca termeni asociați conceptului de "cultură științifică". Conceptul de "știință" este subordonat genericului "cunoaștere" și are ca subordonat conceptul de "tehnologie". Relațiile dintre conceptele menționate sugerează, prin extensie, o relație și între patrimoniul cultural, bunurile culturale și cele științifice și tehnologice, ca niște concepte asociate.

 

     In convențiile și recomandările elaborate de UNESCO în ultimele patru decenii se dau unele definiții asupra noțiunii de bunuri culturale, concept care cunoaște o dezvoltare și rafinare în cursul timpului, când este tot mai mult utilizată și noțiunea de patrimoniu.

 

     In Convenția pentru protecția bunurilor culturale în caz de conflict armat (Convenția de la Haga) din 1954, la care România a aderat în 1958,  sunt considerate bunuri culturale, indiferent de originea sau de proprietarul lor:

     a) Bunurile mobile sau imobile, care prezintă o mare importanță pentru patrimoniul cultural al popoarelor, cum sunt monumentele de arhitectură, de artă sau istorie, religioase sau laice, siturile arheologice, ansamblurile de construcții care prezintă un interes istoric sau artistic, operele de artă, manuscrisele, cărțile și alte obiecte de interes artistic, istoric sau arheologic, ca și colecțiile științifice sau colecțiile importante de cărți, arhive sau reproduceri de bunuri definite mai sus;

     b) Edificiile a căror destinație principală și efectivă este conservarea sau expunerea bunurilor culturale mobile definite în alineatul a, cum sunt muzeele, marile biblioteci, depozitele de arhive, ca și refugiile destinate să adăpostească, în caz de conflict armat, bunurile culturale mobile definite în alineatul a;

     c) Centrele conținând un număr considerabil de bunuri culturale care sunt definite în alineatele a și b, numite "centre monumentale".  

 

     Accentul cade pe artistic, istoric, colecțiile științifice fiind menționate, în enumerare, spre sfârșit. Semnificația patrimoniului științific și tehnologic nu era încă foarte relevantă acum patru decenii, înainte de marile progrese care au revoluționat știința și tehnologia, într-un ritm tot mai rapid, aducând imperios în atenție patrimoniul tehnico-științific.

 

     In "Convenția privind măsurile pentru interzicerea și împiedicarea importului, exportului și transferului de    proprietate ilicit al bunurilor culturale", adoptată de UNESCO în 1970, ratificată de România în 1994, Articolul 1, sunt considerate bunuri culturale "bunurile care, cu titlu religios sau profan, sunt desemnate de fiecare stat ca fiind de importanță pentru arheologie, preistorie, istorie, literatură, artă sau știință și care aparțin următoarelor categorii:

 

a) Colecții și specimene rare de zoologie, botanică, mineralogie și anatomie; obiecte prezentând interes paleontologic;

 

b) Bunurile privind istoria, inclusiv istoria științei și tehnicii, istoria militară și socială, ca și viața conducătorilor, gânditorilor, savanților și artiștilor naționali și evenimentele de importanță națională;

 

c) Rezultatul săpăturilor arheologice (sistematice și clandestine) și descoperirilor arheologice;

 

d) Elementele provenind din dezmembrarea monumentelor artistice sau istorice și a siturilor arheologice;

 

e) Obiecte vechi având peste o sută de ani, ca inscripții, monede și sigilii gravate;

 

f) Materialul etnologic;

 

g) Bunurile de interes artistic ca:

 

     (i) tablouri, picturi și desene manuale pe orice suport și în orice material (cu excepția desenelor industriale și a articolelor manufacturate);

 

     (ii) producții originale de artă statuară și de sculptură, din orice material;

 

     (iii) gravuri, stampe și litografii originale;

  

     (iv) asamblaje și montaje artistice originale, din orice material;

 

h) Manuscrise rare și incunabule, cărți, documente și publicații vechi de interes special (istoric, artistic, științific,literar, etc.), izolate sau în colecții;

 

i) Timbre poștale, timbre fiscale și analoge, izolate sau în colecții;

 

j) Arhive, inclusiv arhive fonografice, fotografice și cinematografice;

 

k) Obiecte de mobilier mai vechi de o sută de ani și instrumente muzicale vechi."

 

     In Articolul 4 al Convenției se precizează:

 

     "Fac parte din patrimoniul cultural al fiecărui stat:

 

a) Bunurile culturale născute din geniul individual sau colectiv al statului considerat și bunurile culturale importante pentru statul considerat, create pe teritoriul acelui stat de către rezidenți;

 

b) Bunurile culturale găsite pe teritoriul național;

 

c) Bunurile culturale achiziționate de misiunile arheologice, etnologice sau de științe naturale, cu consimțământul autorităților competente din țara de origine a acestor bunuri;

 

d) Bunurile culturale care au făcut obiectul schimbului liber consimțit;

 

e) Bunurile culturale primite cu titlu gratuit sau cumpărate legal cu consimțământul autorităților competente din țara de origine a acestor bunuri." [7]

 

     Convenția indică în principiu categoriile de bunuri culturale susceptibile de protecție, criteriile generale de apreciere a importanței acestora (vechime, originalitate, raritate, semnificație), criteriile de stabilire a apartenenței bunurilor culturale la patrimoniul național al unui stat. Menționarea domeniului științei și tehnologiei se face în toate punctele.

 

     "Recomandarea pentru protecția bunurilor culturale mobile" a UNESCO din 1978 reia, într-o ordine puțin modificată, definițiile din Convenția din 1970 și din alte recomandări anterioare.

 

     Din aceste documente reiese că patrimoniul tehnico-științific, alcătuit din obiecte tridimensionale, documente, înregistrări, clădiri și instalații, izolate sau în colecții, ansambluri, etc., indiferent de regimul de proprietate, face parte din patrimoniul cultural al unei țări. Includerea în patrimoniul național se face pe baza unor criterii stabilite de autorități competente din fiecare țară, pe criterii de vechime, raritate, importanță, originalitate, tradiție, etc.

 

     In privința criteriilor de protecție, Recomandarea UNESCO din 1968 privind păstrarea bunurilor culturale puse în pericol de lucrările publice sau private aduce o precizare importantă: "...Expresia 'bunuri culturale' înglobează nu numai siturile și monumentele arhitectonice, arheologice și istorice recunoscute sau clasate, dar și vestigiile trecutului care nu sunt repertoriate sau clasate, și siturile și monumentele recente având o importanță artistică sau istorică."

 

     Se observă că, în conceptul de patrimoniu, așa cum este el statuat și utilizat, se includ numai vestigii a) materiale, b) ale trecutului. Conceptul nu este, deci, întru totul potrivit pentru scopurile urmărite prin prezenta lucrare; acest concept:

     - nu include know-how-ul, experiența, realizările teoretice științifice; nu include ceea ce este definit, în teoria și practica economică, drept "active intangibile" sau "necorporale", care reflectă valorile de proprietate intelectuală valabile, neperimate;

     - nu include nivelul actual, realizările tehnologice materiale și spirituale recente - cele moderne, de actualitate, competitive și prezentând interes în prezent.

