Instrumente economice-financiare și juridice

pentru stimularea interesului agenților economici

pentru progres tehnic, calitate, eficiență

(1993)

Lucrări comandate și finanțate de Ministerul Cercetării și Tehnologiei

V. și: Analiza de sistem a cadrului juridic-economic… (sinteză)

          Rapoarte de consultanță…

 

 

RAPORT DE CONSULTANȚĂ

pentru Ministerul Cercetării și Tehnologiei,

la problemele comunicate la 29.4.1993

 

C U P R I N S

 

1. Criterii de atestare a potențialului de efectuare a lucrărilor de C&D de către unități care declară în profilul lor activitatea de C&D.. 2

2. Modalități de contractare, urmărire și decontare a contractelor de C&D, finanțate din fonduri publice. 5

3. Criterii de performanță pentru contractul de management 8

4. Clauză în contractele cu firmele particulare, care să asigure recuperarea avansurilor acordate în cazul încetării activității acestor firme, în intervalul de timp până la termenul contractual 10

Anexă. O variantă de clasificare pe categorii a agenților economici care efectuează lucrări de C&D finanțate de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei 12

 

 

 

Întocmit: Dr. ing. Mario Duma

 

Colaborări, consultări:

Ing. Ion Crișan (1)

Ing. Radu Enescu (1, 2, 3)

Ec. Valentin Țâmpu (2)

Dr. ing. Ulrich Wiener (1, 3, anexa)

 

BENDIS PILOT S.R.L. - Jurist Raluca Bejan (1, 3, 4)

CONSULTOR S.A. - Jurist Ion Băcanu (1, 4)

             

 

 

© SCIENTCONSULT,  mai 1993

        1. Criterii de atestare a potențialului de efectuare a lucrărilor de C&D de către unități care declară în profilul lor activitatea de C&D

           

            a) Termenul prevăzut de Legea 31/1990 este obiectul (și nu profilul) societății.

          b) Legea societăților comerciale nr. 31/1990 nu prevede condiționări privind atestarea profesională a societăților care se înființează. Ea prevede (art. 23), la constituirea societăților, numai un aviz al camerei de comerț, și industrie din județul respectiv, "în ceea ce privește utilitatea societății, mărimea capitalului față de scopul urmărit, onorabilitatea fondatorilor și, după caz, a asociaților. Avizul camerei de comerț, și industrie este facultativ." De remarcat că obiectul de activitate poate fi modificat prin act adițional la statut, înregistrat la registrul comerțului, fără să mai fie nevoie de hotărâre judecătorească sau aviz al camerei de comerț, și indus­trie (permițând astfel adăugarea C&D ulterior constituirii).

          Art. 218 din aceeași lege prevede că "Activitățile care nu pot face obiectul unor societăți comerciale se stabilesc de guvern", activitatea de C&D nefiind inclusă în lista respectivă (HGR 1323/1990).

         

          Deci, condiționarea înscrierii activității de C&D în obiectul unei societăți de obținerea unei atestări nu are în prezent suport legal; o astfel de condiționare necesită:

          - fie o hotărâre de guvern, în baza art. 218 din Legea 31/1990 (o interdicție condiționată de obținerea atestării - variantă discutabilă);

          - fie o reglementare expresă în viitoarea Lege a cercetării;

          - fie poate avea un caracter neobligatoriu, pe răspunderea celui care contractează lucrări de C&D și utilizează rezultate obținute de societăți care sunt atestate sau nu sunt atestate ca unități având obiect de activitate C&D.

          Se sugerează această ultimă variantă, deoarece idei valo­roase pot fi generate și în unități care nu au ca obiect acti­vitatea de C&D (sau de către persoane care nu au atestarea ca cercetători - de exemplu, inventatori din producție), iar agenții economici trebuie să aibă libertatea de a le contracta, achiziționa și valorifica, în propriul interes și pe propriul risc. Instituțiile publice pot fi obligate să recurgă numai la unități atestate, sau, dimpotrivă, pot avea, de asemenea, liber­tatea de a cumpăra lucrările care le interesează, indiferent de caracterul atestat sau nu al furnizorului. Prin aceasta, toto­dată, nu ar fi interzisă inițierea unor cercetări, care pot să nu aibă cadrul instituțional asigurat și atestat în prealabil.

          In general, obligativitatea unei atestări se prevede (în legile speciale corespunzătoare) numai pentru activități care fie condiționează sănătatea oamenilor (medicină, farmacie, alimentație etc.) sau pot prilejui un pericol social direct (activități nucleare, cazane și instalații de ridicat, clădiri, circulația pe drumurile publice etc.), fie condiționează valabilitatea unor tranzacții între terți (metrolo­gia). De asemenea, sunt necesare "acorduri" sau "autorizări" pentru a efectua lucrări ce pot afecta funcționalitatea unor sisteme tehnologice: de exemplu, RENEL emite autorizații pentru persoanele care fac branșamente sau alte lucrări de instalații electrice; Ministerul Comunicațiilor eliberează (ordinele nr. 58/1990, 62/1990, completate cu nr. 290/1992) ACORD pentru reali­zarea unor categorii de lucrări de proiectare, realizare și exploatare din domeniul comunicațiilor ș.a.m.d. In rest, prob­lema atestărilor ca obligativitate impusă prin lege sau contro­lată de organisme de stat este controversată (a se vedea problema învățământului particular).

          In domeniul serviciilor publice (comerț, turism) există sisteme de atestare și clasificare a unităților, în funcție de parametrii pe care îi realizează.

          Alte (anumite) categorii de atestări sunt, pe plan mondial, de resortul organizațiilor profesionale.

         

          Introducerea unei atestări a unităților de C&D de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei prezintă următoarele ris­curi:

          - acuza de dirijism și centralism,

          - posibilitatea de a se respinge atestarea unei unități care să obțină ulterior o realizare de mare valoare, sau, in­vers, posibilitatea ca o unitate atestată să comită o gravă eroare tehnică (generatoare de mari pierderi, avarie etc.), în ambele situații putând fi implicată responsabilitatea Ministeru­lui Cercetării și Tehnologiei.

         

c) Este necesar să fie precizat scopul atestării:

          - Dreptul de a înscrie în statutul societății activitatea de C&D. Nu este prevăzut de lege; circuitul constituirii societăților este și așa mult prea complicat și se așteaptă sim­plificarea lui, iar introducerea încă a unui aviz în circuitul actual de constituire a agenților economici (Notariat - Judecătorie - Camera de Comerț, și Industrie - Judecătorie - Monitorul Oficial - Registrul Comerțului - Direcția Finanțelor Publice, cu intercalarea și a Agenției Române de Dezvoltare în cazul investitorilor străini) nu este plauzibilă.

          - Dreptul de a beneficia de surse de finanțare din fonduri publice.

          - Obținerea unei "referințe" utilizabile în scop publici­tar.

         

          Considerăm că Ministerul Cercetării și Tehnologiei este competent să declare unități agreate pentru uzul propriu (sau, prin extindere, pentru uzul altor organisme guvernamentale, eventual - și locale), pentru a fi finanțate din fonduri publice, precum și, eventual, unități recomandate, recunoscute, abilitate, pentru oricine (instituție sau agent economic cu capital de stat sau privat) care dorește să aibă o referință de "bonitate profesională" pentru firma cu care intenționează să contracteze o lucrare.

          In continuare în prezentul raport, vom folosi termenul inițial de atestare, subînțelegând eventualitatea de a fi reconsiderat (înlocuit cu: agreare, recomandare, recunoaștere, abilitare).

         

          d) Propunem ca problema atestării să se refere numai la unitățile care realizează lucrări de C&D pentru a fi livrate ca atare, și nu și pentru cele care realizează lucrări de C&D în interes propriu și pentru uz propriu, cu scopul de a realiza produse / servicii performante, și care au libertatea de a alege orice mijloace în acest scop (cercetări proprii, cercetări con­tractate, achiziționări de licențe etc.). In general, ar trebui ca însăși includerea activității de C&D în obiectul societății să fie făcută numai pentru acele societăți care realizează prestații de C&D și nu și de către cele care realizează lucrări de C&D exclusiv în interes propriu (situație existentă și la multe societăți cu capital majoritar sau integral de stat - unități productive, foste trusturi sau centrale industriale, institute de proiectare de investiții ș.a. - la care prin hotărârile de guvern de înființare s-a prevăzut activitatea de C&D, deși cercetarea este numai de interes intern, sau practic este inexistentă).

         

          e) Atestarea pentru activitate de C&D trebuie să nu fie în general, ci pentru un anumit pofil de C&D:

          - specialitate, specialități;

          - categorii de lucrări.

          Totuși, din aceste puncte de vedere, trebuie asigurat un echilibru judicios între o atestare prea generală, pentru o sferă prea larg definită, care ar avea caracter formal, și o atestare pentru o sferă definită prea detaliat, susceptibilă de a trebui să fie mereu actualizată.