 

1.2.Potențialul științific și tehnologic național

 

     Un alt concept de interes pentru problematica pe care o urmărim este cel de "potențial științific și tehnologic național" , definit în documente UNESCO astfel: "totalitatea resurselor organizate de care dispune o țară în mod suveran pentru scopuri de descoperiri și invenții și pentru studierea tuturor problemelor puse de aplicarea științei și tehnologiei în dezvoltare"; "un complex interactiv de factori umani, financiari, informaționali și de echipamente" [4]. Definiția are în vedere atât o componentă materială existentă la un moment dat, cât și una potențială, rezultată din nivelul de instrucție, de pregătire, de informare, etc.

 

     In potențialul științific și tehnologic național intră:

 

1. Resurse:

 

     - resurse umane (cercetători, cadre universitare cu activitate de cercetare, tehnicieni, alt personal auxiliar);

 

     - resurse financiare (fonduri publice sau particulare, donații, credite bugetare, cheltuieli reale etc.);

 

     - resurse informaționale (servicii și rețele de informare și documentare, publicații, participări la conferințe);

 

     - resurse materiale (dotări, echipamente, etc.);

 

2. Instituții:

 

     - organisme directoare naționale în domeniul politicii științei și tehnologiei, inclusiv academii (științe experimentale, științe  fundamentale, agronomice, industriale, medicale, sociale);

 

     - așezăminte de învățământ superior (facultăți, școli politehnice și agricole superioare etc.);

 

   - așezăminte de formare tehnică, agronomică, medicală;

 

     - institute de cercetare și dezvoltare;

 

     - servicii publice științifice și tehnologice:

 

          - servicii privind resursele naturale: topografice și cartografice, hidrologice, energetice, pedologice, exploatare a solului, marine, astronomice, meteorologice, seismologice și vulcanologice;

 

          - servicii de informare și documentare: centre naționale de informare, centre de formare industrială, bănci de date, biblioteci științifice, reviste, buletine și alte publicații, birouri de brevete;

 

 

     - muzee și colecții:

 

          - muzee de știință și tehnologie;

          - expoziții itinerante;

          - colecții științifice și tehnologice: antropologice, arheologice, geologice, botanice, zoologice, entomologice, etc.

          - capacități expoziționale - saloane de invenții,

târguri cu produse de înaltă tehnologie etc.

 

     - etaloane, standarde și instrumente:

 

          - birouri naționale de normalizare;

          - servicii naționale de măsuri și greutăți;

          - centre naționale pentru fabricarea și întreținerea instrumentarului științific;

 

     - servicii de popularizare și de perfecționare.

 

 

 

 

3. Programe, proiecte și activități sau servicii științifice și tehnologice în curs.

 

     Programele sunt grupări de proiecte de cercetare-dezvoltare și de activități științifice și tehnologice, având un obiectiv comun și efectuându-se fie sub aceeași tutelă instituțională, fie sub o tutelă reunită a două sau mai multe instituții.

    

     Proiectul de cercetare-dezvoltare este un ansamblu integrat de activități științifice și tehnologice, limitat ca durată în timp, urmărind obținerea de rezultate originale prin elaborarea de teorii, metode și soluții noi, o mai bună cunoaștere a naturii, punerea la punct și aprobarea de produse sau procedee noi, descoperirea de noi domenii de investigare, etc. și încheiat cu anumite rezultate așteptate, pentru care se alocă resurse umane, financiare, informaționale și materiale.

 

     Activitatea sau serviciul științific și tehnologic

reprezintă un echivalent al conceptului de "proiect" prezentat mai sus, cu deosebirea că nu are un caracter novator, nu este limitat în timp, în general, ba chiar continuitatea de colectare a datelor are o importanță preponderentă [5]. In cadrul activității sau serviciului științific se face apel la cunoștințe deja existente, care pot fi utilizate, comparate, prelucrate, diseminate sau pregătite pentru o aplicare practică după împrejurări. Ele se pot grupa în:

 

     - informare și documentare;

     - servicii furnizate de muzee științifice și tehnologice;

     - colectare de date de interes general;

     - servicii consultative;

     - activități legate de brevete și licențe;

     - activități privind traducerea și editarea de publicații.

 

     Potențialul științific și tehnologic național are un pronunțat caracter de actualitate imediată, incluzând numai realitatea existentă în momentul dat, și aceasta - sub un aspect preponderent cantitativ.

 

     Nu se cuprind sistemele educaționale aflate în amonte, nici sistemele de producție de bunuri și servicii care se găsesc in aval față de sistemul național al științei și tehnologiei, definit ca "un ansamblu de resurse și activități organizate în domeniile științific și tehnologic, servind la descoperirea, invenția și transferul de cunoștințe noi ca și la promovarea aplicării lor pentru realizarea unor obiective naționale."

 

     In conceptul de potențial nu se includ realizările, adică ceea ce, pentru o firmă, este uzual denumit ca "referințe" și ceea ce creează sau confirmă încrederea în capacitatea de creație și materializare viitoare.

 

     1.3. Recapitulând cele prezentate până acum, putem reține următoarele elemente:

 

     Patrimoniu  se referă la moștenirea comună, materială și, numai într-o anumită măsură, spirituală, a generațiilor anterioare;

 

     - arie de cuprindere: deschisă - patrimoniul științific și tehnologic național se referă la ansamblul acestei moșteniri, atât bunurile reperate și inventariate la un moment dat, cât și la cele care pot fi depistate în viitor.

 

     - limită în timp: trecutul până la generația actuală; numai în mod excepțional se includ și bunuri recente;

 

     - în general, lucruri consacrate, care marchează un moment în dezvoltare;

 

     - metode de cunoaștere: inventariere pe bază de fișe și chestionare, crearea unor baze de date care se îmbogățesc în timp;

 

     - scop: îndepărtat - cunoaștere, protecție, educațional;

     - destinatari și beneficiari: organe de decizie și administrare, instituții și specialiști, public larg.

 

 

Potențial științific și tehnologic:

 

     - arie de cuprindere: realitatea imediată din domeniu la nivel de condiții existente pentru desfășurarea activității;

 

     - limită în timp: prezentul, fără trecut;

 

     - tot ce există in materie, exhaustiv la momentul dat și fără luarea în considerare a unor creșteri sau diminuări viitoare (un alt moment cronologic, o altă anchetă va da imaginea unui alt potențial, posibil - substanțial diferit, inclusiv structural, în timp ce, în cazul patrimoniului, trecerea timpului are numai efecte aditive);

 

     - metodă de cunoaștere: inventar național pe bază de chestionare și prelucrarea rezultatelor baze de date;

 

     - scopuri: imediat: formularea politicii naționale în domeniu, și anume:

          - caracteristicile PST național;

          - fluxul financiar;

          - depistarea lacunelor și suprapunerilor (coerența științifică internă);

          - cooperarea științifică internațională;

          - necesități de cercetare;

          - coerența "externă"a activităților de cercetare în raport cu obiectivele economice și sociale ale țării;

          - repartiția optimă a sarcinilor față de resurse;

          - producția unităților de cercetare;

          - compoziția, condițiile de muncă și statutul comunității științifice;

 

     - destinatari și utilizatori:

          - specialiști și organe guvernamentale;

          - oficii naționale de statistică

          - organisme internaționale

          - institute

          - investitori

 

     Se constată că aceste concepte analizate - patrimoniu și potențial - sunt complementare, cu o anumită sferă de suprapunere. In afara ambelor rămân componente de tradiție, școală, renume câștigat în diverse domenii, precum și, parțial, structurile de valorificare și de protejare, care măresc potențialul.

 

 

2. Patrimoniul tehnico-științific în legislație, convenții, documente

 

     Convențiile internaționale și recomandările UNESCO fac o serie de precizări referitoare la măsurile ce trebuie luate pentru protecția patrimoniului cultural, inclusiv a patrimoniului tehnico-științific.

 

     2.1. In "Recomandare privind măsurile pentru interzicerea exportului, importului și transferului de proprietate ilicit al bunurilor culturale", Paris, 19 nov. 1964, se găsește și recomandarea de identificare și inventariere națională: "... III.10. fiecare stat membru trebuie, în măsura posibilului, să elaboreze și să pună în practică o procedură pentru identificarea bunurilor culturale, definite în paragrafele 1 și 2, care se găsesc pe teritoriul său și să stabilească un inventar național al acestor bunuri. Înscrierea unui bun cultural într-un astfel de inventar nu trebuie să modifice titlul de proprietate al acelui bun. Un astfel de inventar nu ar avea un caracter limitativ." Alte măsuri luate de serviciile de protecție ar fi: proiecte de texte legislative și reglementări; crearea și ținerea la zi, pe baza unui inventar național de protecție, a listei bunurilor culturale importante; crearea instituțiilor științifice și tehnice (muzee, biblioteci, arhive, laboratoare, ateliere, etc.); acțiuni de control, educative, de popularizare.

 

     2.2. In Recomandarea UNESCO pentru protecția bunurilor culturale mobile din 1978 se insistă asupra încurajării "inventarierii sistematice și repertorierii bunurilor culturale, comportând maximum de precizie și conform unor metode special puse la punct (fișe normalizate, fotografii, eventual fotografii color și microfilme). Un astfel de inventar este util dacă se dorește determinarea unei daune sau degradări a unui bun cultural; această documentație permite furnizarea datelor necesare, cu toate precauțiunile dorite, către autorități locale și internaționale..."  

 

 

3. Puncte de vedere

Puncte de vedere privind Problema analizată

 

     Constatând că la nivelul conceptelor uzitate oficial nu se obține o satisfacție deplină în raport cu obiectivele preconizate și urmărite în cadrul lucrării, a  fost efectuat un demers de aprofundare, prin supunerea problemei, spre analiză și reflecție, unui grup restrâns de specialiști, de formații diferite. Au fost solicitate:

     - contribuții la conturarea conceptului / conceptelor generice urmărite; 

     - operaționalizarea / validarea acestora în lumina particularităților diferitelor discipline științifice și domenii de activitate tehnologică.

 

     Răspunsurile primite sunt reproduse, fragmentar sau integral, după caz, în anexe. Din aceste răspunsuri rezultă o varietate de opinii și argumente, adesea contradictorii, relevând atât dificultatea și multilateralitatea problemei abordate, cât și - desigur, numai exemplificativ - diversitatea modalităților posibile de abordare.

 

 

     Așadar, adăugând la informațiile obținute din sursele bibliografice punctele de vedere citate (și prezentate integral în anexe) ale celor trei personalități care au binevoit să dea curs invitației de a reflecta asupra problemei, se pot trage, preliminar, două concluzii:

     - prima, că termenul de "patrimoniu tehnico-științific" trebuie să fie utilizat cu precauție în politica curentă și managementul curent în domeniul cercetării și tehnologiei, el neavând decât semnificație istorică, nu operațională curentă și numai (sau în principal) cu referire la ceea ce este exprimat  sub formă de vestigii materiale;

     - a doua, că, pentru a răspunde la scopurile definite (autopropuse) la începutul prezentului studiu, sunt necesare concepte diferite de cele deja uzuale - patrimoniu, potențial etc.

 

     Intr-o enumerare exemplificativă se pot avansa termeni precum:

Standing-ul științei și tehnologiei românești

Starea

Nivelul

Realizările

Activul

Măsura

Dimensiunea

Referința

etc.

 

     Adoptarea și definirea unor astfel de termeni necesită cercetări aparte.

 

 

4. Domeniile  de creare / păstrare a patrimoniului  tehnico-științific național

 

     Domeniile de creare a patrimoniului tehnico-științific național sunt, în principiu, aceleași cu cele ale creației de proprietate intelectuală, prezentate desfășurat în [10, 11].

     Problema va fi reluată, mai amănunțit, în capitolul următor (5).

     Domeniile de păstrare a patrimoniului tehnico-științific național pot fi:

     Arhivele organismelor de stat cu atribuții în domeniul proprietății intelectuale (OSIM)

     Enciclopediile tehnice

     Ansamblul publicațiilor tehnice și științifice

     Muzeele tehnice și științifice

     Bănci de date

     Studii bibliografice special consacrate

 

     Se face precizarea că, în condițiile în care în România, pentru drepturile de autor nu se adoptă sistemul copyright, ci cel al primei prezentări publice / publicări, nu există nici înregistrarea / arhivarea implicită a elementelor de patrimoniu, inventarierea acestora necesitând studii special consacrate.

 

 

5. Tipuri de componente materiale, spirituale, umane, susceptibile de a face parte din patrimoniul tehnico-științific național

 

     Acest capitol va nuanța, fără a relua, anumite aspecte deja luate în considerare în definițiile preluate de la forurile internaționale competente și din cele discutate mai înainte.

 

5.1. Tipuri de componente

 

 

     Aceste considerente vor fi avute în vedere în cadrul fazei următoare contractate: "Propuneri privind constituirea, evaluarea și protejarea patrimoniului tehnico-științific național".

 

 

Pornim  de la prezumția că majoritatea  entităților  relevante  pentru  problematica proprietății intelectuale  sunt  și entități  valide  pentru  problematica  patrimoniului   tehnico-științific  național:  proprietatea  intelectuală   reprezintă prisma individuală (a creatorului sau a posesorului dreptului  de proprietate   intelectuală),   în   timp   ce   patrimoniul   și

potențialul tehnico-științific național reprezintă interesele naționale  de facilitare, identificare, protejare și  valorifi­care  a obiectului proprietății intelectuale. Cu  alte  cuvinte, adăugăm  o  nouă dimensiune relației Proprietate  Intelectuală  / Cercetare - Dezvoltare, care a stat la baza lucrărilor [10,  11]: cea macro-socială, a Patrimoniului și a Potențialului  tehnico-științific național.