         

          f) Atestarea nu urmează să fie o operațiune rigidă, ci:

          - unitatea trebuie să solicite atestarea, depunând o docu­mentație în care precizează specialitatea / specialitățile și categoriile de lucrări pentru care solicită atestarea și care prezintă și justifică gradul de îndeplinire a criteriilor stabi­lite, precum și orice alte informații și documente în susținerea solicitării;

          - o comisie de atestare, constituită din specialiști numiți de Ministrul Cercetării și Tehnologiei ("Peer Review"), acordă sau nu atestarea, pe baza examinării documentelor prezen­tate, eventual - pe baza acordării unor calificative sau punctaje distincte pe criterii.

         

          g) Se pune problema caracterului permanent (definitiv) sau limitat în timp al valabilității atestării. O societate comer­cială având în obiect activitatea de C&D poate evolua și prin fluctuația personalului, pierzând tocmai pe specialiștii pe baza calificării cărora i s-a acordat atestarea. Se ajunge fie la impunerea de condiții ce trebuie îndeplinite pentru menținerea valabilității atestării (cine, când și în ce mod le verifică?), fie la caracterul temporar al atestării (de exemplu, 2 ani, după care atestarea trebuie obținută din nou).

          Poate exista varianta să se instituie două grade de ates­tare: pentru un anumit punctaj obținut (sau pentru anumite criterii îndeplinite) să se acorde atestare definitivă (sau cu durată nelimitată), iar pentru alte niveluri să se acorde atestare pe termen limitat (2 sau 3 ani).

         

          h) Criteriile de atestare pentru activitatea de C&D trebuie să cuprindă:

          - criterii legate de potențialul uman - calificare, experi­ență etc.;

          - criterii legate de potențialul tehnic, de baza materială (pentru categoriile de cercetări care necesită o astfel de bază materială).

          Semnalăm că criteriul experienței, al realizărilor anteri­oare etc. necesită o tratare fină, deoarece unitățile nou înființate nu pot avea decât referințele personale ale specialiștilor fondatori, obținute în alte unități.

         

          Criterii minimale de atestare pe baza potențialului uman:

          - existența în unitate a cel puțin unui specialist cu studii superioare care a fost în prealabil atestat ca cercetător științific principal gradul III (II?), sau care are titlul de doctor, sau care a realizat personal sau a coordonat cel puțin o lucrare științifică, tehnică, economică etc. cu grad ridicat de dificultate sau/și noutate, aplicată sau adusă în stadiul de a putea fi aplicată, sau recunoscută științific pe plan inter­național sau național.

         

          Criterii de atestare legate de potențialul tehnic:

          - existența, în patrimoniul unității, a bazei materiale specifice categoriilor de lucrări pentru care se face atestarea (laboratoare, tehnică de calcul - hardware și software, apara­tură, utilaje pentru confecționat prototipuri - după caz), sau a capitalului necesar pentru procurarea sau închirierea mijloacelor tehnice necesare, sau pentru accesul la acestea sub orice altă formă (subcomenzi la terți etc.).

         

          Pentru o analiză mai complexă, se poate solicita o documen­tație de analiză, care să prezinte:

          - lucrări mai importante de C&D realizate de unitate;

          - obiective de C&D pe termen scurt, mediu și lung;

          - resurse umane - structură, calificare, realizări;

          - baza materială

          - bază informațional-științifică (bibliotecă, surse de documentare, bănci de date)

          - relații (parteneriate, colaborări) interne și externe privind activități de C&D și conexe.

         

          In anexa 1 se prezintă o variantă (exemplu) de atestare ierarhizată a unităților de C&D, în cinci categorii, cu conse­cințe diferite privind valoarea lucrărilor ce pot fi contrac­tate, durata contractelor, durata de valabilitate a atestării.

           

            2. Modalități de contractare, urmărire și decontare a contractelor de C&D, finanțate din fonduri publice (fundamenta­rea devizului antecalculat, urmărirea cheltuielilor, rolul post-calculului, relația dintre antecalcul și postcalcul la predarea lucrărilor și încasarea sumelor prevăzute în contract; nivelul și utilizarea profitului în cazul contractelor finanțate din fonduri publice etc.).

         

          a) Problema fundamentării valorii lucrării de C&D ar trebui să fie anterioară procesului de contractare, ea ținând de elabo­rarea programului de C&D, de structura și funcționalitatea acestuia, de efectele științifice, tehnico-economice, ecolo­gice, sociale etc. scontate și de valorile care se consideră oportun să fie investite pentru a se obține aceste efecte.

          Acesta este principalul criteriu de dimensionare a cheltui­elilor pe lucrări, pentru că, după cum se știe, valoarea unei lucrări de C&D calculată pornind numai din interiorul ei, de la resursele "necesare", poate acoperi o plajă foarte largă (pornind de la un anumit minim), în funcție de calitatea rezultatelor ce se vor obține. Numai dacă temele-program ar fi foarte amănunțite (cum nu este cazul în prezent), reprezentând caiete de sarcini cu toți parametrii de funcționare riguros și com­plet definiți, s-ar putea întocmi un deviz de resurse "necesare" (dar cu rezerva că, dacă se urmărește realizarea unor soluții cu grad ridicat de noutate, valorile optime pentru unii dintre parametri trebuie să rezulte chiar în procesul cercetării). Altminteri, în situația actuală a definirii obiectivelor de C&D, în funcție de resursele alocate se efectuează o lucrare de nivel calitativ mai ridicat sau mai scăzut (în ipoteza bunei credințe și profesionalismului cercetătorilor implicați), care la apli­care permite să se obțină efecte mai importante sau mai reduse.

          Lucrărilor trebuie să li se aloce sumele în funcție de importanța lor, impunând totodată rezultatele la care trebuie să se ajungă, iar cercetătorii trebuie să se încadreze (aproximativ) în aceste sume. Dacă sumele sunt nerealist stabilite (prea mici), sau nu se va găsi executant, sau un executant incompetent va consuma sumele ajungând la eșec. Dacă sumele sunt (prea) mari, este meritul celor care au realizat o lucrare importantă în bune condițiuni și merită să capete un profit important.

         

          In cazul lucrărilor de inițiativă oferite de unitățile de cercetare, pentru care se solicită finanțare cu caracter de sponsorizare, de asemenea: Ministerul Cercetării și Tehnologiei trebuie să aprecieze dacă avantajele (efectele) scontate (și apreciate ca plauzibile, cu riscul inerent) justifică suma solicitată de ofertant; finanțatorul nu poate avea competența de specialitate în toată diversitatea de domenii în care i se solicită fonduri pentru a analiza devize (mii de devize). Este riscul ofertantului de a i se respinge oferta, de a nu obține finanțarea, dacă a solicitat o sumă ce nu se justifică sau nu există condiții să-i fie acordată.

         

          Concluzia celor afirmate este sugestia de a se defetișiza "devizul antecalculat", la o lucrare de C&D, și de a face din definirea valorii lucrării o componentă mai mult a procesului de stabilire a programului de C&D și mai puțin a celui de contrac­tare.

         

          b) Cerința de conformitate a devizului antecalculat cu postcalculul este opusă celei de noutate în C&D: un deviz ante­calculat poate fi cu atât mai bine fundamentat și real, cu cât lucrarea are caracter mai repetitiv și rutinier; dimpotrivă, cu cât este mai mare gradul de noutate a unei lucrări, cu atât este mai mare gradul de neprevăzut în devizul antecalculat. Accentua­rea cerințelor de fundamentare a devizului antecalculat și de conformitate între ante- și postcalcul constituie o pârghie:

          - fie de orientare a C&D spre lucrări "sigure", deci - cu grade de noutate și de risc mici;

          - fie de supradimensionare a devizelor antecalculate, pentru a acoperi riscurile ce decurg din specificul activității de C&D reale.

          La aceste considerente trebuie adăugate, în condițiile actuale, pe cele legate de inflație și de evoluția inegală, în acest context, a diferitelor categorii de cheltuieli, în interva­lul de timp dintre momentul antecalculului și cel al postcalcu­lului.

         

          Încercările de normare a activității de cercetare, făcute în regimul precedent, au eșuat. Normativele elaborate în activi­tatea de C&D s-au dovedit formale și false. Chiar și normarea activității de proiectare, care prezintă un grad de noutate și de neprevăzut mai mic decât C&D, este cunoscută de către cei care au experiență în domeniu ca fiind în mare măsură formală: cu aceleași norme, proiectanții pot norma o aceeași lucrare la costuri variind între limite foarte largi - în funcție de suma ce poate fi obținută de la beneficiar. Normarea în funcție de complexitatea soluțiilor (număr de componente ale echipamente­lor, număr de instrucțiuni în programe de calcul etc.) a stimu­lat complicarea inutilă a soluțiilor; o astfel de normare (valabilă numai pentru personal mediu de execuție - desenatori, dactilografe etc.), dacă aste aplicată și personalului de concepție, dezavantajează pe cei ce creează soluții simple și ieftine prin ingeniozitate. Luarea în considerare, la normare, a numărului de variante, de anexe etc. a condus la hipertrofierea inutilă a documentațiilor întocmite de institute și, deci, la costuri suplimentare inutile - deși prin intenție se urmărise raționalizarea acestora.