 

Ca  atare, principalele componente ale  proprietății  intelectuale  (componentele  proprietății  industriale:   invenții, desene  și  modele  industriale, mărci, precum  și  dreptul  de autor)  sunt susceptibile de a face parte din patrimoniul  sau  / și  din potențialul tehnico-științific național.

 

Pentru a identifica celelalte tipuri de componente, poate fi utilă  analiza unor criterii relevante pentru "puterea  de  nego­ciere" a țării din punct de vedere tehnico-științific:  

 

- desfășurarea (numărul de tipuri de  elemente  componente reprezentate)

 

- cantitatea  (numărul de elemente componente  din  fiecare categorie reprezentată)

 

-  frecvența îmbogățirii patrimoniului /  menținerea  potențialului

 

-  calitatea  elementelor  componente  (valoare  intrinsecă, modernitate / adecvare)

 

- rata de valorificare a elementelor componente, internă și internațională

 

- tradiția, continuitatea

       

Acestea pot fi puternic influențate de:

 

-  existența,  gradul de adecvare și vechimea  infrastructurii  specifice: de educare (institute de învățământ  specific; tip  de  educație care  favorizează  spiritul  investigativ/ino­vativ);  de popularizare (muzee, publicații etc.);  de  valorifi­care; de protejare.

 

-  existența, gradul de adecvare, vechimea  și  gradul  de aplicare a unei politici naționale în domeniu.

 

 

De  menționat  că  infrastructura  specifică  și  politica națională   în  domeniu  se  determină,  sau  cel   puțin   se influențează,  reciproc; ele constituie componente  susceptibile de a face parte din potențialul tehnico-științific național.

 

 

5.2. Criterii de includere

 

In  timp ce în potențialul tehnico-științific  ar  trebui incluse toate elementele aparținând tipurilor de componente  (cu alte  cuvinte,  întregul peisaj tehnico-științific  al  țării, fără departajări valorice, dar cu considerarea "vârfurilor"),  în patrimoniul  tehnico-științific  național  ar  trebui  incluse numai:

 

 

-  realizări recunoscute, cu urmări la nivel internațional, sau la nivel intern, dar la scară națională;

-  realizări paralele cu, sau premergătoare  unor  realizări recunoscute la nivel internațional;

 

-  realizări  care au contribuit  la  dezvoltarea  economică internă,  chiar dacă nu au fost recunoscute pe plan  internațional;

 

- realizări recunoscute pe plan internațional

 

-  pentru  domeniul științei:  cele  recunoscute  și reluate  în publicații științifice (citate, dezvoltate,  apli­cate, intrate în uz)

 

- pentru domeniul tehnologiei: cele intrate în practică și  /  sau care au determinat deschideri noi  sau  creșteri  de nivel tehnologic.

 

- toate documentele istorice scrise și nescrise asociate acestor realizări.

 

 

Concluzii

 

     Această a doua fază din 1994 a temei "Protecția proprietății intelectuale și a patrimoniului tehnico-științific" este menită să contureze un / unele concept(e) care să caracterizeze standing-ul, ansamblul de realizări valabile și semnificative ale științei și tehnologiei României; să permită:

     - afirmarea / evaluarea / confirmarea / susținerea poziției României în știința și tehnologia internațională

     - afirmarea / evaluarea / confirmarea / susținerea poziției științei și tehnologiei pe plan intern, în societatea, cultura, economia, politica din România.

 

     De regulă, problematica proprietății intelectuale este focalizată la nivelul punctiform, micro, al creațiilor intelectuale individuale, sau al mecanismelor și instituțiilor care au ca scop protejarea și promovarea sumei de creații intelectuale individuale. In lucrarea de față, perspectiva asupra proprietății intelectuale se extinde ca fiind integrată în perspectiva macro-socială a patrimoniului tehnico-științific național. Termenul de "patrimoniu tehnico-științific național" este folosit ca punct de pornire a analizei; în cadrul lucrării se stabilește gradul de adecvare a acestui termen la realitatea și la necesitățile domeniului, la obiectivele declarate mai sus.

     Definirea patrimoniului tehnico-științific național începe pornind de la definițiile de dicționar ale termenilor, așa cum sunt ele interpretate / detaliate de către forurile internaționale din domeniu (ONU, UNESCO). In lucrare, conceptul se completează, însă, integrând opiniile autorilor, precum și cele ale altor specialiști consultați.

     Se trage concluzia că, spre deosebire de ceea ce se face în mod uzual, conceptul de "Patrimoniu tehnico-științific" trebuie să fie utilizat cu precauție în politica curentă și managementul curent în domeniul cercetării și tehnologiei, el neavând decât semnificație istorică, nu o potență operațională curentă; termenul se referă numai (sau în principal) la ceea ce este exprimat  sub formă de vestigii materiale ale trecutului.

 

     In lucrare se prezintă atât detalieri pentru elementele privind constituirea, evaluarea și protejarea patrimoniului tehnico-științific național, cât și orientări spre eventuale alte concepte, care să definească mai bine starea, nivelul științei și tehnologiei românești, interesul pentru aceasta.

 


Metodologia de cunoaștere

a patrimoniului tehnico-științific național

 

 

          1. Publicarea de dicționare enciclopedice, monografii

          2. Dezvoltarea rețelei de muzee științifice și tehnice

          3. Inventarierea resurselor științifice (umane și materiale) ale României și constituirea unei bănci de date naționale, actualizată periodic, din care să rezulte:

·        caracteristicile PST național: ponderea pe domenii și subdomenii a componentelor PST, frecvență, distribuție teritorială și cronologică

·        depistarea lacunelor și suprapunerilor

·        zonele care se pretează pentru cooperare științifică internațională

·        resurse disponibile - specialiști, localuri, echipamente și repartiția lor

·        compoziție, condițiile de lucru și statutul comunității științifice naționale

·        proiecte și resurse financiare

          Inventarul poate servi ca instrument de evaluare la nivel de stat, de fundamentare a deciziilor și strategiei de cunoaștere, de gestionare rațională.

          Inventarul PST trebuie să conțină:

·        date cantitative (statistice) - obținute prin cuantificări directe;

·        date descriptive (de ordin administrativ, funcțional, structural sau calitativ) - obținute prin analiză descriptivă

          (Manuel d’inventaire du potentiel scientifique et technologique național, deuxieme édition entierement revue et complétee du Manuel publié par l’Unesco en 1969, in Études et documents de politique scientifique, No. 67, UNESCO, 1986, p.21; numit în continuare Manual de inventariere)

          Elementele componente ale inventarului sunt cele fundamentale pentru caracterizarea resurselor oricărui sistem:

·        resurse umane

·        resurse financiare

·        resurse informaționale

·        resurse materiale

·        date de organizare

·        date privind activitățile în curs

 

 

 

          Structura datelor:

 

          1. Date de identificare - cunoașterea organismelor și instituțiilor de interes potențial pentru inventariere (publice, mixte sau private)

·        Denumirea instituției (secției, etc.)