         

          c) Persoane (și firme) de calitate superioară pot soluționa o problemă de dificultate dată (și la un nivel cali­tativ dat) cu consum de manoperă mai mic și în termene mai scurte decât cele de profesionalism scăzut. Deci, dacă se accen­tuează excesiv rolul devizului antecalculat și dacă post-calcu­lul se ia în considerare la decontare, sânt avantajați cei care cheltuiesc mai mult, pentru o aceeași lucrare (atât în mod direct, deoarece primesc salarii/colaborări mai mari, cât și indirect, deoarece procente de regie și de profit acceptate se aplică la cheltuieli mai mari și conduc la un volum de profit real mai mare). Deci:

          - valoarea contractată trebuie să fie negociată, prin apre­ciere de către specialiști, în primul rând în funcție de com­plexitatea problemelor de soluționat și de importanța efecte­lor scontate, raportat la resursele disponibile;

          - la valori peste o anumită limită - de exemplu 500.000 lei în prețurile actuale, este oportun să se pretindă devize estima­tive, dar în care costurile de manoperă trebuie să fie luate în considerare cu foarte mare elasticitate; este necesară explicita­rea în devize a costurilor dotărilor, ale realizărilor experimen­tale, ale investițiilor, ale cheltuielilor materiale ce depășesc 15-20% din valoarea totală;

          - decontarea trebuie să se facă la valorile contractate, și nu în funcție de post-calcul. De altfel, în ceea ce privește manopera, postcalculul pe lucrări poate fi falsificat cu ușurință, prin încărcarea cu activități (cheltuieli) care nu aparțin de fapt lucrării respective, fapt practic imposibil de controlat și de depistat.

          Ceea ce poate fi, într-o anumită măsură, verificat, sunt cheltuielile materiale legate de realizarea unor echipamente, aparate, instalații experimentale sau de procurarea unor dotări - echipamente, aparate, instalații de laborator - cu rezervele legate de labilitatea prețurilor pe piață, în general și în condiții de inflație în particular.

          Astfel, pentru cheltuielile de investiții prevăzute în devizul antecalculat (construcții, instalații experimentale, dotări), în cazul neefectuării acestora, valoarea lor trebuie scăzută din valoarea decontată (eventual - cu o bonificație în favoarea executantului dacă acesta demonstrează că nerealizarea a constituit o economie obținută ca urmarea a efortului său crea­tiv).

          De asemenea, considerăm că, cu scopul evitării unor abuzuri, pentru cheltuielile materiale importante (reprezentând peste 15-25% din valoarea totală), destinate realizării de modele, prototipuri etc., comisiei de recepție trebuie să i se prezinte și o documentație justificativă privind modul în care au fost utili­zate materialele respective. Nu trebuie să ajungă, de exemplu, pe piață materiale cumpărate din fonduri publice de C&D.

          In orice caz, chiar la dimensiune nemodificată a valorii totale, executantul trebuie să aibă libertatea de a modifica unilateral structura pe articole de cheltuieli a devizului (de exemplu, o parte din lucrare, prevăzută inițial să fie realizată prin colaborare, poate fi realizată cu forțe proprii, sau vice-versa; absența posibilității de a procura anumite dotări prevă­zute îl poate obliga la cheltuieli de manoperă suplimentare etc. Nu trebuie exclus și, în condițiile economiei de piață, nu trebuie să constituie o problemă faptul că, realizând economii față de cheltuielile estimate inițial, executantul obține la o lucrare un profit suplimentar față de cel antecalculat, tot așa cum la o altă lucrare dificultățile îl pot obliga la cheltuieli suplimentare și la profit mai mic decât cel antecalculat, sau chiar la pierderi).

         

          Cu excepțiile menționate (investiții și cheltuieli materiale importante), prețul prestației fiind negociat, post­calculul este o operațiune internă a executantului.