·        Adresa: localitate, județ, str., nr., cod poștal

·        Telefoane, fax

·        Director

·        Domeniu de activitate

·        Tipuri de activități (cercetare fundamentală, experimentală aplicată, servicii, învățământ și formare)

          Tipuri de servicii:

·        informare și documentare

·        muzee și colecții

·        colectare / prelucrare date de interes general

·        etalonare, standardizare, metodologie, control de calitate

·        consultanță

·        activități legate de brevete și licențe

·        editare / traducere de cărți și periodice

·        altele

 

          2. Date privind resursele

          2.1.  Resurse umane: personal de concepție (științific și ingineresc); personal de execuție (tehnicieni); personal auxiliar (secretariat, administrativ, muncitori calificați).

          Personal permanent:

 

 

În prezent

Acum 3 ani

Plecați în ultimii 3 ani

Veniți în ultimii 3 ani

a. științific

 

 

 

 

b. tehnic

 

 

 

 

c. auxiliar

 

 

 

 

 

·        nume, prenume

·        data nașterii

·        diploma obținută, instituția, anul (multiplu)

·        titluri științifice: doctor, doctorat, docent, etc.; anul, instituția, titlul tezei

·        funcția actuală

·        instituția, compartimentul

·        sex

·        domeniu de activitate (cele mai importante 2 discipline)

·        funcție de conducere - nivel de responsabilitate administrativă - director, director adjunct, șef compartiment, colectiv

·        funcție de conducere - nivel de responsabilitate științifică:

Þ   responsabil de program

Þ   responsabil de proiect, activitate sau serviciu

·        timpul ocupat (în procente) pe an pentru:

Þ   cercetare / dezvoltare experimentală

Þ   activitate de servicii ST

Þ   învățământ

Þ   sarcini administrative

Þ   alte activități profesionale (cu precizarea lor)

·        vechime de cercetare

·        număr lucrări științifice publicate (intern și străinătate) - cu referințe bibliografice anexate

·        număr brevete - cu referințe bibliografice

·        număr de manifestări științifice la care a participat (în afara instituției la care lucrează)

·        distincții onorifice

          Prelucrări ulterioare ale datelor pe următoarele criterii:

·        clasificare pe diplome obținute

·        clasificare pe domenii de specialitate

·        clasificare pe timp alocat pentru cercetare-dezvoltare

·        clasificare pe vechime în cercetare

·        clasificare pe vârstă și sex

·        clasificare pe teme ale tezelor de doctorat

 

          2.2.  Resurse financiare

·        bugetul de stat (fondul public)

Þ   instituția (ministerul prin care se alocă)

Þ   valoarea totală cheltuieli pe an, din care:

- pentru personal

- pentru investitori

- curente

·        fonduri provenite de la societăți comerciale (publice sau private)

·        alte fonduri (specificate)

·        fonduri din străinătate

·        fonduri alocate pentru activități în afara instituției

          Prelucrări:

·        clasificare pe natura cheltuielilor

·        clasificare pe surse de finanțare

·        clasificare pe fonduri / activități fundamentale, experimentale, aplicate.

          Se iau în considerare cheltuielile reale pe anul de referință.

 

          2.3. Resurse materiale

·        date privind spațiul ocupat (resurse imobiliare) consacrat exclusiv activităților de cercetare-dezvoltare:

Þ   clădiri (în m2 suprafață utilă)

Þ   terenuri experimentale (în ha)

·        echipamente (mijloace fixe peste o anume valoare stabilită și nu mai vechi de un număr stabilit de ani, de ex., 5 ani)

Þ   denumire (seria nr., marca)

Þ   țară de origine

Þ   valoare de cumpărare

Þ   an producere

 

 

          Prelucrări ulterioare:

·        clasificare pe spațiul ocupat / domeniu

·        clasificare pe tipuri de echipamente, vechime, origine

 

          2.4. Resurse informaționale

·        documentație tehnico-științifică

Þ   număr cărți

Þ   periodice

Þ   microfișe

Þ   altele

·        bibliotecă

Þ   număr lucrări

Þ   număr abonamente la periodice

 

          3. Date de organizare

·        clasificare pe nivel

Þ   național (politică generală)

Þ   sectorial (promovare și coordonare)

Þ   instituțional (execuție)

 

          4. Activitățile în curs

          Principalele proiecte sau activități:

·        titlul proiectului sau activității

·        obiective

·        programul din care fac parte

·        discipline tehnico-științifice abordate

·        beneficiari

Þ   potențiali

Þ   direcți

·        responsabil

·        număr membri în colectiv

·        buget alocat

·        durată

Þ   an început

Þ   an sfârșit

·        tip de cercetare:

Þ   fundamentală neorientată

Þ   fundamentală orientată

Þ   dezvoltare experimentală

·        probabilitate de atingere a obiectivelor

Þ   slabă

Þ   medie

Þ   mare

          Inventarierea datelor menționate mai sus este necesară pentru că ele nu pot fi găsite în statisticile curente și nici în surse bibliografice curente.

          Ancheta poate fi realizată:

·        prin corespondență

·        prin interviuri

          Corespondența costă mai puțin, dar rezultatele nu sunt suficient de aprofundate. Unele instituții nu răspund, sau dau răspunsuri incomplete, neglijente, nesistematice. Munca de prelucrare este dificilă.

          Interviul are avantajul că permite colectarea unor răspunsuri complete, corecte, semnificative. Este mai costisitor, dar durata de timp nu este mai mare decât în primul caz. Echipa care participă la interviu trebuie bine instruită în prealabil (ritm mediu - 15 interviuri pe zi).

          O problemă dificilă este stabilirea unității statistice de bază, mai ales în cazul institutelor mari, cu multe ateliere și laboratoare. Datele la nivel “macro” sunt adesea nerelevante.

          Se poate lua în considerare ca unitate statistică de bază - respectiv, unitate de C&D - indiferent de organizarea internă a unei instituții, celula cea mai mică cu activitate omogenă, coerentă, identificabilă prin următoarele caracteristici:

·        să fie plasată sub autoritatea unui director, șef, responsabil

·        să dispună de o anume autonomie de gestiune și de decizie, în particular, în ceea ce privește resursele care îi sunt alocate

·        să posede o strategie și un program de activitate integrat, care să-i confere o anume individualitate, chiar dac㠓programul” cuprinde mai multe “proiecte”

·        să dispună de resurse (umane, financiare, materiale și informaționale pentru programul său de activitate

·        să aibă un personal științific permanent

·        să fie constituită ca unitate cu caracter permanent (relativ permanent)

·        să posede arhive separate, care să permită furnizarea datelor legate de activități, obiective, resurse, etc.