         

          d) Nivelul mediu al profitului în cazul contractelor de C&D, fie ele finanțate din fonduri publice sau altele, rezultă ca diferență între valoarea de contract pe care o obține elabora­torul de la beneficiar și valoarea plăților pe care trebuie să le facă pentru a realiza contractul. Orice valoare prestabilită de ordinul a 5 sau 10 sau 15 % profit din total cheltuieli este formală și artificială, fiind mai mică decât plaja de incertitu­dine și risc a cercetătorului privind cheltuielile pe care trebuie să le efectueze pentru a finaliza lucrarea - atât ca volum de muncă și alte cheltuieli, cât și ca prețuri negociate pe care trebuie să le achite pentru acestea. De asemenea, dobânzile pentru credite sunt de natură să afecteze profund cotele convenționale de cheltuieli de regie, precum și nivelul real al profitului.

          Spre deosebire de concepțiile din economia socialistă, procentul de profit nu este un element planificat uniform, ci un rezultat. El trebuie să poată fi diferențiat în limite foarte largi, în funcție de calitatea lucrărilor realizate, de efortul propriu etc.

          Pentru a se evita abuzurile, se poate estima că procentul mediu de profit obținut în lucrări finanțate din fonduri pub­lice ar trebui să nu fie mai mare decât procentul mediu de profit care ar fi obținut în lucrări de C&D, similare ca importanță, dificultate și calitate, care ar fi finanțate din fonduri private. Se poate aprecia că o rată a profitului (brut, impoza­bil) realizat de 5 - 15 % nu trebuie să ridice probleme, iar dacă profitul este reinvestit pentru dezvoltarea bazei materiale și informaționale a cercetării, sau dacă lucrările realizate se exportă sau contribuie la realizarea de exporturi, sau dacă se obțin rezultate de mare importanță și aplicabilitate, se pot admite și procente mai mari (de exemplu până la duble față de cele arătate, separat pentru fiecare dintre criterii).

         

          e) Sugerăm ca, în modelul de proces-verbal de recepție a lucrărilor de C&D, să se stipuleze, pe lângă faptul că lucrările sânt corespunzătoare clauzelor contractuale, nu: "comisia propune decontarea cheltuielilor conform tematicii contractate", ci:

          - comisia propune (sau nu) decontarea lucrărilor efectuate conform valorii contractate, valoare care, exprimată în prețurile de la data contractării, este apreciată ca fiind corespunzătoare (sau nu) în raport cu rezultatele obținute, (dacă este cazul:) incluzând valoarea echipamentelor, aparatelor, instalațiilor realizate sau procurate, prezentate la recepție;

          - (dacă este cazul,) comisia propune reducerea valorii cu _____________ lei, ca urmare a nerealizării integrale a prevederilor contractuale, sau majorarea valorii (cu acordul beneficia­rului) cu ________________ lei , ca urmare a obținerii unor rezultate utile suplimentare sau superioare față de prevederile contractuale.

           

        3. Criterii de performanță pentru contractul de management   V. și în studiul: Criterii de evaluare a unităților de C-D de interes public   V. și Aplicarea Legii nr. 66/1993 de către MCT

            a) Înaintea detalierii problemei criteriilor de performanță semnalăm din nou problema partenerilor în contractul de manage­ment în specificul unităților de C&D: FPS și FPP, ministerul tutelar, sau Ministerul Cercetării și Tehnologiei? Reducerea unităților de C&D la rolul de a obține profit curent direct (în propriile unități) ar contraveni scopului cercetării și ar putea avea consecințe grave.

         

          b) Principala dificultate în constituirea criteriilor de performanță pentru contractele de management în general o constituie echilibrul care trebuie să fie realizat între efectele imediate obținute și efectele pe termen lung pregătite în perioada curentă; pericolul de a se forța efectele imediate, sacrificând perspectiva - în loc de a o pregăti. Această dificul­tate este cu atât mai importantă în activitatea de C&D. De aceea, nu credem în fetișul care s-a creat în ultimul timp în economie, privind rolul de panaceu al contractului de management, și cu atât mai puțin în posibilitatea de a se reflecta în mod conclu­dent (nedeformant) întregul specific al activității de C&D prin câțiva indicatori din contractul de management.

         

          Totodată, trebuie avut în vedere faptul că strategia manage­rială în cercetare poate avea efecte pe perioade de 5 - 10 ani, față de durata de 4 ani a contractului de management.

           

          Totuși, pentru perioada imediat următoare, în condițiile create, în care de primă urgență este revitalizarea cercetării și reancorarea ei în dezvoltarea și restructurarea economiei, se pot accepta - cu prudență - indicatori de performanță care să accentueze responsabilitatea și atenția acordată obiectivelor pragmatice și imediate menționate mai înainte.

         

          Facem precizarea că ne referim numai la cercetarea aplica­tivă și dezvoltarea de profil tehnologic; nu la cercetarea fundamentală, umanistă, medicală ș.a.

         

          c) Criteriile de performanță trebuie să fie diferențiate în funcție de poziția institutului în ramură (sau față de mai multe ramuri), de poziția ramurii în cadrul strategiei de re­structurare, de gradul de autonomie al unității de C&D etc.

           

          d) Conform proiectului de lege, criteriile de performanță urmează să fie puse într-o anumită relație matematică cu venitu­rile managerului; această problemă necesită studii separate.

          Totuși, pentru unitățile de C&D (și nu numai), s-ar putea pune problema unei proceduri similare celei de atestare: periodic, managerul prezintă un raport, iar o comisie numită (s-ar rezolva și problema de la pct. a) îi acordă un punctaj, iar acesta este pus în relație cu veniturile managerului. Avantajul ar fi că s-ar putea reflecta nuanțe ale specificului activității de C&D, care sunt dificil de cuprins în indicatori.

          Dintre indicatorii ce vor fi prezentați în continuare, unii se pretează la relații matematice directe, alții - necesită evaluare, apreciere.

         

          e) Enumerativ, exemple de criterii de performanță specifice pentru managerii institutelor de cercetare pot fi:

          - ponderea participării la programe de C&D de interes național (necesită evaluare);

          - ponderea încasărilor asigurate din contracte directe în total încasări (încasări din contracte directe + încasări de la buget sau bugetul special) - pentru institute de profil tehnologic; (între cei doi indicatori menționați există un anumit antagonism);

          - ponderea cheltuielilor efectuate pentru lucrări de C&D aplicate în totalul cheltuielilor efectuate;

          - ponderea încasărilor din redevențe și vânzări / valorificări de licențe, brevete etc. în total încasări; până la instituirea sistemului de redevențe - volumul lucrărilor apli­cate, volumul de aplicare a lucrărilor de C&D efectuate (necesită evaluare);

          - ponderea licitațiilor câștigate în total participare la licitații pentru lucrări de C&D;

          - ponderea profitului reinvestit în modernizarea și dezvol­tarea bazei tehnico-materiale și informaționale din total profit net;

          - participarea unității cu creații proprii la manifestă­rile științifice internaționale (necesită evaluare);

          - abaterea medie pătratică a vârstei personalului de cerce­tare față de 33 (față de 40?) ani;

          - ponderea zilelor deplasărilor de interes științific efectuate în străinătate de către personalul de execuție din cercetare în total zile deplasări efectuate în străinătate (personal de execuție + personal de conducere).

         

          Alți indicatori, care necesită evaluare:

          - pondere realizări originale în total realizări (originale + adaptări de soluții cunoscute);

          - decalajul mediu (în ani) al preocupărilor institutului față de preocupările de pe plan mondial, în specialitatea re­spectivă;

          - brevete obținute;

          - inițiative și deschideri, de perspectivă;

          - idem, cu aplicabilitate imediată;

          - realizări în modernizarea bazei materiale;

          - realizări în perfecționarea personalului;

          - prezențe în viața științifică internă și internațională;

          - susținere de publicații științifice

         

          f) Unii specialiști (inclusiv în cadrul SCIENTCONSULT S.R.L.) afirmă că numărul de indicatori în contractul de manage­ment nu trebuie să fie mare (nu mai mare de 4-5). Față de această opinie, susținem ideea unei cât mai depline și fidele reflectări, în sistemul de indicatori, a realității cercetării, în complexitatea sa (dacă se va ajunge la contracte de management în C&D).

           

        4. Clauză în contractele cu firmele particulare, care să asigure recuperarea avansurilor acordate în cazul încetării activității acestor firme, în intervalul de timp până la terme­nul contractual

           

          Problema este similară cu cea a creditelor acordate de către bănci - în general a oricăror credite - și se încadrează în prevederile legale (inclusiv cele din codul comercial) privind creditele, răspunderea comercianților, falimentul etc., precum și în conceptele operaționale în domeniul financiar-bancar: risc, asigurare, bonitatea firmei, prudența bancară etc.

          Principiile reformei cer ca statul să trateze la fel secto­rul de stat și cel privat.