          O astfel de unitate de cercetare-dezvoltare poate avea între 20 și 20 de persoane, mai mult în industrie și mai puțin din învățământ. În cazuri extreme, noțiunea se poate aplica la o singură persoană (de ex., un cadru universitar care lucrează într-un domeniu fundamental teoretic, matematici, etc.).

          Inventarierea trebuie, pe cât posibil, să fie:

·        exhaustivă - nu este concludentă pe eșantioane

·        anuală sau la 2-3 ani

          Este de dorit să se realizeze la începutul anului bugetar.

·        actualizat ca activitate permanentă.

 

 

          Etape de realizare:

·        estimări preliminare ale volumului de inventariere a duratei, surselor de date

·        constituirea echipei de realizare ca serviciu permanent

·        pregătirea metodologiei și documentelor de anchetă: chestionar, ghid de interviu

·        efectuarea anchetei de identificare care să permită stabilirea listei (pe cât posibil, exhaustive) a unităților tehnico-științifice existente în țară

·        anchetă pilot

·        anchetă exhaustivă

·        prelucrare date, constituirea bazei de date tehnico-științifice

·        completări și precizări ale metodelor și instrumentelor.

 

 


]

Domnule Duma,

Problema este foarte grea/delicata. Nu cred ca putem sa ne implicam. Speram la o definire a termenilor, necriticabila de cineva. Sa luam de exemplu „tehnologie“. El vine de la grecul „techné“. El este mestesug, știința aplicata (ne convin ambele) dar și iscusinta, arta (foarte des), iar pentru noi, în limba româna, arta e mai putin legat de cunoastere („gnosis“) în particular de cunoaștere] științifica („episteme“), ca mai degrabă de ceea ce noi numim comun cultura sau „cunoaștere estetica“ (si asta legat de o cunoaștere specifica) și anume percepția senzoriala „aisthesis“. În esența, pentru noi, tehnologia e legata de o subclasa a „artei“ practice, meșteșugul („praktika“). Spun asta (dau acest exemplu) deoarece am încercat și nu am reușit o schema (diagrama inginereasca) la clasificările „ierarhice“, pe care am riscat sa le fac pe baza definițiilor din paginile 1-2. O organizare de tip „latice“ mi se pare mai posibila (decât cea ierarhica) și mai adecvata, servind scopurile propuse (identificare și apărare și valorificare etc.). Eu as propune schema ce urmează (făcuta în „abordarea pe obiecte“) clase și subclase între care exista relații de tip

a. general-specific (particular)

b. întreg-părți

c. transmitere de mesaje care au niște atribute

 

     a, b și c sunt tipurile de relații conform celor spuse anterior.

 

Explicații - Observații

 

1. numai o parte a științei merge în cultura științifica, tehnologie / relație de tip „mesaj“

2. Patrimoniu (potențial) științific și tehnic sunt subclase particulare (specifice) ale clasei mari generale patrimoniu

3. numai o parte a tehnologiei se transfera (mesaj!) în patrimoniu și numai o parte a tehnologiei se regăsește în potențial (sau invers, nu sunt sigur).



 

O astfel de abordare pe obiecte (foarte la moda în analiza și informatica, deci puteți sa o faceți; eu nu mă simt în stare, mă stresează alte probleme) poate, cred, permite o clasificare urmata de transferul prin analogie a reglementarilor existente în zona „culturala“ (cred ca asta și urmăriți).

Analiza pe obiecte necesita:

1. identificarea claselor (subclaselor). Asta e simplu, ne limitam la ceea ce ne interesează. De căutat în dicționare serioase (Enciclopedia britanica): tehnica, producție, cunoaștere etc.

2. definirea relațiilor. Exercițiul de mai sus poate va ajuta.

3. definirea atributelor fiecărui obiect (clasa). În aceasta direcție de studiu, ce ați scris la paginile 8 și 9 (cu care sunt întru totul de acord) constituie o definire de atribute (arie de cuprindere, caracterul temporal, metoda, scop etc.).

Observații

1. Cred ca noțiunea de patrimoniu este absolut legata de moștenire (temporala - nu a proprietarilor clasei superioare cum e în analiza pe obiect în cazul relației a: general - specific), a elementelor dovedite / bănuite ca „perene“. Daca vreți, relația „potențial – patrimoniu“ este similara cu cea clasica în filosofie: "morala (morale ale diferitelor timpuri) – etici".

2. În nici un caz eu nu as amesteca în vreun fel în analiza, termenii „tehnologic“ cu științific. Primul se protejează/valorifica, cel de-al doilea se face cunoscut (aparține „kosmosului“) Þ se judeca separat, cu scopuri diferite. Cred ca ne interesează mai mult „tehnologic“ (poate greșesc).

3. Noțiunile de potențial și patrimoniu trebuie legate de atributul (menționat la început, uitat mai apoi la pagina 8 – 9) de stat sau de națiune (popor). Prin prisma interesului (pe care îl bănuiesc al studiului) primul („stat“ e mai interesant, dar nu mai este modern (acceptabil) ACUM (în condițiile de integrare...). În plus, „națiunea“ permite luarea în considerare a potențialului din diaspora (despre care am discutat la telefon).

 

                                                          F. Filip

 

 

 

 



Vorbind despre sistemul știința și tehnologie, sau cercetare științifica și dezvoltare tehnologica, sau C&D, nu  putem pune în discuție conceptul de patrimoniu. Din definiția  patrimoniului, menționata în text, rezulta ca referindu-ne la C&D  nu este vorba de un patrimoniu (de altfel situația este valabila în toate țările. Ce se poate pune în discuție, sunt conceptele:

     a) potențial;

     b) capacitate;

     c) resurse.

     Iată diferite enunțuri prezentate în dicționare sau enciclopedii, privind aceste trei posibilități de definire a  ansamblului  tehnico-științific al unei tari - uman și  material.  In plus, prezint unele referiri făcute în diferite ocazii -  reuniuni,  studii, proiecte - de către  organizațiile  internaționale din sistemul ONU, organizații neguvernamentale, asociații etc., cu responsabilități și preocupări privind activitățile de C&D.

 

     Potențial

 

            1. "Mod al verbului care prezintă acțiunea ca posibila, fără a preciza dacă se realizează sau nu."

            Dicționarul Enciclopedic român - vol.II, Editura  politica, 1966, p.115-116.

            2. ..."exprima o posibilitate... capacitate de acțiune,  de producție"...  De ex. "Les nations sont  séparées,  auojurd'hui, par les differences de potentiel économique et militaire."  (Sartre)

            Petit Robert - Dictionnaire alphabetique et analogique de la langue française. Société du nouveau littré - Paris, 1967, p.223.

            3.  ..."forța,  putere de care se poate dispune"...  De  ex. "potențialul militar al unei tari"

            Nouveau  Larousse universel, vol.I, 1969, p., Librairie  Larousse, Paris.

 

            Capacitate

 

            1.  ..."mărime care reprezintă cantitatea maximă de  materii sau de energie pe care o poate acumula un corp, un sistem  (subl. ns. G.M.) etc..."

            Dictionarul  explicativ al limbii române, Editura  Academiei Republicii Socialiste România, 1984, p.117.

            2.  ..."proprietatea  de a conține o  anumită  cantitate  de substanță... capacitatea productivă a unei societăți... capacitatea intelectuală"

            Petit Robert - Dictionnaire alphabetique et analogique de la langue française. Société du nouveau littré - Paris, 1967, p.223.

            3.  ..."calitatea... de a fi apt, de a face ceva...  întelegere, competență..."

            Nouveau Larousse universel, vol.I, 1969, Librairie Larousse, Paris, p. 275.

 

 

            Resursă

 

            1.  ..."rezerva sau sursa de mijloace susceptibile de  a  fi valorificate  într-o împrejurare dată" Ex.: resurse  materiale  - totalitatea zăcămintelor de minerale și minereuri, a terenurilor cultivabile, a apelor și a pământurilor de care dispune o țară.

            Dicționarul  explicativ al limbii române, Editura  Academiei Republicii Socialiste România, 1984, p.801.

            2. ..."elemente de bogăție sau de putere a unei națiuni"...

            Nouveau Larousse universel, vol.I, 1969, Librairie Larousse, Paris, p. 540.

            3. ..."mijloace materiale (oameni, rezerve... etc.) de  care dispune  sau poate dispune o colectivitate. Resursele  în  oameni și materiale ale unei țări... posibilități, mijloace"...

            Petit Robert - Dictionaire alphabetique et analogique de  la langue  française.  Société du nouveau  littré  -  Paris,  1967, p.1541.

 

            Nota: Definițiile arătate mai sus pentru "potențial", "capacitate",  "resurse" pot fi foarte bine aplicate și  sistemului știință și tehnologie - uman și material - considerând,  fără nici  o  rezervă,    el  constituie  o  componentă  a  avuției nationale, el însuși producător de avuție natională, având  o importanță  deosebită pentru ansamblul dezvoltării  economice  a țării.

            Eu opinez pentru utilizarea conceptului de "potențial"  și, ca  alternativă  -  secundară, -  "capacitate".  În  programul  de acțiune adoptat de conferința ONU pentru știință și tehnologie în folosul dezvoltării (Viena, 1979), se fac frecvente  referiri  la  resursele  și  potențialul  tehnico-științific al  țărilor  în curs de dezvoltare, care pot asigura depășirea  subdezvoltării  și  îmbunătățirea  nivelului de  trai  al  acestor țări. Tot în Programul de acțiune de la Viena se fac  recomandări  privind  "încurajarea eforturilor  autonome  întreprinse  de țările  în curs de dezvoltare pentru întărirea capacității  lor științifice  și   tehnice",   sau   "întărirea   capacității științifice și tehnice a țărilor în curs de dezvoltare",  sau "... utilizarea potențialului științific și tehnic mondial în profitul țărilor în curs de dezvoltare". Folosirea  potențialului tehnico-științific endogen trebuie să se bazeze pe o  politică națională globală și coerentă în domeniul știință / tehnologie, prevederi adecvate în programe națtionale, care să  aibă drept scop realizarea obiectivelor de dezvoltare a țării,  necesare  folosirii eficiente a științei/ tehnicii  pentru  propria dezvoltare.

            Știința  / tehnologia, care au drept scop  final  servirea cauzei  dezvoltării  naționale și îmbunătățirea  nivelului  de trai  al populației, trebuie sa constituie o preocupare  majora, constanta  a activitatilor nationale, care trebuie  sa  asigure masurile și mecanismele care sa vizeze întarirea  potențialului științific și  tehnic al tarii, care sa  asigure  integrarea științifica / tehnologica în programe nationale de  dezvoltare și sa evite izolarea eforturilor depuse în domeniul  științei / tehnologiei  de celelalte activitati întreprinse în scopul  dezvoltarii. Este necesar sa se creeze mecanisme juridice,  administrative, financiare și institutionale, crearea unei capacitati de gestionare a C&D din toate punctele de vedere.

            În Raportul Conferintei Natiunilor Unite privind Știința și Tehnologia în Folosul Dezvoltarii - Viena 1979 - se arata ca una  dintre temele majore în dezvoltare a fost eliminarea  obstacolelor  din calea unei mai bune folosiri a  cunostintelor  și capacitatii științifice și tehnologice în scopul  dezvoltarii tuturor  tarilor (n.n. deci - chiar și a celor dezvoltate),  în mod particular - a celor în curs de dezvoltare.

            În  declaratia de la Rio se arata ca "Statele ar trebui  sa coopereze pentru a întari capacitatea constructiva proprie,  pentru  o  dezvoltare sustinuta, prin  îmbunatatirea  întelegerii științifice,    folosindu-se   schimburile   de    cunostinte științifice  și tehnologice și prin  obtinerea  dezvoltarii, adaptarii, transmiterii și transferului de tehnologie,  inclusiv tehnologii noi și inovative".

            Principiul  9 din Declaratia Conferintei ONU privind  Mediul Înconjurator și Dezvoltarea, Rio de Janeiro, 1992.

            "Întarirea  și definirea mecanismelor  institutionale  corespunzatoare...  sunt  esentiale  pentru  dezvoltarea  unei   baze științifice mai puternice" se arata în aceasta declaratie.

            Secretarul  general adjunct al ONU pentru coordonarea  politica  și  dezvoltare sustinuta, NITIN DESAI,  declara  recent  ca "tehnologia are un rol cheie în înlaturarea saraciei și în promovarea unei dezvoltari economice echitabile".

            Din   punctul   de   vedere   al   ONUDI;   pentru   crearea capabilitatilor tehnologice proprii, trebuie sa fii puternic  în componentele  de baza ale infrastructurii tehnologice".  Cu  alte cuvinte,  numai cu institutii sau capabilitati proprii, cum  ar fi  C&D, controlul calitatii, facilitati de standarde  și  metrologie  și servicii tehnologice, peste tot unde se  desfasoara activitati  de  C&D,  sunt în masura sa  dezvolte,  adapteze  și foloseasca  efectiv  cele mai bune tehnologii  pentru  un  anumit produs sau proces industrial.

            În luarea în considerare a industrializarii tarilor în  curs de dezvoltare, calitatea resurselor umane joaca un rol cheie.