          Riscul pierderii avansului trebuie să fie comparat cu riscul pierderii unor eventuale rezultate valoroase, prin neefectuarea cercetării, în cazul în care nu se acordă avansul.

          Riscurile pierderii avansurilor acordate prin desființarea firmelor sunt comparabile sau mai mici decât riscurile consumării fondurilor pentru realizarea unor lucrări care nu se aplică sau care nu ajung la eficiența economică scontată, sau cu cele legate de decontarea unor faze nevalorificabile.

          In același timp, nu trebuie omis faptul că avansul consti­tuie o formă uzuală în economia de piață pentru reducerea riscu­lui executantului că, după ce acesta efectuează cheltuieli, beneficiarul renunță unilateral la lucrare din motive ce nu sunt imputabile executantului.

          Problema nu se rezolvă, deci, numai printr-o clauză, ci prin întreaga politică de sprijinire și promovare a cercetării - atât în sectorul de stat, cât și în cel privat.

           

          In acest context, se sugerează:

          a) acordarea de avansuri în mod diferențiat și progresiv, pe măsură ce firmele câștigă încrederea beneficiarului - Minis­terul Cercetării și Tehnologiei;

          b) acordarea de avansuri în funcție de efectele scontate a se obține ca urmare a realizării cercetării și a aplicării lor;

          c) acordarea de avansuri în funcție de bonitatea firmei - corelat cu capitalul social, cu fondurile proprii, cu alte fon­duri cu care titularul de avans poate garanta restituirea avansu­lui, în conformitate cu regulile de răspundere financiară ale societăților comerciale;

          d) acordarea de avansuri condiționat de prezentarea unor garanții sau de suportul unor firme-garant; acceptarea drept garanții și a drepturilor de proprietate asupra brevetelor de invenție pentru a căror experimentare este contractată cerceta­rea, când este cazul;

          e) obligarea celor creditați la reguli de prudență, începând cu predări de rezultate valorificabile pe parcurs, mergând până la asistență și supraveghere financiară obligatorie, încredințată, de exemplu, unui incubator, sau unei firme de consultanță financiar-contabilă.

         

          f) Se poate sugera și clauza: "In cazul dizolvării sau lichidării societății executantului înainte de finalizarea lucrării de cercetare conform contractului, restituirea valorii avansurilor încasate și a fazelor pe parcurs decontate, cu indexare în funcție de evoluția indicelui prețurilor pe econo­mie, în măsura în care nu va fi realizată prin lichidare, rămâne ca datorie a semnatarului/semnatarilor prezentului contract în numele executantului, ca persoane fizice." Chiar dacă nu va fi operantă ca recuperare efectivă și completă a fondurilor, o astfel de clauză poate impune un plus de prudență din partea celor care se angajează în contracte cu Ministerul Cercetării și Tehnologiei.


           

        Anexă. O variantă de clasificare pe categorii a agenților economici care efectuează lucrări de C&D finanțate de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei

           

     Notă. Condițiile sunt cumulative, adică încadrarea într-o cate­gorie superioară presupune îndeplinirea condițiilor prevăzute pentru categoriile inferioare.

    

------------------------------------------------------------------Categoria de C o n d i ț i i de clasificare a unui contract, a obiectului atestării

Valoarea maximă (mil. lei) / Durata maximă (ani) / Valabilitatea (ani)

 

 -----------------------------------------------------------------

 * (o stea) - Specificarea în statut a C&D ca obiect de activitate

1,5 – 2 / 2 / 2

 - Responsabil de contract atestat ca CP1 sau CP2,(CP3?) sau

 profesor sau conferențiar,inclusiv pensionar

------------------------------------------------------------------     ** (două stele) - Finalizarea în 1990-1992 a 2-5 contracte finanțate din fondul special 2 – 5 / 2 /5

------------------------------------------------------------------ *** (trei stele) - Finalizarea în 1990-1992 a 6-10 contracte si valorificarea a 2-4 lucrări 5 - 10  / 4 / 10

 

------------------------------------------------------------------

 **** (patru stele) - Unitate de C&D cu activitate cel puțin 85% în C&D Nelimitat / 5 / Nelimitat

 

 - Sistem de AQ sau organ propriu de evaluare si avizare a lucrărilor de C&D

 

------------------------------------------------------------------

 ***** (cinci stele) - Unitate de C&D cu rezultate recunoscute internațional, prin lucrări citate în literatură consacrată sau cel puțin 3-5 contracte de export  Nelimitat / Nelimitat Nelimitat

 

------------------------------------------------------------------

Înapoi