            România  dispune  de  un  incontestabil  nivel  ridicat de educatie tehnica a populatiei sale atât cantitativ, cât și  calitativ.   Unitatile  de  cercetare,  universitatile,   dispun   de cercetatori și ingineri de mare calitate, acestia constituind una din componentele majore ale potențialului de cercetare.  Dotarea  - baza materiala - cealalta componenta majora a acestui  potențial tehnico-științific, este cu mult ramasa în urma, ceea  ce impune aducerea ei la nivelul necesar, corespunzator nevoilor interne de retehnologizare,  precum și celor de competitie  externa,  de integrare  în economia mondiala de piata. La aceasta  se  adauga pregatirea specialistilor, inclusiv asigurarea unei largi și "la zi" surse de informare și documentare (publicatii, conectare la diferite retele de informare etc.).

            Se  impune gasirea de parteneri și sponsori  externi  pentru finantarea de proiecte de C&D. Pentru aceasta trebuie  depasite unele  dificultati,  cum ar fi: necunoasterea  în  strainatate, lipsa de contacte, lipsa de experienta în comparatie cu nivelul partenerilor potențiali.

            Masuri:

 - mentinerea și dezvoltarea potențialului  științific și tehnologic al tarii;

            -  gasirea, cât mai urgenta, de noi surse de finantare,  de proiecte de înalt nivel, care sa antreneze și stimuleze pe cercetatorii români;

            -  îmbunatatirea  imaginii generale a  României,  promovând ideea  unui partener posibil în realizarea de proiecte  de  înalt nivel, dar și cu luare în considerare a pretului scazut a mâinii de lucru de un înalt profesionalism.

            Pentru  cunoasterea cât mai exacta a potențialului / capacitatii tehnico-științifice, de C&D, a României, este necesar:

            - inventarierea (recensamântul) cât mai complet și exact  al resurselor științifice (umane și materiale) ale României;

            - masuri / activitati de promovare a resurselor științifice;

            - sprijinirea cercetarii și a cercetatorilor prin  activitati comune cu alte tari.

            Recensamântul trebuie ca, în afara obtinerii unor date  statistice,  sa asigure o prezentare stimulatoare,  atractiva,  convingatoare a ceea ce exista și mai ales a ceea ce se poate oferi partenerilor externi, bilaterali sau multilaterali. Recensamântul trebuie sa inventarieze, cât mai complet posibil, potențialul  de cercetare,  folosindu-se în acest sens atât datele traditionale  - statistice - dar și completarea acestora cu date deja existente, cu cele obtinute prin diferite activitati la obiect, facute  de Comunitatea  Europeana prin Programul PHARE, Banca Mondiala  etc. (auditari, chestionare etc.) Prin recensamânt vor fi identificate și ideile noi, propunerile, noile surse, posibilitati etc.,  pe care  cercetatorii  români le au în vedere  pentru  activitatile viitoare - de redresare și progres, dezvoltare.

            Recensamântul  va constitui o baza de date, cât mai  concret posibila,  privitoare la lista unitatilor de  cercetare  (institute,  laboratoare, inclusiv universitare  etc.), personalul  care lucreaza   (cu    datele   asupra    calificarii),    descrierea activitatilor,   a   proiectelor   și   rezultatele   acestora, investitii,  transfer de tehnologie, date utile pentru  contractare (personal, telefon, fax, adresa), aspecte financiare, statutul  fiecarei unitati etc. Datele de care se va dispune  vor  fi completate,  cu eventualele lipsuri, evaluate de  catre unul sau mai multi experti, apoi finalizate sub forma unor baze de date, care vor fi traduse în limbile engleza și franceza cel putin,  editate  și  tiparite la un  nivel  corespunzator și transmise unui numar cât mai mare de persoane, institutii,  organizatii nationale și internationale, pentru  cunoastere  și actiune în functie de interes.

            Rezultatul  acestei actiuni, va fi, în principal,  imaginea de  ansamblu a capacitatii / potențialului  resurselor  tehnico-științifice ale României, într-o evaluare globala, cu solutii, propunerii,  sugestii  pe  diferite paliere, care  ar  trebui  sa constituie  baza masurilor ce vor fi luate, în perioada de  tranzitie  a  tarii  la economia de  piata,  pentru  transformarea științifico-tehnica  într-o  conceptie  integrata strategic, într-o componenta majora a reformei social-economice.

            Din cele aratate, din ceea ce se degaja din situatia  reala, se  impune necesitatea unor aranjamente institutionale,  a  unor masuri legislative, a unor mijloace de finantare și de  cooperare  internationala, care, toate, sa se focalizeze pe  folosirea concreta  și  eficienta a  potențialului  tehnico-științific, încadrat într-un program de ansamblu al dezvoltarii  social-economice a natiunii.

            Unele  din  "cugetarile" Programului  ONU  pentru  dezoltare (UNDP) suna cam asa:

"...UNDP  has  launched a plan of action to assist  countries  in formulating  economic,  social and  environental  programmes  and policies on sustainable development, with the aim of  strengthening national capacities to integrate and to harmonize environment and  development  and  to  formulate  national  capacity-building strategies"...

            United  Nations - Economic and Social Council, Commision  on Science and Technology for Development, E/ CN 16/ 1993/ 4

...The  quantum  of resources for science and  technology...  is difficult  to assess, given the diferent interpretations of  what constitute  science and technology and the nature of activity  to be included... ibidem

            O  posibila  definitie, succinta, a  potențialului  tehnico-științific, ar putea fi:

            Totalitatea programelor angajate în activitatea de C&D  din unitatile de cercetare, laboratoare, servicii etc., institutii de învatamânt superior, persoane fizice etc.;  a programelor de  C&D în care sunt implicate, a rezultatelor obtinute și a modului   de valorificare a lor, inclusiv brevetele de inventii  înregistrate. De  asemenea, totalitatea dotarii de care dispune activitatea  de C&D (utilaje, investitii, cladiri, echipamente, etc.) indiferent de apartenenta acestora (de proprietarii lor). Evaluarea acestui potențial  se  face pe baza investigarii și  cuantificarii  lui statistice.

            Potențialul tehnico-științific ar trebui sa serveasca la:

            -  întarirea capacitatii de dezvoltare tehnologica,  evidentierea implicatiilor  acestora și sa sprijine în mod  eficient  schimbarile tehnologice;

            - promovarea capabilitatii de constructie pe termen lung  și sprijinirea  întaririi capabilitatilor interne, asa încât  sa  se obtina noi oportunitati pentru lansarea de noi programe;

            -  facilitatea  accesuluui  la noi surse  de  tehnologie  și sprijinirea selectionarii, achizitiei și transferului de  tehnologie, luându-se în considerare resursele economice, energetice, de mediu, umane;

            -  promovarea  unei interactiuni efective între  agentii  de cercetare și cei industriali;

            -  largirea  participarii la dezvoltarea  internationala  a tehnologiilor;

            -  realizarea - eventual și prin cooperare - de noi  tehnologii;

            - ansamblul de masuri complexe pentru  rentabilizarea  institutelor de cercetare industriala.

 

Dr. Georges Matache

 

Faza următoare

 

Protecția proprietății intelectuale               Înapoi